abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 september 2013 @ 20:11:59 #61
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_130753491
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een blog vol met een paar slechte argumenten en vol flauwe stemmingmakerij.

Als je 160 uur per week werkt voor $7,25 / uur dan verdien je $1160 per maand
Omgerekend naar euros's is dat ¤ 1160 / 1,32 = ¤ 879 per maand.

Maar omdat de auteur Kevin D. Williamson zomaar $25 ingetypt heeft, is duidelijk geworden dat de mensen die ¤ 879 per maand verdienen niet zo moeten zeuren. Laat ze eens een voorbeeld nemen aan de veel bescheidener mensen op Wall Street.

[..]

Dit zijn alleen de bonussen natuurlijk.
Nee dat zijn niet alleen de bonussen. Dat staat er toch....
pi_130755843
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 20:11 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Nee dat zijn niet alleen de bonussen. Dat staat er toch....
Sorry, niet alleen de bonussen. De gemiddelde bonus voor 2013 is:

23 / 127 x $149.472 = $27.069

Voor iemand die het minimum loon verdient, is een jaarsalaris:

12 x $1160 = $13.920

De gemiddelde bonus is 2 x het jaarsalaris van iemand met een minimum loon. En dat is het gemiddelde over de ca. 850.000 werknemers van deze 5 grote banken. De distributie is ook van belang. Deze studie geeft een idee van de verdeling

Average bonus in 2012

Associate 0 $37,625
Associate 1 $92,321
Associate 2 $115,753
Associate 3 $151,320
Vice President 1 $183,043
Vice President 2 $259,176
Vice President 3 $284,450
Senior Vice President $323,321
Managing Director $739,286
The view from nowhere.
  maandag 2 september 2013 @ 21:08:15 #63
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_130756894
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 20:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Sorry, niet alleen de bonussen. De gemiddelde bonus voor 2013 is:

23 / 127 x $149.472 = $27.069

Voor iemand die het minimum loon verdient, is een jaarsalaris:

12 x $1160 = $13.920

De gemiddelde bonus is 2 x het jaarsalaris van iemand met een minimum loon. En dat is het gemiddelde over de ca. 850.000 werknemers van deze 5 grote banken. De distributie is ook van belang. Deze studie geeft een idee van de verdeling

Average bonus in 2012

Associate 0 $37,625
Associate 1 $92,321
Associate 2 $115,753
Associate 3 $151,320
Vice President 1 $183,043
Vice President 2 $259,176
Vice President 3 $284,450
Senior Vice President $323,321
Managing Director $739,286
Ja, en dokters verdienen gemiddeld nog meer. :O
pi_130758289
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:08 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Ja, en dokters verdienen gemiddeld nog meer. :O
Ach ja. Het belangrijkste punt is, dat ¤ 879 per maand nauwelijks onvoldoende is om van rond te komen. Iedereen heeft een aantal vaste lasten, vooral woonlasten, die je bestaan mogelijk maken. Als deze gelijk zijn aan je volledige inkomen, dan werk je 40 uur per week, zonder dat je meer kunt dan werken en bestaan. Het lijkt mij redelijk dat deze mensen wat meer gaan verdienen. De blog van Lyrebird maakt dat belachelijk.
The view from nowhere.
pi_130758429
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ach ja. Het belangrijkste punt is, dat ¤ 879 per maand nauwelijks onvoldoende is om van rond te komen. Iedereen heeft een aantal vaste lasten, vooral woonlasten, die je een bestaan mogelijk maken. Als deze gelijk zijn aan je volledige inkomen, dan werk je 40 uur per week, zonder dat je meer kunt dan werken en bestaan. Het lijkt mij redelijk dat deze mensen wat meer gaan verdienen. De blog van Lyrebird maakt dat belachelijk.
Eens. 40 uur werken en dan alleen een dak boven je hoofd en wat eten vind ik niet normaal.
  maandag 2 september 2013 @ 21:54:41 #66
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_130759654
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 21:34 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Eens. 40 uur werken en dan alleen een dak boven je hoofd en wat eten vind ik niet normaal.
Maar goed dan dat je voor het minimumloon heel wat meer hebt.
pi_130763566
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:54 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Hier in Nederland is het minimumloon beduidend hoger dan in de VS.

