Officieel wel ja (vriendin zit er wel veel bij in maar die studeert nog en zit straks ook met studielening etc).quote:
Prijzen liggen gewoon erg hoog en ik zie het niet zitten om ver van mijn werk te gaan wonen. Als ik toch iets ga kopen dan moet ik er ook tevreden mee zijn en er 100% achter staan. Iets buiten de stad zou nog wel kunnen maar ook daar is het duur.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:28 schreef hugecooll het volgende:
Behoorlijke grootverdieners dan, die starters daar
Slecht idee.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:30 schreef Usert het volgende:
Ze moeten gewoon die HRA afschaffen ipv omwegen te verzinnen om het daadwerkelijke probleem op te lossen.
Ook 26.000 heb ik niet zomaar bij elkaar.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:30 schreef Juicyhil het volgende:
Toen ik starter was kwam ik niet verder dan 130k voor een huis hoorNiet zo gek dan dat ze een eigen bijdrage vragen.
Op lange termijn zijn de enige die baat hebben bij de HRA de banken (huizenprijzen zijn hoger dan wenselijk). Ik weet niet of je ooit naar de huizenprijzen van landen om ons heen hebt gekeken? Zelf heb ik baat bij de HRA, ik durf echter wel iets verder te kijkenquote:
Maar wil je nog dat er überhaupt huizen worden verkocht in Nederland, dan is het afschaffen van de HRA not done.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:32 schreef Usert het volgende:
[..]
Op lange termijn zijn de enige die baat hebben bij de HRA de banken (huizenprijzen zijn hoger dan wenselijk). Ik weet niet of je ooit naar de huizenprijzen van landen om ons heen hebt gekeken? Zelf heb ik baat bij de HRA, ik durf echter wel iets verder te kijken
Alleen woont TS wel al op zichzelf, kleine nuance.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:33 schreef Mike4Ever het volgende:
En zo absurd veel is 45k niet, spaar je makkelijk bij elkaar in 2-3 jaar met een modaal betaalde baan en inwonend bij je ouders.
Ik woon al een jaar of 8 niet meer bij mijn ouders en dat is ook niet haalbaar qua reistijd naar mijn werk. En natuurlijk kost lenen geld, die 45.000 ook, maar dan maak ik die kosten iig niet aan huur. Betaal liever een lening af (waarmee ik investeer in mijn eigen huis) dan dat het op gaat aan mijn huisbaas.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:33 schreef Mike4Ever het volgende:
Als je 20% van de aankoop die je wil doen al een 'absurd hoog' bedrag vindt, waarom ben je dan in godsnaam wel bereid om een lening af te sluiten die 100% van het aankoopbedrag is? Lenen kost nog altijd meer geld hoor.
En zo absurd veel is 45k niet, spaar je makkelijk bij elkaar in 2-3 jaar met een modaal betaalde baan en inwonend bij je ouders.
Tsja.. we zijn niet allemaal gelovig en wonen niet allemaal bij paps en mams tot we getrouwd zijn en gaan samenwonenquote:Op zondag 25 augustus 2013 13:33 schreef Mike4Ever het volgende:
Als je 20% van de aankoop die je wil doen al een 'absurd hoog' bedrag vindt, waarom ben je dan in godsnaam wel bereid om een lening af te sluiten die 100% van het aankoopbedrag is? Lenen kost nog altijd meer geld hoor.
In principe is de HRA gewoon lucht die nog in de huizenmarkt zit, wat mij betreft kan die er gewoon uit.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:33 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Maar wil je nog dat er überhaupt huizen worden verkocht in Nederland, dan is het afschaffen van de HRA not done.
Want? Ik zeg niet dat het vandaag op morgen gestopt moet worden.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:33 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Maar wil je nog dat er überhaupt huizen worden verkocht in Nederland, dan is het afschaffen van de HRA not done.
quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:36 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Heeft hij het er dan ook niet zelf naar gemaakt?
Eerst op jezelf gaan wonen terwijl je het eigenlijk niet kunt betalen en dan daarna gaan klagen dat je nooit hebt kunnen sparen voor de aankoop van een huis. Geen medelijden mee.
trollololquote:Op zondag 25 augustus 2013 13:36 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Eerst op jezelf gaan wonen terwijl je het eigenlijk niet kunt betalen en dan daarna gaan klagen dat je nooit hebt kunnen sparen voor de aankoop van een huis. Geen medelijden mee.
En wat denk je van eventuele verbouwingen/inboedel/inrichting? Dat komt er ook nog bij uiteindelijk. Nog maar 1-2 jaar langer doorsparen ofzo?quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:33 schreef Mike4Ever het volgende:
10% zou ik ook redelijker vinden. Daarnaast in beide gevallen een juiste overgangsregeling.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:36 schreef trancethrust het volgende:
10% is doenbaar m.i., 20% is erg veel. Als ze echt daarmee beginnen kunnen ze ook direct de HRA afschaffen.
Nouja, zelfstandigheid is niet een slecht iets. TS had er misschien alleen wel aan moeten denken dat hij door de hogere lasten minder snel zijn eerste huis zal kunnen kopen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:36 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Typische zolderkamerautistenreactie... Dat jij tot je 40e op zolder bij pappie en mammie wil blijven wonen wil niet betekenen dat anderen dat ook willen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:36 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan, dat ik een andere optie had? Als je een eerste baan hebt dan krijg je een tijdelijk contract en kán je überhaupt niet kopen. Dus ik huur, maar juist door het huren is het weer niet mogelijk om een eventuele verplichte bijdrage bij elkaar te sparen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:38 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nouja, zelfstandigheid is niet een slecht iets. TS had er misschien alleen wel aan moeten denken dat hij door de hogere lasten minder snel zijn eerste huis zal kunnen kopen.
Je kunt er ook gewoon voor kiezen om te studeren in een stad dicht genoeg bij je woonplaats zodat je met het OV kunt. Zo deed ik het, en werk nu ook ergens in de buurt van mijn ouderlijk huis. Ga hier pas weg als ik genoeg geld heb voor de aankoop van een huis, liefst gewoon zonder lening.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:36 schreef Skv het volgende:
[..]. Ga alsjeblieft weg. Alsof mijn ouders meeverhuizen als ik ga studeren of een baan ga zoeken.
Let er niet op, die gast zit me in al mijn topics te achtervolgen op zich beter te voelen ofzo.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:38 schreef EdRendum het volgende:
[..]
Typische zolderkamerautistenreactie... Dat jij tot je 40e op zolder bij pappie en mammie wil blijven wonen wil niet betekenen dat anderen dat ook willen.
Ik veroordeel je niet, ik zeg alleen dat het makkelijker is om te sparen zonder vaste lasten.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:39 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan, dat ik een andere optie had? Als je een eerste baan hebt dan krijg je een tijdelijk contract en kán je überhaupt niet kopen. Dus ik huur, maar juist door het huren is het weer niet mogelijk om een eventuele verplichte bijdrage bij elkaar te sparen..
Dus jij kiest je studie en baan uit op 'dicht bij papa en mama'? Kan een afweging zijn, maar zeker niet de mijne.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:39 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Je kunt er ook gewoon voor kiezen om te studeren in een stad dicht genoeg bij je woonplaats zodat je met het OV kunt. Zo deed ik het, en werk nu ook ergens in de buurt van mijn ouderlijk huis. Ga hier pas weg als ik genoeg geld heb voor de aankoop van een huis, liefst gewoon zonder lening.
QFT.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:40 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik veroordeel je niet, ik zeg alleen dat het makkelijker is om te sparen zonder vaste lasten.
Dit, eigenlijk. De tijd dat iedereen bij de bank kon aankloppen voor een hypotheek van 110% van de waarde van je huis is voorbij.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:39 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Niks mis met ordinair sparen. Als je niet kan betalen, moet je niet kopen.
Denkt niet dat hij je aan het achtervolgen is, hij trolt in bijna alle topics en heeft verder weinig zinnigs in te brengen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:39 schreef Skv het volgende:
[..]
Let er niet op, die gast zit me in al mijn topics te achtervolgen op zich beter te voelen ofzo.
Dit dus. En dat gaat gewoon heel makkelijk als je werkt en bij je ouders woont. Eerst bikkelen en sparen, daarna de vruchten ervan plukken. Hoewel thuis wonen niet eens bikkelen is natuurlijk, eerlijk gezegd zit ik hier liever dan alleen in een eigen huis waar ik ook nog alles zelf moet betalen en het huishouden doen en koken.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:39 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Conclusie: je bent gewoon een vieze, luie, ouders-uitbuitende zolderkamerautist. Als iedereen zou doen zoals jij doet gaat de hele economie naar de klote.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:41 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Dit dus. En dat gaat gewoon heel makkelijk als je werkt en bij je ouders woont. Eerst bikkelen en sparen, daarna de vruchten ervan plukken. Hoewel thuis wonen niet eens bikkelen is natuurlijk, eerlijk gezegd zit ik hier liever dan alleen in een eigen huis waar ik ook nog alles zelf moet betalen en het huishouden doen en koken.
