Let wel op dan dat je werkelijke stevia koopt en niet de troep in de supermarkt waar stevia op staat maar slechts een combinatie met andere zoetstoffen betreft (waar wellicht een minimaal beetje stevia aan toe gevoegd is)quote:
Ik werk niet bij een voedingscentrum, maar ik heb wel voedingswaarden, mineralen en vitamines en E nummers gestudeerd dus weet er heel veel vanaf ja, maar niet alles natuurlijk, zijn nog genoeg dingen waar ik ook 'ehh' op moet zeggen als men me iets vraagtquote:Op maandag 19 augustus 2013 15:45 schreef Mike4Ever het volgende:
Sinds Baaj bij het Voedingscentrum werkt laat hij zich geen loer meer draaien, door niemand niet!
Waar werk je dan, want je het klinkt best wel alsof je er verstand en affiniteit mee hebt. Werk je in een lab?quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik werk niet bij een voedingscentrum, maar ik heb wel voedingswaarden, mineralen en vitamines en E nummers gestudeerd dus weet er heel veel vanaf ja, maar niet alles natuurlijk, zijn nog genoeg dingen waar ik ook 'ehh' op moet zeggen als men me iets vraagt
Als je er verstand van hebt, waarom zit je dan te zeiken over aspartaam?quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:47 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik werk niet bij een voedingscentrum, maar ik heb wel voedingswaarden, mineralen en vitamines en E nummers gestudeerd dus weet er heel veel vanaf ja, maar niet alles natuurlijk, zijn nog genoeg dingen waar ik ook 'ehh' op moet zeggen als men me iets vraagt
quote:
Voor mensen die synthetische commerciële additieven uit hun lichaam willen houden is informatie belangrijk, en voor alle andere mensen net zo goed al hebben veel mensen een onverschillige houding ten opzichte van wat ze met zichzelf doen. Je kunt het dan wel over overdaad e.d. gaan hebben wat natuurlijk waar is maar als je een lijst neemt van waar het in zit is die overdaad snel bereikt, daarnaast is het beter als mensen uberhaupt gaan opletten wat er in het eten zit, nogmaals je stopt het in je lichaam en daar horen bepaalde dingen gewoonweg niet.quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:51 schreef teckna het volgende:
Het grootste probleem dat we op dit moment met voedsel hebben is nog steeds teveel zout meer dan iets anders maar dat is natuurlijk niet eng want we vinden zout heel normaal
Anyway af en toe eens iets met aspartaam drinken zorgt er echt niet voor dat je problemen krijgt. Als je dagelijks twee flessen frisdrank met aspartaam weg drinkt dan wordt het risico wat groter. Net als met al die andere zoetstoffen. Teveel van die stoffen zorgen er sowieso voor dat je aan de schijterij gaat.
Anyway, net als met alles is het simpel. Overdaad schaadt. Panisch paranoïde doen over voedsel helpt dan weer niet. Nadenken over wat je eet, de hoeveelheid eten die je eet en gezonder eten weer wel.
Commerciële stevia word net als bijv. kristalsuiker synthetisch gewonnen, het word in de fabriek zogenaamd 'gezuiverd' van al haar voedingsstoffen, bij het plantje zelf heb je dat niet.quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:54 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]Zojuist nog een pot gescoord bij de ALDI
![]()
![]()
75 gram voor 1.69![]()
Heet Sussli maar is stevia
en bij AH 3.19![]()
![]()
http://webwinkel.ah.nl/product/AH/190480/Natrena+Stevia+zoetstof
Ja, teveel zout is geen probleem, maar o wee als er ergens suiker in zit! Dat is echt heel slecht voor je!quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:51 schreef teckna het volgende:
Het grootste probleem dat we op dit moment met voedsel hebben is nog steeds teveel zout meer dan iets anders maar dat is natuurlijk niet eng want we vinden zout heel normaal
Mother of all fuck-ups.quote:
En wat is die veilige dosis?quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:40 schreef BaajGuardian het volgende:
(dat is al een stap terug van 'volledig veilig' maar als je nagaat hoeveel producten tegenwoordig aspartaam bevatten kun je vooral bij kinderen wel nagaan dat de 'zogenaamd 'veilige' dosis veelvuldig overschreden wordt.)
Heb je het hier over zout of over aspartaam, want met een een bovengrens van 40mg/kg lichaamsgewicht/dag voor aspartaam en een ondergrens van 7,5mg/kg lichaamsgewicht/dag voor het afbraakproduct van aspartaam moet je gruwelijk je best doen om dat te halen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:57 schreef BaajGuardian het volgende:
Je kunt het dan wel over overdaad e.d. gaan hebben wat natuurlijk waar is maar als je een lijst neemt van waar het in zit is die overdaad snel bereikt.
Wat waarschijnlijk meer over de FDA zegt dan over Stevia dat al eeuwen gebruikt wordt in allerlei landen in tegenstelling tot aspartaam.quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:03 schreef ReplaR het volgende:
Iets dat tot 1994 als 'gevaarlijk' werd beschouwd door de FDA...
En tot 2011 verboden in de EU. Maar wantrouwig dat ik ben zou het me niets verbazen als dit ook deels door een succesvolle Aspartaam lobby tot stand is gekomen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:03 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Iets dat tot 1994 als 'gevaarlijk' werd beschouwd door de FDA...
De illusie 'natuurlijk = gezond, synthetisch = slecht' is vrij hardnekkig.quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:11 schreef Weakling het volgende:
Wat waarschijnlijk meer over de FDA zegt dan over Stevia dat al eeuwen gebruikt wordt in allerlei landen in tegenstelling tot aspartaam.
Zo is dat. Al eens kwik geprobeerd?quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:25 schreef Brummetje_ het volgende:
Ach, dood gaan we ooit allemaal. Who cares wat je in je lichaam stopt? Als het lekker is moet je ervan genieten.
Dat is helemaal geen synoniem voor aspartaam droefdruifquote:Op maandag 19 augustus 2013 15:40 schreef BaajGuardian het volgende:
Men noemt het nu 'Aminosweet', naast dat het al onder E951 en Bron van fenylalanine verstopt werd, tevens twinsweet in combinatie met de net zo schadelijke zoetstof Acesulfaam (K).
Ah, stiekem dus toch alleen maar ageren tegen het globalisme?quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:46 schreef BaajGuardian het volgende:
Als je dus persé wilt zoeten koop dan een echt stevia plantje en geen commerciele producten.
Welke studie is dat, voedingswaarden, mineralen en vitamines en E nummers? Welk diploma heb je gehaald? Wat was de titel van je afstudeerscriptie?quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:47 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik werk niet bij een voedingscentrum, maar ik heb wel voedingswaarden, mineralen en vitamines en E nummers gestudeerd dus weet er heel veel vanaf ja
Is niet echt lekker...quote:
Gewoon in je vis stoppen, proef je niets van.quote:
Dan vind ik het goed.quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:37 schreef Monolith het volgende:
Gewoon in je vis stoppen, proef je niets van.
Dat is voor volwassenen en word vaak al gehaald omdat het bijna overal in zit dat niet opgewarmd/indemagnetronwordgezet tegenwoordig.quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:11 schreef Weakling het volgende:
[..]
Heb je het hier over zout of over aspartaam, want met een een bovengrens van 40mg/kg lichaamsgewicht/dag voor aspartaam en een ondergrens van 7,5mg/kg lichaamsgewicht/dag voor het afbraakproduct van aspartaam moet je gruwelijk je best doen om dat te halen.
[..]
Ja de natuurlijke vorm, niet de in de fabriek met chemicaliën behandelde vorm.quote:Wat waarschijnlijk meer over de FDA zegt dan over Stevia dat al eeuwen gebruikt wordt in allerlei landen in tegenstelling tot aspartaam.
Je kunt op twee manieren dood gaan, of met een glimlach op je gezicht of in een ziekenhuis bed vol pijn en spijt.quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:25 schreef Brummetje_ het volgende:
Ach, dood gaan we ooit allemaal. Who cares wat je in je lichaam stopt? Als het lekker is moet je ervan genieten.
Die glimlach krijg je niet door angstig alleen maar verstandige dingen te doen, nog afgezien van de vraag of het innemen van aspartaam onverstandig is -quod non-.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:36 schreef BaajGuardian het volgende:
Je kunt op twee manieren dood gaan, of met een glimlach op je gezicht of in een ziekenhuis bed vol pijn en spijt.
Dat angstig haal jij er zelf bij, er is ook iets als simpelweg bewust zijn wat wel en niet goed voor je is.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die glimlach krijg je niet door angstig alleen maar verstandige dingen te doen, nog afgezien van de vraag of het innemen van aspartaam onverstandig is -quod non-.
Die grens is helemaal niet alleen voor volwassenen. Het gaat per kilogram lichaamsgewicht en is gelijk voor beide groepen. Een kind van 25kg heeft daardoor sowieso een andere limiet dan een volwassene van 70kg. Een kind zal daarom ook eerder aan de limiet zitten.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:35 schreef BaajGuardian het volgende:
Dat is voor volwassenen en word vaak al gehaald omdat het bijna overal in zit dat niet opgewarmd/indemagnetronwordgezet tegenwoordig.
http://www.hc-sc.gc.ca/fn(...)or/aspartame-eng.phpquote:An acceptable daily intake (ADI) of 40 milligrams/kilogram of body weight/day was established by scientists in the Food Directorate of Health Canada. This ADI is recognized internationally and is the same as that established by the Joint Expert Committee on Food Additives (JECFA) of the Food and Agriculture Organization/World Health Organization (FAO/WHO).
De tijd zal het moeten leren tegen beter weten in he.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:17 schreef Weakling het volgende:
Moet je dan helemaal nergens op letten? Nee, dat zal ik nooit beweren en als je andere producten "veiliger" vindt of je daar prettiger bij voelt moet je die ook zeker kopen, maar het hele "aspartaam is slecht" verhaal is erg opgeklopt.
Ga ik je tóch iets vragenquote:Op maandag 19 augustus 2013 15:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Klopt. Zo ben ik mijzelf bewust dat aspartaam geen gevaar vormt, waar jij dweept met angstzaai informatie.quote:Op maandag 19 augustus 2013 18:49 schreef BaajGuardian het volgende:
Dat angstig haal jij er zelf bij, er is ook iets als simpelweg bewust zijn wat wel en niet goed voor je is.
Dat is wel een heel slecht adviesquote:Op maandag 19 augustus 2013 19:50 schreef Megumi het volgende:
Nooit bijsluiters enz lezen is mijn devies. Wordt je alleen maar depressief van.
Het blijft synthetisch verkregen, ik ben voorstander van het plantje zelf als je persé iets zoeten moet, niet spul wat uit de fabriek komt en je geen zicht op hebt verder waar en hoe het exact verwerkt wordt, ongeacht voorschriften en beloftes. Fermentaties en Extractie gebeurd over het algemeen chemisch in de fabriek.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ga ik je tóch iets vragen![]()
Zijn deze wél goed?
http://steviaproducts.bie(...)etjes-Navulling.html
Deze stevia zoetjes zijn ideaal om op te lossen in uw (warme) dranken.
Navulpakket om uw dispensers bij te vullen.
Tafelzoetstof op basis van Steviolglycosiden (RA 98%) en Erythritol.
Moet je dan zelf plantjes gaan lopen kweken?quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Het blijft synthetisch verkregen, ik ben voorstander van het plantje zelf als je persé iets zoeten moet, niet spul wat uit de fabriek komt en je geen zicht op hebt verder waar en hoe het exact verwerkt wordt, ongeacht voorschriften en beloftes. Fermentaties en Extractie gebeurd over het algemeen chemisch in de fabriek.
Nee he! Gewoon ogen dicht, handen voor de oren, knijper op je neus en doorslikken wat er voor je neer gezet wordt, en als je ziek word snel antibiotica nemen!quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:50 schreef Megumi het volgende:
Nooit bijsluiters enz lezen is mijn devies. Wordt je alleen maar depressief van.
Je kunt de plantjes ook kopen, maar zelf kweken is geen slecht idee.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Moet je dan zelf plantjes gaan lopen kweken?
Je hebt zeker nooit een bijsluiter gelezen hehe.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is wel een heel slecht advies
Jawel.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je hebt zeker nooit een bijsluiter gelezen hehe.
Daar begin ik niet aan hoorquote:Op maandag 19 augustus 2013 19:53 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je kunt de plantjes ook kopen, maar zelf kweken is geen slecht idee.
Blijf je dan ook van de bier, brood, yoghurt en thee af?quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Het blijft synthetisch verkregen, ik ben voorstander van het plantje zelf als je persé iets zoeten moet, niet spul wat uit de fabriek komt en je geen zicht op hebt verder waar en hoe het exact verwerkt wordt, ongeacht voorschriften en beloftes. Fermentaties en Extractie gebeurd over het algemeen chemisch in de fabriek.
Dood gaan kan ook inderdaad.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:53 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nee he! Gewoon ogen dicht, handen voor de oren, knijper op je neus en doorslikken wat er voor je neer gezet wordt, en als je ziek word snel antibiotica nemen!
Man, wat een onzin.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Koop gewoon oersuiker, is zoeter dan verwerkte suiker en ondanks een lichte bijsmaak is het het meest natuurlijke product wat je maar kunt vinden, alle voedingswaardes er nog in.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Daar begin ik niet aan hoorik gebruik het zelf niet, maar dan moet manlief maar wennen aan
géén suiker in zijn koffie
Waar kun je dat kopen?quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Koop gewoon oersuiker, is zoeter dan verwerkte suiker en ondanks een lichte bijsmaak is het het meest natuurlijke product wat je maar kunt vinden, alle voedingswaardes er nog in.
Hij wil een paar kilo's kwijt dus dat zet geen zode aan de dijkquote:Op maandag 19 augustus 2013 19:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Koop gewoon oersuiker, is zoeter dan verwerkte suiker en ondanks een lichte bijsmaak is het het meest natuurlijke product wat je maar kunt vinden, alle voedingswaardes er nog in.
En dat komt zeker niet uit allemaal enge fabrieken?quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik drink alleen venkel thee, drink totaal geen alcohol (behalve op mn verjaardag en met nieuwjaar, dus maar 2 x per jaar dan), drink geen melkproducten behalve rijstmelk soms. En eet uitsluitend donker volkoren brood, en niet zo vaak overigens. Maar goed het gaat niet over mij verder.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:56 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Blijf je dan ook van de bier, brood, yoghurt en thee af?
Alle natuurwinkels zover ik weet.quote:
Ach ja, synthetisch of niet. Het is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht (meer dan welke voedingsstof dan ook), maar de wetenschappelijke consensus is toch wel dat het bij normaal gebruik geen kwaad kan.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Er zijn heel veel studies over geweest en het negatieve effect is dus nog nooit gebleken bij goed wetenschappelijk onderzoek. Tenzij je fenylketonurie hebt natuurlijk.quote:Deze uitlatingen zijn vrijwel altijd terug te voeren op onzorgvuldig onderzoek en onterechte conclusies. Negatieve resultaten uit gedegen onderzoek zijn altijd aanleiding voor de autoriteiten om de veiligheid opnieuw na te gaan.
Er bestaan geen studies die aanwijzingen geven dat aspartaam slecht is voor de gezondheid of kankerverwekkend is.
In het verleden is er een studie in dieren gepubliceerd waaruit zou blijken dat proefdieren kanker zouden krijgen als gevolg van aspartaam. Naar deze studies is zeer goed gekeken door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). De conclusies van de onderzoekers waren onterecht. De tumoren die waren gevonden waren niet het gevolg van aspartaam, maar van andere factoren.
Lijkt me dus relatief gezien veilig, mits je geen hele erge drinker bent.quote:Om over de aanvaardbare dagelijkse inname heen te gaan, zou je meer dan 2,5 liter light frisdrank met aspartaam per dag moeten drinken. Om een gezondheidseffect te zien van de methanol moet je zelfs meer dan 36 liter light frisdrank met aspartaam per dag drinken.
Gezellig typje wel...quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:58 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik drink alleen venkel thee, drink totaal geen alcohol (behalve op mn verjaardag en met nieuwjaar, dus maar 2 x per jaar dan), drink geen melkproducten behalve rijstmelk soms. En eet uitsluitend donker volkoren brood, en niet zo vaak overigens. Maar goed het gaat niet over mij verder.
Je leest wel vaak dat Aspartaam ook een dikmaker isquote:Op maandag 19 augustus 2013 20:02 schreef Straatcommando. het volgende:
Aspartaam is niet echt gevaarlijk, maar je proeft het verschil wel. Suiker is ook vaak een vulmiddel.
Onderzoekers zijn verdeeld, verder zegt concensus niks, concensus was ook positief over roken en over asbest, is dat op het moment ook over bestraling van umts e.d, en zal dat vast nog lang zijn over hormonen in het drinkwater. Ik hecht geen waarde aan concencus, zoals ik al zei en blijf er op hameren: Commerciele additieven horen niet in het lichaam, die rotzooi is enkel bedoeld als prikkel om te kopen en te blijven kopen. Dat moet al genoeg zijn om er niets van te gebruiken. Maar ach de hele mindset van mensen staat immers op de kop, in plaats van eten om te kunnen bewegen beweegt men tegenwoordig om te kunnen eten, in plaats van eten zien als brandstof ziet men eten als entertainment.quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ach ja, synthetisch of niet. Het is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht (meer dan welke voedingsstof dan ook), maar de wetenschappelijke consensus is toch wel dat het bij normaal gebruik geen kwaad kan.
Het voedingscentrum over geruchten dat aspartaam zo slecht zou zijn:
[..]
Er zijn heel veel studies over geweest en het negatieve effect is dus nog nooit gebleken bij goed wetenschappelijk onderzoek. Tenzij je fenylketonurie hebt natuurlijk.
Ik weet welke soorten brood gekleurd worden en welke niet ja, ik ben me bij letterlijk alles wat ik zelf gebruik bewust van waar het van gemaakt word, zo weet ik ook dat werkelijk al het brood varkenshaar bevat, wist jij dat al?quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:02 schreef Worteltjestaart het volgende:
TS, je weet wel dat donker volkoren brood kunstmatig met koolhydraten donkerder gemaakt wordt?
Maar blijf gerust iedereen die durft je met feite tegen te spreken, negeren. Geloofwaardiger wordt het niet.
Dat wist ik dan weer nietquote:Op maandag 19 augustus 2013 20:06 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik weet welke soorten brood gekleurd worden en welke niet ja, ik ben me bij letterlijk alles wat ik zelf gebruik bewust van waar het van gemaakt word, zo weet ik ook dat werkelijk al het brood varkenshaar bevat, wist jij dat al?
Nee.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:08 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ongeloofwaardige gedachtenkronkel.
quote:Het meelverbetermiddel cysteïne E920 kan worden geïsoleeerd uit eiwitten. Cysteïne komt zowel in dierlijk als in plantaardig eiwit voor. Het in haren aanwezige eiwit (keratine) bevat relatief veel cysteïne. Om die reden wordt cysteïne ook wel uit haren gewonnen (meestal haren van paarden, maar soms ook van koeien, mensen of varkens). Het is dus niet zo dat er gemalen (varkens)haar in brood zit, maar het in haren aanwezige eiwit kan gebruikt worden om cysteïne uit te isoleren.
Ik krijg op googel dat het een fabeltje isquote:
Nee hoor, het eiwit word wel degelijk gewonnen uit varkenshaar.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik krijg op googel dat het een fabeltje is![]()
http://www.brood.net/broo(...)varkenshaar-in-brood;-feit-of-fabel/165/
Hoezo reageer ik niet op het onderwerp danquote:Op maandag 19 augustus 2013 20:06 schreef BaajGuardian het volgende:
Sorry dat je poging om mij in discrediet te brengen (ipv te reageren op het onderwerp zelf) mislukt is, volgende keer beter.
ik krijg dittequote:
ah........ maar er zitten dus géén hele haren in je brood?quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nee hoor, het eiwit word wel degelijk gewonnen uit varkenshaar.
Ja, je drinkwater wordt ook in ieder geval deels vermengd met het water met mijn dikke, dampende, bruine vriend die ik door het toilet spoel.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nee hoor, het eiwit word wel degelijk gewonnen uit varkenshaar.
Die enorme behoefte aan permanente inname van suikers, in echte vorm of in de vorm van zoete chemicaliën zonder calorieën is het echte kwaad.quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:40 schreef BaajGuardian het volgende:
Waarschijnlijk ivbm de steeds slechter wordende naam van aspartaam dachten de heren van ajinomoto, HSC en Merisant de naam maar te veranderen, dat lost alles immers op (not).
Men noemt het nu 'Aminosweet', naast dat het al onder E951 en Bron van fenylalanine verstopt werd, tevens twinsweet in combinatie met de net zo schadelijke zoetstof Acesulfaam (K).
Let hier dus op wanneer je van plan bent eens iets nieuws en blits uitziend te kopen, lees altijd de ingrediënten, je stopt het immers in je lichaam, en daar horen geen commerciële additieven in.
Suiker kun je indien dat de reden is dat je zoetstof zou kopen overigens ook in oervorm kopen, dat is ongeraffineerd en dus zijn alle mineralen behouden, Rietsuiker is eigenlijk gewoon normaal kristalsuiker met melasse. Leer anders gewoon zonder suiker drinken/eten, zoetstoffen zijn geen gezonde vervanging.
Even for the record: Dit jaar (2013) werd aspartaam wél door de EFSA als veilig bestempeld bij matig gebruik.
(dat is al een stap terug van 'volledig veilig' maar als je nagaat hoeveel producten tegenwoordig aspartaam bevatten kun je vooral bij kinderen wel nagaan dat de 'zogenaamd 'veilige' dosis veelvuldig overschreden wordt.)
http://www.aminosweet.eu/
http://www.foodnavigator.(...)-rolls-out-Twinsweet
http://www.gewoon-nieuws.(...)-sweet/#.UhIgED89mPo
Nogmaals, daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld, en waarom moet ik met diplomas zwaaien? Kun je kennis enkel verkrijgen in de schoolbank? Man denk toch zelf na.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:12 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Hoezo reageer ik niet op het onderwerp danik vraag je al iets van drie keer om duidelijk te maken waarom jij je eigen vergaarde 'kennis', waarvan je nog steeds niet hebt gezegd aan welk opleidingsinstituut met geaccrediteerde diploma's je die hebt vergaard overigens, superieur acht terwijl er geen enkel bewijs is, ondanks uitgebreid en onafhankelijk, peer-reviewed, onderzoek, dat aspartaam bij normaal of zelfs abnormaal gebruik onschadelijk is.
Kom nou zeg.
Hangt er van af.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ah........ maar er zitten dus géén hele haren in je brood?
Absoluut, ik eet bijv. ook geen zout op mn aardappelen, en drink liever venkel of sterrenmunt daar dat kruid zoet is van zichzelf en geen suiker nodig heeft. Maar ik haalde dat ook al aan in dat men tegenwoordig niet meer eet om de voedingsstoffen maar omdat het een activiteit is geworden, met als uitgangspunt een vorm van entertainment.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die enorme behoefte aan permanente inname van suikers, in echte vorm of in de vorm van zoete chemicaliën zonder calorieën is het echte kwaad.
Het is helemaal niet zo dat alles wat wij als voedsel nuttigen van nature mierzoet is. Al zijn veel mensen dat wel gaan geloven. Hoe meer bewerkt het product, hoe meer goedkope suiker en ook zout er aan toegevoegd zijn. Of zoetigheid in de vorm van chemicaliën.
Ontwikkel je smaak gewoon, of herontwikkel je smaak. Niet alles moet mierzoet zijn. Eigenlijk is in de natuur enkel honing mierzoet, en dat eet je een enkele keer per jaar. Er zijn veel meer smaken.
Ook 'fris'dranken als cola, sinas etc verpesten iemands smaak gewoon. Daarnaast rotten de tanden uit je bek, wordt je afgrijselijk dik of krijg je een overdosis aan ziekmakende chemicaliën. Er zit helemaal niets in cola dat je nodig hebt. Wen je gewoon aan om fris, helder water te drinken.
Ah ja.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nogmaals, daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld, en waarom moet ik met diplomas zwaaien? Kun je kennis enkel verkrijgen in de schoolbank? Man denk toch zelf na.
Ik heb me jaren beziggehouden met dit onderwerp. Heb vele lezingen bijgewoond, ben zowel bibliotheken afgegaan als in gesprek geweest met tuinders, imkers en boeren.. Ik ben notabene een wandelend voorbeeld van die kennis. Je zou dan toch moeten weten dat Ik echt wel weet waar ik het over heb dus staak je nutteloze insinuerende gezeik.
Het wegklokken van liters frisdrank met aspartaam kun je inderdaad niet meer onder voeding rekenen. Het is gewoon een activiteit die voortkomt uit verveling.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:20 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Absoluut, ik eet bijv. ook geen zout op mn aardappelen, en drink liever venkel of sterrenmunt daar dat kruid zoet is van zichzelf en geen suiker nodig heeft. Maar ik haalde dat ook al aan in dat men tegenwoordig niet meer eet om de voedingsstoffen maar omdat het een activiteit is geworden, met als uitgangspunt een vorm van entertainment.
1: Een opleiding kost geld.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ah ja.
Je hebt jaaaaaren onderzoek gedaan, maar hebt nooit de moeite om bij de WUR een goede opleiding te doen?
Je snapt niet dat synthetisch niet hetzelfde is als gevaarlijk, of dat biologisch/natuurlijk niet hetzelfde is als veilig?
Je snapt niet dat peer-reviewed onderzoek de enige manier is om kennis te toetsen?
En je denkt ècht dat ik je serieus kan nemen, daarmee?
Je hebt niet door hoe ontzettend ironisch dat is![]()
Het is trouwens ook wel hilarisch dat 99% van alle kaugom (zeker alle populaire merken) allemaal 3 zoetstoffen bevatten, xylitol, Aspartaam en Acesulfaam K. Zelfde bij alle suikervrije dropsoorten, of eigenlijk alle suikervrije snoepsoorten, zelfs sommige soorten chips, populaire sauzen (joppiesaus is daar het beste voorbeeld van) etc. (voedsel ga ik het niet noemen) Dingen die mensen zonder enig bewustzijn naar binnen stouwen, kinderen elke dag. (in nog eens combinatie met de tweehonderd soeplepels suiker bevattende monster energy blikken)quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het wegklokken van liters frisdrank met aspartaam kun je inderdaad niet meer onder voeding rekenen. Het is gewoon een activiteit die voortkomt uit verveling.
Het fijne van dit soort activiteiten, net als roken en het kauwen van kauwgom, is dat het nauwelijks enige mentale capaciteiten vergt, terwijl je, dankzij de marketing-inspanningen, toch een zeker 'cool' imago krijgt.
Productiekosten van zo'n liter cola zijn trouwens maar enkele centen.
Ik eet ook geen zout op mijn groenten. Ik gebruik zelfs weinig kruiden. Alles heeft een smaak van zichzelf, het is juist de kunst die smaak leren waarderen.
Of aspartaam zo ongezond is voor het lichaam weet ik niet. Maar geestelijk ongezond is het aan ieder geval. Op de eerste plaats verpest het de smaak van mensen volkomen. Alles moet een extreem zoete kermissmaak hebben. Anders is het vies.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:31 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Het is trouwens ook wel hilarisch dat 99% van alle kaugom (zeker alle populaire merken) allemaal 3 zoetstoffen bevatten, xylitol, Aspartaam en Acesulfaam K. Zelfde bij alle suikervrije dropsoorten, of eigenlijk alle suikervrije snoepsoorten, zelfs sommige soorten chips, populaire sauzen (joppiesaus is daar het beste voorbeeld van) etc. (voedsel ga ik het niet noemen) Dingen die mensen zonder enig bewustzijn naar binnen stouwen, kinderen elke dag. (in nog eens combinatie met de tweehonderd soeplepels suiker bevattende monster energy blikken)
Die 'aanvallen' op waar TS zijn kennis vandaan haalt (niet alleen in de OP maar ook in zijn beweringen later) vind ik anders meer dan terecht... het is hier wel NWS. Zeker als blijkt dat die bronnen misschien niet helemaal objectief zijn, mag daar best wel wat kritiek op zijn.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:40 schreef Specularium het volgende:
Kappen met die persoonlijke aanvallen.
Kritiek op bronnen is prima, niet gaan mekkeren over elkaars opleidingsniveau.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Die 'aanvallen' op waar TS zijn kennis vandaan haalt (niet alleen in de OP maar ook in zijn beweringen later) vind ik anders meer dan terecht... het is hier wel NWS. Zeker als blijkt dat die bronnen misschien niet helemaal objectief zijn, mag daar best wel wat kritiek op zijn.
Het verschil tussen 'bestudeerd' en 'gestudeerd'..quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Die 'aanvallen' op waar TS zijn kennis vandaan haalt (niet alleen in de OP maar ook in zijn beweringen later) vind ik anders meer dan terecht... het is hier wel NWS. Zeker als blijkt dat die bronnen misschien niet helemaal objectief zijn, mag daar best wel wat kritiek op zijn.
Nieuws is nieuws. En ik heb het neutraal vormgegeven.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:43 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zal vanavond even overleggen of dit topic hier wel op zijn plek is.
TS beweert zelf uitgebreid studie te hebben gedaan.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:43 schreef Specularium het volgende:
Kritiek op bronnen is prima, niet gaan mekkeren over elkaars opleidingsniveau.
Is niet nodig.
Zal vanavond even overleggen of dit topic hier wel op zijn plek is.
Het is nieuws zolang je niet zelf het sausje van complottheorien ging oplepelen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:48 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nieuws is nieuws. En ik heb het neutraal vormgegeven.
Onder deskundigen bepaald niet.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:16 schreef BaajGuardian het volgende:
Nogmaals, daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld,
Mijn vrouw heeft er onderzoek naar gedaan en is net als alle andere onderzoekers tot de conclusie gekomen dat het niet schadelijk is bij niet idiote hoeveelheden...quote:en waarom moet ik met diplomas zwaaien? Kun je kennis enkel verkrijgen in de schoolbank? Man denk toch zelf na.
Ik heb me jaren beziggehouden met dit onderwerp. Heb vele lezingen bijgewoond, ben zowel bibliotheken afgegaan als in gesprek geweest met tuinders, imkers en boeren.. Ik ben notabene een wandelend voorbeeld van die kennis. Je zou dan toch moeten weten dat Ik echt wel weet waar ik het over heb dus staak je nutteloze insinuerende gezeik.
Die bronnen zijn niet echt neutraal of NWS-waardig natuurlijk.quote:Op maandag 19 augustus 2013 20:48 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nieuws is nieuws. En ik heb het neutraal vormgegeven.
het topic gaat dan ook niet over of aspartaam wel of niet veilig is maar over dat de naam veranderd is.quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:02 schreef Specularium het volgende:
[..]
Die bronnen zijn niet echt neutraal of NWS-waardig natuurlijk.
Maar ik laat het nog even gaan.
Jaaaa, die OP is echt enkel een feitenstukje. Er worden geen enkele insinuaties gedaan over het effect van aspartaam (of, en passant andere zoetstoffen) op de gezondheid.quote:Op maandag 19 augustus 2013 15:40 schreef BaajGuardian het volgende:
Waarschijnlijk ivbm de steeds slechter wordende naam van aspartaam dachten de heren van ajinomoto, HSC en Merisant de naam maar te veranderen, dat lost alles immers op (not).
Let hier dus op wanneer je van plan bent eens iets nieuws en blits uitziend te kopen, lees altijd de ingrediënten, je stopt het immers in je lichaam, en daar horen geen commerciële additieven in.
Suiker kun je indien dat de reden is dat je zoetstof zou kopen overigens ook in oervorm kopen, dat is ongeraffineerd en dus zijn alle mineralen behouden, Rietsuiker is eigenlijk gewoon normaal kristalsuiker met melasse. Leer anders gewoon zonder suiker drinken/eten, zoetstoffen zijn geen gezonde vervanging.
Maar dat is een enorm eng stofje, fenylalanine!! Daar kunnen je hersenen van beschadigen en kan je geestelijk gehandicapt rakenquote:Op maandag 19 augustus 2013 16:34 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat is helemaal geen synoniem voor aspartaam droefdruif
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Moet je het eens 100x snel proberen uit te spreken, dat is pas eng.quote:Op maandag 19 augustus 2013 21:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar dat is een enorm eng stofje, fenylalanine!!
Fenylketonurie klinkt nòg enger, doordat je dat keton zo lekker hard kunt uitsprekenquote:Op maandag 19 augustus 2013 21:14 schreef Specularium het volgende:
Moet je het eens 100x snel proberen uit te spreken, dat is pas eng.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
okéeeeeeeeeeeeequote:Op maandag 19 augustus 2013 22:39 schreef Hiatus het volgende:
Aspartame for you hippie motherfuckers!
Bovendien is aspartaam een mild osmotisch laxeermiddel, dus tegen de tijd dat je inname in de buurt van de maximum veilige dosis komt, heb je een gedeelte alweer uitgescheten en heb je wel iets anders aan je hoofd dan "laat ik nog eens een glaasje frisdrank nemen".quote:Op maandag 19 augustus 2013 19:17 schreef Weakling het volgende:
Ik weet alleen niet wat jij makkelijk halen noemt, maar 10 glazen firsdrank met aspartaam voor het kind of 25 glazen frisdrank met aspartaam voor de volwassene uit mijn voorbeeld is nogal wat. En ja het zit in heel veel producten, maar frisdrank is de koploper. Zou het kind maar 5 glazen fris krijgen, dan moet ie bijvoorbeeld drie liter yoghurt of anderhalve kilo kauwgum per dag er bij eten om over de limiet te komen.
quote:Op maandag 19 augustus 2013 23:10 schreef BaajGuardian het volgende:
Tevens is bron van fenylalanine wel degelijk een aanduiding om aspartaam mee te verdoezelen.
Bij mij is het zoals ik al 30 keer heb aangehaald (waarom voel ik me daar nog toe verplicht, volgende keer reageer ik nieteens meer op mensen die op mij persoonlijk gaan lopen fitten) omdat ik overtuigd ben dat iets dat enkel bestaat uit commercieel doel niet in het lichaam hoort.quote:Op maandag 19 augustus 2013 23:37 schreef jogy het volgende:
Ach feit blijft dat het publiek dan wel niet onbewust slechte gevoelens bij aspartaam hebben. In den beginne stond BEVAT ASPARTAAM groot op de voorkant gedrukt omdat het hip was. Die hipheid is nogal afgenomen en het woord aspartaam wordt nu zo veel mogelijk vermeden.
Ik ben al lang blij dat ik het gewoon verschrikkelijk smerig vind smaken dus dat ik het daarom ontwijk. Kan ik het hele je krijgt er wel of geen kanker van gezeur ontwijken.
Maar waarom doe je zo je best om andere mensen te overtuigen?quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 00:08 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Bij mij is het zoals ik al 30 keer heb aangehaald (waarom voel ik me daar nog toe verplicht, volgende keer reageer ik nieteens meer op mensen die op mij persoonlijk gaan lopen fitten) omdat ik overtuigd ben dat iets dat enkel bestaat uit commercieel doel niet in het lichaam hoort.
Of je er wel of niet k van krijgt is bij mij ook niet van belang, dat krijg je anders ook wel van de umts / wifi / cellphones / uitlaatgassen / ozon / deeltjes / asbest / en nog 10.000 dingen waar we gewillig in en mee rond blijven lopen. (tot ik eens een koffer geld vind, dan ben ik dezelfde dag nog op de eilanden, en niet die van nederland)
Ik draag enkel mijn optiek uit ik doe verder niet mn best, als mensen lekker met een blinddoek voor willen blijven eten en drinken (lees: zonder zich druk te maken over ingrediënten) moeten mensen dat mooi zelf weten, al vind ik het bij kinderen wel ernstig aangezien die het zouden moeten hebben van het beter weten van hun ouders.. maar ok, er lopen ook kinderen rond met een vader die elke avond 4 kratten bier voor zn pens heeft staan dus hey.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 00:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar waarom doe je zo je best om andere mensen te overtuigen?
Als jij die rotzooi niet wil eten dan doe je dat toch gewoon niet, ik heb ook liever iets plantaardigs
dan chemisch, maar als andere mensen het geen probleem vinden dan moeten ze dat toch zelf
weten, la maar gaan denk ik danzou je ook moeten doen, scheelt een hoop gezeik
Daarom en ze krijgen te vreten bij Mac Donald dus wat moet je je dan nog druk makenquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 00:15 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik draag enkel mijn optiek uit ik doe verder niet mn best, als mensen lekker met een blinddoek voor willen blijven eten en drinken (lees: zonder zich druk te maken over ingrediënten) moeten mensen dat mooi zelf weten, al vind ik het bij kinderen wel ernstig aangezien die het zouden moeten hebben van het beter weten van hun ouders.. maar ok, er lopen ook kinderen rond met een vader die elke avond 4 kratten bier voor zn pens heeft staan dus hey.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |