abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:47:31 #1
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129634382
Vraag is dus eigenlijk of een informatieverwerkend systeem nodig is om bewustzijn te kunnen faciliteren od supervenieren, of dat beiden los staan.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_129634457
Hoe zou je bewust kunnen zijn van je omgeving, jezelf, etc. als je geen prikkels kunt verwerken?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:52:05 #3
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129634599
Betekent dat dan ook dat alleen informatieverwerkende systemen bezield zijn? Of staat een ziel los van bewustzijn?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
pi_129634889
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:52 schreef slaveloos het volgende:
Betekent dat dan ook dat alleen informatieverwerkende systemen bezield zijn? Of staat een ziel los van bewustzijn?
Ziel? Wat? :')
pi_129634900
Oh, wacht, dit is F&L, niet W&T. Nevermind.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:05:44 #6
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129635174
quote:
Op vrijdag 2 augustus 2013 23:59 schreef Rezania het volgende:
Oh, wacht, dit is F&L, niet W&T. Nevermind.
Los van een ziel, zou alles bewust kunnen zijn?
pi_129635178
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:47 schreef slaveloos het volgende:
Vraag is dus eigenlijk of een informatieverwerkend systeem nodig is om bewustzijn te kunnen faciliteren od supervenieren, of dat beiden los staan.
Dat er een bewustzijn is, is een axioma en niet iets afzonderlijks dat je kunt bestuderen. Om zo iets te kunnen zeggen heb je immers een bewustzijn nodig.

Binnen de filosofie geeft vervolgens iedereen zijn eigen invulling.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_129635214
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:05 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Los van een ziel, zou alles bewust kunnen zijn?
Wil je nu een wetenschappelijke discussie? Want dan kan je beter een topic in W&T openen. :Y
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:07:08 #9
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129635227
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:05 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dat er een bewustzijn is, is een axioma en niet iets afzonderlijke dat je kunt bestuderen. Om zo iets te zeggen heb je immers een bewustzijn nodig.

Binnen de filosofie geeft vervolgens iedereen zijn eigen invulling.
Nee, een mens kan een ander mens bestuderen. Axioma of niet
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:07:44 #10
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129635247
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:06 schreef Rezania het volgende:

[..]

Wil je nu een wetenschappelijke discussie? Want dan kan je beter een topic in W&T openen. :Y
Okay is dit hier alleen maar zweverig?
pi_129635306
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:07 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Nee, een mens kan een ander mens bestuderen. Axioma of niet
Ja, dat kan. Maar je kunt daaruit niet concluderen dat hij een bewustzijn heeft.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:10:30 #12
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129635373
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:09 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Maar je kunt daaruit niet concluderen dat hij een bewustzijn heeft.
Waarom niet? Kun je dat niet uit gedrag aflezen?
pi_129635630
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:07 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Okay is dit hier alleen maar zweverig?
Nee, maar filosofie en wetenschap hoeven het niet per se met elkaar eens te zijn.
pi_129635632
Ik kwam dit laatst tegen in TED, de moeite van het kijken waard:

http://www.ted.com/talks/(...)n_consciousness.html
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:22:18 #15
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129635786
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:18 schreef Rezania het volgende:

[..]

Nee, maar filosofie en wetenschap hoeven het niet per se met elkaar eens te zijn.
Filosofie is toch de basis van wetenschap? Levensbeschouwing is wel weer wat verder van wetenschap verwijderd he
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:23:08 #16
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129635816
Se
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:18 schreef Kijkertje het volgende:
Ik kwam dit laatst tegen in TED, de moeite van het kijken waard:

http://www.ted.com/talks/(...)n_consciousness.html
Searle ken ik van het chinese room experiment. Morgen maar even bekijken, dank je!
pi_129635899
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:22 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Filosofie is toch de basis van wetenschap? Levensbeschouwing is wel weer wat verder van wetenschap verwijderd he
Nieuwsgierigheid is de basis van wetenschap. Filosofie en levensbeschouwing zijn daar derivaten van. (onder andere).
pi_129635923
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:22 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Er zijn gewoon verschillen tussen filosofie en wetenschap waardoor je twee verschillende discussies krijgt als je dezelfde vraag stelt. Net bijvoorbeeld begon jij over een ziel, alleen filosofie zou over de ziel nadenken, wetenschap niet, enkel en alleen omdat we de ziel niet kunnen waarnemen en er geen enkel bewijs voor is.
pi_129635975
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:10 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Waarom niet? Kun je dat niet uit gedrag aflezen?
Ik heb begrepen dat je bij kleine kinderen kunt vaststellen wanneer ze (nog) niet en wanneer ze wel een bewustzijn hebben. Evenzo bij sommige dieren.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_129635995
<knip>

[ Bericht 100% gewijzigd door Molurus op 03-08-2013 00:50:34 ]
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:32:28 #21
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129636132
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:25 schreef Rezania het volgende:

[..]

Er zijn gewoon verschillen tussen filosofie en wetenschap waardoor je twee verschillende discussies krijgt als je dezelfde vraag stelt. Net bijvoorbeeld begon jij over een ziel, alleen filosofie zou over de ziel nadenken, wetenschap niet, enkel en alleen omdat we de ziel niet kunnen waarnemen en er geen enkel bewijs voor is.
Er was ooit ook geen bewijs voor quarks en we konden ze ook niet waarnemen.maar goed dit is een andere discussie denk ik
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:33:13 #22
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129636156
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:27 schreef UltraBrain het volgende:
TIETEN!!!
Ja dat helpt altijd!
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:33:48 #23
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_129636186
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat je bij kleine kinderen kunt vaststellen wanneer ze (nog) niet en wanneer ze wel een bewustzijn hebben. Evenzo bij sommige dieren.
Exact. Gaat dan vooral om zelfbewustzijn.
pi_129636249
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:32 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Er was ooit ook geen bewijs voor quarks en we konden ze ook niet waarnemen.maar goed dit is een andere discussie denk ik
Laat ik het anders verwoorden. Wetenschap zou momenteel nooit een argument aanvoeren gebaseerd op het eventuele bestaan van een ziel, enkel omdat wetenschap nu niet kan bewijzen dat een ziel bestaat. Dat is natuurlijk het mooie van wetenschap, niks staat vast, alles kan veranderen (zolang er voldoende en overtuigend bewijs wordt geleverd natuurlijk).

Maar inderdaad, we gaan nu wel erg offtopic. Sorry. :P
pi_129636393
En dan heb je natuurlijk ook nog Daniel Dennett (boek: consciousness explained) . Hier een kort filmpje van hem:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')