abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129715192
UTRECHT -
Een jonge vrouw uit Utrecht is bewusteloos geslagen door een groepje jongeren bij een recreatieplas vlakbij Vleuten. De 21-jarige Michelle werd door badgasten uit het water gered.

Michelle was vrijdagmiddag samen met haar zusje bij de Haarrijnseplas toen er een bal hard tegen haar rug werd aangeschopt. Ze vroeg of de voetballende 'daders' iets verderop wilden spelen, niet tussen de zonnebadende gasten. ,,Ik kreeg meteen een grote mond. Van 'is dit land alleen van jou'. Het ging om een groep Marokkaanse jongens", zegt het meisje in het AD.

Intimiderend
De jongens gedroegen zich intimiderend en omsingelden haar zusje. ,,Ik ben ertussen gesprongen om mijn zusje te helpen. Wat allemaal geroepen is weet ik niet meer. Het volgende moment word ik wakker met een dikke lip, een pijnlijke neus en losse tanden. Ik ben door omstanders gelukkig uit het water gehaald en zij hebben me eerste hulp verleend."
De politie zegt dat de verklaring van Michelle niet eenduidig overeenkomt met de bevindingen van andere gasten. ,,Er zijn ook verklaringen dat de vrouwen met schelden en duwen zijn begonnen."
Michelle weerspreekt dat. ,,Het is niet zo dat wij dit uitgelokt hebben." Ze hoopt dat de politie de daders vindt. ,,Want dit mag echt niet meer gebeuren."
http://www.telegraaf.nl/b(...)je_mishandeld__.html
pi_129715291
Gezellig.
pi_129715294
Het is een voetbal probleem, de linkse media hadden gelijk :D :D
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:33:57 #4
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_129715323
Door je eigen pimps gehoekt worden terwijl je een vrije dag hebt. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:33:59 #5
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_129715326
Oh, dus zelfs als een meisje een duw geeft mag je haar nog niet helemaal naar de tering rossen.

Flauw..
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_129715376
Zonder foto??

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_129715379
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:33 schreef HeatWave het volgende:
Oh, dus zelfs als een meisje een duw geeft mag je haar nog niet helemaal naar de tering rossen.

Flauw..
En dan vinden die wijven het nog raar ook dat ze voor hoer uitgescholden worden. :{w
For great justice!
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:36:32 #8
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_129715405
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:35 schreef Q. het volgende:

[..]

En dan vinden die wijven het nog raar ook dat ze voor hoer uitgescholden worden. :{w
Emancipatie, tot het een beetje moeilijk wordt :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_129715416
*Pakt popcorn*
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_129715430
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:36 schreef KoosVogels het volgende:
*Pakt popcorn*
Er is geen filmpje hoor.
pi_129715449
Nou nou, een blauwe lip, bel de krant!
pi_129715457
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:37 schreef Godtje het volgende:

[..]

Er is geen filmpje hoor.
Let op mijn woorden: dit topic verandert binnen no time in een slechte film gevuld met belabberde one-liners.
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:38:26 #13
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_129715462
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:36 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Emancipatie, tot het een beetje moeilijk wordt :').
_O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_129715617
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Let op mijn woorden: dit topic verandert binnen no time in een slechte film gevuld met belabberde one-liners.
De pot verwijt de ketel dat -ie zwart ziet. :Y)
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:44:34 #15
408102 Quasi-intellectueel
Koekoek andere Atleti
pi_129715629
Ik vind het sowieso al kwalijk dat mensen bepaalde delen aan een strandje moeten mijden uit pure angst voor overlast. Maar op dit soort primitief gedrag moet gewoon eens harde repressie staan. Natuurlijk wil je liever voorkomen, maar dat kan nou eenmaal niet altijd. Dit soort figuren hebben een flinke deksel tegen de neus nodig, geen buurtcoach.
pi_129715645
Mag hier toch niet missen:

Geert Wilders ‏@geertwilderspvv 2u
Er is maar 1 taal die 't Marokkaans straattuig aanspreekt: oppakken, vastzetten en uitzetten. Ouders mogen gratis mee http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)kaanse-jongens.dhtml
pi_129715667
quote:
12s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:44 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De pot verwijt de ketel dat -ie zwart ziet. :Y)
Maar goed, dit moet natuurlijk niet kunnen enzo. Dit dat kan in Nederland blabla.

Kijk, het is altijd balen als iemand klappen krijgt. Vooral in dat geval slaat het nergens op. Zag afgelopen zaterdag nog iemand klappen krijgen trouwens, maar dat terzijde.

Ik vraag me alleen af of elk incident een eigen topic verdient.

Maar goed, ik zal de feiten wel weer willen ontkennen blabla jadija. Laat de shitstorm maar komen.
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:46:28 #18
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_129715671
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:45 schreef Wespensteek het volgende:

Er is maar 1 taal die 't Marokkaans straattuig aanspreekt: oppakken, vastzetten en uitzetten. Ouders mogen gratis mee http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)kaanse-jongens.dhtml
quote:
Taal
PVV-leider Geert Wilders heeft op Twitter zijn misnoegen geuit over het voorval. 'Er is maar één taal die het Marokkaans straattuig aanspreekt: oppakken, vastzetten en uitzetten', schrijft hij.
Jij dacht, laat ik dan van die ouders er maar bijplakken en hoppen dat niemand het merkt? _O- :')
pi_129715695
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar goed, dit moet natuurlijk niet kunnen enzo. Dit dat kan in Nederland blabla.

Kijk, het is altijd balen als iemand klappen krijgt. Vooral in dat geval slaat het nergens op. Zag afgelopen zaterdag nog iemand klappen krijgen trouwens, maar dat terzijde.

Ik vraag me alleen af of elk incident een eigen topic verdient.

Maar goed, ik zal de feiten wel weer willen ontkennen blabla jadija. Laat de shitstorm maar komen.
Wie het laatst lacht, lacht het best. :Y)
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:47:40 #20
Koekoek andere Atleti
pi_129715709
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:45 schreef Wespensteek het volgende:

Wat is Marokkaans straattuig? Die generatie heeft gewoon een Nederlandse nationaliteit. Geert draagt nooit eens oplossingen aan die binnen een fatsoenlijk en realistisch kader vallen.
pi_129715758
quote:
12s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:47 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wie het laatst lacht, lacht het best. :Y)
Wat valt er precies te lachen? Vind jij het soms leuk dat die knapen dat arme meisjes klappen hebben gegeven?
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 14:49:35 #22
8781 crew  Frutsel
pi_129715772
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:47 schreef Quasi-intellectueel het volgende:

[..]

Wat is Marokkaans straattuig? Die generatie heeft gewoon een Nederlandse nationaliteit. Geert draagt nooit eens oplossingen aan die binnen een fatsoenlijk en realistisch kader vallen.
Wilders denkt ook niet in het fatsoen, Wilders wil onfatsoenlijkheid met onfatsoenlijkheid te lijf gaan.
pi_129715778
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:46 schreef Chef_M het volgende:

[..]

[..]

Jij dacht, laat ik dan van die ouders er maar bijplakken en hoppen dat niemand het merkt? _O- :')
Euh, ik heb gewoon gekeken naar : https://twitter.com/geertwilderspvv
Als je dan toch een bron voor een citaat wilt gebruiken dan maar de beste dacht ik.
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:50:05 #24
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_129715784
quote:
6s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Wilders denkt ook niet in het fatsoen, Wilders wil onfatsoenlijkheid met onfatsoenlijkheid te lijf gaan.
De enige taal die werkt bij dit soort takketuig.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_129715795
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat valt er precies te lachen? Vind jij het soms leuk dat die knapen dat arme meisjes klappen hebben gegeven?
Boontje komt om zijn loontje. :Y)
pi_129715810
?
pi_129715814
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

:')
pi_129715822
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:47 schreef Quasi-intellectueel het volgende:

[..]

Je weet natuurlijk niet of ze de Nederlandse nationaliteit hebben, dat kan maar hoeft niet.
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:56:00 #29
Koekoek andere Atleti
pi_129715962
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Je weet natuurlijk niet of ze de Nederlandse nationaliteit hebben, dat kan maar hoeft niet.
Klopt, maar meestal hebben jongeren van die leeftijd wel gewoon de Nederlandse nationaliteit. Daar ga ik althans nu vanuit.

