abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 20 juli 2009 @ 09:25:14 #1
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_71141090


Vervolg op
[Centraal] Ryanair
[Centraal] Ryanair #2
[Centraal] Ryanair #3
[Centraal] Ryanair #4
[Centraal] Ryanair #5
[Centraal] Ryanair #6
[Centraal] Ryanair #7
[Centraal] Ryanair #8

Veelgestelde vragen

(Antwoorden op vrijwel al je vragen kun je vinden op http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php)

Hoe moet dat nou met je naam?
Eerste voornaam zoals in paspoort (of ID kaart) en achternaam in vullen. Als er een accent in staat, invullen zoals het op het onderste randje van je paspoort/ID kaart staat.
Heb je het fout gedaan, dan meteen bellen. Wijzigen is dan meestal gratis, zo blijkt uit de ervaringen hier. Een wijziging van naam kost normaalgesproken ¤100,- per persoon bij Ryanair, in dat geval is het meestal voordeliger om een nieuw ticket te boeken en het oude ticket niet te gebruiken (no-show).

Online inchecken?
Is heel gemakkelijk en gratis als je alleen met 1 stuk handbagage (max. 10 kilo, max 55x40x20 cm) reist. Als je online inchekt met ruimbagage betaal je de prijs van ruimbagage + 5 euro per persoon per enkele reis voor online check-in. Inchekken op de luchthaven kost ¤10,- per persoon per enkele reis en raad ik iedereen af.

Reis je met ruimbagage, dan kan je die achterlaten bij het bagage drop-off point van Ryanair op de luchthaven.

Online inchecken kan vanaf 15 dagen voor vertrek. Je moet gegevens van je paspoort/ID kaart invullen bij het online inchecken.

(Vanaf 1 Oktober 2009 is inchecken op de luchthaven niet meer mogelijk bij Ryanair)!

Iets fout gedaan?
Kom je er te laat achter dat je wat fout hebt gedaan, dan heb je net als bij andere maatschappijen pech. Gelukkig kun je voor weinig geld een nieuw ticket boeken.

Hoe zit dat nou met de handbagage?
Iedere passagier (ongeacht of je betaald voor ruimbagage of niet) die met Ryanair vliegt heeft het recht om 1 stuk handbagage mee te nemen (een rugzak en een plastik tas mag dus niet, dit zijn 2 stukken). De maximale afmetingen van dit stuk handbagage zijn: 55 x 40 x 20 centimeter. Het stuk handbagage mag niet meer dan 10 kilo wegen.

Algemene veiligheidsregels (ook over vloeistoffen) zijn te lezen op de website van Eindhoven Airport.

Daarnaast kunnen er per luchthaven nog extra regels zijn.

En al die extra kosten?
Er zijn geen extra kosten, het zijn kortingen die je krijgt als je van bepaalde faciliteiten geen gebruik maakt. Je kan kiezen voor
- wel of niet aan de balie inchecken
- één of meerdere stuks bagage inchecken of alleen handbagage meenemen
- als eerste aan boord te gaan
- sportuitrusting meenemen
- een reisverzekering afsluiten
- hotels, autohuur etc regelen
- betalen met een normale Creditcard of met een Visa Elektron (hieronder meer over creditcardkosten)

En aan boord kun je ook nog er zelf voor kiezen wat te eten en drinken te kopen.

Erg bepalend voor de prijs van de vlucht zijn:
- reizen in duurdere periodes zoals vakanties of weekenden
- reizen vanaf goedkopere of duurdere vliegvelden (bijvoorbeeld: Op Eindhoven Airport betaal je 40 euro aan belastingen en toeslagen terwijl je op Weeze airport maar 16 euro aan belastingen en toeslagen betaald)

Soms zie ik een aanbieding dat je voor ¤10,- (of minder) per enkele reis kan vliegen, is dat echt waar?
Ja! Er zijn hier genoeg mensen die aan het einde van het boekingsproces uitkwamen op ¤10,- (of nog minder zelfs) inclusief alle toeslagen. Dit komt omdat Ryanair dan een deel van jou belastingen en toeslagen betaald. Dit is de manier van Ryanair om reclame te maken. Je kan er echter vanuitgaan dat er in hetzelfde vliegtuig dan mensen zitten die 20 keer de prijs van jou ticket hebben betaald, dus Ryanair betaald het natuurlijk niet echt zelf.
Soms geeft Ryanair zelfs Gratis vliegtickets weg! Dan kom je aan het einde van het boekingsproces op ¤0,01 uit.

Kan ik dan ook zonder Creditcardkosten boeken?
Daar zijn wel mogelijkheden voor, dan moet je een Visa Electron card hebben. In Nederland is deze kaart echter niet makkelijk te verkrijgen, maar je kan wel een virtuele kaart aanvragen via bijvoorbeeld www.entropay.com . Kies als valuta GBP! (anders werkt het niet). Op deze manier wordt de kaart door Ryanair gezien als Visa Electron. Zet er 10 pond op met je gewone creditcard (hier komt nog 5% transactiekosten bovenop).
Ondanks dat de normale kosten niet in verhouding lijken te staan tot hetgeen je ervoor krijgt, zijn de kosten die Ryanair berekent, relatief laag vergelijken met andere luchtvaartmaatschappijen.

Maar hoeveel ga ik nou uiteindelijk betalen?
Gewoon door blijven klikken op de website, dan zie je vanzelf de prijs een keer verschijnen met alle opties die je zelf gekozen hebt.

Weeze Airport? Goedkoop vliegen vanaf de Nederlands/Duitse grens?
In Nederland zijn de kosten voor het gebruik van een Luchthaven voor alle vliegmaatschappijen ontzettend duur. Schiphol Airport is bijvoorbeeld na London Heatrow het duurste vliegveld van Europa. Als je vliegt vanaf Eindhoven Airport betaal je meestal rond de 40 euro aan belastingen. Vanaf Maastricht 36 euro.

Nog geen 80 Kilometer vanaf Eindhoven, Tussen Nijmegen en Dusseldorf, licht Weeze Airport, oorspronkelijke naam: Niedherrhein Airport (IATA Code: NRN). Het ligt in het dorpje Weeze, net over de grens tussen Nederland en Duitsland bij Nijmegen.

Airport Weeze op Google Maps.

Als je vliegt vanaf Weeze Airport betaal je meestal maar ¤16,- aan luchthavenbelasting. Zeker als je met veel mensen reist is dit al snel veel goedkoper dan vliegen vanuit Nederland. En er zijn vanaf Weeze veel meer bestemmingen beschikbaar dan vanaf Nederlandse Ryanair vliegvelden (zie www.ryanair.com). Je kan ook goedkoop vanaf Charleroi in Belgie vliegen. Bij het boekingssysteem van Ryanair heet deze luchthaven "Brussels S. Charleroi (CRL)".

Op de website van Ryanair wordt Weeze Airport ook wel "Dusseldorf (NRN)" genoemd. Ryanair vliegt niet vanaf Dusseldorf International Airport, dus als er Dusseldorf op je Ryanair ticket staat is het altijd vanaf Weeze.

En dat betalen voor het toilet?
Dat was een uitspraak die aan O'Leary in een Brits interview ontlokt is, en niet berust op de waarheid. Zie ook het persbericht.

Ik wil toch wat eten en drinken in het vliegtuig kopen. Wat moet ik daarvoor betalen?




Ik vind het leuk om over Ryanair te praten en om meer te weten te komen over Ryanair, waar kan ik terrecht?
http://www.ryanairfanclub.com/
http://ryanair.site-forums.com/
http://www.facebook.com/pages/Ryanair/90481925067


Hier dus verder met alle vragen over en ervaringen met Ryanair .


TVP's en offtopic reacties vliegen het topic uit!
[/quote]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  maandag 20 juli 2009 @ 10:34:00 #2
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_71142375
In augustus weer goedkoop met Ryanair, dit keer naar Rome
  maandag 20 juli 2009 @ 11:02:28 #3
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_71143044
Vreemd: de laatste berichten in het vorige deel gingen over het ontbreken van aanbiedingen naar Rome en het eerste bericht in dit deel gaat juist over een goedkope vlucht naar Rome...
pi_71145035
@OP

Waar slaat die [/quote] op aan het einde ?

Wel leuke TT! (beter dan de vorige, die sloeg niet echt ergens op).

[ Bericht 23% gewijzigd door korting op 20-07-2009 12:35:48 ]
  Moderator maandag 20 juli 2009 @ 12:35:30 #5
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_71145600
quote:
Op maandag 20 juli 2009 12:18 schreef korting het volgende:
@OP

Waar slaat die [/ quote] op aan het einde ?
omdat je hier geen lees functie hebt waardoor je het hele zooitje moet quoten.
dus uit protest laat ik em staan
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_71153246
thanx voor de antwoorden.
vind het wel jammer, hoor graag mijn eigen naam
pi_71153415
Kan je op Dusseldorf-Weeze van die zakjes krijgen/kopen voor de vloeistoffen??
pi_71156923
Toen die regel er net was stonden er dozen waar je ze voor nop uit kon pakken, daarna kwamen er van die kauwgombalautomaten (baggie á ¤ 1). De laatste tijd heb ik eigenlijk niet veel meer van die dingen gezien; volgens mij kun je ze er wel kopen, maar of je dat wel moet doen...
2011: Groezrock - Pinkpop - Hurricane - Summerfestival - Exit - Parade - Dour - Rock Werchter - Sziget - Lowlands - Laundry Day - Iceland Airwaves
Hoppa!! Lekker zomertje!
  Moderator / Miss SHO maandag 20 juli 2009 @ 18:57:28 #9
22592 crew  Ole
pi_71156976
Ik zag ze laatst bij Aldi liggen!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_71159480
Geachte lezers, ik had nog een vraagje ivm mijn boeking

Ik wil vanavond nog mijn boeking van Brussel Charleroi naar Ancona (Italië) afronden maar zit met 1 klein probleem. Het beleid van Ryanair ivm met minderjarigen is zeer verwarrend ( http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=chd&quest=uam ). Ik ben 15 en mag dus niet alleen reizen, maar mijn broer is 17 en zou me ,volgens mijn ma en mijn vader, kunnen begeleiden. Maar het is iig zeer verwarrend en we willen geen boeking van ¤200 maken als ik uiteindelijk niet mee mag gaan. Kan iemand hier meer duidelijkheid over scheppen ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast Bedankt !
pi_71159648
TVP voor de aanbiedingen en de herinnering om zelf af en toe even te koekeloeren.
Ik wil straks toch eens wat kortere vluchten gaan proberen voor het oefenen in verband met mijn vliegangst.
pi_71159715
quote:
Op maandag 20 juli 2009 20:31 schreef ChrisVuye het volgende:
Geachte lezers, ik had nog een vraagje ivm mijn boeking

Ik wil vanavond nog mijn boeking van Brussel Charleroi naar Ancona (Italië) afronden maar zit met 1 klein probleem. Het beleid van Ryanair ivm met minderjarigen is zeer verwarrend ( http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=chd&quest=uam ). Ik ben 15 en mag dus niet alleen reizen, maar mijn broer is 17 en zou me ,volgens mijn ma en mijn vader, kunnen begeleiden. Maar het is iig zeer verwarrend en we willen geen boeking van ¤200 maken als ik uiteindelijk niet mee mag gaan. Kan iemand hier meer duidelijkheid over scheppen ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast Bedankt !
Het staat er toch best duidelijk? Wat je ouders zeggen is juist.
pi_71159992
quote:
Op maandag 20 juli 2009 20:39 schreef Anne het volgende:

[..]

Het staat er toch best duidelijk? Wat je ouders zeggen is juist.
Kan je me het met zekerheid zeggen ? Is er hier misschien iemand die bij Ryanair werkt en dat kan bevestigen ? Het bureau op Charleroi is al gesloten :S
pi_71161384
quote:
Op maandag 20 juli 2009 20:48 schreef ChrisVuye het volgende:

[..]

Kan je me het met zekerheid zeggen ? Is er hier misschien iemand die bij Ryanair werkt en dat kan bevestigen ? Het bureau op Charleroi is al gesloten :S
Ik ben meerderjarig, en vlieg woensdag samen met iemand van 15(niet eens familie), ook vanuit charleroi. Wij zaten ook een klein beetje te twijfelen, en we hebben gebeld. Ik mag gewoon de minderjarige begeleiden, geen probleem dus. (tenzij jullie apart hebben geboekt)
pi_71162652
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:30 schreef robinmos het volgende:

[..]

Ik ben meerderjarig, en vlieg woensdag samen met iemand van 15(niet eens familie), ook vanuit charleroi. Wij zaten ook een klein beetje te twijfelen, en we hebben gebeld. Ik mag gewoon de minderjarige begeleiden, geen probleem dus. (tenzij jullie apart hebben geboekt)
Maar mijn broer is 17, volgens de wet dus nog steeds minderjarig (al wordt hij in november 18, dus meerderjarig) en dus volgens Ryanair wél meerderjarig (16+) ?
pi_71166403
quote:
Op maandag 20 juli 2009 22:10 schreef ChrisVuye het volgende:

[..]

Maar mijn broer is 17, volgens de wet dus nog steeds minderjarig (al wordt hij in november 18, dus meerderjarig) en dus volgens Ryanair wél meerderjarig (16+) ?
Volgensmij, maar dat weet ik niet 100% zeker, ben je bij Ryanair meerderjarig als je 16 bent.

Maar een vriend van mij was vorig jaar nog 15 toen we samen vlogen, alleen zijn boeking hadden we apart gedaan omdat hij later besloot om mee te gaan. Was verder helemaal geen probleem! Was vanaf Charleroi!

#Update:

Lees op de website van Ryanair het volgende stukje:
quote:
LET OP - met ingang van 20 mei 2009 worden er geen nieuwe boekingen voor minderjarigen zonder begeleiding geaccepteerd en met ingang van 1 oktober 2009 accepteert Ryanair GEEN minderjarigen meer onder de 16 jaar zonder begeleiding op vluchten van Ryanair.
Het is nog geen 1 oktober, dus mag je nog als minderjarige zonder begeleiding vliegen!

[ Bericht 10% gewijzigd door korting op 21-07-2009 00:59:34 ]
pi_71167360
quote:
Op maandag 20 juli 2009 23:49 schreef korting het volgende:

[..]

Volgensmij, maar dat weet ik niet 100% zeker, ben je bij Ryanair meerderjarig als je 16 bent.

Maar een vriend van mij was vorig jaar nog 15 toen we samen vlogen, alleen zijn boeking hadden we apart gedaan omdat hij later besloot om mee te gaan. Was verder helemaal geen probleem! Was vanaf Charleroi!
Bedankt voor de info!! Maar Robinmos is 16 en gaat woensdag met iemand van 15 op vakantie met Ryanair via Charleroi en ook bij hem bleek het geen probleem te zijn !!!!
En btw Werk jij voor Ryanair ?
pi_71167993
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 00:27 schreef ChrisVuye het volgende:

[..]

Bedankt voor de info!! Maar Robinmos is 16 en gaat woensdag met iemand van 15 op vakantie met Ryanair via Charleroi en ook bij hem bleek het geen probleem te zijn !!!!
En btw Werk jij voor Ryanair ?
Ik heb mijn stukje van net geupdate. Iemand van 16 is dus gewoon meerderjarig en mag iemand van onder de 16 begeleiden.

Die laatste vraag krijg ik vaker:p. Ik heb er wel eens over nagedacht om er te solliciteren, maar Ryanair heeft geen basis met gestationeerde vliegtuigen in de buurt (ik woon in de randstad), en weet ook niet of het echt wat voor mij is:p.

Ik ben wel een liefhebber van Ryanair. Heb ook een eigen (engelstalig) Ryanair forumpje opgezet met nog een paar liefhebbers en de Ryanair hyve is ook van mij.
pi_71168206
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 01:03 schreef korting het volgende:

[..]

Ik heb mijn stukje van net geupdate. Iemand van 16 is dus gewoon meerderjarig en mag iemand van onder de 16 begeleiden.

Die laatste vraag krijg ik vaker:p. Ik heb er wel eens over nagedacht om er te solliciteren, maar Ryanair heeft geen basis met gestationeerde vliegtuigen in de buurt (ik woon in de randstad), en weet ook niet of het echt wat voor mij is:p.

Ik ben wel een liefhebber van Ryanair. Heb ook een eigen (engelstalig) Ryanair forumpje opgezet met nog een paar liefhebbers en de Ryanair hyve is ook van mij.
Aah ok Heb al geboekt dus er is geen probleem meer Bedankt voor alle info !
pi_71172718
Vraagje:
Ik vlieg begin augustus naar mijn vriendin in Zweden (Stockholm-Skavsta-Nyköping) vanaf Düsseldorf-Weeze. Nu heb ik mijzelf al ingecheckt zonder bagage (dus alleen handbagage). Nu begon mijn vriendin dat ze het wel fijn zou vinden als ik voor haar een tas meenemen, ofwel: ik zou op de terugreis een tas moeten gaan inchecken. Op de heenreis reis ik dus alleen met handbagage en terug een extra ingecheckte tas (die niet meer aangemeld kan worden omdat ik al ingecheckt ben) Kan dit en wat gaat me dat kosten (alleen 20euro of ook nog eens 40 euro voor het opnieuw inchecken op de luchthaven?)? Ik ben reeds online ingecheckt..

[ Bericht 13% gewijzigd door Modi op 21-07-2009 10:58:34 ]
pi_71173257
Ik vrees de 2e optie...
2011: Groezrock - Pinkpop - Hurricane - Summerfestival - Exit - Parade - Dour - Rock Werchter - Sziget - Lowlands - Laundry Day - Iceland Airwaves
Hoppa!! Lekker zomertje!
pi_71176884
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 10:43 schreef Modi het volgende:
Vraagje:
Ik vlieg begin augustus naar mijn vriendin in Zweden (Stockholm-Skavsta-Nyköping) vanaf Düsseldorf-Weeze. Nu heb ik mijzelf al ingecheckt zonder bagage (dus alleen handbagage). Nu begon mijn vriendin dat ze het wel fijn zou vinden als ik voor haar een tas meenemen, ofwel: ik zou op de terugreis een tas moeten gaan inchecken. Op de heenreis reis ik dus alleen met handbagage en terug een extra ingecheckte tas (die niet meer aangemeld kan worden omdat ik al ingecheckt ben) Kan dit en wat gaat me dat kosten (alleen 20euro of ook nog eens 40 euro voor het opnieuw inchecken op de luchthaven?)? Ik ben reeds online ingecheckt..
Heb je heen EN terug al ingechekt?
pi_71178388
Enkel heen, voor terugvlucht kan het nog niet (ik vertrek begin aug en kom half aug terug), maar nog steeds kan ik via die website niets toevoegen/wijzigen ("mijn boeking beheren"), hij geeft aan dat er al ingecheckt is..... En als ik ze dan bel kan ik dan voor enkel de returnvlucht bagage boeken? Of moet dat perse dan weer voor beide kanten op zijn?

[ Bericht 11% gewijzigd door Modi op 21-07-2009 14:09:02 ]
  dinsdag 21 juli 2009 @ 15:11:43 #24
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_71181410
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 13:44 schreef Modi het volgende:
Enkel heen, voor terugvlucht kan het nog niet (ik vertrek begin aug en kom half aug terug), maar nog steeds kan ik via die website niets toevoegen/wijzigen ("mijn boeking beheren"), hij geeft aan dat er al ingecheckt is..... En als ik ze dan bel kan ik dan voor enkel de returnvlucht bagage boeken? Of moet dat perse dan weer voor beide kanten op zijn?
Je kunt nog niet inchecken voor de terugvlucht, omdat het te vroeg is. Dan verwacht ik dat het wel goedkomt, zodra je wel kunt inchecken.
En nee, je hoeft bij Ryanair nooit heen- en terugvlucht samen te boeken.
pi_71182061
Aha, dus zodra ik online kan inchecken voor de terugvlucht kan ik waarschijnlijk ook bagage toevoegen... Dat zou perfect zijn, ik ga het in de gaten houden bedankt voor de hulp en ik laat het weten of het gelukt is!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')