Heel simpel, als ongelovige je niet bemoeien met geloof en omgekeerd. Lekker iedereen zijn eigen waarheid laten behouden.quote:
Helaas is dat voor sommigen erg moeilijk te begrijpen, voor niet-religieuzen als religieuzen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Heel simpel, als ongelovige je niet bemoeien met geloof en omgekeerd. Lekker iedereen zijn eigen waarheid laten behouden.
Wetten in dit land zijn gebaseerd op de bijbel. Mensen mogen hun winkel niet openen op zondag. Er zijn kinderen met ziektes die gemakkelijk voorkomen kunnen worden dmv inenting.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
Heel simpel, als ongelovige je niet bemoeien met geloof en omgekeerd. Lekker iedereen zijn eigen waarheid laten behouden.
klinkt als een plan.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Dat heet democratie en keuzevrijheid.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:25 schreef MrMath het volgende:
[..]
Wetten in dit land zijn gebaseerd op de bijbel. Mensen mogen hun winkel niet openen op zondag. Er zijn kinderen met ziektes die gemakkelijk voorkomen kunnen worden dmv inenting.
Als niemand er last van zou hebben zou ik ook niks zeggen
Dat is best een lastig dilemma. Gezien de pedofilie van de katholieke kerk. En het moslim terrorisme.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
[..]
heeft beiden niet veel met geloof te maken.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is best een lastig dilemma. Gezien de pedofilie van de katholieke kerk. En het moslim terrorisme.
Dat er door die Deen met z'n strip 50 doden zijn gevallen heeft niks met het geloof te maken?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:27 schreef Deetch het volgende:
heeft beiden niet veel met geloof te maken.
De zondag rustdag wet is al bijna ter ziele. Het recht van beschikking op eigen lichaam is een universeel niet religieus mensenrecht en daar tegenover heb je wel de feestdagen die we anders niet hadden dus mij hoor je niet klagen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:25 schreef MrMath het volgende:
[..]
Wetten in dit land zijn gebaseerd op de bijbel. Mensen mogen hun winkel niet openen op zondag. Er zijn kinderen met ziektes die gemakkelijk voorkomen kunnen worden dmv inenting.
Als niemand er last van zou hebben zou ik ook niks zeggen
nope, dat heeft alles met onverdraagzaamheid, domheid en extremisme te maken.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:28 schreef MrMath het volgende:
[..]
Dat er door die Deen met z'n strip 50 doden zijn gevallen heeft niks met het geloof te maken?
Ik vindt van wel. Het zijn toch de mensen die claimen het geloof in een god op aarde te vertegenwoordigen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:27 schreef Deetch het volgende:
[..]
heeft beiden niet veel met geloof te maken.
Zo zie ik t geloof nou ookquote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:29 schreef Deetch het volgende:
nope, dat heeft alles met onverdraagzaamheid, domheid en extremisme te maken.
Deze vind ik ook wel erg makkelijk. Laat ze in andere landen maar vrouwen stenigen vanwege een boek waarvan het meeste niet waar is. Kop in t zandquote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:23 schreef ElPollo het volgende:
Leuk veralgemeniseerd maar misschien moet je ff een stapje terug nemen en ook zien dat er een leger des heils is die zwervers belangeloos onderdak biedt.quote:
Ja, laat ouderen maar lekker afsterven in karige bejaardenhuizen omdat de gemiddelde niet zo religieuze Nederlander geen tijd heeft om er naar om te kijken.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:32 schreef MrMath het volgende:
[..]
Deze vind ik ook wel erg makkelijk. Laat ze in andere landen maar vrouwen stenigen vanwege een boek waarvan het meeste niet waar is. Kop in t zand
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:33 schreef jogy het volgende:
[..]
Leuk veralgemeniseerd maar misschien moet je ff een stapje terug nemen en ook zien dat er een leger des heils is die zwervers belangeloos onderdak biedt.
Idioterie komt ook voor bij atheisten.
Het vraagstuk ging niet over die ethische dilemma's maar over respect.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:32 schreef MrMath het volgende:
[..]
Deze vind ik ook wel erg makkelijk. Laat ze in andere landen maar vrouwen stenigen vanwege een boek waarvan het meeste niet waar is. Kop in t zand
Het ging met eigenlijk niet zozeer om de problemen die het geloof veroorzaakt, meer dat ik er niet bij kan dat mensen vandaag de dag nog letterlijk geloven in de bijbel. Geloof jij wat letterlijk in wat er in de bijbel staat?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:35 schreef jogy het volgende:
Helaas, religie is niet de bron van alle problemen, dat zijn de mensen zelf en hun gebrek aan inlevingsvermogen tegenover andersdenkenden.
Geloof jij letterlijk wat er in de bijbel staat?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:36 schreef ElPollo het volgende:
Het vraagstuk ging niet over die ethische dilemma's maar over respect.Niet alles uit het verband trekken maar binnen de gestelde kaders van het onderwerp blijven.
Ikzelf ben ongelovig, heb zelfs nooit een letter uit de bijbel gelezen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:37 schreef MrMath het volgende:
[..]
Geloof jij letterlijk wat er in de bijbel staat?
daarmee scheer je wel heel veel mensen over één kam.quote:
Ik denk persoonlijk dat het geloven in een waarheid het probleem is. Op zich nog niet zo erg. Tot het moment komt dat je dat met geweld gaat afdwingen en dat komt inderdaad op alle niveaus voor. Ik denk dat we het dan wel met elkaar eens zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:35 schreef jogy het volgende:
Helaas, religie is niet de bron van alle problemen, dat zijn de mensen zelf en hun gebrek aan inlevingsvermogen tegenover andersdenkenden.
ik vind het een leuk sprookjesboek maar Lord of the Rings blijft mijn favoriet.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:37 schreef MrMath het volgende:
[..]
Het ging met eigenlijk niet zozeer om de problemen die het geloof veroorzaakt, meer dat ik er niet bij kan dat mensen vandaag de dag nog letterlijk geloven in de bijbel. Geloof jij wat letterlijk in wat er in de bijbel staat?
Vind je dat we met z'n allen respect moeten hebben voor de visie dat alles wat letterlijk in de bijbel waar is?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:38 schreef ElPollo het volgende:
Ikzelf ben ongelovig, heb zelfs nooit een letter uit de bijbel gelezen.Dus je poging tot uit de tent lokken is aan mij niet besteed.
Mensen laten zich graag leiden, de grootste hedendaagse moordenaars zijn Hitler, Mao en Stalin en die hadden weinig van doen met religie maar kregen door hun uitstraling van autoriteit mensen achter zich aan die allemaal gekke shit uit gingen halen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:39 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat het geloven in een waarheid het probleem is. Op zich nog niet zo erg. Tot het moment komt dat je dat met geweld gaat afdwingen en dat komt inderdaad op alle niveaus voor. Ik denk dat we het dan wel met elkaar eens zijn.
Ik vind dat je voor je zelf moet beslissen waar je je energie in wil steken. Als jij een kruistocht tegen religie wil voeren moet je dat vooral doen en wens ik je veel plezier.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:41 schreef MrMath het volgende:
[..]
Vind je dat we met z'n allen respect moeten hebben voor de visie dat alles wat letterlijk in de bijbel waar is?
Dat denk ik ook. Het leervermogen van een staat of een samenleving in historisch perspectief is denk ik 0%.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:44 schreef jogy het volgende:
[..]
Mensen laten zich graag leiden, de grootste hedendaagse moordenaars zijn Hitler, Mao en Stalin en die hadden weinig van doen met religie maar kregen door hun uitstraling van autoriteit mensen achter zich aan die allemaal gekke shit uit gingen halen.
Als morgen alle religies door één of ander wonder weg zouden zijn zonder deze inherente drang tot volgen/groepsgevoel te verwijderen heb je overmorgen weer een samenscholing van gelijkdenkenden die een schoenveter aanbidden of zo.
Kijk, dit is mijn punt. Zo zie ik het geloof van vandaag, jij misschien ook wel. Maar goed, die tijd is nu wel geweest, toch? Indianen die totempalen aanbidden, Bosjesmannen die een vulkaan aanbidden, Grieken die Zeus aanbidden. We zijn tot een punt gekomen dat we het geloof niet meer nodig hebben, en geen rare verhaaltjes meer hoeven te verzinnen voor de meeste vragen. Toch zijn er nog mensen die dit doen. Moeten we hier respect voor blijven houden?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:44 schreef jogy het volgende:
gelijkdenkenden die een schoenveter aanbidden of zo
Als je het wilt samenvatten tot een simpele ja/nee vraag.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
[..]
Kijk, dit is mijn punt. Zo zie ik het geloof van vandaag, jij misschien ook wel. Maar goed, die tijd is nu wel geweest, toch? Indianen die totempalen aanbidden, Bosjesmannen die een vulkaan aanbidden, Grieken die Zeus aanbidden. We zijn tot een punt gekomen dat we het geloof niet meer nodig hebben, en geen rare verhaaltjes meer hoeven te verzinnen voor de meeste vragen. Toch zijn er nog mensen die dit doen. Moeten we hier respect voor blijven houden?
"Respect" is een vreemd toverwoordje van (volgens mij) de laatste 10-20 jaar. Respect moet verdiend worden en is niet de uitgangspositie van alles en iedereen. Respect wordt verdiend door de daden die je levert.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
Moeten we hier respect voor blijven houden?
Respect is een heel grijs gebied. Ik accepteer het van mensen, maar om er nou respect voor te hebben dat iemand gelooft dat de aarde in 7 dagen gemaakt heeft gaat mij wat ver.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
[..]
Kijk, dit is mijn punt. Zo zie ik het geloof van vandaag, jij misschien ook wel. Maar goed, die tijd is nu wel geweest, toch? Indianen die totempalen aanbidden, Bosjesmannen die een vulkaan aanbidden, Grieken die Zeus aanbidden. We zijn tot een punt gekomen dat we het geloof niet meer nodig hebben, en geen rare verhaaltjes meer hoeven te verzinnen voor de meeste vragen. Toch zijn er nog mensen die dit doen. Moeten we hier respect voor blijven houden?
Overigens gebruik je hier heel gemakkelijk het woord 'we', alsof je voor een compleet deel van de wereld spreekt. Wat je nu doet, is je probeert anderen te overtuigen van de geloofsovertuiging die jij hebt, namelijk dat je van mening bent dat geloof onzin is, en daarmee zit je feitelijk op hetzelfde niveau van de vermeende bevolkingsgroepen waartegen je agiteert.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef MrMath het volgende:
[..]
Ik ben gewoon blij dat ik feestdagen heb, daar geef ik ze graag een zelfkastijding in de vorm van dogma en tegenstrijdigheden voor terug en mogen ze ook wel een keertje langs de deur komen om Jezus te brengen.quote:
Neequote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:11 schreef ElPollo het volgende:
en daarmee zit je feitelijk op hetzelfde niveau van de vermeende bevolkingsgroepen waartegen je agiteert.
Hij wil graag de Heer Rationaliteit brengen aan de onwetende massa.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:11 schreef ElPollo het volgende:
[..]
Overigens gebruik je hier heel gemakkelijk het woord 'we', alsof je voor een compleet deel van de wereld spreekt. Wat je nu doet, is je probeert anderen te overtuigen van de geloofsovertuiging die jij hebt, namelijk dat je van mening bent dat geloof onzin is, en daarmee zit je feitelijk op hetzelfde niveau van de vermeende bevolkingsgroepen waartegen je agiteert.
De grote onwetende massa kan anders best wat meer ratio gebruikenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Hij wil graag de Heer Rationaliteit brengen aan de onwetende massa.
Dat zeker.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:28 schreef P8 het volgende:
[..]
De grote onwetende massa kan anders best wat meer ratio gebruiken
Met respect dus.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 17:28 schreef Molurus het volgende:
A priori respect voor overtuigingen lijkt me inderdaad nergens voor nodig.
Als iemand er een belachelijke overtuiging op nahoudt mag dat best gezegd worden. Of dat nu een geloof in elfjes is of een geloof in een 6000 jaar oude (jonge) aarde. (Mits netjes geformuleerd en beargumenteerd natuurlijk.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |