abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130423236


Vorige topics
TRV / [Centraal] Ryanair
TRV / [Centraal] Ryanair #2
TRV / [centraal] Ryanair #3
TRV / [centraal] Ryanair #4
TRV / [centraal] Ryanair #5
TRV / Ryanair #6
TRV / Ryanair #7 - Waar we online inchecken
TRV / [Centraal] Ryanair #8 Online inchecken beetje offline...
TRV / [Centraal] Ryanair #9 | Alleen lopen is goedkoper!
TRV / [Centraal] Ryanair #10 ||| Elke week nieuwe aanbiedingen!
TRV / [Centraal] Ryanair #11 ||| in december nog goedkoper
TRV / [Centraal] Ryanair #12 ||| Waar de koffers thuis blijven
TRV / [Centraal] Ryanair #13
TRV / [Centraal] Ryanair #15
TRV / [Centraal] Ryanair #16
TRV / [Centraal] Ryanair #17
TRV / [Centraal] Ryanair #18
TRV / [Centraal] Ryanair #19 We'll fly, We'll fly awaayyyyyy
TRV / Ryanair #20
TRV / Ryanair #21

Veelgestelde vragen

(Antwoorden op vrijwel al je vragen kun je vinden op http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php)

Hoe moet dat nou met je naam?
Eerste voornaam zoals in paspoort (of ID kaart) en achternaam in vullen. Als er een accent in staat, invullen zoals het op het onderste randje van je paspoort/ID kaart staat.
Heb je het fout gedaan, dan meteen bellen. Wijzigen is dan meestal gratis, zo blijkt uit de ervaringen hier. Een wijziging van naam kost normaal gesproken ¤100,- per persoon bij Ryanair, in dat geval is het meestal voordeliger om een nieuw ticket te boeken en het oude ticket niet te gebruiken (no-show).

Online inchecken?
Is heel gemakkelijk en gratis als je alleen met 1 stuk handbagage (max. 10 kilo, max 55x40x20 cm) reist. Als je online incheckt met ruimbagage betaal je de prijs van ruimbagage + 5 euro per persoon per enkele reis voor online check-in. Inchecken op de luchthaven kost ¤10,- per persoon per enkele reis en raad ik iedereen af.

Reis je met ruimbagage, dan kan je die achterlaten bij het bagage drop-off point van Ryanair op de luchthaven.

Online inchecken kan vanaf 15 dagen voor vertrek. Je moet gegevens van je paspoort/ID kaart invullen bij het online inchecken.

(Vanaf 1 Oktober 2009 is inchecken op de luchthaven niet meer mogelijk bij Ryanair)!

Iets fout gedaan?
Kom je er te laat achter dat je wat fout hebt gedaan, dan heb je net als bij andere maatschappijen pech. Gelukkig kun je voor weinig geld een nieuw ticket boeken. Als de fout snel na de boeking opgemerkt wordt het soms gratis kan worden aangepast door Ryanair te bellen.

Hoe zit dat nou met de handbagage?
Iedere passagier (ongeacht of je betaald voor ruimbagage of niet) die met Ryanair vliegt heeft het recht om 1 stuk handbagage mee te nemen (een rugzak en een plastic tas mag dus niet, dit zijn 2 stukken). De maximale afmetingen van dit stuk handbagage zijn: 55 x 40 x 20 centimeter. Het stuk handbagage mag niet meer dan 10 kilo wegen.

Algemene veiligheidsregels (ook met betrekking tot vloeistoffen) zijn te lezen op de website van Eindhoven Airport.

Daarnaast kunnen er per luchthaven nog extra regels zijn.

En al die extra kosten?
Voor een extra bedrag kan je kiezen om:
- één of meerdere stuks bagage in te checken (hieronder meer)
- als eerste aan boord te gaan (hieronder meer)
- sportuitrusting mee te nemen
- een reisverzekering af te sluiten
- hotels, autohuur etc. te regelen
- te betalen met een normale Creditcard of met een Visa Elektron (hieronder meer over creditcardkosten)

En aan boord kun je ook nog er zelf voor kiezen wat te eten en drinken te kopen.

Erg bepalend voor de prijs van de vlucht zijn:
- reizen in duurdere periodes zoals vakanties of weekenden
- reizen vanaf goedkopere of duurdere vliegvelden (bijvoorbeeld: Op Eindhoven Airport betaal je 40 euro aan belastingen en toeslagen terwijl je op Weeze Airport maar 16 euro aan belastingen en toeslagen betaalt)

Prijsoverzicht extra's:
-Creditcardtoeslag: 2% van de totale transactie
-Toeslag instappen met prioriteit (p.p./enkele vlucht): ¤7,- online, ¤10,- via callcenter of op de luchthaven
-Stoelreservering: ¤10,- online, ¤15,- via callcenter of op de luchthaven
-Naamswijziging ¤110,- online, ¤160,- via callcenter of op de luchthaven
Ingecheckte bagage:
-1e tas, 15 kilo: ¤15-¤40 online, ¤60-¤130 via callcenter of op de luchthaven
-1e tas, 20 kilo: ¤25-¤50 online, ¤75-¤140 via callcenter of op de luchthaven
-2e tas, 15 kilo: ¤40-¤60 online, ¤105-¤160 via callcenter of op de luchthaven
-Toeslag voor overbagage, per kilo: ¤20,- op de luchthaven

Soms zie ik een aanbieding dat je voor ¤10,- (of minder) per enkele reis kan vliegen, is dat echt waar?
Ja! Er zijn hier genoeg mensen die aan het einde van het boekingsproces uitkwamen op ¤10,- (of nog minder zelfs) inclusief alle toeslagen. Dit komt omdat Ryanair dan een deel van jouw belastingen en toeslagen betaalt. Dit is de manier van Ryanair om reclame te maken. Je kan er echter vanuit gaan dat er in hetzelfde vliegtuig dan mensen zitten die 20 keer de prijs van jouw ticket hebben betaald, dus Ryanair betaalt het natuurlijk niet echt zelf.
Soms geeft Ryanair zelfs gratis vliegtickets weg! Dan kom je aan het einde van het boekingsproces op ¤0,01 uit.

Kan ik ook zonder Creditcard(kosten) boeken?
Je kan er ook voor kiezen om te betalen met de betaalkaarten (debit) van Maestro, Visa Connect, Visa Electron, Mastercard Prepaid en Visa Delta. Hiermee bespaart u 2% op de kosten van uw boeking.

Weeze Airport? Goedkoop vliegen vanaf de Nederlands/Duitse grens?
In Nederland zijn de kosten voor het gebruik van een Luchthaven voor alle vliegmaatschappijen ontzettend duur. Schiphol Airport is bijvoorbeeld na London Heatrow het duurste vliegveld van Europa. Als je vliegt vanaf Eindhoven Airport en Maastricht Airport betaal je meestal rond de 26 euro aan belastingen.

Nog geen 80 Kilometer vanaf Eindhoven, Tussen Nijmegen en Dusseldorf, licht Weeze Airport, oorspronkelijke naam: Niedherrhein Airport (IATA Code: NRN). Het ligt in het dorpje Weeze, net over de grens tussen Nederland en Duitsland bij Nijmegen.

Airport Weeze op Google Maps.

Als je vliegt vanaf Weeze Airport betaal je meestal maar ¤15,- aan luchthavenbelasting, soms minder! Zeker als je met veel mensen reist is dit al snel veel goedkoper dan vliegen vanuit Nederland. En er zijn vanaf Weeze veel meer bestemmingen beschikbaar dan vanaf Nederlandse Ryanair vliegvelden (zie www.ryanair.com). Je kan ook goedkoop vanaf Charleroi in Belgie vliegen. Bij het boekingssysteem van Ryanair heet deze luchthaven "Brussels S. Charleroi (CRL)".

Op de website van Ryanair wordt Weeze Airport ook wel "Dusseldorf (NRN)" genoemd. Ryanair vliegt niet vanaf Dusseldorf International Airport, dus als er Dusseldorf op je Ryanair ticket staat is het altijd vanaf Weeze.


Ik wil toch wat eten en drinken in het vliegtuig kopen. Wat moet ik daarvoor betalen?




Ik vind het leuk om over Ryanair te praten en om meer te weten te komen over Ryanair, waar kan ik terrecht?
http://www.ryanairfanclub.com/
http://ryanair.site-forums.com/
http://www.facebook.com/pages/Ryanair/90481925067

Huidige aanbiedingen: http://www.ryanair.com/site/NL/?fares=more

De OP is hier te vinden!

TVP's en offtopic reacties vliegen het topic uit!

[ Bericht 1% gewijzigd door larsico op 24-08-2013 20:37:39 ]
pi_130423283
Ligt er heel erg aan hoe druk het is, en ik had mezelf al verbeterd met 15 minuten. Zie ook een paar posts terug met uitleg waar bij mij de tijd in ging zitten. We waren ook met meerdere personen, dus dat scheelt ook nog wat. En het was redelijk druk.
pi_130424042
nou jongens lekker boeiend die minuten.
PWBF
pi_130424102
Koopt er serieus weleens iemand wat te eten aan boord bij Ryanair?. Dure rommel allemaal :') 5 euro voor een blikje Heineken :r .
Abracadabra, tapate guarra!
pi_130424175
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:51 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Koopt er serieus weleens iemand wat te eten aan boord bij Ryanair?. Dure rommel allemaal :') 5 euro voor een blikje Heineken :r .
ik ben het niet van plan. kan wel 1 a 2 uur zonder bier
PWBF
pi_130424246
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:50 schreef Nielsch het volgende:
nou jongens lekker boeiend die minuten.
Je hebt gelijk, inderdaad niet geheel relevant voor dit topic. Ik ga nu weer over op Ryanair ;)
(Alhoewel ik maximaal 5 minuten nog steeds erg kort vind :P)
pi_130424762
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 15:30 schreef Nielsch het volgende:
gewoon bier drinken en lullen met alleen-reizende vrouwen...
Heb vorige vlucht nog inderdaad heel gezellig gehad met een chickie waar ik later nog mee heb afgesproken :)

Bestel overigens nooit wat bij RyanAir, zorg altijd dat ik met leeg plastic flesje door security ga, bijvullen op wc.
pi_130432741
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:51 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Koopt er serieus weleens iemand wat te eten aan boord bij Ryanair?. Dure rommel allemaal :') 5 euro voor een blikje Heineken :r .
Laatst wel een flesje water voor 3 euro oid, omdat na de instapcontrole geen shop meer was en ik niet zoals een slim iemand hier boven een leeg flesje mee had.

Ook irritant vond ik dat blije muziekje toen het vliegtuig geland was, terwijl dat een bijzonder oncomfortabele landing was, waarbij veel te hard geremd werd :')
  zondag 25 augustus 2013 @ 02:22:29 #9
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130433997
Hoe meer ik met kleine airlines van buiten Europa vlieg, hoe meer ik me realiseer dat Ryanair gewoon oncomfortabel landt. Dat achterlijk hard remmen inderdaad, ze doen het met opzet!
pi_130434502
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 01:05 schreef Palomar het volgende:

[..]

Laatst wel een flesje water voor 3 euro oid, omdat na de instapcontrole geen shop meer was en ik niet zoals een slim iemand hier boven een leeg flesje mee had.

Ook irritant vond ik dat blije muziekje toen het vliegtuig geland was, terwijl dat een bijzonder oncomfortabele landing was, waarbij veel te hard geremd werd :')
Volledig mee eens, ze komen aanvliegen als een bezetene zo hard. En dan vol in de remmen inclusief dat kutmuziekje "another on time flight" :')
Abracadabra, tapate guarra!
pi_130434930
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 03:34 schreef BoxeurDesRues het volgende:

[..]

Volledig mee eens, ze komen aanvliegen als een bezetene zo hard. En dan vol in de remmen inclusief dat kutmuziekje "another on time flight" :')
Het is ook zo dat ze hun vluchttijden veel te ruim nemen, waardoor het lijkt alsof ze bijna altijd op tijd zijn. Tsja, dat is Ryanair ;)
  zondag 25 augustus 2013 @ 09:15:23 #12
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_130435376
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 07:45 schreef larsico het volgende:

[..]

Het is ook zo dat ze hun vluchttijden veel te ruim nemen, waardoor het lijkt alsof ze bijna altijd op tijd zijn. Tsja, dat is Ryanair ;)
Het zogenaamde padden van de schematijden voor de vluchten gebeurd door alle luchtvaartmaatschappijen.
En hoewel de daadwerkelijke vluchttijd natuurlijk korter is dan de schematijd, moet je natuurlijk ook niet rekenen het moment dat je opstijgt en het moment dat je land. Juist het taxiën van en naar de gate kost veel tijd.
Bij Eindhoven Airport bijvoorbeeld komt het voor dat het 15 minuten duurt voordat je op kan stijgen omdat men niet mag/kan opstijgen bij de terminal maar eerst naar de andere kant van de landingsbaan moet rijden en ondertussen moet wachten op elk binnenkomend vliegtuig, vanaf de Polderbaan op Schiphol ben ik sneller de lucht in.
Daarnaast komt het ook voor dat je in de wachtrij staat om op te mogen stijgen of landen, al deze zaken moeten natuurlijk wel in de schematijd meegenomen worden.
Dus 15 minuten taxi op Eindhoven, 32 minuten vliegen naar London Stansted, en dan nog 13 minuten taxiën is eigenlijk helemaal niet zo ruim voor het uurtje wat gerekend wordt.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_130435401
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:15 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Het zogenaamde padden van de schematijden voor de vluchten gebeurd door alle luchtvaartmaatschappijen.
En hoewel de daadwerkelijke vluchttijd natuurlijk korter is dan de schematijd, moet je natuurlijk ook niet rekenen het moment dat je opstijgt en het moment dat je land. Juist het taxiën van en naar de gate kost veel tijd.
Bij Eindhoven Airport bijvoorbeeld komt het voor dat het 15 minuten duurt voordat je op kan stijgen omdat men niet mag/kan opstijgen bij de terminal maar eerst naar de andere kant van de landingsbaan moet rijden en ondertussen moet wachten op elk binnenkomend vliegtuig, vanaf de Polderbaan op Schiphol ben ik sneller de lucht in.
Daarnaast komt het ook voor dat je in de wachtrij staat om op te mogen stijgen of landen, al deze zaken moeten natuurlijk wel in de schematijd meegenomen worden.
Dus 15 minuten taxi op Eindhoven, 32 minuten vliegen naar London Stansted, en dan nog 13 minuten taxiën is eigenlijk helemaal niet zo ruim voor het uurtje wat gerekend wordt.
Volgens mij zei laatst iemand hier dat de aankomsttijd officieel de tijd is dat het vliegtuig landt, dus daar was ik van uit gegaan.
Overigens plant ryanair de vluchten wel ruimer dan gebruikelijk is.
  zondag 25 augustus 2013 @ 09:25:54 #14
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_130435458
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:19 schreef larsico het volgende:

[..]

Volgens mij zei laatst iemand hier dat de aankomsttijd officieel de tijd is dat het vliegtuig landt, dus daar was ik van uit gegaan.
Overigens plant ryanair de vluchten wel ruimer dan gebruikelijk is.
Aankomsttijd is niet de tijd van het landen zelf, maar de tijd dat het vliegtuig aan de gate aandokt, dat wordt aangehouden als tijd van aankomst.
Zoals gesteld, Ryanair houdt rekening met de taxitijden en daar bovenop komt de geplande vluchttijd.

Voorbeeld Easyjet;
Amsterdam - Londen Stansted, 09:30 - 09:35, geplande vliegtijd 1 uur en 5 minuten. Totale vliegafstand is 314 kilometer.

Voorbeeld Ryanair;
Eindhoven - Londen Stansted, 09:20 - 09:25, geplande vliegtijd 1 uur en 5 minuten. Totale vliegafstand is 359 kilomter.

Met andere woorden, de vluchttijd voor beide vluchten is hetzelfde, ondanks dat de nominale afstand voor Ryanair langer is. En ook op Eindhoven kan je pech hebben met baangebruik. Elke luchtvaartmaatschappij heeft dus een buffer om dit op te vangen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_130435489
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:25 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Aankomsttijd is niet de tijd van het landen zelf, maar de tijd dat het vliegtuig aan de gate aandokt, dat wordt aangehouden als tijd van aankomst.
Zoals gesteld, Ryanair houdt rekening met de taxitijden en daar bovenop komt de geplande vluchttijd.

Voorbeeld Easyjet;
Amsterdam - Londen Stansted, 09:30 - 09:35, geplande vliegtijd 1 uur en 5 minuten. Totale vliegafstand is 314 kilometer.

Voorbeeld Ryanair;
Eindhoven - Londen Stansted, 09:20 - 09:25, geplande vliegtijd 1 uur en 5 minuten. Totale vliegafstand is 359 kilomter.

Met andere woorden, de vluchttijd voor beide vluchten is hetzelfde, ondanks dat de nominale afstand voor Ryanair langer is. En ook op Eindhoven kan je pech hebben met baangebruik. Elke luchtvaartmaatschappij heeft dus een buffer om dit op te vangen.
Maar ze doen de irritante op tijd jingle al bij het landen en niet bij het docken.
PWBF
pi_130435711
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:25 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Aankomsttijd is niet de tijd van het landen zelf, maar de tijd dat het vliegtuig aan de gate aandokt, dat wordt aangehouden als tijd van aankomst.
Zoals gesteld, Ryanair houdt rekening met de taxitijden en daar bovenop komt de geplande vluchttijd.

Voorbeeld Easyjet;
Amsterdam - Londen Stansted, 09:30 - 09:35, geplande vliegtijd 1 uur en 5 minuten. Totale vliegafstand is 314 kilometer.

Voorbeeld Ryanair;
Eindhoven - Londen Stansted, 09:20 - 09:25, geplande vliegtijd 1 uur en 5 minuten. Totale vliegafstand is 359 kilomter.

Met andere woorden, de vluchttijd voor beide vluchten is hetzelfde, ondanks dat de nominale afstand voor Ryanair langer is. En ook op Eindhoven kan je pech hebben met baangebruik. Elke luchtvaartmaatschappij heeft dus een buffer om dit op te vangen.
Je zal dan wel gelijk hebben, maar mijn ervaring met 'normale' luchtvaartmaatschappijen is dat de aankomsttijd dichter bij de tijd van landen dan de tijd van aankomst bij de gate ligt. Heb je trouwens ergens een bron ofzo, ben wel benieuwd hoe het nou precies zit?
pi_130435726
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:29 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Maar ze doen de irritante op tijd jingle al bij het landen en niet bij het docken.
Inderdaad, dus eigenlijk zeggen ze dan dat de landingstijd de aankomsttijd is toch?
pi_130435869
Wat een gezeik hier, begrijpen mensen het concept lowcost airline niet?
Even a broken clock is right twice a day.
pi_130435929
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:58 schreef danos het volgende:
Wat een gezeik hier, begrijpen mensen het concept lowcost airline niet?
Natuurlijk kennen we dat concept en door dit 'gezeik' (wat overigens niet alleen betrekking heeft op low-cost airlines) probeer ik het gewoon nog beter te begrijpen. Tegenwoordig is het zeker verboden om nieuwsgierig te zijn?
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:42:39 #20
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_130436662
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:51 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Koopt er serieus weleens iemand wat te eten aan boord bij Ryanair?. Dure rommel allemaal :') 5 euro voor een blikje Heineken :r .
Laatste keer met Ryanair een panini ham kaas gekocht a 5 euro oid. Had zo'n honger :')

Best okay, geen top kwaliteit maar wel goed warm en prima smaakje.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:50:34 #21
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_130436760
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat de tijd van aankomst de daadwerkelijke aankomsttijd bij de gate betreft, in ieder geval bij Easyjet, waar specifiek wordt genoemd dat ze bij een kleine vertraging min of meer op tijd bij de gate op de plek van bestemming zullen zijn, wordt bij Ryanair inderdaad bij of net na de landing de fanfare gespeeld.

Bij de berekening van de schematijden door de luchtvaartmaatschappijen wordt in ieder geval gerekend van gate to gate, want dat zijn de bloktijden dat het vliegtuig wordt ingezet, en daar bovenop komt de omdraaitijd van het vliegtuig. Het zal geen zin hebben om bij het berekenen van de bloktijden niet het stukje rijden van en naar de gate mee te rekenen, want dan loop je automatisch vertraging op, en bij vertrek wordt in ieder geval aangehouden op het moment dat de deuren gesloten zijn en de pushback plaatsvindt.

Gelukkig vliegt Ryanair over het algemeen op de secondary airports waarbij na het landen niet al teveel tijd kwijt is met het taxiën.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_130436984
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:50 schreef ozzietukker het volgende:
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat de tijd van aankomst de daadwerkelijke aankomsttijd bij de gate betreft, in ieder geval bij Easyjet, waar specifiek wordt genoemd dat ze bij een kleine vertraging min of meer op tijd bij de gate op de plek van bestemming zullen zijn, wordt bij Ryanair inderdaad bij of net na de landing de fanfare gespeeld.

Bij de berekening van de schematijden door de luchtvaartmaatschappijen wordt in ieder geval gerekend van gate to gate, want dat zijn de bloktijden dat het vliegtuig wordt ingezet, en daar bovenop komt de omdraaitijd van het vliegtuig. Het zal geen zin hebben om bij het berekenen van de bloktijden niet het stukje rijden van en naar de gate mee te rekenen, want dan loop je automatisch vertraging op, en bij vertrek wordt in ieder geval aangehouden op het moment dat de deuren gesloten zijn en de pushback plaatsvindt.

Gelukkig vliegt Ryanair over het algemeen op de secondary airports waarbij na het landen niet al teveel tijd kwijt is met het taxiën.
Ja, nu je het zo zegt klinkt het ook veel logischer om de tijd van de gate tot gate aan te houden, ben niet goed geïnformeerd dus.
Heb net ook nog even op flightradar24 gekeken, en daar was het bij de meeste vluchten zo dat ze rond de aankomsttijd landden, maar binnen 2-4 minuten stond het vliegtuig al bij de gate, dus helemaal duidelijk wat nou als aankomsttijd aangehouden wordt is niet duidelijk helaas ;)
pi_130468039
Mijn vlucht van afgelopen dinsdag 20 augustus van Valencia naar Brussel had vertraging, en die was meer dan 3 uur. Nu heb ik dus volgens de europese wet recht op een vergoeding van 250euro voor deze vertraging. Heeft er iemand ooit een zelfde soort ervaring gehad bij Ryanair en zoja (hoe) heb je het geld uiteindelijk ook echt gekregen? Ik heb zomaar het idee dat dat heel erg lastig gaat worden.. Heb wel het formulier op de site ingevuld en weet dat er instanties zijn als EUclaims maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
pi_130468588
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 02:24 schreef Konev het volgende:
Mijn vlucht van afgelopen dinsdag 20 augustus van Valencia naar Brussel had vertraging, en die was meer dan 3 uur. Nu heb ik dus volgens de europese wet recht op een vergoeding van 250euro voor deze vertraging. Heeft er iemand ooit een zelfde soort ervaring gehad bij Ryanair en zoja (hoe) heb je het geld uiteindelijk ook echt gekregen? Ik heb zomaar het idee dat dat heel erg lastig gaat worden.. Heb wel het formulier op de site ingevuld en weet dat er instanties zijn als EUclaims maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Misschien kan je je vraag hier: TRV / EU261/2004: Geld terug na (vlieg)vertraging! het best kwijt
pi_130468802
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 02:24 schreef Konev het volgende:
Mijn vlucht van afgelopen dinsdag 20 augustus van Valencia naar Brussel had vertraging, en die was meer dan 3 uur. Nu heb ik dus volgens de europese wet recht op een vergoeding van 250euro voor deze vertraging. Heeft er iemand ooit een zelfde soort ervaring gehad bij Ryanair en zoja (hoe) heb je het geld uiteindelijk ook echt gekregen? Ik heb zomaar het idee dat dat heel erg lastig gaat worden.. Heb wel het formulier op de site ingevuld en weet dat er instanties zijn als EUclaims maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Nee, geen ervaring mee.
PWBF
  maandag 26 augustus 2013 @ 08:19:14 #26
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_130469225
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 02:24 schreef Konev het volgende:
Mijn vlucht van afgelopen dinsdag 20 augustus van Valencia naar Brussel had vertraging, en die was meer dan 3 uur. Nu heb ik dus volgens de europese wet recht op een vergoeding van 250euro voor deze vertraging. Heeft er iemand ooit een zelfde soort ervaring gehad bij Ryanair en zoja (hoe) heb je het geld uiteindelijk ook echt gekregen? Ik heb zomaar het idee dat dat heel erg lastig gaat worden.. Heb wel het formulier op de site ingevuld en weet dat er instanties zijn als EUclaims maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Wat was de reden?
pi_130469543
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 02:24 schreef Konev het volgende:
Mijn vlucht van afgelopen dinsdag 20 augustus van Valencia naar Brussel had vertraging, en die was meer dan 3 uur. Nu heb ik dus volgens de europese wet recht op een vergoeding van 250euro voor deze vertraging. Heeft er iemand ooit een zelfde soort ervaring gehad bij Ryanair en zoja (hoe) heb je het geld uiteindelijk ook echt gekregen? Ik heb zomaar het idee dat dat heel erg lastig gaat worden.. Heb wel het formulier op de site ingevuld en weet dat er instanties zijn als EUclaims maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Heb zelf weleens 20 uur vertraging gehad.

TRV / Vertraging van 20 uur.

Ben toen de procedure aangegaan en heb uiteindelijk 0,0 euro teruggekregen. Schijnbaar wendt men bij Ryanair zulke claims altijd af als technisch mankement, of buitengewone omstandigheden. Hiervoor hoeft dus geen claim voor uitgekeerd te worden.

Als je het wilt proberen, zorg dan in ieder geval dat je bewijs van je vertraging hebt.
Abracadabra, tapate guarra!
pi_130470932
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 08:48 schreef BoxeurDesRues het volgende:

[..]

Heb zelf weleens 20 uur vertraging gehad.

TRV / Vertraging van 20 uur.

Ben toen de procedure aangegaan en heb uiteindelijk 0,0 euro teruggekregen. Schijnbaar wendt men bij Ryanair zulke claims altijd af als technisch mankement, of buitengewone omstandigheden. Hiervoor hoeft dus geen claim voor uitgekeerd te worden.

Als je het wilt proberen, zorg dan in ieder geval dat je bewijs van je vertraging hebt.
Het is inderdaad heel moeilijk om bewijs te leveren dat er geen overmacht was. Dit is volgens de luchtvaartmaatschappij eigenlijk bijna altijd het geval
pi_130471015
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:13 schreef larsico het volgende:

[..]

Het is inderdaad heel moeilijk om bewijs te leveren dat er geen overmacht was. Dit is volgens de luchtvaartmaatschappij eigenlijk bijna altijd het geval
Eigenlijk moet je daar een onafhankelijke toezichthouder hebben.
PWBF
pi_130473583
Hmm ok, de reden weet ik niet maar ryanair zal het inderdaad op overmacht steken. Echter is overmacht toch alleen een natuurramp of verhoogd risico op terrorisme etc? Niemand ervaring met vlucht-vertraagd.nl of euclaim.nl? Dit is no-cure no pay maar toch heb ik mijn twijfels bij zulke sites.
pi_130473694
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:10 schreef Konev het volgende:
Hmm ok, de reden weet ik niet maar ryanair zal het inderdaad op overmacht steken. Echter is overmacht toch alleen een natuurramp of verhoogd risico op terrorisme etc? Niemand ervaring met vlucht-vertraagd.nl of euclaim.nl? Dit is no-cure no pay maar toch heb ik mijn twijfels bij zulke sites.
In het genoemde topic zal je daar meer informatie over vinden.
  maandag 26 augustus 2013 @ 12:18:56 #32
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_130473779
Prima partijen om mee in zee te gaan. Ze kunnen wat meer druk op de airline zetten om die claim te verzilveren. Je krijgt wel minder terug, maar ja, anders krijg je waarschijnlijk niets ;)
pi_130474496
Vind Ryanair wel erg panisch doen met handbagage in vergelijking met bijvoorbeeld Easyjet. Met EJ kon ik met dezelfde tas altijd gewoon doorlopen en werd er nooit strikt gecontroleerd, zolang je maar geen zichtbaar enorm zware tas had. Bij Ryanair meteen een weegschaaltje en mensen met maar 1 kilo teveel mochten niet verder (ws. even wat shirts/truien over elkaar aan doen en dan alsnog verder, lekker hypocriet :') ). Op de terugweg kreeg ik in de wachtrij ook nog eens een aantekening op mijn ticket en moest ik bij de gate mijn tas nog weer in zo'n rekje proppen.

Verder moesten we ook bijna als laatste instappen (waren als een van de eersten op de gate, maar toen wijzigde de gate opeens, waardoor de mensen die achteraan stonden opeens vooraan konden staan... }:| ), waardoor er helemaal geen bagagevakken meer vrij waren (waar slaat dat hele handbagagebeleid dan op als er alsnog niet genoeg plek is?). Heb mn tas toen maar onder de stoel gepropt, maar dat is wel de plek waar ook het reddingsvest zit. Lekker veilig...

Vind al met al Ryanair nog wel een stapje meer ´low budget´ dan bijv. Easyjet. Vraag me dan ook af wat dat betekent voor de veiligheid (bijv. ook die lompe landingen om een afslag eerder op het vliegveld te kunnen pakken).

[ Bericht 0% gewijzigd door Palomar op 26-08-2013 12:52:46 ]
  maandag 26 augustus 2013 @ 13:20:29 #34
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_130475456
Als je low budget vliegt krijg je troep, dat weet je op moment van boeken. Als je een beetje relaxed wil reizen boek je een business class ticket...

De no frills airlines binnen Europa stellen nog niets voor vergeleken met partijen als Spirit of Allegiant in de Verenigde staten. Ooit betaald voor je handbagage? Wait for it ;)
pi_130476711
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 13:20 schreef de__vakantieman het volgende:
Als je low budget vliegt krijg je troep, dat weet je op moment van boeken. Als je een beetje relaxed wil reizen boek je een business class ticket...

De no frills airlines binnen Europa stellen nog niets voor vergeleken met partijen als Spirit of Allegiant in de Verenigde staten. Ooit betaald voor je handbagage? Wait for it ;)
Business class is dan weer het andere uiterste, maar wil ook best wel wat extra's betalen als ze niet meer zo moeilijk doen over handbagage. Alternatief is dan natuurlijk ruimbagage inchecken, maar dan moet je weer wachten bij de bagageband etc.. ;)
pi_130502032
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:46 schreef Palomar het volgende:
Heb mn tas toen maar onder de stoel gepropt, maar dat is wel de plek waar ook het reddingsvest zit. Lekker veilig...
Je handbagage mag/hoort ook gewoon onder de stoel voor je. Behalve bij een nooduitgang. De kans dat het reddingsvest je leven redt is heel heel heeel erg klein. En als ik het goed herinner zit het reddingsvest in die Boeing 737-800's in een soort huls waardoor je het er gewoon uit kunt trekken ookal zit de tas van je achterbuur tegenaan.
pi_130503126
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:46 schreef Palomar het volgende:
Vind Ryanair wel erg panisch doen met handbagage in vergelijking met bijvoorbeeld Easyjet. Met EJ kon ik met dezelfde tas altijd gewoon doorlopen en werd er nooit strikt gecontroleerd, zolang je maar geen zichtbaar enorm zware tas had. Bij Ryanair meteen een weegschaaltje en mensen met maar 1 kilo teveel mochten niet verder (ws. even wat shirts/truien over elkaar aan doen en dan alsnog verder, lekker hypocriet :') ). Op de terugweg kreeg ik in de wachtrij ook nog eens een aantekening op mijn ticket en moest ik bij de gate mijn tas nog weer in zo'n rekje proppen.

Verder moesten we ook bijna als laatste instappen (waren als een van de eersten op de gate, maar toen wijzigde de gate opeens, waardoor de mensen die achteraan stonden opeens vooraan konden staan... }:| ), waardoor er helemaal geen bagagevakken meer vrij waren (waar slaat dat hele handbagagebeleid dan op als er alsnog niet genoeg plek is?). Heb mn tas toen maar onder de stoel gepropt, maar dat is wel de plek waar ook het reddingsvest zit. Lekker veilig...

Vind al met al Ryanair nog wel een stapje meer ´low budget´ dan bijv. Easyjet. Vraag me dan ook af wat dat betekent voor de veiligheid (bijv. ook die lompe landingen om een afslag eerder op het vliegveld te kunnen pakken).
Handbagage leg je onder de stoel voor je. Je eigen reddingsvest ligt onder je eigen stoel.
PWBF
pi_130521023
Als ik vlieg, vlieg ik bijna altijd met Ryan Air, ook vakanties etc. Altijd goed bevallen! Zelfs toen een maat van me zijn paspoort kwijt was geraakt en we geen nooddocument konden regelen mochten we nog mee.... wat me wel opvalt is dat ze altijd zo pochen met dat ze altijd op tijd vliegen. Ze gaan eigenlijk altijd wel te laat weg maar komen toch altijd op tijd aan. Ze stellen gewoon overdreven ruime vluchttijden in. Ja, zo kom je ook altijd wel ''op tijd'' ;) Maar verder geen slecht woord.
pi_130523448
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:10 schreef Konev het volgende:
Hmm ok, de reden weet ik niet maar ryanair zal het inderdaad op overmacht steken. Echter is overmacht toch alleen een natuurramp of verhoogd risico op terrorisme etc? Niemand ervaring met vlucht-vertraagd.nl of euclaim.nl? Dit is no-cure no pay maar toch heb ik mijn twijfels bij zulke sites.
Heb EUclaim.nl vorig jaar gedaan voor de heen- en terugvlucht met Czech Airlines. Claimbedrag was per claim 250 euro, hiervan kreeg ik ongeveer 160 uitbetaald per claim. Stuk minder dus. Maar ik had al m'n boardingpasses al weggegooid, dus vandaar dat ik dit via hen probeerde. Duurde eventjes, maar uiteindelijk dus wel gelukt. W.b. de terugvlucht werd deze uitgevoerd door KLM. Die meldde inderdaad dat het overmacht was (technisch verhaal of zo). EUclaim naar toezichthouder geweest etc, rechtszaak aangespannen en na lang wachten m'n geld gehad.
Ik zou het eerst met Ryanair zelf proberen als je alles nog hebt. Anders gewoon bij EUClaim indienen, is zo gebeurd en je hoeft vervolgens alleen maar te wachten.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:38:44 #40
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_130523576
had 2 weken geleden moeten boeken naar marokko :( was toen 50,- nu 200! :(

btw.. van (v)arke fly 600,- gehad voor..

http://www.nufoto.nl/foto(...)-op-puerto-rico.html
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_130526835
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 07:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Handbagage leg je onder de stoel voor je. Je eigen reddingsvest ligt onder je eigen stoel.
oh ok, die steward zei 'under your chair', maar ja misschien bedoelde die ook wel de stoel voor me. Was sowieso behoorlijk chaotisch aan boord met iedereen die nog met tassen stond die ze niet kwijt konden.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:53:37 #42
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_130527166
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:47 schreef Palomar het volgende:

[..]

oh ok, die steward zei 'under your chair', maar ja misschien bedoelde die ook wel de stoel voor me. Was sowieso behoorlijk chaotisch aan boord met iedereen die nog met tassen stond die ze niet kwijt konden.
De steward bedoelde zeker onder de stoel voor jouw, want de kans dat jij succesvol je handbagage onder de stoel waar je op zit kan plaatsen als ik achter jouw zit is nihil, want ik ga mijn beenruimte niet inleveren voor jouw handbagage :) Dan ga je zelf maar een beetje moeilijk met je benen zitten om je eigen handbagage kwijt te kunnen.

Bij het eventuele landen en opstijgen wordt dat natuurlijk ook altijd aangegeven dat je de handbagage onder de stoel voor je moet plaatsen. Want anders zou je heel veel incidenten krijgen van geïrriteerde passagiers die last hebben van elkaars bagage.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 11:05:52 #43
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_130546295
Meestal strek ik m'n benen, en kan daaronder mijn aktetas, onder/voor de stoel waar ik op zit. Dat lukt prima. Maar ik vlieg geen Ryanair dus ik loop ook bijna nooit tegen problemen met handbagage die niet in de overheadlockers past aan
pi_130546471
Bedenk me nu net dat ik inmiddels 3 keer met Ryanair (2004, 2008 en 2009) heb gevolgen en dat het eigenlijk elke keer prima was. Laatste keer half uur vertraging maar okee dat is te doen.

In september voor de 4 keer, nu met een kind van net 3. Ik ben benieuwd.
PWBF
  woensdag 28 augustus 2013 @ 11:46:31 #45
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130547479
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 11:05 schreef de__vakantieman het volgende:
Meestal strek ik m'n benen, en kan daaronder mijn aktetas, onder/voor de stoel waar ik op zit. Dat lukt prima. Maar ik vlieg geen Ryanair dus ik loop ook bijna nooit tegen problemen met handbagage die niet in de overheadlockers past aan
Dat doe ik ook, ook bij Ryanair.
pi_130547500
Valt me nu pas op dat ze de vluchttijden naar Stansted vanaf Eindhoven hebben aangepast. In ieder geval de avondvlucht. 21:50 vertrek. Normaal vloog ik nog wel eens naar Ministry of Sound na het werk (begint rond 23:00), maar nu wordt het wel wat krap als je rond 22u aankomt en dan nog een uur naar Londen zelf etc. Moet je dus wel de ochtendvlucht nemen, jammer. Edit: alleen op bepaalde dagen blijkbaar.

En heb tot en met december niet echt veel te doen, dus kan mooi een paar daagjes weg... alleen zijn de prijzen naar Barcelona, Rome, Boedapest etc. allemaal vrij hoog. Zelfs als je doordeweeks vliegt.
pi_130548358
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 02:24 schreef Konev het volgende:
Mijn vlucht van afgelopen dinsdag 20 augustus van Valencia naar Brussel had vertraging, en die was meer dan 3 uur. Nu heb ik dus volgens de europese wet recht op een vergoeding van 250euro voor deze vertraging. Heeft er iemand ooit een zelfde soort ervaring gehad bij Ryanair en zoja (hoe) heb je het geld uiteindelijk ook echt gekregen? Ik heb zomaar het idee dat dat heel erg lastig gaat worden.. Heb wel het formulier op de site ingevuld en weet dat er instanties zijn als EUclaims maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Vorig jaar werd mijn vlucht geannuleerd toen ik van Eindhoven naar Stansted wilde vliegen. Er was iets met het vliegtuig aan de hand en kon dus niet vertrekken. Heb toen alle bonnetjes van het hotel en eten bewaard en bij thuiskomst een claim ingediend via de ryanair website. Kreeg toen netjes al het geld terug binnen 10 werkdagen.
pi_130559281
I
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 12:12 schreef Raiment het volgende:

[..]

Vorig jaar werd mijn vlucht geannuleerd toen ik van Eindhoven naar Stansted wilde vliegen. Er was iets met het vliegtuig aan de hand en kon dus niet vertrekken. Heb toen alle bonnetjes van het hotel en eten bewaard en bij thuiskomst een claim ingediend via de ryanair website. Kreeg toen netjes al het geld terug binnen 10 werkdagen.
Je hotelkosten ben je dan toch kwijt in zo'n geval omdat dat dat apart geboekt is?
pi_130559308
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:49 schreef LUFC het volgende:
I

[..]

Je hotelkosten ben je dan toch kwijt in zo'n geval omdat dat dat apart geboekt is?
Volgens mij heb je gewoon recht op vergoeding van het hotel, ongeacht hoe het geboekt is.
pi_130559402
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:50 schreef larsico het volgende:

[..]

Volgens mij heb je gewoon recht op vergoeding van het hotel, ongeacht hoe het geboekt is.
Dat zou wel fijn zijn. Want ik had juist een hotel geboekt wat je evt. gratis kon annuleren, in geval de vlucht gecancelled wordt.

Zie nu overigens dat Ryanair nu ook op zondag terug vliegt vanaf Weeze, goed nieuws. Hopelijk volgt Eindhoven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')