abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131413153
Ik heb zojuist een grove fout ontdekt in mijn breiwerk met kabels erin, ongeveer 10 rijen terug. TIEN RIJEN. Terugbreien met kabels is echt drama. :'(
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_131415081
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 15:36 schreef Nanuke het volgende:
Ik heb zojuist een grove fout ontdekt in mijn breiwerk met kabels erin, ongeveer 10 rijen terug. TIEN RIJEN. Terugbreien met kabels is echt drama. :'(
meuh, kun je t niet verdoezelen door de fout elders te herhalen, patroon aanpassen op je fout zeg maar?
Kwak
pi_131415300
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 17:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

meuh, kun je t niet verdoezelen door de fout elders te herhalen, patroon aanpassen op je fout zeg maar?
Nee, het zit 'm in het minderen. Ik had verkeerd gelezen gisteravond (ik moet ook eigenlijk niet breien als ik moe ben :P ). Waardoor de vorm dus verkeerd uitvalt, als ik het niet verbeter. Echt dom gewoon.
pi_131415952
@ Wild-rOse Foutjes zie je altijd zelf het beste hè.

Multnomah was ook mijn eerste gaatjes-shawl en hij lukte goed. Dat geeft de burger moed.
Ik vond de Light and Up ook leuk om te breien.

Die adventshawl, wat is dat nou precies en hoe moet ik me dat voorstellen? Ik lees er wel vaker over maar ik krijg toch niet goed een beeld. Is het een project waar je steeds een stukje van krijgt?

-O- das BALEN met hoofdletters Nanuke!
Ga je het weer helemaal terugsteken? Kun je eventueel de naald eruit trekken en dan uithalen en de steken weer oppakken? Dat lukt met een kabel waarschijnlijk niet hè?
pi_131418055
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 17:12 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Nee, het zit 'm in het minderen. Ik had verkeerd gelezen gisteravond (ik moet ook eigenlijk niet breien als ik moe ben :P ). Waardoor de vorm dus verkeerd uitvalt, als ik het niet verbeter. Echt dom gewoon.
:o dat is balen! Ik weet niet of het met jouw project mogelijk is maar ik zag laatst een manier om achteraf nog een lifeline er in te zetten, ik ga het filmpje even zoeken

Edit: Hoop dat het nog kan :D
pi_131418201
De adventsjaal is in december, het is een kantsjaal en inderdaad, je krijgt elke dag ongeveer een stukje patroon (soms wordt een dag overgeslagen om je wat tijd te geven) Je weet vantevoren niet hoe hij er uit gaat zien, alleen hoeveel en wat voor garen je ongeveer nodig hebt. Tussen de stukjes zit een 'tussenstukje' wat elke keer hetzelfde is, hier begin en eindig je ook mee.
Hier is de ravelrygroep van vorig jaar: http://www.ravelry.com/groups/advent-calendar-scarf-2012
  zaterdag 21 september 2013 @ 19:17:30 #157
211083 Angelof9
I must go first
pi_131418624
Oh, dat is een goed idee, life line vlak onder je fout en het dan gewoon uittrekken. Veel minder werk dan terugsteken.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_131418824
oeh leuk dat advent, ik vind die mysteryprojecten ook altijd zo leuk maar ik durf het meestal niet aan omdat ik dan bang ben dat ik het uiteindelijk geen mooie sjaal of iets zal vinden :')
:)
pi_131421665
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 19:24 schreef mignonne het volgende:
oeh leuk dat advent, ik vind die mysteryprojecten ook altijd zo leuk maar ik durf het meestal niet aan omdat ik dan bang ben dat ik het uiteindelijk geen mooie sjaal of iets zal vinden :')
Dit! Maar ik denk dat ik het gewoon ga doen en als het niet mijn ding is, geef ik hem wel als cadeau weg. :D Het lijkt me wel echt heel leuk om te doen, zo'n adventsjaal!

En de lifeline-tip, wauw! Wat een uitvinding! Het was even prutsen om het ook voor elkaar te krijgen op de averechte steken, maar wat scheelt dat een hoop werk zeg! Linkje is gelijk opgeslagen. ^O^
pi_131422580
Goede link over die lifeline.
Die advensthawl-draad ga ik eens rustig voor zitten. Dank voor de info.
pi_131445768
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 20:47 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dit! Maar ik denk dat ik het gewoon ga doen en als het niet mijn ding is, geef ik hem wel als cadeau weg. :D Het lijkt me wel echt heel leuk om te doen, zo'n adventsjaal!

En de lifeline-tip, wauw! Wat een uitvinding! Het was even prutsen om het ook voor elkaar te krijgen op de averechte steken, maar wat scheelt dat een hoop werk zeg! Linkje is gelijk opgeslagen. ^O^
Het is dus gelukt?? :D Wauw! Ben super blij voor je haha Ik zou ook liever even zo prutsen dan het weer helemaal uit moeten halen/steken.
pi_131506650
Ja, het is gelukt! Echt een goede tip voor fouten. Aangezien ik 's avonds nog wel eens brei voor de tv komt het nog wel eens voor dat ik 's ochtends pas het foutje ontdek. Soms laat ik 'm gewoon zitten, vooral als het te verdoezelen is, maar dit kon echt niet. En dan is dat écht een goede handige oplossing! :D
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:41:59 #163
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131507815
Ik heb gisteren het armbreien ontdekt :D (of is dit vloeken in de kerk?)
Ik vond het erg makkelijk en leuk om te doen. Na een half uur had ik 1 sjaal al af en de volgende volgde heel snel.

Heb een grote en een kleine gemaakt.

Ik wilde met dit garen eigenlijk die GAP-tastic cowl maken, maar waarschijnlijk had ik daar niet genoeg garen voor. Dus daar ga ik een keer nieuw garen voor inslaan.
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:55:37 #164
211083 Angelof9
I must go first
pi_131508182
Persoonlijk vind ik het er uitzien alsof je gewoon een streng garen om een hangertje heb gehangen. Ik vraag me ook af of dit in het gebruik heel erg praktisch is.

Maar als jij het leuk vind, moet je gewoon lekker mee doorgaan! :D
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:56:43 #165
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131508211
Hahahah niet alles hoeft praktisch te zijn he?! :P gewoon voor de leuk. Maar snap wel wat je zegt.
pi_131527538
Ik vind het hartstikke leuk!
Eerst maar eens op youtube gaan zoeken want ik heb er nog nooit van gehoord.
  dinsdag 24 september 2013 @ 22:36:25 #167
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131533879
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 20:55 schreef blabbel6 het volgende:
Ik vind het hartstikke leuk!
Eerst maar eens op youtube gaan zoeken want ik heb er nog nooit van gehoord.
ik heb de tutorial van simplymaggie.com daar staat een duidelijk filmpje
pi_131578454
Dank je Tyler-Girl. Heb jij het met 2 draden tegelijk gedaan? Ik vind het resultaat echt leuk. (maar ik houd, geloof ik, van alles waar gaatjes in zitten)
  donderdag 26 september 2013 @ 09:32:57 #169
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131578495
Ja ik heb idd twee draden gebruikt. Ik had toch twee dezelfde bollen liggen ;)
Maar mssn gaat het ook wel met 1 draad maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik vind effect ook leuk. Ik hou van structuur en van dat grove uiterlijk enzo...dus dit is ideaal :D
pi_131586068
Ik vermoed ook wel dat het met enkel 1 draad gaat. Ik denk wel dat je dan een ander effect krijgt. Nog meer open.

Volgens mij houd jij toch meer van dikkere garens, he @Tyler-Gril? Met dikker garen gaat het ook veel sneller. :p

Ik ben meer van de dunnere garens, maar ook weer niet te dun. Ligt er maar aan waar mijn oog op valt. Ik ben jaren terug eens begonnen met een trui met dik garen. Dat ging heel erg snel, maar ik ben er halverwege mee gestopt. Ik had het toen erg druk met mijn studie. Het staat nu op mijn lijst om dit jaar af te ronden. De mouwen zijn al af.

In het kader van "Pics or it didn't happen":

Dit moet het worden:
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  donderdag 26 september 2013 @ 14:35:23 #171
211083 Angelof9
I must go first
pi_131586155
Ik vind die rare lusjes niet mooi :X Jouw kleuren zijn wel beter dan die van het voorbeeld.
pi_131586269
Die lusjes is dus ook een van mijn problemen. Ik vind ze ook niet zo mooi. Ik denk dat ik daarom niet verder gegaan ben ermee.
  donderdag 26 september 2013 @ 17:33:12 #173
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131591488
hahahah ja ik hou wel van grof garen en al dat dikke spul! Voor ami's hou ik me in, maar de rest kan niet grof en dik genoeg zijn.
Ben nu een deken aan het haken met phildar partner 3,5....heb er een beetje spijt van. het duurt zo lang :D
pi_131595241
Wat een gave trui wordt dat!! Ik vind dat onderste randje juist hartstikke leuk! Dat geeft hem nou net wat. (ik weet niet precies wat, maar het is in ieder geval wat :s) )
Je hebt ook mooie wol, vind ik. Nee, ik zou het zo houden hoor.
pi_131596056
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:35 schreef Angelof9 het volgende:
Ik vind die rare lusjes niet mooi :X Jouw kleuren zijn wel beter dan die van het voorbeeld.
Dit. :X

Mijn breipatroon schiet aardig op. Achterpand en linker voorpand zijn al af. Heerlijk als het zo snel opschiet allemaal. :D
pi_131711591
Row 1: *k2tog, leave on LH needle and working the same 2 stitches, p2tog*; repeat around
Rows 2 & 4: knit all stitches
Row 3: k1,*k2tog, leave on LH needle, p2tog,*; repeat around to last stitch, k1

De eerste regel, ik volg het niet helemaal. Ik moet twee steken samenbreien, op de linkernaald laten en dezelfde twee steken nog een keer doen? Maar dat kan toch niet, want die twee steken zijn er geen twee meer, maar nog maar een. Of zou ik die ene steek nog een keer rechts moeten breien? Dus twee steken Rechts samenbreien en en de ene steek die overblijft nog een keer rechts breien?
Maar nee, dat kan niet, want dan ben ik snel door mijn steken heen, en ik moet hier zekering geen steek minderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131715997
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:33 schreef miss_sly het volgende:
Row 1: *k2tog, leave on LH needle and working the same 2 stitches, p2tog*; repeat around
Rows 2 & 4: knit all stitches
Row 3: k1,*k2tog, leave on LH needle, p2tog,*; repeat around to last stitch, k1

De eerste regel, ik volg het niet helemaal. Ik moet twee steken samenbreien, op de linkernaald laten en dezelfde twee steken nog een keer doen? Maar dat kan toch niet, want die twee steken zijn er geen twee meer, maar nog maar een. Of zou ik die ene steek nog een keer rechts moeten breien? Dus twee steken Rechts samenbreien en en de ene steek die overblijft nog een keer rechts breien?
Maar nee, dat kan niet, want dan ben ik snel door mijn steken heen, en ik moet hier zekering geen steek minderen.
Je moet twee keer in dezelfde twee steken breien, 1 keer rechts en 1 keer links. Dan hou je hetzelfde aantal steken. Twee steken uit twee steken.
pi_131716600
Volgens de beschrijving betekent k2tog knit 2 together. Dus dan klopt het niet wat je zegt, toch?
pi_131716679
O jawel, proefstukken gedaan, ik heb hem! Bedankt!
pi_131732805
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:27 schreef miss_sly het volgende:
O jawel, proefstukken gedaan, ik heb hem! Bedankt!
Fijn! *O* *O* *O*

Het is inderdaad 2 samen breien, maar dat moet je dus twee keer bij dezelfde steken doen. Het was wellicht duidelijker geweest als de patroonmaakster deze steek een aparte naam had gegeven.

Welk patroon is het?
  Moderator dinsdag 1 oktober 2013 @ 09:18:26 #181
5428 crew  miss_sly
pi_131733451
Deze muts:

Ik was alleen wat eigenwijs, want ik brei hem met Drops Andes voor naad 9. Ik had geen korte rondbreinaald in 9 en ik wilde er geen bijkopen, dus heb ik gebreid op naald 5. Die had ik toevallig nog. Maar ja, dan wordt ie wel een stukje kleiner :D Dus nu heb ik een muts voor mijn dochter en ga ik hem voor mezelf nog een keer breien, want ik wilde een setje maken samen met een col.
pi_131733477
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 09:18 schreef miss_sly het volgende:
Deze muts:
[ afbeelding ]

Ik was alleen wat eigenwijs, want ik brei hem met Drops Andes voor naad 9. Ik had geen korte rondbreinaald in 9 en ik wilde er geen bijkopen, dus heb ik gebreid op naald 5. Die had ik toevallig nog. Maar ja, dan wordt ie wel een stukje kleiner :D Dus nu heb ik een muts voor mijn dochter en ga ik hem voor mezelf nog een keer breien, want ik wilde een setje maken samen met een col.
Oh die is leuk!

Als je voor jezelf eentje wilt maken, moet je enkel het stekenaantal aanpassen en het aantal naalden natuurlijk. Nu je er al eentje gemaakt hebt, kun je dat mooi als referentie gebruiken. :D Als je hulp bij het omrekenen nodig hebt, moet je maar roepentypen!
  Moderator dinsdag 1 oktober 2013 @ 09:21:53 #183
5428 crew  miss_sly
pi_131733489
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 09:20 schreef MizzEnroe het volgende:

[..]

Oh die is leuk!

Als je voor jezelf eentje wilt maken, moet je enkel het stekenaantal aanpassen en het aantal naalden natuurlijk. Nu je er al eentje gemaakt hebt, kun je dat mooi als referentie gebruiken. :D Als je hulp bij het omrekenen nodig hebt, moet je maar roepentypen!
Ik had al geanticipeerd, maar niet voldoende :D In het patroon stond 50 steken, en ik dacht dat ik het met 60 steken dan wel zou halen, maar nee :D

Ik twijfel of ik niet toch een kleine naald maat 9 bij bestel, want uiteraard kom ik ook wol tekort nu en moet ik toch bijbestellen :P

Bedankt voor het aanbod in ieder geval, wie weet kom ik er toch nog even op terug :)
pi_131741650
kun je niet de magicloop methode gebruiken met die naald 9? Ik weet niet hoe lang hij is, maar dan hoef je tenminste geen nieuwe naald te kopen!
  Moderator dinsdag 1 oktober 2013 @ 15:09:45 #185
5428 crew  miss_sly
pi_131742581
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 14:31 schreef wild-r0se het volgende:
kun je niet de magicloop methode gebruiken met die naald 9? Ik weet niet hoe lang hij is, maar dan hoef je tenminste geen nieuwe naald te kopen!
Ja, maar daar ben ik niet handig mee en dan krijg ik gaten.

Ik heb het opgelost door een nieuwe bol Andes te kopen met de juiste naald en nog een garen dat ik op 9 moet breien voor nog een muts. Ik ben gek op mutsen :D O+
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:42:45 #186
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131751421
Ik heb een vraagje. Ik heb ondertussen twee mutsen gebreid, op gewone naalden. Nu wilde ik een derde muts breien maar dan op mijn rondbreinaalden.
Nu moet ik 40 steken opzetten. hoe kan ik die toer nu sluiten, zodat hij ook echt rond wordt?

ik had al gekeken naar tutorials, maar daar werken ze direct met twee rondbreinaalden. ik heb er maar 1.....
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:22:25 #187
211083 Angelof9
I must go first
pi_131753239
Je zet veertig steken op, en schuift er twintig op elke naald. Dan houd je de naalden samen vast, met de naald waar de werkdraad hangt naar achter. Die trek je uit de steken en dan ga je breien op de andere naald. Dan zitten je steken vanzelf aan elkaar.
pi_131756053
:W
Ik brei nu een week of 3 en heb mijn eerste sjaal bijna af (voor mijn man) nu wou ik ook iets voor onze dochter breien, ik zocht een leuke muts patroon en kwam deze tegen:

http://www.garnstudio.com(...)=s23&d_id=5&lang=nl#

MUTS:
Zet 88-96-104 st op met rondbreinld 3 mm en Merino Extra Fine. Brei boordsteek = 2 st r/2 st av voor 4 cm. Ga verder met rondbreinld 4 mm (ga verder met breinld zonder knop indien nodig). Brei nu 1 nld waar de boordsteek 1 st naar links opschuift als volgt: Brei boven 2 st r, 2 st av nu: 1 st av, 2 st r, 1 st av * Brei 3 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, verschuif dan de boordsteek 1 st naar links in de volgende nld (= 4e nld) *, herhaal van *-* tot het werk 27-30-33 cm meet. Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle st 2 aan 2 r samen = 22-24-26 st. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet ongeveer 30-33-36 cm in de hoogte.

Zou ik het ook met rondbreinaald 5mm kunnen breien? hoe zou ik het dan moeten aanpassen?
Ik wil de kleinste maat hebben...
en verder begrijp ik het patroon niet helemaal :@
Boordsteek 2r 2av snap ik wel maar daarna :?
Wat wordt hiermee bedoelt " Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st."
En dit "Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 "
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_131778405
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 19:42 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb ondertussen twee mutsen gebreid, op gewone naalden. Nu wilde ik een derde muts breien maar dan op mijn rondbreinaalden.
Nu moet ik 40 steken opzetten. hoe kan ik die toer nu sluiten, zodat hij ook echt rond wordt?

ik had al gekeken naar tutorials, maar daar werken ze direct met twee rondbreinaalden. ik heb er maar 1.....
zie het filmpje in mijn vorige post! :) en zoals angelof het zegt klopt het ook
  woensdag 2 oktober 2013 @ 15:44:47 #190
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131779385
Dankjulliewel. Ik ga het eens uitproberen....hoop dat het lukt ;)
pi_131803987
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:15 schreef bitterend het volgende:
:W
Ik brei nu een week of 3 en heb mijn eerste sjaal bijna af (voor mijn man) nu wou ik ook iets voor onze dochter breien, ik zocht een leuke muts patroon en kwam deze tegen:

http://www.garnstudio.com(...)=s23&d_id=5&lang=nl#

MUTS:
Zet 88-96-104 st op met rondbreinld 3 mm en Merino Extra Fine. Brei boordsteek = 2 st r/2 st av voor 4 cm. Ga verder met rondbreinld 4 mm (ga verder met breinld zonder knop indien nodig). Brei nu 1 nld waar de boordsteek 1 st naar links opschuift als volgt: Brei boven 2 st r, 2 st av nu: 1 st av, 2 st r, 1 st av * Brei 3 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, verschuif dan de boordsteek 1 st naar links in de volgende nld (= 4e nld) *, herhaal van *-* tot het werk 27-30-33 cm meet. Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 st. Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle st 2 aan 2 r samen = 22-24-26 st. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet ongeveer 30-33-36 cm in de hoogte.

Zou ik het ook met rondbreinaald 5mm kunnen breien? hoe zou ik het dan moeten aanpassen?
Ik wil de kleinste maat hebben...
en verder begrijp ik het patroon niet helemaal :@
Boordsteek 2r 2av snap ik wel maar daarna :?
Wat wordt hiermee bedoelt " Brei nu alle av st 2 aan 2 av samen = 66-72-78 st."
En dit "Brei 2 nld met recht boven recht en averecht boven averecht, brei dan alle rechte st 2 aan 2 r samen = 44-48-52 "
Met een rondbreinaald 5 mm kun je het natuurlijk ook breien, maar dan zul je minder steken op moeten zetten. Welk garen wil je gebruiken? Kun je daarvan de stekenverhouding doorgeven?

Het is wezenlijk telkens 2r 2av breien, alleen telkens na 4 naalden verschuif je dit patroon. Je krijgt dan ongeveer het volgende:

VV--VV--VV--VV--
VV--VV--VV--VV--
VV--VV--VV--VV--
VV--VV--VV--VV--
-VV--VV--VV--VV-
-VV--VV--VV--VV-
-VV--VV--VV--VV-
-VV--VV--VV--VV-
--VV--VV--VV--VV
--VV--VV--VV--VV
--VV--VV--VV--VV
--VV--VV--VV--VV
V--VV--VV--VV--V
V--VV--VV--VV--V
V--VV--VV--VV--V
V--VV--VV--VV--V

Daarbij is V 1 rechts en - 1 averechts. Dit patroon herhaal je totdat je een lengte van 27 cm bereikt hebt. Vanaf dat moment ga je afnemen. Dit doe je door in eerste instantie telkens de 2 averechts samen te breien. De rechte steken blijf je rechts breien. Het patroon wordt dan:

VV-VV-VV-VV-
VV-VV-VV-VV-

Na 2 naalden ga je dan de 2 rechte steken telkens samenbreien. Dan krijg je:

V-V-V-V-V-

Na 2 naalden dit patroon gevolgd te hebben, brei je telkens 1 rechte en 1 averechte samen. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven steken, trek de draad aan en zet vast.

Hoop dat het nu duidelijker is :)
pi_131807443
JA! dit is zeker duidelijk! het minderen vind ik wel spannend want nog nooit gedaan..als ik jou beschrijving lees is het niet heel moeilijk. Ik ga het dit weekend beginnen (heb bamboe naalden besteld die vind ik het allerfijnst!)
Ik wil het graag met merino wol breien: http://www.wolplein.nl/wol/drops/drops-big-merino-mix
Heb je een handige manier om te rekenen hoeveel steken je nodig hebt?

Het patroon geeft aan dat je eerst met 1 maat naald moet beginnen dan met de andere maar ik heb niet zo veel naalden. Zou het een probleem zijn als alles met 1 maat naald worden gebreid? nee toch? ik kan het eventueel wat vaster breien (de eerste 4cm)
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_131809536
Wanneer je een band in ribbelsteek breit, dan wordt deze wat breder dan wanneer je het enkel in rechts breit. Vandaar dat ze aangeven dat je met een iets kleinere naald de band zou moeten breien. Is niet echt nodig, het ziet er net even iets anders uit. Dus je mag gerust alles met naald 5 breien.

Volgens het patroon moet je voor de kleinste maat 88 steken opzetten en elke volgende maat is 8 steken groter. Ik ga er daarom vanuit dat het stekenaantal deelbaar moet zijn door 8.

Het patroon geeft aan dat de steekverhouding 21 S x 28 N gelijk is aan 10 cm x 10 cm. Als je 88 steken op zou zetten, dan krijg je 88 S * 10 cm / 21 S = 42 cm. Jouw wol heeft echter een steekverhouding van 17 S x 22 N. Dat betekent dat jij 42 cm * 17 S / 10 cm = 72 S(afgerond naar veelvoud van 8) moet opzetten.

Je begint dus met 72 steken. :-) Verder kun je eigenlijk gewoon het patroon volgen. Je zult uiteindelijk wat minder naalden nodig hebben dan het voorbeeld. Maar dat mag geen probleem zijn, neem ik aan.

Succes ermee! Ik ben benieuwd nara het resultaat! :D
  donderdag 3 oktober 2013 @ 17:45:53 #194
211083 Angelof9
I must go first
pi_131814907
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.

pi_131819952
Ik vind m wel echt supermooi!
pi_131824017
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 14:20 schreef MizzEnroe het volgende:
Wanneer je een band in ribbelsteek breit, dan wordt deze wat breder dan wanneer je het enkel in rechts breit. Vandaar dat ze aangeven dat je met een iets kleinere naald de band zou moeten breien. Is niet echt nodig, het ziet er net even iets anders uit. Dus je mag gerust alles met naald 5 breien.

Volgens het patroon moet je voor de kleinste maat 88 steken opzetten en elke volgende maat is 8 steken groter. Ik ga er daarom vanuit dat het stekenaantal deelbaar moet zijn door 8.

Het patroon geeft aan dat de steekverhouding 21 S x 28 N gelijk is aan 10 cm x 10 cm. Als je 88 steken op zou zetten, dan krijg je 88 S * 10 cm / 21 S = 42 cm. Jouw wol heeft echter een steekverhouding van 17 S x 22 N. Dat betekent dat jij 42 cm * 17 S / 10 cm = 72 S(afgerond naar veelvoud van 8) moet opzetten.

Je begint dus met 72 steken. :-) Verder kun je eigenlijk gewoon het patroon volgen. Je zult uiteindelijk wat minder naalden nodig hebben dan het voorbeeld. Maar dat mag geen probleem zijn, neem ik aan.

Succes ermee! Ik ben benieuwd nara het resultaat! :D
_O_ _O_ _O_
Ik ben begonnen! het is echt wennen met zulke dunne kleine naalden :X met de lange naald die altijd onder mijn arm zat, had ik makkelijker steun, dit schuif tegen mijn buik :') ik moet nog handig worden maar het is zo leuk!
^O^

Angelof die is echt prachtig!
pi_131824400
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 17:45 schreef Angelof9 het volgende:
De Catkin is klaar, maar ik weet niet zeker of de hoeveelheid werk het resultaat waard was. Ik brei toch liever een Multnomah.

[ link | afbeelding ]
Ik vind hem super leuk geworden!
pi_131828135
quote:

[ link | afbeelding ]
Chapeau! :) hij is echt prachtig
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 12:34:10 #199
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_131839716
quote:

[ link | afbeelding ]
mijn compliment weer...prachtig.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 13:52:36 #200
211083 Angelof9
I must go first
pi_131842317
Ik heb ook nog een rechttoe rechtaan sjaal gebreid, maar dan schuin ;)

pi_131928880
quote:

Dat is erg leuk gedaan.

Daarop volgend: Ik heb het genoegen dat voor mij voor komende winter,ondanks dat ik al vrij veel wintertruien heb,een wintertrui in elkaar wordt geflanst. Home made dus. :Y
pi_131929413
Oh die sjaal is ook echt gaaf!
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:39:46 #203
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_131934504
Ook die Catkin is mooi geworden Angel _O_

Ik ben dit weekend begonnen aan een trui voor mezelf. Na een heleboel gehaakt te hebben, had ik daar wel weer zin in. Op vakantie vond ik in Duitsland de grootste wolwinkel van de Nederrijn ( :9~ ), waar ik een aantal bolletjes No. 1 garen heb gekocht in cerise.
Na even zoeken heb ik gekozen voor dit patroon:

Kabels, v-hals, naadloos.... wat wil een mens nog meer O+

Ik had nog nooit met een haaknaald opgezet, dus dat was nog een aardige puzzel, maar ik geloof dat het gelukt is :P
Tot nu toe heb ik dit:
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 7 oktober 2013 @ 13:42:40 #204
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_131934564
Mooie trui Muck! Felle kleur ook of niet?

Ik kwam vanmorgen weer een mooie sjaal tegen, maar de beschrijving lijkt heel moeilijk -O-
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:29:24 #205
211083 Angelof9
I must go first
pi_131935892
Ziet er best simpel uit volgens mij? Alleen met twee draden breien en steeds wisselen is een crime. Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen.
pi_131936461
quote:

[ link | afbeelding ]
Hij is erg mooi geworden. Ik vraag me wel af hoe hij zit en of hij blijft zitten zoals je hem gedrapeerd hebt.

