Eisen naar beneden bijstellen. Kleiner en verder weg van de (rand)stad en je bent al een heel eind.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:45 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
Er is woningnood in Nederland toch? Dus hoe komt men 'eenvoudig' aan een goedkope woning????
Dat begrijp ik maar ik zie weleens topics voorbij komen waarbij blijkt dat iedereen maar in de grote stad wil wonen. Ik snap dat ook niet, ga er lekker een half uurtje vandaan zitten, scheelt een hoop.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:49 schreef Fogel het volgende:
[..]
Eisen naar beneden bijstellen. Kleiner en verder weg van de (rand)stad en je bent al een heel eind.
2500 bruto komt op 1840 netto.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het gaat erom wat je op je rekening gestort krijgt, of... Je moet het separaat in het kostenplaatje meenemen.
Want daar verdien je heel makkelijk vers van school/uni 2500 euro...quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:49 schreef Fogel het volgende:
Eisen naar beneden bijstellen. Kleiner en verder weg van de (rand)stad en je bent al een heel eind.
Willen en kunnen zijn twee verschillende dingen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:51 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar ik zie weleens topics voorbij komen waarbij blijkt dat iedereen maar in de grote stad wil wonen. Ik snap dat ook niet, ga er lekker een half uurtje vandaan zitten, scheelt een hoop.
Nee, want dan is er alleen loonheffing en premies volksverzekeringen vanaf.quote:
Nee, maar als je geen pensioenvoorziening hebt dien je weer in de kostensfeer daar een bedrag voor mee te nemen en dat is nog een hoger bedrag ook!quote:Dat is dus wat je gestort krijgt excl. evt pensioenbijrdrage (die lang niet iedereen heeft).
Vind ik ook maar de meeste vinden dat het moet kunnenquote:Op zondag 25 augustus 2013 11:53 schreef Fogel het volgende:
[..]
Willen en kunnen zijn twee verschillende dingen.
nou die heeft wel iedereen hoorquote:Op zondag 25 augustus 2013 11:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
2500 bruto komt op 1840 netto.
Dat is dus wat je gestort krijgt excl. evt pensioenbijdrage (die lang niet iedereen heeft).
Nederland is klein, reistijd valt heel erg mee als je voor of na de files kan forenzen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Want daar verdien je heel makkelijk vers van school/uni 2500 euro...
Echt, een beetje realisme kan helpen.
Niet iedereen heeft een cao... Met name niet diegenen die aan het begin van hun loopbaan al dit soort bedragen mee naar huis krijgen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:55 schreef michaelmoore het volgende:
nou die heeft wel iedereen hoor
Dat is een CAO afspraak
voor zover ik weet hebben alleen werknemers van Cap Gemini geen verplichte pensioendeelname, verder ZZP ers en DGA's (nog wel)quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een cao... Met name niet diegenen die aan het begin van hun loopbaan al dit soort bedragen mee naar huis krijgen.
Maar de cooperatie verkoopt ook steeds meer van haar bestand. Blijft volgens mij de kartonnen doos over.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Niet
De overheid is gestopt met bouwen en iedereen mag de WW in
We gaan geen comfortabele woningen bouwen we blijven allemaal in een corporatie kippenhok zitten om de waarde van die krotten omhoog te krijgen
De meesten kunnen dat niet en vervolgens heb je weer hogere kosten woon-werkverkeer.quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:58 schreef Fogel het volgende:
Nederland is klein, reistijd valt heel erg mee als je voor of na de files kan forenzen.
Je zal wel moeten als je ooit voldoende wil kunnen sparen met deze plannen. Het is al te weinig eigenlijk!quote:En waarom zou je meteen 2500 moeten verdienen? Dat is ook al zo'n misconceptie.
Hoezo? Het is mij niet duidelijk waar jouwquote:
De aantallen verkochte woningen dalen alsmaar, er wordt bijna niks meer nieuw gebouwd, er staan recordaantallen woningen te koop, dus op grond van de huidige prijzen is er helemaal niet meer vraag dan aanbod.quote:[..]
Er is geen tekort aan stromend water op het plattelans in Polen, want het is er nog altijd beter dan in India.
Zoiets?
Kom op zeg! Er is een tekort als in: er is meer vraag naar woningen dan er aanbod is.
Ik heb het ook nooit verplicht gehad als werknemer in de advocatuur.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
voor zover ik weet hebben alleen werknemers van Cap Gemini geen verplichte pensioendeelname, verder ZZP ers en DGA's (nog wel)
Want als de overheid dat kan verplichtten zullen ze het niet laten
Iedereen zou zelf over zijn eigen inleg moeten kunnen beschikken
en veel leegstandquote:Op zondag 25 augustus 2013 12:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Maar de cooperatie verkoopt ook steeds meer van haar bestand. Blijft volgens mij de kartonnen doos over.
Maar zonder gekheid: ik zie het er echt nog wel van komen dat we hier sloppenwijken krijgen. Dat mensen zelf een huisje moeten fabrieken omdat ze geen huis kunnen krijgen/betalen.
dus geen CAOquote:Op zondag 25 augustus 2013 12:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb het ook nooit verplicht gehad als werknemer in de advocatuur.
Kan je specifiek benoemen wat er dan nog mist? Pensioenbijdrage hebben wel al, wat nog meer?quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, want dan is er alleen loonheffing en premies volksverzekeringen vanaf.
In een ideale wereld wel. Feit is dat dat vaak niet zo is of dat mensen hun eigen huis als pensioen zien.quote:Nee, maar als je geen pensioenvoorziening hebt dien je weer in de kostensfeer daar een bedrag voor mee te nemen en dat is nog een hoger bedrag ook!
Mensen met een eigen huis zouden mogen kiezen waar ze hun pensioenvoorziening in stoppenquote:Op zondag 25 augustus 2013 12:04 schreef Wokkel het volgende:
In een ideale wereld wel. Feit is dat dat vaak niet zo is of dat mensen hun eigen huis als pensioen zien.
Gelukkig zijn er ook (zelfs goed betaalde) banen buiten de randstad.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
De meesten kunnen dat niet en vervolgens heb je weer hogere kosten woon-werkverkeer.
Je moet ook best een eind van de randstad wonen voordat het goedkoop wordt. Noordoost NL, zeeland en limburg... Dat zijn de keuzes die je dan hebt.
[..]
Je zal wel moeten als je ooit voldoende wil kunnen sparen met deze plannen. Het is al te weinig eigenlijk!
Geloof me... Er wordt al gebouwd om werknemers aan het werk te houden en de gemeenten verkopen al grond met verlies.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:02 schreef Igen het volgende:
Hoezo? Het is mij niet duidelijk waar jouwprecies op slaat.
Iedereen due verkoopt moet weer naar een andere woning. Er zijn veel starters die hun verhuizing uitgesteld hebben. Er is nu een overvraag naar huur en wat minder vraag naar koop, maar nog lagere prijzen voor koop zou inhouden dat er steeds meer woningen linea recta de verhuur in moeten.quote:De aantallen verkochte woningen dalen alsmaar, er wordt bijna niks meer nieuw gebouwd, er staan recordaantallen woningen te koop, dus op grond van de huidige prijzen is er helemaal niet meer vraag dan aanbod.
De HRA inruilen voor een huisspaarplanquote:Op zondag 25 augustus 2013 12:07 schreef Fogel het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er ook (zelfs goed betaalde) banen buiten de randstad.
Sparen zal de overheid moeten gaan stimuleren. In Noorwegen bijvoorbeeld heb je een leuk huisspaarplan, kan Nederland nog wat van leren, kan geen bankrente tegenop. Komt er op neer dat je jaarlijks 20% van je gespaarde bedrag (maximaal ca2500¤ per jaar) van je belasting af mag trekken. Je kan het geld alleen van de 'huisspaarrekening' (waar je ook nog eens een goede rente voor krijgt) als je een hypotheek afsluit.
Dat stimuleert zowel sparen als het hebben van een baan.
De overheid kan zich beter nergens mee bemoeien, lijkt mij een veel beter plan. Elke maatregel die ze verzinnen leidt tot nog meer maatregelen om de nadelige effecten van de andere maatregel tegen te gaan.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:07 schreef Fogel het volgende:
[..]
Sparen zal de overheid moeten gaan stimuleren.
Dat had ik al gedaan: inkomensafhankelijke bijdrage ziektekostenverzekering.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:04 schreef Wokkel het volgende:
Kan je specifiek benoemen wat er dan nog mist? Pensioenbijdrage hebben wel al, wat nog meer?
Wat is je punt nu?quote:In een ideale wereld wel. Feit is dat dat vaak niet zo is of dat mensen hun eigen huis als pensioen zien.
Waarom?quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De HRA inruilen voor een huisspaarplan
Maar wel een stuk minder.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:07 schreef Fogel het volgende:
NL en noorwegen laten zich slecht vergelijken.quote:Sparen zal de overheid moeten gaan stimuleren. In Noorwegen bijvoorbeeld heb je een leuk huisspaarplan, kan Nederland nog wat van leren, kan geen bankrente tegenop. Komt er op neer dat je jaarlijks 20% van je gespaarde bedrag (maximaal ca2500¤ per jaar) van je belasting af mag trekken. Je kan het geld alleen van de 'huisspaarrekening' (waar je ook nog eens een goede rente voor krijgt) als je een hypotheek afsluit.
Dat stimuleert zowel sparen als het hebben van een baan.
Die gaat er dus niet meer vanaf (!)quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat had ik al gedaan: inkomensafhankelijke bijdrage ziektekostenverzekering.
Dat het betalen van een pensioenbijdrage op veel manieren kan. De ene doet het bij een fonds, de andere doet het in zijn huis (en kan daar nog leuk in wonen in de tussentijd).quote:Wat is je punt nu?
Nog een extra klap voor de groep die het al zwaar heeft omdat ze op de top van de markt kochten... Babyboomers weer ontzien, jongeren van rond de 20 ook.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:14 schreef michaelmoore het volgende:
De HRA inruilen voor een huisspaarplan
Zo werkt het niet. De grondprijs is uiteindelijk een afgeleide van de woningprijzen, niet andersom. Zolang de reële grondprijs (als in huizenprijs min bouwkosten) niet nul is is het dus pech gehad voor gemeenten die met grondspeculatie geld wilden verdienen en nu met de gebakken peren zitten en kun je niet zeggen dat de huizen te goedkoop zijn.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geloof me... Er wordt al gebouwd om werknemers aan het werk te houden en de gemeenten verkopen al grond met verlies.
Dus zit daar rek in? Neen!
En grondstoffen worden niet goedkoper, werknemers ook niet (met dank aan steeds meer heffingen). Btw is ook al gestegen.
Het elastiekje staat snaarstrak!
Prima, dus uiteindelijk verschuift de balans misschien wat meer naar huren maar verder is er eigenlijk geen structureel probleem.quote:[..]
Iedereen due verkoopt moet weer naar een andere woning. Er zijn veel starters die hun verhuizing uitgesteld hebben. Er is nu een overvraag naar huur en wat minder vraag naar koop, maar nog lagere prijzen voor koop zou inhouden dat er steeds meer woningen linea recta de verhuur in moeten.
Dat laatste wordt nu vooral beperkt doir banken die het tegenhouden, maar als de eigenaren de knop om zetten (nu denken de meesten: ik wacht wel even af) en de bank aan het jasje gaan trekken zal er meer particulier aanbod komen.
Je kan aan het aanbod op funda weinig aflezen over de vraag naar woningen in het algemeen vs het aanbod van woningen in het algemeen.
In sydney is het sllemaal veel soepeler gegaan. Daar is vrij snel veel wat te koop stond verhuurd. Iedereen blij, want de huren zijn explosief gestegen vanwege de vraag daarnaar en zo leveren de woningen ruim meer op dan de rentelasten (en die zijn daar een stuk hoger dan hier).
Waardoor de vraag naar koopwoningen inmiddels weer aantrekt en de prijs daarvan ook. Op naar een nieuw evenwicht.
In europa zijn de mensen nu eenmaal wat meer van het uitstelken van keuzes maken... Maar het loopt precies hetzelfde, want onder de streep heb je nu eenmaal een huis nodig om te wonen.
Dan zitten daar onkostenvergoedingen bij.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:15 schreef poemojn het volgende:
Als ambtenaar hou je ca1700 netto over van 2500 bruto, en dan zijn er al behoorlijk wat premies afgedragen. Ook pensioen.
Dit is geen loonstrookje maar de berekening van de loonheffing en niets meer dan de loonheffing!quote:
Leuk, maar dan vullen we het ene gat met het andere.quote:Dat het betalen van een pensioenbijdrage op veel manieren kan. De ene doet het bij een fonds, de andere doet het in zijn huis (en kan daar nog leuk in wonen in de tussentijd).
Dit is de berekening van raet, sector gemeentenquote:Op zondag 25 augustus 2013 12:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan zitten daar onkostenvergoedingen bij.
De lh is 650. De ziektenkostenpremie 175. Pensioenbijdrage 75.
Dat is 900. Dus dsn blijft er maar 1600 over. Als daar weer 100 bijkomt heb je onkostenvergoedingen, of vakantiegeld maandelijks, of... Iets anders iig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kijk zelf anders eens op http://www.e-prepay.nl/e-prepay2013/quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit is geen loonstrookje maar de berekening van de loonheffing en niets meer dan de loonheffing!
Ik heb dit een paar jaar gedaan als bestuurder, dus ga mij nou verdorie niet vertellen hoe het werkt!quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:19 schreef Igen het volgende:
Zo werkt het niet. De grondprijs is uiteindelijk een afgeleide van de woningprijzen, niet andersom. Zolang de reële grondprijs (als in huizenprijs min bouwkosten) niet nul is is het dus pech gehad voor gemeenten die met grondspeculatie geld wilden verdienen en nu met de gebakken peren zitten en kun je niet zeggen dat de huizen te goedkoop zijn.