Heb je bijvoorbeeld een Roemeense draaideurcrimineel die structureel laat zien geen enkele waarde toe te voegen aan de maatschappij en denkt dat het hier een speeltuin is waar je ongecontroleerd kan roven en stelen, vind ik uitzetting een stuk realistischer.
pi_129715992
Dit moeten wij niet willen met zijn allen.
pi_129716092
Leidsche Rijn olé olé *O* Kutstrandje. Nou ja, het strandje zelf is wel leuk, maar dat volk :r
Tap tap tap
pi_129716131
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:35 schreef Godtje het volgende:
Zonder foto??

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:')
pi_129716554
Absurd natuurlijk, maar niet verbazingwekkend.

Dit soort taferelen spelen zich nu al minimaal 25 jaar af, en zullen echt niet zomaar verdwijnen hoor. En de aanpak van Wilders als "uitzetten" etc. is simpelweg niet realistisch/haalbaar.

Dit zal in Nederland gewoon altijd blijven gebeuren..
pi_129716563
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:44 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
Ik vind het sowieso al kwalijk dat mensen bepaalde delen aan een strandje moeten mijden uit pure angst voor overlast. Maar op dit soort primitief gedrag moet gewoon eens harde repressie staan. Natuurlijk wil je liever voorkomen, maar dat kan nou eenmaal niet altijd. Dit soort figuren hebben een flinke deksel tegen de neus nodig, geen buurtcoach.
Een volk dat dusdanig belabberd voor zichzelf en elkaar opkomt verdient dergelijke vernedering.

Niet naar de politiek kijken, niet naar de politie. Gewoon eens een vent worden en ingrijpen.

Kun je wel met blablabla komen over de juridische gevolgen, maar dat is bullshit en geen enkel excuus.

Dus die helden die weer eens verontwaardigd toekeken mogen weer eens verontwaardigd in de spiegel kijken.

Ze zijn een haartje beter dan de daders, maar meer ook niet.

Imo.
pi_129716635
Als dat wijf d'r poten had thuisgehouden was er niets gebeurd.
pi_129716665
Oh en Geert Wilders, de legendarische praatjesmaker :D

Uitzetten van Nederlandse staatsburgers, uiteraard! Wie daar nu nog intrapt kan meteen mee naar het rifgebergte om daar voor geit te gaan spelen :')
pi_129716888
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:56 schreef Quasi-intellectueel het volgende:

[..]

Klopt, maar meestal hebben jongeren van die leeftijd wel gewoon de Nederlandse nationaliteit. Daar ga ik althans nu vanuit.

Heb je bijvoorbeeld een Roemeense draaideurcrimineel die structureel laat zien geen enkele waarde toe te voegen aan de maatschappij en denkt dat het hier een speeltuin is waar je ongecontroleerd kan roven en stelen, vind ik uitzetting een stuk realistischer.
Hoe wil je een Roemeense crimineel uitzetten dan? Roemenië is een EU-land, binnenkort ook Schengen, dus alle grenzen staan wagenwijd open, ook met andere EU-landen in het oosten. Ze hebben dus gewoon EU-paspoorten, en zo niet, dan komen ze (criminelen) er wel aan. We wilden met z'n allen blijkbaar 1 grote EU, dus daar plukken we nu de rotte vruchten van.
Kortom, er zijn maar weinig criminelen die het land écht uitgezet kunnen worden, of het nu gaat om bepaalde (criminele) marokkanen, bulgaren of wat dan ook. De enige mensen die er wel regelmatig uitgezet worden, zijn vaak mensen die het echt verdienen hier te zijn, bijvoorbeeld dat doodzieke meisje die door Nederland keihard het land is uitgegooid. Echt onmenselijk en schandalig was dat. Die mensen laten we dus stikken, maar de criminelen houden we. Zo zijn de regeltjes nu eenmaal.
  maandag 5 augustus 2013 @ 15:34:19 #38
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_129717132
quote:
Er zijn ook verklaringen dat de vrouwen met schelden en duwen zijn begonnen
Vrienden van de daders neem ik aan :')
pi_129717191
Marokkanen _O_

Respect dat ze steeds geweld mogen gebruiken zonder ervoor gestraft te worden. Best knap. Maar dat heeft ws. te maken met het feit dat ze allemaal op elkaar lijken. Hierdoor is de pakkans kleiner.
U MAD?
pi_129717322
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:35 schreef de_boswachter het volgende:
Marokkanen _O_

Respect dat ze steeds geweld mogen gebruiken zonder ervoor gestraft te worden. Best knap. Maar dat heeft ws. te maken met het feit dat ze allemaal op elkaar lijken. Hierdoor is de pakkans kleiner.
Ook dat. En de politie laat ze lopen omdat er een hoop geld in om gaat. Zonder Marokkanen was de Telegraaf nu al failliet en hadden we geen brood en spelen meer.
pi_129717337
quote:
'Wij zijn bij het incident geweest en de verhalen over wat er is gebeurd, lopen nogal uiteen. Er zijn ook verklaringen dat de vrouwen met schelden en duwen zijn begonnen. We hopen dat er misschien mensen zijn die zich als getuige melden.'
Echt geen enkele realiteitszin... Let op de details.

Wij zijn bij het incident geweest

Als ze er geweest waren, waarom hadden ze dan nog die verhalen nodig? Ze waren er toch bij? Of zou die pipo bedoelen: "Wij zijn na het incident een onderzoek gestart"? Natuurlijk ben ik niet dom en begrijp ik dat hij dat laatste bedoelt. Maar waarom zegt hij dat dan niet gewoon?

Ja, natuurlijk zegt hij dat niet omdat hij dan al bij voorbaat impliciet zegt dat hij niks kan doen. En dat wil hij niet, want hij wil de boel sussen.

de verhalen over wat er is gebeurd, lopen nogal uiteen

Goed, prima, de verhalen kunnen uiteenlopen. Maar dan nog is het het woord van de één tegen het woord van de ander. En zou je het woord van een gezin met kinderen niet meer vertrouwen dan het woord van een opgeschoten jongen uit een groep opgeschoten jongeren? Nog los van dat ze Marokkaans zijn of niet.

Er zijn ook verklaringen dat de vrouwen met schelden en duwen zijn begonnen.

Ok. Maar het meisje is duidelijk mishandeld, en schelden en duwen is geen mishandeling. Dus dit doet er helemaal niet toe.

We hopen dat er misschien mensen zijn die zich als getuige melden.

En dan? Dan heb je alleen nog maar meer uiteenlopende verhalen. Je wint er helemaal niks mee.

Jawel, je wint er wel wat mee, namelijk: tijd. Tijd om je tactisch terug te trekken en de boel te laten doodbloeden. Lekker een tijdje zitten wachten, en als het meezit kraait er geen haan meer naar.

Let maar op: hier komt geen enkel gevolg op. De politie gaat over op de orde van de dag en de situatie blijft hetzelfde. Die jongens zijn namelijk te achterlijk om te begrijpen wat ze fout doen. Ze zijn niet in staat te denken vanuit een ander gezichtspunt dan hun eigen gezichtspunt. Ze snappen niets van waarom andere mensen hen lastig vinden. Ze KUNNEN het niet snappen.

Daarom werkt alleen de harde hand. Als ze het toch niet kunnen snappen, heeft het geen zin met ze te redeneren. Je kan ze alleen maar wegjagen, dat soort dingen begrijpen ze wel. En dat moet dan ook maar gebeuren.
  maandag 5 augustus 2013 @ 15:42:14 #42
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_129717365
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:49 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Euh, ik heb gewoon gekeken naar : https://twitter.com/geertwilderspvv
Als je dan toch een bron voor een citaat wilt gebruiken dan maar de beste dacht ik.
Ik heb de link gebruikt die onder die tweet van je stond, post dan de goede bronnen Henk. :')
pi_129717428
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:56 schreef Quasi-intellectueel het volgende:

[..]

Meeste 'Marokkaanse probleemjeugd' is Nederlands ja, maar ze beschouwen zichzelf Marokkaan, spreken een van de talen uit Marokko en gaan vooral met Marokkanen om... Het zijn dus Marokkanen, want dat zeggen ze zelf...

Net zo leuk als 'maar 5% van de gevangenen in NL zijn allochtonen' (fictief percentage). Heel leuk, maar als 40% van de totaalbevolking in die gevangenis (zoals bepaalde Utrecht gevangenissen) Marokkaanse Nederlanders zijn dan zie ik toch een patroon... En vind ik dat wel heel toevallig.

Let wel: ik heb niks tegen Marokkanen hoor, ook niks tegen moslims, ken er zelf een paar die super tof zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met het feit dat specifiek de Marokkaanse probleemjeugd aangepakt mag worden.

Dat verhaal van die gevangenis is namelijk nogal op waarheid gebaseerd (familielid werkt er al jaren).
pi_129717433
quote:
6s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Je kunt onfatsoenlijkheid ook fatsoenlijk te lijf gaan. Zet een bokser tegenover een straatvechter. De bokser zal winnen met zijn technieken, op een fatsoenlijke wijze.
pi_129717476
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:42 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Ik heb de link gebruikt die onder die tweet van je stond, post dan de goede bronnen Henk. :')
Ik heb ook de link "gebruikt" die in de tweet van Wilders stond, dat het de tweet van Wilders was leek mij duidelijk en dus vond ik bron vermelding overbodig.
pi_129717503
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ach, rot toch op met het zaaien van je cynisme. Hang jezelf gewoon op in plaats van de hele tijd andere mensen met je cynisme te besmetten. Jij bent de eerste die met one-liners begint. Jij bent de schuldige.

Ga weg, wij willen de rotting die jij verspreid niet.
pi_129717507
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:44 schreef RetepV het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Je kunt onfatsoenlijkheid ook fatsoenlijk te lijf gaan. Zet een bokser tegenover een straatvechter. De bokser zal winnen met zijn technieken, op een fatsoenlijke wijze.
Ik heb genoeg straatvechters boksers alle hoeken van een ring laten zien :P
Conscience do cost.
pi_129717519
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ook dat. En de politie laat ze lopen omdat er een hoop geld in om gaat. Zonder Marokkanen was de Telegraaf nu al failliet en hadden we geen brood en spelen meer.
Serieus, ik vind het echt geniaal. En behalve Wilders die wat in het losse schreeuwt is er niemand die de algehele trend signaleert. Of ja, heel Nederland signaleert het, maar er is niemand die er iets aan doet.
Dus dan doe je het als bevolkingsgroep best goed i.m.o.
Lekker rellen en geen straf krijgen.

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 05-08-2013 16:00:13 ]
U MAD?
pi_129717532
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:47 schreef ems. het volgende:
Ik heb genoeg straatvechters boksers alle hoeken van een ring laten zien :P
Maar andersom ook. Tenslotte gaat het nog steeds om 'de beste wint', degene die het hardst en het vaakst raak slaat.
pi_129717565
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:47 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Serieus, ik vind het echt geniaal. En behalve Wilders die wat in het losse schreeuwt is er niemand die de algehele trend signaleert. Of ja, heel Nederland signaleert het, maar er is niemand die er iets aan doet.
Wat kun je er aan doen als het probleem door de politiek luidkeels ontkend wordt? He-le-maal niets.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lavenderr op 05-08-2013 16:00:14 ]
pi_129717574
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:47 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Mensje zijn veel te bang racist genoemd te worden én het zijn meestal TECHNISCH gezien Nederlanders en geen Marokkanen meer. Maar dan ook echt alleen volgens de wet. Niet volgens ctuur, gewoontes en gedrag.

Auto correct faal
pi_129717617
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:40 schreef RetepV het volgende:
En zou je het woord van een gezin met kinderen niet meer vertrouwen dan het woord van een opgeschoten jongen uit een groep opgeschoten jongeren?
Maar die vader van dat gezin verklaarde toch juist dat die meisjes waren begonnen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')