Veel mensen realiseren zich niet dat een sterk ongelijke inkomensverdeling leidt tot een disfunctionerende samenleving. Als iemand 100 x meer verdient dan Jantje rechtuit, en belastingen worden tot een minimum beperkt, dan kan deze persoon 50 man voor zich laten werken uit zijn eigen inkomen, en houd dan nog de helft over. Zo ontstaat een situatie waarin rijken in grote huizen wonen die helemaal worden onderhouden door hun personeel. Veel mensen werken dan alleen om een kleinere groep mensen in al hun wensen te voorzien. De rijke gaat er prat op dat hij ze werk verschaft, maar het is veel beter als deze mensen huizen en andere benodigdheden realiseren voor mensen zoals zijzelf, zodat iedereen redelijk kan leven.

De neiging om grote ongelijkheden te rechtvaardigen is volgens mij ongezond. De rechtvaardigingen zijn vaak van 13 in een dozijn. Het is gemakkelijk om een even overtuigende redenering te vinden die tot de tegenovergesteld conclusie leidt. De overtuigingskracht berust op belangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 02-09-2013 23:23:05 ]
The view from nowhere.
pi_130766068
Nederlands eerste minister, Mark Rutte, liet vandaag weer eens zien nog verdwaald te zijn in het neoliberalisme door over een "markt" te spreken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130766113
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 21:34 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Eens. Ik heb hier eens gesteld dat iedereen die 40 uur per week werkt minstens een rijtjeshuisje moet kunnen betalen en wat geld moet overhouden voor wat hobby's, gezond eten en bescheiden luxe.
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:54 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Heb jij al eens uitgerekend wat je overhoudt wanneer je in je uppie alle vaste lasten moet betalen? :')
#NoDAPL
pi_130768290
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 00:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eens. Ik heb hier eens gesteld dat iedereen die 40 uur per week werkt minstens een rijtjeshuisje moet kunnen betalen en wat geld moet overhouden voor wat hobby's, gezond eten en bescheiden luxe.
Ik vind dat ook wel een mooie gedachte.

Weet je wat het is, de naïviteit straalt van dit topic af. Ja natuurlijk zou het prachtig zijn als iedereen met een paar hersencellen en twee handen aan z'n lijf met een 40-urige werkweek genoeg zou kunnen verdienen voor een leuk leven.

De realiteit is echter dat een economie zo niet werkt. We hebben te maken met een steeds kleiner wordende wereld, waar je op moet boksen tegen opkomende economieën die HEEL veel mensen met een paar hersencellen en twee handen aan hun lijf hebben.

De mensen die vroeger in de Samsam stonden, waaraan wij ons als kleine kinderen vergaapten omdat ze niet genoeg geld voor speelgoed of eten hadden, diezelfde mensen zijn innovatief bezig en veranderen de wereld terwijl we er bij staan te kijken.

Daar waar wij kleine gezinnetjes hebben en arbeid moeten importeren om het vuile werk voor ons op te knappen, omdat Nederlanders liever thuis op een uitkering blijven zitten, zijn er ook landen waar ze iets minder kleinzerig zijn en waar ze wel zelf de handen uit de mouwen steken.

Nu kun je net zoals Deelnemer op een kinderachtige wijze blijven wijzen naar wat de Amerikaanse top verdient, maar als je hun inkomen af zou pakken, en het zou verdelen over de werknemers van zo'n bedrijf, dan zou iedereen er op z'n hoogst op jaarbasis een paar dollar op vooruit gaan. Ook dat zet geen zoden aan de dijk, nogmaals, het is allemaal erg naïef.

De oplossing ligt echt in beter onderwijs en betere opleidingen. Niet in het navelstaren of in Partij van de Afgunst oplossingen. Daar hebben de Fransen ook zulke goede ervaringen mee.

Misschien dat deze opmerking helpt om weer on topic te geraken?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_130768297
Enne BvL - zelfs met mijn topinkomen kan ik me geen rijtjeshuis veroorloven. Dat krijg je als een overheid zich tot 250% van het BNP in de schulden steekt en hoge belastingen heft.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_130774417
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 06:15 schreef Lyrebird het volgende:
Enne BvL - zelfs met mijn topinkomen kan ik me geen rijtjeshuis veroorloven. Dat krijg je als een overheid zich tot 250% van het BNP in de schulden steekt en hoge belastingen heft.
Vandaar dat links probeert de staatsschuld terug te dringen en rechts deze vergroot (onder luidt geroep dat links potverteerders zijn zodat zij de schuld krijgen).

Belastingen zijn voor collectieve uitgaven, maar rechtse mensen proberen die altijd te ontduiken. Daarom betalen internationale bedrijven nauwelijks belasting meer.

Rechts vindt collectieve uitgaven alleen acceptabel als het wordt besteed aan repressie (wapens, politie, gevangenissen, etc..) maar niet voor zorg. De gewone man moet zwak staan (geen vakbonden, geen vangnet) en de staat moet de sociale onrust in bedwang kunnen houden.
The view from nowhere.
pi_130801315
quote:
De oplossing ligt echt in beter onderwijs en betere opleidingen.
Daar zijn de kampen het vanzelfsprekend over eens.
#NoDAPL
pi_130801360
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 06:15 schreef Lyrebird het volgende:
Nu overdrijf je schromelijk! :)
Met een inkomen van 2 keer modaal (toch wel het minste wat je onder een topinkomen mag verstaan, ik ben nu zeer conservatief) kan je echt wel prima een rijtjeshuisje in Nederland betalen.
Wat betreft de schulden, Nederland is een van de landen met de laagste staatsschuld, relatief gezien. Nu zal jij zeggen "moet je nagaan hoe erg het met de andere landen is gesteld". Misschien wel, misschien niet, maar laten we het wel in het juiste perspectief zien. Ik ben het met je eens dat die staatsschuld omlaag moet maar ineffectief bezuinigen via lastenverzwaring etc. tijdens een recessie is niet de oplossing. De oververhitting van de economie afremmen tijdens een hoogconjunctuur door de schuld dan sterker af te lossen dan dat die toeneemt tijdens een laagconjunctuur is wel een oplossing. Het vergt slechts een ietwat technocratischere regering.
#NoDAPL
pi_134208351
Marvin Minsky vertelt dat het niet goed gaat met het onderzoek: er zijn geen banen voor serieus onderzoek.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 12-12-2013 22:37:26 ]
The view from nowhere.
  donderdag 12 december 2013 @ 23:00:58 #76
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_134210205
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nu overdrijf je schromelijk! :)
Met een inkomen van 2 keer modaal (toch wel het minste wat je onder een topinkomen mag verstaan, ik ben nu zeer conservatief) kan je echt wel prima een rijtjeshuisje in Nederland betalen.
Wat betreft de schulden, Nederland is een van de landen met de laagste staatsschuld, relatief gezien. Nu zal jij zeggen "moet je nagaan hoe erg het met de andere landen is gesteld". Misschien wel, misschien niet, maar laten we het wel in het juiste perspectief zien. Ik ben het met je eens dat die staatsschuld omlaag moet maar ineffectief bezuinigen via lastenverzwaring etc. tijdens een recessie is niet de oplossing. De oververhitting van de economie afremmen tijdens een hoogconjunctuur door de schuld dan sterker af te lossen dan dat die toeneemt tijdens een laagconjunctuur is wel een oplossing. Het vergt slechts een ietwat technocratischere regering.
Ik meen dat Lyrebird niet in Nederland resideert.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_134229629
quote:
15s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik meen dat Lyrebird niet in Nederland resideert.
Hij woont als ik me niet vergis in Zuid-Korea, ik had de indruk dat hij sprak over de Nederlandse situatie.
#NoDAPL
  vrijdag 13 december 2013 @ 17:33:59 #78
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_134231343
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 16:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hij woont als ik me niet vergis in Zuid-Korea, ik had de indruk dat hij sprak over de Nederlandse situatie.
De schuld als percentage van het BNP - genoemd in de post waar jij op reageerde - doet denken aan de Japanse situatie. In Nederland is de staatsschuld als percentage van het BNP naar ik meen 65 - 67%.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_134237477
Hij woont in Japan, dus dat het doet denken aan de Japanse situatie is niet geheel onterecht.
pi_134263331
Ik denk dat jullie gelijk hebben, in Nederland kan momenteel bijna iedereen zich een rijtjeshuis veroorloven. De mensen die echt de pineut zijn naast de mensen die niet werken zijn juist de mensen die genoeg inkomen hebben om geen subsidie te krijgen maar te weinig inkomen hebben om een huis te kunnen kopen, natuurlijk met name de alleenstaanden. Ik heb eens gerekend. Als je 50 000 Euro zelf moet inleggen en vervolgens in 20 jaar tijd 130 000 Euro moet aflossen exclusief de gestapelde rente, veel succes om dat als alleenstaande te doen als je niet een hoog salaris hebt. In 30 jaar is het al beter te doen maar altijd nog taai voor een alleenstaande, meer gestapelde rente en een bank moet dan een hypotheek voor die duur willen geven.
De mensen die een laag inkomen hebben kunnen bij de sociale huur terecht - zolang rechts Nederland er niet in slaagt om dat af te breken waar ze erg naar streven (D66 en VVD) - de mensen die bruto 5000+ krijgen per maand kunnen in hun uppie de hypotheek van een rijtjeshuisje betalen, de mensen die alleenstaand zijn en die een middelmatig inkomen hebben zijn de lul. Zeker als ze straks met een grote schaarste aan woningen en grond aangewezen zouden zijn op de private markt en dit uiteraard buiten de periferie van Nederland (niet iedereen kan daar werken).

Ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling. Natuurlijk moet je iets gaan studeren waarmee je aan de slag kan (al is het als journalist of als soort van maatschappelijk werker), hier geen discussie over, maar daarnaast is het wenselijk voor een samenleving als mensen er ook voor kiezen om datgene te doen waarvoor ze bij uitstek geschikt zijn. Willen we dat onze slimste mensen er maar voor kiezen om advocaat/openbaar aanklager/rechter/fiscaal jurist, tandarts of farmacist worden terwijl ze heel erg geschikt zijn om baanbrekend natuurkundig onderzoek te verrichten, nieuwe technologie uit te vinden (kijk naar hoe belangrijk ASML en Philips zijn (ja, nu meer een handelshuis maar ooit groot geworden als innovatief bedrijf) voor Nederland ) of fantastisch les te geven.
Mensen worden steeds meer gedwongen om voor hun eigen hachie te kiezen, de consequentie zou wel eens kunnen zijn dat er maatschappelijke verliezen zijn doordat minder optimaal de talenten worden benut. Misschien dan toch maar beter een wat socialer stelsel?
#NoDAPL
pi_134644465
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat jullie gelijk hebben, in Nederland kan momenteel bijna iedereen zich een rijtjeshuis veroorloven. De mensen die echt de pineut zijn naast de mensen die niet werken zijn juist de mensen die genoeg inkomen hebben om geen subsidie te krijgen maar te weinig inkomen hebben om een huis te kunnen kopen, natuurlijk met name de alleenstaanden. Ik heb eens gerekend. Als je 50 000 Euro zelf moet inleggen en vervolgens in 20 jaar tijd 130 000 Euro moet aflossen exclusief de gestapelde rente, veel succes om dat als alleenstaande te doen als je niet een hoog salaris hebt. In 30 jaar is het al beter te doen maar altijd nog taai voor een alleenstaande, meer gestapelde rente en een bank moet dan een hypotheek voor die duur willen geven.
De mensen die een laag inkomen hebben kunnen bij de sociale huur terecht - zolang rechts Nederland er niet in slaagt om dat af te breken waar ze erg naar streven (D66 en VVD) - de mensen die bruto 5000+ krijgen per maand kunnen in hun uppie de hypotheek van een rijtjeshuisje betalen, de mensen die alleenstaand zijn en die een middelmatig inkomen hebben zijn de lul. Zeker als ze straks met een grote schaarste aan woningen en grond aangewezen zouden zijn op de private markt en dit uiteraard buiten de periferie van Nederland (niet iedereen kan daar werken).

Ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling. Natuurlijk moet je iets gaan studeren waarmee je aan de slag kan (al is het als journalist of als soort van maatschappelijk werker), hier geen discussie over, maar daarnaast is het wenselijk voor een samenleving als mensen er ook voor kiezen om datgene te doen waarvoor ze bij uitstek geschikt zijn. Willen we dat onze slimste mensen er maar voor kiezen om advocaat/openbaar aanklager/rechter/fiscaal jurist, tandarts of farmacist worden terwijl ze heel erg geschikt zijn om baanbrekend natuurkundig onderzoek te verrichten, nieuwe technologie uit te vinden (kijk naar hoe belangrijk ASML en Philips zijn (ja, nu meer een handelshuis maar ooit groot geworden als innovatief bedrijf) voor Nederland ) of fantastisch les te geven.
Mensen worden steeds meer gedwongen om voor hun eigen hachie te kiezen, de consequentie zou wel eens kunnen zijn dat er maatschappelijke verliezen zijn doordat minder optimaal de talenten worden benut. Misschien dan toch maar beter een wat socialer stelsel?
Even hypothetisch: Zouden mensen niet snellerkiezen wat ze echt leuk vinden, wat ze echt goed kunnen en waarmee ze verwachten dat ze later werk vinden, als ze hun studie zelf moeten betalen?
pi_134651171
Niemand zou meer leraar of verpleegkundige worden als hij zelf zijn opleiding zou moeten betalen. Gevolg: de leraren en verpleegkundige-salarissen gaan omhoog en we betalen alsnog met zijn allen een forse rekening. Het is in ons aller belang om het studeren financiëel laagdrempelig te maken. Te maken, want Nederland is een van de duurste landen qua studeren. Er zijn maar een paar uitzonderingen op de wereld, met name de USA en de UK en in zekerer zin Frankrijk (gratis bachelorfase, erg dure masterfases).

[ Bericht 67% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-12-2013 15:14:14 ]
#NoDAPL
pi_134653850
quote:
Niemand zou meer leraar of verpleegkundige worden als hij zelf zijn opleiding zou moeten betalen.
Ik denk niet dat we dat zo zeker kunnen stellen. Mensen zullen ook naar de kosten en baten kijken, het is echt niet zo dat iedereen spontaan een advocaten opleiding gaat doen als hij het zelf moet betalen. Voor veel mensen zullen de kosten van het studeren voor advocaat (In moeite, maar ook in extra geld vanwege eventuele uitloop) niet opwegen tegen de baten. Zij kiezen dan misschien voor een andere studie.

quote:
Gevolg: de leraren en verpleegkundige-salarissen gaan omhoog en we betalen alsnog met zijn allen een forse rekening.
Dit zou een gevolg kunnen zijn ja. Echter moet je ook bekijken welke rekening hoger is, die van de hogere salarissen of die van de studiefinanciering.

quote:
Het is in ons aller belang om het studeren financiëel laagdrempelig te maken. Te maken, want Nederland is een van de duurste landen qua studeren.
Hoewel dit een veelgehoord argument is ontbreekt de onderbouwing vaak. Enkele argumenten voor:
-Hoogopgeleiden maken andere mensen productiever.
-Hoogopgeleiden verhogen zo de welvaart van het hele land.
-Innovatie is belangrijk om competitief te blijven.

Al deze argumenten zijn waar. Echter zorgt meer kapitaal ook voor meer welvaart voor het hele land. Moeten we daarom alle kapitalisten of grote bedrijven maar subsidiëren?

Wat betreft innovatie kun je je afvragen of het meer subsidiëren van hogeronderwijs ook daadwerkelijk leidt tot meer innovatie. Ik ben benieuwd of hier echt bewijs voor is gevonden.
pi_134772823
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nederland is een van de duurste landen qua studeren. Er zijn maar een paar uitzonderingen op de wereld, met name de USA en de UK en in zekerer zin Frankrijk (gratis bachelorfase, erg dure masterfases).
Bram, echt, ga eens elders kijken. Nederland geeft:
- basisbeurs
- aanvullende beurs
- zeer gunstige leningen
- studentenhuisvesting
- studentenkortingen
- OV-jaarkaart

Iedereen in Nederland die VWO afgerond heeft kan zo bij een niet numurus fixus opleiding beginnen. Financieel word je niet beperkt in je studie, kinderen van armere gezinnen hoeven niet "op het land te werken" maar kunnen gewoon aan de studie.

Plasterk heeft er wat rare plannen als het dubbele collegegeld doorheen geramd maar over het algemeen is het prima toeven als student.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_134773655
In het 'beste' geval (het is maar hoe je het bekijkt en hoe je ouders handelen) krijg je dit collegejaar 279+258 Euro (basisbeurs + aanvullende beurs) per maand. Reken voor dit collegejaar op pak hem beet 2400 Euro aan studiekosten (inclusief collegegeld). We kunnen discussiëren over wat je precies kwijt bent maar ik reken nu met ongeveer hetzelfde bedrag als wat de universiteiten gebruiken (6XX Euro aan studiekosten bovenop het collegegeld), laten we dus stellen dat je daar zo'n 200 Euro per maand aan kwijt bent. Je houdt dus 337 Euro per maand over. Als je geluk hebt dan kan je hier de huur van betalen maar voor je voeding houd je dus al onvoldoende geld over, laat staan een laptop, kleding, hobby's, ..., over bier en vakanties hoef je dus helemaal niet te denken. Dit maar om eventjes te onderstrepen dat het vooroordeel van sommige ietwat oudere mensen dat je met de stufi het zuipen en feesten financiert kant noch wal raakt, ik stel niet dat jij dit vooroordeel hebt.
Goed, je kan lenen onder relatief zachte voorwaarden en je kan meestal ook nog wel het een en ander bijverdienen met een bijbaantje maar een vetpot is het alleszins niet.

Het vergelijken met andere landen is niet eenvoudig. Inderdaad, hoewel het collegegeld in Nederland veel hoger ligt dan in bijna alle andere welvarende landen moet je ook rekening houden met het inkomstenplaatje. Fair enough. In België liggen de kosten lager (<600 Euro aan collegegeld, in het algemeen meer dictaten en minder handboeken) maar de studiesubsidie is daar ook veel lager, tenzij je geen ouders hebt of de ouders weigeren te betalen, in dat geval krijg je meer dan in Nederland (netto in ieder geval zeker) maar dat geldt uiteraard maar voor een kleine minderheid van de studenten. In de meeste Duitse deelstaten betaal je geen collegegeld.

Ik heb een sterke voorkeur voor een nultarief of een laag collegegeld om de doodeenvoudige reden dat dat het studeren financiëel gezien laagdrempeliger maakt voor wie al wat ouder is en werkt, een extra reden hiervoor is dat het studeren langer duurt als je het moet combineren met een baan. Ik zou dus voor Nederland liever hebbne dat het collegeld fors lager wordt en dat dit wordt verrekend met de stufi, dit los van de vraag of dat er meer of minder wordt uitgegeven. Wat mij betreft moeten we publiek meer investeren in het onderwijs. Ik zou graag zien dat al die extra investeringen naar het onderwijs zelf gaan en dat via het inkomensafhankelijk maken van de basisbeurs de aanvullende beurs verhoogd zou worden voor wie dat nodig heeft.
#NoDAPL
pi_134774176
Ouders mogen ook wat bijdragen natuurlijk. Vanmiddag hadden we een discussie met een bijstandsmoeder en dan wordt het lastig, maar dat is een zeeeeer kleine minderheid.

Een vetpot is het niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Studeren is ook een prima voorbereiding op het echte leven in de zin dat je es een maand niet mee kan zuipen of de laatste week brood of met vrienden mee eet.

Collegegeld mag op zich naar beneden, maar niet door meer overheidsuitgaven; laat het bedrijfsleven investeren en gastdocenten aanstellen, dat is in beider belang en dan kan het collegegeld omlaag. Het is trouwens ook onzin dat dat gelijk moet zijn voor alle studies, meer variatie zou ook meer keuzevrijheid en spreiding in kamernood brengen.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_135059119
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 01:21 schreef El_Matador het volgende:
Ouders mogen ook wat bijdragen natuurlijk. Vanmiddag hadden we een discussie met een bijstandsmoeder en dan wordt het lastig, maar dat is een zeeeeer kleine minderheid.

Een vetpot is het niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Studeren is ook een prima voorbereiding op het echte leven in de zin dat je es een maand niet mee kan zuipen of de laatste week brood of met vrienden mee eet.

Collegegeld mag op zich naar beneden, maar niet door meer overheidsuitgaven; laat het bedrijfsleven investeren en gastdocenten aanstellen, dat is in beider belang en dan kan het collegegeld omlaag. Het is trouwens ook onzin dat dat gelijk moet zijn voor alle studies, meer variatie zou ook meer keuzevrijheid en spreiding in kamernood brengen.
Nu veronderstel je dat alle doelstellingen in het leven in elkaars verlengde liggen, niet alleen in theorie maar ook in de huidige praktijk. Dat grote harmonie model is onjuist.
The view from nowhere.
pi_135067417
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 11:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nu veronderstel je dat alle doelstellingen in het leven in elkaars verlengde liggen, niet alleen in theorie maar ook in de huidige praktijk. Dat grote harmonie model is onjuist.
Huh? Wat veronderstel ik? En hoe kan jij ooit weten wat mijn veronderstellingen zijn?

En welk "grote harmoniemodel"? Ik dacht dat mijn stukje wel helder genoeg was?

pi_135072999
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Huh? Wat veronderstel ik? En hoe kan jij ooit weten wat mijn veronderstellingen zijn?

En welk "grote harmoniemodel"? Ik dacht dat mijn stukje wel helder genoeg was?
Dat studeren een prima voorbereiding op het leven is, en dat financiering door het bedrijfsleven in beider belang is. Mooi hoor, dat niet alleen de studie van de student en goede investering is, maar zijn levensstijl ook. Dat niet alleen de universiteit geld en extra docenten van het bedrijfsleven krijgt, maar dat deze precies in de onderwijsdoelstellingen van de universiteit passen. Eén grote harmonie, terwijl dat nu juist ter discussie staat in dit topic.
The view from nowhere.
pi_135073039
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 18:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat studeren een prima voorbereiding op het leven is, en dat financiering door het bedrijfsleven in beider belang is. Mooi hoor, dat niet alleen de studie van de student en goede investering is, maar zijn levensstijl ook. Dat niet alleen de universiteit geld en extra docenten van het bedrijfsleven krijgt, maar dat deze precies in de onderwijsdoelstellingen van de universiteit passen. Eén grote harmonie, terwijl dat nu juist ter discussie staat in dit topic.
Geforceerd streven naar harmonie is meer jouw ding.

Mensen kunnen prima zaken doen met elkaar zonder elkaars denkbeelden te hoeven delen. Denk es in oplossingen en kansen in plaats van problemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Matador op 04-01-2014 18:13:26 ]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')