*zucht*quote:Prima, dus uiteindelijk verschuift de balans misschien wat meer naar huren maar verder is er eigenlijk geen structureel probleem.
quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:26 schreef poemojn het volgende:
[..]
Dit is de berekening van raet, sector gemeentenWaar staat nu de inkomensafhankelijke premie ziektekosten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zal als ik komende week tijd heb eens kijken naar de loonstrookjes van de werknemers wat het feitelijk is. Maar het is iig veel minder dan 1850!Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
Dat staat er niet en dat klopt dan ook niet. Anders zou je op 30k op jaarbasis 5k aan belasting betalen. Nou, dat is echt veel meer hoor!quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:26 schreef Wokkel het volgende:
Kijk zelf anders eens op http://www.e-prepay.nl/e-prepay2013/
1843 netto. Op je bankrekening.
dat staat er niet, maar het is er echt al af. Het loonstrookje is uitgebreider, maar bruto en netto komen overeen met de bedragen die raet aangeeft (overigens andere bedragen dan in die spoiler), daarom vind ik die 1717 van raet wel betrouwbaar.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waar staat nu de inkomensafhankelijke premie ziektekosten?
Ik zal als ik komende week tijd heb eens kijken naar de loonstrookjes van de werknemers wat het feitelijk is. Maar het is iig veel minder dan 1850!
kunnen ze toch ook van die regeling profiterenquote:Op zondag 25 augustus 2013 12:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog een extra klap voor de groep die het al zwaar heeft omdat ze op de top van de markt kochten... Babyboomers weer ontzien, jongeren van rond de 20 ook.
Eerlijk!
O nee...
Ik zie graag jouw voorbeelden tegemoet.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat staat er niet en dat klopt dan ook niet. Anders zou je op 30k op jaarbasis 5k aan belasting betalen. Nou, dat is echt veel meer hoor!
Even voor de goede orde: stel jij nu dat de huidige huizenprijzen niet voldoende zijn om aankoop van landbouwgrond + bouwrijp maken + infrastructuur en openbare ruimte aanleggen + huis bouwen te kunnen betalen?quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb dit een paar jaar gedaan als bestuurder, dus ga mij nou verdorie niet vertellen hoe het werkt!
Die grond heeft een kostprijs en daar zit een schuld op. Daarnaast moet je die ontwikkelen! Of wil jij geen riool, geen wegen, enz?
En natuurlijk kunnen gemeenten het gratis weggeven.
Dan betaalt iedereen het aan ozb. Nee dat is eerlijk voor de mensen dir huiseigenaar zijn nu!
Dat is iig een stuk minder dan de 1850 waar eerder mee werd geschermd.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:36 schreef poemojn het volgende:
daarom vind ik die 1717 van raet wel betrouwbaar.
In veel delen van Nederland zeker.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:51 schreef Igen het volgende:
Even voor de goede orde: stel jij nu dat de huidige huizenprijzen niet voldoende zijn om aankoop van landbouwgrond + bouwrijp maken + infrastructuur en openbare ruimte aanleggen + huis bouwen te kunnen betalen?
Plekken waar je dus nooit van je leven wil wonen..quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:15 schreef poemojn het volgende:
Als ambtenaar hou je ca1700 netto over van 2500 bruto, en dan zijn er al behoorlijk wat premies afgedragen. Ook pensioen.
1500 netto komt meer overeen met 2100 bruto of ruim 25000 bruto per jaar.
Flevoland heeft ook goedkope woningen, net als Rotterdam, omg Zaandam, enz. Koopwoningen dus.
dat ligt aan de sector; overheid vs. Bedrijfsleven algemeen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is iig een stuk minder dan de 1850 waar eerder mee werd geschermd.
ik woon er wel.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:08 schreef kawotski het volgende:
[..]
Plekken waar je dus nooit van je leven wil wonen..
Okee, in dat geval heb je een punt.quote:Op zondag 25 augustus 2013 13:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
In veel delen van Nederland zeker.
Overigens is het zelden alleen maar een weiland wat je moet kopen. Het is vaak een compleet agrarisch bedrijf incl. opstallen.
Daarom mijn vraag nogmaals, wat bepaalt een reële woningwaarde?quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dat is een goed wat je in wegwerpvariant kan maken, een woning niet. Woningen kunnen niet veel goedkoper in china geproduceerd worden met bedenkelijke kwaliteit...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |