abonnement Unibet Coolblue
pi_130452885
De vorige delen: Topicreeks: Breien, breien, breien

SPOILER: Handige linkjes en sites
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel breiplezier!

Een paar creaties uit het vorige topic:

Kwakz0r


Mignonne


Blabbel6


Angelof9
pi_130452899
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 19:22 schreef Sarabi het volgende:
De sjaals waren niet zo bijzonder, was meer om tijd te doden tijdens tussenuren :D

Het pakketje is wel grappig maar vooral als je verder geen ervaring hebt.
pi_130455230
Oh ik vind die sjaal van Angelof9 zo mooi! O+ welk patroon is het ook alweer?
Kwak
  zondag 25 augustus 2013 @ 20:57:44 #4
211083 Angelof9
I must go first
pi_130456538
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130456687
quote:
Dankjewel! Ik moet eerst dingen afmaken, maar ik mag straks weer sjaals gaan breien voor t najaar en de winter
Kwak
pi_130555851
Hoesje voor de mobiel is klaar



Was wel weer even wennen maar ik ben er blij mee.
pi_130591424
Leuk! Leuke kleurtjes heb je gekozen.
Staat er al iets nieuws op de pennen?
pi_130592585
Ja ben bezig met een simpele rechte sjaal er op.
Even oefenen met averechts breien (en dan afwisselen), nog nooit gedaan.
Maar het is simpeler dan ik dacht :D
pi_130593246
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:25 schreef Sarabi het volgende:
Ja ben bezig met een simpele rechte sjaal er op.
Even oefenen met averechts breien (en dan afwisselen), nog nooit gedaan.
Maar het is simpeler dan ik dacht :D
als je dat een keer kunt kun je alles breien! *O*
Kwak
  donderdag 29 augustus 2013 @ 14:16:10 #10
211083 Angelof9
I must go first
pi_130594482
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130600204
Mooi!

Het scheelt voor mij dat ik geen halfronde shawls wil maken (visioenen van mijn moeder met haar kapmanteltje -O- ) dus er valt best een hoop af, maar er blijven genoeg driehoekige shawls over.
Ik ben op het moment meer van het breien dan van het haken maar het moet niet al te ingewikkeld zijn.

Mijn Clapo-ktus vordert gestaag. Hij breit heerlijk. Ik heb 4 bollen Drops Fabel en zit nu in dubio of ik bij 2 bollen zal stoppen. Ik vind het altijd lastig om in te schatten hoe groot hij na het blocken zal zijn.
Het is wel makkelijk: als je op de helft van je wol bent, moet je gaan meerderen. Dus dan komt 2 bollen wel mooi uit.
pi_130601082
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:45 schreef blabbel6 het volgende:
Mooi!

Het scheelt voor mij dat ik geen halfronde shawls wil maken (visioenen van mijn moeder met haar kapmanteltje -O- ) dus er valt best een hoop af, maar er blijven genoeg driehoekige shawls over.
Ik ben op het moment meer van het breien dan van het haken maar het moet niet al te ingewikkeld zijn.

Mijn Clapo-ktus vordert gestaag. Hij breit heerlijk. Ik heb 4 bollen Drops Fabel en zit nu in dubio of ik bij 2 bollen zal stoppen. Ik vind het altijd lastig om in te schatten hoe groot hij na het blocken zal zijn.
Het is wel makkelijk: als je op de helft van je wol bent, moet je gaan meerderen. Dus dan komt 2 bollen wel mooi uit.
In mijn proefje werden de uitgehaalde rijen even breed als de rijen van 3 rechten, misshcien nog wel een stukje breder zelfs, dus je moet m in je hoofd idd wat groter maken dan hij nu is :Y
Kwak
  donderdag 29 augustus 2013 @ 17:20:33 #13
211083 Angelof9
I must go first
pi_130601467
Halfrond is wel veel makkelijker te blocken omdat het vanzelf al in de goede vorm valt. Dan hoef je het alleen maar op te strekken.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130601886
M'n pomatomus sokken zijn af!
http://www.ravelry.com/projects/fwoukje/pomatomus heb hier aantekeningen gemaakt van de aanpassingen die ik gedaan heb.



Kwak
pi_130606044
Hmm vraag me af of ik nu toch iets fout doe tussen het wisselen van gewoon breien en averechts breien.
De eerste paar keer zag je dat ik wisselde van steek aan de een kant van de sjaal en nu opeens aan de andere kant.
Beetje lastig uit te leggen.
pi_130607549
Wat een mooie sokken!!!

KwakzOr bedoel je te zeggen dat de shawl door het blocken en de gaten een stuk groter wordt dan je zou denken?
Of bedoel je te zeggen dat ik me verkijk op het blocken en dat ik hem juist groter meot maken dan ik nu zou denken?

Sarabi, ik snap neit helemaal wat je bedoelt. Heb je er wat aan om eens wat Youtubefilmpjes te bekijken?
pi_130607779
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 19:57 schreef blabbel6 het volgende:
Wat een mooie sokken!!!

KwakzOr bedoel je te zeggen dat de shawl door het blocken en de gaten een stuk groter wordt dan je zou denken?
Of bedoel je te zeggen dat ik me verkijk op het blocken en dat ik hem juist groter meot maken dan ik nu zou denken?

Sarabi, ik snap neit helemaal wat je bedoelt. Heb je er wat aan om eens wat Youtubefilmpjes te bekijken?
Thanks!

Nee hij wordt groter dan hij nu lijkt zodra je de rijen losmaakt bij het minderen :)
Kwak
pi_130607854
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 19:18 schreef Sarabi het volgende:
Hmm vraag me af of ik nu toch iets fout doe tussen het wisselen van gewoon breien en averechts breien.
De eerste paar keer zag je dat ik wisselde van steek aan de een kant van de sjaal en nu opeens aan de andere kant.
Beetje lastig uit te leggen.
Als het goed is zie je aan de kant waar je recht breit allemaal v-tjes en aan de kant waar je averecht breit allemaal hobbeltjes.

Ik vind de filmpjes op www.knittinghelp.com heel handig!

[ Bericht 0% gewijzigd door kwakz0r op 29-08-2013 21:13:41 ]
Kwak
pi_130609051
Dus had ik het eigenlijk om en om moeten doen?
pi_130611125
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 20:32 schreef Sarabi het volgende:
Dus had ik het eigenlijk om en om moeten doen?
dat ligt aan de streek die je wilt. Als je gewoon vlak tricot wilt dan is het altijd aan de voorkant recht, achterkant averecht breien ja.

Als je er mee gaat spelen kun je ribbels en ruitjes etc maken Door ook tijdens een naald af te wisselen :Y
Kwak
pi_130611843


Ben trui aan het breien van de Bianca, dat breid lekker heb ook bamboenaalden gekocht, het glijd van je pen, al zijn de pennen kleiner en kan ik ze niet onder mijn arm klemmen, het breid lekker.
Wordt een overslagtrui aan de voorkant................


Ook aan het haken, me restjes katoen maar eens opmaken een plaid wordt het met een rand die ik nog moet verzinnen.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_130611938
Aha :) binnenkort maar eens een patroon zoeken
  donderdag 29 augustus 2013 @ 21:37:01 #23
211083 Angelof9
I must go first
pi_130612460
Ziet er mooi uit heks!

Die sokken zijn ook heel leuk.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130613331
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:26 schreef Toverheks het volgende:
[ afbeelding ]

Ben trui aan het breien van de Bianca, dat breid lekker heb ook bamboenaalden gekocht, het glijd van je pen, al zijn de pennen kleiner en kan ik ze niet onder mijn arm klemmen, het breid lekker.
Wordt een overslagtrui aan de voorkant................

Ook aan het haken, me restjes katoen maar eens opmaken een plaid wordt het met een rand die ik nog moet verzinnen.
Omg je trui, ziet er superzacht uit joh! :D O+ O+ ik wil het aanraken haha welke Bianca wol is dat? Van de wibra? Volgens mij heb k daar ook nog eea van liggen.

En Kwak, je sokken!! O+ wauw! mooi zeg.

Ik ben klaar met mn assessment voor dit jaar, eindelijk 'legaal' verder met mn vestje, ik schiet maar niet op omdat er steeds allerlei dingen tussen komen, weinig tijd om ff rustig te zitten. Ben nu halverwege het lijf, of op 2/3 ofzo, morgen even meten op t kind.
:)
pi_130613664
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:52 schreef mignonne het volgende:

[..]

Omg je trui, ziet er superzacht uit joh! :D O+ O+ ik wil het aanraken haha welke Bianca wol is dat? Van de wibra? Volgens mij heb k daar ook nog eea van liggen.

En Kwak, je sokken!! O+ wauw! mooi zeg.

Ik ben klaar met mn assessment voor dit jaar, eindelijk 'legaal' verder met mn vestje, ik schiet maar niet op omdat er steeds allerlei dingen tussen komen, weinig tijd om ff rustig te zitten. Ben nu halverwege het lijf, of op 2/3 ofzo, morgen even meten op t kind.
aanrader, ja Bianca van de wibra, had er al 3 sjaals van gehaakt, denk ga eens kijken met breien, en lekker zacht op pen 3 half, en de kleuren komen mooi uit zo met dat verloop. en achterpand, 1 bol en een beetje breid zo uit.
heb ook 8 bollen blauw met geel er in verwerkt gehaald, je weet maar nooit _O-
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_130625185
quote:
heb ook 8 bollen blauw met geel er in verwerkt gehaald, je weet maar nooit _O-
Ha! Die heb ik ook gekocht. 3 bollen en dan zie ik wel wat voor omslagdoek er ooit uit gaat rollen.
pi_130625225
quote:
Nee hij wordt groter dan hij nu lijkt zodra je de rijen losmaakt bij het minderen :)
Dat dacht ik al. Dan houd ik het op 2 bollen. Houd ik 2 bollen over, als iemand zegt: wat heb je een leuke shawl, dan kan ik er nog één maken :+ .
pi_130631475
Start Decreasing:
Row1: work as you were knitting an odd row , until you have 4 sts left, k2tog, k2. If the first of the 4 sts left is a PURL you don’t have to k2tog. You’ll drop it and then you’ll knit the 3 sts left. The dropped st will unravel creating a ladder/lacy effect, here it’s the Clapotis part.
Continue until you have 6 sts left, at this point you’ll Bind Off the 6 sts. Break yarn and draw through loop of last st. Finish unravelling any drop-stitch ladders that remain unravelled.

Even een vraag. Ik ga nu aan de minderingen beginnen. Ik begin bij een averechte naald. Bij de rechte naalden doe ik nog wel een YO aan het eind van de naald?
En als de 1e van de 4 laatste steken een averecht is, dan moet ik niet 2 steken samen breien, dan moet ik die averechte steek gewoon laten vallen toch? En dan 3 recht breien.
pi_130632817
Een vraag tussendoor: waar kopen jullie je wol zoal? In de winkel,ja, maar waar? of gewoon online omdat het goedkoper is en de kwaliteit is eigenlijk niet zo van belang..
pi_130633395
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:41 schreef blabbel6 het volgende:
Start Decreasing:
Row1: work as you were knitting an odd row , until you have 4 sts left, k2tog, k2. If the first of the 4 sts left is a PURL you don’t have to k2tog. You’ll drop it and then you’ll knit the 3 sts left. The dropped st will unravel creating a ladder/lacy effect, here it’s the Clapotis part.
Continue until you have 6 sts left, at this point you’ll Bind Off the 6 sts. Break yarn and draw through loop of last st. Finish unravelling any drop-stitch ladders that remain unravelled.

Even een vraag. Ik ga nu aan de minderingen beginnen. Ik begin bij een averechte naald. Bij de rechte naalden doe ik nog wel een YO aan het eind van de naald?
En als de 1e van de 4 laatste steken een averecht is, dan moet ik niet 2 steken samen breien, dan moet ik die averechte steek gewoon laten vallen toch? En dan 3 recht breien.
euhhh even denken, de yo's aan t begin van de naald gaan gewoon door, verder brei je wat er staat (weet t even niet meer uit mn hoofd) met als verschil dat je als je moet minderen en de eerste van de 4 is averecht je die laat vallen en dan uitpulkt, en dan 3 recht breien. ik weet verder niet of er ergens anders nog yo zijn... sorry...
Kwak
pi_130633829
Oke, dan laat ik de eventuele averechte steek vallen. Ik was even bang dat ik het verkeerd zou lezen en allerlei steken zou laten vallen waar het niet moet... steken ophijsen is niet mijn sterke kant.

Iwanius, ik koop af en toe Drops bij Hobbydoos, heb ook wel sokkenwol gekocht bij Wolhalla. Het liefst koop ik wol in een winkel hier in de stad zodat ik kan zien/voelen hoe de wol is.
Drops is regelmatig in de aanbieding en dat scheelt best een hoop. Ik vind het sowieso niet zulke dure wol.
Ik koop ook wel bij de Wibra, het ligt eraan wat ik wil maken en hoe duur ik het wil maken.
pi_130634068
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:41 schreef blabbel6 het volgende:
Start Decreasing:
Row1: work as you were knitting an odd row , until you have 4 sts left, k2tog, k2. If the first of the 4 sts left is a PURL you don’t have to k2tog. You’ll drop it and then you’ll knit the 3 sts left. The dropped st will unravel creating a ladder/lacy effect, here it’s the Clapotis part.
Continue until you have 6 sts left, at this point you’ll Bind Off the 6 sts. Break yarn and draw through loop of last st. Finish unravelling any drop-stitch ladders that remain unravelled.
O, nog een vraag: moet ik elke naald minderen of alleen in de Odd Rows?
Als ik alleen in de Odd Rows minder, dan blijft het stekenaantal hetzelfde toch? Dus alle naalden minderen?
pi_130634160
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:47 schreef blabbel6 het volgende:

[..]

O, nog een vraag: moet ik elke naald minderen of alleen in de Odd Rows?
Als ik alleen in de Odd Rows minder, dan blijft het stekenaantal hetzelfde toch? Dus alle naalden minderen?
sorry, ik heb het patroon hier niet voor me, maar ik vond het heel logisch, je stopt met bijmaken en op de odd rows minder je, toch? ik weet t echt niet uit mn hoofd, ik heb gewoon gedaan wat er stond :@
Kwak
pi_130634844
Alles wat er over het minderen staat heb ik gequoot. Meer staat er niet in het patroon.

Ik dacht dat het meerderen via de YO's gaat en als ik alleen op de Odd Rows moet minderen dan minder in dus de ene naald en meerder de volgende naald. Dan blijft het stekenaantal gelijk toch?
Ik ben heel slecht in dit soort rekendingen en ik zie het ook niet voor me :@ .

Moet ik dan in elke naald minderen? Dat is logisch toch?
pi_130635319
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:08 schreef blabbel6 het volgende:
Alles wat er over het minderen staat heb ik gequoot. Meer staat er niet in het patroon.

Ik dacht dat het meerderen via de YO's gaat en als ik alleen op de Odd Rows moet minderen dan minder in dus de ene naald en meerder de volgende naald. Dan blijft het stekenaantal gelijk toch?
Ik ben heel slecht in dit soort rekendingen en ik zie het ook niet voor me :@ .

Moet ik dan in elke naald minderen? Dat is logisch toch?
je moet t niet voor je zien, maar gewoon doen wat er staat ;) :P

heb t patroon er even bijgepakt, maar je maakt helemaal geen meerderingen meer als je alleen op de odd-row's mindert. de even rows zijn immers alleen maar alle steken breien :) en de yo op de odd rows doe je niet meer.
Kwak
pi_130636099
Oooooooo.......... ik moet minderen op de plek waar ik de YO's deed.
Klopt het dan dat ik aan de ene kant van de shawl een rij van 3 recht + een gaatje (YO) heb en aan de andere kant een rij van 3 recht met af en toe een gaatje (als de 4e een averecht is)?
Nou ja, hoe dan ook, ik kan weer verder.
Dank je wel! :*
pi_130636733
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:17 schreef Iwanius het volgende:
Een vraag tussendoor: waar kopen jullie je wol zoal? In de winkel,ja, maar waar? of gewoon online omdat het goedkoper is en de kwaliteit is eigenlijk niet zo van belang..
Ik snap je post niet zo? Bedoel je voor jezelf tips waar je kunt kopen en dat kwaliteit daarbij niet zoveel uitmaakt? Dan zou ik zeggen Zeeman, Wibra, Hema etcetera. Die hebben wol, betrekkelijk veel keus in kleur en dikte/soorten, maar het merendeel is acryl of acrylmix. Op zich niet erg, maar het voelt (en is :') ) wat synthetisch.

Euroland biedt ook wol aan van onder andere Drops, phildar en wat andere merken. Daar zitten wat meer kwaliteitswol tussen in de zin van 50% wol 50% merino enz. Dat is wat zachter en wat 'luxer'.

En ik bestel zelf graag bij www.hetwolhuis.nl. Snelle verzending, goede service, ik krijg er vaak iets bij als cadeautje en ze doet niet moeilijk over retouren of kapotte items. Veel keus in wol en soorten zowel qua prijs als kwaliteit.
:)
pi_130636904
Mn vestje, weer opgepikt. Somehow lukt het me gewoonweg níet om de kleur normaal op de foto te krijgen :')



De echte kleur komt het meest in de buurt van deze instagram foto :') :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:)
pi_130669088
Mooie kleur Mignonne. De kleur in de spoiler vind ik haast nog mooier.
Het is een schattig patroontje.
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:06:51 #40
211083 Angelof9
I must go first
pi_130670865
Ik vind die plantjes of wat het zijn heel schattig.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130688406
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:17 schreef Iwanius het volgende:
Een vraag tussendoor: waar kopen jullie je wol zoal? In de winkel,ja, maar waar? of gewoon online omdat het goedkoper is en de kwaliteit is eigenlijk niet zo van belang..
Je kan ook 1x naar een winkel gaan om alle breigarens en -attributen eens te bekijken en het verder online bestellen. Je kan ook kaartjes met garenmonsters bestellen, maar dat zijn kleine eindjes garen.

Ik brei al een poosje nauwelijks meer. Het werd de laatste jaren behoorlijk lastig om breiwinkels te vinden buiten de grote steden. Utrecht heeft/had er twee op de Lijnbaan.
Het is nu op internet zoeken naar adressen voor mooie kwaliteit breigaren en voor ruime keuze. Voor eenvoudige breigarens kan je bij Zeeman kijken. Dat is natuurlijk geen wol, laat staan wolzijde, maar de meeste mensen zullen geen (scheer)wol meer willen.
pi_130709006
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 14:06 schreef Angelof9 het volgende:
Ik vind die plantjes of wat het zijn heel schattig.
ja het zijn plantjes idd, blijkbaar hawaiiaanse ofzo? ik vond ze ook schattig <3

Ik heb per ongeluk de Gap Tastic Cowl opgezet :') ik struikelde en toen zat ie zomaar ineens om mn pennen :o :+ hij s bijna af *O* wat een heerlijk grote stappen snel thuis project zeg! :D

en mn mams heeft net bolletjes voor me gescoord op een of ander marktje. 2 x Mintgroen, 2x zeegroen en 2x grijsblauw en een oudroze (niet op foto) 50 ct per stuk.

1 bolletje is precies genoeg voor dit:

http://www.ravelry.com/pa(...)en-tricot-et-liberty

en ik wol deze voor mezelf maken ooit denk ik O+

http://www.ravelry.com/patterns/library/carrie-top
:)
pi_130709022
ohja foto van de gescoorde bolletjes.

:)
pi_130713008
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 16:54 schreef mignonne het volgende:

[..]

ja het zijn plantjes idd, blijkbaar hawaiiaanse ofzo? ik vond ze ook schattig <3

Ik heb per ongeluk de Gap Tastic Cowl opgezet :') ik struikelde en toen zat ie zomaar ineens om mn pennen :o :+ hij s bijna af *O* wat een heerlijk grote stappen snel thuis project zeg! :D

en mn mams heeft net bolletjes voor me gescoord op een of ander marktje. 2 x Mintgroen, 2x zeegroen en 2x grijsblauw en een oudroze (niet op foto) 50 ct per stuk.

1 bolletje is precies genoeg voor dit:
[ afbeelding ]
http://www.ravelry.com/pa(...)en-tricot-et-liberty

en ik wol deze voor mezelf maken ooit denk ik O+
[ afbeelding ]
http://www.ravelry.com/patterns/library/carrie-top
Leuk die jurkjes.
Ik denk dat het peuterjurkje langer goed blijft ivm het gewicht dat aan het breiwerk hangt en de trekspanning als je gaat zitten en zo. Nee, dwarsgebreid, dat heeft geen draagkracht. Pas voeren met dunne batist en bandjes met dubbele laag batist.
  dinsdag 3 september 2013 @ 18:23:55 #45
211083 Angelof9
I must go first
pi_130783852
Mijn tweede Multnomah. Minstens zo moois als de eerste, maar ik krijg hem niet goed op de foto.

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 3 september 2013 @ 18:49:21 #46
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130784667
Hoi allemaal,

ik probeer voor het eerst iets te breien (tot nu toe haakte ik alleen). Ik heb een bol gekocht waarmee ik deze muts zou moeten kunnen breien, maar het lukt niet helemaal.
http://www.coatscrafts.be(...)ravoBigRainbowNL.pdf

Ik heb nu 3 rijen gebreid volgens dat boordpatroon (1steek rechts, 1averechts) maar ik krijg nu volgens mij niet zo'n boord -O- het lijkt gewoon op de normale ribbels.
en ik vergeet steeds of ik nu rechts of averechts heb gehad, dus durf niet te zeggen dat het helemaal klopt. maar is daar een foefje voor of is het aan de steken te zien.

Help! :P :@
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 3 september 2013 @ 18:53:43 #47
211083 Angelof9
I must go first
pi_130784821
Je hebt een even aantal steken, dus je begint altijd met recht en eindigt altijd op averecht. Dan zou het goed moeten komen! Anders is de regel: boven een v-tje doe je recht en boven zo'n kringeltje, doe je averecht.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 3 september 2013 @ 19:15:47 #48
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130785655
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:53 schreef Angelof9 het volgende:
Je hebt een even aantal steken, dus je begint altijd met recht en eindigt altijd op averecht. Dan zou het goed moeten komen! Anders is de regel: boven een v-tje doe je recht en boven zo'n kringeltje, doe je averecht.
En als het allemaal op kringeltjes lijken??? :o :P
Maar die eerste steek doet eigenlijk niet mee en stel dat dat een rechtse was dan moet je eerste echte toch een averechts zijn?! Dan zou het beginnen met rechts toch niet kloppen?
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 3 september 2013 @ 19:20:42 #49
211083 Angelof9
I must go first
pi_130785860
Waarom doet de eerste niet mee?
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 3 september 2013 @ 19:24:21 #50
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130786020
Volgens de filmpjes die ik gekeken heb hoef je bij de eerste steek niets te doen alleen overbrengen naar de andere naald....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 3 september 2013 @ 19:27:30 #51
211083 Angelof9
I must go first
pi_130786156
Niet als je rond breit! :o
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 3 september 2013 @ 19:51:30 #52
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130787275
Pardon, vergeten te vertellen..... Ik haak maar met 2naalden. Dat kon volgens die mevrouw van de wolwinkel ook gewoon....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 3 september 2013 @ 19:54:20 #53
211083 Angelof9
I must go first
pi_130787398
Dus je breit heen en weer? Dan krijg je dus wel een naad. En bij boordsteek is het niet nodig om de eerste steek te slippen, dus gewoon 1 recht, 1 averecht, omkeren en weer 1 recht, 1 averecht.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 3 september 2013 @ 22:05:01 #54
211083 Angelof9
I must go first
pi_130794186
Oh, en deze heb ik ook nog even tussendoor gedaan:

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  woensdag 4 september 2013 @ 18:04:51 #55
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130818921
Ik kwam erachter dat ik de averecht(s)e steek verkeerd deed...maar nu kom ik in de knoop met de draad. Ik snap even niet waar ik de draad vandaan moet halen en hoe ik steeds moet wisselen met het insteken van de naald.
Al 3x opnieuw begonnen....het opzetten gaat wel goed B-) :D
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  woensdag 4 september 2013 @ 19:38:21 #56
211083 Angelof9
I must go first
pi_130822292
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130838809
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:04 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik kwam erachter dat ik de averecht(s)e steek verkeerd deed...maar nu kom ik in de knoop met de draad. Ik snap even niet waar ik de draad vandaan moet halen en hoe ik steeds moet wisselen met het insteken van de naald.
Al 3x opnieuw begonnen....het opzetten gaat wel goed B-) :D
Je moet de draad naar voren brengen om averechts te breien. En weer naar achter om rechts te breien. Maar het filmpje van Angel zal dat wel laten zien (heb het niet bekeken). :)
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  donderdag 5 september 2013 @ 09:32:25 #58
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130839976
Ik had gisteren zoiets zelf al uitgevogeld :D het lukt nu aardig en krijg een soort boordpatroon (maar nog niet heel netjes dus mssn straks toch nog overnieuw doen).

Het filmpje ga ik straks nog even bekijken.

Dankjewel beide ;)
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_130843596
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 22:05 schreef Angelof9 het volgende:
Oh, en deze heb ik ook nog even tussendoor gedaan:

[ afbeelding ]
wat een schatjes <3 en wat een mooie kleuren, die linker!
:)
  donderdag 5 september 2013 @ 12:34:55 #60
211083 Angelof9
I must go first
pi_130844614
Ze zijn allebei met dezelfde wol gebreid, restje over van de shwal van een tijdje geleden. Het is kleurverloop, dus zijn ze allebei anders geworden.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130845100
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:34 schreef Angelof9 het volgende:
Ze zijn allebei met dezelfde wol gebreid, restje over van de shwal van een tijdje geleden. Het is kleurverloop, dus zijn ze allebei anders geworden.
Leuk om zulke dingen met restjes wol te doen :Y

Ik kwam al patroontjes tegen voor jurkjes voor knuffels, die heb ik maar opgeslagen voor restjes hier :D Mijn dochter heeft een knuffel die volgens mij precies van het juiste formaat is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit bijvoorbeeld: http://www.ravelry.com/pa(...)ss-design-supplement
:)
pi_130845509
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:57 schreef mignonne het volgende:

[..]

Leuk om zulke dingen met restjes wol te doen :Y

Ik kwam al patroontjes tegen voor jurkjes voor knuffels, die heb ik maar opgeslagen voor restjes hier :D Mijn dochter heeft een knuffel die volgens mij precies van het juiste formaat is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit bijvoorbeeld: http://www.ravelry.com/pa(...)ss-design-supplement
Oh wat leuk!

Deze vind ik ook heel erg leuk. Ook heel erg leuk om restjes wol mee op te maken. :D
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_130846072
Ja! Die kwam ik oko tegen. Ze zijn erg lief O+
:)
pi_130846612
Echt wel! Ik heb voor mijn uk een aantal vestjes gebreid (foto's komen nog, moet ik eerst uploaden) en het lijkt me leuk om van de restjes van die kleine jurkjes te maken :D
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_130847372
Mooie Multnomah en leuke beestjes.

Pff ja beginnen met breien is best lastig. Dapper dat je dan gelijk al met een muts begint!

Mijn shawl vordert gestaag. Ik ben nu steeds grotere ladders aan het trekken. Leuk om te doen!
  donderdag 5 september 2013 @ 14:31:10 #66
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130847642
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:22 schreef blabbel6 het volgende:
Mooie Multnomah en leuke beestjes.

Pff ja beginnen met breien is best lastig. Dapper dat je dan gelijk al met een muts begint!

Mijn shawl vordert gestaag. Ik ben nu steeds grotere ladders aan het trekken. Leuk om te doen!
Hahaha ik ben kampioen in direct moeilijke dingen uitzoeken. Waarom makkelijk doen als het ook makkelijk kan ? :D ;)
Maar het lukt aardig. Mag bijna gaan minderen (al moet ik daar nog uitleg over gaan zoeken :) )

Wel leuk dat er velen van jullie ook int het haaktopic zitten.... Veel overlap zo :D
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_130851319
GAP-tastic cowl is klaar. Leuk project, zit in principe in een dag in elkaar, als er niet 800 dingen tussendoor komen :P



Superdik en superwarm!
Ik wil er nog een in grijs, en eentje in groen en en en :+
:)
pi_130851358
huuu das wel heul groot mn harses in dit topic :') :D scuzi!
:)
  donderdag 5 september 2013 @ 16:26:21 #69
211083 Angelof9
I must go first
pi_130851539
Good getimed ook, nu het zo koud is buiten! :P
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130851664
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 16:26 schreef Angelof9 het volgende:
Good getimed ook, nu het zo koud is buiten! :P
t zweet staat me nog op mn voorhoofd van t maken van die ene foto ;(

maar hey, ik ben normaal altijd zo'n kneus die "lekker op tijd" begint, in mei ofzo, dan een project een jaar aan de kant ligt en dan is het eind maart een keer klaar :') dus vvooruit :D
:)
  donderdag 5 september 2013 @ 16:33:45 #71
211083 Angelof9
I must go first
pi_130851815
Heb je die trouwens gebreid? Het lijkt gehaakt.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  donderdag 5 september 2013 @ 16:44:18 #72
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130852147
hahaha leuk Mignonne! ik hou van (dikke) sjaals.
Ik zag laatst een hele dikke sjaal (gebreidt) bij de Sting liggen, superzacht garen en mooie kleuren....voor ¤40 :o dus ik ga er zelf wel maken :+

ik heb mijn muts ook af ;) (op de pompom na) hij is leuk en ik ben blij *O* http://statigr.am/p/538311035980081372_190284345
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_130853693
Leuk!.
@angel, hij is gebreid in seed stitch of moss stitch, afhankelijk van welk land je neemt :P volgens mij gerstekorrel steek in t nl's
:)
pi_130853931
Gave muts!!

Mooie col ook, mooie kleur wol!
pi_130901560
En de volgende staat alweer op de pennen *O*
mn oma koos een wolletje en een patroontje. Een petrol-blauwe 'age of brass and steam' shawl moest het worden. Het patroon is heel eenvoudig maar wel leuk en je breit er onwijs snel doorheen!





Nog 1 herhaling te gaan, zal morgen wel klaar zijn. Als deze af is overweeg ik er tzt ook een voor mezelf O+
:)
  vrijdag 6 september 2013 @ 23:41:14 #76
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130905518
Mooie sjaal.

Voordat ik kon breien kwam ik ontelbare projectjes tegen die ik wilde breien....en nu kan ik niets vinden -O-
Iemand een paar leuke voorbeelden van mutsen bijvoorbeeld? Sjaals heb ik wel al genoeg gevonden O+
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  zaterdag 7 september 2013 @ 00:01:03 #78
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130906100
dankje :D ik ben ook fan van die slouchy hats O+
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_130906369
ff crossposten voor de liefhebster.


staat ook in haaktopic.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_130912895
O Wow!! Nu moet ik snel naar de Wibra, denk ik. Is het nog maar net binnen?
pi_130913487
Blij!! Ik heb onze Wibra gebeld: ze hadden nog wat en ik ben er gelijk om gegaan.
Het zijn mooie warme kleuren, vind ik.

Dank voor de tip, Toverheks!
pi_130913716
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 12:53 schreef blabbel6 het volgende:
Blij!! Ik heb onze Wibra gebeld: ze hadden nog wat en ik ben er gelijk om gegaan.
Het zijn mooie warme kleuren, vind ik.

Dank voor de tip, Toverheks!
^O^ ^O^ ^O^
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_130913841
Maandag ga ik zo ernstig hard de wibra leegkopen. O+ Geen idee wat ik ermee ga maken, maar oi wat een fijne kleurtjes!
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_130916302
Dag dames,

Wat een ontzettend mooie (en ingewikkeld uitziende) dingen komen er hier voorbij. :o O+

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:43 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

als je dat een keer kunt kun je alles breien! *O*
Ik kan alletwee, maar ik loop nu toch echt vast. :P Misschien dat iemand hier me kan helpen met een patroon? Beetje raar misschien, omdat ik hier nooit post, maar ik brei ook eigenlijk haast nooit. :@

Goed, ik ben bezig met een babytruitje en ben bezig met het laatste stuk van een rugpand. In m'n patroon staat:

Op 26 cm (104 naalden) hoogte na de zoom, voor de schouders iedere 2e naald aan weerszijden afkanten:
2 x 5 steken en 1 x 6 steken

Tegelijkertijd voor de hals de middelste 10 steken afkanten, daarna 2 naalden hoger aan halszijde:
1x 9 steken

Het eerste stuk begrijp ik nog wel, maar het tweede stuk begrijp ik niet goed. Voor het afkanten aan weerzijden heb ik 6 naalden nodig en dat is dat klaar. Voor het tweede stuk heb ik 3 naalden nodig? Wanneer begin ik daar precies mee? Echt direct de eerste naald (waar ik aan de zijkanten nog niets hoef te doen) of de tweede (tegelijk met de zijkanten)?

Iemand die hier uitleg over kan geven?

En ik kan niet aan het eind van een naald afkanten zonder de draad te knippen, klopt dat? Daarom kies ik er steeds voor om aan het begin van de volgende naald af te kanten, zodat ik de draad kan blijven gebruiken. Dus als ze in het patroon zeggen: elke 2e naald aan weerszijden afkanten, dan doe ik dat aan het begin van de tweede en begin van de derde. :? -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Soempie op 07-09-2013 21:52:27 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_130927434
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 14:41 schreef Soempie het volgende:
Dag dames,

Wat een ontzettend mooie (en ingewikkeld uitziende) dingen komen er hier voorbij. :o O+

[..]

Ik kan alletwee, maar ik loopt nu toch echt vast. :P Misschien dat iemand hier me kan helpen met een patroon? Beetje raar misschien, omdat ik hier nooit post, maar ik brei ook eigenlijk haast nooit. :@

Goed, ik ben bezig met een babytruitje en ben bezig met het laatste stuk van een rugpand. In m'n patroon staat:

Op 26 cm (104 naalden) hoogte na de zoom, voor de schouders iedere 2e naald aan weerszijden afkanten:
2 x 5 steken en 1 x 6 steken

Tegelijkertijd voor de hals de middelste 10 steken afkanten, daarna 2 naalden hoger aan halszijde:
1x 9 steken

Het eerste stuk begrijp ik nog wel, maar het tweede stuk begrijp ik niet goed. Voor het afkanten aan weerzijden heb ik 6 naalden nodig en dat is dat klaar. Voor het tweede stuk heb ik 3 naalden nodig? Wanneer begin ik daar precies mee? Echt direct de eerste naald (waar ik aan de zijkanten nog niets hoef te doen) of de tweede (tegelijk met de zijkanten)?

Iemand die hier uitleg over kan geven?

En ik kan niet aan het eind van een naald afkanten zonder de draad te knippen, klopt dat? Daarom kies ik er steeds voor om aan het begin van de volgende naald af te kanten, zodat ik de draad kan blijven gebruiken. Dus als ze in het patroon zeggen: elke 2e naald aan weerszijden afkanten, dan doe ik dat aan het begin van de tweede en begin van de derde. :? -O-
Dat klinkt als een phildar patroon. .. Ik vind ze ook erg verwarrend geschreven.

Wat je doet is goed, steeds aan het begin van een naald afkanten, dus eigenlijk doe je het voor de ene kant in de ene naald en de andere kant in de ander naald.

Als je tegelijk de hals moet doen, betekent dat dat je een deel van de steken vast moet houden tijdelijk/laten liggen en afbreien als de ene kant af is Door de draad opnieuw vast te maken aan je werk, begrijp je wat ik bedoel?

VoOrbeeld met jouw steken aantallen:

op naald 1 (goede/rechte kant werk) kant je de eerste vijf steken af, dan brei je er x aantal tot je bij de middelste tien steken bent. kant de middelste 10 steken af, brei de pen af, keer je werk.

Naald 2 (averechte kant werk) kant je de eerste vijf steken averecht af, brei tot het einde van de naald en dan ben je bij de binnenste rand van de hals. Deze helft werk je dus eerst af. Keer je werk.


Naald 3 (dat is twee hoger dan naald 1) kant je 9 steken af aan het begin van de naald, dat is dus aan de halszijde, brei de overgebleven steken. Keer je werk

Naald 4 kant weer vijf steken averecht af aan het begin van de naald en brei de rest van de steken. Keer je werk

Naald 5 brei je alle steken, keer je werk

Naald 6 kant je de eerste 6 steken averecht af, brei de rest van de pen, keer je werk

Naald 7 brei alle steken (afhechten is niet mooi als je het aan de halszijde doet dus je moet weer even naar de schouder breien. Klaar! Hecht de draad af.

Nu ga je verder met de Andere kant van de hals die je net een paar naalden genegeerd hebt.

Je had op naald 1 daar al de eerste 5 steken aan schouderzijde afgekant en ook de halssteken. Hecht de draad in naald twee weer aan de rechter zijde/schouder kant aan het werk. Brei alle steken. Dit is naald twee, ook al is het aan de rechte kant gebreid, keer je werk.

Naald 3 (averechte kant!!) Kant de eerste negen steken averecht af (twee naalden hoger dan naald 1), brei de overige steken, keer je werk.

Naald 4 (rechte kant) kant de eerste vijf steken af, brei de rest, keer je werk

Naald 5 (averecht) brei alle steken, keer je werk.

Naald 6 (recht) kant de eerste zes steken af, brei de rest, keer je werk.

Naald 7 (averecht) brei alle steken, hecht je draad af aan schoffeert zijde.

Je hebt nu een hals en schouders die vrijwel symmetrisch en even hoog zijn aan beide kanten, met akten aanhechting en afhechting aan de schouder kanten.

Voor het mooie kun je met afhechten Nog trucjes uithalen met steken laten wachten om een vleiende lijn te krijgen, maar ik vind dit qua uitleg al wel ingewikkeld genoeg...

Hoop dat dit helpt?
Kwak
pi_130929203
_O_

Ja, dat is echt heel duidelijk! Ontzettend bedankt voor deze goede uitleg. :* Kan ik na een week piekeren eindelijk verder. *O*

Het is trouwens inderdaad een patroon van phildar. :D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_130930016
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 21:48 schreef Soempie het volgende:
_O_

Ja, dat is echt heel duidelijk! Ontzettend bedankt voor deze goede uitleg. :* Kan ik na een week piekeren eindelijk verder. *O*

Het is trouwens inderdaad een patroon van phildar. :D
Zulke mooie dingen, maar zo onduidelijk. Terwijl ze het wel echt proberen, sommige makkelijke dingen worden wel goed uitgelegd achterin bijvoorbeeld...
Kwak
pi_130944917
Ik ben 2 cm voor het eind van mijn Clapo-Ktus en zie dat ik ergens halfverwege een foutje heb gemaakt. Zucht... -O- nu trek ik hem maar helemaal uit. Ik zou niet weten hoe ik dat hele eind terug moet steken terwijl ik al een heleboel ladders heb gemaakt.
Nou ja, het houdt me van de straat en ik kom een beetje om in de shawls, dus het geeft niks als dat eens even stil staat.

Ik heb gisteren een andere sjaal opgezet: http://closeknitportland.(...)efly-bias-scarf.html .
Afgelopen week heb ik een winterjas gekocht en daar hoort natuurlijk een nieuwe sjaal bij!
Ik ga de bruine C-K beslist overnieuw maken want ik vind het leuk om te doen, maar nu moet hij toch even wachten.
pi_130944998
Finito!! *O*
hij is prima, heerlijk zacht en lekker warm. Maar ik hou zelf gewoon van een wat groter maatje sjaal dus als ik hem nog es maak dan gaat er een extra herhaling bij van t patroon. Wel een fijn patroon! gemaakt met Drops Merino extra fine in petrol.





Soemp ik ben echt heel benieuwd wat je maakt O+ ik snapte geen klap van wat je omschreef maar na uitleg is t helder haha. Succes!

En blabbel wat een mooie sjaal die laatste! Ziet er heerlijk zacht uit <3
Wat rot zeg van je ene project, al je werk -O-
:)
pi_130947378
Mooi Mignonne! Ik vind het een prachtige kleur. Nu je hem om hebt, zie ik inderdaad dat het een klein shawltje is.

Tja, het is jammer, maar het is niet anders en ik haak/brei voor mijn plezier, niet om zoveel mogelijk te maken. Ik vond het een prettig patroon dus daar kan ik nu extra lang van genieten :P .
  zondag 8 september 2013 @ 14:21:26 #91
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_130947478
Hij is idd leuk Mignonne, maar een stuk kleiner dan de foto doet verwachten! :o :D

Ik heb gisteren nog 2bollen bravo big gekocht om nog meer mutsen te breien :D wil alleen nog opzoek naar zo'n pompon maker, want zelf lukt t me amper...
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_130948206
Mignonne wat is dat vestje leuk uit de OP O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_131093223
Wat vinden jullie fijne rondbreinaalden?
Ik heb ze allemaal van de Wibra en de Zeeman. Sommigen zijn fijn, sommigen niet. Het niet fijne zit 'm in dat de draad blijft krullen (in kokend water leggen helpt wel, maar niet helemaal).
Ook moet je het treffen of de overgang van draad naar naald geen haaltje heeft.
Ik heb een shawl met lace-garen gebreid en daarbij was het haaltje héél vervelend. Toen heb ik een Prymm-naald gekocht en die vind ik helemaal geweldig. Maar hij kost wel ¤ 6,- Voor dat geld koop ik ze niet eventjes in alle maten.
Op Marktplaats worden allerlei rondbreinaalden aangeboden, maar je kunt niet even voelen of ze echt helemaal zonder haaltje zijn dus dat durf ik toch niet aan.
Ik heb eens een set haaknaalden gekocht op Marktplaats (met al die kleurtjes. Leuk!!) en speciaal gevraagd of ze goed waren, niet ruw. Als antwoord kreeg ik dat ze helemaal goed waren maar verschillende hebben toch een wat ruwe plek op de kop. Niet fijn.
Wil ik voor een dubbeltje op de eerste rang zitten of heeft iemandt een gouden tip?
  donderdag 12 september 2013 @ 14:06:18 #94
211083 Angelof9
I must go first
pi_131093687
Ik kan niet eens breien met die zooi van Wibra/Zeeman, verschrikkelijk vind ik die naalden. Die van prym zijn ok, maar ook niet helemaal geweldig. Over Addi heb ik ook geen goede verhalen gehoord.

Dan blijft dus over KnitPro. Ik heb zo'n verwisselbare set gekocht en dat is een van de beste aankopen ooit geweest. Het scheelt echt 1000% met die Wibra dingen. Ik heb de Nova omdat die houten naalden zo kwetsbaar zijn, en ik heb echt geen enkele klacht. Ze zijn zo fijn en glad, de kabels zijn sterk en krullen niet, de overgang tussen kabel en naald is volledig glad. Gewoon echt waar voor je geld.

http://www.amazon.de/Knit(...)eywords=knitpro+nova
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131093892
[img][URL=http://www.imagedump.nl/][img]http://www.imagedump.nl/[/img][/URL][/img]

kent iemand deze wol, en waar kan ik die bestellen?

alvast hartelijk dank

Esther

[ Bericht 1% gewijzigd door Estherdv op 12-09-2013 14:30:53 ]
pi_131093943
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 14:12 schreef Estherdv het volgende:
[ [url=[ link | afbeelding ]]afbeelding[/url] ]

kent iemand deze wo;, enwaar kan ik ie bstelle?

alvast hartelijk dank

Esther
misschien moet je je post nog even nalezen... :o
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_131094074
pi_131094494
de foto komt nog
pi_131097629
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 13:53 schreef blabbel6 het volgende:
Wat vinden jullie fijne rondbreinaalden?

Ik heb een drops rondbreinaald maat 4 en dat is echt een hele fijne naald O+
ik heb ook veel zeeman rondbreinaalden en 1 van wibra. Idd de draad krult om en ik heb altijd wat moeite bij de wol over de draadaanzet heen halen, daar blijft mn wol haken achter dat stukje. ook zijn de punten van de kleinere naalden net wat te stomp. Die drops naald was 3,- ofzo en was een wereld van verschil. Enige nadeel nu is dat ik een 40 cm had gekocht, ik dacht daarmee een draad van 40 cm te hebben maar heb met mn suffe hoofd dus een draad van 20 cm + 2 x 10 cm naald xD maar hij s wel lekker compact :P

Ik wil er nog een paar maar dan met grotere draad.
:)
pi_131098234
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 14:29 schreef Estherdv het volgende:
de foto komt nog
upload je foto op xs.to en plaats 'm hier tussen enkel de [img] tags, geen url tags
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_131098334
Bedankt voor de tips! Ik heb net bij Hobbygigant wat naalden van Knitpro besteld. Een hele set hoefde niet omdat ik ook al wat Prymm-naalden heb. Ik hoop dat ik er blij mee ga zijn, want het heen en weer schuiven komt toch steeds terug.
(zo'n hele set, daar ga ik wel van likkebaarden :9~ ).

Net bij de Wibra nog wat Fenna gekocht. Ik ben er zo blij mee! Het werd dus toch weer aangevuld.
Aan de hand van de foto van Toverheks leefde ik in de veronderstelling dat ik de donkere regenboogkleur had gekocht en dat de lichte er niet meer was. Maar vandaag lagen ze er allebei en zag ik dat ik juist de lichte had gekocht. Niks aan de hand... gewoon nog wat meegenomen.
Pfff nu kan ik heeeeel veel shawls breien! En ook eens een knuffel maken. Dat leek me met sokkenwol een gepriegel worden en dikkere sokkenwol vond ik wat prijzig.
Helemaal blij dus nu :) !
  donderdag 12 september 2013 @ 16:46:16 #102
211083 Angelof9
I must go first
pi_131098432
Dat Fenna, is dat acryl? Want acryl is heel lastig blocken, dus wel rekening mee houden als je er een shawl van maakt.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131100660
Ja het is acryl. Ongeveer 1-2 jaar geleden had de Wibra ook zelfstrepende wol (maar minder mooi). Die was veel dunner en had wat mohair. Daar heb ik een shawl van gebreid en hem met stoom geblockt. Dat ging prima, dus dat hoop ik nu ook weer te doen.
het viel me toen erg mee dat het zo 'makkelijk' ging. Ik had hem opgespannen en toen de strijkbout op de hoogste stoomstand er boven bewogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door blabbel6 op 12-09-2013 19:47:10 ]
pi_131126277
http://www.ravelry.com/projects/zakdoek/simple-lines

:@ was niet 1-2 jaar geleden, was afgelopen winter.
pi_131181476
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 13:40 schreef blabbel6 het volgende:
http://www.ravelry.com/projects/zakdoek/simple-lines

:@ was niet 1-2 jaar geleden, was afgelopen winter.
oeh die wol heb ik ook volgens mij. Twee bollen in beige/oranje/bruin/roze. Mooie combi. Ik ben er nu sokken van aan t maken, maar dat wordt denk ik een vijf-jaren plan :') :D

(crosspost uit OUD)
mijn vestje voor mn kleine is af. *O*
en das maar goed ook want ik begon t net zat te worden :P ben benieuwd wat ze ervan vindt.
Ze vond hem prachtig, vooral de vlinderknoopjes <3 :D morgen even passen en kijken hoe ie staat.





Mn grote wil ook vlinderknoopjes nu, en hetzelfde vest. En ze wil ook deze in precies dezelfde kleuren. Eens even in mn stash speuren of ik dat nog heb, is mn lief ook gelijk blij :')

oh en mn wolletjes zijn binnen die mn mams mee had genomen *O* hele fijne kleurtjes dus ik ben helemaal blij :D
:)
pi_131189823
Das een mooi vestje geworden! Leuk hè, vlinderknoopjes.

Het vestje wat je oudste wil, lijkt me een crime om te breien. Die pas dan vooral! Maar ook heel erg leuk. Ze heeft er kijk op. :Y

Mooie wolletjes die je moeder meenaam. Zijn ze een beetje mohairachtig?

Pfff sterkte met je sokken! Je haalt makkelijk een paar uit 1 bol want er zit 500 meter op. Wat een feest: je kunt 2 paar breien! :9
pi_131191900
Wat een mooi vestje Mignonne! O+
Kwak
  zondag 15 september 2013 @ 13:18:45 #108
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131194104
Schattig vestjes Mignonne.
Weet iemand hier waar ik van dat zachte dikke wolgaren kan kopen?
zoiets dus
http://instagram.com/p/duHZmxm2KG/
http://instagram.com/p/eJJgtIG2I5/
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  zondag 15 september 2013 @ 14:28:42 #109
211083 Angelof9
I must go first
pi_131196624
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  zondag 15 september 2013 @ 14:44:17 #110
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131197088
ow ja dat komt aardig in de buurt :9~
is dat erg kriebel garen? omdat het 100%wol is???
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  zondag 15 september 2013 @ 15:29:46 #111
211083 Angelof9
I must go first
pi_131198695
Ik heb geen idee, ik ken het verder niet! Maar ik vond het erg lijken op jouw voorbeeld.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  zondag 15 september 2013 @ 15:36:53 #112
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131198900
Ik ga het gewoon proberen....eerst maar eens verzinnen wat ik er uberhaupt mee wil maken. 8-)
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131203150
TG, ik kan je voorbeeld nu niet openen op mijn mobiel, maar drops polaris vind ik persoonlijk niet zacht. Moet het dik zijn?
Dit zijn mijn favoriete zachte garens:
Unisono van Zitron, Baby merino van Katia en die van drops, verder heb ik eens dikke acryl van on-line gehad die erg zacht was, maar die heb ik daarna nergens meer gevonden (merano basic).
pi_131203393
Net je plaatje gezien:
Malmö van Lammy yarns ziet er hetzelfde uit, maar is denk ik wat dunner. Is voor naald 6.
http://www.wolboetiek.be/(...)mmy-malmo-kleur-016/

[ Bericht 40% gewijzigd door bietel op 15-09-2013 18:10:00 (Linkje toevoegen) ]
  zondag 15 september 2013 @ 18:41:30 #115
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131205222
bedankt voor het meedenken, maar ik zoek denk ik toch wel dat dikkere garen. het is uiteraard meegenomen als het ook zacht garen is.
ik heb die drops eskimo volgens mij wel eens vast gehad. ik vond het toen wel heel zacht, maar ook een beetje kriebelig (bij mij kriebelt iets al heel snel) dus weet ook niet goed of dat een geschikte keuze is :{
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131226578
Eskimo vind ik ook kriebelen (is zelfde samenstelling als polaris), maar ik ben er ook gevoelig voor.
Als het ook getwijnd mag zijn:
Andes van drops en Peru of big merino van Katia vind ik fijne, zachte dikke garen (Andes vind ik nog wel een beetje kriebelen, maar zou ik als trui/vest kunnen hebben)
  maandag 16 september 2013 @ 10:34:45 #117
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131229941
Die Andes ziet er goed uit Bietel, dank.

Nu heb ik nog een vraagje over rondbreinaalden of over gewonen naalden. Ik heb een sjaal gevonden, daar moet je 131 steken opzetten. Nu heb ik breinaalden van 40cm lang....gaat zoiets passen? Of kan ik toch beter rondbreinaalden kopen? Maar hoe lang/rond moeten ze dan zijn. Maakt dat veel verschil? En kun je op rondbreinaalden van 80cm ook een klein mutsje breien?

Sorry voor de vele vragen :@
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  maandag 16 september 2013 @ 10:39:16 #118
211083 Angelof9
I must go first
pi_131230054
Met de magic loop kun je hele kleine rondjes op rondbreinaalden breien, dan moet de kabel wel minstens 80cm zijn, maar ik heb in de praktijk ondervonden dat 80cm sowieso de prettigste lengte is.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131230215
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 10:34 schreef Tyler-Girl het volgende:
Die Andes ziet er goed uit Bietel, dank.

Nu heb ik nog een vraagje over rondbreinaalden of over gewonen naalden. Ik heb een sjaal gevonden, daar moet je 131 steken opzetten. Nu heb ik breinaalden van 40cm lang....gaat zoiets passen? Of kan ik toch beter rondbreinaalden kopen? Maar hoe lang/rond moeten ze dan zijn. Maakt dat veel verschil? En kun je op rondbreinaalden van 80cm ook een klein mutsje breien?

Sorry voor de vele vragen :@
Wat angel al aangeeft, met een lengte van 80cm kun je alles maken en dan kun je de magic loop ook goed gebruiken.

Als je zoveel steken op moet zetten, dan is het handig om bij elke 10 steken een draadje ertussen te doen. Zo kun je makkelijker het aantal steken bij houden. ;)
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  maandag 16 september 2013 @ 10:51:02 #120
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131230336
Ik wilde sowieso 80cm bestellen :D dus dat heb ik nu maar ook gedaan. Samen met 4 bollen Andes en 3 bollen Paris *O*
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131274865
Eindelijk eens wat foto's online gezet van mijn laatste projectjes. Slachtoffer van mijn breisels is toch wel meestal mijn dochter. ;)





.: Let epsilon be smaller than zero :.
  dinsdag 17 september 2013 @ 12:44:35 #122
211083 Angelof9
I must go first
pi_131275065
Wat brei jij netjes! :o
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131275120
Tnx! :D Die bovenste heb ik nog niet eens geblocked.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  dinsdag 17 september 2013 @ 12:48:48 #124
211083 Angelof9
I must go first
pi_131275177
Kleertjes blocken is ook best wel lastig vind ik.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131275260
wat een leuke dingen allemaal. En zooooo'n schattig meisje O+ .

Ik heb mijn schuine sjaal af. Zit nog een beetje in dubio of ik hem zal blocken. Het is best een gevaarte en het is maar voor onder mijn winterjas. Maar hij krult wel een beetje. Ik heb er gewoon geen zin in eigenlijk. Zou het nodig zijn?

pi_131276233
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:52 schreef blabbel6 het volgende:
wat een leuke dingen allemaal. En zooooo'n schattig meisje O+ .

Ik heb mijn schuine sjaal af. Zit nog een beetje in dubio of ik hem zal blocken. Het is best een gevaarte en het is maar voor onder mijn winterjas. Maar hij krult wel een beetje. Ik heb er gewoon geen zin in eigenlijk. Zou het nodig zijn?

[ link | afbeelding ]
Dankjewel! :)

Je kunt het later nog altijd blocken als je het toch teveel vindt krullen. Wat voor materiaal was het ook alweer?
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_131277223
Het is 100% acryl: simply soft.
Ik dacht zelf ook dat ik het altijd nog kan doen, als ik merk dat het krullen irriteert.
pi_131281942
Oh mizzenroe superleuk!!!!

Mooie sjaal blabbel.
  woensdag 18 september 2013 @ 09:44:07 #129
211083 Angelof9
I must go first
pi_131306323
Ik heb geen beste ervaringen met acryl blocken, het gaat altijd weer krullen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131308097
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:44 schreef Angelof9 het volgende:
Ik heb geen beste ervaringen met acryl blocken, het gaat altijd weer krullen.
Dan moet ik altijd denken aan deze enthousiaste vrouw;

http://beadknitter.blogspot.nl/2009/03/you-can-block-acrylic.html

Weet niet of het waar is though ;) Bij mij werkt stoomblokken op dekens maar heel beperkt (gehaakt, dus misschien wat stijver dan gebreid maar toch)
pi_131308294
haha die blog :D
bij mij werkt dat stoomblokken eigk prima bij acryl.

Aldi heeft wol in de aanbieding nu. 50% merino 50% acryl, 6 x 50 gr. in 1 pakketje, looplengte 140 meter per bol. Ze zijn er in aubergine-paars, petrol, bruin, oranje, ei-geel en creme-wit. Er zit een rondbreinaald maat 3 bij, maar de wol is vrij dik, tegen worsted aan. En er zit ook een patroon bij voor een damestrui.
:)
  woensdag 18 september 2013 @ 12:16:50 #132
211083 Angelof9
I must go first
pi_131310000
Ik heb vorig jaar 4 van die pakken gekocht.

Ze liggen er nog steeds :X
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131310697
Ja, die pakken van de Aldi... Het klinkt als mijn kleuren dus ik heb de neiging om in te slaan!
Is het geschikt om shawls van te breien/haken? Kleding maak ik verder niet eigenlijk. Misschien nog eens een ami. Gek, ik ben haken helemaal zat, vind er niks meer aan, terwijl ik het veel makkelijker vind dan breien.

Ha ha ha mooie blog van die stoommevrouw. Ik heb 1x een shawl geblockt en dat ging goed.
Ik ga het nu toch ook maar even doen. 1 van de punten rolt wel heel erg in elkaar. Blègh, ik heb zo'n hekel aan blocken!
  woensdag 18 september 2013 @ 13:12:23 #134
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131311496
Gisteren kwam mijn bestelling van de hobbydoos binnen :9~

Van de Andes heb ik ieder twee bollen. Ben nu begonnen aan deze cowl in de bruine kleur.
En met de witte bollen wil ik de GAP-tastic cowl gaan maken. *O*
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131311567
Als je een beetje dikke sjaal maakt dan lijkt me dat prima kunnen hoor! Voor van die hele fijne kant-sjaals is de wol wellicht te dik.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 12:16 schreef Angelof9 het volgende:
Ik heb vorig jaar 4 van die pakken gekocht.

Ze liggen er nog steeds :X
Hoe komt dat? ik heb ook wel eens van die lidl pakketjes gekocht en die gewoon gebruikt.
Ik heb nu een pakketje witte bollen mee genomen, ik wil zo'n soort lapjesdeken breien van mn restjes wol en hier en daar wat mooie kleurtjes erin.

Leuk tylergirl! Fijne kleurtjes zeg O+
:)
pi_131311717
Mooie wol Tyler-Girl! Leuk patroon ook van die col.

Ik vrees dat ik vanmiddag toch maar eens langs de Aldi loop... Misschien hebben ze ook mooie kleueren sokkenwol. Van die van vorig jaar heb ik wel allemaal shawls gemaakt.
pi_131311924
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:21 schreef blabbel6 het volgende:
Mooie wol Tyler-Girl! Leuk patroon ook van die col.

Ik vrees dat ik vanmiddag toch maar eens langs de Aldi loop... Misschien hebben ze ook mooie kleueren sokkenwol. Van die van vorig jaar heb ik wel allemaal shawls gemaakt.
oh btw, bij mijn aldi lag alleen die wol voor die truien, dat pakketje van 6. In de folder staan meer wolsoorten maar in de winkel lag er maar 1; als je op de website kijkt bij aanbiedingen staat er als t goed is ook dat de sokkenwol niet beschikbaar is. Wel jammer, maar misschien hebben ze die bij jouw aldi wel?
:)
  woensdag 18 september 2013 @ 14:03:58 #138
211083 Angelof9
I must go first
pi_131312927
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:15 schreef mignonne het volgende:
Als je een beetje dikke sjaal maakt dan lijkt me dat prima kunnen hoor! Voor van die hele fijne kant-sjaals is de wol wellicht te dik.

[..]

Hoe komt dat?
Omdat ik het alleen maar gekocht heb om te kopen. Dan denk je "goeie deal" en neem je het mee zonder dat je er een doel voor hebt. En in de praktijk gebruik je het dan dus niet.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131313028
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:03 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Omdat ik het alleen maar gekocht heb om te kopen. Dan denk je "goeie deal" en neem je het mee zonder dat je er een doel voor hebt. En in de praktijk gebruik je het dan dus niet.
oh op die fiets :D
ja zo'n kudde schapen heb ik ook liggen thuis :P ik koop nu alleen maar als ik er idd daadwerkelijk een doel voor heb
:)
pi_131349114
Wat breien die KnitPro-naalden fijn! Tenminste... ik gebruik er nu één en ik verwacht dat de anderen net zo lekker breien. Ik ben helemaal verkocht.
  donderdag 19 september 2013 @ 15:14:04 #141
211083 Angelof9
I must go first
pi_131349216
Yup! Ik wil ook echt niets anders meer.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131374646
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:36 schreef MizzEnroe het volgende:
Eindelijk eens wat foto's online gezet van mijn laatste projectjes. Slachtoffer van mijn breisels is toch wel meestal mijn dochter. ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
O+ Wat een plaatje een schoonheid, en leuke vestjes heel netjes ^O^
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_131374944
Hooi :D ik wou ff mijn eerste breiwerkje tonen :D de multnomah shawl:



Ik heb uiteindelijk maar 5 herhalingen gedaan van de 'feather and fan' omdat ik hem toen al mooi vond qua breedte. Heb hem gebreid met een combinatiegaren van acryl, polyamide en mohair op pen 4,5. Vond het super leuk om te doen :D

over die rondbreinaalden: ook ik ben verkocht aan de knitpro, dan wel de houten op dit moment. Ik ben deze shawl begonnen op goedkope van de sostrene grene (voor de Groningers) en opzich was dat prima, maar de kabel was een holle plastic buis en die ging kapot :( toen maar geïnvesteerd in zo'n knitpro kabel en opzetnaalden. Vind het heel fijn dat je ze kunt verwisselen en dat je dopjes krijgt bij je kabels! (en je kan het zo mooi verzamelen en extra naalden etc vragen zonder dat het meteen een duur cadeau wordt)
pi_131389470
*O* Mooie Multnomah Hartstikke knap dat dat je eerste werk is!
Hoeveel steken had je midden op de rug, tussen de gaatjes? Ik vind het een mooie, stevige rij op deze manier. (i.t.t. 1 centerstitch)

Ik ben heerlijk aan het breien met het Wibra-garen. Op naald 6. Wordt wel een grote shawl :D .
Maar goed, ik ben met de donkere regenboogkleur bezig. Ik vind het prachtig maar ik zou me wel een beetje een kerstboom voelen ermee. Onder mijn donkergrijze winterjas kan het wel.
  vrijdag 20 september 2013 @ 19:28:43 #145
211083 Angelof9
I must go first
pi_131389732
Ik ben nog steeds aan de Catkin, maar het begint aardig te vorderen. Geen makkelijk patroon en echt heel veel werk. Maar hij wordt wel mooi denk ik (moeilijk te zien zoals ie nu opgefrommeld op de naalden staat)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  vrijdag 20 september 2013 @ 20:12:28 #146
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131391397
*O* Mijn bandana cowl is al klaar *O* :D er zitten wat kleinheidsfoutjes in (voor het eerst minderen enzo) maar ik ben er echt super blij mee....ik vind het gaaf B-)


Laatst foto is dus van de minderingen.... foto's zijn wat bagger, maar ja vroeg donker enzo....meer foto's via Ravelry
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131396050
Gave cowl! Mooie kleur, vind ik.
(ik keek even bij je projecten op Ravelry, wat heb jij een verschillende kapsels gehad!)

Die Catkin is ook mooi. Lijkt me inderdaad geen makkelijke -voor-de-tv-brei-shawl.
  zaterdag 21 september 2013 @ 00:03:52 #148
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131402561
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 21:46 schreef blabbel6 het volgende:
Gave cowl! Mooie kleur, vind ik.
(ik keek even bij je projecten op Ravelry, wat heb jij een verschillende kapsels gehad!)

Die Catkin is ook mooi. Lijkt me inderdaad geen makkelijke -voor-de-tv-brei-shawl.
Hahah ik hou van afwisseling! En sommige kapsels waren niet echt een succes.
Dank je, ik vind het ook een mooie kleur en past goed bij de cowl (int wit zou hij er heel anders uit zien)....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131408700
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 19:20 schreef blabbel6 het volgende:
*O* Mooie Multnomah Hartstikke knap dat dat je eerste werk is!
Hoeveel steken had je midden op de rug, tussen de gaatjes? Ik vind het een mooie, stevige rij op deze manier. (i.t.t. 1 centerstitch)

Ik ben heerlijk aan het breien met het Wibra-garen. Op naald 6. Wordt wel een grote shawl :D .
Maar goed, ik ben met de donkere regenboogkleur bezig. Ik vind het prachtig maar ik zou me wel een beetje een kerstboom voelen ermee. Onder mijn donkergrijze winterjas kan het wel.
dankje! :D ik ben er niet mega tevreden mee (ik weet waar paar foutjes zitten) maar hij is voor een vriendin van me en die ziet dat gelukkig niet (die is daar niet zo mee bezig) dus ben stiekem toch best trots :D Heb hier wel ontzettend veel van geleerd. Wil dit jaar ook de adventsjaal gaan maken, door youtube etc heb ik er wel het vertrouwen in gekregen dat ik dat zou kunnen. (al gaat het wel een zeer langetermijnproject worden)
EDIT: oh en er zitten 5 steken tussen, volgens patroon. :)
  zaterdag 21 september 2013 @ 14:59:14 #150
211083 Angelof9
I must go first
pi_131412286
Multnomah was ook mijn eerste lace-achtige shawl. Echt een leuk patroom om mee te beginnen. Niet al te ingewikkeld en een heel mooi effect.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131413153
Ik heb zojuist een grove fout ontdekt in mijn breiwerk met kabels erin, ongeveer 10 rijen terug. TIEN RIJEN. Terugbreien met kabels is echt drama. :'(
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_131415081
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:36 schreef Nanuke het volgende:
Ik heb zojuist een grove fout ontdekt in mijn breiwerk met kabels erin, ongeveer 10 rijen terug. TIEN RIJEN. Terugbreien met kabels is echt drama. :'(
meuh, kun je t niet verdoezelen door de fout elders te herhalen, patroon aanpassen op je fout zeg maar?
Kwak
pi_131415300
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 17:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

meuh, kun je t niet verdoezelen door de fout elders te herhalen, patroon aanpassen op je fout zeg maar?
Nee, het zit 'm in het minderen. Ik had verkeerd gelezen gisteravond (ik moet ook eigenlijk niet breien als ik moe ben :P ). Waardoor de vorm dus verkeerd uitvalt, als ik het niet verbeter. Echt dom gewoon.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_131415952
@ Wild-rOse Foutjes zie je altijd zelf het beste hè.

Multnomah was ook mijn eerste gaatjes-shawl en hij lukte goed. Dat geeft de burger moed.
Ik vond de Light and Up ook leuk om te breien.

Die adventshawl, wat is dat nou precies en hoe moet ik me dat voorstellen? Ik lees er wel vaker over maar ik krijg toch niet goed een beeld. Is het een project waar je steeds een stukje van krijgt?

-O- das BALEN met hoofdletters Nanuke!
Ga je het weer helemaal terugsteken? Kun je eventueel de naald eruit trekken en dan uithalen en de steken weer oppakken? Dat lukt met een kabel waarschijnlijk niet hè?
pi_131418055
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 17:12 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Nee, het zit 'm in het minderen. Ik had verkeerd gelezen gisteravond (ik moet ook eigenlijk niet breien als ik moe ben :P ). Waardoor de vorm dus verkeerd uitvalt, als ik het niet verbeter. Echt dom gewoon.
:o dat is balen! Ik weet niet of het met jouw project mogelijk is maar ik zag laatst een manier om achteraf nog een lifeline er in te zetten, ik ga het filmpje even zoeken

Edit: Hoop dat het nog kan :D
pi_131418201
De adventsjaal is in december, het is een kantsjaal en inderdaad, je krijgt elke dag ongeveer een stukje patroon (soms wordt een dag overgeslagen om je wat tijd te geven) Je weet vantevoren niet hoe hij er uit gaat zien, alleen hoeveel en wat voor garen je ongeveer nodig hebt. Tussen de stukjes zit een 'tussenstukje' wat elke keer hetzelfde is, hier begin en eindig je ook mee.
Hier is de ravelrygroep van vorig jaar: http://www.ravelry.com/groups/advent-calendar-scarf-2012
  zaterdag 21 september 2013 @ 19:17:30 #157
211083 Angelof9
I must go first
pi_131418624
Oh, dat is een goed idee, life line vlak onder je fout en het dan gewoon uittrekken. Veel minder werk dan terugsteken.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131418824
oeh leuk dat advent, ik vind die mysteryprojecten ook altijd zo leuk maar ik durf het meestal niet aan omdat ik dan bang ben dat ik het uiteindelijk geen mooie sjaal of iets zal vinden :')
:)
pi_131421665
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 19:24 schreef mignonne het volgende:
oeh leuk dat advent, ik vind die mysteryprojecten ook altijd zo leuk maar ik durf het meestal niet aan omdat ik dan bang ben dat ik het uiteindelijk geen mooie sjaal of iets zal vinden :')
Dit! Maar ik denk dat ik het gewoon ga doen en als het niet mijn ding is, geef ik hem wel als cadeau weg. :D Het lijkt me wel echt heel leuk om te doen, zo'n adventsjaal!

En de lifeline-tip, wauw! Wat een uitvinding! Het was even prutsen om het ook voor elkaar te krijgen op de averechte steken, maar wat scheelt dat een hoop werk zeg! Linkje is gelijk opgeslagen. ^O^
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_131422580
Goede link over die lifeline.
Die advensthawl-draad ga ik eens rustig voor zitten. Dank voor de info.
pi_131445768
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 20:47 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dit! Maar ik denk dat ik het gewoon ga doen en als het niet mijn ding is, geef ik hem wel als cadeau weg. :D Het lijkt me wel echt heel leuk om te doen, zo'n adventsjaal!

En de lifeline-tip, wauw! Wat een uitvinding! Het was even prutsen om het ook voor elkaar te krijgen op de averechte steken, maar wat scheelt dat een hoop werk zeg! Linkje is gelijk opgeslagen. ^O^
Het is dus gelukt?? :D Wauw! Ben super blij voor je haha Ik zou ook liever even zo prutsen dan het weer helemaal uit moeten halen/steken.
pi_131506650
Ja, het is gelukt! Echt een goede tip voor fouten. Aangezien ik 's avonds nog wel eens brei voor de tv komt het nog wel eens voor dat ik 's ochtends pas het foutje ontdek. Soms laat ik 'm gewoon zitten, vooral als het te verdoezelen is, maar dit kon echt niet. En dan is dat écht een goede handige oplossing! :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:41:59 #163
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131507815
Ik heb gisteren het armbreien ontdekt :D (of is dit vloeken in de kerk?)
Ik vond het erg makkelijk en leuk om te doen. Na een half uur had ik 1 sjaal al af en de volgende volgde heel snel.


Heb een grote en een kleine gemaakt.

Ik wilde met dit garen eigenlijk die GAP-tastic cowl maken, maar waarschijnlijk had ik daar niet genoeg garen voor. Dus daar ga ik een keer nieuw garen voor inslaan.
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:55:37 #164
211083 Angelof9
I must go first
pi_131508182
Persoonlijk vind ik het er uitzien alsof je gewoon een streng garen om een hangertje heb gehangen. Ik vraag me ook af of dit in het gebruik heel erg praktisch is.

Maar als jij het leuk vind, moet je gewoon lekker mee doorgaan! :D
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:56:43 #165
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131508211
Hahahah niet alles hoeft praktisch te zijn he?! :P gewoon voor de leuk. Maar snap wel wat je zegt.
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131527538
Ik vind het hartstikke leuk!
Eerst maar eens op youtube gaan zoeken want ik heb er nog nooit van gehoord.
  dinsdag 24 september 2013 @ 22:36:25 #167
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131533879
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 20:55 schreef blabbel6 het volgende:
Ik vind het hartstikke leuk!
Eerst maar eens op youtube gaan zoeken want ik heb er nog nooit van gehoord.
ik heb de tutorial van simplymaggie.com daar staat een duidelijk filmpje
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131578454
Dank je Tyler-Girl. Heb jij het met 2 draden tegelijk gedaan? Ik vind het resultaat echt leuk. (maar ik houd, geloof ik, van alles waar gaatjes in zitten)
  donderdag 26 september 2013 @ 09:32:57 #169
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131578495
Ja ik heb idd twee draden gebruikt. Ik had toch twee dezelfde bollen liggen ;)
Maar mssn gaat het ook wel met 1 draad maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik vind effect ook leuk. Ik hou van structuur en van dat grove uiterlijk enzo...dus dit is ideaal :D
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131586068
Ik vermoed ook wel dat het met enkel 1 draad gaat. Ik denk wel dat je dan een ander effect krijgt. Nog meer open.

Volgens mij houd jij toch meer van dikkere garens, he @Tyler-Gril? Met dikker garen gaat het ook veel sneller. :p

Ik ben meer van de dunnere garens, maar ook weer niet te dun. Ligt er maar aan waar mijn oog op valt. Ik ben jaren terug eens begonnen met een trui met dik garen. Dat ging heel erg snel, maar ik ben er halverwege mee gestopt. Ik had het toen erg druk met mijn studie. Het staat nu op mijn lijst om dit jaar af te ronden. De mouwen zijn al af.

In het kader van "Pics or it didn't happen":


Dit moet het worden:
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  donderdag 26 september 2013 @ 14:35:23 #171
211083 Angelof9
I must go first
pi_131586155
Ik vind die rare lusjes niet mooi :X Jouw kleuren zijn wel beter dan die van het voorbeeld.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131586269
Die lusjes is dus ook een van mijn problemen. Ik vind ze ook niet zo mooi. Ik denk dat ik daarom niet verder gegaan ben ermee.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  donderdag 26 september 2013 @ 17:33:12 #173
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131591488
hahahah ja ik hou wel van grof garen en al dat dikke spul! Voor ami's hou ik me in, maar de rest kan niet grof en dik genoeg zijn.
Ben nu een deken aan het haken met phildar partner 3,5....heb er een beetje spijt van. het duurt zo lang :D
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131595241
Wat een gave trui wordt dat!! Ik vind dat onderste randje juist hartstikke leuk! Dat geeft hem nou net wat. (ik weet niet precies wat, maar het is in ieder geval wat :s) )
Je hebt ook mooie wol, vind ik. Nee, ik zou het zo houden hoor.
pi_131596056
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:35 schreef Angelof9 het volgende:
Ik vind die rare lusjes niet mooi :X Jouw kleuren zijn wel beter dan die van het voorbeeld.
Dit. :X

Mijn breipatroon schiet aardig op. Achterpand en linker voorpand zijn al af. Heerlijk als het zo snel opschiet allemaal. :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_131711591
Row 1: *k2tog, leave on LH needle and working the same 2 stitches, p2tog*; repeat around
Rows 2 & 4: knit all stitches
Row 3: k1,*k2tog, leave on LH needle, p2tog,*; repeat around to last stitch, k1

De eerste regel, ik volg het niet helemaal. Ik moet twee steken samenbreien, op de linkernaald laten en dezelfde twee steken nog een keer doen? Maar dat kan toch niet, want die twee steken zijn er geen twee meer, maar nog maar een. Of zou ik die ene steek nog een keer rechts moeten breien? Dus twee steken Rechts samenbreien en en de ene steek die overblijft nog een keer rechts breien?
Maar nee, dat kan niet, want dan ben ik snel door mijn steken heen, en ik moet hier zekering geen steek minderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131715997
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:33 schreef miss_sly het volgende:
Row 1: *k2tog, leave on LH needle and working the same 2 stitches, p2tog*; repeat around
Rows 2 & 4: knit all stitches
Row 3: k1,*k2tog, leave on LH needle, p2tog,*; repeat around to last stitch, k1

De eerste regel, ik volg het niet helemaal. Ik moet twee steken samenbreien, op de linkernaald laten en dezelfde twee steken nog een keer doen? Maar dat kan toch niet, want die twee steken zijn er geen twee meer, maar nog maar een. Of zou ik die ene steek nog een keer rechts moeten breien? Dus twee steken Rechts samenbreien en en de ene steek die overblijft nog een keer rechts breien?
Maar nee, dat kan niet, want dan ben ik snel door mijn steken heen, en ik moet hier zekering geen steek minderen.
Je moet twee keer in dezelfde twee steken breien, 1 keer rechts en 1 keer links. Dan hou je hetzelfde aantal steken. Twee steken uit twee steken.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_131716600
Volgens de beschrijving betekent k2tog knit 2 together. Dus dan klopt het niet wat je zegt, toch?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131716679
O jawel, proefstukken gedaan, ik heb hem! Bedankt!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131732805
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:27 schreef miss_sly het volgende:
O jawel, proefstukken gedaan, ik heb hem! Bedankt!
Fijn! *O* *O* *O*

Het is inderdaad 2 samen breien, maar dat moet je dus twee keer bij dezelfde steken doen. Het was wellicht duidelijker geweest als de patroonmaakster deze steek een aparte naam had gegeven.

Welk patroon is het?
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  Moderator dinsdag 1 oktober 2013 @ 09:18:26 #181
5428 crew  miss_sly
pi_131733451
Deze muts:


Ik was alleen wat eigenwijs, want ik brei hem met Drops Andes voor naad 9. Ik had geen korte rondbreinaald in 9 en ik wilde er geen bijkopen, dus heb ik gebreid op naald 5. Die had ik toevallig nog. Maar ja, dan wordt ie wel een stukje kleiner :D Dus nu heb ik een muts voor mijn dochter en ga ik hem voor mezelf nog een keer breien, want ik wilde een setje maken samen met een col.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131733477
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 09:18 schreef miss_sly het volgende:
Deze muts:
[ afbeelding ]

Ik was alleen wat eigenwijs, want ik brei hem met Drops Andes voor naad 9. Ik had geen korte rondbreinaald in 9 en ik wilde er geen bijkopen, dus heb ik gebreid op naald 5. Die had ik toevallig nog. Maar ja, dan wordt ie wel een stukje kleiner :D Dus nu heb ik een muts voor mijn dochter en ga ik hem voor mezelf nog een keer breien, want ik wilde een setje maken samen met een col.
Oh die is leuk!

Als je voor jezelf eentje wilt maken, moet je enkel het stekenaantal aanpassen en het aantal naalden natuurlijk. Nu je er al eentje gemaakt hebt, kun je dat mooi als referentie gebruiken. :D Als je hulp bij het omrekenen nodig hebt, moet je maar roepentypen!
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  Moderator dinsdag 1 oktober 2013 @ 09:21:53 #183
5428 crew  miss_sly
pi_131733489
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 09:20 schreef MizzEnroe het volgende:

[..]

Oh die is leuk!

Als je voor jezelf eentje wilt maken, moet je enkel het stekenaantal aanpassen en het aantal naalden natuurlijk. Nu je er al eentje gemaakt hebt, kun je dat mooi als referentie gebruiken. :D Als je hulp bij het omrekenen nodig hebt, moet je maar roepentypen!
Ik had al geanticipeerd, maar niet voldoende :D In het patroon stond 50 steken, en ik dacht dat ik het met 60 steken dan wel zou halen, maar nee :D

Ik twijfel of ik niet toch een kleine naald maat 9 bij bestel, want uiteraard kom ik ook wol tekort nu en moet ik toch bijbestellen :P

Bedankt voor het aanbod in ieder geval, wie weet kom ik er toch nog even op terug :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131741650
kun je niet de magicloop methode gebruiken met die naald 9? Ik weet niet hoe lang hij is, maar dan hoef je tenminste geen nieuwe naald te kopen!
  Moderator dinsdag 1 oktober 2013 @ 15:09:45 #185
5428 crew  miss_sly
pi_131742581
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 14:31 schreef wild-r0se het volgende:
kun je niet de magicloop methode gebruiken met die naald 9? Ik weet niet hoe lang hij is, maar dan hoef je tenminste geen nieuwe naald te kopen!
Ja, maar daar ben ik niet handig mee en dan krijg ik gaten.

Ik heb het opgelost door een nieuwe bol Andes te kopen met de juiste naald en nog een garen dat ik op 9 moet breien voor nog een muts. Ik ben gek op mutsen :D O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:42:45 #186
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131751421
Ik heb een vraagje. Ik heb ondertussen twee mutsen gebreid, op gewone naalden. Nu wilde ik een derde muts breien maar dan op mijn rondbreinaalden.
Nu moet ik 40 steken opzetten. hoe kan ik die toer nu sluiten, zodat hij ook echt rond wordt?

ik had al gekeken naar tutorials, maar daar werken ze direct met twee rondbreinaalden. ik heb er maar 1.....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:22:25 #187
211083 Angelof9
I must go first
pi_131753239
Je zet veertig steken op, en schuift er twintig op elke naald. Dan houd je de naalden samen vast, met de naald waar de werkdraad hangt naar achter. Die trek je uit de steken en dan ga je breien op de andere naald. Dan zitten je steken vanzelf aan elkaar.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131756053
:W
Ik brei nu een week of 3 en heb mijn eerste sjaal bijna af (voor mijn man) nu wou ik ook iets voor onze dochter breien, ik zocht een leuke muts patroon en kwam deze tegen:

http://www.garnstudio.com(...)=s23&d_id=5&lang=nl#

MUTS:
Zet 88-96-104 st op met rondbreinld 3 mm en Merino Extra Fine. Brei boordsteek = 2 st r/2 st av voor 4 cm. Ga verder met rondbreinld 4 mm (ga verder met breinld zonder knop indien nodig). Brei nu 1 nld waar de boordsteek 1 st naar links opschuift als volgt: Brei boven 2 st r, 2 st av nu: 1 st av, 2 st r, 1 st av * Brei 3 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, verschuif dan de boordsteek 1 st naar links in de volgende nld (= 4e nld) *, herhaal van *-* tot het werk 27-30-33 cm meet. Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle st 2 aan 2 r samen = 22-24-26 st. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet ongeveer 30-33-36 cm in de hoogte.


Zou ik het ook met rondbreinaald 5mm kunnen breien? hoe zou ik het dan moeten aanpassen?
Ik wil de kleinste maat hebben...
en verder begrijp ik het patroon niet helemaal :@
Boordsteek 2r 2av snap ik wel maar daarna :?
Wat wordt hiermee bedoelt " Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st."
En dit "Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 "
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_131778405
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 19:42 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb ondertussen twee mutsen gebreid, op gewone naalden. Nu wilde ik een derde muts breien maar dan op mijn rondbreinaalden.
Nu moet ik 40 steken opzetten. hoe kan ik die toer nu sluiten, zodat hij ook echt rond wordt?

ik had al gekeken naar tutorials, maar daar werken ze direct met twee rondbreinaalden. ik heb er maar 1.....
zie het filmpje in mijn vorige post! :) en zoals angelof het zegt klopt het ook
  woensdag 2 oktober 2013 @ 15:44:47 #190
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131779385
Dankjulliewel. Ik ga het eens uitproberen....hoop dat het lukt ;)
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_131803987
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:15 schreef bitterend het volgende:
:W
Ik brei nu een week of 3 en heb mijn eerste sjaal bijna af (voor mijn man) nu wou ik ook iets voor onze dochter breien, ik zocht een leuke muts patroon en kwam deze tegen:

http://www.garnstudio.com(...)=s23&d_id=5&lang=nl#

MUTS:
Zet 88-96-104 st op met rondbreinld 3 mm en Merino Extra Fine. Brei boordsteek = 2 st r/2 st av voor 4 cm. Ga verder met rondbreinld 4 mm (ga verder met breinld zonder knop indien nodig). Brei nu 1 nld waar de boordsteek 1 st naar links opschuift als volgt: Brei boven 2 st r, 2 st av nu: 1 st av, 2 st r, 1 st av * Brei 3 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, verschuif dan de boordsteek 1 st naar links in de volgende nld (= 4e nld) *, herhaal van *-* tot het werk 27-30-33 cm meet. Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle st 2 aan 2 r samen = 22-24-26 st. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet ongeveer 30-33-36 cm in de hoogte.


Zou ik het ook met rondbreinaald 5mm kunnen breien? hoe zou ik het dan moeten aanpassen?
Ik wil de kleinste maat hebben...
en verder begrijp ik het patroon niet helemaal :@
Boordsteek 2r 2av snap ik wel maar daarna :?
Wat wordt hiermee bedoelt " Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st."
En dit "Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 "
Met een rondbreinaald 5 mm kun je het natuurlijk ook breien, maar dan zul je minder steken op moeten zetten. Welk garen wil je gebruiken? Kun je daarvan de stekenverhouding doorgeven?

Het is wezenlijk telkens 2r 2av breien, alleen telkens na 4 naalden verschuif je dit patroon. Je krijgt dan ongeveer het volgende:

VV--VV--VV--VV--
VV--VV--VV--VV--
VV--VV--VV--VV--
VV--VV--VV--VV--
-VV--VV--VV--VV-
-VV--VV--VV--VV-
-VV--VV--VV--VV-
-VV--VV--VV--VV-
--VV--VV--VV--VV
--VV--VV--VV--VV
--VV--VV--VV--VV
--VV--VV--VV--VV
V--VV--VV--VV--V
V--VV--VV--VV--V
V--VV--VV--VV--V
V--VV--VV--VV--V

Daarbij is V 1 rechts en - 1 averechts. Dit patroon herhaal je totdat je een lengte van 27 cm bereikt hebt. Vanaf dat moment ga je afnemen. Dit doe je door in eerste instantie telkens de 2 averechts samen te breien. De rechte steken blijf je rechts breien. Het patroon wordt dan:

VV-VV-VV-VV-
VV-VV-VV-VV-

Na 2 naalden ga je dan de 2 rechte steken telkens samenbreien. Dan krijg je:

V-V-V-V-V-

Na 2 naalden dit patroon gevolgd te hebben, brei je telkens 1 rechte en 1 averechte samen. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven steken, trek de draad aan en zet vast.

Hoop dat het nu duidelijker is :)
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_131807443
JA! dit is zeker duidelijk! het minderen vind ik wel spannend want nog nooit gedaan..als ik jou beschrijving lees is het niet heel moeilijk. Ik ga het dit weekend beginnen (heb bamboe naalden besteld die vind ik het allerfijnst!)
Ik wil het graag met merino wol breien: http://www.wolplein.nl/wol/drops/drops-big-merino-mix
Heb je een handige manier om te rekenen hoeveel steken je nodig hebt?

Het patroon geeft aan dat je eerst met 1 maat naald moet beginnen dan met de andere maar ik heb niet zo veel naalden. Zou het een probleem zijn als alles met 1 maat naald worden gebreid? nee toch? ik kan het eventueel wat vaster breien (de eerste 4cm)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_131809536
Wanneer je een band in ribbelsteek breit, dan wordt deze wat breder dan wanneer je het enkel in rechts breit. Vandaar dat ze aangeven dat je met een iets kleinere naald de band zou moeten breien. Is niet echt nodig, het ziet er net even iets anders uit. Dus je mag gerust alles met naald 5 breien.

Volgens het patroon moet je voor de kleinste maat 88 steken opzetten en elke volgende maat is 8 steken groter. Ik ga er daarom vanuit dat het stekenaantal deelbaar moet zijn door 8.

Het patroon geeft aan dat de steekverhouding 21 S x 28 N gelijk is aan 10 cm x 10 cm. Als je 88 steken op zou zetten, dan krijg je 88 S * 10 cm / 21 S = 42 cm. Jouw wol heeft echter een steekverhouding van 17 S x 22 N. Dat betekent dat jij 42 cm * 17 S / 10 cm = 72 S(afgerond naar veelvoud van 8) moet opzetten.

Je begint dus met 72 steken. :-) Verder kun je eigenlijk gewoon het patroon volgen. Je zult uiteindelijk wat minder naalden nodig hebben dan het voorbeeld. Maar dat mag geen probleem zijn, neem ik aan.

Succes ermee! Ik ben benieuwd nara het resultaat! :D
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 17:45:53 #194
211083 Angelof9
I must go first
pi_131814907
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131819952
Ik vind m wel echt supermooi!
pi_131824017
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 14:20 schreef MizzEnroe het volgende:
Wanneer je een band in ribbelsteek breit, dan wordt deze wat breder dan wanneer je het enkel in rechts breit. Vandaar dat ze aangeven dat je met een iets kleinere naald de band zou moeten breien. Is niet echt nodig, het ziet er net even iets anders uit. Dus je mag gerust alles met naald 5 breien.

Volgens het patroon moet je voor de kleinste maat 88 steken opzetten en elke volgende maat is 8 steken groter. Ik ga er daarom vanuit dat het stekenaantal deelbaar moet zijn door 8.

Het patroon geeft aan dat de steekverhouding 21 S x 28 N gelijk is aan 10 cm x 10 cm. Als je 88 steken op zou zetten, dan krijg je 88 S * 10 cm / 21 S = 42 cm. Jouw wol heeft echter een steekverhouding van 17 S x 22 N. Dat betekent dat jij 42 cm * 17 S / 10 cm = 72 S(afgerond naar veelvoud van 8) moet opzetten.

Je begint dus met 72 steken. :-) Verder kun je eigenlijk gewoon het patroon volgen. Je zult uiteindelijk wat minder naalden nodig hebben dan het voorbeeld. Maar dat mag geen probleem zijn, neem ik aan.

Succes ermee! Ik ben benieuwd nara het resultaat! :D
_O_ _O_ _O_
Ik ben begonnen! het is echt wennen met zulke dunne kleine naalden :X met de lange naald die altijd onder mijn arm zat, had ik makkelijker steun, dit schuif tegen mijn buik :') ik moet nog handig worden maar het is zo leuk!
^O^

Angelof die is echt prachtig!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_131824400
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:45 schreef Angelof9 het volgende:
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.

[ link | afbeelding ]
Ik vind hem super leuk geworden!
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_131828135
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:45 schreef Angelof9 het volgende:
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.

[ link | afbeelding ]
Chapeau! :) hij is echt prachtig
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 12:34:10 #199
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_131839716
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:45 schreef Angelof9 het volgende:
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.

[ link | afbeelding ]
mijn compliment weer...prachtig.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:52:36 #200
211083 Angelof9
I must go first
pi_131842317
Ik heb ook nog een rechttoe rechtaan sjaal gebreid, maar dan schuin ;)

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131928880
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:45 schreef Angelof9 het volgende:
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.


Dat is erg leuk gedaan.

Daarop volgend: Ik heb het genoegen dat voor mij voor komende winter,ondanks dat ik al vrij veel wintertruien heb,een wintertrui in elkaar wordt geflanst. Home made dus. :Y
pi_131929413
Oh die sjaal is ook echt gaaf!
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:39:46 #203
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_131934504
Ook die Catkin is mooi geworden Angel _O_

Ik ben dit weekend begonnen aan een trui voor mezelf. Na een heleboel gehaakt te hebben, had ik daar wel weer zin in. Op vakantie vond ik in Duitsland de grootste wolwinkel van de Nederrijn ( :9~ ), waar ik een aantal bolletjes No. 1 garen heb gekocht in cerise.
Na even zoeken heb ik gekozen voor dit patroon:

Kabels, v-hals, naadloos.... wat wil een mens nog meer O+

Ik had nog nooit met een haaknaald opgezet, dus dat was nog een aardige puzzel, maar ik geloof dat het gelukt is :P
Tot nu toe heb ik dit:
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:42:40 #204
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131934564
Mooie trui Muck! Felle kleur ook of niet?

Ik kwam vanmorgen weer een mooie sjaal tegen, maar de beschrijving lijkt heel moeilijk -O-
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:29:24 #205
211083 Angelof9
I must go first
pi_131935892
Ziet er best simpel uit volgens mij? Alleen met twee draden breien en steeds wisselen is een crime. Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131936461
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:45 schreef Angelof9 het volgende:
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.

[ link | afbeelding ]
Hij is erg mooi geworden. Ik vraag me wel af hoe hij zit en of hij blijft zitten zoals je hem gedrapeerd hebt.

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:29 schreef Angelof9 het volgende:
Ziet er best simpel uit volgens mij? Alleen met twee draden breien en steeds wisselen is een crime. Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen.
Die moet je "met twee handen" breien, d.w.z. in elke hand een draad vasthouden. Eerst even wennen en dan is het heel gemakkelijk. Je hebt dan ook geen kronkelende draden die in de knoop willen raken.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:26:40 #207
211083 Angelof9
I must go first
pi_131964640
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hij is erg mooi geworden. Ik vraag me wel af hoe hij zit en of hij blijft zitten zoals je hem gedrapeerd hebt.
Ik heb hem niet gedrapeerd, maar gewoon op een hanger gehangen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 08:11:07 #208
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_132059527
Wauw, wate en mooie dingen komen er hier ook langs zeg! O+

Voor iemand die niet tot nauwelijks kan breien, zijn sokjes (voor een beer) dan veel te hoog gegrepen?
***
pi_132059617
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:11 schreef Brighteyes het volgende:
Wauw, wate en mooie dingen komen er hier ook langs zeg! O+

Voor iemand die niet tot nauwelijks kan breien, zijn sokjes (voor een beer) dan veel te hoog gegrepen?
Babyslofjes met 2 naalden is best te doen, maar sokjes is wat lastiger. En ze moeten er min of meer hetzelfde uitzien ook nog.
Mutsje is misschien handiger. Zo'n rechte die je bovenin samenbreit.
pi_132060728
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:11 schreef Brighteyes het volgende:
Wauw, wate en mooie dingen komen er hier ook langs zeg! O+

Voor iemand die niet tot nauwelijks kan breien, zijn sokjes (voor een beer) dan veel te hoog gegrepen?
Er staan ook veel patronen voor babybooties op ravelry die gehaakt zijn, als je een dunne draad neemt worden ze wat kleiner en hebben ze wellicht meer weg van sokjes? Is dat wat?

Overigens, ik ben nu voor het eerst bezig met een paar sokken en heb laatst mn allereerste paar poppensokjes gemaakt, ik vond het alleszins meevallen. Als je recht/averecht kunt breien dan kom je er wel uit, even opzoeken hoe je met short rows werkt bijv voor de hiel maar dat is niet heel ingewikkeld als je een duidelijke uitleg hebt.
:)
pi_132061031
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:11 schreef Brighteyes het volgende:
Wauw, wate en mooie dingen komen er hier ook langs zeg! O+

Voor iemand die niet tot nauwelijks kan breien, zijn sokjes (voor een beer) dan veel te hoog gegrepen?
hier gevonden, ik heb dus deze gebruikt toen voor poppensokken en dat vond ik met die uitleg en wat hulp van google goed te doen. Overigens ook de eerste keer op double pointed needles toen.

http://www.ravelry.com/patterns/library/quick-doll-socks

En eventueel zou je ook een van deze kunnen nemen en dan haken, je was wel bedreven met haken toch?

http://www.ravelry.com/patterns/library/easy-booties

of deze

http://www.ravelry.com/patterns/library/babys-booties-crochet
:)
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:29:24 #212
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_132063123
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:42 schreef Tyler-Girl het volgende:
Mooie trui Muck! Felle kleur ook of niet?
Het is best een felle kleur ja :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 14 oktober 2013 @ 22:08:28 #213
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132172710
Ik heb weer eventjes een paar n00b vraagjes.

Stel ik wil ooit een hele brede sjaal of gewoon een deken maken. Hoe krijg ik dat op die naalden gepropt? En ho kom ik er dan achter dat ik genoeg steken op heb gezet? (bij haken kun je gewoon de ketting van losse nameten maar das best lastig als alle steken nog op de naald zitten...)

En ik wil graag deze muts maken
http://www.johnlewis.com/barts-jabba-beanie-blue/p765472
die is gewoon in de ribbelsteek gebreid toch?

Ik heb laatst geprobeerd om een muts op rondbreinaalden te breien, maar dat lukte niet. Ik denk dat de draad te kort was en nog te stijf (hij krult automatisch terug in de vorm waarin hij in de verpakking zat).
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_132173354
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:08 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik heb weer eventjes een paar n00b vraagjes.

Stel ik wil ooit een hele brede sjaal of gewoon een deken maken. Hoe krijg ik dat op die naalden gepropt? En ho kom ik er dan achter dat ik genoeg steken op heb gezet? (bij haken kun je gewoon de ketting van losse nameten maar das best lastig als alle steken nog op de naald zitten...)

En ik wil graag deze muts maken
http://www.johnlewis.com/barts-jabba-beanie-blue/p765472
die is gewoon in de ribbelsteek gebreid toch?

Ik heb laatst geprobeerd om een muts op rondbreinaalden te breien, maar dat lukte niet. Ik denk dat de draad te kort was en nog te stijf (hij krult automatisch terug in de vorm waarin hij in de verpakking zat).
Eerste blik zegt boordsteek (1 recht 1 averecht).
Beter gekeken: om en om is de rechte steek een gewone rechte en een valse patentsteek (een rij lager insteken).

(ribbels is heengaande naald recht en teruggaande naald ook, zodat je aan de voorkant om en om een rechtse en een averechtse naald hebt)
  maandag 14 oktober 2013 @ 22:39:03 #215
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132174147
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:21 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Eerste blik zegt boordsteek (1 recht 1 averecht).
Beter gekeken: om en om is de rechte steek een gewone rechte en een valse patentsteek (een rij lager insteken).

(ribbels is heengaande naald recht en teruggaande naald ook, zodat je aan de voorkant om en om een rechtse en een averechtse naald hebt)
Boordsteek bedoelde ik ook.... Foutje. Maar de patentsteek ken ik nog niet. Ik ga eens google'en ;)
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:25:33 #216
211083 Angelof9
I must go first
pi_132240546
Ik heb een sterretje gebreid. Was leuk projectje, maar wel een beetje een gepruts.

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132241850
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:25 schreef Angelof9 het volgende:
Ik heb een sterretje gebreid. Was leuk projectje, maar wel een beetje een gepruts.

[ afbeelding ]
Die is echt mooi! Welk patroon heb je ervoor gebruikt?
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_132241898
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:25 schreef Angelof9 het volgende:
Ik heb een sterretje gebreid. Was leuk projectje, maar wel een beetje een gepruts.

[ afbeelding ]
leuk!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 16 oktober 2013 @ 22:10:59 #219
211083 Angelof9
I must go first
pi_132242764
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132252780
Dat lijkt me een gepruts zeg, zo'n ster. Maar hij is wel mooi geworden.

Ik ben op vakantie geweest naar Duitsland. Op een gegeven moment liepen we in een oud stadje om ons heen te kijken, zag ik een wolwinkeltje! Ik heb mijn man een duw gegeven: die toren dáár, die hebben we nog niet op de foto, haal mij hier maar op als je alles gezien hebt... en ik ben naar binnen gegaan.
Ik had het gevoel dat ik de Heilige Graal betrad: ze verkochten Lang Yarns en Noro. In een winkel! Ik ken het alleen van internet, maar nu kon ik allemaal bolletjes vasthouden, voelen, betasten. Het was geweldig.
Ik weet nu gelijk dat Noro me tegen valt. Dat leek me altijd zo'n beetje de Rolls Royce onder de wolletjes, maar ik vond het niet prettig aanvoelen. Dat scheelt in ieder geval weer klauwen met geld.

Toen we weer thuis waren, hebben we een kat uit het asiel gehaald. Die loopt hier nu rond te wennen. Het is een hele verandering. Gisteravond heb ik op de bank, ingeklemd tussen mijn man en Fiep voor het eerst weer wat gebreid. Fiep lag met haar rug naar me toe en had geen oog voor de wol of naalden. Als ik maar rustig bewoog ging het best eigenlijk.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 10:26:17 #221
211083 Angelof9
I must go first
pi_132252845
Van Noro heb ik begrepen dat het pas mooi wordt na het wassen. Ik vind het ook heel ruw aanvoelen. Duitsland stikt van dat soort winkels. Zelfs in de Kaufhof (V&D-achtig) hebben ze een hele vloer met alleen maar wol en hobbydingen. De gemiddelde Pipoos verbleekt erbij. En dan is het nog goedkoper ook.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132255253
Ah er gaat een wereld voor me open. Dat wordt dus voortaan naar Duitsland op vakantie!
Ik lees vaker dat mensen, als ze iets gebreid hebben, het eerst wassen. Dat lijkt me altijd een beetje zonde omdat ik dan het idee heb dat het mooiste eraf is. Maar bij Noro knapt het er dus eigenlijk alleen maar van op? Hmmm, ik vond het wel heel mooi, maar die prijzen... :'(
  donderdag 17 oktober 2013 @ 11:56:16 #223
211083 Angelof9
I must go first
pi_132255714
Ik was ook alles, het wordt er sowieso mooier van. Die bollen hebben al weet ik hoelang in een winkel gelegen, zijn door weet ik hoeveel mensen bevoeld, dan ook nog 3 keer door jouw handen gegaan tijdens het breien, op de grond gevallen etcetera. Dat wil je toch niet zo dragen zonder het te wassen? Bovendien was ik het altijd voor het blocken.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132256138
Mocht één van jullie eens in de buurt van Maastricht zijn, dan kan ik ook Het Zwarte Schaap in Margraten zeer aanbevelen. Die heeft ook veel Lang en Lana Grossa knotten. Mooi assortiment en leuke bediening (waar vind je dat nog tegenwoordig?).

Vroeger ging ik vaak naar de kaufhof (jaren '90-"00) in Aken en daar hebben ze al die jaren altijd wel garen verkocht. Zo heerlijk. Ik heb ook nog aardig wat knotten van de Kaufhof liggen. :Y

Ik was mijn breisels ook altijd en daarna block ik het meteen. Meestal gebruik ik een milde shampoo om het te wassen. Ik leg het altijd neer om te drogen. Zeker niet het breiwerk laten hangen, want dan kan het uitrekken.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 12:39:14 #225
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132257162
In amerika verkopen ze toch ook RedHeart en Caron in de Walmart??? Dat lijkt me echt gaaf. Zo'n hele grote winkelwagen vullen met alleen maar garen :9~ B-) O+

Jammer dat dat hier niet zo gaat.
Ik heb trouwens nog nooit iets gewassen (geblockt ook niet trouwens....) :@
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_132257495
Ik droog de truien wel hangend op. Eerst met een handdoek oprollen als vervanging van de centrifuge. Dan een douchelaken over een kleerhanger draperen en daarover de trui.

Vroeger droogde ik ook altijd liggend en dat duurt zo lang met scheerwol. De trui van machinewasbare wol was na de machinewas vormeloos uitgezakt en een maat groter. Je kan niet kleiner blocken, hè? Dus dat gelijk de eerste en de laatste keer dat ik machinewasbare wol kocht.
pi_132257557
Ja, jullie hebben eigenlijk wel gelijk, zo heb ik er nooit over nagedacht. Voor het blocken maak ik het alleen maar nat onder de kraan. Zal ook eens gaan wassen, voel me nu een beetje vies :@ .

Het lijkt me inderdaad heerlijk om eens bij de Walmart Caron in te gaan slaan! Probleem is alleen het volume. Ik krijg mijn man niet zo gek om een extra koffer mee te nemen :( .

Een poosje geleden las ik dat voor het eerst, dat de Caron bij de Walmart zoveel goedkoper is. Dezelfde dag mailde een vage kennis van mijn man dat hij in New York zat. Ik heb me zó ontzettend in moeten houden om niet te mailen of hij voor me naar de Walmart wilde :X ha ha ha hij had me aan zien komen. Maar nog voel ik de spijt af en toe.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 13:00:53 #228
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132257830
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 12:51 schreef blabbel6 het volgende:
Ja, jullie hebben eigenlijk wel gelijk, zo heb ik er nooit over nagedacht. Voor het blocken maak ik het alleen maar nat onder de kraan. Zal ook eens gaan wassen, voel me nu een beetje vies :@ .

Het lijkt me inderdaad heerlijk om eens bij de Walmart Caron in te gaan slaan! Probleem is alleen het volume. Ik krijg mijn man niet zo gek om een extra koffer mee te nemen :( .

Een poosje geleden las ik dat voor het eerst, dat de Caron bij de Walmart zoveel goedkoper is. Dezelfde dag mailde een vage kennis van mijn man dat hij in New York zat. Ik heb me zó ontzettend in moeten houden om niet te mailen of hij voor me naar de Walmart wilde :X ha ha ha hij had me aan zien komen. Maar nog voel ik de spijt af en toe.
Hahha ik zou het zo gedaan hebben volgens mij!
Volgens mij is een tripje Amerika echt een aanslag op mijn portomonee, veel dingen zijn goedkoper en zou me dan echt in moeten houden om niet alles te kopen. :D
Helaas zit zo'n tripje er (nog) niet in....en ken ook niemand die gaat -O-
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_132263865
Ik lees hier al een tijdje mee maar ben zelf geen breister. Wel vind ik het leuk om te zien wat iedereen zoal maakt. Maar bij het meelezen komt steeds de term 'blocken' terug. Ik vroeg mij af: wat is dat?
Somebody that I used to know
  donderdag 17 oktober 2013 @ 15:56:13 #230
211083 Angelof9
I must go first
pi_132263946
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 12:49 schreef Teslynd het volgende:
De trui van machinewasbare wol was na de machinewas vormeloos uitgezakt en een maat groter. Je kan niet kleiner blocken, hè? Dus dat gelijk de eerste en de laatste keer dat ik machinewasbare wol kocht.
Je hebt zeker wasverzachter gebruikt? Dat verpest je wol gegarandeerd. Ik gooi alles in de machine en nog nooit iets verpest hoor. Gewoon geen wasverzachter gebruiken en met koud water wassen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132263980
Hij is af hij is af!! *O* *O*
Mijn eerste breiwerk O+
https://www.dropbox.com/s(...)10-17%2015.43.43.jpg
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 15:57:23 #232
211083 Angelof9
I must go first
pi_132263989
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 12:51 schreef blabbel6 het volgende:
Het lijkt me inderdaad heerlijk om eens bij de Walmart Caron in te gaan slaan! Probleem is alleen het volume. Ik krijg mijn man niet zo gek om een extra koffer mee te nemen :( .
Amerika-tip: ze hebben daar van die plastic zakken die je vacuum kunt zuigen met je stofzuiger. Gewoon ook bij walmart. Wol erin, vacuum zuigen en je hebt een mooi plat pakje dat onderin je koffer past. ^O^
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  donderdag 17 oktober 2013 @ 15:59:18 #233
211083 Angelof9
I must go first
pi_132264078
quote:
2s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:53 schreef Postbus100 het volgende:
Maar bij het meelezen komt steeds de term 'blocken' terug. Ik vroeg mij af: wat is dat?
Je breisel natmaken (dan wel wassen), even laten weken zodat het vocht goed in vezels trekt. Dan je breisel mooi in vorm plat neerleggen, op vloerbedding of een matras met een handdoek eronder, of van die schuimrubber platen. Dan speld je alles goed vast en laat het opdrogen. Als je de spelden er weer uithaalt, blijft je breisel netjes in de vorm zoals het is opgedroogd. Het maakt echt een wereld van verschil.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:00:03 #234
211083 Angelof9
I must go first
pi_132264113
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:57 schreef bitterend het volgende:
Hij is af hij is af!! *O* *O*
Mijn eerste breiwerk O+

[ afbeelding ]
Leuke muts! Alleen je plaatje werkt niet.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132264188
Ja ik snap niet waarom hij ze niet wil laten zien :? heb hem gewoon geupload
maar goed :
https://www.dropbox.com/s(...)10-17%2015.43.23.jpg

Moet ik hem dus blocken eerst?
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:02:25 #236
211083 Angelof9
I must go first
pi_132264217
Een muts hoef je niet te blocken, die blijft vanzelf in vorm op je hoofd.

baretten block ik wel, door ze over een rond bord heen te leggen en dan zo laten opdrogen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132264294
Ok! en een sjaal? zou je die wel laten blocken?

Ik vind breien op rondbreinaalden echt zo leuk! met de rechte naalden zit ik vaak helemaal verkrampt en heb ik pijn in mijn nek
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:08:24 #238
211083 Angelof9
I must go first
pi_132264422
Ja, een sjaal zou ik wel blocken. Dan wordt ie ook mooi recht en komt het patroon veel beter uit.

Ik vind breien op rondbreinaalden ook leuk! Ik kan het niet eens meer op rechte naalden.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:09:54 #239
211083 Angelof9
I must go first
pi_132264469
Hier een voorbeeldje van voor en na blocken:

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132264651
Dat is echt een verschil zeg!! en ik zit nu te denken...ik heb rondbreinaald maat 5 40cm en 6mm 60cm maar ik kan niet voor elke maat een naald kopen of wel? is daar een handige set voor? waar je naalden kan wisselen met de kabel? lijkt me handiger of niet

Is het voor blocken voldoende om de wol nat te maken en met beetje wol middelen te laten weken, afspoelen en drogen of moet het uitgebreider?

veel vragen sorry :@
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_132264775
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:56 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Je hebt zeker wasverzachter gebruikt? Dat verpest je wol gegarandeerd. Ik gooi alles in de machine en nog nooit iets verpest hoor. Gewoon geen wasverzachter gebruiken en met koud water wassen.
Nee, dat vind ik afschuwelijk spul, het is net of je de textiel plastificeert. Het was wol van Phildar, dus ik begrijp er ook niets van. Zolang ik marseillaisezeep krijgen kan en voor een redelijke prijs, doe ik het dus in handwas.

Marseillaisezeep is plantaardige, vette zeep die de wol weer terugvet, al is het niet met lanoline.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:20:38 #242
211083 Angelof9
I must go first
pi_132264874
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:14 schreef bitterend het volgende:
Dat is echt een verschil zeg!! en ik zit nu te denken...ik heb rondbreinaald maat 5 40cm en 6mm 60cm maar ik kan niet voor elke maat een naald kopen of wel? is daar een handige set voor? waar je naalden kan wisselen met de kabel? lijkt me handiger of niet

Is het voor blocken voldoende om de wol nat te maken en met beetje wol middelen te laten weken, afspoelen en drogen of moet het uitgebreider?

veel vragen sorry :@
Geeft niet hoor. Alleen weken is in principe genoeg, maar als je een wasmachine met wolprogramma hebt, kun je het ook gewoon wassen. Met een wolwasmiddel en GEEN wasverzachter. Alleen niet centrifugeren want het moet wel nat zijn.

Wat betreft de naalden, ja er zijn sets waarbij je de naalden op verschillende lengte kabels kunt zetten. Die van Knitpro zijn mijns inziens het beste. Ikzelf heb de Knitpro Nova set.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:22:40 #243
211083 Angelof9
I must go first
pi_132264951
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:17 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Nee, dat vind ik afschuwelijk spul, het is net of je de textiel plastificeert. Het was wol van Phildar, dus ik begrijp er ook niets van. Zolang ik marseillaisezeep krijgen kan en voor een redelijke prijs, doe ik het dus in handwas.

Marseillaisezeep is plantaardige, vette zeep die de wol weer terugvet, al is het niet met lanoline.
Dat is wel raar dan zeker als er op het etiket stond dat het wasbaar was! Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad. Alleen een keer een truitje dat ik had gekocht (!!) kwam als een poppenmaatje uit de wasmachine. Nog nooit iets zoveel zien krimpen. :')
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132264972
Oeeehh die vraag ik voor mijn verjaardag volgende maand *)

Wasmachine met wolprogramma heb ik! top ^O^
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_132265081
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:22 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Dat is wel raar dan zeker als er op het etiket stond dat het wasbaar was! Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad. Alleen een keer een truitje dat ik had gekocht (!!) kwam als een poppenmaatje uit de wasmachine. Nog nooit iets zoveel zien krimpen. :')
O, dat waren (gekochte) wollen kniekousen. Leuke kindersokken geworden. Dus wollen sokken en leggings gaan beslist nooit meer in de wasmachine. Wat ik wel een paar keer met opzet gedaan heb: dunne wollen trui een paar maten te groot kopen en dan 1x op 30º wassen. Met 3 maten te groot, kan hij op 40º gewassen worden voor een dikke dichte trui.

Maar die gebreide trui kon dus volgens het etiket in de wasmachine :-(
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:27:02 #246
211083 Angelof9
I must go first
pi_132265133
Ik gooi alles in de 40 graden wolwas! En buiten dat gekochte vest nooit iets gekrompen.

Moet ik wel even afkloppen natuurlijk :')
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:54:49 #247
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132266301
Mijn moeder had vroeger een jas van wol. Die had z in de wasmachiene gedaan.....daarna heeft ze er een poppenjasje van gemaakt :D die was dus ook heel hard gekrompen.
En een trui van mij is een keer gekrompen, maar dat kwam door de droger. ik paste hem nog, maar hij ineens wat strak :P
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_132271634
quote:
[..]

Amerika-tip: ze hebben daar van die plastic zakken die je vacuum kunt zuigen met je stofzuiger. Gewoon ook bij walmart. Wol erin, vacuum zuigen en je hebt een mooi plat pakje dat onderin je koffer past. ^O^
Kijk! Daar heb ik wat aan! Dank je wel voor de tip! Het is nog niet zo ver, maar ik kan het maar vast weten :+
pi_132286830
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:59 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Je breisel natmaken (dan wel wassen), even laten weken zodat het vocht goed in vezels trekt. Dan je breisel mooi in vorm plat neerleggen, op vloerbedding of een matras met een handdoek eronder, of van die schuimrubber platen. Dan speld je alles goed vast en laat het opdrogen. Als je de spelden er weer uithaalt, blijft je breisel netjes in de vorm zoals het is opgedroogd. Het maakt echt een wereld van verschil.
Bedankt! Ook voor die duidelijke foto :)
Somebody that I used to know
pi_132301295
Net een bestelling gekregen, om een sjaal te breien :D
Hoeveel steken zouden jullie opzetten voor een normale sjaal, wel lekker lang maar niet t'e breed, zodat je m meerdere keren om kan slaan, gewoon met saskia van de wibra?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132301313
qua breedte beetje dit idee zeg maar
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132303918
Het groene is denk ik (ik kan zulke foto's nooit echt scherp zien) 4 recht, 4 averecht; 6 x 4 steken, evt. nog een kantsteek. Het standaardgaren zal wel ongeveer even dik zijn en geen groot verschil laten zien.
Je kan dus kijken hoe het gaat met 24 of 25 steken.

Als je patronen erin breit zoals in het voorbeeld, is een aantal steken deelbaar door 4 vaak plus kantsteek handig.
pi_132303943
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 19:44 schreef Teslynd het volgende:
Het groene is denk ik (ik kan zulke foto's nooit echt scherp zien) 4 recht, 4 averecht; 6 x 4 steken, evt. nog een kantsteek. Het standaardgaren zal wel ongeveer even dik zijn en geen groot verschil laten zien.
Je kan dus kijken hoe het gaat met 24 of 25 steken.

Als je patronen erin breit zoals in het voorbeeld, is een aantal steken deelbaar door 4 vaak plus kantsteek handig.
ah, goed m mee te nemenm, thanks!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132303954
en wat is een kantsteek? :@
een soort keerlosse?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132304941
er zitten rechte steken in heen en weer, blokjes dat is zeg maar 4 recht 4 ave. en dan pak hem beet 6 pennen en op de terug gaande pen hele pen averecht, er zitten ook verspringende steken in, 4 recht 1 av. aan de goede kant en dan verspringen.
een kant steek is de 1e en laatste steek die doe je recht en aver. kant av........( zo doe ik de kantsteek)
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_132305567
Ik snap het niet geloof ik :D :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132306302
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 20:32 schreef Mirjam het volgende:
Ik snap het niet geloof ik :D :@
kantsteek ik dacht ik een steek om een breiwerk af te kanten aan de onder/bovenkant zodat er geen lussen maar een soort van onderkant ontstaat (ik ken het als m'n lussen over elkaar laten glijden... maar ik ben een breinoob en ik kan het alleen als het me 10 minuten geleden uitgelegd is ;) )
pi_132307483
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 20:48 schreef kirsten. het volgende:

[..]

kantsteek ik dacht ik een steek om een breiwerk af te kanten aan de onder/bovenkant zodat er geen lussen maar een soort van onderkant ontstaat (ik ken het als m'n lussen over elkaar laten glijden... maar ik ben een breinoob en ik kan het alleen als het me 10 minuten geleden uitgelegd is ;) )
zover ben ik inderdaad, maar ik snap dus de praktijkuitvoering ff niet :@

ik heb dit gevonden:
quote:
Voor een "Knopjesrand" haal je de eerste steek van de naald steeds recht af en brei je de laatste steek van iedere naald recht.
Moet ik dan de eerste steek gewoon overnemen met m'n andere pen, en dan niet breien? je begint dus met breien met de tweede steek? kloopt dat zover? :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132312237
Mijn standaard kansteek is: de laatste steek van een naald averecht afhalen en de eerste steek van de nieuwe naald averecht breien.
Dat doe ik bij alles wat ik brei (of er moet heel expliciet een andere steek in het patroon staan.

Moet je bijvoorbeeld 4 recht en 4 averecht breien, dan kun je ervoor kiezen om in plaats van 20 of 24 steken op te zetten, er 22 of 26 steken op te zetten. Je kantsteek is dan een steek extra.
Je kunt er ook voor kiezen om 20 of 24 steken op te zetten en dan deeerste en laaste steek van het blokje een kantsteek te doen. Dan is het blokje van 4 dus aan de randen effectief een blokje van 3. Maar dat valt waarschijnlijk niet op.

Een kantsteek geeft een mooie, gladde rand aan je werk.

(de getallen zijn maar een voorbeeld)
pi_132321161
als ik de eerste en laatste steek recht brei, dan kom ik er ook wel toch? da's toch ook een kantsteek?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132321310
of de eerste steek niet breien maar gewoon recht afhalen, de laatste steek wel recht breien?
godver waarom is hier geen duidelijke richtlijn voor :')
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132321391
Volgens mij zijn er verschillende kantsteken in omloop. Ik heb deze van mijn moeder geleerd.
Hij is heel simpel, als je hem aanwendt, doe je het al heel snel automatisch en hij geeft een mooie, gladde, strakke, rechte rand aan je breiwerk. Dat is ook makkelijk als je eens wat aan elkaar moet naaien. Panden van een trui of zo.

Een kantsteek móet niet en je mag er gerust zelf 1 verzinnen :Y . Je komt er altijd, dat zal geen probleem zijn.
pi_132352157
wie kent katia code ik wou een trui gaan breien maar er staat in de omschrijving dat ik pennummer 12 nodig heb alleen als je dan kijkt naar het plaatje dan lijkt het me stug dat ik een 12 mm moet hebben.
het gaat om de heren trui. wie weet met welke mm pen ik dit moet breien heb al 3,5 mm en 4 mm geprobeerd maar dan wordt hij te smal
pi_132352517
ik heb het gevonden moet naald 6,5 mm zijn er staat een lijst met aanpassingen op katia site xD
pi_132352677
Als ik een kantsteek brei dan haal ik altijd de eerste steek over zonder te breien en dan wordt die steek aan het eind van de volgende naald verdraaid gebreid. Je breit hem dan zoals die zich voordoet en dat is verdraaid. Je krijgt dan aan de zijkant een mooi Vtje over 2 naalden.
  zondag 20 oktober 2013 @ 12:00:26 #266
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_132353677
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 11:11 schreef Kaatjeka het volgende:
Als ik een kantsteek brei dan haal ik altijd de eerste steek over zonder te breien en dan wordt die steek aan het eind van de volgende naald verdraaid gebreid. Je breit hem dan zoals die zich voordoet en dat is verdraaid. Je krijgt dan aan de zijkant een mooi Vtje over 2 naalden.
Dat doe ik ook! Is ook handig voor het in elkaar zetten van gebreide delen na afloop, wordt dan een mooi naadje.
Kwak
pi_132369341
Zo deed mijn moeder het ook, maar ik heb geen goede spierspanning en krijg dan lelijke lussen. Dus bij mij is de kantsteek gewoon een extra steek om het patroon goed te houden als je de de delen aan elkaar zet.
  maandag 21 oktober 2013 @ 15:02:07 #268
414507 Hedda
http://www.hobbygigant.nl/
pi_132394929
Merken jullie eigenlijk veel verschil tussen wol van de wibra en bijvoorbeeld scheepjeswol?
http://www.hobbygigant.nl/
  maandag 21 oktober 2013 @ 15:08:53 #269
211083 Angelof9
I must go first
pi_132395190
Giga veel verschil ja. Ik gebruik die Zeeman/Wibra wol niet meer, ik vind het echt vreselijk. Het pluist en piept en kraakt, niet alle bollen zijn even dik of dun, kleuren verdwijnen regelmatig uit de collectie... nee, niets voor mij.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132403150
Scheepjeswol heeft veel soorten breigaren, dus ook wol. Wibra/Zeeman hebben alleen de goedkope synthetische breigaren.

Dat niet alle kleuren even dik zijn, komt ook voor bij de kwaliteitswol. Bijvoorbeeld zwart is vaak wat dunner, komt door de verfstof. Ik merk het ook bij de katoenen sokken.
pi_132404649
ik merk absoluut verschil, maar ik gebruik best regelmatig zeeman/wibra wol voor allerhande projectjes. Het is goedkoop, voor mij makkelijk/snel verkrijgbaar en er zitten kleuren tussen die ik erg mooi vind.

Ik vind het niet altijd het geld waard om dure wol te gebruiken; ik heb al een tijdje die sterren op het oog die eerder gepost werden bijv en dat maak ik liever van zeeman garen dan van duurdere wol. Evenals andere decoratie, maar ook vestjes voor de meisjes heb k niet zoveel moeite met zeeman. Doordat het acryl is prikt het minder, mijn oudste dame kan heel slecht tegen het gevoel van echte wol op haar huid, acryl kan ze wel hebben bijvoorbeeld, mij best. Ik ben niet bepaald een wolsnob :P
:)
pi_132406010
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:33 schreef mignonne het volgende:
ik merk absoluut verschil, maar ik gebruik best regelmatig zeeman/wibra wol voor allerhande projectjes. Het is goedkoop, voor mij makkelijk/snel verkrijgbaar en er zitten kleuren tussen die ik erg mooi vind.

Ik vind het niet altijd het geld waard om dure wol te gebruiken; ik heb al een tijdje die sterren op het oog die eerder gepost werden bijv en dat maak ik liever van zeeman garen dan van duurdere wol. Evenals andere decoratie, maar ook vestjes voor de meisjes heb k niet zoveel moeite met zeeman. Doordat het acryl is prikt het minder, mijn oudste dame kan heel slecht tegen het gevoel van echte wol op haar huid, acryl kan ze wel hebben bijvoorbeeld, mij best. Ik ben niet bepaald een wolsnob :P
De kwaliteitsmerken hebben ook wol/zijde en zijde. Maar dat is natuurlijk te duur voor kleren waar ze dagelijks mee naar school gaan en snel uitgegroeid zijn.
pi_132406269
:W
Ik kom me even melden, natuurlijk met meteen een vraag :@

Ben sinds het weekend aan het breien geslagen, moest van iemand iets creatiefs gaan doen en ooit in een ver ver verleden heb ik wel eens gebreid. Was niet zo'n superbreier, kon geen pennen opzetten en ook niet eindigen. Na veel instructies te hebben gelezen en filmpjes te hebben bekeken lukte het me zaterdag na 2 uur eindelijk om een pen op te zetten (eindigen heb ik nog niet geprobeerd, maar het zag er niet zo heel moeilijk uit, zal ik later wel weer op terugkomen ;) ).
De simpele basis (recht) zat er nog wel in, dus ben daar mee aan de slag gegaan om een simpele sjaal te breien. Ben inmiddels een cm of 40/50 verder en kom er net achter dat ik sinds een pen of 6 een steek teveel heb. Is er een makkelijke manier om een paar pennen eraf te halen? Het valt namelijk wel op. Of heb ik pech en moet ik gewoon verder breien? (Of alles weer helemaal afhalen en opnieuw beginnen?)
pi_132412321
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 20:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De kwaliteitsmerken hebben ook wol/zijde en zijde. Maar dat is natuurlijk te duur voor kleren waar ze dagelijks mee naar school gaan en snel uitgegroeid zijn.
Ik weet het, ik ken ze :) ze heeft er gewoon niet zoveel mee, ze vindt het onprettig en kriebelen zegt ze. Voor mn jongste brei ik vaker dingen, de oudste wil alleen dingen van stof, niet van brei zoals ze dat zegt :P

Maar zoals ik zei, ik heb er niet zo'n moeite mee, zeeman-wol. Nog afgezien van de prijs per bol of doorgerekend per kledingstuk. Ik vind het persoonlijk gewoon niet zó vreselijk aanvoelen allemaal die goedkopere merken. Just my two cents ;)
:)
pi_132451998
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 20:09 schreef kvd het volgende:
:W
Ik kom me even melden, natuurlijk met meteen een vraag :@

Ben sinds het weekend aan het breien geslagen, moest van iemand iets creatiefs gaan doen en ooit in een ver ver verleden heb ik wel eens gebreid. Was niet zo'n superbreier, kon geen pennen opzetten en ook niet eindigen. Na veel instructies te hebben gelezen en filmpjes te hebben bekeken lukte het me zaterdag na 2 uur eindelijk om een pen op te zetten (eindigen heb ik nog niet geprobeerd, maar het zag er niet zo heel moeilijk uit, zal ik later wel weer op terugkomen ;) ).
De simpele basis (recht) zat er nog wel in, dus ben daar mee aan de slag gegaan om een simpele sjaal te breien. Ben inmiddels een cm of 40/50 verder en kom er net achter dat ik sinds een pen of 6 een steek teveel heb. Is er een makkelijke manier om een paar pennen eraf te halen? Het valt namelijk wel op. Of heb ik pech en moet ik gewoon verder breien? (Of alles weer helemaal afhalen en opnieuw beginnen?)
De ene extra steek brei je weer samen op een plaats die niet al te veel in zicht komt. Je ziet dan eerst die vermeerdering en iets hoger een vermindering.
Of je laat die extra steek vallen, maar dan moet je de handigheid hebben om 6 rijen de extra draadruimte wat te verdelen.

Als het toch maar iets eenvoudigs is, waar "beginnerswerk" van af straalt, gewoon die ene steek weer ergens samenbreien.
pi_132452155
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:00 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik weet het, ik ken ze :) ze heeft er gewoon niet zoveel mee, ze vindt het onprettig en kriebelen zegt ze. Voor mn jongste brei ik vaker dingen, de oudste wil alleen dingen van stof, niet van brei zoals ze dat zegt :P

Maar zoals ik zei, ik heb er niet zo'n moeite mee, zeeman-wol. Nog afgezien van de prijs per bol of doorgerekend per kledingstuk. Ik vind het persoonlijk gewoon niet zó vreselijk aanvoelen allemaal die goedkopere merken. Just my two cents ;)
Het ging om de achterliggende theorie, hè. De praktijk is je eigen invulling.
Onder truien een shirt (t-shirt of bloes dragen) scheelt een boel gekriebel.
Weet je dochter trouwens dat t-shirts gebreid zijn?
pi_132453484
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:51 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het ging om de achterliggende theorie, hè. De praktijk is je eigen invulling.
Onder truien een shirt (t-shirt of bloes dragen) scheelt een boel gekriebel.
Weet je dochter trouwens dat t-shirts gebreid zijn?
ze draagt altijd een tshirt of bloesje onder gebreide dingen, toch vindt ze het teveel kriebelen, dat kan, gevoelige huid, regelmatig last van eczeem en zulks.
Ze weet overigens dat het gebreid is, ik heb met haar regelmatig stofjes bekeken van verschillende kledingstukken om te zien hoe het opgebouwd is. Ze heeft haar eigen naaimachientje en haar eigen breipennen/punniksetje/haaknaald, ze wil heel graag ook breien/haken/naaien, de interesse is er wel. ze is net 4 trouwens.

Zoals eerder al gezegd, voorkeuren verschillen. De vraag ging voornamelijk over of je verschil merkte tussen zeeman/wibra en duurdere kwaliteitsmerken. Ja dat verschil merk je. Ik persoonlijk vind dat niet altijd storend.
:)
pi_132453584
Katoen geven om mee te werken.
pi_132454956
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De ene extra steek brei je weer samen op een plaats die niet al te veel in zicht komt. Je ziet dan eerst die vermeerdering en iets hoger een vermindering.
Of je laat die extra steek vallen, maar dan moet je de handigheid hebben om 6 rijen de extra draadruimte wat te verdelen.

Als het toch maar iets eenvoudigs is, waar "beginnerswerk" van af straalt, gewoon die ene steek weer ergens samenbreien.
dank je!. Heb vanmiddag maar contact met mijn moeder gezocht, die heeft vroeger veel gebreid. Op haar aanraden een paar pennen eruit getrokken...eng...nooit gedaan en zou ik het wel weer terug op de pen kunnen krijgen. Maar...gelukt!. Die extra steek is dus weg.
de bol wol is ook bijna op, dus mag voor het eerst een nieuwe bol in een breiwerk doen...leuk al die eerste dingen.
Vind het heerlijk rustgevend!
pi_132463638
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:11 schreef Brighteyes het volgende:
Wauw, wate en mooie dingen komen er hier ook langs zeg! O+

Voor iemand die niet tot nauwelijks kan breien, zijn sokjes (voor een beer) dan veel te hoog gegrepen?
Ik heb v.d. week bij de zeeman breiringen gehaald,daar lijken sokjes aardig mee te doen.
Ik heb gisteravond even een baby mutsje op proef gebreid.
In paar u klaar.

Ik vond t prettig werken.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:34:29 #281
211083 Angelof9
I must go first
pi_132464916
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:25 schreef kvd het volgende:

[..]

dank je!. Heb vanmiddag maar contact met mijn moeder gezocht, die heeft vroeger veel gebreid. Op haar aanraden een paar pennen eruit getrokken...eng...nooit gedaan en zou ik het wel weer terug op de pen kunnen krijgen. Maar...gelukt!. Die extra steek is dus weg.
de bol wol is ook bijna op, dus mag voor het eerst een nieuwe bol in een breiwerk doen...leuk al die eerste dingen.
Vind het heerlijk rustgevend!
Google even "magic knot knitting" dan vind j een filmpje over hoe je op een handige manier een nieuwe draad kan aanknopen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132468769
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:34 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Google even "magic knot knitting" dan vind j een filmpje over hoe je op een handige manier een nieuwe draad kan aanknopen.
dat is een handige manier. Dank je,zal het straks eens proberen!
pi_132475872
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:34 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Google even "magic knot knitting" dan vind j een filmpje over hoe je op een handige manier een nieuwe draad kan aanknopen.
^O^
het is gelukt!
pi_132494091
help..
de kantsteek

hij gaat me prima af met enkel recht breien, ik haal de eerste steek recht af en brei de laatste recht, geen probleem, er komt een nette kettingrand.
maar zodra ik recht/averecht ga breien gaat dit volledig de mist in, ik ben ongemerkt aan het meerderen en eindig aan het einde en beginn met een onhandige dubbele lus.

werkje al meerdere malen uitgehaald en ik sta op het punt het door een bushokje te tyfen.

wie weet wat er mis gaat..? doe ik de techniek toch verkeerd, moet ik anders afhalen/breien/iets..?

;(
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_132494599
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:09 schreef Mirjam het volgende:
help..
de kantsteek

hij gaat me prima af met enkel recht breien, ik haal de eerste steek recht af en brei de laatste recht, geen probleem, er komt een nette kettingrand.
maar zodra ik recht/averecht ga breien gaat dit volledig de mist in, ik ben ongemerkt aan het meerderen en eindig aan het einde en beginn met een onhandige dubbele lus.

werkje al meerdere malen uitgehaald en ik sta op het punt het door een bushokje te tyfen.

wie weet wat er mis gaat..? doe ik de techniek toch verkeerd, moet ik anders afhalen/breien/iets..?

;(
Ik denk dat je de draad verkeerd houdt bij het omkeren van de naalden en daardoor die extra omslag krijgt. Dus voordat je begint controleren of de draad wel uit de laatste steek komt.
pi_132541084
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:09 schreef Mirjam het volgende:
help..
de kantsteek

hij gaat me prima af met enkel recht breien, ik haal de eerste steek recht af en brei de laatste recht, geen probleem, er komt een nette kettingrand.
maar zodra ik recht/averecht ga breien gaat dit volledig de mist in, ik ben ongemerkt aan het meerderen en eindig aan het einde en beginn met een onhandige dubbele lus.

werkje al meerdere malen uitgehaald en ik sta op het punt het door een bushokje te tyfen.

wie weet wat er mis gaat..? doe ik de techniek toch verkeerd, moet ik anders afhalen/breien/iets..?

;(
Hi Mirjam, ik haal de steek ook links af als het een linkse steek moet zijn en ik brei hem links. Dus bij 1naald rechts en 1 naald links doe ik de kantsteek ook rechts en links. Ik bedoel met links natuurlijk averechts :-)
pi_132609774
Ik heb een vraag: ik ben begonnen aan de Antarktis. Je begint met 4 steken en dan komt dit:
Row 1 (RS): k2, yo, knit to end

Row 2 (WS): knit to last 3 sts, kfb, k2

Row 3 (RS): k2, yo, knit to end

Row 4 (WS): k1, k2tog, knit to last 3 sts, kfb, k2

De KFB-steek komt dus iedere keer in de YO. Ik krijg geen rij gaatjes. Doe ik dan iets verkeerd of hoort er ook geen rij gaatjes te komen?

Ik probeerde dit probleem (en de oplossing) op Ravelry te zoeken omdat ik dacht dat er misschien nog wel iemand hier tegen aan liep maar ik verzuip daar in de posts. Hoe doen jullie dat?
pi_132612017
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 10:44 schreef blabbel6 het volgende:
Ik heb een vraag: ik ben begonnen aan de Antarktis. Je begint met 4 steken en dan komt dit:
Row 1 (RS): k2, yo, knit to end

Row 2 (WS): knit to last 3 sts, kfb, k2

Row 3 (RS): k2, yo, knit to end

Row 4 (WS): k1, k2tog, knit to last 3 sts, kfb, k2

De KFB-steek komt dus iedere keer in de YO. Ik krijg geen rij gaatjes. Doe ik dan iets verkeerd of hoort er ook geen rij gaatjes te komen?

Ik probeerde dit probleem (en de oplossing) op Ravelry te zoeken omdat ik dacht dat er misschien nog wel iemand hier tegen aan liep maar ik verzuip daar in de posts. Hoe doen jullie dat?
Ik denk dat de gaatjes pas later in het patroon komen en de yos nu alleen voor de vorm zorgen (shaping).
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_132612179
Maar dan krijg ik dus geen doorgaande lijn van gaatjes?
Op zich klopt het toch dat ik met de kfb in de yo uitkom? Dat vind ik al zo raar eigenlijk.
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:00:45 #290
211083 Angelof9
I must go first
pi_132613597
Krijg je niet juist een extra groot gaatje als je een kfb in een yo doet?
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132614435
Nee, het gat verdwijnt juist omdat ik hem dan 'gewoon' recht brei.
Als ik in de volgende naald van een yo een steek maak, dan brei ik hem altijd gedraaid recht (ik steek aan de achterkant in) omdat dat een gat geeft. Maar als ik hem gedraaid recht brei, dan weet ik niet hoe ik er 2 steken van moet maken.

Edit: ik ben eruit! Ik heb eens even geYoutubet en ik kwam er achter dat ik bij een YO de omslag altijd de verkeerde kant opdoe. Vandaar dat ik hem in de volgende naald ook altijd gedraaid moest breien. Nu heb ik de YO precies de andere kant op gedaan en kan ik een kfb breien en heb ik ook nog eens een gaatje!

[ Bericht 34% gewijzigd door blabbel6 op 27-10-2013 14:03:12 ]
  zondag 27 oktober 2013 @ 14:35:42 #292
211083 Angelof9
I must go first
pi_132617173
Ik wou net zeggen, het klinkt alsof je je YO verkeerd omdoet, maar je was er zelf al achter :)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132624855


Bezig met een colsjaal :D baal alleen verschrikkelijk dat de wol niet meer te krijgen is.
Als iemand nog grijze en roze Leona wol van de Wibra over heeft hoor ik het graag! Ik betaal er graag voor :Y heb nu 8 bollen maar weet niet of ik het daarmee red
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_132645689
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:35 schreef Angelof9 het volgende:
Ik wou net zeggen, het klinkt alsof je je YO verkeerd omdoet, maar je was er zelf al achter :)
Ja, ik doe ze nu de andere kant op. Ik vind het zo onlogisch! Maar het gaat wel goed. Zo moet het dus. Misschien scheelt het dat ik linkshandig ben maar wel rechtshandig brei.

Wat een mooie wol DjinN. Ik hoop dat iemand nog iets voor je heeft.
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:26:38 #295
211083 Angelof9
I must go first
pi_132645808
Je doet de YO precies hetzelfde als wanneer je de steek gewoon zou breien. Dus als je recht breit van onder naar boven, van achter naar voren. Je maakt dezelfde beweging, alleen steek je je naald niet in een steek.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_132886885
Even een mededeling van algemene aard. Ik heb iemand zo gek gevonden om voor mij voor de wintermaanden een lekkere warme trui te breien. Wat zeg ik. Ze is er al mee bezig. :Y

Het wordt een simpele grijze trui met motieven.
  maandag 4 november 2013 @ 15:04:35 #297
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_132889846
waarom brei je hem niet zelf, Iwanius?
in de haak.
  maandag 4 november 2013 @ 23:46:53 #298
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_132912422
ik zag een grappige brei-steek, misschien iets voor iemand hier?
in de haak.
pi_132915397
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 23:46 schreef trui het volgende:
ik zag een grappige brei-steek, misschien iets voor iemand hier?
leuk! Bedankt!
Kwak
pi_132916113
Erg leuk! Ik denk dat ik er een sjaal van ga breien. Niet zozeer voor mezelf, maar om weg te geven. Het is wel echt een superleuk effect. :Y
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Moderator dinsdag 5 november 2013 @ 09:30:56 #301
5428 crew  miss_sly
pi_132916610
Ik heb een vraag. Ik ben deze aan het maken: http://www.ravelry.com/patterns/library/mauna

Ik ben nog niet veel verder dan het opzetten en de twee toeren met contrastkleur, want ik kom daar meteen al in de knoei met het W&T. Het staat voor Wrap and Turn, en gezien het patroon snap ik waar het voor is, namelijk het bovenste splitje waar straks een knoopje komt. Maar ik heb het gisteren uit moeten halen, omdat het niet goed ging. Ik had sowieso een averechtsgebreid stuk in plaats van rechts. Dus ik doe iets fout. Wie kan me uitleggen hoe ik het volgende moet uitvoeren:

Shaping the neckline (work back and forth):
3. row: p10, pm, p2, pm, p16, pm, p2, pm, p26, pm, p2, pm, p16, pm, p2, pm, p10 (86 sts.)
4. row: k9, W&T – p back
5. row: k10, m1, k2, m1, k5, W&T – p back
6. row: k11, m1, k2, m1, k15, W&T – p back
7. row: k12, m1, k2, m1, k18, m1, k2, m1, k26, m1, k2, m1, k16, m1, k2, m1, k10 (now 98 sts.)
8. row: p9, W&T – k back
9. row: p19, W&T – k back and remember the raglan increases
10. row: p30, W&T – k back and remember the raglan increases
11. row: p all sts (now 102 sts)
12. row: k all sts and remember the raglan increases. (Distribution of sts: 14-2-22-2-30-2-22-2-14=110 sts)
13. row: Change to colour B and join the work in the round being careful not to twist the sts. k1, m1, k108, m1, k1 (now total of 112 sts)

Tevens de vraag wat ik moet doen met de raglan increases?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')