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:29 schreef Angelof9 het volgende:
Ziet er best simpel uit volgens mij? Alleen met twee draden breien en steeds wisselen is een crime. Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen.
Die moet je "met twee handen" breien, d.w.z. in elke hand een draad vasthouden. Eerst even wennen en dan is het heel gemakkelijk. Je hebt dan ook geen kronkelende draden die in de knoop willen raken.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:26:40 #207
211083 Angelof9
I must go first
pi_131964640
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hij is erg mooi geworden. Ik vraag me wel af hoe hij zit en of hij blijft zitten zoals je hem gedrapeerd hebt.
Ik heb hem niet gedrapeerd, maar gewoon op een hanger gehangen.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 08:11:07 #208
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_132059527
Wauw, wate en mooie dingen komen er hier ook langs zeg! O+

Voor iemand die niet tot nauwelijks kan breien, zijn sokjes (voor een beer) dan veel te hoog gegrepen?
pi_132059617
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:11 schreef Brighteyes het volgende:

Voor iemand die niet tot nauwelijks kan breien, zijn sokjes (voor een beer) dan veel te hoog gegrepen?
Babyslofjes met 2 naalden is best te doen, maar sokjes is wat lastiger. En ze moeten er min of meer hetzelfde uitzien ook nog.
Mutsje is misschien handiger. Zo'n rechte die je bovenin samenbreit.
pi_132060728
quote:

Er staan ook veel patronen voor babybooties op ravelry die gehaakt zijn, als je een dunne draad neemt worden ze wat kleiner en hebben ze wellicht meer weg van sokjes? Is dat wat?

Overigens, ik ben nu voor het eerst bezig met een paar sokken en heb laatst mn allereerste paar poppensokjes gemaakt, ik vond het alleszins meevallen. Als je recht/averecht kunt breien dan kom je er wel uit, even opzoeken hoe je met short rows werkt bijv voor de hiel maar dat is niet heel ingewikkeld als je een duidelijke uitleg hebt.
pi_132061031
quote:

hier gevonden, ik heb dus deze gebruikt toen voor poppensokken en dat vond ik met die uitleg en wat hulp van google goed te doen. Overigens ook de eerste keer op double pointed needles toen.

http://www.ravelry.com/patterns/library/quick-doll-socks

En eventueel zou je ook een van deze kunnen nemen en dan haken, je was wel bedreven met haken toch?

http://www.ravelry.com/patterns/library/easy-booties

of deze

http://www.ravelry.com/patterns/library/babys-booties-crochet
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:29:24 #212
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_132063123
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:42 schreef Tyler-Girl het volgende:
Mooie trui Muck! Felle kleur ook of niet?
Het is best een felle kleur ja :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 14 oktober 2013 @ 22:08:28 #213
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132172710
Ik heb weer eventjes een paar n00b vraagjes.

Stel ik wil ooit een hele brede sjaal of gewoon een deken maken. Hoe krijg ik dat op die naalden gepropt? En ho kom ik er dan achter dat ik genoeg steken op heb gezet? (bij haken kun je gewoon de ketting van losse nameten maar das best lastig als alle steken nog op de naald zitten...)

En ik wil graag deze muts maken
http://www.johnlewis.com/barts-jabba-beanie-blue/p765472
die is gewoon in de ribbelsteek gebreid toch?

Ik heb laatst geprobeerd om een muts op rondbreinaalden te breien, maar dat lukte niet. Ik denk dat de draad te kort was en nog te stijf (hij krult automatisch terug in de vorm waarin hij in de verpakking zat).
pi_132173354
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:08 schreef Tyler-Girl het volgende:
Ik heb weer eventjes een paar n00b vraagjes.

Stel ik wil ooit een hele brede sjaal of gewoon een deken maken. Hoe krijg ik dat op die naalden gepropt? En ho kom ik er dan achter dat ik genoeg steken op heb gezet? (bij haken kun je gewoon de ketting van losse nameten maar das best lastig als alle steken nog op de naald zitten...)

En ik wil graag deze muts maken
http://www.johnlewis.com/barts-jabba-beanie-blue/p765472
die is gewoon in de ribbelsteek gebreid toch?

Ik heb laatst geprobeerd om een muts op rondbreinaalden te breien, maar dat lukte niet. Ik denk dat de draad te kort was en nog te stijf (hij krult automatisch terug in de vorm waarin hij in de verpakking zat).
Eerste blik zegt boordsteek (1 recht 1 averecht).
Beter gekeken: om en om is de rechte steek een gewone rechte en een valse patentsteek (een rij lager insteken).

(ribbels is heengaande naald recht en teruggaande naald ook, zodat je aan de voorkant om en om een rechtse en een averechtse naald hebt)
  maandag 14 oktober 2013 @ 22:39:03 #215
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132174147
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:21 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Eerste blik zegt boordsteek (1 recht 1 averecht).
Beter gekeken: om en om is de rechte steek een gewone rechte en een valse patentsteek (een rij lager insteken).

(ribbels is heengaande naald recht en teruggaande naald ook, zodat je aan de voorkant om en om een rechtse en een averechtse naald hebt)
Boordsteek bedoelde ik ook.... Foutje. Maar de patentsteek ken ik nog niet. Ik ga eens google'en ;)
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:25:33 #216
211083 Angelof9
I must go first
pi_132240546
Ik heb een sterretje gebreid. Was leuk projectje, maar wel een beetje een gepruts.

pi_132241850
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:25 schreef Angelof9 het volgende:
Ik heb een sterretje gebreid. Was leuk projectje, maar wel een beetje een gepruts.

[ afbeelding ]
Die is echt mooi! Welk patroon heb je ervoor gebruikt?
pi_132241898
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:25 schreef Angelof9 het volgende:

[ afbeelding ]
leuk!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 16 oktober 2013 @ 22:10:59 #219
211083 Angelof9
I must go first
pi_132242764
pi_132252780
Dat lijkt me een gepruts zeg, zo'n ster. Maar hij is wel mooi geworden.

Ik ben op vakantie geweest naar Duitsland. Op een gegeven moment liepen we in een oud stadje om ons heen te kijken, zag ik een wolwinkeltje! Ik heb mijn man een duw gegeven: die toren dáár, die hebben we nog niet op de foto, haal mij hier maar op als je alles gezien hebt... en ik ben naar binnen gegaan.
Ik had het gevoel dat ik de Heilige Graal betrad: ze verkochten Lang Yarns en Noro. In een winkel! Ik ken het alleen van internet, maar nu kon ik allemaal bolletjes vasthouden, voelen, betasten. Het was geweldig.
Ik weet nu gelijk dat Noro me tegen valt. Dat leek me altijd zo'n beetje de Rolls Royce onder de wolletjes, maar ik vond het niet prettig aanvoelen. Dat scheelt in ieder geval weer klauwen met geld.

Toen we weer thuis waren, hebben we een kat uit het asiel gehaald. Die loopt hier nu rond te wennen. Het is een hele verandering. Gisteravond heb ik op de bank, ingeklemd tussen mijn man en Fiep voor het eerst weer wat gebreid. Fiep lag met haar rug naar me toe en had geen oog voor de wol of naalden. Als ik maar rustig bewoog ging het best eigenlijk.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 10:26:17 #221
211083 Angelof9
I must go first
pi_132252845
Van Noro heb ik begrepen dat het pas mooi wordt na het wassen. Ik vind het ook heel ruw aanvoelen. Duitsland stikt van dat soort winkels. Zelfs in de Kaufhof (V&D-achtig) hebben ze een hele vloer met alleen maar wol en hobbydingen. De gemiddelde Pipoos verbleekt erbij. En dan is het nog goedkoper ook.
pi_132255253
Ah er gaat een wereld voor me open. Dat wordt dus voortaan naar Duitsland op vakantie!
Ik lees vaker dat mensen, als ze iets gebreid hebben, het eerst wassen. Dat lijkt me altijd een beetje zonde omdat ik dan het idee heb dat het mooiste eraf is. Maar bij Noro knapt het er dus eigenlijk alleen maar van op? Hmmm, ik vond het wel heel mooi, maar die prijzen... :'(
  donderdag 17 oktober 2013 @ 11:56:16 #223
211083 Angelof9
I must go first
pi_132255714
Ik was ook alles, het wordt er sowieso mooier van. Die bollen hebben al weet ik hoelang in een winkel gelegen, zijn door weet ik hoeveel mensen bevoeld, dan ook nog 3 keer door jouw handen gegaan tijdens het breien, op de grond gevallen etcetera. Dat wil je toch niet zo dragen zonder het te wassen? Bovendien was ik het altijd voor het blocken.
pi_132256138
Mocht één van jullie eens in de buurt van Maastricht zijn, dan kan ik ook Het Zwarte Schaap in Margraten zeer aanbevelen. Die heeft ook veel Lang en Lana Grossa knotten. Mooi assortiment en leuke bediening (waar vind je dat nog tegenwoordig?).

Vroeger ging ik vaak naar de kaufhof (jaren '90-"00) in Aken en daar hebben ze al die jaren altijd wel garen verkocht. Zo heerlijk. Ik heb ook nog aardig wat knotten van de Kaufhof liggen. :Y

Ik was mijn breisels ook altijd en daarna block ik het meteen. Meestal gebruik ik een milde shampoo om het te wassen. Ik leg het altijd neer om te drogen. Zeker niet het breiwerk laten hangen, want dan kan het uitrekken.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 12:39:14 #225
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_132257162
In amerika verkopen ze toch ook RedHeart en Caron in de Walmart??? Dat lijkt me echt gaaf. Zo'n hele grote winkelwagen vullen met alleen maar garen :9~ B-) O+

Jammer dat dat hier niet zo gaat.
Ik heb trouwens nog nooit iets gewassen (geblockt ook niet trouwens....) :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')