abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 augustus 2026 @ 10:48:58 #101
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_221511367
Ik heb ook een paar sokkenpatronen gekocht (van Stone Knits). Die bevatten wel ingebreide patroontjes, dus waarschijnlijk te hoog gegrepen voor een beginner. Misschien ga ik eerst wel een wat simpeler tutorial volgen, maar ik heb in elk geval wat materialen besteld, daar zat ik al steeds tegenaan te hikken.

Vond 't nog best lastig bepalen wat dan handiger is, rondbreinaalden of van die kleine sokkennaaldjes. Ik koos voor rondbreinaalden, maar moest daarna nog weer kiezen welke lengte dan handig is. Dus ik heb nu maar voor 80cm gekozen en ga dan voor het werken met zo'n 'magic loop' maar misschien krijg ik daar nog spijt van. Geen idee.
in de haak.
pi_221512395
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 10:48 schreef trui het volgende:
Ik heb ook een paar sokkenpatronen gekocht (van Stone Knits). Die bevatten wel ingebreide patroontjes, dus waarschijnlijk te hoog gegrepen voor een beginner. Misschien ga ik eerst wel een wat simpeler tutorial volgen, maar ik heb in elk geval wat materialen besteld, daar zat ik al steeds tegenaan te hikken.

Vond 't nog best lastig bepalen wat dan handiger is, rondbreinaalden of van die kleine sokkennaaldjes. Ik koos voor rondbreinaalden, maar moest daarna nog weer kiezen welke lengte dan handig is. Dus ik heb nu maar voor 80cm gekozen en ga dan voor het werken met zo'n 'magic loop' maar misschien krijg ik daar nog spijt van. Geen idee.
Dat zijn echt leuke patronen, welke? Ik heb van haar een gratis patroon, ik wil dat eens proberen.

Over welke naalden voor rondbreien: ik vond magic loop dus niet fijn, ik houd het bij DPN voor nu. Misschien later nog eens proberen! Ik hoop dat jij hiermee succesvoller bent ^O^
  donderdag 6 augustus 2026 @ 15:09:30 #103
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_221512900
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 10:48 schreef trui het volgende:

Ik weet even niet meer hoe beginner je bent, maar het heeft allemaal z'n voor en nadelen qua naalden.
Op een kort rondbreinaaldje brei je lekker door maar ik heb toch altijd extra dpn's (sokkenbreinaalden, double pointed needles) nodig voor de hiel en de teen. Met magic loop zou dat allemaal wel moeten kunnen (al weet ik niet meer hoe een hiel ook alweer ging) maar 80 cm is wel minimum qua lengte. Ik gebruik dan geloof ik liever 100 maar als je ergens in de knel zou komen kun je ook gewoon een tweede gebruiken (maar 80 moet wel kunnen dacht ik).

Het voordeel van magic loop is dat er online veel tutorials staan.
Ik gebruik altijd een kort rondbreinaaldje en dpns voor hiel en teen dus lekker omslachtig eigenlijk :')
Met kleurwerk kan het wel strak worden trouwens, ik gebruik dan altijd een 3mm daarvoor want ik haat strakke sokken.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:38:54 #104
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_221519337
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 13:15 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Dat zijn echt leuke patronen, welke? Ik heb van haar een gratis patroon, ik wil dat eens proberen.

Over welke naalden voor rondbreien: ik vond magic loop dus niet fijn, ik houd het bij DPN voor nu. Misschien later nog eens proberen! Ik hoop dat jij hiermee succesvoller bent ^O^
Twee patronen met klaproosjes en twee met zonnebloemen.
Bedankt voor de tips! Misschien ga ik toch ook nog DPNs kopen.
in de haak.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:40:03 #105
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_221519340
Cheviche, ik had ook nog als tip gelezen om ze binnenstebuiten te breien, ter voorkoming van te strakke lusjes.
in de haak.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:34:02 #106
346653 Ceviche
pi_221520485
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:40 schreef trui het volgende:
Cheviche, ik had ook nog als tip gelezen om ze binnenstebuiten te breien, ter voorkoming van te strakke lusjes.
Dat is ook een manier inderdaad, of een naaldmaat groter, of ladderback jacquard (ik geloof dat het zo heet, ik heb dat nooit geprobeerd).
Binnenstebuiten breien is vrij eenvoudig in mijn herinnering :)
pi_221523253
Voor zomerbrei zit ik op katoen-linnen mix, puur wol wordt te warm. Iemand een patroon dat niet maanden duurt?
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:53:34 #108
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_221525329
Dankzij deze video kan ik nu in elk geval een sokkenboordje in 't rond breien, woohoo!
in de haak.
  zondag 9 augustus 2026 @ 21:27:26 #109
346653 Ceviche
pi_221538106
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 07:55 schreef spellie38 het volgende:
Voor zomerbrei zit ik op katoen-linnen mix, puur wol wordt te warm. Iemand een patroon dat niet maanden duurt?
Ik weet niet voor welke naalddikte je garen is, maar drops/garnstudio heeft veel patronen erop staan voor hun linnen/katoen garen.
Bij 'belle' krijg je bijvoorbeeld ook tops zonder mouwen, ik weet niet of je zoiets zoekt? Ongeveer naald 4 mm.

https://www.garnstudio.co(...)=drops-belle&lang=nl
  zondag 9 augustus 2026 @ 21:30:32 #110
346653 Ceviche
pi_221538122
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 12:53 schreef trui het volgende:
Dankzij deze video kan ik nu in elk geval een sokkenboordje in 't rond breien, woohoo!
Ah mr. Knitbear! Skill mastered 8-)
pi_221641396
Eindelijk begonnen aan een nieuw paar sokken, het lag al meer dan een maand klaar. Maar ik moest eerst wat creatieve keuzes maken, zoals welke opzet, patroon van het beenstuk/bovenkant voet. De boord is een 2/2 rib, het beenstuk en de bovenkant voet een 3/1 rib, een versterkte Hollandse hiel, en een ronde teen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')