Jaja, blijf jij maar lekker je eigen situatie aanhouden als status quo voor de rest van het land. Besef je je ook dat het gros van de mensen niet zo lang bij hun ouders in kan wonen? Broertje en ik zijn allebei op ons 18e of 19e uit huis gegaan omdat pa en ma vonden dat we op eigen benen moeten leren staan. Niks mis mee, leer je nog een keer zelfstandig te worden. In mijn ogen is dat thuiswonen onzelfstandig en gemakzuchtig, maargoed, wie ben ik om daar een oordeel over te hebben?quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:41 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Dit dus. En dat gaat gewoon heel makkelijk als je werkt en bij je ouders woont. Eerst bikkelen en sparen, daarna de vruchten ervan plukken. Hoewel thuis wonen niet eens bikkelen is natuurlijk, eerlijk gezegd zit ik hier liever dan alleen in een eigen huis waar ik ook nog alles zelf moet betalen en het huishouden doen en koken.
True that, mijn punt is dat ik liever 100% kan lenen zodat ik direct een huis kan kopen, dan met pijn en moeite dat 20% van dat bedrag bij elkaar ga sparen terwijl ik ondertussen geld niet-duurzaam uitgeef aan huur. In totaal zal je per maand namelijk hetzelfde kwijt zijn (hyptheek / huur+spaarbedrag).quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:44 schreef kwiwi het volgende:
Zo raar vind ik het niet, in veel andere landen werkt het ook zo. Verschil is wel dat men daar niet zoals in Nederland liefst de dag dat ze afgestudeerd zijn in een koophuis willen/gaan wonen, maar sparen totdat het mogelijk is (eventueel door een relatief klein huis te huren zodat een huis kopen sneller kan).
quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:41 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Ja maar hier in Nederland kun je met een redelijk inkomen geen relatief klein huis huren, met laag inkomen kun je dat kleine huis maar net betalen en hou je niks over.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:44 schreef kwiwi het volgende:
Zo raar vind ik het niet, in veel andere landen werkt het ook zo. Verschil is wel dat men daar niet zoals in Nederland liefst de dag dat ze afgestudeerd zijn in een koophuis willen/gaan wonen, maar sparen totdat het mogelijk is (eventueel door een relatief klein huis te huren zodat een huis kopen sneller kan).
Jij ziet denk ik een huis ook als een investeringsobject, en ik zie het gewoon als een gebruiksobject. Wat ik aan huur uitgeef vind ik geen weggegooid geld, ik heb immers een mooi dakje boven m'n hoofd. De enige reden voor ons om een eigen huis te kopen is zodat we het kunnen (ver)bouwen precies naar onze wensen, niet om er winst op te maken (maar als dat gebeurt is het natuurlijk mooi meegenomen).quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:45 schreef Skv het volgende:
[..]
True that, mijn punt is dat ik liever 100% kan lenen zodat ik direct een huis kan kopen, dan met pijn en moeite dat 20% van dat bedrag bij elkaar ga sparen terwijl ik ondertussen geld niet-duurzaam uitgeef aan huur. In totaal zal je per maand namelijk hetzelfde kwijt zijn (hyptheek / huur+spaarbedrag).
In de vrije sector kan dat prima volgens mij, ken geen enkele huiseigenaar die een maximum inkomen hanteert bij het verhuren van de woning.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:47 schreef babipangang het volgende:
[..]
Ja maar hier in Nederland kun je met een redelijk inkomen geen relatief klein huis huren, met laag inkomen kun je dat kleine huis maar net betalen en hou je niks over.
Nouja geef hem niet helemaal ongelijk. Het kopen van een huis is ook een manier om geld te stallen onder dat de overheid er belasting over heft. Als huurder kan je met z'n 2en maar 40k oid sparen zonder dat je vermogensbelasting moet gaan betalen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:48 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Jij ziet denk ik een huis ook als een investeringsobject, en ik zie het gewoon als een gebruiksobject. Wat ik aan huur uitgeef vind ik geen weggegooid geld, ik heb immers een mooi dakje boven m'n hoofd. De enige reden voor ons om een eigen huis te kopen is zodat we het kunnen (ver)bouwen precies naar onze wensen, niet om er winst op te maken (maar als dat gebeurt is het natuurlijk mooi meegenomen).
Vrije sector is ook direct duurder.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
In de vrije sector kan dat prima volgens mij, ken geen enkele huiseigenaar die een maximum inkomen hanteert bij het verhuren van de woning.
Maar zijn de prijzen in de vrije sector niet belachelijk veel hoger dan in de sociale huursector? Zelfs voor een eenvoudig éénkamerappartement?quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
In de vrije sector kan dat prima volgens mij, ken geen enkele huiseigenaar die een maximum inkomen hanteert bij het verhuren van de woning.
Die VRH valt ook best mee.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:51 schreef Usert het volgende:
[..]
Nouja geef hem niet helemaal ongelijk. Het kopen van een huis is ook een manier om geld te stallen onder dat de overheid er belasting over heft. Als huurder kan je met z'n 2en maar 40k oid sparen zonder dat je vermogensbelasting moet gaan betalen.
Ja, gek hoor...quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:54 schreef Usert het volgende:
[..]
Maar krom is het welSoort van boete dat je je geld niet uitgeeft.
Je hebt wel gelijk hoor, het systeem er omheen is er niet echt naar in Nederland. Maar met het principe van eigen inbreng an sich is (vind ik) niks mis.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:53 schreef Usert het volgende:
Wel grappig bedenk ik me nu. Stel je wil sparen voor een 1e huis boven de 200.000, moet je al voordat je je huis hebt gekocht vermogensbelasting gaan betalen. Daardoor wordt je gelijk weer gedwongen richting te hoek van (iets) risicovollere investeringen, omdat de overheid van je verwacht dat je minstens +/- 3% rendement met je geld ophaalt.
De vrije sector begint hier met prijzen voor een piepklein studiootje die vergelijkbaar zijn met de hypotheek voor een appartement. Als je niet onder de 750 euro per maand kwijt kunt zijn aan je woning, wordt het als alleenstaande starter redelijk onmogelijk om het bedrag dat TS noemt bij elkaar te sparen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:50 schreef kwiwi het volgende:
Toch wel mooi eigenlijk. Als je niet genoeg spaargeld hebt om je eigen hypothecaire krediet te krijgen, ben je gedoemd tot het afbetalen van iemand anders lening + winstquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:01 schreef Dipkip het volgende:
De vrije sector begint hier met prijzen voor een piepklein studiootje die vergelijkbaar zijn met de hypotheek voor een appartement. Als je niet onder de 750 euro per maand kwijt kunt zijn aan je woning, wordt het als alleenstaande starter redelijk onmogelijk om het bedrag dat TS noemt bij elkaar te sparen.
Als je die 20% extra kunt lenen, dan moet je die uiteindelijk toch ook bij elkaar sparen om het weer af te lossen. Plus rente.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:45 schreef Skv het volgende:
[..]
True that, mijn punt is dat ik liever 100% kan lenen zodat ik direct een huis kan kopen, dan met pijn en moeite dat 20% van dat bedrag bij elkaar ga sparen terwijl ik ondertussen geld niet-duurzaam uitgeef aan huur. In totaal zal je per maand namelijk hetzelfde kwijt zijn (hyptheek / huur+spaarbedrag).
Tsja... die redenatie kun je doortrekken naar alle producten en diensten.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:02 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Toch wel mooi eigenlijk. Als je niet genoeg spaargeld hebt om je eigen hypothecaire krediet te krijgen, ben je gedoemd tot het afbetalen van iemand anders lening + winst
Nou, neequote:Op zondag 25 augustus 2013 14:05 schreef papernote het volgende:
[..]
Tsja... die redenatie kun je doortrekken naar alle producten en diensten.
Een verhuurder is gewoon een dienstverlener. Bij elke dienstverlener geldt dat je zijn kosten + winst moet betalen als je het niet zelf doet.quote:
Ja, maar de noodzaak is bij de overgrote meerderheid van andere diensten/zaken een stuk lager. Het is niet realistisch ervoor te kiezen kiezen om dan maar nergens te gaan wonen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:07 schreef papernote het volgende:
[..]
Een verhuurder is gewoon een dienstverlener. Bij elke dienstverlener geldt dat je zijn kosten + winst moet betalen als je het niet zelf doet.
Dan moet je achteraf niet gaan klagen. Waarom maken zo veel mensen het voor zichzelf zo moeilijk?! Veel net afgestudeerden menen overal recht op te hebben. ga je zelf eerst eens bewijzen zou ik zeggen. Ik ben ook op nul begonnen, heb ''slechts'' een MBO opleiding, ben nu 28 jaar, heb een koopwoning, heb een goede auto en kan ook nog op vakantie.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:40 schreef Skv het volgende:
[..]
Dus jij kiest je studie en baan uit op 'dicht bij papa en mama'? Kan een afweging zijn, maar zeker niet de mijne.
Mwaaaah ik ben in het zuiden van Zeeland geboren en opgegroeid. Als je dan naar een hogeschool wil, moet je al dagelijks 30km reizen. Als je naar een universiteit wil, is Tilburg het dichtst in de buurt. Dan is het logisch dat je niet gezellig bij paps en mams blijft wonenquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:11 schreef hvan het volgende:
[..]
Dan moet je achteraf niet gaan klagen. Waarom maken zo veel mensen het voor zichzelf zo moeilijk?! Veel net afgestudeerden menen overal recht op te hebben. ga je zelf eerst eens bewijzen zou ik zeggen. Ik ben ook op nul begonnen, heb ''slechts'' een MBO opleiding, ben nu 28 jaar, heb een koopwoning, heb een goede auto en kan ook nog op vakantie.
Nee men moet perse minimaal 100 km van paps en mams wonen, want daar hebben ze precies die ene baan voor je.... hou toch op, kijk om je heen en wees creatief.
Als iedereen zo simpel ging denken, dan gaat de kenniseconomie wel naar de knoppen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:11 schreef hvan het volgende:
[..]
Dan moet je achteraf niet gaan klagen. Waarom maken zo veel mensen het voor zichzelf zo moeilijk?! Veel net afgestudeerden menen overal recht op te hebben. ga je zelf eerst eens bewijzen zou ik zeggen. Ik ben ook op nul begonnen, heb ''slechts'' een MBO opleiding, ben nu 28 jaar, heb een koopwoning, heb een goede auto en kan ook nog op vakantie.
Nee men moet perse minimaal 100 km van paps en mams wonen, want daar hebben ze precies die ene baan voor je.... hou toch op, kijk om je heen en wees creatief.
Voor mijn MBO moest ik ook dagelijks 25 km reizen, eerst 10 km fietsen, daarna 15 km met de bus. geen lolletje, maar toch moest het. en waarom moet iedereen perse naar de universitiet?? MBO is ook prima, als je maar een vak leert. Mijn vader zei altijd ''leer een vak met je handen'' dat heb ik gedaan en nu anno 2013 geen moment spijt van gehad. Ik heb een prima betaalde baan (waar menig hbo-er jaloers op is qua salaris) en er is werk genoeg in mijn sector.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mwaaaah ik ben in het zuiden van Zeeland geboren en opgegroeid. Als je dan naar een hogeschool wil, moet je al dagelijks 30km reizen. Als je naar een universiteit wil, is Tilburg het dichtst in de buurt. Dan is het logisch dat je niet gezellig bij paps en mams blijft wonen
Wat is dat nou voor kutargumentquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:17 schreef hvan het volgende:
[..]
Voor mijn MBO moest ik ook dagelijks 25 km reizen, eerst 10 km fietsen, daarna 15 km met de bus. geen lolletje, maar toch moest het. en waarom moet iedereen perse naar de universitiet?? MBO is ook prima, als je maar een vak leert. Mijn vader zei altijd ''leer een vak met je handen'' dat heb ik gedaan en nu anno 2013 geen moment spijt van gehad. Ik heb een prima betaalde baan (waar menig hbo-er jaloers op is qua salaris) en er is werk genoeg in mijn sector.
wat is daar simpel aan? en hoezo gaat kenniseconomie naar de knoppen dan? leg eens uitquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:16 schreef Usert het volgende:
[..]
Als iedereen zo simpel ging denken, dan gaat de kenniseconomie wel naar de knoppen.
Gelukkig heb ik inmiddels zowel MBO, HBO als m'n Master, huur ik nu nog maar verdien ik nu al ruim meer dan dat ik enkel MBO zou hebben met flink wat jaren werkervaring.
quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:17 schreef hvan het volgende:
[..]
Voor mijn MBO moest ik ook dagelijks 25 km reizen, eerst 10 km fietsen, daarna 15 km met de bus. geen lolletje, maar toch moest het. en waarom moet iedereen perse naar de universitiet?? MBO is ook prima, als je maar een vak leert. Mijn vader zei altijd ''leer een vak met je handen'' dat heb ik gedaan en nu anno 2013 geen moment spijt van gehad. Ik heb een prima betaalde baan (waar menig hbo-er jaloers op is qua salaris) en er is werk genoeg in mijn sector.
Ja alle mensen in de bouw zijn er op dit moment ook heel blij meequote:Op zondag 25 augustus 2013 14:17 schreef hvan het volgende:
[..]
Ja, maar sociale huursector kom ik niet voor in aanmerking dus er zit weinig anders op.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:51 schreef babipangang het volgende:
[..]
Maar zijn de prijzen in de vrije sector niet belachelijk veel hoger dan in de sociale huursector? Zelfs voor een eenvoudig éénkamerappartement?
Sorry, om dat te snappen moet je bereid zijn geweest om op kamers te gaan en een studie hebben gevolgd.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:18 schreef hvan het volgende:
[..]
wat is daar simpel aan? en hoezo gaat kenniseconomie naar de knoppen dan? leg eens uit
Wat is dit nou weer voor onzinargument. Ik kon gewoon geen baan op niveau vinden waar ik studeerde. Na lang solliciteren dan eindelijk wat gevonden, maar dan op 2,5 uur reizen (enkel). Dan moet je maar verhuizen hoor. Op je tweede argument ga ik niet in, want dat slaat nergens op.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:17 schreef hvan het volgende:
[..]
Om dat je waarschijnlijk de verkeerde studierichting hebt gekozen. dat probleem zie je momenteel bij heel veel afgestudeerden, mede dankzij de vele mickeymouse opleidingen die aangeboden werden. Ben blij dat ik er niet ingetrapt ben.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:23 schreef Skv het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor onzinargument. Ik kon gewoon geen baan op niveau vinden waar ik studeerde. Na lang solliciteren dan eindelijk wat gevonden, maar dan op 2,5 uur reizen (enkel). Dan moet je maar verhuizen hoor. Op je tweede argument ga ik niet in, want dat slaat nergens op.
Ja goed, dat Skv een pretstudie heeft gedaan waren we geloof ik al over uit (en daar gaat dit topic ook niet overquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:28 schreef hvan het volgende:
[..]
Om dat je waarschijnlijk de verkeerde studierichting hebt gekozen. dat probleem zie je momenteel bij heel veel afgestudeerden, mede dankzij de vele mickeymouse opleidingen die aangeboden werden. Ben blij dat ik er niet ingetrapt ben.
Oké is goed joh.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:28 schreef hvan het volgende:
[..]
Om dat je waarschijnlijk de verkeerde studierichting hebt gekozen. dat probleem zie je momenteel bij heel veel afgestudeerden, mede dankzij de vele mickeymouse opleidingen die aangeboden werden. Ben blij dat ik er niet ingetrapt ben.
Hoe kom je aan die bedragen? Ik woon absurd klein (27 m2 in totaal) en heb geen auto en ik ben echt ruim meer kwijt.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik vind dit gelanceerde plan een zéér goed idee. Voordat er gesproken werd over een verlaging van de maximale hypotheek had ik voor mezelf al besloten om minimaal 20k zelf in te leggen bij aankoop van een woning. Dat besluit heb ik genomen op het moment dat ik ruim 10.000 euro aan schulden had. De oorzaak van die schulden ligt voor een flink deel buiten mij eigen schuld om, maar dat doet er niet toe.
Ik had ze en ik weet daardoor wel héél goed wat het is om op je geld te moeten letten.
[b][b][b]Met een modaal inkomen kun je zelfs als je een eenvoudige woonruimte huurt als je dat wil zo'n 400 euro per maand sparen, indien je geen eigen auto hebt nog wel meer. Dan hoef je echt niet te leven als een kluizenaar en droog brood te eten. Als je dan ook nog je vakantiegeld opspaart heb je in een jaar toch al 5000 euro bij elkaar gesprokkeld.
In 6 jaar heb je dan 30 ruggen bij elkaar gespaard, en kun je dus een woning kopen van 150k. Meer sparen is niet nodig, want je krijgt toch geen (veel) hogere hypotheek.
[/b][/b][/b]
Een ander voordeel van deze maatregel is dat hiermee gestimuleerd wordt dat (groot)ouders hun kapitaal deels belastingvrij schenken aan hun (klein)kinderen. Het is nu eenmaal een gegeven dat gemiddeld genomen de babyboom generatie er warmpjes bij zit en best wat zou kunnen missen om hun kinderen een duwtje in de rug te geven. En nee, ik zit niet te wachten op een grote zak geld van mijn ouders. Als mijn ouders zelf het geld willen laten rollen heb ik er vrede mee dat er aan het eind van de rit geen cent over blijft. Maar wél vind ik het doodzonde dat er bij de ene generatie (mede door grote winsten op de woningmarkt) enorme spaartegoeden zijn terwijl een andere generatie zich min of meer noodgedwongen flink in de schulden steekt.
Ervaring.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:32 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die bedragen? Ik woon absurd klein (27 m2 in totaal) en heb geen auto en ik ben echt ruim meer kwijt.
Vakmensen zijn zeker nodig en goeie verdienen goed geld, als ze een eigen bedrijfje hebben of wanneer ze tig uren maken per week. Maar wil je dat ook nog doen als je de vijftig bent? Ik ken verschillende loodgieters, stukadoors die het steeds moeilijker krijgen om altijd alles naar boven te sleuren. Mijn broer die slager is bij een keten moet zo'n 10 overuren per week maken en op zaterdag werken om ongeveer mijn loon bijeen te harken. Ik heb een profesionele bachelor (wat in 1992 nog wel wat was) en ben ook al stilaan aan het oriënteren om niet meer de stress die ik nu heb te hebben en makkelijk tot na m'n 65 ste (wat het pensioenstelsel ondertussen vereist) te kunnen werken.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:17 schreef hvan het volgende:
[..]
Dan kan je beter nog even in een studentenkamer blijven zittenquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ervaring.
Huur 500
G/W/L 100
Internet/tv 40
Mobieltje 25
Boodschappen 150
Zorgverzekering 100
Vervoer (OV) 200
Hobby's/uitgaan 100
kleding 50
Totaal ¤1265,-. Dat heb je met een minimumloon al netto te besteden.
Een modaal nettoloon is ruim 1800 euro.
En dan vind ik dat ik de OV kosten nog redelijk ruim heb genomen, voor dat bedrag reisde ik vorig jaar dagelijks ca. 40 kilometer enkele reis. Ik kreeg een vergoeding van mijn werkgever die de kosten dekte, maar zo niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werk verkeer ook nog van de belasting aftrekken.
Wat betreft het vermogen van (groot)ouders: Ken je de betekenis van het woord gemiddeld wat ik in mijn vorige post gebruikt heb?
Niet alles hoeft tot je 50ste. Zou ook wel profvoetballer willen zijn, met 35 al stoppen en iets anders doen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:45 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Vakmensen zijn zeker nodig en goeie verdienen goed geld, als ze een eigen bedrijfje hebben of wanneer ze tig uren maken per week. Maar wil je dat ook nog doen als je de vijftig bent?
En hoeveell starters verdienen modaal?quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Met een modaal inkomen kun je zelfs als je een eenvoudige woonruimte huurt als je dat wil zo'n 400 euro per maand sparen, indien je geen eigen auto hebt nog wel meer. Dan hoef je echt niet te leven als een kluizenaar en droog brood te eten. Als je dan ook nog je vakantiegeld opspaart heb je in een jaar toch al 5000 euro bij elkaar gesprokkeld.
In 6 jaar heb je dan 30 ruggen bij elkaar gespaard, en kun je dus een woning kopen van 150k. Meer sparen is niet nodig, want je krijgt toch geen (veel) hogere hypotheek.
En dat kan met een mbo diploma?quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:47 schreef Mike4Ever het volgende:
[..]
Niet alles hoeft tot je 50ste. Zou ook wel profvoetballer willen zijn, met 35 al stoppen en iets anders doen.
Hoeveel starters moeten meteen een woning kopen? Met noemenswaardig minder dan modaal kom je toch al niet in aanmerking voor een serieuze hypotheek en speelt dit probleem dus (nog) niet.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:48 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
En hoeveell starters verdienen modaal?
Als ze meer betalen, is er blijkbaar meer behoefte aan personeel die die taken kan vervullen. Vraag en aanbod enzo.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:49 schreef Dawnbreaker het volgende:
het is ook belachelijk dat veel verzonnen beroepen meer verdienen dan echte ambachten
Vraag en aanbod. Blijkbaar is er vraag naar verzonnen beroepen en is men bereid om ervoor te betalen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:49 schreef Dawnbreaker het volgende:
het is ook belachelijk dat veel verzonnen beroepen meer verdienen dan echte ambachten
Woonruimte =/= huis.quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:21 schreef Dipkip het volgende:
Een huis huren voor 500 euro, dat lijkt me echt fantastisch.
Heb ik en kost 700 ongeveer.quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Woonruimte =/= huis.
Een studio of klein appartementje voldoet prima voor een alleenstaande starter.
Ja dat bedoel ik. Dat lijkt me fantastisch als ik dat zou kunnen huren voor 500.quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:42 schreef Ivo1985 het volgende:
Woonruimte =/= huis.
Een studio of klein appartementje voldoet prima voor een alleenstaande starter.
Dan moet je iets minder kieskeurig zijn met de locatie. Natuurlijk kost hartje stad wat meer, en dat is dan een zelfgemaakte keuze met als gevolg dat je minder kan sparen of in andere uitgaven kan snijden. Zo kan het best aantrekkelijk zijn om in hartje stad te wonen als je daar ook werkt. Dan heb je ineens die 200 euro reiskosten immers ook niet meer omdat je alles makkelijk op de fiets kan bereiken.quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:48 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik. Dat lijkt me fantastisch als ik dat zou kunnen huren voor 500.
De realiteit hier is 750, waarmee jouw verhaal over snel een flink bedrag sparen bij een gemiddeld inkomen niet realistisch is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben heel benieuwd, ook. Sterker: zelfstandige woonruimte daarbuiten wordt ook lastig.quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:54 schreef Dipkip het volgende:
Serieus, laat maar eens zien dan, al die linkjes naar zelfstandige woonruimtes voor 500,- in de randstad.
En een vast contract hebben. En welke starter heeft dat nou nietquote:Op zondag 25 augustus 2013 17:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
http://www.funda.nl/huur/(...)schiedamseweg-73-ai/Moet je vast wel heeeeeel snel zijn.
Aardig als je in de buurt van Rotterdam woont; ik woon en werk in Haarlem. Dan heb je ruwweg de keuze uit Amsterdam, Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort, Heemstede, Haarlemmermeer en Leiden.quote:Op zondag 25 augustus 2013 17:59 schreef snabbi het volgende:
http://www.funda.nl/huur/(...)at-107/omschrijving/
http://www.funda.nl/huur/(...)orhorst-157-t-m-301/
http://www.funda.nl/huur/(...)-elandstraat-33-iii/
http://www.funda.nl/huur/(...)6-capadosestraat-69/
http://www.funda.nl/huur/(...)628-bosranklaan-217/
Een alternatief is natuurlijk een betere/grotere woning te betrekken waarbij je de kosten met iemand anders kunt delen.
Er zijn natuurlijk tig andere opties waar je bewust niet voor kiest. Dat noemt met een luxeprobleem.quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:48 schreef Skv het volgende:
[..]
Aardig als je in de buurt van Rotterdam woont; ik woon en werk in Haarlem. Dan heb je ruwweg de keuze uit Amsterdam, Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort, Heemstede, Haarlemmermeer en Leiden.
Het valt me sowieso op dat je hier een stuk meer kwijt bent dan verder in de randstad (alleen Amsterdam en Utrecht zijn vergelijkbaar). Den Haag is volgens mij al weer een stukje goedkoper.
Aha, wel alles willen maar zeuren zodra het niet betaald kan worden.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:30 schreef Skv het volgende:
[..]
Prijzen liggen gewoon erg hoog en ik zie het niet zitten om ver van mijn werk te gaan wonen. Als ik toch iets ga kopen dan moet ik er ook tevreden mee zijn en er 100% achter staan. Iets buiten de stad zou nog wel kunnen maar ook daar is het duur.
Ik krijg geen reiskostenvergoeding dus ben aardig aan 'dichtbij wonen' gebonden. En alles kan best betaald worden, maar ik kan niet ruim bijsparen voor een eigen bijdrage aan een hypotheek.quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aha, wel alles willen maar zeuren zodra het niet betaald kan worden.
Alkmaar +15km 1 tot 1,5 tonquote:Op zondag 25 augustus 2013 18:59 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik krijg geen reiskostenvergoeding dus ben aardig aan 'dichtbij wonen' gebonden. En alles kan best betaald worden, maar ik kan niet ruim bijsparen voor een eigen bijdrage aan een hypotheek.
3 van de 4 waren uit den haag, maar ook rond Haarlem met wat speling is best wat te vinden:quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:48 schreef Skv het volgende:
[..]
Aardig als je in de buurt van Rotterdam woont; ik woon en werk in Haarlem. Dan heb je ruwweg de keuze uit Amsterdam, Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort, Heemstede, Haarlemmermeer en Leiden.
Het valt me sowieso op dat je hier een stuk meer kwijt bent dan verder in de randstad (alleen Amsterdam en Utrecht zijn vergelijkbaar). Den Haag is volgens mij al weer een stukje goedkoper.
We hadden het toch over kopen en bijna niks overhouden met huren? Die appartementen kosten je ook ruim 700 inc gwl per maand hoor. En de opmerkingen 'UITSLUITEND BEDOELD VOOR 55+' helpen ook niet echt. En Alphen aan de Rijn is 40 km verderopquote:Op zondag 25 augustus 2013 19:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
3 van de 4 waren uit den haag, maar ook rond Haarlem met wat speling is best wat te vinden:
http://www.funda.nl/huur/(...)24314-sans-souci-82/
http://www.funda.nl/huur/(...)-47460858-groenoord/
Als je onder de 600 neemt ipv onder de 500 zelfs in Leiden en Haarlem zelf.
http://www.funda.nl/huur/(...)n-gerritszlaan-19-a/
Ik geef je een hele lijst met woningen, wat vind je daarvan dan ?quote:Op zondag 25 augustus 2013 19:28 schreef Skv het volgende:
[..]
We hadden het toch over kopen en bijna niks overhouden met huren? Die appartementen kosten je ook ruim 700 inc gwl per maand hoor. En de opmerkingen 'UITSLUITEND BEDOELD VOOR 55+' helpen ook niet echt. En Alphen aan de Rijn is 40 km verderop
Anyway, zullen we weer ontopic?
Correct en nee, want alles kost meer dan 500.quote:Op zondag 25 augustus 2013 19:35 schreef snabbi het volgende:
Volgens mij ging het er over dat er geen geld meer over bleef om te kunnen sparen om te kunnen kopen. Er werd gevraagd met voorbeelden te komen omdat niet geloofd wordt dat er onder de 500 gehuurd kan worden in de randstad. Volgens mij is dat wel ontkracht.
Geen slecht idee, en daar zitten mooie pandjes tussen; Nieuwlandersingel bijv. Het is hier wel lastig om op de A9 te komen, maar de bereikbaarheid (o.a. naar Amsterdam) verbetert nog steeds. Er komen nieuwe aansluitingen op de A9 en volgend jaar gaat de opgekalefaterde Coentunnel open.quote:Op zondag 25 augustus 2013 19:01 schreef gelly het volgende:
Alkmaar +15km 1 tot 1,5 ton
http://www.funda.nl/koop/alkmaar/+15km/100000-150000/
half uur rijden
Hoe verklaar jij dan de voorbeelden van minder dan 500 euro uit diverse plaatsen in de Randstad? Mijn overzicht ging ook nog uit van kosten voor GWL en tv/internet. Die posten meegerekend kwam ik al op 640 inclusief. Me dunkt dat je voor dat geld wel woonruimte kunt vinden, ook in de randstad.quote:Op zondag 25 augustus 2013 19:36 schreef Skv het volgende:
[..]
Correct en nee, want alles kost meer dan 500.
Dan kun je dus ook ergens anders voor bruto 300 tot 400 euro minder gaan werken en netto evenveel overhouden. Simpelweg omdat je dan ofwel goedkoper kunt wonen ofwel minder tot geen reiskosten hebt. Nu kies je voor meer salaris en wonen in een dure omgeving. Keuzes, keuzes, keuzes. Maar je komt me in dit topic niet bepaald flexibel en creatief over en ziet telkens beren op de weg die er in Nederland niet zijn.quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:59 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik krijg geen reiskostenvergoeding dus ben aardig aan 'dichtbij wonen' gebonden. En alles kan best betaald worden, maar ik kan niet ruim bijsparen voor een eigen bijdrage aan een hypotheek.
Voor sommigen is veranderen van baan of woonplaats of besluiten daaromtrent nemen, al een "giga beer op de weg......".quote:Op zondag 25 augustus 2013 20:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar je komt me in dit topic niet bepaald flexibel en creatief over en ziet telkens beren op de weg die er in Nederland niet zijn.
als je serieus iets zoekt, kijk dan eens naar www.villex.nlquote:Op zondag 25 augustus 2013 19:28 schreef Skv het volgende:
[..]
We hadden het toch over kopen en bijna niks overhouden met huren? Die appartementen kosten je ook ruim 700 inc gwl per maand hoor. En de opmerkingen 'UITSLUITEND BEDOELD VOOR 55+' helpen ook niet echt. En Alphen aan de Rijn is 40 km verderop
Das 25 minuten met de autoquote:Op zondag 25 augustus 2013 19:28 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb juist geen auto om kosten te besparenquote:Op zondag 25 augustus 2013 21:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Das 25 minuten met de autoverwend kind.
los van het wel of geen auto hakt 80km per dag er wat kosten betreft stevig in.quote:Op zondag 25 augustus 2013 21:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Das 25 minuten met de autoverwend kind.
Door die bijdrage, wordt de instorting alleen maar versneld. Eindelijk ziet men in dat de prijzen jarenlang door perceptie werden opgedreven: HRA, aflossingsvrije/ & tophypotheken en hypotheekadviseurs deden de rest: de hypotheek ver boven de waarde opdrijven,quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:25 schreef Pap89 het volgende:
Zou die verplichte eigenbijdrage ook de huizenprijzen nog meer onder druk kunnen zetten?
Want dan vind ik het alleen maar mooi
We hebben het vaak over een luchtbel, maar wie zegt dat het ook zo is? Waarom is de bodem niet al lang bereikt? Dit is ook maar een perceptie van een groep die denkt dat de huisprijzen te hoog zijn. Feit is dat mensen hun baan kwijtraken, dan doet het er al niet toe of je een tophypotheek of een laag hypotheek hebt. Dat men met een schuld achter zit is ook slechts een moment opname. Toen het nog goed ging kon je prima een tophypotheek nemen, waarom spreken we eigenlijks over een tophypotheek, misschien is dat wel de standaard. Dat we nu in een dipje zitten zegt niks over de standaard, evenmin wanneer de prijzen flink stijgen. Het is een kwestie van vraag en aanbod en in dit geval speelt vertrouwen een belangrijke rol.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Door die bijdrage, wordt de instorting alleen maar versneld. Eindelijk ziet men in dat de prijzen jarenlang door perceptie werden opgedreven: HRA, aflossingsvrije/ & tophypotheken en hypotheekadviseurs deden de rest: de hypotheek ver boven de waarde opdrijven,
Nu stort het kaartenhuis ineen, dalingen van 10% per jaar zijn geen uitzondering en de bodem in de huizenprijs is nog niet in zicht. Miljoenen blijven met een restschuld en woekerpolis achter, denkend dat het opvolgen van hypotheekadvies, de goede was. Nou niet dus, de vis wordt duur betaald!!!
Dus ja, het is mooi.
http://nos.nl/artikel/543(...)-geld-hypotheek.htmlquote:Op zondag 25 augustus 2013 13:35 schreef Innisdemon het volgende:
TS: waar haal je deze wijsheid vandaan? Ik weet dat er geruchten zijn, maar het is bij lange na nog niet beklonken.
Heb je een bron?
Hmm nou gezien het feit de huidige generatie (mensen tot zo'n 25jaar oud) niet meer kunnen sparen, kan dit nog leuk worden op de huizenmarkt.quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:22 schreef Hallmark het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/543(...)-geld-hypotheek.html
Dit is echt lange-termijn en is niet meer dan een idee van het kabinet, zo lees ik het althans.
Niet meer kunnen, of niet meer willen?quote:Op maandag 26 augustus 2013 09:34 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hmm nou gezien het feit de huidige generatie (mensen tot zo'n 25jaar oud) niet meer kunnen sparen, kan dit nog leuk worden op de huizenmarkt.
10 jaar geleden kostten huizen ook de helft van nuquote:Op zondag 25 augustus 2013 13:30 schreef Juicyhil het volgende:
Toen ik starter was kwam ik niet verder dan 130k voor een huis hoorNiet zo gek dan dat ze een eigen bijdrage vragen.
Als je zo redeneert stel je m.i. te hoge eisen aan een "starters" woning. Het wordt niet voor niets "starters" woning genoemd, het eerste (op)stapje in je wooncarrière. Eisen stellen kun je alleen als je daar de middelen voor hebt. En die heb jij niet, vertel je ons net in de OP.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:30 schreef Skv het volgende:
[..]
Als ik toch iets ga kopen dan moet ik er ook tevreden mee zijn en er 100% achter staan.
Dit is toch wel een van de domste opmerkingen in dit topicquote:Op zondag 25 augustus 2013 14:17 schreef hvan het volgende:
[..]
dit is onzin natuurlijk. Je legt geen ruim ¤200K neer voor iets waar je niet 100% achter staat, maar het er maar mee moet doen omdat je een starter bent.quote:Op maandag 26 augustus 2013 11:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Als je zo redeneert stel je m.i. te hoge eisen aan een "starters" woning. Het wordt niet voor niets "starters" woning genoemd, het eerste (op)stapje in je wooncarrière. Eisen stellen kun je alleen als je daar de middelen voor hebt. En die heb jij niet, vertel je ons net in de OP.
Ik zou persoonlijk denken: als je nu 100-200 euro overhoudt, en je wilt echt graag weg daar, dan zou ik dat geld allemaal opzij zetten en vakantiegeld/kerstbonus ook. Soms moet je voor of-of kiezen in plaats van en-en.
In Duitsland is het heel normaal om al van kinds af aan te gaan sparen voor een woning, Bausparen heet dat, 80% hypotheek (van de taxatiewaarde, niet van de vraagprijs!) is het maximale dat je hier kunt lenen. De rest moet dus uit eigen zak komen.
Het zal nog wel even duren voor deze manier van voorbereiden op je eigen huis in Nederland ingeburgerd is maar ik juich het wel toe als het gaat gebeuren.
Natuurlijk zijn degenen die nu starten op de woningmarkt hier min of meer de dupe van, net nu er zo'n grote verandering is sta jij aan het begin van je wooncarrière en is het voor jou moeilijker een hypotheek te krijgen.
Maar niet getreurd, elk tijdvak heeft zo wel zijn dompers: toen wij voor het eerst gingen kopen was er ook een paar jaar eerder een of andere regel afgeschaft waardoor de huizenprijzen in enkele jaren praktisch waren verdubbeld; wij hebben nooit kunnen profiteren van die extreme stijgingen, het begon daarna allemaal net een beetje in te zakken.
Gelukkig kopen mensen een huis om in te wonen, en niet om te speculeren.
Ik denk dat het een grote denkfout is dat ook een starterswoning maar meteen aan allerlei eisen moet voldoen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 11:34 schreef ejfaar het volgende:
[..]
dit is onzin natuurlijk. Je legt geen ruim ¤200K neer voor iets waar je niet 100% achter staat, maar het er maar mee moet doen omdat je een starter bent.
Bovendien zie je het als opstapje. Raak dat opstapje maar weer voor dezelfde prijs kwijt als je een paar jaar later weg wil. Heb je weer een hoop geld weggegooid.
Je wil niet dat mensen denken dat ze over een paar jaar weg willen, maar ze mogen ook geen eisen stellen. Dat is nogal tegenstrijdig. Je gaat niet jarenlang wonen in een huis wat niet aan je eisen voldoet. Dus omdat jij in een flatje gewoond hebt, moet elke starter maar genoegen nemen met niks?quote:Op maandag 26 augustus 2013 11:43 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat het een grote denkfout is dat ook een starterswoning maar meteen aan allerlei eisen moet voldoen.
Het flat waarin ik ooit begon was echt niet mijn droomhuis. Maar het was wel het huis dat we op dat moment konden betalen, en daar gaat het om bij een starterswoning.
En mss moet je er niet van uit gaan dat je over "een paar jaar" al weg wilt. Ook dat is een denkfout die ik tegenwoordig vaak tegenkom.
Waarom zou je niet gewoon wachten tot je wel genoeg middelen (ofwel door sparen, ofwel door deels aflossen, ofwel door waardevermeerdering, ofwel door een combinatie van deze) een meer bij je wensen passend huis kunt kopen?
Daarnaast: weggegooid geld is een relatief begrip, TS vindt het geld dat hij nu aan huur uitgeeft ook weggegooid. Je zou ook kunnen redeneren dat een dak boven je hoofd hoe dan ook centen kost.
Nee, in 2018 wordt definitief dat je max. 100% kan lenen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 11:56 schreef _The_General_ het volgende:
Als dit idee er al gaat komen dan pas in 2018. Dit volgens de media.
quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:22 schreef Hallmark het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/543(...)-geld-hypotheek.html
Dit is echt lange-termijn en is niet meer dan een idee van het kabinet, zo lees ik het althans.
Geldt dus eigenlijk alleen voor degenen die nu 10-15 jaar oud zijn.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, in 2018 wordt definitief dat je max. 100% kan lenen.
Dat omlaag brengen naar 80% is nog van daarna.
[..]
Misschien moeten mensen dan gewoon even kijken wat ze echt nodig hebben. Toen ik mijn huis inrichtte, heb ik een bank van 20 jaar oud neergezet, een eethoek bij een outlet gehaald en een tweedehands bed. Matrassen waren nieuw. Ik was bij elkaar 550 voor de eethoek kwijt, plus 350 voor het bed (nieuwe matras was 250 euro).quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:07 schreef ejfaar het volgende:
Ik vind 20% wel erg fors, aangezien je als starter ook je hele inboedel etc nog moet kopen en je het dan ook niet over kleine bedragen hebt.
Fantastisch dat je alleen je eigen situatie bekijkt. Als ik naar mezelf kijk wil ik op een fatsoenlijke bank zitten en een fatsoenlijk matras hebben om op te slapen. Een paar stoelen/eetkamertafel/koelkast/vriezer/wasmachine/droger/tv(meubel)/tafel in woonkamer etc etc is ook nog wel fijn.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:11 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Misschien moeten mensen dan gewoon even kijken wat ze echt nodig hebben. Toen ik mijn huis inrichtte, heb ik een bank van 20 jaar oud neergezet, een eethoek bij een outlet gehaald en een tweedehands bed. Matrassen waren nieuw. Ik was bij elkaar 550 voor de eethoek kwijt, plus 350 voor het bed (nieuwe matras was 250 euro).
Het is natuurlijk wel een beetje vreemd als de financiële eisen die de overheid oplegt, er voor zorgt dat je niet eens de basisinrichting nieuw kunt aanschaffen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:11 schreef Hallmark het volgende:
Misschien moeten mensen dan gewoon even kijken wat ze echt nodig hebben.
Maar je kan dat niet betalen zonder lening?quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:13 schreef ejfaar het volgende:
Fantastisch dat je alleen je eigen situatie bekijkt. Als ik naar mezelf kijk wil ik op een fatsoenlijke bank zitten en een fatsoenlijk matras hebben om op te slapen. Een paar stoelen/eetkamertafel/koelkast/vriezer/wasmachine/droger/tv(meubel)/tafel in woonkamer etc etc is ook nog wel fijn.
40K bruto per jaar? Daar zit een starter lang niet aan. Althans niet in mijn vakgebied.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:15 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat houdt in dat je bijna een volledig bruto jaarinkomen netto moet sparen.
Die spullen an sich wel, maar ze willen nu dat je èn dit zelf betaalt èn 20% zelf ophoest.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:24 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Maar je kan dat niet betalen zonder lening?
Ik denk dat hij een jaarinkomen voor een koppel bedoeltquote:Op maandag 26 augustus 2013 12:26 schreef Skv het volgende:
[..]
40K bruto per jaar? Daar zit een starter lang niet aan. Althans niet in mijn vakgebied.
Dan koop je die spullen goedkoop/tweedehands/gratis, waardoor je weer meer geld overhoudt voor de aanbetaling van het huis.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:28 schreef ejfaar het volgende:
Die spullen an sich wel, maar ze willen nu dat je èn dit zelf betaalt èn 20% zelf ophoest.
De overheid bepaalt niet waar ik die spullen koop. Heel Nederland heeft dit gewoon zo kunnen financieren, dus waarom een nieuwe starter niet?quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:35 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Dan koop je die spullen goedkoop/tweedehands/gratis, waardoor je weer meer geld overhoudt voor de aanbetaling van het huis.
Inderdaad. Waarom zou je het zoveel slechter moeten hebben dan je ouders? Hét bewijs dat welvaart gepiekt heeft bij de babyboomers en nu al zeker een decennium hard aan het dalen is.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:37 schreef ejfaar het volgende:
[..]
De overheid bepaalt niet waar ik die spullen koop. Heel Nederland heeft dit gewoon zo kunnen financieren, dus waarom een nieuwe starter niet?
Het is nogal onredelijk om te verwachten dat mensen maar in de bende gaan zitten 'want ze zijn starter'
Maar ow wee als de HRA aangepakt wordt, want dan kan de vakantie geannuleerd wordenquote:Op maandag 26 augustus 2013 12:42 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Inderdaad. Waarom zou je het zoveel slechter moeten hebben dan je ouders? Hét bewijs dat welvaart gepiekt heeft bij de babyboomers en nu al zeker een decennium hard aan het dalen is.
De vierde vakantie jaquote:Op maandag 26 augustus 2013 12:44 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Maar ow wee als de HRA aangepakt wordt, want dan kan de vakantie geannuleerd worden
Jij bepaalt inderdaad zelf waar je je spullen koopt. En de winkel bepaalt hoeveel het kost. En kun je dat niet betalen...? Dan moet je alternatieven gaan zoeken die jij wél kunt betalen, want anders leef je boven je stand.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:37 schreef ejfaar het volgende:
De overheid bepaalt niet waar ik die spullen koop. Heel Nederland heeft dit gewoon zo kunnen financieren, dus waarom een nieuwe starter niet?
Het is nogal onredelijk om te verwachten dat mensen maar in de bende gaan zitten 'want ze zijn starter'
Goeie vraag !quote:Op maandag 26 augustus 2013 11:02 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Niet meer kunnen, of niet meer willen?
45k is wel absurd veel geld als je kijkt naar wat we in dit land gemiddeld als spaargeld hebben:quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:33 schreef Mike4Ever het volgende:
Er is geen hond die cash zijn huis kan betalen. Daarom zijn er ook hypotheken met een looptijd van 30 jaar bedacht. Dat is omdat je dan niet eerst tot je 60e levensjaar hoeft te sparen om een huis te kunnen kopen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:39 schreef DarkerThanBlack het volgende:
En dat de huizen daar de helft kostenquote:Op zondag 25 augustus 2013 13:44 schreef kwiwi het volgende:
Het minimumloon ligt netto ongeveer 100 euro lager en een modaal salaris ligt 300 euro lager dan jouw bedragen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ervaring.
Huur 500
G/W/L 100
Internet/tv 40
Mobieltje 25
Boodschappen 150
Zorgverzekering 100
Vervoer (OV) 200
Hobby's/uitgaan 100
kleding 50
Totaal ¤1265,-. Dat heb je met een minimumloon al netto te besteden.
Een modaal nettoloon is ruim 1800 euro.
En dan vind ik dat ik de OV kosten nog redelijk ruim heb genomen, voor dat bedrag reisde ik vorig jaar dagelijks ca. 40 kilometer enkele reis. Ik kreeg een vergoeding van mijn werkgever die de kosten dekte, maar zo niet, dan kun je je OV-kosten voor woon-werk verkeer ook nog van de belasting aftrekken.
Wat betreft het vermogen van (groot)ouders: Ken je de betekenis van het woord gemiddeld wat ik in mijn vorige post gebruikt heb?
Je hoeft niet in jij-vorm te praten hoor, is niet van toepassing. Starters kunnen het wel betalen. Zolang ze de hypotheeklasten op kunnen brengen is dat prima. Alleen de overheid vindt het nodig zich daarmee te bemoeien.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:47 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Jij bepaalt inderdaad zelf waar je je spullen koopt. En de winkel bepaalt hoeveel het kost. En kun je dat niet betalen...? Dan moet je alternatieven gaan zoeken die jij wél kunt betalen, want anders leef je boven je stand.
Maar ik begrijp dat jij erg neerkijkt op spullen die tweedehands/goedkoop/gratis zijn aangezien je het 'bende' noemt.
Het bestedingspatroon was dan ook wat anders he... Je kan nog steeds op 1 inkomen rondkomen met een gezin, je moet dan wel je prioriteiten anders leggen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:46 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
De vierde vakantie ja
Als ik kijk wat mijn ouders konden bereiken op 1 chauffeursloontje en wat wij bereiken, beide werkend en een titel voor de naam, word ik kotsmisselijk.
Je kunt alles bij de kringloop halen, het zijn simpele keuzes.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:49 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ik kijk nergens op neer, maar een fatsoenlijke inboedel kost gewoon een hoop geld en heb je niet voor een habbekrats.
Niemand heeft het over een vrijstaand huis met grote tuin. Een fatsoenlijk rijtjeshuis in een fatsoenlijke wijk is wel iets wat je mag eisen. Dat was vroeger mogelijk en wordt door zulke regels onmogelijk gemaakt.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:51 schreef gelly het volgende:
[..]
Het bestedingspatroon was dan ook wat anders he... Je kan nog steeds op 1 inkomen rondkomen met een gezin, je moet dan wel je prioriteiten anders leggen.
Ook de startende generatie voor ons kon geen vrijstaand huis met grote tuin betalen.
Ik had het over een fatsoenlijke inboedel. Dat jouw eisen laag zijn, zegt niet dat dat voor iedereen geldt.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kunt alles bij de kringloop halen, het zijn simpele keuzes.
Op 1 inkomen koop je geen rijtjeshuis...quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:51 schreef gelly het volgende:
[..]
Het bestedingspatroon was dan ook wat anders he... Je kan nog steeds op 1 inkomen rondkomen met een gezin, je moet dan wel je prioriteiten anders leggen.
Ook de startende generatie voor ons kon geen vrijstaand huis met grote tuin betalen.
Dat is nog steeds mogelijk, alleen niet voor iedereen. Een koophuis is een luxegoed.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:53 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Niemand heeft het over een vrijstaand huis met grote tuin. Een fatsoenlijk rijtjeshuis in een fatsoenlijke wijk is wel iets wat je mag eisen. Dat was vroeger mogelijk en wordt door zulke regels onmogelijk gemaakt.
Dan is het dus simpelweg een keuze die je maakt en moet je niet zeuren dat je het geld niet hebt.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:54 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ik had het over een fatsoenlijke inboedel. Dat jouw eisen laag zijn, zegt niet dat dat voor iedereen geldt.
Maar dan wel een verplicht luxegoed, want sociale huur mag niet met een salaris van 1,5 maal minimumloon.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat is nog steeds mogelijk, alleen niet voor iedereen. Een koophuis is een luxegoed.
Maar omdat je eisen zo hoog zijn heb jij dan een probleem en niet de mensen die wel te tering naar de nering kunnen en willen zetten.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:54 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ik had het over een fatsoenlijke inboedel. Dat jouw eisen laag zijn, zegt niet dat dat voor iedereen geldt.
Het geld is er wel, alleen door regeltjes wordt het onmogelijk gemaakt. Jouw redenatie volgende zouden leningen helemaal niet moeten bestaan. Iedereen nu dus even zijn huis verkopen en hypotheek aflossen!quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:55 schreef gelly het volgende:
[..]
Dan is het dus simpelweg een keuze die je maakt en moet je niet zeuren dat je het geld niet hebt.
Nogmaals, dit heeft geen betrekking op mij.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar omdat je eisen zo hoog zijn heb jij dan een probleem en niet de mensen die wel te tering naar de nering kunnen en willen zetten.
Je kan gewoon een persoonlijke lening met dito rente afsluiten, waarom moet dat in een hypotheek die daar niet voor bedoeld is ?quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:57 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Het geld is er wel, alleen door regeltjes wordt het onmogelijk gemaakt. Jouw redenatie volgende zouden leningen helemaal niet moeten bestaan. Iedereen nu dus even zijn huis verkopen en hypotheek aflossen!
Ja maar, jij/u (quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:54 schreef ejfaar het volgende:
Nu niet meer nee, mijn ouders hebben dat destijds wel gekund en hun ouders ook.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:54 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Op 1 inkomen koop je geen rijtjeshuis...
De hypotheek kan gewoon voor het huis dienen. Die zou je 100% moeten kunnen lenen en de inboedel gewoon zelf betalen. Die 100% ben ik het volledig mee eens. Die 80% alleen niet.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:58 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kan gewoon een persoonlijke lening met dito rente afsluiten, waarom moet dat in een hypotheek die daar niet voor bedoeld is ?
Die kan de inboedel dus wel betalen, maar het huis niet.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:58 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ja maar, jij/u () of die starter waar je het over hebt, kan die volgens jou 'fatsoenlijke' inboedel blijkbaar niet betalen! Dan moet jij/u/de starter zijn/haar eisen toch verlagen?
Nogmaals: dan moet 'die' de eisen voor de inboedel verlagen, zodat 'die' meer geld overhoudt voor de aanbetaling van het huis.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:01 schreef ejfaar het volgende:
Die kan de inboedel dus wel betalen, maar het huis niet.
Terwijl die eigen inbreng (geen aanbetaling) niet nodig is en dat ook nooit is geweest. Zolang je maandelijks je hypotheeklasten kan voldoen is het prima toch? Daarbij moeten starters sowieso al 50% aflossen volgens mij, waardoor je starters eigenlijk confronteerd met 2 maal een eigen inbreng.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:03 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Nogmaals: dan moet 'die' de eisen voor de inboedel verlagen, zodat 'die' meer geld overhoudt voor de aanbetaling van het huis.
Starters moeten op dit moment gewoon al 100% aflossen (wilt men gebruik maken van HRA), dus dat is al afgevangen, het nog meebrengen van 20% is ook een onzin plan.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:05 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Terwijl die eigen inbreng (geen aanbetaling) niet nodig is en dat ook nooit is geweest. Zolang je maandelijks je hypotheeklasten kan voldoen is het prima toch? Daarbij moeten starters sowieso al 50% aflossen volgens mij, waardoor je starters eigenlijk confronteerd met 2 maal een eigen inbreng.
Ergo, we worden in rap tempo armer....quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nu niet meer nee, mijn ouders hebben dat destijds wel gekund en hun ouders ook.
Het netto minimumloon is ¤1242,05 als er geen extra (niet-wettelijke) premies worden ingehouden door de werkgever.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:48 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het minimumloon ligt netto ongeveer 100 euro lager en een modaal salaris ligt 300 euro lager dan jouw bedragen.
Dan blijft nog steeds staan dat een starter veelal geen modaal salaris verdient.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het netto minimumloon is ¤1242,05 als er geen extra (niet-wettelijke) premies worden ingehouden door de werkgever.
Een modaal jaarsalaris is 32500 euro, ofwel 2508 euro per maan bruto. Netto is dat ¤1847,58 per maand.
Uiteraard kunnen we hier geen rekening houden met branche-, bedrijfs- en persoonsgebonden regelingen en aftrekposten die het nettoloon beïnvloeden.
Bron
Volgende keer beter je huiswerk doen.
Mijn ouders konden dat ook niet op een arbeiderssalaris en hun ouders ook niet. Ja, in een dorpje in Groningen maar daar kan dat nu nog steeds. Bij de mensen van de generatie van mijn ouders hebben de meesten die een koopwoning hebben wel degelijk (tijdelijk) twee salarissen gehad of steun van hun ouders.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nu niet meer nee, mijn ouders hebben dat destijds wel gekund en hun ouders ook.
Hoe hoog je eisen zijn doet er niet toe. Het gaat er om wat je portemonnee op dat moment kan betalen. Natuurlijk is het leuk als je een flinke zak geld hebt waar je lekker mee kan shoppen, maar als je zo snel mogelijk wil verhuizen is je geldzak niet zo goed gevuld en moet je het met minder doen. De keus is dus langer sparen of minder luxe.quote:Op maandag 26 augustus 2013 12:54 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ik denk dat je je trollpoging inmiddels wel kan stakenquote:Op maandag 26 augustus 2013 13:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn ouders konden dat ook niet op een arbeiderssalaris en hun ouders ook niet. Ja, in een dorpje in Groningen maar daar kan dat nu nog steeds. Bij de mensen van de generatie van mijn ouders hebben de meesten die een koopwoning hebben wel degelijk (tijdelijk) twee salarissen gehad of steun van hun ouders.
[..]
Hoe hoog je eisen zijn doet er niet toe. Het gaat er om wat je portemonnee op dat moment kan betalen. Natuurlijk is het leuk als je een flinke zak geld hebt waar je lekker mee kan shoppen, maar als je zo snel mogelijk wil verhuizen is je geldzak niet zo goed gevuld en moet je het met minder doen. De keus is dus langer sparen of minder luxe.
Dan blijft ook nog steeds staan dat je met noemenswaardig minder dan modaal toch al geen fatsoenlijke woning kunt kopen. Dan is er dus ook geen noodzaak tot een bruto jaarsalaris aan spaargeld.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:43 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Dan blijft nog steeds staan dat een starter veelal geen modaal salaris verdient.
een startende HBO'er kan nu op 1 maandsalaris van ¤2400 echt niet zomaar een rijtjeshuis kopen. Dertig jaar geleden wel: nieuwbouw, premiewoning. Doordat hypotheken in de jaren '90 steeds meer op twee inkomens berekend werden en de prijzen rap stegen is nu minder bereikbaar dan toen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn ouders konden dat ook niet op een arbeiderssalaris en hun ouders ook niet. Ja, in een dorpje in Groningen maar daar kan dat nu nog steeds. Bij de mensen van de generatie van mijn ouders hebben de meesten die een koopwoning hebben wel degelijk (tijdelijk) twee salarissen gehad of steun van ouders.
Want 40k spaargeld vult het gat niet op?quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:55 schreef poemojn het volgende:
[..]
een startende leraar VO kan nu op 1 maandsalaris van ¤2400 echt niet zomaar een rijtjeshuis kopen. Dertig jaar geleden wel: nieuwbouw, premiewoning. Doordat hypotheken in de jaren '90 steeds meer op twee inkomens berekend werden en de prijzen rap stegen is nu minder bereikbaar dan toen.
Ik kom voor die leraar nu op een max hypotheek van ca ¤150.000. Het rijtjeshuis van toen moet nu ca ¤190.000 opbrengen. Daar zit een gat dat je alleen kunt opvullen met een tweede inkomen.
Nee, want KK komt er nog bij + je volledige inboedelquote:Op maandag 26 augustus 2013 13:59 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Want 40k spaargeld vult het gat niet op?
Mijn ouders woonden gewoon in een rijtjeshuis in Spijkenisse, sterker nog, een straat verder dan waar ik zelf nu woon en nagenoeg eenzelfde huis. Enig verschil is dat wij het huis op 2 volledige salarissen hebben moeten bekostigen en mijn ouders dat gewoon 1 salaris konden. En mijn pa was leraar dus dat was ook geen torenhoog salaris.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn ouders konden dat ook niet op een arbeiderssalaris en hun ouders ook niet. Ja, in een dorpje in Groningen maar daar kan dat nu nog steeds. Bij de mensen van de generatie van mijn ouders hebben de meesten die een koopwoning hebben wel degelijk (tijdelijk) twee salarissen gehad of steun van hun ouders.
[..]
40K eigen inbreng is al ruim 20% van 190K. Dus ik weet niet waarom je dan nog eens 20% extra zou moeten inbrengen?quote:Op maandag 26 augustus 2013 14:01 schreef poemojn het volgende:
Plus die evt 20% inbreng. En je hebt nog een studieschuld, die nu ook meer inhakt op je inkomen dan toen.
Ja, laten we de starters straffen en degene die onder water staan lekker laten gaanquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:14 schreef poemojn het volgende:
Volgens minister Blok is die gemiddelde restschuld nu al ¤60.000, dus er mag nog wel wat meer gespaard worden..
Mja, je kan ook een hypotheek van 20 jaar nemenquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:14 schreef poemojn het volgende:
Volgens minister Blok is die gemiddelde restschuld nu al ¤60.000, dus er mag nog wel wat meer gespaard worden..
Het punt is dat je tijdens die 10 jaar werken ook niet heel goed kan sparen. Als je een beetje salaris hebt kom je niet in aanmerking voor een sociale huurwoning en moet je dus huren in de vrije sector waar de huur zo hoog is dat je niet een fatsoenlijk bedrag overhoud om te sparen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:10 schreef OngeschiktX het volgende:
Dit topic is zo typisch voor de huidige generatie:
Ik wil perse op mezelf wonen
Ik wil een eigen huis
Ik wil geen flat, maar een rijtjeshuis
Ik wil geen tweehandsspullen, maar volledig nieuwe inboedel
Ik wil dichtbij m'n werk wonen
Ja, ze staan allemaal in dit topic, en allemaal van TS. Als ik z'n post history ga doorspitten wordt die lijst waarschijnlijk 10x zo lang en de lijst van wat 'ie al heeft 100x zo lang.
Misschien eerst eens een jaar of 10 gaan werken, dan mag je een keer wat te willen hebben. Ik wed dat je ouders ook niet na een jaartje werken een rijtjeshuis hebben gekocht. Sterker nog, een groot deel van Nederland koopt nooit een eigen huis. En TS wil na een paar jaar werken een eigen huis, geen flat, nee wel iets fatsoenlijks. En TS is niet de enige; half Nederland doet tegenwoordig een flut studie op de universiteit of hogeschool en denk heel wat te zijn. Eerst jaren lang studiefinanciering trekken, daarnaast gesponsord studeren, gratis heel Nederland doorreizen en als ze niet binnen een paar jaar werken een eigen huis hebben, is het niet eerlijk. Draag eerst maar eens wat bij aan de maatschappij.
Moet?quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:31 schreef opreis het volgende:
[..]
Het punt is dat je tijdens die 10 jaar werken ook niet heel goed kan sparen. Als je een beetje salaris hebt kom je niet in aanmerking voor een sociale huurwoning en moet je dus huren in de vrije sector waar de huur zo hoog is dat je niet een fatsoenlijk bedrag overhoud om te sparen.
Als je hetzelfde bedrag dat je uitgeeft aan huur in de vrije sector uitgeeft aan een hypotheek van een koophuis/appartement dan leef je meteen een stuk beter.
Ik vind het niet heel gek dat mensen dan 'zeuren' dat ze minder waar voor hun geld krijgen.
Dus waar voorgaande generaties dat wel makkelijk konden, moeten we nu maar genoegen nemen met minderquote:Op maandag 26 augustus 2013 22:37 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Moet?
Wat dacht je van:
Bij je ouders blijven wonen
Een paar jaar in je kamer blijven wonen na je studie
Met werkende vrienden een huis huren
Gaan samenwonen om kosten te delen
Een studio huren ipv een appartement
Moet je eens zien hoeveel je dan in 10 jaar bij elkaar kan sparen.
quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:37 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Moet?
Wat dacht je van:
Bij je ouders blijven wonen iets langer snap ik, maar je hebt ook ouders die als de kinderen 18~21 zijn zeggen dat ze moeten wieberren, niet voor iedereen een optie dus.
Een paar jaar in je kamer blijven wonen na je studie meestal zijn die 'woningen'/kamers speciaal gereserveerd voor studenten en moet je dus opbokken zodra je je diploma hebt behaald
Met werkende vrienden een huis huren dan moet je 1. vrienden hebben met wie je samen kan wonen (met sommige vrienden kan ik prima een biertje drinken en lachen maar ze dag en nacht zien is een ander verhaal) en 2. vrienden hebben die in dezelfde situatie zitten en met jou willen samenwonen
Gaan samenwonen om kosten te delen dit is inderdaad een goede optie maar niet iedereen is zo gelukkig in de liefde
Een studio huren ipv een appartement zijn voor zover ik weet nog steeds niet altijd zo goedkoop
Moet je eens zien hoeveel je dan in 10 jaar bij elkaar kan sparen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |