abonnement Unibet Coolblue
pi_67968380



Vervolg op
[Centraal] Ryanair
[Centraal] Ryanair #2
[Centraal] Ryanair #3
[Centraal] Ryanair #4
[Centraal] Ryanair #5
[Centraal] Ryanair #6


Veelgestelde vragen

(Antwoorden op vrijwel al je vragen kun je vinden op http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php)

Hoe moet dat nou met je naam?
Eerste voornaam zoals in paspoort (of ID kaart) en achternaam in vullen. Als er een accent in staat, invullen zoals het op het onderste randje van je paspoort/ID kaart staat.
Heb je het fout gedaan, dan meteen bellen. Wijzigen is dan meestal gratis, zo blijkt uit de ervaringen hier. Een wijziging van naam kost normaalgesproken ¤100,- per persoon bij Ryanair, in dat geval is het meestal voordeliger om een nieuw ticket te boeken en het oude ticket niet te gebruiken (no-show).

Online inchecken?
Is heel gemakkelijk en gratis als je alleen met 1 stuk handbagage (max. 10 kilo, max 55x40x20 cm) reist. Als je online inchekt met ruimbagage betaal je de prijs van ruimbagage + 5 euro per persoon per enkele reis voor online check-in. Inchekken op de luchthaven kost ¤10,- per persoon per enkele reis en raad ik iedereen af.

Reis je met ruimbagage, dan kan je die achterlaten bij het bagage drop-off point van Ryanair op de luchthaven.

Online inchecken kan vanaf 15 dagen voor vertrek. Je moet gegevens van je paspoort/ID kaart invullen bij het online inchecken.

(Vanaf 1 Oktober 2009 is inchecken op de luchthaven niet meer mogelijk bij Ryanair)!

Iets fout gedaan?
Kom je er te laat achter dat je wat fout hebt gedaan, dan heb je net als bij andere maatschappijen pech. Gelukkig kun je voor weinig geld een nieuw ticket boeken.

Hoe zit dat nou met de handbagage?
Iedere passagier (ongeacht of je betaald voor ruimbagage of niet) die met Ryanair vliegt heeft het recht om 1 stuk handbagage mee te nemen (een rugzak en een plastik tas mag dus niet, dit zijn 2 stukken). De maximale afmetingen van dit stuk handbagage zijn: 55 x 40 x 20 centimeter. Het stuk handbagage mag niet meer dan 10 kilo wegen.

Algemene veiligheidsregels (ook over vloeistoffen) zijn te lezen op de website van Eindhoven Airport.

Daarnaast kunnen er per luchthaven nog extra regels zijn.

En al die extra kosten?
Er zijn geen extra kosten, het zijn kortingen die je krijgt als je van bepaalde faciliteiten geen gebruik maakt. Je kan kiezen voor
- wel of niet aan de balie inchecken
- één of meerdere stuks bagage inchecken of alleen handbagage meenemen
- als eerste aan boord te gaan
- sportuitrusting meenemen
- een reisverzekering afsluiten
- hotels, autohuur etc regelen
- betalen met een normale Creditcard of met een Visa Elektron (hieronder meer over creditcardkosten)

En aan boord kun je ook nog er zelf voor kiezen wat te eten en drinken te kopen.

Erg bepalend voor de prijs van de vlucht zijn:
- reizen in duurdere periodes zoals vakanties of weekenden
- reizen vanaf goedkopere of duurdere vliegvelden (bijvoorbeeld: Op Eindhoven Airport betaal je 40 euro aan belastingen en toeslagen terwijl je op Weeze airport maar 16 euro aan belastingen en toeslagen betaald)

Soms zie ik een aanbieding dat je voor ¤10,- (of minder) per enkele reis kan vliegen, is dat echt waar?
Ja! Er zijn hier genoeg mensen die aan het einde van het boekingsproces uitkwamen op ¤10,- (of nog minder zelfs) inclusief alle toeslagen. Dit komt omdat Ryanair dan een deel van jou belastingen en toeslagen betaald. Dit is de manier van Ryanair om reclame te maken. Je kan er echter vanuitgaan dat er in hetzelfde vliegtuig dan mensen zitten die 20 keer de prijs van jou ticket hebben betaald, dus Ryanair betaald het natuurlijk niet echt zelf.
Soms geeft Ryanair zelfs Gratis vliegtickets weg! Dan kom je aan het einde van het boekingsproces op ¤0,01 uit.

Kan ik dan ook zonder Creditcardkosten boeken?
Daar zijn wel mogelijkheden voor, dan moet je een Visa Electron card hebben. In Nederland is deze kaart echter niet makkelijk te verkrijgen, maar je kan wel een virtuele kaart aanvragen via bijvoorbeeld www.entropay.com . Kies als valuta GBP! (anders werkt het niet). Op deze manier wordt de kaart door Ryanair gezien als Visa Electron. Zet er 10 pond op met je gewone creditcard (hier komt nog 5% transactiekosten bovenop).
Ondanks dat de normale kosten niet in verhouding lijken te staan tot hetgeen je ervoor krijgt, zijn de kosten die Ryanair berekent, relatief laag vergelijken met andere luchtvaartmaatschappijen.

Maar hoeveel ga ik nou uiteindelijk betalen?
Gewoon door blijven klikken op de website, dan zie je vanzelf de prijs een keer verschijnen met alle opties die je zelf gekozen hebt.

Weeze Airport? Goedkoop vliegen vanaf de Nederlands/Duitse grens?
In Nederland zijn de kosten voor het gebruik van een Luchthaven voor alle vliegmaatschappijen ontzettend duur. Schiphol Airport is bijvoorbeeld na London Heatrow het duurste vliegveld van Europa. Als je vliegt vanaf Eindhoven Airport betaal je meestal rond de 40 euro aan belastingen. Vanaf Maastricht 36 euro.

Nog geen 80 Kilometer vanaf Eindhoven, Tussen Nijmegen en Dusseldorf, licht Weeze Airport, oorspronkelijke naam: Niedherrhein Airport (IATA Code: NRN). Het ligt in het dorpje Weeze, net over de grens tussen Nederland en Duitsland bij Nijmegen.

Airport Weeze op Google Maps.

Als je vliegt vanaf Weeze Airport betaal je meestal maar ¤16,- aan luchthavenbelasting. Zeker als je met veel mensen reist is dit al snel veel goedkoper dan vliegen vanuit Nederland. En er zijn vanaf Weeze veel meer bestemmingen beschikbaar dan vanaf Nederlandse Ryanair vliegvelden (zie www.ryanair.com). Je kan ook goedkoop vanaf Charleroi in Belgie vliegen. Bij het boekingssysteem van Ryanair heet deze luchthaven "Brussels S. Charleroi (CRL)".

Op de website van Ryanair wordt Weeze Airport ook wel "Dusseldorf (NRN)" genoemd. Ryanair vliegt niet vanaf Dusseldorf International Airport, dus als er Dusseldorf op je Ryanair ticket staat is het altijd vanaf Weeze.

En dat betalen voor het toilet?
Dat was een uitspraak die aan O'Leary in een Brits interview ontlokt is, en niet berust op de waarheid. Zie ook het persbericht.

Ik wil toch wat eten en drinken in het vliegtuig kopen. Wat moet ik daarvoor betalen?




Ik vind het leuk om over Ryanair te praten en om meer te weten te komen over Ryanair, waar kan ik terrecht?
http://www.ryanairfanclub.com/
http://ryanair.site-forums.com/
http://www.facebook.com/pages/Ryanair/90481925067


Hier dus verder met alle vragen over en ervaringen met Ryanair .


TVP's en offtopic reacties vliegen het topic uit!

[ Bericht 0% gewijzigd door korting op 13-04-2009 12:01:50 ]
  maandag 13 april 2009 @ 07:48:04 #2
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_67968988
Mooie duidelijke OP
Zit er ook over te denken om eens een keer met Ryanair te gaan vliegen.

Maar dit geloof ik niet zo:
quote:
Dit komt omdat Ryanair dan een deel van jou belastingen en toeslagen betaald.
  maandag 13 april 2009 @ 08:46:48 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_67969150
quote:
Op maandag 13 april 2009 07:48 schreef gunk77 het volgende:
Mooie duidelijke OP
Zit er ook over te denken om eens een keer met Ryanair te gaan vliegen.

Maar dit geloof ik niet zo:
[..]
Het is toch echt zo: soms zijn er aanbiedingen waarbij je geen belasting en toeslagen hoeft te betalen, en die doet de staat je echt niet kado

Misschien is het voor de OP handig om te vermelden dat Charleroi in de wereld van Ryanair 'Brussel (CRL)' heet, net zoals Weeze Düsseldorf is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 13 april 2009 @ 08:54:49 #4
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_67969199
quote:
Op maandag 13 april 2009 08:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Het is toch echt zo: soms zijn er aanbiedingen waarbij je geen belasting en toeslagen hoeft te betalen, en die doet de staat je echt niet kado

Misschien is het voor de OP handig om te vermelden dat Charleroi in de wereld van Ryanair 'Brussel (CRL)' heet, net zoals Weeze Düsseldorf is.
De staat inderdaad niet, maar een commercieel bedrijf lijkt mij ook niet
pi_67969261
quote:
Op maandag 13 april 2009 08:54 schreef gunk77 het volgende:

[..]

De staat inderdaad niet, maar een commercieel bedrijf lijkt mij ook niet
Dat heet een aanbieding. Je kunt soms echt voor 10 euro van A naar B en dat is onder de kostprijs als je die toeslagen erbij rekent. Voor jouw zitplaats betaalt RYR de toeslagen, maar je kunt er zeker van zijn dat er ook passagiers aan boord zijn die hun toeslag 3 keer betaald hebben. DUs per vliegtuig gaat RYR er niet op achteruit.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67969347
Ik vraag me af of Ryanair op Weeze een echt drop off point heeft ?

Ik heb gekozen voor online checkin met checked bagage maar ben benieuwd of ik in de rij moet bij de "normale" checkin of dat er echt een drop off is...... en hoe het dan gaat met labelen enzo.

Kan er nog niets over vinden
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 09:46:44 #7
45833 crew  Fogel
pi_67969538
Dat eten en drinken wat ze verkopen, is dat ruim verkrijgbaar, en is het aanbod op alle vluchten hetzelfde?
Bij SAS bijvoorbeeld (waar je op Europese vluchten ook je eten en drinken moet kopen als je in economy zit) zijn regelmatig de warme snacks op.
Moet wel zeggen dat het hele assortiment van Ryanair er een stuk gezonder uitziet dan de koekjes/muffin/chocolademeuk die SAS te bieden heeft naast dat ene warme alternatief wat niet stijf staat van de suiker.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_67969753
quote:
Op maandag 13 april 2009 09:24 schreef IamCurious het volgende:
Ik vraag me af of Ryanair op Weeze een echt drop off point heeft ?

Ik heb gekozen voor online checkin met checked bagage maar ben benieuwd of ik in de rij moet bij de "normale" checkin of dat er echt een drop off is...... en hoe het dan gaat met labelen enzo.

Kan er nog niets over vinden
Ik heb eerlijk gezegd nog geen lange rij meegemaakt bij ryanair om in te checken. Volgens mij doet meer dan de helft online inchecken.
Toen ik afgelopen jaar op weeze was, was er geen drop off point. Maar het schijnt recent te zijn vernieuwd dat je je bagage kan droppen. Lijkt me wel dat ze dan een speciaal drop off point hebben!
Maria’s a lot like Monica [Seles]. She’ll give you a smile, but then she’ll kill you
pi_67969760
quote:
Op maandag 13 april 2009 09:46 schreef Fogel het volgende:
Dat eten en drinken wat ze verkopen, is dat ruim verkrijgbaar, en is het aanbod op alle vluchten hetzelfde?
Bij SAS bijvoorbeeld (waar je op Europese vluchten ook je eten en drinken moet kopen als je in economy zit) zijn regelmatig de warme snacks op.
Moet wel zeggen dat het hele assortiment van Ryanair er een stuk gezonder uitziet dan de koekjes/muffin/chocolademeuk die SAS te bieden heeft naast dat ene warme alternatief wat niet stijf staat van de suiker.
Ga er maar vanuit dat ze het allemaal hebben. Ze moeten toch ergens aan verdienen als de vliegtickets zo goedkoop zijn?!
Maria’s a lot like Monica [Seles]. She’ll give you a smile, but then she’ll kill you
  Moderator maandag 13 april 2009 @ 10:15:58 #10
45833 crew  Fogel
pi_67969920
quote:
Op maandag 13 april 2009 10:04 schreef Sharapova het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat ze het allemaal hebben. Ze moeten toch ergens aan verdienen als de vliegtickets zo goedkoop zijn?!
Jawel, maar het neemt plek in beslag die misschien beter gebruikt had kunnen worden, heeft gewicht (en kost dus -al is het marginaal- brandstof) en wordt misschien niet verkocht... allemaal factoren die geld kosten ipv opleveren (en ook de reden dat SAS vaak tekort heeft, want het is zo lastig in te schatten wat je verkoopt).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  † In Memoriam † maandag 13 april 2009 @ 10:36:20 #11
230491 Zith
pls tip
pi_67970246
quote:
Op maandag 13 april 2009 08:54 schreef gunk77 het volgende:

[..]

De staat inderdaad niet, maar een commercieel bedrijf lijkt mij ook niet
quote:
Op maandag 13 april 2009 08:54 schreef gunk77 het volgende:

[..]

De staat inderdaad niet, maar een commercieel bedrijf lijkt mij ook niet
Tja, of je als bedrijf 50 euro korting geeft of 50 euro belasting zelf betaalt... maakt voor hun weinig uit.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 13 april 2009 @ 10:52:16 #12
12621 tcr
*nix 4ever
pi_67970555
quote:
Oh? Als je vanuit Enschede komt neem je toch gewoon de 31 en 57? Alleen het laatste stukje van de 57 naar het vliegveld, 13 kilometer ofzo, is tweebaans en provinciaal. Voor de rest kan je aardig doorplanken dacht ik zo.
Dat is een omweg. In de avond had ik die kunnen nemen, maar je wilt echt niet op een maandagochtend door het Ruhrgebied rijden...

En 9 euro per dag is voor het soort vliegveld gewoon veel, ik snap dat Schiphol e.d. duurder is. Maar die heeft een treinverbinding die ik dan gebruik .

[ Bericht 16% gewijzigd door tcr op 13-04-2009 10:57:57 ]
pi_67970728
quote:
Op maandag 13 april 2009 07:48 schreef gunk77 het volgende:
Mooie duidelijke OP
Zit er ook over te denken om eens een keer met Ryanair te gaan vliegen.

Maar dit geloof ik niet zo:
[..]


Wat valt er nou niet te geloven? Lul anders niet als je er geen reet van weet

Ik heb in februari 2 euro voor een retour Eindhoven-Pisa betaald en in Maart 0,02 euro voor een retour Weeze-Berlijn....dus.
looooooooooooooooool lol
  maandag 13 april 2009 @ 11:34:18 #14
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_67971514
quote:
Dit komt omdat Ryanair dan een deel van jou belastingen en toeslagen betaald.
De reden dat Ryanair dit doet heeft te maken met het feit dat zij afspraken hebben met luchthavens over het aantal passagiers dat zij garanderen welke vertrekken van de desbetreffende luchthaven.
Op het moment dat de vliegtuigen niet vol genoeg zitten komen ze met acties welke soms onder de kostprijs van de luchthavenbelastingen worden aangeboden.

Dit lijkt Ryanair geld te kosten, maar dat hoeft niet, de afspraken die Ryanair heeft met de luchthavens over het aantal passagiers heeft er ook voor gezorgd dat Ryanair bepaalde landingstarieven kan afdwingen, als zij dat aantal passagiers niet halen wordt er of een boete berekend of is de onderhandelingspositie voor het komende jaar een stuk slechter, en dat kost wellicht nog veel meer geld.

De luchthavens verlagen hun tarieven omdat ze ervan uit gaan dat ze door het aantal passagiers wat Ryanair garandeerd meer kunnen verdienen aan de horeca en parkeertarieven.

Uiteraard zal je vliegen voor onder de kostprijs over het algemeen niet tegenkomen in de weekeinden en vakantieperiodes omdat de vliegtuigen dan vanzelf relatief vol komen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_67971659
Ik wilde van de week zo'n Visa Electron bij EntroPay aanvragen, bleek dat je dus een kopie van je ID-kaart, credit card en een recent bankafschrift moet opsturen. Ik was daartoe best bereid dus ik stom als ik ben ging mijn credit card laten inscannen bij de copyshop hier in Rome.

Dat ging natuurlijk in Italiaanse stijl. Eerst stond daar al een meisje dat er niets van begreep en in plaats van mijn kaart in te scannen er drie of vier kopietjes van had gemaakt die ze verspreid door de copyshop had neergelegd. Toen kwam er een man die hem eerst inscande op een verkeerde resolutie, en vervolgens het document goed inscande. Toen hij het naar me wilde mailen bleek de PC te sloom om het document (500k) up te loaden en zette hij het op zijn USB-stick en vervolgens op een andere PC.

Ze deden er nogal luchtig over maar je kunt je voorstellen dat het eventjes duurde voordat ik er gerust op was dat er uiteindelijk echt geen kopie meer in de prullenbak zat of ergens in de copyshop zelf lag... overigens heeft die gast het wel naar me gemaild met het mailadres van de copyshop en dus zit het daar ook nog bij de verzonden berichten.

Hoe dan ook, even een tip, wees niet zo oerdom als ik en scan de kaart zelf thuis in of anders gewoon niet!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_67971829
quote:
Op maandag 13 april 2009 11:34 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

De reden dat Ryanair dit doet heeft te maken met het feit dat zij afspraken hebben met luchthavens over het aantal passagiers dat zij garanderen welke vertrekken van de desbetreffende luchthaven.
Op het moment dat de vliegtuigen niet vol genoeg zitten komen ze met acties welke soms onder de kostprijs van de luchthavenbelastingen worden aangeboden.

Dit lijkt Ryanair geld te kosten, maar dat hoeft niet, de afspraken die Ryanair heeft met de luchthavens over het aantal passagiers heeft er ook voor gezorgd dat Ryanair bepaalde landingstarieven kan afdwingen, als zij dat aantal passagiers niet halen wordt er of een boete berekend of is de onderhandelingspositie voor het komende jaar een stuk slechter, en dat kost wellicht nog veel meer geld.

De luchthavens verlagen hun tarieven omdat ze ervan uit gaan dat ze door het aantal passagiers wat Ryanair garandeerd meer kunnen verdienen aan de horeca en parkeertarieven.

Uiteraard zal je vliegen voor onder de kostprijs over het algemeen niet tegenkomen in de weekeinden en vakantieperiodes omdat de vliegtuigen dan vanzelf relatief vol komen.
Als ik een vlucht kan boeken voor laten we zeggen 5 euro dan betekent dat dat dat Ryanair blijkbaar meer oplevert dan wat het ze kost.

Dat zit ook deels in aanvullende kosten. Denk bijv. aan creditcardkosten (alleen als je met Entropay betaalt heb je dat niet maar laten we zeggen dat die gemiddeld op 4.50 euro p.p. liggen voor een vlucht). Daarbij komen bagagekosten, vermoedelijk maken ze met hun hoge excess baggage charge gemiddeld zeker 15 euro p.p. buit op bagage in totaal als je daar gewone koffers ook al bijrekent. Dat is in totaal ongeveer 20 euro.

Vervolgens zijn er nog verzekeringen en priorityboarding, laten we zeggen ook 2 euro p.p. gemiddeld, kom je op 22 euro. Dan nog eten, loten en andere dingen die ze aan boord van het vliegtuig verkopen, misschien ook 2 euro p.p. gemiddeld, 24 euro totaal. Plus de 5 euro voor het ticket is 30 euro. Wellicht krijgen ze nog wat reclameinkomsten e.d. ook op basis van passagiersaantallen maar dat hoeven we hier niet mee te rekenen.

Uiteindelijk is die 30 euro dus een stukje hoger dan de meeste luchthavenbelastingen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_67972194
quote:
Op maandag 13 april 2009 11:39 schreef JohnDDD het volgende:
Ik wilde van de week zo'n Visa Electron bij EntroPay aanvragen, bleek dat je dus een kopie van je ID-kaart, credit card en een recent bankafschrift moet opsturen.
Ik hoefde dat niet te doen trouwens, beetje random actie van ze dan.
looooooooooooooooool lol
pi_67972698
quote:
Op maandag 13 april 2009 11:45 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Als ik een vlucht kan boeken voor laten we zeggen 5 euro dan betekent dat dat dat Ryanair blijkbaar meer oplevert dan wat het ze kost.

Dat zit ook deels in aanvullende kosten. Denk bijv. aan creditcardkosten (alleen als je met Entropay betaalt heb je dat niet maar laten we zeggen dat die gemiddeld op 4.50 euro p.p. liggen voor een vlucht). Daarbij komen bagagekosten, vermoedelijk maken ze met hun hoge excess baggage charge gemiddeld zeker 15 euro p.p. buit op bagage in totaal als je daar gewone koffers ook al bijrekent. Dat is in totaal ongeveer 20 euro.

Vervolgens zijn er nog verzekeringen en priorityboarding, laten we zeggen ook 2 euro p.p. gemiddeld, kom je op 22 euro. Dan nog eten, loten en andere dingen die ze aan boord van het vliegtuig verkopen, misschien ook 2 euro p.p. gemiddeld, 24 euro totaal. Plus de 5 euro voor het ticket is 30 euro. Wellicht krijgen ze nog wat reclameinkomsten e.d. ook op basis van passagiersaantallen maar dat hoeven we hier niet mee te rekenen.

Uiteindelijk is die 30 euro dus een stukje hoger dan de meeste luchthavenbelastingen.
Niet iedereen die bij jou in het vliegtuig zit heeft die 5 euro ook betaald, op die mensen verdienen ze zeker.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67973195
Ik heb de OP aangepast naar aanleiding van jullie reacties
pi_67973914
quote:
Op maandag 13 april 2009 12:13 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Niet iedereen die bij jou in het vliegtuig zit heeft die 5 euro ook betaald, op die mensen verdienen ze zeker.
Dat natuurlijk sowieso, maar om maar even aan te geven dat ze wellicht zelfs op 5 euro tickets geld kunnen verdienen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 13 april 2009 @ 13:05:32 #21
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_67974087
quote:
Op maandag 13 april 2009 11:45 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Als ik een vlucht kan boeken voor laten we zeggen 5 euro dan betekent dat dat dat Ryanair blijkbaar meer oplevert dan wat het ze kost.

Dat zit ook deels in aanvullende kosten. Denk bijv. aan creditcardkosten (alleen als je met Entropay betaalt heb je dat niet maar laten we zeggen dat die gemiddeld op 4.50 euro p.p. liggen voor een vlucht). Daarbij komen bagagekosten, vermoedelijk maken ze met hun hoge excess baggage charge gemiddeld zeker 15 euro p.p. buit op bagage in totaal als je daar gewone koffers ook al bijrekent. Dat is in totaal ongeveer 20 euro.

Vervolgens zijn er nog verzekeringen en priorityboarding, laten we zeggen ook 2 euro p.p. gemiddeld, kom je op 22 euro. Dan nog eten, loten en andere dingen die ze aan boord van het vliegtuig verkopen, misschien ook 2 euro p.p. gemiddeld, 24 euro totaal. Plus de 5 euro voor het ticket is 30 euro. Wellicht krijgen ze nog wat reclameinkomsten e.d. ook op basis van passagiersaantallen maar dat hoeven we hier niet mee te rekenen.

Uiteindelijk is die 30 euro dus een stukje hoger dan de meeste luchthavenbelastingen.
34 euro is de gemiddelde opbrengst per Ryanair-passagier . Zie ook http://www.ryanair.com/si(...)2009/q3_2009_doc.pdf .
pi_67974471
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

34 euro is de gemiddelde opbrengst per Ryanair-passagier . Zie ook http://www.ryanair.com/si(...)2009/q3_2009_doc.pdf .
Ik begrijp daaruit dat de gemiddelde ticketprijs 34 euro was, en dat Ryanair in 2007 ong. 3 euro winst maakte per passagier en in 2008 ong. 7 euro verlies per passagier. Ik weet niet of je kunt zeggen dat de 34 euro ook de gemiddelde opbrengst per passagier is, ik denk van niet. In elk geval zijn de gemiddelde kosten per passagier dus blijkbaar 41 euro, in 2008. De ticketprijs was in 2008 met 9% gedaald en dus was de ticketprijs in 2007 gemiddeld 37,36 euro. Dat was 3 euro meer dan de kosten, en dus waren de kosten toen ongeveer 34 euro per passagier.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_67975887
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:23 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik begrijp daaruit dat de gemiddelde ticketprijs 34 euro was, en dat Ryanair in 2007 ong. 3 euro winst maakte per passagier en in 2008 ong. 7 euro verlies per passagier.
Dat kan ik niet vinden (zeg niet dat het er niet instaat, maar ik zie het niet )
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 13 april 2009 @ 14:22:25 #24
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_67975922
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat kan ik niet vinden (zeg niet dat het er niet instaat, maar ik zie het niet )
Dat is te berekenen . Kosten en passagiersaantallen staan erin.
pi_67976278
quote:
Op maandag 13 april 2009 14:22 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dat is te berekenen . Kosten en passagiersaantallen staan erin.
Zoiets dacht ik al, maar had gehoopt dat RYR dat al gedaan had en klip en klaar in dat rapport gepubliceerd had.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')