SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.4 augustus
Nelleke Noordervliet (Rotterdam 1945) schrijft romans en publiceert verhalen, essays, lezingen en columns in weekbladen en tijdschriften.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.11 augustus
Beatrice de Graaf (Putten 1976) is als hoogleraar Conflict en veiligheid verbonden aan het Centrum voor Terrorisme en Contraterrorisme van de Universiteit Leiden (Campus Den Haag).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.18 augustus
Johan Simons (Heerjansdam 1946) is intendant bij de Münchner Kammerspiele, een van de meest vooraanstaande Duitse theatergezelschappen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.25 augustus
Wouter Bos (Vlaardingen 1963) is de kersverse baas van het VU Medisch Centrum.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1 september
Daan Roosegaarde (Nieuwkoop 1979) is kunstenaar, entrepreneur en ontwerper.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Game on.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !![]()
Ik verwacht veel van Bos. Ondanks dat ik het niet altijd met hem eens ben vind ik het een briljant politicus.Weet ook altijd heel helder te vertellen. De zichtbare twijfel, dat zal zondag ook wel veel naar voren komen.Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.![]()
Door het woud ?quote:
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !![]()
Nadeel is natuurlijk wel dat de kans op een spontaan en open gesprek vrij klein is met gemediatrainde gasten.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik verwacht veel van Bos. Ondanks dat ik het niet altijd met hem eens ben vind ik het een briljant politicus.Weet ook altijd heel helder te vertellen. De zichtbare twijfel, dat zal zondag ook wel veel naar voren komen.![]()
zou leuk zijn als de jong deze graaier frontaal aan valtDeuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."![]()
quote:Op woensdag 21 augustus 2013 20:10 schreef Klopkoek het volgende:
zou leuk zijn als de jong deze graaier frontaal aan valt![]()
![]()
Overigens eens met degenen die de afbraak van kunst hekelen.
Andere landen doen er zelfs geld bij om cultuur te steunen.
Overigens is de VVD zelf verantwoordelijk geweest voor de bureaucratisering. Kunst moest immers opeens een nut en doel hebben in de jaren 80 en 90.Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."![]()
Je kunt echt niet tegen een geintje hè ?quote:
Zit net de aflevering terug te kijken met Beatrice de Graaf. Zeer interessant. Mooie baan heeft zijHij krijgt dus een service van Roddick met 141 mijl per uur in zijn gezicht. Weet niet hoeveel een mijl is. 5 km ofzo? :? Maar dan zou die service iets van 750 km per uur zijn geweest en dat slaat natuurlijk nergens op. :{![]()
Wat vond je er interessant aan ? Ik vond het vreselijk.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 20:38 schreef geindoctrineerd het volgende:
Zit net de aflevering terug te kijken met Beatrice de Graaf. Zeer interessant. Mooie baan heeft zij
De onderwerpen waren interessanter dan afgelopen zondag.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat vond je er interessant aan ? Ik vond het vreselijk.
Smaken verschillen.![]()
Omdat ze christen is zeker.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat vond je er interessant aan ? Ik vond het vreselijk.![]()
Ik vond de onderwerpen beide afleveringen interessant. Afgelopen zondag was wel meer in mijn straatje. Maar waar het bij mevrouw van der Putten een monoloog was die me niet kon boeien, was het bij Johan Simons een gesprek.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 09:36 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
De onderwerpen waren interessanter dan afgelopen zondag.
Smaken verschillen.
Al was ze Jehova'sgetuigen, maakt niks uit. Iemand kan boeiend een gesprek aangaan zonder belerend te zijn. Een ander preekt voor eigen parochie en hachje terwijl er geen weerwoord mogelijk is.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 09:41 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Omdat ze christen is zeker.
Omdat ze waanzinnig duidelijk kon vertellen. Het verhaal begon al met de dubieuze media voor wie het nooit goed is, met als voorbeeld de Telegraaf en de AIVD. Daarnaast waren het variërende en interessante filmpjes met als hoogtepunten dat verhaal van de SS-er en diens vrouw en de liedjes van de moslims die voor mij ook een aanstekelijke melodie hadden. Het gesprek duurt een kleine drie uur en het heeft mij eigenlijk continu geboeid. Ze kon goed vertellen, en had duidelijke voorbeelden.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat vond je er interessant aan ? Ik vond het vreselijk.Hij krijgt dus een service van Roddick met 141 mijl per uur in zijn gezicht. Weet niet hoeveel een mijl is. 5 km ofzo? :? Maar dan zou die service iets van 750 km per uur zijn geweest en dat slaat natuurlijk nergens op. :{![]()
Het was duidelijk voor haar en dat wilde ze aan de kijkers opdringen. Als Wilfried de Jong een kritische vraag stelde of iets in twijfel trok, zette ze haar klauwen in het zand en begon te steigeren . Daarna raapte ze de draad weer op en werd het alsnog geen gesprek. Als jij dit variërende beelden vond heb je een ander programma gezien dan ik. Het was één en al gruizelig materiaal van 50 jaar geleden. En was het geen materiaal van 50 jaar geleden was het recent materiaal over 50 jaar geleden. Het was een monotone aanslag op mijn netvlies en gehoororganen. Het dreunde maar door, en niks beklijfde.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 12:36 schreef geindoctrineerd het volgende:
[..]
Omdat ze waanzinnig duidelijk kon vertellen. Het verhaal begon al met de dubieuze media voor wie het nooit goed is, met als voorbeeld de Telegraaf en de AIVD. Daarnaast waren het variërende en interessante filmpjes met als hoogtepunten dat verhaal van de SS-er en diens vrouw en de liedjes van de moslims die voor mij ook een aanstekelijke melodie hadden. Het gesprek duurt een kleine drie uur en het heeft mij eigenlijk continu geboeid. Ze kon goed vertellen, en had duidelijke voorbeelden.
Uiteindelijk is het natuurlijk ook een subsidieslaaf en ambtenaartje van de staatDeuger, Woke & Gutmensch
Hier sluit ik me bij aan. Mij kon de laatste aflevering ook minder boeien.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 12:36 schreef geindoctrineerd het volgende:
[..]
Omdat ze waanzinnig duidelijk kon vertellen. Het verhaal begon al met de dubieuze media voor wie het nooit goed is, met als voorbeeld de Telegraaf en de AIVD. Daarnaast waren het variërende en interessante filmpjes met als hoogtepunten dat verhaal van de SS-er en diens vrouw en de liedjes van de moslims die voor mij ook een aanstekelijke melodie hadden. Het gesprek duurt een kleine drie uur en het heeft mij eigenlijk continu geboeid. Ze kon goed vertellen, en had duidelijke voorbeelden.Geen zorgen voor de dag van morgen.![]()
Keuzefilm Wouter Bos: Primary Colors
Twee maanden nadat de president van de VS op tv had verklaard dat hij 'geen seks had gehad met die vrouw' verscheen deze politieke satire in de Amerikaanse bios, een nauwelijks verhulde versie van Clinton's verkiezingscampagne in 1992, compleet met seksschandalen, valse beloftes, roddel en achterklap. Scenarist Elaine May baseerde zich op de gelijknamige bestseller van Newsweek-journalist Joe Klein. Travolta zet de presidentskandidaat wat karikaturaal neer als een slinkse womanizer, met veel charme en een innemende 'southern drawl'. Thompson als zijn vrouw en Kathy Bates als campagnemedewerkster geven wat emotionele diepgang aan het verhaal
Kan nergens vinden welke fragmenten ie wil zien.quote:
Ik vond de uitzending met Johan Simons dan weer vreselijk.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat vond je er interessant aan ? Ik vond het vreselijk.![]()
Ligt er puur aan waar je interesses liggen denk ik.![]()
Heeft er zijdelings mee te maken. Ik ben een kunstliefhebber. Hing aan de lippen van de eerste Zomergast ooi9t, Pierre Jansen. Maar bgen ooko geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog. Was als kind al gefascineerd door de charismatische Hitler. Holde zo snel mogelijk naar huis om de jeugd-TV te zien dat over Hitler ging.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 12:30 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik vond de uitzending met Johan Simons dan weer vreselijk.![]()
Ligt er puur aan waar je interesses liggen denk ik.
Het gaat er om hoe je het brengt. Maak je er een college van ? Dan ga ik naar school. Maaki je er een prettig gesprek van dan schuif ik aan en hou m'n mond.
Laat je verrassen andersquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 06:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Kan nergens vinden welke fragmenten ie wil zien.Jusqu'ici tout va bien...![]()
Biertje gedronken op een terrasje?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 12:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
Heeft er zijdelings mee te maken. Ik ben een kunstliefhebber. Hing aan de lippen van de eerste Zomergast ooi9t, Pierre Jansen. Maar bgen ooko geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog. Was als kind al gefascineerd door de charismatische Hitler. Holde zo snel mogelijk naar huis om de jeugd-TV te zien dat over Hitler ging.
Het gaat er om hoe je het brengt. Maak je er een college van ? Dan ga ik naar school. Maaki je er een prettig gesprek van dan schuif ik aan en hou m'n mond.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
Ben benieuwd of Bos ook nog wat kritische vragen naar z'n kop geslingerd gaat krijgen. Vragen als "wanneer betaal je die 15 miljard terug, die je van ons afgepikt hebt toen je, zogenaamd namens ons allemaal, die failliete faalbank ABN AMRO per se moest kopen?"
Maar zal wel weer niet gebeuren.![]()
Het programma heeft nog wel enig niveau inderdaad.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:15 schreef hpeopjes het volgende:
Ben benieuwd of Bos ook nog wat kritische vragen naar z'n kop geslingerd gaat krijgen. Vragen als "wanneer betaal je die 15 miljard terug, die je van ons afgepikt hebt toen je, zogenaamd namens ons allemaal, die failliete faalbank ABN AMRO per se moest kopen?"
Maar zal wel weer niet gebeuren.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:15 schreef hpeopjes het volgende:
Maar zal wel weer niet gebeuren.![]()
![]()
Fles wijn op. Hoe merk je datquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Biertje gedronken op een terrasje?
Lijkt me eerder dat ze als Rotterdammers onder elkaar zich afvragen waar het mis ging met Feyenoord.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:15 schreef hpeopjes het volgende:
Maar zal wel weer niet gebeuren.
Dat ze feitelijke onjuistheden zat te verkondigen zoals de kaping van het vliegtuig maakt dan niet uit....En als ze dan voorbeelden gebruikt waarin ze zelf voorkomt dan heb ik mijn portie putten gehad.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 12:36 schreef geindoctrineerd het volgende:
[..]
Omdat ze waanzinnig duidelijk kon vertellen. Het verhaal begon al met de dubieuze media voor wie het nooit goed is, met als voorbeeld de Telegraaf en de AIVD. Daarnaast waren het variërende en interessante filmpjes met als hoogtepunten dat verhaal van de SS-er en diens vrouw en de liedjes van de moslims die voor mij ook een aanstekelijke melodie hadden. Het gesprek duurt een kleine drie uur en het heeft mij eigenlijk continu geboeid. Ze kon goed vertellen, en had duidelijke voorbeelden.Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!![]()
Ik heb zojuist de laatste aflevering gezien, en hoewel het interessant genoeg was voel ik me niet voldaan, gefascineerd, wijzer. Ik heb ook het gevoel dat ik heel veel dingen nu alweer aan het vergeten ben.
Simons was een norse, wat depressief aandoende man waar maar weinig charisma in leek te zitten. Waar hij vertelde over grootse werken van theater, film en kunst viel zijn eigen persoon wat weg. Het was te nuchter, gewoon een man die zijn schouders ophaalt: "Ik wou theater voor het volk maken, dat lukte niet. Ik weet niet waarom." "Ik was vroeger heel gelovig, nu niet meer." "Als ik naar het rivierenlandschap kijk dan geeft mij dat troost." "Als je kanker kan voorkomen, dan moet je dat doen." Het was inderdaad een echt gesprek, maar dat is ook wat het zo droog en soms ook zo voorspelbaar maakte. Ook het continu analyseren van de acteurs deed wat af aan de fragmenten zelf, vooral omdat het zo oppervlakkig was. Ik vond het juist wel mooi toen bij een van de vorige gasten (volgens mij Noordervliet) na zo'n opera fragment ze na een vraag van de Jong gewoon zij dat je zoiets niet moet willen analyseren, het is gewoon emotie, viscerale kunst. Deze avond bevatte ook voldoende fragmenten die voor zichzelf spraken, het was vrij duidelijk wat er door die dirigent in een van die laatste fragmenten heenging. Waarom dan dat ouwehoeren erover? Hij kwam zo zelden met diepere inzichten die je zou verwachten van iemand met zo'n achtergrond, ook bij onderwerpen waar hij persoonlijk bij betrokken was kwam er weinig uit. Alsof hij gewoon niet zo'n goede verteller is. Ik vind dat Nelleke Noordervliet het wat dat betreft beter deed. Ze vertelde wat meer over de achtergrond van het stuk, maakte het bereikbaar, bouwde het wat op, vertaalde het naar eigen woorden. Bij Beatrice kreeg je een historische invalshoek te horen. Allerlei redenen waarom ze beter blijven plakken bij mij. Ik kan me van deze avond gewoon weinig voor de geest halen.
Wat Beatrice betreft, ja ze kon ratelen. Maar er was tenminste een boodschap die doorkwam juist omdat het je schedel in geboord werd. Of je het ermee eens bent is een ander verhaal, maar het voelde in ieder geval verrijkend. Dit gehele gesprek, op wat stukken op het einde na waar hij zich meer aan politieke statements ging wagen, voelde gewoon wat oppervlakkig.![]()
Toen ben ik gestopt met het lezen van de rest van je post.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 19:13 schreef rockstah het volgende:
Simons was een norse, wat depressief aandoende man waar maar weinig charisma in leek te zitten.
Niet dan? Ik heb geen geen diepzinnige, getergde en onbegrepen kunstenaar gezien. Geen levendig verteller, ja op één moment stond hij op om geloof ik zijn vader na te doen. Dat was het enige. De directie van het interview maakte hem tot een doodgewone appelboer met gouden schoenen.![]()
Hij begon met Toon Hermans. Hij ging staan om Toon te laten zien hoe die stond om de aandacht te trekken. Hij vergeleek het met hoe Obama hetzelfde deed. Hij maakte zichzelf tot een doodnormale appelboer met een hardwerkende vader die de eindjes aan elkaar moest knopen. Het mooie was juist dat hij die roots nog steeds in zich had en de kunst onderdeel maakte van zijn leven. Hij had er geen moeite mee dat kunst soms elitair is, en soms voor de fijnproevers is.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 19:29 schreef rockstah het volgende:
Niet dan? Ik heb geen geen diepzinnige, getergde en onbegrepen kunstenaar gezien. Geen levendig verteller, ja op één moment stond hij op om geloof ik zijn vader na te doen. Dat was het enige. De directie van het interview maakte hem tot een doodgewone appelboer met gouden schoenen.
Hij heeft hetzelfde als Karel Appel. Kunst is kunst. Je ziet er in wat je wilt. Geen poeha. Erg verfrissend om zo iemand te horen praten. Ik voelde een verwantschap. Houden van kunst wil niet zeggen dat je neer of op kijkt.
Meh, Ik wil van zo iemand weten hoe hij bepaalde dingen verklaart.
Het kwam zo vaak voor in dit interview dat je de Jong hem zag onderbreken om ergens op door te vragen, waarna er altijd een soort leegte op dook. Hij begint wat te mompelen en komt vervolgens met een of ander voorbeeld of anekdote, waarop de Jong maar een antwoord voor hem formuleert, want zo lief is die ook wel weer. En Simens stemt dan rustig toe en vervolgens is het alweer tijd om naar het volgende fragment te gaan. Een slechte verklaring is nog altijd beter dan geen verklaring. Zo word er continu aan je ballen gekieteld zonder dat er ooit doorgepakt wordt.
Neem nou dat stuk dat de jong initieerde dat ging over het imperfecte, na het stuk over de hazenlip.
Dit deed mij direct denken aan de aflevering met Adriaan Van Dis, waar je door zijn soms bizarre uitlatingen een gecompliceerde en unieke persoonlijkheid voorgeschoteld kreeg.
Hier leidde het eigenlijk tot niets, Simens stemde toe dat hij het wel wat vond hebben. En toen vervolgens later in de aflevering zijn perfectionisme ter sprake kwam deed hij het eerdere onderwerp lacherig af als "Ik ben nou eenmaal paradoxaal."
Vandaar dat ik het zo'n slappe bedoeling vond. Als je met zo'n nuchter persoon te maken hebt, vraag hem dan niet zoveel over zichzelf.
Diezelfde fout maakten ze met Noordervliet, waar ze een heel stuk over haar verleden hebben geluld.
In het begin maakte ze al duidelijk dat ze een intelligent en zenuwachtig meisje was, dan weet je eigenlijk direct al dat er niet veel te halen valt. Zulke mensen maken weinig mee en als ze dat wel doen dan relativeren ze het zo ver dat ze er niet meer levendig over kunnen vertellen.![]()
Maar hoe toets jij of die verrijking legitiem is? Of neem je dat maar blind aan?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 19:13 schreef rockstah het volgende:
Wat Beatrice betreft, ja ze kon ratelen. Maar er was tenminste een boodschap die doorkwam juist omdat het je schedel in geboord werd. Of je het ermee eens bent is een ander verhaal, maar het voelde in ieder geval verrijkend.Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!![]()
Normaal is er wel ergens iets te lezen over de fragmenten. Nu nergens.
Wat ik in ieder geval verwacht vanavond:
- Stukje met Den Uijl in actie
- Mijnwerkers stakingen (begin vakbonden)
- Engelse politieke satire (kan zijn Yes minister of misschien zelfs Spitting Image)
- Paar VARA programa's uit de oude doos (Sonja)
- En ik hoop nog een paar goede sprekers die ik nog niet kende over politiek,wereldbeeld en toekomst
Ben bang dat Wouter wel heel erg van het financiën gedeelte afvaart aan het begin van de show om moeilijke vragen te voorkomen. Ik denk zelfs dat het in de eerste 5 minuten zal genoemd worden door Wilfried om een stille dood te genieten rest van de avond.
En ik ben wel benieuwd naar hoe zo'n loopbaan nou echt werkt op de achtergrond. Hoe konden 2 studie genoten (Balkie) op hetzelfde moment afstuderen en op het zelfde moment leiding geven aan 1 van de 3 grootste partijen (CDA nu niet meer) en zelfs uiteindelijk beide voor het premierschap hebben gestreden.
Zelfde bouwblokken en in essentie niet eens heel afwijkend qua gedachten. Balkie had maar 1 ding op Bos. Bos had zijn mening herzien (iets wat ik meer prijs dan koppig aan iets vast houden) en daarmee was de hele draaikont/liegt affaire begonnen en Balkie won.![]()
Uiteraard, al is het maar voor de ergernis.quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:13 schreef Specularium het volgende:
[..]
Echt totaal geen zin in, en toch kijken he?![]()
Fragmenten komen onder meer uit de film Margin Call, over de ondergang van een New Yorkse investeringsbank; Obama die zijn crew toespreekt na de laatste verkiezingen; judoka Dennis van der Geest op de Olympische Spelen in Athene; en uit de U2-documentaire From the Sky Down.
Staat gewoon op de ZG site.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: