CZquote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:22 schreef samara het volgende:
ja weet ik . Ik bedoelde ook meer van dat ze dus in die voorgaande 6 maanden had moeten bellen voor een regeling. De verzekerden krijgen een 2maandsbrief, 4 maandsbrief en uiteindelijk de 6maandsbrief en dan is het allemaal te laat.Het staat er inderdaad niet duidelijk.
Dus Ts alles afbetalen dan volgt afmelding bij het CVZ. Mocht je dubbel betaald hebben dan krijg je dat na tig weken terug van het CVZ.
Wie is de verzekeraar trouwens?
Als je wordt aangemeld bij college voor zorgverzekeraars dan is dat meteen via CJIB. Hun innen het maandbedrag. Bij mij is er meer mis gegaan, heb tijd geleden ook tijdelijk gewerkt en kreeg bericht dat het ingehouden zou worden van mijn loon maar bleef thuis rekeningen krijgen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Volgens mij heeft TS al de grootste moeite om strafpremie te betalen en zit CJIB inmiddels achter de openstaande vordering aan.
Dan heb je feest.
Tuurlijk, als je dan ook aanvullend verzekerd bentquote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:08 schreef baskick het volgende:
[..]
Hoeft niet uitsluitend om een basisverzekering te gaan, natuurlijk. Een premie van ¤123 is niet absurd hoog (basis + aanvullend).
De aanvulling wordt geschrapt bij wanbetalen. Wanbetaler heeft dus alleen een basisverzekering.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 14:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Tuurlijk, als je dan ook aanvullend verzekerd bent
Ik heb de dekking voor wanbetalers niet gecheckt
Dus ik mag niet op vakantie als een ander betaald? Mijn vriend wist niks van die schuld van mij toen hij de vakantie boekte en betaalde. En dan nog, mijn vriend heeft niks met mijn schulden te maken.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 14:19 schreef hottentot het volgende:
TS gaat op vakantie terwijl ze schulden heeft.
Van dat soort mensen moet ik echt helemaal de pot op.
Klopt, maar ik zou het niet accepteren als m'n vriendin problematische schulden had en het niet verteldequote:Op zondag 1 september 2013 10:28 schreef Superheks het volgende:
[..]
Dus ik mag niet op vakantie als een ander betaald? Mijn vriend wist niks van die schuld van mij toen hij de vakantie boekte en betaalde. En dan nog, mijn vriend heeft niks met mijn schulden te maken.
Dan is het dus meer dan 130%quote:Op zondag 1 september 2013 10:27 schreef Superheks het volgende:
[..]
De aanvulling wordt geschrapt bij wanbetalen. Wanbetaler heeft dus alleen een basisverzekering.
Ik geloof dat ik je nu mijn verontschuldigingen aan hoor te bieden. Ging ervan uit dat je zelf betaalde.quote:Op zondag 1 september 2013 10:28 schreef Superheks het volgende:
[..]
Dus ik mag niet op vakantie als een ander betaald? Mijn vriend wist niks van die schuld van mij toen hij de vakantie boekte en betaalde. En dan nog, mijn vriend heeft niks met mijn schulden te maken.
Inderdaad, ongelooflijk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:09 schreef baskick het volgende:
[..]
Nauwelijks geld te besteden hebben (want geen 400 kunnen betalen), maar dan wel al je spaargeld vastzetten voor een of twee tienden extra rente. Dat zal zoden aan de dijk zetten...
Dat stond al vast voordat ik een schuld had. Als ik er eerder bij gekund had dan had ik daarvan af kunnen lossen.quote:
Hopelijk heb je er van geleerd dat je niet al je spaargeld vast moet zetten.quote:Op zondag 1 september 2013 14:04 schreef Superheks het volgende:
[..]
Dat stond al vast voordat ik een schuld had. Als ik er eerder bij gekund had dan had ik daarvan af kunnen lossen.
Doe ik ook niet weer, vanaf december kan ik erbij en dan wil ik regelen dat ik er ten alle tijden bij kan, dus gewoon online geld over kan boeken naar mijn betaalrekening. Ik werk via een uitzendbureau dus mocht ik mijn baan verliezen is het wel zo handig dat ik tijdens de aanvraag van WW eerst rond kan komen van mijn spaargeld.quote:Op zondag 1 september 2013 14:11 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Hopelijk heb je er van geleerd dat je niet al je spaargeld vast moet zetten.
Mwah, ik heb net op independer.nl 54 basiszorgverzekeringen vergeleken en die varieerden van ¤92,95 tot ¤118,75. De gemiddelde prijs is ¤103,16. Ik vind het dan ook niet erg redelijk om uit te gaan van een prijs van ¤123,17 voor een basisverzekering, waarover je ook nog eens 30% extra boete rekent. Zo kom je uit op ¤161,12 wat dus 74,66% meer is dan de goedkoopste, 56,18% duurder is dan de gemiddelde en 36% meer is dan de duurste verzekering.quote:Op zondag 1 september 2013 14:04 schreef Superheks het volgende:
[..]
30% meer dan het normale maandbedrag dus elke maand 130%
Meer risico = meer premie.quote:Op zondag 1 september 2013 14:16 schreef hugecooll het volgende:
Ik vind het dan ook niet erg redelijk om uit te gaan van een prijs van ¤123,17 voor een basisverzekering
Zie het CVZ maar als de tegenhanger van Rialto (bij autoverzekeringen).quote:Op zondag 1 september 2013 14:49 schreef hugecooll het volgende:
En er is nu een verhoogd risico, omdat...?
Je kan moeilijk zeggen van goh, de gemiddelde basiszorgverzekering kost ¤103,16, maar omdat jij een wanbetaler bent rekenen wij ¤123,17. En omdat je een wanbetaler bent, betaal je ook nog eens een boete van ¤37,95.quote:Op zondag 1 september 2013 15:00 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Zie het CVZ maar als de tegenhanger van Rialto (bij autoverzekeringen).
Verhoogd risico op wan betaling en oninbare vorderingen.quote:Op zondag 1 september 2013 14:49 schreef hugecooll het volgende:
[..]
En er is nu een verhoogd risico, omdat...?
Want het CJIB heeft daar problemen mee? Ze rekenen toch ook geen boete + 30% omdat je misschien je verkeersboete niet gaat betalen?quote:Op zondag 1 september 2013 15:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Verhoogd risico op wan betaling en oninbare vorderingen.
Er zijn gewoon extra kosten mee gemoeid zo heel moeilijk is dat toch niet te begrijpen?quote:Op zondag 1 september 2013 15:28 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Want het CJIB heeft daar problemen mee? Ze rekenen toch ook geen boete + 30% omdat je misschien je verkeersboete niet gaat betalen?
Voor het innen van verkeersboetes rekenen ze 6 of 7 euroquote:Op zondag 1 september 2013 15:32 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Er zijn gewoon extra kosten mee gemoeid zo heel moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Nou, dat doen ze dus welquote:Op zondag 1 september 2013 15:03 schreef hugecooll het volgende:
Je kan moeilijk zeggen van goh, de gemiddelde basiszorgverzekering kost ¤103,16, maar omdat jij een wanbetaler bent rekenen wij ¤123,17. En omdat je een wanbetaler bent, betaal je ook nog eens een boete van ¤37,95.
Kromme vergelijking. Wanneer je je verkeersboete niet betaalt, wordt de boete verhoogd met 50% tot 100%. Structurele wanbetalers zijn een risicogroep voor zorgverzekeraars. Het CVZ neemt deze groep over, gevolg is dat de verzekerden meer premie dienen af te dragen. Vergelijk het met je autoverzekering. Risicogroepen (veel claimen), betalen meer premie.quote:Op zondag 1 september 2013 15:28 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Want het CJIB heeft daar problemen mee? Ze rekenen toch ook geen boete + 30% omdat je misschien je verkeersboete niet gaat betalen?
Ja, en mijn vraag is dus waarom je zowel meer premie als een boete moet betalen. Maar als ik het goed begrijp gaat de boete niet omhoog als je niet op tijd betaalt?quote:Op zondag 1 september 2013 15:40 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
Kromme vergelijking. Wanneer je je verkeersboete niet betaalt, wordt de boete verhoogd met 50% tot 100%. Structurele wanbetalers zijn een risicogroep voor zorgverzekeraars. Het CVZ neemt deze groep over, gevolg is dat de verzekerden meer premie dienen af te dragen. Vergelijk het met je autoverzekering. Risicogroepen (veel claimen), betalen meer premie.
Het is in principe geen boete. Je betaalt je zorgpremie +37,50 (uit mijn hoofd). Als je aan CVZ niet-nakomt, geeft deze de vordering uit handen. Gebruikelijk is om hiervoor een gerechtsdeurwaarder in te schakelen met bijkomende incasso- en/of proceskosten.quote:Op zondag 1 september 2013 15:45 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, en mijn vraag is dus waarom je zowel meer premie als een boete moet betalen. Maar als ik het goed begrijp gaat de boete niet omhoog als je niet op tijd betaalt?
Mja goed, die incassokosten heb je dan al niet. Maar dan is eigenlijk de standaardpremie waarop de bestuursrechtelijke premie is gebaseerd gewoon 'hoog'quote:Op zondag 1 september 2013 15:51 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
Het is in principe geen boete. Je betaalt je zorgpremie +37,50 (uit mijn hoofd). Als je aan CVZ niet-nakomt, geeft deze de vordering uit handen. Gebruikelijk is om hiervoor een gerechtsdeurwaarder in te schakelen met bijkomende incasso- en/of proceskosten.
Basisverzekering zit rond de 90euro en ze willen ongeveer 160eu per maand van me hebben. Dat klopt volgens mij niet. Heb er nu voor in de avonden een bijbaan bijgenomen vanuit huis.quote:Op zondag 1 september 2013 15:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mja goed, die incassokosten heb je dan al niet. Maar dan is eigenlijk de standaardpremie waarop de bestuursrechtelijke premie is gebaseerd gewoon 'hoog'
Je hoeft toch geen 160/maand te betalen? Ze houden toch je zorgtoeslag al in?quote:Op zondag 1 september 2013 16:25 schreef Superheks het volgende:
[..]
Basisverzekering zit rond de 90euro en ze willen ongeveer 160eu per maand van me hebben. Dat klopt volgens mij niet. Heb er nu voor in de avonden een bijbaan bijgenomen vanuit huis.
Ja die houden ze ook in, maar krijg toch rekeningen van rond de 160eu elke maand.quote:Op zondag 1 september 2013 16:32 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je hoeft toch geen 160/maand te betalen? Ze houden toch je zorgtoeslag al in?
Op jouw zorgtoeslag ligt waarschijnlijk beslag. Gelegd door de gerechtsdeurwaarder, in opdracht van de zorgverzekeraar. Vandaar dat er geen bronheffing plaatsvindt en je de volledige premie moet afdragen.quote:Op zondag 1 september 2013 18:02 schreef Superheks het volgende:
[..]
Ja die houden ze ook in, maar krijg toch rekeningen van rond de 160eu elke maand.
Mja, als je ook geen betalingsregeling met je zorgverzekeraar dan wel het incassobureau hebt, dan wordt het flink dokken jaquote:Op zondag 1 september 2013 20:18 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
Op jouw zorgtoeslag ligt waarschijnlijk beslag. Gelegd door de gerechtsdeurwaarder, in opdracht van de zorgverzekeraar. Vandaar dat er geen bronheffing plaatsvindt en je de volledige premie moet afdragen.
Standaard rekenmodel en tot de tijd dat schuld is betaald ga je dat dokken, alles wat ernaast nog afgeschreven wordt door zorgverzekering komt weer terug.quote:Op zondag 1 september 2013 16:25 schreef Superheks het volgende:
[..]
Basisverzekering zit rond de 90euro en ze willen ongeveer 160eu per maand van me hebben. Dat klopt volgens mij niet. Heb er nu voor in de avonden een bijbaan bijgenomen vanuit huis.
Het hele CVZ-systeem rammelt aan alle kanten. Het is een onlogische aanpak van wanbetalers. Vaak zijn het mensen met een problematische financiële huishouding, dan kan het wel jaren duren alvorens men weer wordt afgemeld bij het CVZ.quote:Op zondag 1 september 2013 20:22 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mja, als je ook geen betalingsregeling met je zorgverzekeraar dan wel het incassobureau hebt, dan wordt het flink dokken ja
Klopt, ze kunnen de normale premie al niet opbrengen door wat voor reden dan ook en krijgen dan vervolgens flinke verhoging, die kunnen ze dan ook niet betalen en komt CJIB in actie.quote:Op zondag 1 september 2013 20:37 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
Het hele CVZ-systeem rammelt aan alle kanten. Het is een onlogische aanpak van wanbetalers. Vaak zijn het mensen met een problematische financiële huishouding, dan kan het wel jaren duren alvorens men weer wordt afgemeld bij het CVZ.
Was dat niet om mensen te 'stimuleren' om toch hun verantwoordelijkheid te nemen of iets in die geest?quote:Op zondag 1 september 2013 20:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Klopt, ze kunnen de normale premie al niet opbrengen door wat voor reden dan ook en krijgen dan vervolgens flinke verhoging, die kunnen ze dan ook niet betalen en komt CJIB in actie.
Het CJIB heeft nogal wat macht en scheelt dure rechtszaken.quote:Op zondag 1 september 2013 20:50 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Was dat niet om mensen te 'stimuleren' om toch hun verantwoordelijkheid te nemen of iets in die geest?
Huhu, maar je gaat van 1 rekening niet 'kunnen' betalen naar 2 'moeten' betalen. Dan eet je toch niet joh, is in ieder geval je ziekenhuisopname wel alvast geregeldquote:Op zondag 1 september 2013 20:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het CJIB heeft nogal wat macht en scheelt dure rechtszaken.
Wanneer je in die situatie zit, kun je veilig met de kop tegen de muur lopen, dat is verzekerd.quote:Op zondag 1 september 2013 20:54 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Huhu, maar je gaat van 1 rekening niet 'kunnen' betalen naar 2 'moeten' betalen. Dan eet je toch niet joh, is in ieder geval je ziekenhuisopname wel alvast geregeld
Praktijk is eerder dat een reguliere incasso-intermediair, per niet-betaalde CVZ-termijnvordering, incassomaatregelen treft met alle additionele kosten van dien.quote:Op zondag 1 september 2013 20:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het CJIB heeft nogal wat macht en scheelt dure rechtszaken.
Dat is het eerste traject, de truc is dat CJIB geen gerechtelijk bevel nodig heeft.quote:Op zondag 1 september 2013 21:03 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
Praktijk is eerder dat een reguliere incasso-intermediair, per niet-betaalde CVZ-termijnvordering, incassomaatregelen treft met alle additionele kosten van dien.
Innen van een verkeersboete is wat anders dan schulden innen van een wanbetaler.quote:Op zondag 1 september 2013 15:34 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Voor het innen van verkeersboetes rekenen ze 6 of 7 euro
Weet je vriend het momenteel wel. Echte vertrouwensband hebben jullie.quote:Op zondag 1 september 2013 10:28 schreef Superheks het volgende:
[..]
Naar mijn weten neemt het CJIB de vordering van de ziektekostenverzekeraar pas over na een betalingsachterstand van zes maanden, en wordt er vanaf dat moment inderdaad het bedrag van 160,= euro per maand gevorderd. Er moet dus sprake zijn van een betalingsachterstand van zeker zes maanden, en dat is bepaald een periode die een wanbetaler m.i. niet zomaar eventjes "vergeet".quote:Op zondag 1 september 2013 21:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is het eerste traject, de truc is dat CJIB geen gerechtelijk bevel nodig heeft.
quote:Op woensdag 28 augustus 2013 10:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het was gelukkig een strafrechtelijke die je uit kan zitten en geen Mulder geval dat die klootzakken steeds kunnen gijzelen.
gijzelen?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 10:49 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ach, kost geen drol. Maar naar eigen zeggen gijzelen ze vrijwel nooit meer dan één keer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |