abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130362878
quote:
The decisions that I made in 2010 were made out of a concern for my country and the world that we live in. Since the tragic events of 9/11, our country has been at war. We’ve been at war with an enemy that chooses not to meet us on any traditional battlefield, and due to this fact we’ve had to alter our methods of combating the risks posed to us and our way of life.

I initially agreed with these methods and chose to volunteer to help defend my country. It was not until I was in Iraq and reading secret military reports on a daily basis that I started to question the morality of what we were doing. It was at this time I realized in our efforts to meet this risk posed to us by the enemy, we have forgotten our humanity. We consciously elected to devalue human life both in Iraq and Afghanistan. When we engaged those that we perceived were the enemy, we sometimes killed innocent civilians. Whenever we killed innocent civilians, instead of accepting responsibility for our conduct, we elected to hide behind the veil of national security and classified information in order to avoid any public accountability.

In our zeal to kill the enemy, we internally debated the definition of torture. We held individuals at Guantanamo for years without due process. We inexplicably turned a blind eye to torture and executions by the Iraqi government. And we stomached countless other acts in the name of our war on terror.

Patriotism is often the cry extolled when morally questionable acts are advocated by those in power. When these cries of patriotism drown our any logically based intentions [unclear], it is usually an American soldier that is ordered to carry out some ill-conceived mission.

Our nation has had similar dark moments for the virtues of democracy—the Trail of Tears, the Dred Scott decision, McCarthyism, the Japanese-American internment camps—to name a few. I am confident that many of our actions since 9/11 will one day be viewed in a similar light.

As the late Howard Zinn once said, "There is not a flag large enough to cover the shame of killing innocent people."

I understand that my actions violated the law, and I regret if my actions hurt anyone or harmed the United States. It was never my intention to hurt anyone. I only wanted to help people. When I chose to disclose classified information, I did so out of a love for my country and a sense of duty to others.

If you deny my request for a pardon, I will serve my time knowing that sometimes you have to pay a heavy price to live in a free society. I will gladly pay that price if it means we could have country that is truly conceived in liberty and dedicated to the proposition that all women and men are created equal.
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_130363095
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 21:41:16 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130363207
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:11 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Er zullen toch wel duidelijke regels zijn voor het aanvallen of zelfs doodschieten van onbewapende burgers die geen directe bedreiging zijn? Als je dat als Nederlandse soldaat doet, mag je direct met de marechaussee mee om je daarna voor de Millitaire rechtbank te verantwoorden.
natuurlijk zijn daar regels voor maar dit waren geen ongewapende burgers, dit was een groepje (iig deels) gewapende mannen met 2 journalisten van Reuters in hun midden

de journalisten dragen geen herkenningstekens en er zijn in die wijk gevechten aan de gang

dan loop je het risico beschoten te worden en nee ik geloof niet dat een Nederlandse bemanning heel anders gereageerd had

iets ander taalgebruik misschien maar ook niet geschikt voor moeders oortjes ;)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 21:45:22 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130363421
kijk zelf maar

de intro stelt zelf notabene al dat sommige mannen gewapend lijken te zijn, er zijn na de actie wapens gevonden en er zijn foto's van gemaakt en vrijgegeven

snap niet dat al die gerenommeerde nieuwsbronnen het over een groep ongewapende burgers heeft eerlijk gezegd
pi_130364131
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik denk dat ie gelijk heeft. Maar hij zegt zelf z'n land geen schade toe te willen brengen, terwijl ie weet dat ie dat wel deed. Hij had zoals ik zei subtieler met de info om moeten gaan.

Overigens is het natuurlijk om je als militair altijd aan morele regels kan houden als je ergens in de vreemde woestijn tegen een tegenstander staat te vechten die geen enkele regel heeft die hem belemmert. Anders zou je niet eens zo'n haatbaard mogen doodschieten als ie op je af kwam rennen (maar hem netjes moeten proberen te arresteren) want moorden is immers strafbaar en nogal immoreel. Toch moet het soms om jezelf en je team niet in levensgevaar te brengen. En een gek Al Qaida-kopstuk die dringende informatie heeft met een betrekking tot een grote aanslag, daar hoef je van mij ook niet eerst netjes een arrestatiebevel voor aan te vragen en met fluwelen handschoentjes aan te pakken. Het gaat om levens van je burgers.

Maar das een ander verhaal. Amerika had daar überhaupt niet eens moeten gaan vechten natuurlijk. Maar dat wil Obama volgens mij ook niet. Ik weet niet tot in hoeverre een militair dit kan/mag, maar je had moeten gaan onderhandelen over dingen die NU mis zijn.

Ik ben alleen niet zo bekend met de informatie om te weten wat voor 'schandelen' er in staan die betrekking hebben op zaken die op dit moment nog steeds echt spelen?
pi_130364295
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

natuurlijk zijn daar regels voor maar dit waren geen ongewapende burgers, dit was een groepje (iig deels) gewapende mannen met 2 journalisten van Reuters in hun midden

de journalisten dragen geen herkenningstekens en er zijn in die wijk gevechten aan de gang

dan loop je het risico beschoten te worden en nee ik geloof niet dat een Nederlandse bemanning heel anders gereageerd had

iets ander taalgebruik misschien maar ook niet geschikt voor moeders oortjes ;)
Wow, dat wist ik dus niet. Maar dat zet dus al de zaak in een heel andere daglicht, als dit zo is...
Maar dan zou je kunnen stellen dat Manning dus wel echt defensie/Amerika onterecht beschadigt heeft in dit geval (en misschien zelfs in gevaar gebracht, als ie de namen ook bekend heeft gemaakt)? Die bracht dit toch als: "dit zijn onschuldige burgers waar m'n voormalige collega's zomaar op schieten"?
pi_130364464
Wat is dit nou weer? Of is dat al ergens gepost?

http://www.today.com/news(...)ive-woman-6C10974915
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:04:48 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130364484
quote:
11s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:01 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Wow, dat wist ik dus niet. Maar dat zet dus al de zaak in een heel andere daglicht...
Maar dan zou je kunnen stellen dat Manning dus wel echt defensie (incl. namen) onterecht beschadigt heeft in dit geval? Die bracht dit toch als: "dit zijn onschuldige burgers waar m'n voormalige collega's zomaar op schieten"?
mja ik vind dat moeilijk

dat laatste is er een beetje van gemaakt door anderen heb ik het gevoel en echt schade doet het niet maar ik vind het allemaal niet zwaar genoeg om aan de klok te gaan luiden

daarnaast heb ik nergens meegekregen dat hij uberhaupt geprobeerd heeft dit via de officiele kanalen naar buiten te brengen, gewoon een jongetje met psychische problemen (wilde hij niet liever een meisje zijn?) op de verkeerde plaats met toegang tot teveel informatie

ik zou hem geen 35 jaar geven maar ik snap dat het strafbaar is
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:07:21 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130364601
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:58 schreef thespaceman1 het volgende:
Ik ben alleen niet zo bekend met de informatie om te weten wat voor 'schandelen' er in staan die betrekking hebben op zaken die op dit moment nog steeds echt spelen?
het was vooral heel erg veel, stond iirc nauwelijks iets interessants in .... filmpje was wel spectaculair maar verder is het allemaal veel groter gemaakt dan het was

schijnt nog een filmpje te zijn geweest met wat serieuzere misstanden maar die is vernietigd door een wikileaks deserteur ofzoiets vaags
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:09:25 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130364696
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:04 schreef contactpersoon het volgende:
Wat is dit nou weer? Of is dat al ergens gepost?

http://www.today.com/news(...)ive-woman-6C10974915
ja daar had hij het schijnbaar moeilijk mee toen hij in Irak zat, foto's van hem als meisje naar zijn commandant gestuurd enzo

kan ook een truukje zijn geweest om uit het leger getrapt te worden, who knows, zijn volgende actie was iig al die informatie uitlekken
pi_130365015
O, OK, ik dacht dat het nu pas bekend was geworden, ik had het zelf iig nog niet eerder gehoord.
pi_130365228
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

mja ik vind dat moeilijk

dat laatste is er een beetje van gemaakt door anderen heb ik het gevoel en echt schade doet het niet maar ik vind het allemaal niet zwaar genoeg om aan de klok te gaan luiden
Zeker niet met de wetenschap dat zo'n filmpje ook 'de vijand' direct bereikt. Als er ook nog de namen bij staan dan breng je toch wel mogelijk mensen (en hun familie) in gevaar. Mooie stok die je de vijand geeft... Niets is beter om militairen bang te maken dan dat hun familie gevaar kan lopen of dat ze eenmaal thuis ook niet meer veilig zijn.
quote:
daarnaast heb ik nergens meegekregen dat hij uberhaupt geprobeerd heeft dit via de officiële kanalen naar buiten te brengen, gewoon een jongetje met psychische problemen (wilde hij niet liever een meisje zijn?) op de verkeerde plaats met toegang tot teveel informatie
Dit was toch een van de eerste zaken die hij bij Wikileaks 'uploadde'? Dat doe je dus met de wetenschap dat het openbaar wordt.
quote:
ik zou hem geen 35 jaar geven maar ik snap dat het strafbaar is
Dit laatste ben ik zeker met je eens. Maar ik denk dat Amerika door Wikileaks etc. toch echt doodsbang wordt voor de (nabije) toekomst, dat straks iedereen maar alles uit laat lekken. Die jongen is dus geslachtofferd.

Types als Snowden hebben misschien gelijk, maar is het niet ontzettend hypocriet om Amerika te gaan beschuldigen van schending van allerlei (mensen)rechten en vuile praktijken, en vervolgens in Rusland te gaan zitten en bij, of all people, Poetin aan te kloppen? Hij snapt toch ook wel dat het Poetin alleen gaat om Amerika te pesten en te verzwakken, en niet dat Rusland hem daar laat blijven omdat ze het met zijn idealen eens zijn? Zo komt het gewoon over als: "trolololol" en "ik wil m'n thuisland beschadigen".
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:25:26 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130365554
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:19 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Zeker niet met de wetenschap dat zo'n filmpje ook 'de vijand' direct bereikt. Als er ook nog de namen bij staan dan breng je toch wel mogelijk mensen (en hun familie) in gevaar. Mooie stok die je de vijand geeft... Niets is beter om militairen bang te maken dan dat hun familie gevaar kan lopen of dat ze eenmaal thuis ook niet meer veilig zijn.
die namen zijn afaik door het Amerikaanse ministerie van defensie vrijgegeven, kun je ook gewoon opvragen via de freedom of information act

zou ik persoonlijk tegen zijn als NL dat ook ging doen maar in Amerika werkt dat zo

ik weet dat een A10 piloot die Britse of Canadese militairen had gedood thuis is bezocht door een stel journalisten die zijn naam op die manier hadden opgevraagd, was niet thuis en kwamen bij zijn redneck buurman terecht ... kwam een mooi interview uit :')

quote:
[..]

Dit was toch een van de eerste zaken die hij bij Wikileaks 'uploadde'? Dat doe je dus met de wetenschap dat het openbaar wordt.
ja volgens mij wel

maar ik twijfel of hij helemaal in de gaten had hoe groot het zou (kunnen) worden

quote:
[..]

Dit laatste ben ik zeker met je eens. Maar ik denk dat Amerika toch echt doodsbang wordt voor de (nabije) toekomst, dat straks iedereen maar alles uit laat lekken. Die jongen is dus geslachtofferd.

Types als Snowden hebben misschien gelijk, maar is het niet ontzettend hypocriet om Amerika te gaan beschuldigen van schending van allerlei (mensen)rechten en vuile praktijken, en vervolgens in Rusland te gaan zitten en bij, of all people, Poetin aan te kloppen? Hij snapt toch ook wel dat het Poetin alleen gaat om Amerika te pesten en te verzwakken, en niet dat Rusland het met zijn idealen eens is?
ja ik had liever gezien dat Snowden zijn gelijk in de rechtbank was gaan halen als een baas want die zie ik wel echt als een klokkenluider

en om dan in Rusland of all places te gaan schuilen ... :N
pi_130365771
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

het was vooral heel erg veel, stond iirc nauwelijks iets interessants in .... filmpje was wel spectaculair maar verder is het allemaal veel groter gemaakt dan het was

schijnt nog een filmpje te zijn geweest met wat serieuzere misstanden maar die is vernietigd door een wikileaks deserteur ofzoiets vaags
Het valt mij idd op dat er nauwelijks grote belangrijke dingen bekend zijn, waar Amerika zou fout
Er wordt steeds over "de schokkende informatie en grote schandalen over de VS die Manning gepubliceerd heeft" gesproken, maar wat is dat dan? Dan had Snow z'n prism-verhaal tenminste nog, dat vond ik wel een groot iets.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:30:02 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130365826
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:29 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Het valt mij idd op dat er nauwelijks grote belangrijke dingen bekend zijn, waar Amerika zou fout
Er wordt steeds over "de schokkende informatie en grote schandalen over de VS die Manning gepubliceerd heeft" gesproken, maar wat is dat dan? Dan had Snow z'n prism-verhaal tenminste nog, dat vond ik wel een groot iets.
ja dat ambassadepersoneel is wat grof soms in de interne mail

big deal, daarom is het interne mail
pi_130366384
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:58 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Ik denk dat ie gelijk heeft. Maar hij zegt zelf z'n land geen schade toe te willen brengen, terwijl ie weet dat ie dat wel deed.
Nee, alleen de zogenaamde regering.
quote:
Hij had zoals ik zei subtieler met de info om moeten gaan.
Hoe meer hij had laten publiceren, hoe beter. _O_

quote:
Overigens is het natuurlijk om je als militair altijd aan morele regels kan houden als je ergens in de vreemde woestijn tegen een tegenstander staat te vechten die geen enkele regel heeft die hem belemmert. Anders zou je niet eens zo'n haatbaard mogen doodschieten als ie op je af kwam rennen (maar hem netjes moeten proberen te arresteren) want moorden is immers strafbaar en nogal immoreel. Toch moet het soms om jezelf en je team niet in levensgevaar te brengen. En een gek Al Qaida-kopstuk die dringende informatie heeft met een betrekking tot een grote aanslag, daar hoef je van mij ook niet eerst netjes een arrestatiebevel voor aan te vragen en met fluwelen handschoentjes aan te pakken. Het gaat om levens van je burgers.

Als je enig moreel besef heb word je geen militair.

quote:
Maar das een ander verhaal. Amerika had daar überhaupt niet eens moeten gaan vechten natuurlijk. Maar dat wil Obama volgens mij ook niet. Ik weet niet tot in hoeverre een militair dit kan/mag, maar je had moeten gaan onderhandelen over dingen die NU mis zijn.

Doet niet ter zake.
pi_130366463
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

die namen zijn afaik door het Amerikaanse ministerie van defensie vrijgegeven, kun je ook gewoon opvragen via de freedom of information act

zou ik persoonlijk tegen zijn als NL dat ook ging doen maar in Amerika werkt dat zo

ik weet dat een A10 piloot die Britse of Canadese militairen had gedood thuis is bezocht door een stel journalisten die zijn naam op die manier hadden opgevraagd, was niet thuis en kwamen bij zijn redneck buurman terecht ... kwam een mooi interview uit :')
Serieus? Dat vind ik nou precies informatie die gewoon strikt geheim moet blijven bij de overheid.
Elk familielid (of mede-terrorist) van mensen die in dat filmpje (en bij andere aanvallen) doodgeknald werden kan in theorie dus zo opvragen welke mensen hun geliefden of medestrijders hebben beschoten? Of zelfs een in z'n eigen wijk wonende gekke Amerikaan die een statement tegen de oorlog wil maken en opgehitst en doorgedraaid raakt door die beelden?

En dan is de kritiek dat de VS zo weinig transparant zijn :')

quote:
ja volgens mij wel

maar ik twijfel of hij helemaal in de gaten had hoe groot het zou (kunnen) worden
Dat was nog voor Assange en Snowden idd. Als ie dit had geweten, was ie wellicht ook gevlucht.

quote:
ja ik had liever gezien dat Snowden zijn gelijk in de rechtbank was gaan halen als een baas want die zie ik wel echt als een klokkenluider

Precies. "Ik vind dat jij niet netjes doet, dus ik loop lekker over naar iemand die een complete crimineel en corrupte immorele boef is"? Lekker statement maak je dan.
pi_130366636
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:25 schreef sp3c het volgende:

Alsof je daar iets van kunt verwachten. Kijk naar Bradley Manning, gemarteld worden en 35 jaar gevangenisstraf. HEel verstandig dat hij wegging, alleen de precieze manier dat hij het deed had wat slimmer gekund. Desondanks, laten we blij zijn met dat soort mensen (behalve dan met het feit dat ze bij een criminele organisatie zijn gaan werken).

quote:
Je weet dondersgoed dat hij niet 'in Rusland is gaan schuilen', maar door toedoen van de US Government een Russisch vliegveld niet kon verlaten zoals hij wilde.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:46:04 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130366675
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:41 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Serieus? Dat vind ik nou precies informatie die gewoon strikt geheim moet blijven bij de overheid.
Elk familielid (of mede-terrorist) van mensen die in dat filmpje (en bij andere aanvallen) doodgeknald werden kan in theorie dus zo opvragen welke mensen hun geliefden of medestrijders hebben beschoten? Of zelfs een in z'n eigen wijk wonende gekke Amerikaan die een statement tegen de oorlog wil maken en opgehitst en doorgedraaid raakt door die beelden?

En dan is de kritiek dat de VS zo weinig transparant zijn :')
je moet daar wel bepaalde credentials voor hebben maar in principe kan het ja al maak ik maar niet zo heel veel zorgen over op de een of andere manier

ik maak me meer zorgen om journalisten die het grappig vinden om met een huilende moeder bij de schutter langs te komen om daar te horen te krijgen dat zoonlief een kindercreche aanviel ofzo

is voor niemand leuk

quote:
[..]

Dat was nog voor Assange en Snowden idd. Als ie dit had geweten, was ie wellicht ook gevlucht.
denk dat hij gewoon weg wilde uit Irak

lastig vluchten daar _O-
pi_130366723
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat ambassadepersoneel is wat grof soms in de interne mail

big deal, daarom is het interne mail
Dat moet je ook wel zijn. Anders hou je het daar niet uit... Als je in Irak zit zie je elke dag 100 idioten die met wapens rondlopen, je als Amerikaans personeel uitschelden, vlaggen van je land verbranden en bespugen of vervloeken. Dat mag je onderling best roepen dat 'die kut-Irakezen een kogel door hun kop mogen van jou' of dat je blij bent dat er vandaag weer een zooi terroristen is kapot geschoten (of ik weet niet wat er precies voor grofs gezegd werd?)

Wellicht alleen niet zo slim om dat per mail/papier te doen, want dat is misschien te herleiden.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:47:34 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130366728
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:44 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Alsof je daar iets van kunt verwachten. Kijk naar Bradley Manning, gemarteld worden en 35 jaar gevangenisstraf. HEel verstandig dat hij wegging, alleen de precieze manier dat hij het deed had wat slimmer gekund. Desondanks, laten we blij zijn met dat soort mensen (behalve dan met het feit dat ze bij een criminele organisatie zijn gaan werken).
oh dat zal allemaal best wel of niet

het gaat me om het doel wat hij probeert na te streven, dat is beter gediend met hem als martelaar voor de goede zaak in de rechtbank dan als de enige politieke vluchteling in fucking moskou :')

quote:
[..]

Je weet dondersgoed dat hij niet 'in Rusland is gaan schuilen', maar door toedoen van de US Government een Russisch vliegveld niet kon verlaten zoals hij wilde.
geen idee hoe dat werkt
pi_130366852
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

oh dat zal allemaal best wel of niet

het gaat me om het doel wat hij probeert na te streven, dat is beter gediend met hem als martelaar voor de goede zaak in de rechtbank dan als de enige politieke vluchteling in fucking moskou :')
Ik ben blij met alle informatie die hij vrijgeeft en verder lijkt het me logisch dat hij ergens heen gaat waar hij veilig is. Moskou is niet erger dan Washington DC.

quote:
geen idee hoe dat werkt
Paspoort intrekken > het vliegtuig niet in mogen.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:51:44 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130366897
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:50 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik ben blij met alle informatie die hij vrijgeeft en verder lijkt het me logisch dat hij ergens heen gaat waar hij veilig is. Moskou is niet erger dan Washington DC.
nee moskou is een leuke stad, punt is dat politieke vluchtelingen er vooral wegvluchten
pi_130366931
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee moskou is een leuke stad, punt is dat politieke vluchtelingen er vooral wegvluchten
Wees blij dat hij vrij rondloopt, in tegenstelling tot Bradley Manning. :{
pi_130366943
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

je moet daar wel bepaalde credentials voor hebben maar in principe kan het ja al maak ik maar niet zo heel veel zorgen over op de een of andere manier
Alleen het feit dat wie dan ook makkelijk de namen van jou en je familie kan achterhalen als je mensen aangevallen of gedood hebt in een oorlog, daar zou ik heel slecht tegen kunnen. Genoeg mensen ook die na het zien van dat filmpje zullen denken: "hij heeft voor de lol burgers doodgeschoten, wat een monster" want zo is het wel door veel media gebracht.
quote:
ik maak me meer zorgen om journalisten die het grappig vinden om met een huilende moeder bij de schutter langs te komen om daar te horen te krijgen dat zoonlief een kindercreche aanviel ofzo

is voor niemand leuk
Dat is idd echt walgelijk (en ook een beetje wat ik hierboven bedoelde). Die mensen hebben er zelf al waarschijnlijk nog nachtmerries van, laat staan als er even zo'n hufterige journalist je moeder ermee lastig gaat vallen en kwetst.

quote:
denk dat hij gewoon weg wilde uit Irak

lastig vluchten daar _O-
Hij had ook eerst kunnen wachten en terug gaan naar Amerika (desnoods door psychische problemen aan te geven) alvorens die de informatie vrij gaf. Snowden was ook al bij de FBI weg en klaar om te vertrekken toen ie de informatie publiceerde.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:55:08 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130367022
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:52 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wees blij dat hij vrij rondloopt, in tegenstelling tot Bradley Manning. :{
mwoch mij raakt het niet verder one way or the other

maar ik had liever gezien dat hij zijn zaak voor de rechter had gebracht, desnoods het internationale strafhof hier in Scheveningen dan dat hij in een land schuilt waar je nog niet eens het recht hebt om je seksuele geaardheid te uiten

ik vind het ook een tikje hypocriet
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 22:57:30 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130367145
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:52 schreef thespaceman1 het volgende:
Dat is idd echt walgelijk (en ook een beetje wat ik hierboven bedoelde). Die mensen hebben er zelf al waarschijnlijk nog nachtmerries van, laat staan als er even zo'n hufterige journalist je moeder ermee lastig gaat vallen en kwetst.
dan heb je nog de antimilitaristen

bij mijn moeder is ooit eens aangebeld door een of andere kuthippie met een uniform van de dump die het nodig vond om te melden dat ik was gesneuveld :')
pi_130367154
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:52 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Alleen het feit dat wie dan ook makkelijk de namen van jou en je familie kan achterhalen als je mensen aangevallen of gedood hebt in een oorlog, daar zou ik heel slecht tegen kunnen.
Waarom heb je medelijden met huurmoordenaars? :?
pi_130367205
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

maar ik had liever gezien dat hij zijn zaak voor de rechter had gebracht, desnoods het internationale strafhof hier in Scheveningen dan dat hij in een land schuilt waar je nog niet eens het recht hebt om je seksuele geaardheid te uiten

Lekker makkelijk praten zo.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:00:11 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130367262
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Lekker makkelijk praten zo.
dat heb je altijd op een online forum
pi_130367312
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat heb je altijd op een online forum
" Ik had liever gezien"... wees blij dat die mensen iets ondernemen, ondanks alle persoonlijke risico's.

Al zijn ze al fout door bij zulke clubjes te gaan 'werken'.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:03:47 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130367436
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:01 schreef heiden6 het volgende:

[..]

" Ik had liever gezien"... wees blij dat die mensen iets ondernemen, ondanks alle persoonlijke risico's.

Al zijn ze al fout door bij zulke clubjes te gaan 'werken'.
mweh ik beoordeel dat op een case by case basis

gewoon iets ondernemen omdat er op het internet mensen blij van worden vind ik niet goed genoeg
je ging willens en wetens in het leger en daar komt een geheimhoudingsplicht bij

als je dan de grote vent uit wil hangen dan moet je daar ook je verantwoordelijkheid voor nemen
pi_130367485
Verander TT maar naar Sjelsie
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:05:20 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130367497
sjelsie?
pi_130367628
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

mweh ik beoordeel dat op een case by case basis

gewoon iets ondernemen omdat er op het internet mensen blij van worden vind ik niet goed genoeg
je ging willens en wetens in het leger en daar komt een geheimhoudingsplicht bij
Dat is geen legitieme organisatie maar een inherent crimineel instituut, en daarom heeft een geheimhoudingsplicht geen betekenis.

Als je staatslegers op dergelijke manieren kunt saboteren juich ik dat toe. Het zijn vijanden van de vrijheid.

quote:
als je dan de grote vent uit wil hangen dan moet je daar ook je verantwoordelijkheid voor nemen
Ik had liever gezien dat hij alle mogelijke informatie had gepubliceerd en was gevlucht naar waar dan ook dat hij veilig was. Dat je kunt verwachten dat je verketterd, onderdrukt en geterroriseerd wordt maakt het nog niet terecht.
pi_130367641
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:04 schreef DrDentz het volgende:
Verander TT maar naar Sjelsie
VI HOOLIGANS _O_
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:10:37 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130367765
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat is geen legitieme organisatie maar een inherent crimineel instituut, en daarom heeft een geheimhoudingsplicht geen betekenis.

Als je staatslegers op dergelijke manieren kunt saboteren juich ik dat toe. Het zijn vijanden van de vrijheid.
euh :?

prima als je geen fan bent van het leger en prima als je dat wil saboteren maar zeg dat dan ook gewoon en kom niet aanzetten met smoesjes over de vrijheid, bloemetjes en de wereldvrede om vervolgens in Rusland te schuilen voor de consequenties _O-

quote:
[..]

Ik had liever gezien dat hij alle mogelijke informatie had gepubliceerd en was gevlucht naar waar dan ook dat hij veilig was. Dat je kunt verwachten dat je verketterd, onderdrukt en geterroriseerd wordt maakt het nog niet terecht.
dat heeft hij toch ook gedaan?
pi_130367802
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

maar ik had liever gezien dat hij zijn zaak voor de rechter had gebracht, desnoods het internationale strafhof hier in Scheveningen
Volgens mij erkennen de VS dat hof niet, dus ik ben benieuwd hoe Nederland daarop zou reageren. En vergeet niet: Nederland en Amerika werkten samen in Irak én Afghanistan dus hij zou wellicht ook bewust of onbewust de Nederlandse overheid/defensie zelf voor dat strafhof slepen. Als je kijkt wat voor problemen wij al hebben gehad met het nalatig zijn in Srebrenica, kan zij aan zij samenwerken met een Amerikaans leger dat zich (mogelijk) schuldig maakte aan genocide in Irak/Afghanistan.

Hoewel dat strafhof natuurlijk los van Nederland staat (behalve dat het toevallig in een Nederlandse stad zit) was dat riskant. Je was misschien al uitgeleverd voordat je kans had om naar dat strafhof te gaan.

Het is ook opvallend hoe mild de Nederlandse overheid (en de EU in het algemeen) op alle 'schandalen' van Amerika reageert. Teveel dezelfde belangen denk ik, en geen zin om Rusland, China e.d. ook maar iets sterker te maken.
quote:
dan dat hij in een land schuilt waar je nog niet eens het recht hebt om je seksuele geaardheid te uiten

Als dat nou nog het enige was... Het is een land dat voor alles staat waar Snowden zegt zo tegen te zijn. Geen persvrijheid, tegenstanders van Poetin die (achter de tralies) verdwijnen, onder een hoedje spelen met types als Assad... ga zo maar door.
pi_130367893
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

euh :?

prima als je geen fan bent van het leger en prima als je dat wil saboteren maar zeg dat dan ook gewoon en kom niet aanzetten met smoesjes over de vrijheid, bloemetjes en de wereldvrede om vervolgens in Rusland te schuilen voor de consequenties _O-
Je schuilt waar je kunt schuilen hè?

quote:
dat heeft hij toch ook gedaan?
Precies. ^O^
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:15:40 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130368050
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:12 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je schuilt waar je kunt schuilen hè?

als je het leger niet tof vind dan is het stompzinnig om te gaan schuilen in een land waar het leger zelfs in de lokale buurtsuper een vinger in de pap heeft
pi_130368180
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Waarom heb je medelijden met huurmoordenaars? :?
Ik zie het nu los van of je de oorlog in Irak en Afghanistan goedkeurt (want dat doe ik zelf niet). Volgens jouw redenering zijn Nederlandse soldaten die in WO2 Duitse soldaten doodschoten dus ook huurmoordenaars? Die soldaten in Irak is verteld dat Irak chemische wapens hadden, en dat ze hun vaderland moesten beschermen. Zo erg kun je ze het niet kwalijk nemen. In die tijd is zelfs Nederland (geen bepaald oorlogszuchtig land) erin gerommeld, laat staan die Amerikaanse soldaten. Met 9/11 nog in hun achterhoofd...

Ik vind dat je dergelijke dingen alleen bij de mensen hogerop bij defensie en overheid aan zou mogen rekenen, die hun soldaten en zelfs andere landen deels misleid hebben en wijs maakten dat ze iets goeds deden. Zeker in Afghanistan, waar ze de Taliban zouden verdrijven en de burgers democratie brengen.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:18:22 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130368204
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:11 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Volgens mij erkennen de VS dat hof niet, dus ik ben benieuwd hoe Nederland daarop zou reageren. En vergeet niet: Nederland en Amerika werkten samen in Irak én Afghanistan dus hij zou wellicht ook bewust of onbewust de Nederlandse overheid/defensie zelf voor dat strafhof slepen. Als je kijkt wat voor problemen wij al hebben gehad met het nalatig zijn in Srebrenica, kan zij aan zij samenwerken met een Amerikaans leger dat zich (mogelijk) schuldig maakte aan genocide in Irak/Afghanistan.

Hoewel dat strafhof natuurlijk los van Nederland staat (behalve dat het toevallig in een Nederlandse stad zit) was dat riskant. Je was misschien al uitgeleverd voordat je kans had om naar dat strafhof te gaan.

Het is ook opvallend hoe mild de Nederlandse overheid (en de EU in het algemeen) op alle 'schandalen' van Amerika reageert. Teveel dezelfde belangen denk ik, en geen zin om Rusland, China e.d. ook maar iets sterker te maken.
ik geloof niet dat Amerika de enige is die dit soort dingen doet

ik geloof ook niet zo heel erg dat het westen er niet van op de hoogte is, de verschillende overheden vinden het vooral ongemakkelijk dat de informatie op straat ligt maar ze willen echt niet dat er teveel mensen gaan graven hier

ergens zie ik de noodzaak voor dit soort programma's ook wel
quote:
[..]

Als dat nou nog het enige was... Het is een land dat voor alles staat waar Snowden zegt zo tegen te zijn. Geen persvrijheid, tegenstanders van Poetin die (achter de tralies) verdwijnen, onder een hoedje spelen met types als Assad... ga zo maar door.
agreed
pi_130368316
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je het leger niet tof vind dan is het stompzinnig om te gaan schuilen in een land waar het leger zelfs in de lokale buurtsuper een vinger in de pap heeft
Nogmaals, Snowden heeft er niet voor gekozen om daar verzeild te raken.

Het gaat niet om niet tof vinden, maar om de fundamentele immoraliteit ervan.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:18 schreef thespaceman1 het volgende:

[..]

Ik zie het nu los van of je de oorlog in Irak en Afghanistan goedkeurt (want dat doe ik zelf niet). Volgens jouw redenering zijn Nederlandse soldaten die in WO2 Duitse soldaten doodschoten dus ook huurmoordenaars? Die soldaten in Irak is verteld dat Irak chemische wapens hadden, en dat ze hun vaderland moesten beschermen. Zo erg kun je ze het niet kwalijk nemen. In die tijd is zelfs Nederland (geen bepaald oorlogszuchtig land) erin gerommeld, laat staan die Amerikaanse soldaten. Met 9/11 nog in hun achterhoofd...

Ik vind dat je dergelijke dingen alleen bij de mensen hogerop bij defensie en overheid aan zou mogen rekenen, die hun soldaten en zelfs andere landen deels misleid hebben en wijs maakten dat ze iets goeds deden. Zeker in Afghanistan, waar ze de Taliban zouden verdrijven en de burgers democratie brengen.
Befehl ist befehl? Onwetendheid kan geen excuus zijn voor massamoord.
pi_130368362
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:18 schreef sp3c het volgende:

Zet je tv eens een half jaar uit en verdiep je in de materie, dan valt dat ook wel weg. :P
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:22:22 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130368398
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:20 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nogmaals, Snowden heeft er niet voor gekozen om daar verzeild te raken.

Het gaat niet om niet tof vinden, maar om de fundamentele immoraliteit ervan.
tuurlijk wel

hij zat in Hong Kong, vervolgens koos hij voor Moskou omdat Obama en Putin niet zulke goede vrienden zijn
quote:
[..]

Befehl ist befehl? Onwetendheid kan geen excuus zijn voor massamoord.
welke massamoord?
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:23:18 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130368440
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zet je tv eens een half jaar uit en verdiep je in de materie, dan valt dat ook wel weg. :P
het is nogal een zwaktebod om te roepen dat mensen die het niet met je eens hebben zich in de materie moeten verdiepen

beetje jammer -O-
pi_130368751
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

tuurlijk wel

hij zat in Hong Kong, vervolgens koos hij voor Moskou omdat Obama en Putin niet zulke goede vrienden zijn
Hij was niet van plan in Moskou te blijven (iets wat hem gezien de omstandigheden trouwens niet kwalijk te nemen had geweest.)

quote:
welke massamoord?
De oorlogen in Afghanistan en (vooral) Irak.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:23 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is nogal een zwaktebod om te roepen dat mensen die het niet met je eens hebben zich in de materie moeten verdiepen

beetje jammer -O-
Het was ook nogal een loze opmerking van je, zonder enige onderbouwing.
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 23:32:35 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130368903
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:29 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Hij was niet van plan in Moskou te blijven (iets wat hem gezien de omstandigheden trouwens niet kwalijk te nemen had geweest.)
hij is slimmer dan dat

hij was er niet naar toe gegaan als hij niet van plan was asiel aan te vragen

quote:
[..]

De oorlogen in Afghanistan en (vooral) Irak.
das geen massamoord maar oorlog

quote:
[..]

Het was ook nogal een loze opmerking van je, zonder enige onderbouwing.
daar ben je zelf ook niet heel erg vies van

dan kan ik roepen dat je de ballen verstand hebt van waar je het over hebt want dat denk ik maar in een discussie is dat nogal een zwaktebod
pi_130369067
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik geloof niet dat Amerika de enige is die dit soort dingen doet
Vandaar ook de compleet laconieke reactie op Prism vanuit Nederland. Maar ja, als overheid die als 'aftap-kampioen' van de wereld geldt kun je beter gewoon maar niets zeggen over de VS en Prism. ;) Zeker niet als Amerika je ook waarschuwt bij gevaar dat ze ergens in Europa detecteren, zoals nu laatst met de ambassades e.d. van Jemen. Voor de rest is er weinig hier wat de VS absoluut niet zou mogen weten. Er is geen enkele dreiging tussen Europa en de VS.
quote:
ik geloof ook niet zo heel erg dat het westen er niet van op de hoogte is, de verschillende overheden vinden het vooral ongemakkelijk dat de informatie op straat ligt maar ze willen echt niet dat er teveel mensen gaan graven hier

[..]

agreed
Ik ook. Als eventuele gevaarlijke groeperingen gaan communiceren via internet, zul je daar zelf ook als geheime dienst in mee moeten gaan. Maar veel mensen slaan een beetje door in hun online privacy, zeker i.c.m. de gehate VS. Hoewel ik natuurlijk ook voor privacy ben, moet je er ook niet in doorslaan. Richt je dan liever op een goed controle-systeem en transparantie.

Maar het moet dan wel in een systeem dat de Nederlandse overheid (of de overheden van de andere EU-landen) direct betrokken wordt bij eventueel gevaar en dat onze regering en veiligheidsdienst tijdens of achteraf ook inzicht krijgen in wat er getapt wordt en is bij ons. Ik neem aan dat Amerika en Europa toch geen tegenstrijdige belangen hebben wat betreft veiligheid? En ik zie niet in waarom ze überhaupt zin en tijd hebben om zomaar elke burger af te gaan tappen. Waarom zou je als Amerika zijnde tijd en geld in het surfgedrag van een of andere willekeurige Nederlandse nerd steken? :?
pi_130369286
Manning leek mij wat klein voor een soldaat, lees ik dat hij 157 CM is :')
Blijkt het minimum 147 CM te zijn in de VS :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')