Heel simpel, als ongelovige je niet bemoeien met geloof en omgekeerd. Lekker iedereen zijn eigen waarheid laten behouden.quote:
Helaas is dat voor sommigen erg moeilijk te begrijpen, voor niet-religieuzen als religieuzen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Heel simpel, als ongelovige je niet bemoeien met geloof en omgekeerd. Lekker iedereen zijn eigen waarheid laten behouden.
Wetten in dit land zijn gebaseerd op de bijbel. Mensen mogen hun winkel niet openen op zondag. Er zijn kinderen met ziektes die gemakkelijk voorkomen kunnen worden dmv inenting.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
Heel simpel, als ongelovige je niet bemoeien met geloof en omgekeerd. Lekker iedereen zijn eigen waarheid laten behouden.
klinkt als een plan.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Dat heet democratie en keuzevrijheid.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:25 schreef MrMath het volgende:
[..]
Wetten in dit land zijn gebaseerd op de bijbel. Mensen mogen hun winkel niet openen op zondag. Er zijn kinderen met ziektes die gemakkelijk voorkomen kunnen worden dmv inenting.
Als niemand er last van zou hebben zou ik ook niks zeggen
Dat is best een lastig dilemma. Gezien de pedofilie van de katholieke kerk. En het moslim terrorisme.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
heeft beiden niet veel met geloof te maken.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is best een lastig dilemma. Gezien de pedofilie van de katholieke kerk. En het moslim terrorisme.
Dat er door die Deen met z'n strip 50 doden zijn gevallen heeft niks met het geloof te maken?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:27 schreef Deetch het volgende:
heeft beiden niet veel met geloof te maken.
De zondag rustdag wet is al bijna ter ziele. Het recht van beschikking op eigen lichaam is een universeel niet religieus mensenrecht en daar tegenover heb je wel de feestdagen die we anders niet hadden dus mij hoor je niet klagen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:25 schreef MrMath het volgende:
[..]
Wetten in dit land zijn gebaseerd op de bijbel. Mensen mogen hun winkel niet openen op zondag. Er zijn kinderen met ziektes die gemakkelijk voorkomen kunnen worden dmv inenting.
nope, dat heeft alles met onverdraagzaamheid, domheid en extremisme te maken.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:28 schreef MrMath het volgende:
[..]
Dat er door die Deen met z'n strip 50 doden zijn gevallen heeft niks met het geloof te maken?
Ik vindt van wel. Het zijn toch de mensen die claimen het geloof in een god op aarde te vertegenwoordigen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:27 schreef Deetch het volgende:
[..]
Zo zie ik t geloof nou ookquote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:29 schreef Deetch het volgende:
nope, dat heeft alles met onverdraagzaamheid, domheid en extremisme te maken.
Deze vind ik ook wel erg makkelijk. Laat ze in andere landen maar vrouwen stenigen vanwege een boek waarvan het meeste niet waar is. Kop in t zandquote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
Leuk veralgemeniseerd maar misschien moet je ff een stapje terug nemen en ook zien dat er een leger des heils is die zwervers belangeloos onderdak biedt.quote:
Ja, laat ouderen maar lekker afsterven in karige bejaardenhuizen omdat de gemiddelde niet zo religieuze Nederlander geen tijd heeft om er naar om te kijken.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:32 schreef MrMath het volgende:
[..]
Deze vind ik ook wel erg makkelijk. Laat ze in andere landen maar vrouwen stenigen vanwege een boek waarvan het meeste niet waar is. Kop in t zand
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:33 schreef jogy het volgende:
[..]
Leuk veralgemeniseerd maar misschien moet je ff een stapje terug nemen en ook zien dat er een leger des heils is die zwervers belangeloos onderdak biedt.
Idioterie komt ook voor bij atheisten.
Het vraagstuk ging niet over die ethische dilemma's maar over respect.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:32 schreef MrMath het volgende:
[..]
Deze vind ik ook wel erg makkelijk. Laat ze in andere landen maar vrouwen stenigen vanwege een boek waarvan het meeste niet waar is. Kop in t zand
Het ging met eigenlijk niet zozeer om de problemen die het geloof veroorzaakt, meer dat ik er niet bij kan dat mensen vandaag de dag nog letterlijk geloven in de bijbel. Geloof jij wat letterlijk in wat er in de bijbel staat?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:35 schreef jogy het volgende:
Helaas, religie is niet de bron van alle problemen, dat zijn de mensen zelf en hun gebrek aan inlevingsvermogen tegenover andersdenkenden.
Geloof jij letterlijk wat er in de bijbel staat?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:36 schreef ElPollo het volgende:
Het vraagstuk ging niet over die ethische dilemma's maar over respect.Niet alles uit het verband trekken maar binnen de gestelde kaders van het onderwerp blijven.
Ikzelf ben ongelovig, heb zelfs nooit een letter uit de bijbel gelezen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:37 schreef MrMath het volgende:
[..]
Geloof jij letterlijk wat er in de bijbel staat?
daarmee scheer je wel heel veel mensen over één kam.quote:
Ik denk persoonlijk dat het geloven in een waarheid het probleem is. Op zich nog niet zo erg. Tot het moment komt dat je dat met geweld gaat afdwingen en dat komt inderdaad op alle niveaus voor. Ik denk dat we het dan wel met elkaar eens zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:35 schreef jogy het volgende:
Helaas, religie is niet de bron van alle problemen, dat zijn de mensen zelf en hun gebrek aan inlevingsvermogen tegenover andersdenkenden.
ik vind het een leuk sprookjesboek maar Lord of the Rings blijft mijn favoriet.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:37 schreef MrMath het volgende:
[..]
Het ging met eigenlijk niet zozeer om de problemen die het geloof veroorzaakt, meer dat ik er niet bij kan dat mensen vandaag de dag nog letterlijk geloven in de bijbel. Geloof jij wat letterlijk in wat er in de bijbel staat?
Vind je dat we met z'n allen respect moeten hebben voor de visie dat alles wat letterlijk in de bijbel waar is?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:38 schreef ElPollo het volgende:
Ikzelf ben ongelovig, heb zelfs nooit een letter uit de bijbel gelezen.Dus je poging tot uit de tent lokken is aan mij niet besteed.
Mensen laten zich graag leiden, de grootste hedendaagse moordenaars zijn Hitler, Mao en Stalin en die hadden weinig van doen met religie maar kregen door hun uitstraling van autoriteit mensen achter zich aan die allemaal gekke shit uit gingen halen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:39 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat het geloven in een waarheid het probleem is. Op zich nog niet zo erg. Tot het moment komt dat je dat met geweld gaat afdwingen en dat komt inderdaad op alle niveaus voor. Ik denk dat we het dan wel met elkaar eens zijn.
Ik vind dat je voor je zelf moet beslissen waar je je energie in wil steken. Als jij een kruistocht tegen religie wil voeren moet je dat vooral doen en wens ik je veel plezier.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:41 schreef MrMath het volgende:
[..]
Vind je dat we met z'n allen respect moeten hebben voor de visie dat alles wat letterlijk in de bijbel waar is?
Dat denk ik ook. Het leervermogen van een staat of een samenleving in historisch perspectief is denk ik 0%.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:44 schreef jogy het volgende:
[..]
Mensen laten zich graag leiden, de grootste hedendaagse moordenaars zijn Hitler, Mao en Stalin en die hadden weinig van doen met religie maar kregen door hun uitstraling van autoriteit mensen achter zich aan die allemaal gekke shit uit gingen halen.
Als morgen alle religies door één of ander wonder weg zouden zijn zonder deze inherente drang tot volgen/groepsgevoel te verwijderen heb je overmorgen weer een samenscholing van gelijkdenkenden die een schoenveter aanbidden of zo.
Kijk, dit is mijn punt. Zo zie ik het geloof van vandaag, jij misschien ook wel. Maar goed, die tijd is nu wel geweest, toch? Indianen die totempalen aanbidden, Bosjesmannen die een vulkaan aanbidden, Grieken die Zeus aanbidden. We zijn tot een punt gekomen dat we het geloof niet meer nodig hebben, en geen rare verhaaltjes meer hoeven te verzinnen voor de meeste vragen. Toch zijn er nog mensen die dit doen. Moeten we hier respect voor blijven houden?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:44 schreef jogy het volgende:
gelijkdenkenden die een schoenveter aanbidden of zo
Als je het wilt samenvatten tot een simpele ja/nee vraag.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
[..]
Kijk, dit is mijn punt. Zo zie ik het geloof van vandaag, jij misschien ook wel. Maar goed, die tijd is nu wel geweest, toch? Indianen die totempalen aanbidden, Bosjesmannen die een vulkaan aanbidden, Grieken die Zeus aanbidden. We zijn tot een punt gekomen dat we het geloof niet meer nodig hebben, en geen rare verhaaltjes meer hoeven te verzinnen voor de meeste vragen. Toch zijn er nog mensen die dit doen. Moeten we hier respect voor blijven houden?
"Respect" is een vreemd toverwoordje van (volgens mij) de laatste 10-20 jaar. Respect moet verdiend worden en is niet de uitgangspositie van alles en iedereen. Respect wordt verdiend door de daden die je levert.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
Moeten we hier respect voor blijven houden?
Respect is een heel grijs gebied. Ik accepteer het van mensen, maar om er nou respect voor te hebben dat iemand gelooft dat de aarde in 7 dagen gemaakt heeft gaat mij wat ver.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
[..]
Kijk, dit is mijn punt. Zo zie ik het geloof van vandaag, jij misschien ook wel. Maar goed, die tijd is nu wel geweest, toch? Indianen die totempalen aanbidden, Bosjesmannen die een vulkaan aanbidden, Grieken die Zeus aanbidden. We zijn tot een punt gekomen dat we het geloof niet meer nodig hebben, en geen rare verhaaltjes meer hoeven te verzinnen voor de meeste vragen. Toch zijn er nog mensen die dit doen. Moeten we hier respect voor blijven houden?
Overigens gebruik je hier heel gemakkelijk het woord 'we', alsof je voor een compleet deel van de wereld spreekt. Wat je nu doet, is je probeert anderen te overtuigen van de geloofsovertuiging die jij hebt, namelijk dat je van mening bent dat geloof onzin is, en daarmee zit je feitelijk op hetzelfde niveau van de vermeende bevolkingsgroepen waartegen je agiteert.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
[..]
Ik ben gewoon blij dat ik feestdagen heb, daar geef ik ze graag een zelfkastijding in de vorm van dogma en tegenstrijdigheden voor terug en mogen ze ook wel een keertje langs de deur komen om Jezus te brengen.quote:
Neequote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:11 schreef ElPollo het volgende:
en daarmee zit je feitelijk op hetzelfde niveau van de vermeende bevolkingsgroepen waartegen je agiteert.
Hij wil graag de Heer Rationaliteit brengen aan de onwetende massa.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:11 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Overigens gebruik je hier heel gemakkelijk het woord 'we', alsof je voor een compleet deel van de wereld spreekt. Wat je nu doet, is je probeert anderen te overtuigen van de geloofsovertuiging die jij hebt, namelijk dat je van mening bent dat geloof onzin is, en daarmee zit je feitelijk op hetzelfde niveau van de vermeende bevolkingsgroepen waartegen je agiteert.
De grote onwetende massa kan anders best wat meer ratio gebruikenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Hij wil graag de Heer Rationaliteit brengen aan de onwetende massa.
Dat zeker.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:28 schreef P8 het volgende:
[..]
De grote onwetende massa kan anders best wat meer ratio gebruiken
Met respect dus.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:28 schreef Molurus het volgende:
A priori respect voor overtuigingen lijkt me inderdaad nergens voor nodig.
Als iemand er een belachelijke overtuiging op nahoudt mag dat best gezegd worden. Of dat nu een geloof in elfjes is of een geloof in een 6000 jaar oude (jonge) aarde. (Mits netjes geformuleerd en beargumenteerd natuurlijk.)
Alleen jammer dat de hele mensheid al jarenlang in dood en verderf is gegooid door mensen uit alle religies, omdat zij allemaal pretenderen het beste geloof te hebben.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:22 schreef -TheEye- het volgende:
Een geloof scheidt goed van slecht. Mensen die geloven, proberen hun leven op een goede manier te leven.
Ik geef je helemaal gelijk. Er staan bepaalde passages in de bijbel waar ik zelfs van kan schrikken. Ik ben het dan ook zeker niet eens met het verspreiden van geloof zoals een jihad.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:27 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Alleen jammer dat de hele mensheid al jarenlang in dood en verderf is gegooid door mensen uit alle religies, omdat zij allemaal pretenderen het beste geloof te hebben.
Mensen proberen een leven te lijden wat voor hun groep acceptabel overkomt, tot het moment daar is dat er anderen komen aankloppen. Dan mag uit naam van het geloof alle normen en waarden overboord om het geloof kracht bij te zetten...
Maar dat is het grootste probleem van een dergelijk heiligschrift. Wie leest het, hoe interpreteert men het.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:36 schreef -TheEye- het volgende:
[..]
Ik geef je helemaal gelijk. Er staan bepaalde passages in de bijbel waar ik zelfs van kan schrikken. Ik ben het dan ook zeker niet eens met het verspreiden van geloof zoals een jihad.
Wel is het belangrijk om niet te vergeten dat de bijbel ook veel wijsheid en goede richtlijnen schetst voor ons leven. Neem alleen niet alles letterlijk wat er geschreven staat in dit boek.
En zo zal het ook altijd en met alles blijven. Wij leven nu volgens de wetboeken. Vroeger werden ketters, niet gelovigen, gemarteld of vermoord. Als wij ons nu niet aan de wet houden krijgen we een straf. In sommige landen is zelfs nog de doodstraf. Zijn we nu dus met hetzelfde aan het handelen maar dan met "fatsoen".quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:42 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Maar dat is het grootste probleem van een dergelijk heiligschrift. Wie leest het, hoe interpreteert men het.
We weten allemaal dat er veel haat gepredikt word in ieder geloof, jegens niet gelovigen, jegens homo's, abortus noem maar op. Er worden dingen gerechtvaardigd die een normaal denkend mens nooit zou doen uit eigen beweging. Maar men is van kinds af aan zo ge-indoctrineert dat men niet meer beter weet. Men is zelf kunnen nadenken verleerd en vergeten omdat men een dikke handleiding nodig schijnt te hebben om fatsoen te kunnen ontwikkelen...
Ik zou dat eerder omschrijven als beleefdheid voor een persoon dan respect voor zijn ideeen / overtuigingen. Dat laatste heb ik niet noodzakelijk.quote:
Of is er in die boeken opgeschreven wat er allang in ieders achterhoofd zat over goed en kwaad? In mijn optiek zijn die boeken geschreven (of bedacht, als er nog niet geschreven werd) tijdens de Late Steentijd en Bronstijd, waarin de maaatschappijen overgingen va kleine groepen nomaden naar grotere, vaste nederzettingen en zijn deze regels vastgelegd om om te gaan met deze nieuwe manier van samenleving, omdat ze ook weer niet voor iedereen even vanzelfsprekend zijn. Dat deze regels opgelegd zouden zijn door een vermeende bovennatuurlijke macht is vooral handig om zo veel mogelijk mensen ervan te overtuigen zich eraan te houden.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:22 schreef -TheEye- het volgende:
Of je geloofd of niet, in ieders achterhoofd weet men wat goed en slecht is, dit met name door een boek waar nog steeds grote menigtes achter staan.
Hier word ik altijd zo moe van. Alsof ongelovigen (niet-christenen) immorele wezens zijn. Wat een onzin.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:22 schreef -TheEye- het volgende:
Belangrijk is dat mensen realiseren waar een bijbel en een geloof wel goed voor kan zijn!
Een geloof scheidt goed van slecht. Mensen die geloven, proberen hun leven op een goede manier te leven.
Dat doet vrijwel iedereen, met nogal varierende uitkomsten. Moraliteit verandert wel degelijk, ook onder gelovigen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:22 schreef -TheEye- het volgende:
Tegenwoordig tolereert men steeds meer dan vroeger. De mensen leven volgens minder strenge regels en hebben er een ander motto op nagehouden, ik leef nu en deel mijn leven in zoals ik denk dat dat hoort.
Dat heeft helemaal niets met dat boek te maken. De meeste mensen hebben het nooit gelezen en zijn toch net zo moreel als christenen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:22 schreef -TheEye- het volgende:
Of je geloofd of niet, in ieders achterhoofd weet men wat goed en slecht is, dit met name door een boek waar nog steeds grote menigtes achter staan.
Dat is wel erg naïef, geloof zal heus niet in alle gevallen de oorzaak zijn, maar geloof werkt in veel van dat soort gevallen als een soort katalysator en kan daar niet helemaal los van gezien worden. Veel gevallen van geweld zou wellicht niet eens voorkomen zonder geloof, zoals moord op abortus artsen, religieus 'terrorisme' etc.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:27 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar, ons gevoel van goed en slecht komt uit sociaal-culturele ontwikkeling. Niet per se uit religie. Sterker nog veel van de religieuze normen en waarden hebben we terecht laten varen de laatste paar eeuwen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:22 schreef -TheEye- het volgende:
quote:The absolute morality that the religious person might profess would include what, stoning people for adultery, death for apostasy, punishment for breaking the Sabbath; these are all things which are religiously based absolute moralities. I dont think I want an absolute morality. I think I want a morality that is thought-out, reasoned, argued, discussedbased upon, almost sayintelligent design. Can we not design our society which has the sort of morality, the sort of society we want to live in?
If you actually look at the moralities that are accepted among modern people, among 21st century people: we don't believe in slavery anymore, we believe in the equality of women, we believe in being gentle, we believe in being kind to animals. Theses are all things which are entirely recent. They have very little basis in Biblical or Quranic scripture. They are things that have developed over historical time through a consensus of reasoning, sober discussion, argument, legal theory, political and moral philosophy.
These do not come from religion to the extent that you can find the good bits in religious scriptures you have to cherry pick. You search your way through the Bible or the Quran and find the occasional verse that is an acceptable profession of morality and we say, "Look at that! That's religion." You leave out all the horrible bits and you say, "Oh, we don't believe that anymore. We've grown out of it."
Well, of course we've grown out of it! We've grown out of it because of secular, moral philosophy and rational discussion.
Het is (naar mijn mening!) duidelijk dat de bijbel is geschreven door mensen. Men beweert dat dit de woorden zijn die God doorgaf aan Jezus. Het enige dat mij dwars zit is dat mensen een mening hebben die ze helemaal niet kunnen onderbouwen of alleen maar negatief praten over geloof. Wat er de laatste tijd rondom de katholieke kerk heeft afgespeeld is hartstikke fout. En nogmaals, in de bijbel staan passages als:quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:55 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Of is er in die boeken opgeschreven wat er allang in ieders achterhoofd zat over goed en kwaad? In mijn optiek zijn die boeken geschreven (of bedacht, als er nog niet geschreven werd) tijdens de Late Steentijd en Bronstijd, waarin de maaatschappijen overgingen va kleine groepen nomaden naar grotere, vaste nederzettingen en zijn deze regels vastgelegd om om te gaan met deze nieuwe manier van samenleving, omdat ze ook weer niet voor iedereen even vanzelfsprekend zijn. Dat deze regels opgelegd zouden zijn door een vermeende bovennatuurlijke macht is vooral handig om zo veel mogelijk mensen ervan te overtuigen zich eraan te houden.
Klopt. Ik geef je absoluut geen ongelijk. Toch wijst de praktijk erop dat als er een ramp gebeurt, als je pech hebt, als het niet mee zit, als er iemand dood gaat of noem maar op, dat men nog steeds in een groot deel van de gevallen wijst naar God. Waarom God, waar heb ik dit aan verdiend. Dat er een groot deel van de bevolking steeds nuchterder wordt en dingen wetenschappelijk gaat zien is waar. Toch wijst de praktijk nog vaak genoeg op het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:08 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar, ons gevoel van goed en slecht komt uit sociaal-culturele ontwikkeling. Niet per se uit religie. Sterker nog veel van de religieuze normen en waarden hebben we terecht laten varen de laatste paar eeuwen.
Dawkins weet het in deze redelijke te verwoorden:
[..]
Ik zeg niet dat niet gelovigen niet weten hoe ze het beste hun leven moet leiden, toch houdt een gelovige er vaak andere regels op na dan een niet gelovige. Of dit beter is of niet kan je altijd in twijfel trekken.quote:[..]
Hier word ik altijd zo moe van. Alsof ongelovigen (niet-christenen) immorele wezens zijn. Wat een onzin.
[..]
Dat doet vrijwel iedereen, met nogal varierende uitkomsten. Moraliteit verandert wel degelijk, ook onder gelovigen.
[..]
Dat heeft helemaal niets met dat boek te maken. De meeste mensen hebben het nooit gelezen en zijn toch net zo moreel als christenen.
Geweldig dit: "religieus terrorisme kan niet los worden gezien van religie" zo sprak hij serieus en vol overtuiging.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:02 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is wel erg naïef, geloof zal heus niet in alle gevallen de oorzaak zijn, maar geloof werkt in veel van dat soort gevallen als een soort katalysator en kan daar niet helemaal los van gezien worden. Veel gevallen van geweld zou wellicht niet eens voorkomen zonder geloof, zoals moord op abortus artsen, religieus 'terrorisme' etc.
Hoewel het te makkelijk is om geloof voor alles en nog wat verantwoordelijk te houden is het ook veel te gemakkelijk om het buiten beschouwing te houden.
Door de mensen die erin geloven ja, en ook die nemen selectief over wat ze uitkomt. Erg leuk aangetoond door George Takei, die de mensen die homoseksualiteit aanvielen met bijbelteksten te wijzen op hun overduidelijke overtreding van andere bijbelse regels.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:12 schreef -TheEye- het volgende:
Vergeet alleen niet dat de levensstijl die in de bijbel genoemd wordt nog steeds gezien wordt als de ultieme en beste manier van leven
Een goed begin van een betere levensstijl is volgens mij niet te oordelen over anderen die zich niet aan jouw (niet per se jij dus) 'godgegeven' regels houden. Dat en 'doe een ander niet aan wat je niet wil dat jou overkomt' zijn mijn belangrijkste richtlijnen.quote:. Als je de dingen niet te letterlijk opvat en niet extremistisch wordt, kan je er zeker een betere manier van leven op nahouden.
Het verschil is dat een niet-gelovige er over kan nadenken, discussieren en andere wijzes kan proberen. De regels voor een gelovige zijn (vaak) onveranderbaar en onbetwistbaar.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:19 schreef -TheEye- het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat niet gelovigen niet weten hoe ze het beste hun leven moet leiden, toch houdt een gelovige er vaak andere regels op na dan een niet gelovige. Of dit beter is of niet kan je altijd in twijfel trekken.
Vandaar ook de enorme diversiteit aan stromingen in het geloof.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:36 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Het verschil is dat een niet-gelovige er over kan nadenken, discussieren en andere wijzes kan proberen. De regels voor een gelovige zijn (vaak) onveranderbaar en onbetwistbaar.
Zo'n uitspraak is over het algemeen volkomen leeg. Men roept het, maar over er ooit iets achter zit is te betwijfelen. Ik zeg ook wel eens hard op dat iets klote is of vraag me hard op af waarom mij nou iets moet gebeuren...maar dat wilt totaal niet zeggen dat ik bovennatuurlijke interventie of vooraf bepaalde gebeurtenissen ook maar enigszins waarschijnlijk acht.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:17 schreef -TheEye- het volgende:
[..]
Klopt. Ik geef je absoluut geen ongelijk. Toch wijst de praktijk erop dat als er een ramp gebeurt, als je pech hebt, als het niet mee zit, als er iemand dood gaat of noem maar op, dat men nog steeds in een groot deel van de gevallen wijst naar God. Waarom God, waar heb ik dit aan verdiend. Dat er een groot deel van de bevolking steeds nuchterder wordt en dingen wetenschappelijk gaat zien is waar. Toch wijst de praktijk nog vaak genoeg op het tegenovergestelde.
quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:28 schreef Jappie het volgende:
[..]
Geweldig dit: "religieus terrorisme kan niet los worden gezien van religie" zo sprak hij serieus en vol overtuiging.
Disrespectvol...quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:08 schreef MrMath het volgende:
Als ik neerbuigend over het geloof praat, zoals, de bijbel is net een sprookjesboek, wordt dit vaak als disrespectvol bestempeld. Met disrespectvol bedoel ik in deze context dus niet schelden, als in; "je bent een vuile christenhond want je gelooft in sprookjes". Hier ben ik zelf ook op tegen.
Ben het op zich grotendeels met je eens hoor maar ik las het en ik dacht: "huh? wat staat daar nou?"quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:40 schreef Semisane het volgende:
[..]Ik zie wat je daar doet.
Maar goed ik vind het te makkelijk om religie buiten beschouwing te houden bij veel van de gebeurtenissen van de afgelopen...nou ja paar 100 jaar. Religie en geloof hebben daar niet altijd een positieve invloed op gehad.
Je hebt gelijk. Misschien dat dit tegenwoordig steeds minder gebeurt. Misschien is dit meer persoonlijk dat hoe het werkelijk zit. Dit is slechts een impuls van hoe ik het op dit moment ervaar. Mensen komen met slechte of geen onderbouwingen aan over of ze wel of niet geloven. Ik vind ook gewoon niet dat geloven alleen maar negatief gezien moet worden. Ik probeer er dan ook voordelen uit te halen die naar mijn mening een goede onderbouwing zouden kunnen zijn voor wel gelovigen. Nogmaals, ik geloof zelf niet in een God of in wat er in de Bijbel staat. Toch wil ik dingen kunnen begrijpen ook al ben ik er zelf niet mee eens.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:38 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zo'n uitspraak is over het algemeen volkomen leeg. Men roept het, maar over er ooit iets achter zit is te betwijfelen. Ik zeg ook wel eens hard op dat iets klote is of vraag me hard op af waarom mij nou iets moet gebeuren...maar dat wilt totaal niet zeggen dat ik bovennatuurlijke interventie of vooraf bepaalde gebeurtenissen ook maar enigszins waarschijnlijk acht.
Maar goed ik had het daar niet over, mij ging het over jouw argumentatie dat wij mensen ons gevoel voor goed en slecht uit religie, heilige boeken of ander zijns halen. Een deel kunnen we er op baseren, maar grotendeels zijn onze huidige normen, waarden en moralen gevormd vanuit de sociaal-culturele en maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste 200 jaar. Religie heeft in die tijd maar bar weinig toegevoegd wat dat betreft en heeft vaker juist geprobeerd het tegenovergestelde te bereiken.
Ja, het staat er wat rot...maar ik kan nu geen ninja-edit meer doen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:41 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ben het op zich grotendeels met je eens hoor maar ik las het en ik dacht: "huh? wat staat daar nou?"
Er is een verschil tussen wel/geen respect hebben voor een religie ,en de mensen die deze religie omhelzen/ erin gelovenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:08 schreef MrMath het volgende:
Beste allemaal,
Dit wordt mijn eerste topic op FOK! Mocht ik iets niet goed doen, niet goed reageren of iets anders hoor ik het graag
Als ik neerbuigend over het geloof praat, zoals, de bijbel is net een sprookjesboek, wordt dit vaak als disrespectvol bestempeld. Met disrespectvol bedoel ik in deze context dus niet schelden, als in; "je bent een vuile christenhond want je gelooft in sprookjes". Hier ben ik zelf ook op tegen.
Wat ik me wel afvraag is waarom we zo nodig 'respect' moeten hebben voor het geloof? Dat kan eigenlijk vandaag de dag niet meer vind ik. De bijbel kan allang niet meer letterlijk geïnterpreteerd worden, want dan zou je geloven dat de aarde 5000 jaar oud is, mensen vroeger 900 jaar werden, dat slangen praatten, dat mensen 3 dagen in een walvis kunnen wonen, dat mensen opstaan uit de dood en maagden kunnen bevallen.
Dus... Waarom zouden we nog respect hebben voor de mening van mensen die verkondigen dat alles wat in de bijbel staat echt is? Laat wat horen
Maar je weet dat onze "democratie"en "keuzevrijheid" eigenlijk maar ten dele waar is?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:26 schreef Deetch het volgende:
Dat heet democratie en keuzevrijheid.
100% Mee eensquote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Homo homini lupusquote:Op donderdag 22 augustus 2013 13:12 schreef hoatzin het volgende:
Als je kijkt in de bijbel hoe over ongelovigen wordt gesproken, en als je hoort hoe gelovigen in de kerk zingen over ongelovigen (ze zijn dom, hoogmoedig, slecht, kortom er deugt werkelijk niets aan ze) dan hoef je als ongelovige géén respect op te brengen voor hun denkbeelden.
Ik benader gelovigen aanvankelijk met respect (ben zelf gelovig geweest) maar het hangt helemaal van de persoon af of ik respectvol blijf.
Als dat geen enkel maatschappelijk gevolg zou hebben: prima, helemaal voor.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Omdat ik net een link heb gepost dat er wel een dode is opgestaan misschien. En als je nog meer van dat soort linkjes krijgt in de toekomst, zul je vast respect opbrengen. Eerder niet? Geen probleem. Respect moet je verdienen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:08 schreef MrMath het volgende:
Beste allemaal,
Dit wordt mijn eerste topic op FOK! Mocht ik iets niet goed doen, niet goed reageren of iets anders hoor ik het graag
Wat ik me wel afvraag is waarom we zo nodig 'respect' moeten hebben voor het geloof? Dat kan eigenlijk vandaag de dag niet meer vind ik. De bijbel kan allang niet meer letterlijk geïnterpreteerd worden, want dan zou je geloven dat de aarde 5000 jaar oud is, mensen vroeger 900 jaar werden, dat slangen praatten, dat mensen 3 dagen in een walvis kunnen wonen, dat mensen opstaan uit de dood en maagden kunnen bevallen.
Dus... Waarom zouden we nog respect hebben voor de mening van mensen die verkondigen dat alles wat in de bijbel staat echt is? Laat wat horen
Kijk, en dit is dus de manier waarop gelovigen als jij mijn respect verliezen. Door alle verstandige rationele reacties in dat topic van je te negeren en stug eraan vast te blijven houden dat het een wonderbaarlijke opstanding uit de dood betreft.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 19:02 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Omdat ik net een link heb gepost dat er wel een dode is opgestaan misschien. En als je nog meer van dat soort linkjes krijgt in de toekomst, zul je vast respect opbrengen. Eerder niet? Geen probleem. Respect moet je verdienen.
Het bestaat ook niet. Het is een fabeltje bedacht voor mensen die of iets goed te maken hebben of bang voor de dood zijn. Iets kan ook nooit heilig zijn, want iets bovennatuurlijks bestaat niet. Waarom zouden mensen een god aanbidden die bijvoorbeeld een holocaust heeft laten gebeuren? of hiv heeft bedacht? In dat opzicht zijn het dan juist de gelovigen die zondigenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:08 schreef MrMath het volgende:
Beste allemaal,
Over de zin van het leven: er zijn twee opties om mee te beginnen, nog helemaal afgezien van een god. A) leven. B) niet leven.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:56 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Het bestaat ook niet. Het is een fabeltje bedacht voor mensen die of iets goed te maken hebben of bang voor de dood zijn. Iets kan ook nooit heilig zijn, want iets bovennatuurlijks bestaat niet. Waarom zouden mensen een god aanbidden die bijvoorbeeld een holocaust heeft laten gebeuren? of hiv heeft bedacht? In dat opzicht zijn het dan juist de gelovigen die zondigenHet aannemen dat het leven verder geen doel heeft kan de mens niet. Dan heeft leven geen zin meer. Dus verzinnen ze er een god bij. Dit is trouwens mijn eigen mening, sorry als je beledigt bent.
quote:The purpose of life is to live it, to taste experience to the utmost, to reach out eagerly and without fear for newer and richer experience.
-Eleanor Roosevelt
Ik ben het met je eens maar volgens mij wordt er met "de zin van het leven" een objectief nut bedoeld en dan is er weinig zinnigs over te zeggen, ook niet met een God er bij.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 16:09 schreef UltraR het volgende:
[..]
Over de zin van het leven: er zijn twee opties om mee te beginnen, nog helemaal afgezien van een god. A) leven. B) niet leven.
Dan zal vrijwel iedereen voor leven kiezen. Waarom? Omdat je er dan zeker van bent dat je, simpel gezegd, dingen mee kunt maken, in andere woorden: je kan leven!
Bij 'niet leven' kan je geen dingen meemaken, of daar kan je iig niet zeker van zijn.
Dus de zin van het leven is: leven! Ervaringen opdoen, van alles meemaken en ondernemen. En dat zal allemaal wellicht niet overblijven na je dood, maar dat doet toch niets af aan de pracht van het moment zelf waarin je iets fantastisch ervaart, waarin je gelukkig bent?
[..]
Op zich klopt dat al niet. Want ik betaal belasting voor christelijk onderwijs en dergelijke dus geloof bemoeit zich automatisch met mijn leven.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Je betaalt ook belasting voor openbaar onderwijs en die kindertjes op scholen voor bijzonder onderwijs zouden anders daar heen gaan, netto is er geen verschil in jouw bijdrage.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 16:35 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich klopt dat al niet. Want ik betaal belasting voor christelijk onderwijs en dergelijke dus geloof bemoeit zich automatisch met mijn leven.
Maar je betaald voor iets waar je tegen bent. Dat is via het geloof en de staat dus toch een stukje bemoeien met het leven van een ander met nu niet zo ernstige gevolgen. Maar vroeger was dat soms zelfs fataal voor je leven.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:29 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je betaalt ook belasting voor openbaar onderwijs en die kindertjes op scholen voor bijzonder onderwijs zouden anders daar heen gaan, netto is er geen verschil in jouw bijdrage.
Tis niet alsof ze bij die christelijke scholen ineens een grotere zak geld krijgen of zo hoor. Het systeem dat in Nederland tot stand kwam na heel wat geruzie zo'n 100 jaar geleden heet niet voor niets 'Financiële gelijkstelling.'
Nee wetten in dit land zijn gebaseerd op de Verlichting oa De trias Politica van Montesque daarnaast Romeins en Napoleontisch recht. Inderdaad zijn er fundamentalisten die hun religie aan alle Nederlanders willen opleggen met archaïsche achterhaalde opvattingen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:25 schreef MrMath het volgende:
[..]
Nou zo belachelijk is het nu ook weer niet. Een geloof heeft veel positieve kanten, die vooral in het verleden hun nut hebben bewezen. Saamhorigheid. Een structuur. Een doel in het leven waarvoor je desnoods wilt vechten. Een verklaring voor fenomenen die men niet begrijpt. Veiligheid (sgevoel). Troost...ga maar door.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:43 schreef ems. het volgende:
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je zoiets als geloof zou moeten respecteren. Gelovigen kán ik respecteren, maar het geloof an sich blijft natuurlijk een belachelijk fenomeen.
Er zijn minstens evenveel nare dingen als goede dingen die je kunnen gebeuren. Dus dat je dingen mee kan maken, is niet perse een goed iets. Waarom denk je dat zelfdoding een van de ergste "zonden" is die een mens kan begaan? het leven is bijna een verplichting. Ondernemen is in deze tijden zelfmoord, dus zo geweldig is dat nu ook weer niet. Wat ik je wel na moet geven, is dat je een bepaald percentage geluk af kan dwingen met doorzettingsvermogen en volharding...maar dan nog heb je de juiste duwtjes in de rug nodig in de maatschappij van tegenwoordig.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 16:09 schreef UltraR het volgende:
[..]
Over de zin van het leven: er zijn twee opties om mee te beginnen, nog helemaal afgezien van een god. A) leven. B) niet leven.
Dan zal vrijwel iedereen voor leven kiezen. Waarom? Omdat je er dan zeker van bent dat je, simpel gezegd, dingen mee kunt maken, in andere woorden: je kan leven!
Bij 'niet leven' kan je geen dingen meemaken, of daar kan je iig niet zeker van zijn.
Dus de zin van het leven is: leven! Ervaringen opdoen, van alles meemaken en ondernemen. En dat zal allemaal wellicht niet overblijven na je dood, maar dat doet toch niets af aan de pracht van het moment zelf waarin je iets fantastisch ervaart, waarin je gelukkig bent?
[..]
Omdat dode volgelingen geen 1) geld betalen 2) kinderen krijgen 3) andersvolgenden vermoordenquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:05 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Waarom denk je dat zelfdoding een van de ergste "zonden" is die een mens kan begaan?
ghehe ook, maar zo vertelt de kerk het niet aan je. Oorspronkelijk omdat je dan direct naar de Hel zou verdwijnen, wat men dus verplicht om te leven. Manipulatief die kerk..quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:07 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Omdat dode volgelingen geen 1) geld betalen 2) kinderen krijgen 3) andersvolgenden vermoorden
Daarom.
wat de kerk verteld staat heul niet ter discussiequote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:11 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
ghehe ook, maar zo vertelt de kerk het niet aan je. Oorspronkelijk omdat je dan direct naar de Hel zou verdwijnen, wat men dus verplicht om te leven. Manipulatief die kerk..
Stemmen? Kan je dat eten?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:12 schreef Life2.0 het volgende:
je stemt toch ook niet vvd omdat je denkt rijk te worden?!
Wat zijn dat voor dingen??quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:56 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja hoor, goed voor je ijzer
[ afbeelding ]
Wat nou: stem, duh. ?quote:
een stem, is je verzorger het tijdslot vergeten?quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat nou: stem, duh. ?
Dat is geen antwoord op mijn vraag: wat zijn dat voor dingen.
Een heel goed plan!quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemquote:Op zondag 25 augustus 2013 00:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
een stem, is je verzorger het tijdslot vergeten?
http://en.wikipedia.org/wiki/Stemquote:Op zondag 25 augustus 2013 00:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stem
Laat verder maar.
Ik vraag eenvoudig wat de door jou getoonde voorwerpen zijn.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Stem
te moeilijk voor je zeker
Ik denk dat je respect moet hebben voor iemands waarden en normen, want je weet maar nooit of die persoon de waarheid in pacht heeft. Bovendien is het gewoon een vorm van beleefdheid.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:08 schreef MrMath het volgende:
Beste allemaal,
Ik denk dat je hier de kern raakt wat betreft Bianconeri en met hem vele anderen. Ik ben zelf zonder enige vorm van religie opgegroeid en mis dat soort "positieve kanten" dan ook niet. Integendeel: als ik om de een of andere reden in zo'n religieuze gemeenschap zou moeten leven zouden die positieve kanten voor mij niet gelden.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 22:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou zo belachelijk is het nu ook weer niet. Een geloof heeft veel positieve kanten, die vooral in het verleden hun nut hebben bewezen. Saamhorigheid. Een structuur. Een doel in het leven waarvoor je desnoods wilt vechten. Een verklaring voor fenomenen die men niet begrijpt. Veiligheid (sgevoel). Troost...ga maar door.
Ben zelf gelovig geweest en mis dit gevoel nog wel eens.
Maar wat getuigt van meer "respect" ?quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:32 schreef Kees22 het volgende:
Ik denk dat je respect moet hebben voor iemand waarden en normen, want je weet maar nooit of die persoon de waarheid in pacht heeft. Bovendien is het gewoon een vorm van beleefdheid.
Kun je het iemand verwijten dat hij dom of angstig is ? Kun je het iemand toerekenen dat hij dat juist niet is ?quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:57 schreef Grouch het volgende:
[..]
Maar wat getuigt van meer "respect" ?
A. Altijd maar jaknikken en huichelen dat het geloof van je tafelgenoot erg mooi en diep is - ongeacht wat je er uberhaupt van weet of wat je echt mening is
B.Nadat je je uitgebreid in zijn/haar geloof verdiept hebt, volstrekt eerlijk zeggen dat je het een zielig kutgeloof vindt & dat kunnen beargumenteren.
Ik ga zonder enige aarzeling voor B. Door jezelf verdiept te hebben heb je immers aangetoond dat je de ander serieus neemt. Je achtte hen zo hoog dat je tijd en moeite hebt gedaan ze te begrijpen. Respect is getoond.
Met het gehuichel.. tsja. Wat toon je daar eigenlijk mee ? Geen respect iig.
Maar dat zijn veel gelovigen helaas niet met mij eens.
Ik hoef mezelf echt niet te verdiepen in zaken waarvan ik van te voren weet dat ze niets voor mij zijn, evenals ik dat niet verwacht van anderen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:57 schreef Grouch het volgende:
B.Nadat je je uitgebreid in zijn/haar geloof verdiept hebt, volstrekt eerlijk zeggen dat je het een zielig kutgeloof vindt & dat kunnen beargumenteren.
Ik ga zonder enige aarzeling voor B. Door jezelf verdiept te hebben heb je immers aangetoond dat je de ander serieus neemt. Je achtte hen zo hoog dat je tijd en moeite hebt gedaan ze te begrijpen. Respect is getoond.
Ik zou dat ridiculiseren aanzienlijk liever hebben dan mensen "die mij in mijn waarde laten" op de walgelijke manier die jij omschrijft.quote:Op zondag 25 augustus 2013 10:17 schreef Jappie het volgende:
Verheug je daarom in de wetenschap dat je een ander blij kan maken door hem in zijn eigen waarde te laten. En hoop dat een ander jou ook je eigen leven laat leiden zonder je voor je tekortkomingen te ridiculiseren en buiten te sluiten.
Waarom is dat walgelijk dan?quote:Op zondag 25 augustus 2013 10:35 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ik zou dat ridiculiseren aanzienlijk liever hebben dan mensen "die mij in mijn waarde laten" op de manier dit jij omschrijft. Want die houding die jij promoot is simpelweg walgelijk.
Ben ik wel met je eens. Je kunt beter gewoon eerlijk zijn.quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:57 schreef Grouch het volgende:
[..]
A. Altijd maar jaknikken en huichelen dat het geloof van je tafelgenoot erg mooi en diep is - ongeacht wat je er uberhaupt van weet of wat je echt mening is
Goed stukje typwerk. Geloof zorgt voor acceptatie en verklaring voor dingen die te veranderen en rationeel verklaarbaar zijn. Wat ik altijd bijzonder vindt, is het gevoel van 'entitlement', dus het idee dat je per definitie respect moet hebben voor geloof, maar dat andersom niet erg is. Ik snap dat dit historisch gegroeid is, maar wat gebeurd er met rationeel denken wat op bepaalde vlakken uitgeschakeld wordt. Waarom gelooft iemand wel dat hij nat wordt als hij in het water springt, maar niet in het simpele feit dat medicijnen beter werken dan een fictieve man op een wolk?quote:Op zondag 25 augustus 2013 02:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier de kern raakt wat betreft Bianconeri en met hem vele anderen. Ik ben zelf zonder enige vorm van religie opgegroeid en mis dat soort "positieve kanten" dan ook niet. Integendeel: als ik om de een of andere reden in zo'n religieuze gemeenschap zou moeten leven zouden die positieve kanten voor mij niet gelden.
Ik zou juist het gevoel hebben dat je andersdenkenden niet alleen buitensluit maar ook nog eens veroordeelt omdat ze jouw "waarheid" maar niet willen inzien. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we toch minstens een poging doen om die "waarheid" te achterhalen op grond van objective criteria en is de wetenschappelijke methode de enige juiste manier.
Het geeft misschien binnen zo'n groep wel een gevoel van een doel in je leven, structuur, saamhorigheid en veiligheid maar de geschiedenis heeft ons toch wel geleerd dat het in het groter geheel alleen maar ellende oplevert. Het stimuleert het "wij" en "zij"-gevoel wat dan weer aanleiding kan geven om andere groepen met andere inzichten/geloven met geweld te overheersen, te vernietigen of uit te buiten.
Uiteindelijk komt het er toch op neer dat je vertrouwen moet hebben in de wetenschappers. Zij zijn degenen die in het verleden diepgaand onderzoek gedaan hebben naar de realiteit om ons heen en die dat nu nog steeds doen. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen op allerlei gebied. "Het geloof" heeft nog nooit een wereld-verbeterende ontdekking opgeleverd. En omdat er aan bovennatuurlijke zaken bij voorbaat niets te onderzoeken valt is er naar mijn idee ook geen enkele reden om in die richting ook maar iets te "geloven".
Wat ik me wel kan voorstellen is dat het een goed gevoel geeft maar pretendeer dan niet dat je zeker weet hoe de wereld in elkaar zit en hoe alles ontstaan is. Dat is een "schijn"-doel, een "schijn"-structuur, een "schijn"-veiligheid en een "schijn"-troost.
En wat ik al helemaal niet begrijp is waarom ik daar enig respect voor zou moeten opbrengen. Hooguit begrip voor iemand die zich blijkbaar zonder zijn geloof geen raad meer weet in deze wereld. Want dan heeft hij geen doel meer, geen structuur in zijn leven, hoort nergens bij, voelt zich niet veilig en kan nergens meer troost in vinden. Dat lijkt verdacht veel op een verslaving.
In hun ogen is het hun plicht om anderen te 'redden', dus ik snap hun kant wel. Ik vraag in dat soort gevallen altijd of ze wel eens over mijn kant hebben nagedacht. Hoe gek een idee ook is, ik probeer mensen in hun waarde te laten, zolang ze er andere mensen niet teveel mee lastig vallen. Geloven is net als roken, prima zolang ik er geen last van heb.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Ik heb twee benaderingen tot gelovigen:
Gelovigen die zich netjes gedragen en niet evangeliseren krijgen van mij respect, zo heb ik een paar moslimcollega's waar ik heel prettig mee werk, ik heb zelfs suikerfeest gevierd.
Gelovigen die mij echter proberen te overtuigen van hun eigen gelijk of mij willen bekeren, krijgen van mij de wind van voren en krijgen van mij alle argumenten te horen waarom een geloof in god hetzelfde is als een geloof in sinterklaas.
Geloof ik niet in. Het enige wat het geloof dus bracht is een samenhorigheidsgevoel door angst. Zonder het geloof had men wel iets anders gevonden.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 22:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou zo belachelijk is het nu ook weer niet. Een geloof heeft veel positieve kanten, die vooral in het verleden hun nut hebben bewezen. Saamhorigheid. Een structuur. Een doel in het leven waarvoor je desnoods wilt vechten. Een verklaring voor fenomenen die men niet begrijpt. Veiligheid (sgevoel). Troost...ga maar door.
Dat geloof ik graag.quote:Ben zelf gelovig geweest en mis dit gevoel nog wel eens.
als je de vraag niet snapt, hoe snap je dan het antwoord?quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vraag eenvoudig wat de door jou getoonde voorwerpen zijn.
Ik snap niet wat het probleem is om een simpel antwoord te geven.
Dat is ook het lastige hieraan. Die gelovigen doen het niet omdat ze een hekel aan je hebben. Sterker nog, ze zijn echt bang dat je na je dood niet goed terecht komt. Dat is dan ook, om het even kort door de bocht te houden, aangezien mensen hierin kunnen afwijken, het verschil tussen geloven en niet geloven. Bij de één zijn er concequenties en bij de ander niet. Iemand die niet gelooft zou daarom weinig redenen hebben om andere te bekeren.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:19 schreef freud het volgende:
[..]
In hun ogen is het hun plicht om anderen te 'redden', dus ik snap hun kant wel. Ik vraag in dat soort gevallen altijd of ze wel eens over mijn kant hebben nagedacht. Hoe gek een idee ook is, ik probeer mensen in hun waarde te laten, zolang ze er andere mensen niet teveel mee lastig vallen. Geloven is net als roken, prima zolang ik er geen last van heb.
Binnen het heersende wereldbeeld van het zelfgenoegzame en veroordelingsbevoegde atheïsme worden verschillen niet genuanceerd, zeker te vermoeiend en een gedegen eigen onderzoek kost ook teveel tijd.quote:Op zondag 25 augustus 2013 02:14 schreef Kijkertje het volgende:
En wat ik al helemaal niet begrijp is waarom ik daar enig respect voor zou moeten opbrengen. Hooguit begrip voor iemand die zich blijkbaar zonder zijn geloof geen raad meer weet in deze wereld. Want dan heeft hij geen doel meer, geen structuur in zijn leven, hoort nergens bij, voelt zich niet veilig en kan nergens meer troost in vinden.
Verscheidene persoonlijkheidsstoornissen, kunnen met gemak worden toegeschreven aan een andere levensbeschouwelijke visie's.quote:
Het wachten op een ondubbelzinnig bewijs van het bestaan van een god, of God, of Allah zal niet komen, doordat men God niet kan toetsen of meten. Blijven jullie nog steeds hetzelfde riedeltje aanhangen.quote:![]()
Ik zou juist het gevoel hebben dat je andersdenkenden niet alleen buitensluit maar ook nog eens veroordeelt omdat ze jouw "waarheid" maar niet willen inzien. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we toch minstens een poging doen om die "waarheid" te achterhalen op grond van objective criteria en is de wetenschappelijke methode de enige juiste manier.
Dus belanden alle godsdiensten op dezelfde hoop waarin religie uiteraard synoniem is met domme sprookjes/verhalen en atheïsme, secularisme en humanisme innig verbonden is met de heilige wetenschap.quote:
Atheïsten pretenderen namelijk altijd het e.e.a. ook zeker en beter te weten op basis van wetenschappelijk gebaseerde levensbeschouwelijke aanname's, waarin een doel voor het leven en universum er gewoonweg niet is. ( tot anders bewezen wordt uiteraard ).quote:
Je visie is volledig willekeurig samengesteld en benadert de realiteit met minder schijn. Er is geen doel, geen structuur, geen veiligheid, geen troost.quote:
Maar dat maakt het niet 'waar'. In tegendeel zelfs, het sluit je af voor de minder prettige waarheid.quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:33 schreef Natural-Cool het volgende:
Persoonlijk geniet ik meer van een zinvolle voorstelling van het leven.
Klopt, maar als ze in huis in bijzijn van hun kinderen roken voel ik me toch geroepen om die kinderen tegen de schadelijke gevolgen van meeroken te beschermen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:19 schreef freud het volgende:
[..]
Geloven is net als roken, prima zolang ik er geen last van heb.
Jouw visie lijkt vooral gericht te zijn op wat jij een prettig wereldbeeld vindt. Denk je werkelijk dat de werkelijkheid zich aanpast aan wat jij prettig vindt? Of moet ik dit lezen als een argument om jezelf iets wijs te maken, en niet zozeer een argument ten aanzien van de feiten?quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:33 schreef Natural-Cool het volgende:
Je visie is volledig willekeurig samengesteld en benadert de realiteit met minder schijn. Er is geen doel, geen structuur, geen veiligheid, geen troost.
Geeft deze doelloze voorstelling van het zinloze leven, om zeker te weten of te pretenderen hoe de wereld werkelijk in elkaar zit, je een troostend, veilig en goed gevoel. Wat fijn voor je.
Bang, bang ?quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:33 schreef Captain_Maximum het volgende:
Dat is ook het lastige hieraan. Die gelovigen doen het niet omdat ze een hekel aan je hebben. Sterker nog, ze zijn echt bang dat je na je dood niet goed terecht komt.
Het niet kritisch raadplegen van je verstand en geweten voor de gevolgen van je woorden en daden, is dat geen zorgwekkende levensbeschouwelijke benadering van het leven ?quote:
De ene persoon kan de andere niet bekeren, Jehova's zijn het levende bewijs, gezien hun aantal tov hun ijver.quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:33 schreef Captain_Maximum het volgende:
Iemand die niet gelooft zou daarom weinig redenen hebben om andere te bekeren.
Dat zegt hij toch ook? Begrijpend lezen is niet je sterkste kant he?quote:Op zondag 25 augustus 2013 20:53 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Bang, bang ?
Waarom zou een gelovige bang moeten zijn, omdat hij/zij zich zorgen maakt om een naaste.
En ook hier weer. Hij heeft het toch duidelijk over gevolgen na de dood? Niet over gevolgen van je handelen gedurende het leven zelf.quote:[..]
Het niet kritisch raadplegen van je verstand en geweten voor de gevolgen van je woorden en daden, is dat geen zorgwekkende levensbeschouwelijke benadering van het leven ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Religiequote:Op zondag 25 augustus 2013 12:42 schreef ems. het volgende:
Geloof ik niet in. Het enige wat het geloof dus bracht is een samenhorigheidsgevoel door angst. Zonder het geloof had men wel iets anders gevonden.
In mijn ervaring is dat toch knap lastig. Niet zozeer om het zo te verwoorden dat het naar mijn mening respectvol is, maar om het zo te verwoorden dat het ook door gelovigen als respectvol wordt ervaren.quote:Op zondag 25 augustus 2013 21:53 schreef jogy het volgende:
Ik kan heus wel respectvol duidelijk maken dat en waarom [insert religion] niet mijn ding is. Zonder dat de religieuze in kwestie zich gekwetst hoeft te voelen.
Jouw wereldbeeld is blijkbaar anders dan de mijne. Naar mijn idee wordt de wereld voor een groot deel nog steeds beheersd door verschillende religies met bijbehorende regels en veroordelingen. Ze allemaal bestuderen zou idd wel erg tijdrovend zijn. Heb jij ze allemaal bestudeerd?quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:33 schreef Natural-Cool het volgende:
Binnen het heersende wereldbeeld van het zelfgenoegzame en veroordelingsbevoegde atheïsme worden verschillen niet genuanceerd, zeker te vermoeiend en een gedegen eigen onderzoek kost ook teveel tijd.
Voorbeeld?quote:Alles wat afwijkt van de wetenschappelijke kijk, kan gerust door gebrek aan feitelijke bewijzen, zelfs leiden tot een terechte diagnose.
Heel goed mogelijkquote:Verscheidene persoonlijkheidsstoornissen, kunnen met gemak worden toegeschreven aan een andere levensbeschouwelijke visie's.
Ja dat wat niet te toetsen valt staat voor mij gelijk aan zaken die niet bestaan in onze realiteit.quote:Het wachten op een ondubbelzinnig bewijs van het bestaan van een god, of God, of Allah zal niet komen, doordat men God niet kan toetsen of meten. Blijven jullie nog steeds hetzelfde riedeltje aanhangen.
Jeetje atheisme, secularisme en humanisme heilig? Het woord heilig associeer ik alleen maar met religie. Een geloof het zwijgen opleggen ben ik ook niet voor. Dat doen nou juist de verschillende religies t.o.v. andere religies. Ik denk alleen dat de wetenschappelijke methode de enige manier is om de werkelijkheid om ons heen te toetsen. Ketterij is ook zo'n woord bedacht door religie. Van mij mag iedereen geloven wat ie wil. Ik persoonlijk geloof alleen in zaken die werkelijk en toetsbaar zijn.quote:Dus belanden alle godsdiensten op dezelfde hoop waarin religie uiteraard synoniem is met domme sprookjes/verhalen en atheïsme, secularisme en humanisme innig verbonden is met de heilige wetenschap.
Het geloof of vertrouwen in een waanidee is een ketters denkwijze welke het zwijgen opgelegd dient te worden of anders is een opname in een gesticht ook niet verkeerd.
Ik pretendeer helemaal niks, maar leef je nou eens in in mijn positie. Ik ben niet opgegroeid met enige vorm van religie. Voor mij is het doel van het leven het leven zelf. Welk ander doel heb jij daar aan toe te voegen?quote:Atheïsten pretenderen namelijk altijd het e.e.a. ook zeker en beter te weten op basis van wetenschappelijk gebaseerde levensbeschouwelijke aanname's, waarin een doel voor het leven en universum er gewoonweg niet is. ( tot anders bewezen wordt uiteraard ).
Niet in religie inderdaad maar denk je nou echt dat alleen religie dat kan bieden?quote:Je visie is volledig willekeurig samengesteld en benadert de realiteit met minder schijn. Er is geen doel, geen structuur, geen veiligheid, geen troost.
Mijn leven is blijkbaar in jouw ogen zinloos. Zo ervaar ik dat niet. Waarom is jouw leven zinloos zonder religie?quote:Geeft deze doelloze voorstelling van het zinloze leven, om zeker te weten of te pretenderen hoe de wereld werkelijk in elkaar zit, je een troostend, veilig en goed gevoel. Wat fijn voor je.
Er zal altijd wel iemand zijn die zich wel gekwetst voelt maar dan is het niet mijn schuld verder. Over het algemeen eindigt een discussie in een let's agree to disagree. Het werkt het best als je elkaar niet probeert over te halen naar elkaars kant. Atheïsten kunnen soms net missionarissen zijn. Het helpt ook wel dat ik een zweefteverige kant hebt dus niet het hele concept van 'bovennatuurlijk' per definitie afwijsquote:Op zondag 25 augustus 2013 22:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
In mijn ervaring is dat toch knap lastig. Niet zozeer om het zo te verwoorden dat het naar mijn mening respectvol is, maar om het zo te verwoorden dat het ook door gelovigen als respectvol wordt ervaren.
"There is no polite way of saying 'Excuse me, but have you ever considered the possibility that you’ve devoted your life to a fantasy, and blinded yourself to the moral dubiety of your allegiance to an institution that does more harm than good?'" - Daniel Dennett.
Gelezen. En nu?quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie
En dan het kopje Functionele definities. Het ligt wel wat gecompliceerder.
Dat is geheel subjectief, is er een geloof dat ook een definitie geeft van iets dat als absoluut / objectief zinvol beschouwd kan worden?quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:33 schreef Natural-Cool het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door highender op 26-08-2013 01:10:47 (dt) ]
Dit is een valse tweedeling: het is geen keuze tussen A of B.quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:57 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ik heb iemand die mij vertelde veel steun aan het geloof te hebben wel eens gezegd dat ze haar wandelstok op haar eigen voeten zette. Het geloof bracht haar geen samenhorigheid maar kracht om persoonlijke moeilijkheden te doorstaan.quote:Op zondag 25 augustus 2013 12:42 schreef ems. het volgende:
[..]
Geloof ik niet in. Het enige wat het geloof dus bracht is een samenhorigheidsgevoel door angst. Zonder het geloof had men wel iets anders gevonden.
quote:[..]
Dat geloof ik graag.
quote:
quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:56 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja hoor, goed voor je ijzer
[ afbeelding ]
Oh, je bedoelt deze: http://www.iminusd.com/cinelli-x-mash-stem/quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:14 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
als je de vraag niet snapt, hoe snap je dan het antwoord?
De wereld zit vol met informatie waar we geen weet van hebben, en ervan uitgaand dat je over vrijwel elk onderwerp wel een oordeel kunt plakken.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Jouw wereldbeeld is blijkbaar anders dan de mijne
Heel vaak schermen jonge atheïsten met bovenstaande geïndoctrineerde waanbeeldenquote:
Wat wel helpt is om respect te hebben voor iemands ( geloofs )overtuiging. Ook al houdt een ander er andere of zelfs tegenstrijdige opvattingen op na.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Ze allemaal bestuderen zou idd wel erg tijdrovend zijn. Heb jij ze allemaal bestudeerd?
ik ben blij voor je dat je in dit je kracht en hoop haalt en ik hoop dat het je nog lang zal dienen en dat het je geeft waar je naar zoekt.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Ja dat wat niet te toetsen valt staat voor mij gelijk aan zaken die niet bestaan in onze realiteit.
Toch geloof ik er heilig in dat de overtuiging naar jezelf toe het allersterkst is. Eens kijken wat Wiki meld over heilig.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Jeetje atheisme, secularisme en humanisme heilig? Het woord heilig associeer ik alleen maar met religie.
quote:Heilig is datgene wat erkenning van verheven waarde boven al het andere geniet
Is dat niet respectloos en veroordelend naar diegenen die in vrijheid van mening en in vrijheid van een levensbeschouwelijke visie, op basis van zijn godsdienst, zijn overtuigd ?quote:
Dat is dus geen hocus pocus spiritueel zweverig geitenwollen sokken statement, maar een feit.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Ik denk alleen dat de wetenschappelijke methode de enige manier is om de werkelijkheid om ons heen te toetsen. Ketterij is ook zo'n woord bedacht door religie. Van mij mag iedereen geloven wat ie wil. Ik persoonlijk geloof alleen in zaken die werkelijk en toetsbaar zijn.
De verantwoordelijkheid over het verloop van je eigen leven ligt bij jezelf en niet in de handen of de monden van anderen. Wat je bepaalt om te accepteren ligt dus ook in jou.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Ik pretendeer helemaal niks, maar leef je nou eens in in mijn positie. Ik ben niet opgegroeid met enige vorm van religie. Voor mij is het doel van het leven het leven zelf. Welk ander doel heb jij daar aan toe te voegen?
Wanneer de ander daar zijn kracht, hoop en geluk uit haalt dan hebben we eigenlijk het recht niet om dat weg te nemen, zeker niet omwille van een ‘ik-heb-gelijk-gevoel'.quote:
Wat iemand voor geloof heeft is zijn of haar zaak, en dat is prima, ook als dat geloof anders is van het onze. We kijken niet meer op van katholieken, protestanten, jehova’s. krisjna's, boeddhisten, hindoes, islamieten, joden of atheïsten en overige vertakkingen die bij elke stroming horen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Mijn leven is blijkbaar in jouw ogen zinloos. Zo ervaar ik dat niet. Waarom is jouw leven zinloos zonder religie?
Ik durf mezelf met mijn bijna 40 jaar geen jonge atheïst meer te noemen, maar geïndoctrineerde waanbeelden vind ik wel een straffe uitspraak.quote:Op maandag 26 augustus 2013 10:09 schreef Natural-Cool het volgende:
Heel vaak schermen jonge atheïsten met bovenstaande geïndoctrineerde waanbeelden
De dominante factor was en blijft nog steeds rijkdom en macht verkrijgen/behouden/vergroten, waarmee een flink deel van de rijke landen de overige landen domineert.
Politieke, sociale en economische oorzaken van geweld zijn nimmer aanleiding geweest in het gangbare menu ?quote:Op maandag 26 augustus 2013 10:53 schreef Shaggy8675 het volgende:
Ik durf mezelf met mijn bijna 40 jaar geen jonge atheïst meer te noemen, maar geïndoctrineerde waanbeelden vind ik wel een straffe uitspraak.
Is religie een begrip dat zich altijd en overal laat verbinden met geweld en oorlog, heeft het een exclusieve relatie om alle oorlogen mee te verklaren ?quote:
De zoveelste repeterende ideologisch gekleurde kritiek riedeltje, maar jij bent niet geïndoctrineerd ?quote:
De sterkste voert een rechtvaardige oorlog, zonder vermenging van godsdienstige concepten, enkel met elementen van extreme wapentuig en selectieve voorkeur waarbij het doel ( zelfverrijking ) de middelen heiligt.quote:![]()
Wij zijn namelijk zo goed en verlicht en menen te weten wat goed en slecht is door onze eigen jarenlange indoctrinatie dat wij, net als alle anders denkende, dit als de enige waarheid zien, en dus proberen te verkopen aan anderen. Alleen nu hebben wij de technische middelen om dit kracht bij te zetten...
Denkt men na Hitler, Stalin en Mao hier genuanceerder over, objectief bezien ?quote:Een oorlog werd gezien als rechtvaardig wanneer aan drie voorwaarden werd voldaan: een legitieme autoriteit moest de oorlog uitroepen, de oorlog moest voor een rechtvaardige reden worden gevochten, en de motivatie om oorlog te voeren moest zuiver zijn.
Ik mag hieruit opmaken dat jij ervan overtuigd bent dat het geloof alleen maar goed doet, en alleen maar goed brengt? Wie is er dan geïndoctrineerd om feiten over geloofsoorlogen af te wimpelen als gekleurde kritiek?quote:De zoveelste repeterende ideologisch gekleurde kritiek riedeltje, maar jij bent niet geïndoctrineerd ?
Was niet mijn tekst, maar toch,quote:Denkt men na Hitler, Stalin en Mao hier genuanceerder over, objectief gezien?
Dat heb ik ook met geloofquote:Op zondag 25 augustus 2013 18:39 schreef UltraR het volgende:
[..]
Maar dat maakt het niet 'waar'. In tegendeel zelfs, het sluit je af voor de minder prettige waarheid.
Wie zou je eerder vertrouwen? Iemand die zegt "Het is A, en ik vind A toevalligerwijs enorm prettig!" Of iemand die zegt "Het is B, en ja, dat is misschien niet zo fijn als A, maar ja, het is niet anders."
[..]
Klopt, maar als ze in huis in bijzijn van hun kinderen roken voel ik me toch geroepen om die kinderen tegen de schadelijke gevolgen van meeroken te beschermen.
Ik ga ook altijd graag in discussie met Jehova's...toch loopt het altijd op boze blikken uit...vreemd he?!quote:Op maandag 26 augustus 2013 14:16 schreef freud het volgende:
[..]
Dat heb ik ook met geloof. Er bestaan geen gelovige kids, die worden gemaakt. Kids netjes opvoeden en als ze oud genoeg zijn, zelf laten kiezen, of in ieder geval ze vertellen dat er meer is dan de dogma's van pa&ma. Je kan prima waarde en normen leren zonder boekje met regeltjes. Heb je die wel nodig om het verschil te weten, dan mis je zelf iets.
Onvervulde verlangens, angsten, overlevingsstrategieën en overtuigingen zorgen vaak voor een behoefte tot een keuze.quote:Op maandag 26 augustus 2013 11:56 schreef Shaggy8675 het volgende:
Mensen geloven immers maar om 2 heel simpele redenen:
1. ...
2. ...
Wij hebben lynxogen voor onze medemensen en voor onszelf zijn we zo blind als een mol. Onszelf vergeven we alles, en de anderen niets.quote:Op maandag 26 augustus 2013 10:53 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Ik durf mezelf met mijn bijna 40 jaar geen jonge atheïst meer te noemen, maar geïndoctrineerde waanbeelden vind ik wel een straffe uitspraak.
Zeker daar het algemeen bekende geschiedenis is dat religie een van de directe en indirecte zaken is voor het gros van alle oorlogen op deze aardkloot.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienstoorlog
Dit zijn alleen de "officiële" oorlogen gevoerd vanuit het geloof.
Tel daarbij op de huidige oorlogen die zich gesteund voelen en worden door verscheidene geloven. Ik noem een USA die door de hele wereld gesteund door de machtige Joodse lobby probeert "wereldvrede" te stichten naar hun wil, de huidige problemen van het moslimfundamentalisme.
De zuiveringen in voormalig Joegoslavië, rotzooi in Indonesië en ga zo maar door.
Het geloof an sich heeft voor meer ellende gezorgd wereldwijd door alle eeuwen heen dan wat dan ook. Vervolging, uitroeiing, vernedering ga zo maar door.
Dat geldt wellicht voor jou maar niet voor iedereen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 20:06 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wij hebben lynxogen voor onze medemensen en voor onszelf zijn we zo blind als een mol. Onszelf vergeven we alles, en de anderen niets.
En geld dit dan alleen voor gelovigen, of juist voor niet gelovigen?quote:Op maandag 26 augustus 2013 20:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat geldt wellicht voor jou maar niet voor iedereen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |