abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130666301
Voor wie is de FOK!Dieetclub bedoeld? De FOK!Dieetclubtopics zijn bedoeld voor mannen en vrouwen met overgewicht die een BMI (body mass index, ook wel bekend als Quetelet Index) hebben van 27 of hoger. Bij een BMI van onder de 25 ben je van harte welkom in het zustertopic Slank de zomer in. Dit kun je vinden in het LIF-forum op FOK!. Met een BMI tussen de 25 en 27 mag je zelf beslissen waar je je aanmeldt. Hoe je je het beste kunt aanmelden kun je lezen onder het kopje Ik wil ook!.

Linkjes Vroeger hadden we een hele lijst met linkjes; deze linkjes en vele andere (incl. alle oude dieetclublinkjes) zijn hier te vinden: Dieetclub Linksite. Weet je nog een leuke link die er niet tussen staat, geef hem even door in het topic!

Goede en lekkere tips voor verantwoord ontbijt/lunch: CUL / Gezonde ontbijt/lunch keuzes

Ik wil ook! Dat kan ;) Post mee en als je wil, maak dan een dieetticker aan op www.lilyslim.com, vergeet je naam niet in de ticker te zetten!! Meld in dit topic duidelijk dat je ook in de OP wilt en geef het linkje van je ticker. De topicstarter of een van de modjes zet je er dan bij. Als je een account aanmaakt. krijgt je ticker hier automatisch ook een update als je iets aanpast. Als je geen account wilt. zul je ieder weegmoment een nieuwe ticker aan moeten maken en de url duidelijk in het topic zetten met het verzoek om aanpassing van je ticker.

Deelnemers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_130666601
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 09:02 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

ik bedoelde 2 ons boven de 75 die je wilde wegen vandaag. ;)

Sorry, ik heb niet heel veel geduld voor dagelijkse onsjes-updates. En heel hard juichen als je in 1 week ruim een kilo af valt, maar dan ineens zomaar wat erbij is onmogelijk. :+
True
Ik wil best juichen elke dag voor kleine onsjes, maar dan ook niet moeilijk doen als het eens naar boven schommelt, dat is heel normaal.
pi_130666607
Ik ben aan het opruimen in mijn waskamer/rommelhok. Ik had heel veel spullen tot het plafond opgestapeld en er telkens dingen tussen gepropt. Morgen komt een vriend van ons kijken hoe we de bovenverdieping het beste kunnen verbouwen dus ik heb eindelijk een reden om prioriteit te geven aan die kamer. En nu kan ik er bijna niet meer lopen :D
Spoilers!
pi_130666650
Soms heb je dat soort duwtjes in de rug nodig :) succes er mee vandaag!
pi_130666665
Dit is trouwens het menu van vanavond:
http://www.detapasboot.nl/pdf/menu_tapas.pdf

Iemand nog tips wat ik beter links kan laten liggen.
Sowieso is het brood niet echt nodig natuurlijk.
pi_130666828
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:04 schreef Sarabi het volgende:
Soms heb je dat soort duwtjes in de rug nodig :) succes er mee vandaag!
Ik ben eigenlijk wel heel blij met dat duwtje. Mijn hele huis is doorgaans schoon en opgeruimd behalve die ene kamer ;) Hij staat ook helemaal vol met weggeef/kringloop/marktplaatsspul dus dat heeft nooit prioriteit.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:06 schreef Sarabi het volgende:

Lekker! Ik had er trouwens een soort all you can eat tapas sushi style bij voorgesteld, geen idee waarom. Aioli, brood, chorizo en patatas bravas zijn geen verstandige keuzes. Ik zou het een beetje af laten hangen van de hoeveelheden van de rest en hoe lekker het is. En uiteraard alcohol laten staan. Eet smakelijk!
Spoilers!
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:17:13 #7
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130666851
Precies weer op hetzelfde gewicht als begin van de week _O- Zal wel vocht zijn ofzo :)

Iemand trouwens een ubertip tegen plassende katten? Wij hebben twee logeerhondjes en onze poes gaat nu helemaal los. Overal waar de honden liggen plast ze nu: de bench, de bank, vloerbedekking, de mat, haar mandje en het toppunt: in mijn schoen :X :') We kunnen haar nog geen minuut alleen laten of ze springt op de bank voor een plasje -O- Hellup wat moeten we doen? ;(
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_130666855
Thanks! Ja ik had ook zo'n concept in mijn hoofd.
Chorizo en patatas bravas vind ik sowieos niet lekker dus dat komt wel goed :)
En denk dat ik 1 of 2 sangria neem en verder spa rood.
pi_130666930
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:17 schreef MaJo het volgende:
Precies weer op hetzelfde gewicht als begin van de week _O- Zal wel vocht zijn ofzo :)

Iemand trouwens een ubertip tegen plassende katten? Wij hebben twee logeerhondjes en onze poes gaat nu helemaal los. Overal waar de honden liggen plast ze nu: de bench, de bank, vloerbedekking, de mat, haar mandje en het toppunt: in mijn schoen :X :') We kunnen haar nog geen minuut alleen laten of ze springt op de bank voor een plasje -O- Hellup wat moeten we doen? ;(
Schoonmaken met azijn. Voorkomen kan je het niet, ze is dominant en onzeker.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_130666989
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:17 schreef MaJo het volgende:

Hondjes terug brengen ;)
pi_130667024
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:23 schreef An24 het volgende:

[..]

Hondjes terug brengen ;)
Dit. O+
pi_130667070
Zo, hardlopen is ook weer gedaan voor vandaag :7
pi_130667086
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:17 schreef Sarabi het volgende:
Thanks! Ja ik had ook zo'n concept in mijn hoofd.
Chorizo en patatas bravas vind ik sowieos niet lekker dus dat komt wel goed :)
En denk dat ik 1 of 2 sangria neem en verder spa rood.
Er staan sowieso weinig groenten op het menu. Ik denk dat ik het lef zou hebben om er een schaaltje groenten bij te bestellen. Laatst had ik een high wining en stond er enkel brood, frituur, vette worst en kaas op het menu. Ik heb toen eerst gevraagd of mijn schoonma het erg vond als ik om graanloos vroeg. En toen kreeg ik een heerlijke salade en aardbeien met hangop O+
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:31:52 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130667181
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:21 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Schoonmaken met azijn. Voorkomen kan je het niet, ze is dominant en onzeker.
Dat ga ik eens proberen ^O^ We hebben wel Urine Off maar dat lijkt ze alleen maar lekker te vinden :? :')

quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:23 schreef An24 het volgende:

[..]

Hondjes terug brengen ;)
Gaat een beetje lastig als het baasje in Spanje zit :')
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_130667265
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:31 schreef MaJo het volgende:
Gaat een beetje lastig als het baasje in Spanje zit :')
Heb je wel eens eerder honden in huis gehaald met je kat? Of waarom probeer je niet eerst of het gaat voordat je ze meteen in huis neemt. Heb je nu weinig aan, maar zou daar de volgende keer toch eerst over nadenken. Het is ook je kat zijn huisje.
pi_130667362
Misschien kan je de honden in een aparte kamer doen en zo je kat laten wennen aan hun geur. Arme kat...
Spoilers!
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:40:38 #17
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130667370
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:34 schreef Myraela het volgende:

[..]

Heb je wel eens eerder honden in huis gehaald met je kat? Of waarom probeer je niet eerst of het gaat voordat je ze meteen in huis neemt. Heb je nu weinig aan, maar zou daar de volgende keer toch eerst over nadenken. Het is ook je kat zijn huisje.
dit is al de vijfde keer dat ze komen logeren :D ging altijd goed maar opeens gaat ze helemaal los :? Ze is ook opgegroeid met honden de eerste paar maanden bij mijn ouders, ook nooit problemen mee gehad. Maar ook daar plast ze de laatste tijd op rare plekken. Ik weet wel dat dit voorlopig de laatste keer is dat we de hondjes hier laten logeren :D
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:42:06 #18
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130667403
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Misschien kan je de honden in een aparte kamer doen en zo je kat laten wennen aan hun geur. Arme kat...
het gekke is dat het onderling verder gewoon goed gaat :?
pi_130667667
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:27 schreef An24 het volgende:

[..]

Er staan sowieso weinig groenten op het menu. Ik denk dat ik het lef zou hebben om er een schaaltje groenten bij te bestellen. Laatst had ik een high wining en stond er enkel brood, frituur, vette worst en kaas op het menu. Ik heb toen eerst gevraagd of mijn schoonma het erg vond als ik om graanloos vroeg. En toen kreeg ik een heerlijke salade en aardbeien met hangop O+
Dat is wel jammer inderdaad.
Maar denk niet dat ik dat durf ;)
pi_130667676
Uur sporten (hoepelen en Jillian) zit er weer op *O*
Nu even uitpuffen en dan tutten :D
pi_130667967
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:06 schreef Sarabi het volgende:

Inderdaad de chorizo, brood + aioli (al zou ik daar zelf niet af kunnen blijven c_/ ), patatas bravas, die gebakken feta (lijkt me ook niet zo lekker), en ook het toetje overslaan. De rest lijkt me niet zo'n probleem: tortilla valt mee, champignons bevatten ook alleen maar de kcals waarin ze gebakken zijn...en weinig alcohol drinken!
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:07:57 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130667982
Eens even de laatste dagen door fatsecret gegooid en hoewel ik weinig koolhydraten eet kom ik steeds op 1800/1900 calorieën uit. Heb de laatste drie dagen ook ontzettende trek maar hou me wel netjes aan het dieet. Vorige keer zat ik op dagen van rond de 1000 calorieën en viel ik een stuk sneller af, nu trek ik dat echt niet meer. Maar goed, langzamer afvallen is wel beter dan door crashen natuurlijk :)
pi_130668020
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:07 schreef Laureline het volgende:

[..]

Inderdaad de chorizo, brood + aioli (al zou ik daar zelf niet af kunnen blijven c_/ ), patatas bravas, die gebakken feta (lijkt me ook niet zo lekker), en ook het toetje overslaan. De rest lijkt me niet zo'n probleem: tortilla valt mee, champignons bevatten ook alleen maar de kcals waarin ze gebakken zijn...en weinig alcohol drinken!
Gebakken feta ga ik wel eentje van proberen omdat het dus echt niet lekker klinkt :D
Toetjes weet ik nog niet of ik die ga overslaan, ligt denk ik aan hoeveel ik van de rest eet.
pi_130668077
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:07 schreef MaJo het volgende:
Eens even de laatste dagen door fatsecret gegooid en hoewel ik weinig koolhydraten eet kom ik steeds op 1800/1900 calorieën uit. Heb de laatste drie dagen ook ontzettende trek maar hou me wel netjes aan het dieet. Vorige keer zat ik op dagen van rond de 1000 calorieën en viel ik een stuk sneller af, nu trek ik dat echt niet meer. Maar goed, langzamer afvallen is wel beter dan door crashen natuurlijk :)
Over het algemeen geldt: weinig koolhydraten = meer kcal. Kijk maar naar 48+ kaas. Zit vrijwel geen koolhydraten in, maar bevat wel meer kcal dan 20+ kaas, die weer meer koolhydraten bevat. Daarom kun je beter je concentreren op of koolhydraten óf kcal. Ik viel met koolhydraatarm ook veel sneller af, maar op je calorieën vind ik zelf beter.
And so the lion fell in love with the lamb
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:16:37 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130668162
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:12 schreef Bamba het volgende:

[..]

Over het algemeen geldt: weinig koolhydraten = meer kcal. Kijk maar naar 48+ kaas. Zit vrijwel geen koolhydraten in, maar bevat wel meer kcal dan 20+ kaas, die weer meer koolhydraten bevat. Daarom kun je beter je concentreren op of koolhydraten óf kcal. Ik viel met koolhydraatarm ook veel sneller af, maar op je calorieën vind ik zelf beter.
Het mooie bij mij is dat ik van nature niet snel aankom. Al deze kilo's komen door medicijnen en de kilo's die ik kwijt ben komen er ook niet meer makkelijk aan gelukkig. Ik zal daarom ook wel wat lager in calorieën moeten zitten denk ik om af te vallen maar als mijn lichaam aangeeft trek te hebben (en dan heb ik het niet over lekkere trek maar gewoon keiharde honger :')) dan moet je dat niet negeren lijkt me. Alleen gaat het nu wat langzamer dan de vorige keer maar dat zal ik maar moeten accepteren :)
pi_130668194
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:34 schreef Myraela het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook. Altijd eerst een proeftijd nemen. Nu is de kat ongelukkig ;(

Sarabi: is ook moeilijk. Ik was ook erg trots op mezelf, juist omdat ik het te vaak laat gaan. Gevolg: wc dagje :')
pi_130668241
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:17 schreef An24 het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook. Altijd eerst een proeftijd nemen. Nu is de kat ongelukkig ;(

Sarabi: is ook moeilijk. Ik was ook erg trots op mezelf, juist omdat ik het te vaak laat gaan. Gevolg: wc dagje :')
Vind het ook echt stoer :Y dus je mag zeker trots zijn.

Ik trek trouwens mijn nieuwe TopVintagejurkje aan *O* en nu met 3 kilo minder ziet het er vast nog beter uit :D
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:22:15 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130668299
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:17 schreef An24 het volgende:

[..]

Als je mijn antwoord hebt gelezen dan zie je dat de hondjes al vaker hier gelogeerd hebben en dat het toen altijd goed ging dus jullie baseren je op vooronderstellingen die niet kloppen.
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:22:43 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_130668310
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:07 schreef MaJo het volgende:
Ik zag van de week een keer een banaan langs komen in je menu en als je echt probeert te low carben is dat vlgs mij niet handig, daar zou ik dan honger van krijgen.

Toen ik low carbde (-20kg met het Heller Programme) was de richtlijn dat je niks moet eten dat meer dan 5gr carbs per 100gr bevat. Als je dat aanhoudt zit je eig altijd goed en heb je vrijwel geen last van een hongergevoel.
Een banaan zit daar bijvoorbeeld boven met 18,8 per 100gr. Aardbeien zijn 6,5 en een appel is 12.
pi_130668312
Dat tapasmenu ziet er wel erg lekker uit :9
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:25:09 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130668366
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:22 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik zag van de week een keer een banaan langs komen in je menu en als je echt probeert te low carben is dat vlgs mij niet handig, daar zou ik dan honger van krijgen.

Toen ik low carbde (-20kg met het Heller Programme) was de richtlijn dat je niks moet eten dat meer dan 5gr carbs per 100gr bevat. Als je dat aanhoudt zit je eig altijd goed en heb je vrijwel geen last van een hongergevoel.
Een banaan zit daar bijvoorbeeld boven met 18,8 per 100gr.
Goeie tip, ik zal de bananen voorlopig even skippen :Y Heb altijd het gevoel dat je daar even van gevuld bent maar het klopt wel dat ik er juist trek door krijg.
pi_130668381
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:22 schreef MaJo het volgende:

[..]

Als je mijn antwoord hebt gelezen dan zie je dat de hondjes al vaker hier gelogeerd hebben en dat het toen altijd goed ging dus jullie baseren je op vooronderstellingen die niet kloppen.
Misschien kan je proberen wat urine op te vangen en door de DA na te laten kijken... wellicht is het iets anders dan stress.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:27:38 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130668425
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:25 schreef roos85 het volgende:

[..]

Misschien kan je proberen wat urine op te vangen en door de DA na te laten kijken... wellicht is het iets anders dan stress.
Ik ga sowieso maandag een afspraak maken :Y Helaas zijn ze dit weekend dicht. Dat opvangen is wel een goeie inderdaad ^O^ Misschien kopieert ze mij gewoon, ik heb vaak blaasontstekingen :')
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:28:07 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_130668437
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:25 schreef MaJo het volgende:

[..]

Goeie tip, ik zal de bananen voorlopig even skippen :Y Heb altijd het gevoel dat je daar even van gevuld bent maar het klopt wel dat ik er juist trek door krijg.
Ja, het vult idd behoorlijk, maar hij zit van alle fruit hoog in de suikers.
Ik zocht nog even verder, aardbeien zijn bijv 6,5 en een appel 12.
Ik vond die vuistregel altijd wel een prettige, zo weet je ook bij sausjes en dingen wat wel en niet kan of ik zocht dan iig het spul met de laatste kh's op en keek dan idd niet meer naar kcals.
pi_130668439
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:22 schreef MaJo het volgende:

[..]

:') nee, had ik nog niet gelezen....maar dat het niet klopt is te kort door de bocht. De kleinste dingen kunnen in de huis veranderd zijn ten opzichte van de vorige keren. Katten zijn gewoontedieren. Als structuur en organisatie anders wordt, raken ze van slag. Dus: wat is er in je huis anders dan de voorgaande keren: van meubels, tot op een andere tijd naar bed gaan tot jouw eigen mentale toestand.
pi_130668473
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:27 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ga sowieso maandag een afspraak maken :Y Helaas zijn ze dit weekend dicht. Dat opvangen is wel een goeie inderdaad ^O^ Misschien kopieert ze mij gewoon, ik heb vaak blaasontstekingen :')
Een afspraak maken om het te laten checken kan nooit kwaad ^O^
pi_130668488
Zo maar eens een eitje in de pan mikken denk ik. Honger :9

Planning:
O: 2 crackers pindakaas, rijstmelk
S: evy les 14
L: Denk dat ik eens wat met brood/ei/omelet/iets ga doen.
T: fruit.
D: quinoa met courgette, paprika, tuinbonen en grie (witte kaas gemaakt van geitenmelk, heb die met knoflook :9)
T: magere kwark met muesli.

En mn weegschaal begint raar te doen. Een 2 vervangen door een 1, dat soort gekke dingen :+ Maar echte update komt pas bij mn halverwege-meting van het trainen.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:31:53 #38
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130668506
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:28 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, het vult idd behoorlijk, maar hij zit van alle fruit hoog in de suikers.
Ik zocht nog even verder, aardbeien zijn bijv 6,5 en een appel 12.
Ik vond die vuistregel altijd wel een prettige, zo weet je ook bij sausjes en dingen wat wel en niet kan of ik zocht dan iig het spul met de laatste kh's op en keek dan idd niet meer naar kcals.
Goeie richtlijn om aan te houden inderdaad! Maar dat betekent dat appels dan ook niet kan? Ik ga me er eens goed in verdiepen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:28 schreef An24 het volgende:

[..]

:') nee, had ik nog niet gelezen....maar dat het niet klopt is te kort door de bocht. De kleinste dingen kunnen in de huis veranderd zijn ten opzichte van de vorige keren. Katten zijn gewoontedieren. Als structuur en organisatie anders wordt, raken ze van slag. Dus: wat is er in je huis anders dan de voorgaande keren: van meubels, tot op een andere tijd naar bed gaan tot jouw eigen mentale toestand.
Wat niet klopt is dat jullie er vanuit gaan dat we zomaar die hondjes in huis nemen zonder het eerst uit te proberen ;) Noa is voor mij sowieso het belangrijkste dus als dat niet zou werken zou ik dat nooit doen. De eerste dagen ging het prima maar sinds gisteren is ze begonnen met plassen. Ze heeft wel vaker perioden waarin ze het doet, bijvoorbeeld toen er werkzaamheden in de straat waren. De laatste tijd ging het juist weer goed. Dus ik weet als geen ander hoeveel invloed dat kan hebben op een beestje :)
pi_130668570
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:31 schreef MaJo het volgende:

[..]

Goeie richtlijn om aan te houden inderdaad! Maar dat betekent dat appels dan ook niet kan? Ik ga me er eens goed in verdiepen.

[..]

Wat niet klopt is dat jullie er vanuit gaan dat we zomaar die hondjes in huis nemen zonder het eerst uit te proberen ;) Noa is voor mij sowieso het belangrijkste dus als dat niet zou werken zou ik dat nooit doen. De eerste dagen ging het prima maar sinds gisteren is ze begonnen met plassen. Ze heeft wel vaker perioden waarin ze het doet, bijvoorbeeld toen er werkzaamheden in de straat waren. De laatste tijd ging het juist weer goed. Dus ik weet als geen ander hoeveel invloed dat kan hebben op een beestje :)
Duidelijk
pi_130668651
quote:
17s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:31 schreef douche-eendje het volgende:
Zo maar eens een eitje in de pan mikken denk ik. Honger :9

Planning:
O: 2 crackers pindakaas, rijstmelk
S: evy les 14
L: Denk dat ik eens wat met brood/ei/omelet/iets ga doen.
T: fruit.
D: quinoa met courgette, paprika, tuinbonen en grie (witte kaas gemaakt van geitenmelk, heb die met knoflook :9)
T: magere kwark met muesli.

En mn weegschaal begint raar te doen. Een 2 vervangen door een 1, dat soort gekke dingen :+ Maar echte update komt pas bij mn halverwege-meting van het trainen.
Die grie klinkt goed, waar haal je dat?
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:36:38 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_130668656
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:31 schreef MaJo het volgende:

[..]

[..]

Niet kan is een groot woord, maar als je echt in de low carb status wil komen zonder hongergevoel is het echt het beste om zo min mogelijk carbs binnen te krijgen.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:41:00 #42
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130668789
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:36 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Niet kan is een groot woord, maar als je echt in de low carb status wil komen zonder hongergevoel is het echt het beste om zo min mogelijk carbs binnen te krijgen.
Ik ga zo mijn 17 dagen dieet boek er eens bijpakken, daar staat ook precies welke groenten en fruit je tijdens de eerste cyclus mag eten, daar heb ik deze keer minder naar gekeken.
pi_130668990
Ik heb m'n keukenweegschaal binnen *O* Gisteren eigenlijk al, maar die deed het niet, dus die gaat weer terug. Nu een andere en die deed het gelukkig wel! Ik kom vandaag op iets minder dag 1300 kcal uit, kijken of ik dat red zonder honger en wat het doet voor m'n gewicht :)

Net een heerlijke kom eigengemaakte tomatensoep op :9
pi_130669069
Waarom zo weinig Bamba?
pi_130669144
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:50 schreef Sarabi het volgende:
Waarom zo weinig Bamba?
Omdat ik van 1600 kcal niet afval blijkbaar ;( Maar als ik honger krijg pak ik meer hoor. Het is niet de bedoeling dat ik van de honger ga afvallen. Even een test gewoon :)
pi_130669175
1 dagje 1300-crashen 'doet' niets voor je gewicht hoor?
Ja doei.
pi_130669255
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:53 schreef motorbloempje het volgende:
1 dagje 1300-crashen 'doet' niets voor je gewicht hoor?
Dat zeg ook niet ;) Ik ga kijken of ik geen honger krijg als ik minder pak. Toevallig heb ik vandaag weinig kcal omdat ik weinig vette dingen pak. 1400-1500 is mijn richtlijn.
pi_130669267
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:52 schreef Bamba het volgende:

[..]

Omdat ik van 1600 kcal niet afval blijkbaar ;( Maar als ik honger krijg pak ik meer hoor. Het is niet de bedoeling dat ik van de honger ga afvallen. Even een test gewoon :)
1300kcal is wel erg weinig.
Hoe lang heb je die 1600kcal volgehouden?
Het is niet raar om eens een weekje of paar weken stil te staan.
pi_130669295
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:47 schreef Bamba het volgende:
Ik kom vandaag op iets minder dag 1300 kcal uit, kijken of ik dat red zonder honger en wat het doet voor m'n gewicht :)
Ja doei.
pi_130669313
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:56 schreef Sarabi het volgende:

[..]

1300kcal is wel erg weinig.
Hoe lang heb je die 1600kcal volgehouden?
Het is niet raar om eens een weekje of paar weken stil te staan.
3 weken. Ik snap idd ook wel dat je stil kan komen te staan, maar toch niet aan het begin meteen? Ik snap gewoon niet dat ik aankom terwijl ik minder pak dan voorheen. En 3 weken is dan best wel lang vind ik :@
pi_130669341
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:56 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Sorry, ik heb het wat verkeerd opgeschreven. Ik bedoelde wat minder kcal dan eerder doet voor m'n gewicht. Ik ga niet opeens drastisch zakken, want een crash dieet wil ik absoluut niet.
pi_130669350
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:36 schreef roos85 het volgende:

[..]

Die grie klinkt goed, waar haal je dat?
Ekoplaza :Y
pi_130669396
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:57 schreef Bamba het volgende:

[..]

3 weken. Ik snap idd ook wel dat je stil kan komen te staan, maar toch niet aan het begin meteen? Ik snap gewoon niet dat ik aankom terwijl ik minder pak dan voorheen. En 3 weken is dan best wel lang vind ik :@
Wat doe je qua beweging en sport?
En hoe vul je die 1600kcal? Dat is ook belangrijk.
pi_130669446
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:00 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Wat doe je qua beweging en sport?
En hoe vul je die 1600kcal? Dat is ook belangrijk.
Ik wandel iedere dag sowieso een uur, 1 keer per week doe ik fitness. Verder heb ik een actieve baan.

Ik probeer op de vetten te letten en koolhydraten (ook voor m'n diabetes). Tussendoortjes zijn fruit meestal. Heel af en toe pak ik een speculaasje.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:02:16 #55
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130669456
Mijn moeder komt het poezebeest zo halen want het is even niet te doen zo ;(
pi_130669471
Het is trouwens vies benauwd binnen ;( Ik ga zo lekker met de hond en kind naar het bos :)
pi_130669494
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:02 schreef Bamba het volgende:

[..]

Ik wandel iedere dag sowieso een uur, 1 keer per week doe ik fitness. Verder heb ik een actieve baan.

Ik probeer op de vetten te letten en koolhydraten (ook voor m'n diabetes). Tussendoortjes zijn fruit meestal. Heel af en toe pak ik een speculaasje.
Dan ben je wel actief, misschien eet je zelfs te weinig (ligt er aan wat je baan is)
Doe eens een paar lijstjes van de afgelopen weken.

@MaJo wordt je kat daar wel blij van om als het stress heeft ook nog te moeten verhuizen?
Ik zou de hondjes mooi ergens anders heen doen.
pi_130669515
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:03 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Dan ben je wel actief, misschien eet je zelfs te weinig (ligt er aan wat je baan is)

@MaJo wordt je kat daar wel blij van om als het stress heeft ook nog te moeten verhuizen?
Ik ga ze even opzoeken :)
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:04:45 #59
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130669526
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:03 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Was ook een optie geweest maar ik denk dat ze door de geur van die hondjes juist blijft plassen. Ze is heel vaak bij mijn ouders (ze is daar ook opgegroeid) dus het is een vertrouwde plek voor haar :)
pi_130669547
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:04 schreef MaJo het volgende:

[..]

Was ook een optie geweest maar ik denk dat ze door de geur van die hondjes juist blijft plassen. Ze is heel vaak bij mijn ouders (ze is daar ook opgegroeid) dus het is een vertrouwde plek voor haar :)
Oke hopelijk helpt het :)
Het is wel zielig
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:07:07 #61
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130669577
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:05 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Oke hopelijk helpt het :)
Het is wel zielig
Ik vind het ook zielig, wil haar ook helemaal niet kwijt ;( Maar dit is denk ik de beste oplossing. En het is maar voor 1,5 week gelukkig en ik ben morgen de hele dag bij mijn ouders :)
pi_130669691
Hopenlijk lukt het kopiëren vanuit excel :P

26-aug-13
Energie (kcal)

Ontbijt

3 eetlepel Havermout 57
60 Gram Halfvolle melk 28
60 Gram Griekse roomyoghurt 75
1 kleine Banaan 95
25 gram All Bran flakes 89
1 voor 1 snee Bebogeen 64
Subtotaal 408

Lunch

2 stuks Tarwebroodje, hard 278
2 voor 1 snee Filet américain 96
1 theelepel Zout met jodium 0
1 snufje Peper 0
1 stuks Appel (zonder schil) 70
Subtotaal 444

Avondeten

1 opscheplepel Aardappelen, gekookt met zout 58
4 opscheplepel Sperziebonen (blik/glas) 40
2 stuks Hamburger, bereid 269
1 sauslepel Jus gemiddeld vet met zout 85
1 eetlepel Boter 111
Subtotaal 563

Tussendoor

2000 Gram Water 0
3 glas Cola light 0
1 stuks Perzik 45
4 stuks Speculaasje 168
Subtotaal 213
"Totaal van de dag
" 1627

Ontbijt

2 van 1 ei Roerei zonder zout 202
1 theelepel Boter 37
3 plakje Bacon 27
1 5 stuks Cherrytomaatje, rauw 15
1 sneetje Bruinbrood 24
Subtotaal 305
Lunch

2 broodje Broodje, ciabatta 192
2 eetlepel Muesli met vruchten 72
1 voor 1 snee Bebogeen 64
1 kleine Banaan 95
2 voor 1 snee Alle soorten roomkaas 117
1 voor 1 snee Achterham 27
2 stuks Cherrytomaatje, rauw 6
Subtotaal 648
Avondeten

3 opscheplepel Aardappelen, gebakken met zout 180
2 eetlepel Fritessaus 25% olie 120
1 schaaltje Wortelen, rauw 23
2 portie Kipfilet 237
2 eetlepel Tzatsiki (cacik) zonder zout 10
Subtotaal 570
Tussendoor

1 portie Mueslireep 99
2000 Gram Water 0
Subtotaal 99
"Totaal van de dag
" 1622

Energie (kcal)

Ontbijt

0 kleine Banaan 48
2 eetlepel Havermout 38
2 voor 1 snee Bebogeen 96
0 voor 1 schaaltje Muesli met vruchten 81
60 Gram Halfvolle melk 28
Subtotaal 365
Lunch

1 snee Speltbrood 82
1 voor 1 snee Filet américain 48
2 van 1 ei Omelet 220
3 plakje Bacon 27
1 theelepel Boter 37
Subtotaal 414
Avondeten

1 bord Spaghetti Bolognese 484
2 eetlepel 48+ kaas, geraspt 74
60 Gram Stokbrood, wit 161
Subtotaal 719
Tussendoor

1 schaaltje Kersen 114
2000 Gram Water 0
2 stuks Cracottes volkoren (toast) 38
0 plak 48+ kaas 37
1 2 stuks Pruim 39
100 Gram Halfvolle yoghurt 51
1 stuks Perzik 45
15 Gram Blauwe bessen 10
2 stuks Aardbeien 12
1 stuks Vijgen, vers 42
Subtotaal 388
"Totaal van de dag
" 1886

Dit was maandag t/m woensdag :)
pi_130670267
Geen slechte lijstjes Bamba.
Soms wel redelijk zware lunches/avondeten.
En veel brood, misschien kan je proberen daar meer in te variëren (maar dat werkt ook voor iedereen anders).
pi_130670346
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:40 schreef Sarabi het volgende:
Geen slechte lijstjes Bamba.
Soms wel redelijk zware lunches/avondeten.
En veel brood, misschien kan je proberen daar meer in te variëren (maar dat werkt ook voor iedereen anders).
De zware lunches zijn vaak wel nodig als ik 's middags moet werken. Als ik minder/lichter eet heb ik kans op hypo's en dan ben ik verder van huis, haha.

Veel brood ja? Ik ben eigenlijk helemaal geen brood eter, haha. Vind het wel moeilijk om te variëren in m'n eten 's ochtends en 's middags. Dank je wel voor je feedback :)

Ik ben naar het bos :W
pi_130670455
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:43 schreef Bamba het volgende:

[..]

De zware lunches zijn vaak wel nodig als ik 's middags moet werken. Als ik minder/lichter eet heb ik kans op hypo's en dan ben ik verder van huis, haha.

Veel brood ja? Ik ben eigenlijk helemaal geen brood eter, haha. Vind het wel moeilijk om te variëren in m'n eten 's ochtends en 's middags. Dank je wel voor je feedback :)

Ik ben naar het bos :W
Dan zou ik gewoon zo verder blijven gaan en nog een paar weken aan kijken.
Zeker niet naar 1300kcal gaan op werkdagen.
pi_130670835
Ik heb nav Kwee's enthousiasme ook een speltbroodje gekocht. Het is zo opvallend licht :o Kan me niet voorstellen dat dat gaat vullen.

We gaan het zien :Y
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:08:32 #67
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130670899
Omdat Noa het afgelopen uur 4x op de bak heeft gezeten zonder dat er echt iets uitkwam toch de dierenarts gebeld en we kunnen er zo terecht. Misschien is er toch iets anders aan de hand!
pi_130671037
Is het een poesje of een kater? Bij katers is blaasgruis altijd een risico en dat is geloof ik wel gevoelig voor stress.

Maar ook makkelijk te behandelen :Y
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_130671072
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 14:08 schreef MaJo het volgende:
Omdat Noa het afgelopen uur 4x op de bak heeft gezeten zonder dat er echt iets uitkwam toch de dierenarts gebeld en we kunnen er zo terecht. Misschien is er toch iets anders aan de hand!
Goed dat je de dierenarts hebt gebeld.
pi_130671146
quote:
Aaah... sterkte zo bij de dierenarts!
pi_130671329
Tip tegen plassend poesje (die voor jezelf lekker kut is :p) zilverfolie op de plekken waar ze plast doen. Dat knispert en dan is het kut om erop te lopen. Heeft nu wrslk niet zo zin, maar als het zo'n gewoonte wordt om op de bank te plassen ipv de bak, dan is het prima!
pi_130672439
Mijn kat boeide dat geen flikker. Zelfs sateprikkers met zilverfolie eronder in de plantenbak boeide d'r niet.

Naja, ze trok de sateprikkers eruit en ging dan op het folie zeiken. ;(

Oh, ik heb een ontstoken oog, dat is ook kut.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_130672813
Ook bijzonder in een gesprek met Amerikaanse vriendinnen kwam afvallen ter sprake en zij hadden als advies voor mij dat ik permanent naar 1100-1200 calorieën moest in combinatie met 2 keer per dag intensief sporten. :P Met als kanttekeningen nog dat ik a. inderdaad ouder was dus moest accepteren dat 1600 calorieen echt te veel was, en b. naast het 2x per dag sporten moet ik ook dagelijks 2x gaan hardlopen, zwemmen of fietsen. Kortom, eigenlijk met ik een the Big Loser regime gaan volgen volgens hen. ;)
pi_130672909
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:26 schreef fluster het volgende:
Ook bijzonder in een gesprek met Amerikaanse vriendinnen kwam afvallen ter sprake en zij hadden als advies voor mij dat ik permanent naar 1100-1200 calorieën moest in combinatie met 2 keer per dag intensief sporten. :P Met als kanttekeningen nog dat ik a. inderdaad ouder was dus moest accepteren dat 1600 calorieen echt te veel was, en b. naast het 2x per dag sporten moet ik ook dagelijks 2x gaan hardlopen, zwemmen of fietsen. Kortom, eigenlijk met ik een the Big Loser regime gaan volgen volgens hen. ;)
Dat vonden we in Nederland zo'n 10 jaar geleden ook: rond de 1200 kcal.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_130672979
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat vonden we in Nederland zo'n 10 jaar geleden ook: rond de 1200 kcal.
Retrodieet! :D Op zich die 1200 kcal alleen al vind ik al een uitdaging maar me dan nog 3 slagen in de rondte sporten, dat lukt me helaas niet. :P Zelfs niet als Jillian zelf achter me zou staan. ;)
pi_130673032
Volgens mij is de 30 day shred van Jillian officieel ook met een 1200kcal dieet.
Beetje stom.
pi_130673040
Ik heb als tiener op 1000 kcal per dag gelijnd, dat was een dieet van de Slankklub (juiste spelling :') ) waar ik toen bij zat. Dat was héél erg oppassen met wat je eet en als ontbijt had ik dus maar een schaaltje magere yoghurt, dan had ik voor de rest van de dag wat meer kcal over -O- (toen was ik nog 67 kg :X )
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_130673070
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:35 schreef Sarabi het volgende:
Volgens mij is de 30 day shred van Jillian officieel ook met een 1200kcal dieet.
Beetje stom.
Klopt, Jillian kan wat dat betreft lekker de boom in.
pi_130673088
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:37 schreef roos85 het volgende:

[..]

Klopt, Jillian kan wat dat betreft lekker de boom in.
Maar verder is ze wel lief O+
pi_130673114
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:38 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Maar verder is ze wel lief O+
pi_130673122
:D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_130673250
quote:
Ah, kijk, dan wordt het een heel ander verhaal. Sterkte met de poes ;(
pi_130673259
Nou dan ga je wel rennen :D
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:49:30 #84
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130673368
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:39 schreef roos85 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
sexy :9
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:49:56 #85
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130673381
Maar Jillian mag dat zeggen want zij was ook een dikkerdje :Y
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:29:53 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130674275
Update: Noa heeft inderdaad een blaasontsteking. We gaan nu zorgen dat de hondjes naar mijn ouders gaan zodat Noa rustig kan herstellen :)
pi_130675474
Beterschap voor de kat!

We hebben ruim anderhalf uur in het bos gelopen, was lekker O+ Nu staat de zalm in de oven voor zometeen :9~
pi_130675621
Ik heb voor foto's gemaakt voor Jillian. Nou, kom maar op met die spectaculaire resultaten :+
pi_130675748
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:22 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb voor foto's gemaakt voor Jillian. Nou, kom maar op met die spectaculaire resultaten :+
Ik ging half dood toen ik een keer Jillian deed :@ Dat was echt nog een brug te ver, ik hou het maar even bij wandelen :')
pi_130675782
Ik wandel ook hoor :Y Nu dus ook Jillian en als ik dood ga dan meld ik het wel _O- Ik heb het eerste filmpje 1x gezien en ik moet zeggen dat ik al moe werd van het kijken er naar :')
pi_130675949
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 16:29 schreef MaJo het volgende:
Update: Noa heeft inderdaad een blaasontsteking. We gaan nu zorgen dat de hondjes naar mijn ouders gaan zodat Noa rustig kan herstellen :)
Beterschap voor Noa! :* Goed dat je het toch even hebt laten checken ^O^
pi_130676015
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:26 schreef Isabeau het volgende:
Ik wandel ook hoor :Y Nu dus ook Jillian en als ik dood ga dan meld ik het wel _O- Ik heb het eerste filmpje 1x gezien en ik moet zeggen dat ik al moe werd van het kijken er naar :')
Ik vond het echt heftig :Y Ik heb 3 dagen spierpijn gehad :')
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:39:04 #93
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130676216
Bedankt voor de beterschaps! Ze heeft een pijnstiller/ontstekingsremmer gekregen en ze zat net alweer druk te spelen met haar muis O+
pi_130676273
Op zich wel prettig dat er een oorzaak is, MaJo en dat het niet door de logés komt.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:10:33 #95
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_130677101
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:41 schreef Isabeau het volgende:
Op zich wel prettig dat er een oorzaak is, MaJo en dat het niet door de logés komt.
Daar ben ik ook heel blij mee :Y
pi_130677182
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:22 schreef Isabeau het volgende:
Hoe erg moet het voor mij dan wel niet zijn nu? 8 weken lang 2x in de week een uur bootcamp. Daarnaast nog een les evy... en wat oefeningen :+ De eerste resultaten zijn al merkbaar. gewicht daalt en meer honger.
pi_130677267
quote:
17s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 18:13 schreef douche-eendje het volgende:

Hoe erg moet het voor mij dan wel niet zijn nu? 8 weken lang 2x in de week een uur bootcamp. Daarnaast nog een les evy... en wat oefeningen :+ De eerste resultaten zijn al merkbaar. gewicht daalt en meer honger.
Meer honger lijkt me erg onwelkom :+ De rest is super natuurlijk *O*
Aan Evy begin ik pas bij een gezond BMI, te vaak geblesseerd geraakt.
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:17:25 #98
319308 Tink89
To live is to dance
pi_130677287
Zo naar het trouwfeest en ik voel me hooooot! :)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_130677317
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 18:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Meer honger lijkt me erg onwelkom :+ De rest is super natuurlijk *O*
Aan Evy begin ik pas bij een gezond BMI, te vaak geblesseerd geraakt.
Meer "productieve"honger. Als in, zin in een goed voedzaam avondmaal of een bak kwark, een reep chocola hoeft niet meer zo erg :P Ik heb vandaag les 14 gelopen en het ging echt zo fijn O+
pi_130677989
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:39 schreef MaJo het volgende:
Bedankt voor de beterschaps! Ze heeft een pijnstiller/ontstekingsremmer gekregen en ze zat net alweer druk te spelen met haar muis O+
Fijn O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')