quote:
Op donderdag 6 augustus 2026 10:48 schreef trui het volgende:Ik heb ook een paar sokkenpatronen gekocht (van Stone Knits). Die bevatten wel ingebreide patroontjes, dus waarschijnlijk te hoog gegrepen voor een beginner. Misschien ga ik eerst wel een wat simpeler tutorial volgen, maar ik heb in elk geval wat materialen besteld, daar zat ik al steeds tegenaan te hikken.
Vond 't nog best lastig bepalen wat dan handiger is, rondbreinaalden of van die kleine sokkennaaldjes. Ik koos voor rondbreinaalden, maar moest daarna nog weer kiezen welke lengte dan handig is. Dus ik heb nu maar voor 80cm gekozen en ga dan voor het werken met zo'n 'magic loop' maar misschien krijg ik daar nog spijt van. Geen idee.
Ik weet even niet meer hoe beginner je bent, maar het heeft allemaal z'n voor en nadelen qua naalden.
Op een kort rondbreinaaldje brei je lekker door maar ik heb toch altijd extra dpn's (sokkenbreinaalden, double pointed needles) nodig voor de hiel en de teen. Met magic loop zou dat allemaal wel moeten kunnen (al weet ik niet meer hoe een hiel ook alweer ging) maar 80 cm is wel minimum qua lengte. Ik gebruik dan geloof ik liever 100 maar als je ergens in de knel zou komen kun je ook gewoon een tweede gebruiken (maar 80 moet wel kunnen dacht ik).
Het voordeel van magic loop is dat er online veel tutorials staan.
Ik gebruik altijd een kort rondbreinaaldje en dpns voor hiel en teen dus lekker omslachtig eigenlijk
Met kleurwerk kan het wel strak worden trouwens, ik gebruik dan altijd een 3mm daarvoor want ik haat strakke sokken.