abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 07:32:07 #76
388664 crew  Dotteke
pi_219795634
Deze ook even UP houden voor hij verdwijnt, zou jammer zijn
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  zaterdag 10 januari 2026 @ 10:22:33 #77
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_219796787
Goed idee :Y
Ik ben nog altijd heel bij met m'n zelfgebreide wanten.
Ook heel blij nog steeds met mijn handgebreide sjaal, maar uiteraard ben ik dat ding weer kwijt nu het echt koud is }:| waarschijnlijk kom ik hem in mei weer tegen en dan kan ik hem volgende winter weer niet vinden want dit is echt elk jaar hetzelfde liedje.

En mijn sokken leggen een voor een het loodje na +/- 5 jaar dragen. Wat prima is voor sokken, daar niet van. Ze slijten op bepaalde plekken onder de voet. Ik vraag me alleen af of het komt doordat ze allemaal ongeveer even oud zijn en dus allemaal nu ongeveer even ver versleten zijn, of dat het komt door m'n schoenen. Misschien heb ik nu weer wat motivatie om nieuwe sokken te breien... Al denk ik het niet, m'n mojo is overleden lijkt het wel. Volgende maand schrijf ik me wel weer in voor de sock-madness :)
pi_219922616
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 10:22 schreef Ceviche het volgende:
Goed idee :Y
Ik ben nog altijd heel bij met m'n zelfgebreide wanten.
Ook heel blij nog steeds met mijn handgebreide sjaal, maar uiteraard ben ik dat ding weer kwijt nu het echt koud is }:| waarschijnlijk kom ik hem in mei weer tegen en dan kan ik hem volgende winter weer niet vinden want dit is echt elk jaar hetzelfde liedje.

En mijn sokken leggen een voor een het loodje na +/- 5 jaar dragen. Wat prima is voor sokken, daar niet van. Ze slijten op bepaalde plekken onder de voet. Ik vraag me alleen af of het komt doordat ze allemaal ongeveer even oud zijn en dus allemaal nu ongeveer even ver versleten zijn, of dat het komt door m'n schoenen. Misschien heb ik nu weer wat motivatie om nieuwe sokken te breien... Al denk ik het niet, m'n mojo is overleden lijkt het wel. Volgende maand schrijf ik me wel weer in voor de sock-madness :)
Ik vind vijf jaar voor sokken best oké. Heb je die hiel gebreid met versterking? Of is dit met gewoon tricotsteek? Je maakte altijd van die prachtige dingen, het zou leuk zijn inderdaad als je die inspiratie weer kunt terugvinden.

Even geen foto als bewijs, maar het is me gelukt om de grote en de kleine hiel te breien, de steken weer op te nemen en ik ben nu begonnen aan de spie!!! Het is gewoon een simpel basispatroon maar het is wel mijn eerste keer. Nu hopen dat het zonder problemen verder gaat, én dat ik geen last krijg van het second sock syndrome.
  zondag 25 januari 2026 @ 13:42:34 #79
346653 Ceviche
pi_219924503
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:31 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Ik vind vijf jaar voor sokken best oké. Heb je die hiel gebreid met versterking? Of is dit met gewoon tricotsteek? Je maakte altijd van die prachtige dingen, het zou leuk zijn inderdaad als je die inspiratie weer kunt terugvinden.

Even geen foto als bewijs, maar het is me gelukt om de grote en de kleine hiel te breien, de steken weer op te nemen en ik ben nu begonnen aan de spie!!! Het is gewoon een simpel basispatroon maar het is wel mijn eerste keer. Nu hopen dat het zonder problemen verder gaat, én dat ik geen last krijg van het second sock syndrome.
Wat goed! Als je eenmaal een sok hebt gebreid dan heb je in ieder geval de wetenschap dat de tweede ook kan :Y ik ben benieuwd!

En vijf jaar is op zich wel prima voor een paar sokken inderdaad, zo lang deed ik echt niet met winkel-sokken. En dan heb ik er ook nog veel voldoening van, geen zweterige voeten, mooier ook met kraaltjes en kabels en kantpatroontjes O+ Ik brei de hiel altijd met een soort slip stitch, waardoor die extra sterk wordt, en daar is nog nooit een sok kapot gegaan bij mij. Heel soms een gat aan de zijkant van de voet omdat ik dan toch ergens ben blijven haken, maar de sokken die nu versleten zijn krijgen gaatjes onder de bal van de voet en de steken eromheen zijn ook helemaal dun geworden.
Ik gebruik altijd sokkenwol met polyamide. Ik zou wel een extra draadje mee kunnen breien om het geheel nog steviger te maken maar daar heb ik helemaal geen zin in :+.

En het geeft ook niks hoor, ik heb zoveel sokken gebreid (en zelfs een aantal lelijke of sokken die niet lekker zitten weggegooid), ik vond laatst nog sokken van de vorige sock madness die nooit zijn afgehecht of nooit in m'n sokkenla zijn beland :@
pi_219938491
@Ceviche Maar die laatste sokken kun je nog wel afmaken en gaan dragen, toch?

58e841057d2e6858b91e78528c9441fda72c6525.jpg

Nu even met een plaatje. Schrik niet van mijn worstentenen :P In het patroon staat een bandteen, waarin ik over 23 rondes minder van 64 naar 8 steken. Het schema beweert dat dat dan 5 cm lengte is, maar dat betwijfel ik. Mijn vragen aan de ervaren sokkenbreiers: vanaf waar begin je dan met de teenminderingen, als je kijkt naar mijn foto is het dan te vroeg of kan ik nu starten? Is het verstandig om er nu een lifeline in te doen voordat ik ga minderen zodat ik het altijd weer kan uithalen? En ook graag tips of adviezen waar ik niet om heb gevraagd omdat ik niet weet dat ik er naar moet vragen.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 11:44:21 #81
346653 Ceviche
pi_219938881
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 10:35 schreef Mrs.Peel het volgende:
@:Ceviche Maar die laatste sokken kun je nog wel afmaken en gaan dragen, toch?

[ afbeelding ]

Nu even met een plaatje. Schrik niet van mijn worstentenen :P In het patroon staat een bandteen, waarin ik over 23 rondes minder van 64 naar 8 steken. Het schema beweert dat dat dan 5 cm lengte is, maar dat betwijfel ik. Mijn vragen aan de ervaren sokkenbreiers: vanaf waar begin je dan met de teenminderingen, als je kijkt naar mijn foto is het dan te vroeg of kan ik nu starten? Is het verstandig om er nu een lifeline in te doen voordat ik ga minderen zodat ik het altijd weer kan uithalen? En ook graag tips of adviezen waar ik niet om heb gevraagd omdat ik niet weet dat ik er naar moet vragen.
Die sokken ga ik zeker afmaken en dan zijn de kapotte al weer vervangen :)

Ik zou sowieso een lifeline erin doen op dit punt. En ik houd absoluut niet van strakke sokken dus ik brei altijd erg ruim, en ik zorg dat ik in ieder geval de kleine teen al voorbij ben gebreid maar ik geloof dat andere breiers meestal het begin van de kleine teen aanhouden. Ik heb ook echt zo'n flapje over bij de teen :+
Sokken breien kan erg persoonlijk zijn en is ook een beetje trial en error helaas :X
pi_219958665
Help!! Ik heb de eerste sok klaar tot en met de teen en heb nog 8 steken op de naalden staan, dus twee steken per naald. Nu is het patroon erg vaag: "Als er nog 8 steken over zijn kun je een dubbele draad door de steken halen of de steken aan elkaar mazen. Je kunt ook de sok met naalden en al binnenste buiten keren en de steken paarsgewijs afkanten. Het is even lastig om de sok om te keren en de pennen erdoor te halen maar het geeft wel het mooiste resultaat. Gelukt!" :'(

En nu heb ik dus geen idee wat ik moet doen...

Wie kan het mij duidelijker uitleggen of heeft een tip voor een tutorial op YouTube? Ik heb al gezocht, maar het nog niet kunnen vinden.
  donderdag 29 januari 2026 @ 22:10:56 #83
346653 Ceviche
pi_219959148
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 21:17 schreef Mrs.Peel het volgende:
Help!! Ik heb de eerste sok klaar tot en met de teen en heb nog 8 steken op de naalden staan, dus twee steken per naald. Nu is het patroon erg vaag: "Als er nog 8 steken over zijn kun je een dubbele draad door de steken halen of de steken aan elkaar mazen. Je kunt ook de sok met naalden en al binnenste buiten keren en de steken paarsgewijs afkanten. Het is even lastig om de sok om te keren en de pennen erdoor te halen maar het geeft wel het mooiste resultaat. Gelukt!" :'(

En nu heb ik dus geen idee wat ik moet doen...

Wie kan het mij duidelijker uitleggen of heeft een tip voor een tutorial op YouTube? Ik heb al gezocht, maar het nog niet kunnen vinden.
Oh God, dat is net zo erg als 'brei de steken zoals ze zich voordoen', met veel ervaring dan weet je het allemaal wel maar anders is het gewoon 'hier, je weet wel wat je moet doen' :')

Ik gebruik standaard dit filmpje:
Bekijk deze YouTube-video
Ik denk dat van de 40-ish paar sokken die ik heb gebreid er 38 zijn dicht gekitchenerd met behulp van dit filmpje :D
En nog steeds pak ik het erbij.
pi_219959470
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 22:10 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Oh God, dat is net zo erg als 'brei de steken zoals ze zich voordoen', met veel ervaring dan weet je het allemaal wel maar anders is het gewoon 'hier, je weet wel wat je moet doen' :')

Ik gebruik standaard dit filmpje:
Bekijk deze YouTube-video
Ik denk dat van de 40-ish paar sokken die ik heb gebreid er 38 zijn dicht gekitchenerd met behulp van dit filmpje :D
En nog steeds pak ik het erbij.
Bedankt! Ik had het uiteindelijk toch gevonden, en de methode die jij net noemt, leek mij ook de beste. Dit is het resultaat:
48b48398e4f6a2da1fa058c9a5c8e11cb5b9688f.jpg

Bloed, zweet en tranen, maar het is gelukt *O*

Ik zou een volgende keer niet doorbreien tot 8 steken over in totaal, maar 12 of 16. Hoe doe jij dat? En ik heb nog geen sokspanner, is dat per se nodig? Ik zie die blauwe van Knitpro, maar die vind ik echt heel erg duur.
  donderdag 29 januari 2026 @ 23:07:20 #85
346653 Ceviche
pi_219959691
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2026 22:42 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Bedankt! Ik had het uiteindelijk toch gevonden, en de methode die jij net noemt, leek mij ook de beste. Dit is het resultaat:
[ afbeelding ]

Bloed, zweet en tranen, maar het is gelukt *O*

Ik zou een volgende keer niet doorbreien tot 8 steken over in totaal, maar 12 of 16. Hoe doe jij dat? En ik heb nog geen sokspanner, is dat per se nodig? Ik zie die blauwe van Knitpro, maar die vind ik echt heel erg duur.
Ik brei meestal tot tien steken (behalve voor sock madness want dan brei ik volgens hun regels), acht vind ik dan weer fiddly ofzo en bij twaalf eindigt de sok in zo'n rechte horizontale lijn in plaats van mooi rond. Sokkenspanner heb je naar mijn idee niet echt nodig, ik heb ze nog nooit geblokt, alleen voor de foto's gebruik ik sokspanners. Die heb ik ooit via ali express gekocht, die waren toen twee euro ofzo.

Maar wat een leuke sok is het geworden! O+ hoe past het?
pi_219959741
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2026 23:07 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ik brei meestal tot tien steken (behalve voor sock madness want dan brei ik volgens hun regels), acht vind ik dan weer fiddly ofzo en bij twaalf eindigt de sok in zo'n rechte horizontale lijn in plaats van mooi rond. Sokkenspanner heb je naar mijn idee niet echt nodig, ik heb ze nog nooit geblokt, alleen voor de foto's gebruik ik sokspanners. Die heb ik ooit via ali express gekocht, die waren toen twee euro ofzo.

Maar wat een leuke sok is het geworden! O+ hoe past het?
Bedankt voor de info. Ik heb veel geleerd al, en ik weet nu welke dingen ik anders ga doen bij een volgend paar!

Hij past perfect, zit lekker ook! Ik hoop dat hij en z'n nog te maken maatje lang mee mogen gaan ^O^
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 18:49:24 #87
388664 crew  Dotteke
pi_219987022
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')