Maar hij blijft er wel zitten en doet zaken met iemand als Poetin.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 23:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nogmaals, Snowden heeft er niet voor gekozen om daar verzeild te raken.
Dat niet, maar wel als je zo vakkundig gemanipuleerd bent (zoals ik al zei: zelfs o.a. het Nederlandse kabinet is erin getrapt) en het best aannemelijk is dat je er goed aan doet door naar Irak en Afghanistan mee te gaan vind ik dat je als soldaat weinig te verwijten valt. Het was toen nog een hele andere tijd, en veel mensen waren echt bang voor een oorlog tussen het westen en 'de islam'. En daar viel best wat voor te zeggen.quote:Befehl ist befehl? Onwetendheid kan geen excuus zijn voor massamoord.
Viel me idd ook al op, z'n lengte. Maar das idd niet zo lang... in Nederland is het ook maar 1.55 overigens voor mannen, en 1.50 voor vrouwen.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 23:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Manning leek mij wat klein voor een soldaat, lees ik dat hij 157 CM is
Blijkt het minimum 147 CM te zijn in de VS
Vreemde aannames.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 23:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij is slimmer dan dat
hij was er niet naar toe gegaan als hij niet van plan was asiel aan te vragen
Massamoord met de pretentie van legitimiteit.quote:das geen massamoord maar oorlog
Je roept maar wat je wilt roepen.quote:[..]
daar ben je zelf ook niet heel erg vies van
dan kan ik roepen dat je de ballen verstand hebt van waar je het over hebt want dat denk ik maar in een discussie is dat nogal een zwaktebod
Had ie niet beter de dochter van de huidige president kunnen eren om z'n kansen op gratie te vergroten, in plaats van een van de vorige?quote:
Anders solliciteer je daar natuurlijk niet hè?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:16 schreef thespaceman1 het volgende:
Hij was blijkbaar al duidelijk geestelijk instabiel en had al flink wat problemen met zichzelf voordat ie het leger inging.
Je kijkt te veel tv.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:02 schreef thespaceman1 het volgende:
Oh, en laten we overigens niet doen alsof de Nederlandse burgers allemaal zo heilig zijn. Die voerden ook net zo goed een vieze oorlog... In eerste instantie werd burgers niets (bewust) gedaan door Duitse soldaten, maar in plaats van na de val van de Nederlandse regereing als nieuwe bondgenoot te zien en voor een rustig en democratisch land te gaan, begon een deel ervan opeens Duitsers aan te vallen na een tijdje, omdat het bezetters zouden zijn. Ze dachten blijkbaar dat alles vanzelf voor ze gefikst zou worden door Duitsland, en dat die na een weekje een veilig en ontwikkeld land achterlieten. Toen dat allemaal wat tegenviel, gingen ze Duitsers maar aanvallen en daarna ook nog even gezellig elkaar.
Mwoah. In Amerika is een militair echt een volksheld, bij het leger gaan geeft enorme status, en zeker als je terug bent gekomen na uitzending. Zeker in die tijd, voor de debacles in Irak/Afghanistan en net na 9/11.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:18 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Anders solliciteer je daar natuurlijk niet hè?
Diep triest is het wat ze die geïndoctrineerde en verder onwetende jongens en meisjes allemaal wijsmaken. Militairen zijn huurmoordenaars, het maakt mij niet uit wat voor salaris ik daarmee kan verdienen, jou wel?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:24 schreef thespaceman1 het volgende:
[..]
Mwoah. In Amerika is een militair echt een volksheld, bij het leger gaan geeft enorme status, en zeker als je terug bent gekomen na uitzending. Zeker in die tijd, voor de debacles in Irak/Afghanistan en net na 9/11.
Goede arbeidsvoorwaarden en (bij uitzending) een dikke premie waarmee je bijna een wereldreis kan maken.. en daarna bij het solliciteren overal je CV bovenop bij bedrijven, als 'held die voor het vaderland heeft gevochten'.
Ik kon het in die tijd wel begrijpen ergens.
Zelfs dan. Het is toch wel duidelijk dat die Irakezen zelf ook medeschuldig zijn aan de puinhopen daar? Een deel van de bevolking van veel Islamistische landen (zonder te willen discrimineren) is niet klaar voor vrede en vrijheid. Net als in Egypte. Zodra ze van hun dictator af zijn en binnen 12 maanden is niet elk bestaand probleem opgelost door hun gekozen regering, gaan ze die maar weer afzetten. En als dat te makkelijk gaat, gaan ze elkaar onderling maar aanvallen.quote:
Ja, maar wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:38 schreef thespaceman1 het volgende:
[..]
Zelfs dan. Het is toch wel duidelijk dat die Irakezen zelf ook medeschuldig zijn aan de puinhopen daar? Een deel van de bevolking van veel Islamistische landen (zonder te willen discrimineren) is niet klaar voor vrede en vrijheid. Net als in Egypte. Zodra ze van hun dictator af zijn en binnen 12 maanden is niet elk bestaand probleem opgelost door hun gekozen regering, gaan ze die maar weer afzetten. En als dat te makkelijk gaat, gaan ze elkaar onderling maar aanvallen.
Het is net als in Syrië. Als je als groep burgers onderling een conflict hebt , en je ziet dat Assad gruwelijk kinderen (van welke van de burgergroepen dan ook) met gifgas afmaakt dan zou je toch direct een wapenstilstand en verbond moeten afspreken met elkaar en samen gaan werken om Assads regering te stoppen? Want dit gaat werkelijk alle grenzen voorbij... Als je haat tegen elkaar echter groter is dan de liefde voor je eigen kinderen en voor je eigen land en je gewoon door blijft vechten tegen elkaar dan verdien je ook niet beter als volk. Hoewel het natuurlijk extreem triest is voor de kinderen en de burgers die geen oorlog willen...
Hangt vooral van de situatie af. Ik zou nooit iemand willen vermoorden nee. Alleen om iemand die in gevaar was te redden, of mezelf en m'n familie te beschermen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Diep triest is het wat ze die geïndoctrineerde en verder onwetende jongens en meisjes allemaal wijsmaken. Militairen zijn huurmoordenaars, het maakt mij niet uit wat voor salaris ik daarmee kan verdienen, jou wel?
Absoluut niet nee. Vandaar ook dat Obama en de EU zich toch dit keer heel anders opstellen en geen bommen of soldaten erheen sturen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, maar wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?
Dat het in Irak anno 2002 of Syrië anno 2012 een kankerzooi is maakt het nog niet legitiem om mensen te bombarderen.
quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:59 schreef thespaceman1 het volgende:
Overigens snap ik ook niet dat sommige mensen boos worden als een Amerikaanse soldaat weer eens een groep Irakese burger aanpakt die een Amerikaanse vlag staan te verbranden en te schreeuwen dat jij en je land dood moeten.
Dat is ook de verantwoordelijkheid van wikileaks. Het is redelijk dat informatie over de oorlog naar buiten komt, zodat mensen weten wat daar gaande is. Dat kan zonder mensen in gevaar te brengen. Een overheid moet de verantwoordelijk voor een oorlog die ze beginnen dragen, en niet proberen in een afgeschermde omgeving hun gang te kunnen gaan, en er zelf propaganda over te verspreiden (de oorlog was overigens illegaal volgens het internationaal recht). Iedereen heeft er belang bij dat overheden op deze wijze met grenzen te maken hebben.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:00 schreef thespaceman1 het volgende:
Heb eigenlijk wel medelijden met deze jongen. Hoewel ik vind dat een soldaat niet zomaar elk staatsgeheim op straat mag gooien en dat op informatie lekken uit het leger zeker wel een zware straf mag staan, wordt ie echt als afschrikkend voorbeeld voor klokkenluiders gebruikt. Het klopt echter niet dat de Amerikaanse soldaten die bewust op ongewapende Irakese burgers schoten (van dat filmpje) waarschijnlijk toen ze thuis kwamen een premie hebben gehad, terwijl hun voormalig collega 35 jaar de cel in moet.
Z'n intenties waren denk ik goed. Maar hij had eerst met een jurist/advocaat moeten bekijken wat ie wel en niet naar buiten bracht. Informatie die direct je land kan schaden moet je niet zomaar naar buiten brengen, dat moet je als onderhandelingsmateriaal gebruiken om daadwerkelijk iets te verbeteren aan je land. Had je in elk geval veel meer goodwill bij de bevolking gehad.
in de basis is elke oorlog illegaal natuurlijk volgens het internationaal rechtquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 13:31 schreef deelnemer het volgende:
(de oorlog was overigens illegaal volgens het internationaal recht)
De veiligheidsraadresoluties hadden allemaal betrekking op de ontwapening van Irak (het vernietigen van de WMDs). In de hele voorgeschiedenis is Irak zozeer in de tang genomen, dat de VS zichzelf ervan heeft kunnen overtuigen dat er geen WMDs meer waren. Anders hadden ze Irak nooit binnen gevallen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 14:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
in de basis is elke oorlog illegaal natuurlijk volgens het internationaal recht
dat is echter maar een klein stukje van het verhaal, de bezetting werd geligitimeerd dmv verscheidene VN veiligheidsraadresoluties en daarbij zijn nagenoeg alle slachtoffers gevallen
Nadien heeft de VN een rol willen spelen in de afhandeling van de zaak. Maar dat rechtvaardigt niet achteraf de aanvalsoorlog.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 14:32 schreef sp3c het volgende:
ik doel dus op de resoluties na de inval waarin de lidstaten worden opgeroepen het uiterste te doen om er nog wat moois van te maken of iets van die aard
Ik noemde de aanvalsoorlog illegaal en meer niet.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |