Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.htmlquote:Publiek gooit stoelen in rechtszaal
In de Haagse rechtbank heeft publiek uit woede over een milde strafeis stoelen gegooid naar de verdachte. De rechter besloot meteen de zitting te schorsen.
Het Openbaar Ministerie eiste tegen de 20-jarige Millen Y. VOORWAARDELIJK vier maanden cel met een proeftijd van 2 jaar. Tientallen mensen in het publiek vonden dat te weinig en reageerden door stoelen door de zaal naar de verdachte te gooien. Gealarmeerde agenten ontruimden daarop de hele zaal.
De verdachte reed vorig jaar juli een 13-jarige jongen in Den Haag dood. Uit onderzoek is gebleken dat Millen Y. te hard reed en vermoedelijk de macht over het stuur verloor. Na het ongeluk reed hij door en liet de jongen op straat liggen. Pas later gaf hij zich aan bij de politie.
Tijdens de rechtszaak bleek vandaag ook dat Millen Y. in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden. Het is nog onduidelijk wanneer de rechtszaak in Den Haag wordt voortgezet.
Doodrijder Donnie Rog moet toch de cel inquote:De man die de 13-jarige Donnie Rog heeft doodgereden moet de cel in. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdagmiddag geoordeeld. Het vonnis valt hiermee hoger uit dan de eis. Het OM had een werkstraf geëist van 240 uur, een voorwaardelijke celstraf van vier maanden en drie jaar rijontzegging.
De 21-jarige Bulgaar Milen Y. moet negen maanden de cel in, waarvan twee maanden voorwaardelijk. Bovendien krijgt hij een proeftijd van zes jaar. Ook moet de man vier jaar zijn rijbewijs inleveren.
Nee.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 16:47 schreef Scorpie het volgende:
Jij pleit voor vrijspraak begrijp ik uit je verhaal?
Lijkt mij onzinnig, je kunt er gewoon op normale afstand achter rijden. Deze man reed blijkbaar op 2 seconden achter die brandweer (een getuige sprak van maximaal 3), dat lijkt mij redelijk conform de geldende norm, de rechter vindt echter dat 2 seconden niet genoeg is.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vrij simpel; niet achter een hulpdienst aan karren als die onderweg is naar een spoedgeval. Het zal altijd een discussie oorzaak<>gevolg zijn, echter kan je er bij een sirene vanuit gaan dat er situaties gaan gebeuren (rood licht rijden, rechterbaan pakken, linkerbaan pakken, andere baan pakken om voorbij verkeer te komen dat voor het stoplicht staat) die je als ongetrainde automobilist niet kan voorzien. Niet voor niets hebben de chauffeurs van de hulpdiensten een speciale rijtraining ondergaan voordat ze uberhaupt met toeters en bellen mochten rondrijden. En ook dan zal je merken dat ze uiterste voorzichtigheid betrachten bij hun ritjes. Als er dan iemand kort achterop zit die niet weet om te gaan met zulke situaties, dan kan je inderdaad beredeneren dat diegene zichzelf en anderen (onnodig) in gevaar brengt.
Het lijkt mij dat het geen verschil maakt of je achter een brandweerauto of andere auto rijd qua veilige afstand.quote:De 2 seconden regel is een regel voor het bepalen van een veilige afstand tussen motorvoertuigen. Het is geen wettelijke verplichting. Bij regen of slecht zicht is het verstandig om meer dan 2 seconden afstand te houden.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 16:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wijs aan waar ik er zeker van was en je krijgt 1.000 euro. Zo niet, graag netjes je excuses aanbieden.
Alsjeblieft.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
En aangezien meer dan die schijn niet bewezen kan worden: vrijspraak.
Zelf jij snapt dat daar geen verwachting over het vonnis staat.quote:
Je mag je geld houden hoorquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zelf jij snapt dat daar geen verwachting over het vonnis staat.
Hoop ik dan maar...
Precies. Het overtuigt niet.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 16:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Lijkt mij onzinnig, je kunt er gewoon op normale afstand achter rijden. Deze man reed blijkbaar op 2 seconden achter die brandweer (een getuige sprak van maximaal 3), dat lijkt mij redelijk conform de geldende norm, de rechter vindt echter dat 2 seconden niet genoeg is.
http://www.rijksoverheid.(...)pas-ik-deze-toe.html
[..]
Het lijkt mij dat het geen verschil maakt of je achter een brandweerauto of andere auto rijd qua veilige afstand.
Achteraf kun je ook altijd constateren bij een ongeval dat er naar omstandigheden te hard is gereden en niet voldoende is opgelet, anders botst men immers niet. Als je dat als onderbouwing geeft (complexe omstandigheden of niet) dan begeef je je op glad ijs wat mij betreft,
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zelf jij snapt dat daar geen verwachting over het vonnis staat.
Hoop ik dan maar...
Dat weet ik. Ik weet nl. heel goed wat ik wel en niet beweer. En ik waag mij nooit aan het claimen dat ik weet wat het oordeel wordt, aangezien ik vaak genoeg ben verrast.quote:
Dag trolletje van me! Kusje.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:06 schreef Seikcid het volgende:
Zeg maar niets meer. Straks gaan de emoties nog meespelen.
Het andere aspect is dat de rechter hard oordeelt over de verklaring dat de man die jongen niet heeft gezien. Dat vind ik ook een te hard oordeel, hij geeft zelf aan dat het een erg complexe situatie was, juist dan is het niet vreemd om iets over het hoofd te zien.quote:
De 2 seconden regel is bij hulpdiensten sowieso out-of-date, zeker als je de training hebt gevolgd weet iedereen dat 2 seconden voor een noodstop te weinig is. Daarom denk ik dat je gillende sirenes niet moet beschouwen als normaal deelnemend verkeer, dat zijn ze namelijk niet.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 16:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Lijkt mij onzinnig, je kunt er gewoon op normale afstand achter rijden. Deze man reed blijkbaar op 2 seconden achter die brandweer (een getuige sprak van maximaal 3), dat lijkt mij redelijk conform de geldende norm, de rechter vindt echter dat 2 seconden niet genoeg is.
http://www.rijksoverheid.(...)pas-ik-deze-toe.html
Dat maakt wel degelijk verschil.quote:Het lijkt mij dat het geen verschil maakt of je achter een brandweerauto of andere auto rijd qua veilige afstand.
Dat is dan ook de vraag niet.quote:Achteraf kun je ook altijd constateren bij een ongeval dat er naar omstandigheden te hard is gereden en niet voldoende is opgelet, anders botst men immers niet. Als je dat als onderbouwing geeft (complexe omstandigheden of niet) dan begeef je je op glad ijs wat mij betreft,
Dat kan dus niet. Als iets een erg complexe situatie zou zijn zou je minder snelheid moeten maken als automobilist zijnde om zo te pogen meer overzicht te creëren. Doe je dat niet dan blijft de complexe situatie bestaan plus heb je minder controle over die situatie. Als de Bulgaar daadwerkelijk heeft gesproken van een complexe situatie dan is de redenatie dat hij te hard reed om de controle in die complexe situatie te houden behoorlijk te billijken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het andere aspect is dat de rechter hard oordeelt over de verklaring dat de man die jongen niet heeft gezien. Dat vind ik ook een te hard oordeel, hij geeft zelf aan dat het een erg complexe situatie was, juist dan is het niet vreemd om iets over het hoofd te zien.
De rechter sprak van de complexe situatie die verkeerd ingeschat zou zijn door de dader.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Als iets een erg complexe situatie zou zijn zou je minder snelheid moeten maken als automobilist zijnde om zo te pogen meer overzicht te creëren. Doe je dat niet dan blijft de complexe situatie bestaan plus heb je minder controle over die situatie. Als de Bulgaar daadwerkelijk heeft gesproken van een complexe situatie dan is de redenatie dat hij te hard reed om de controle in die complexe situatie te houden behoorlijk te billijken.
En verkeerd inschatten kan door verschillende factoren worden veroorzaakt: snelheid, onoverzichtelijkheid, afleiding, etc. Een gillende sirene waar je achteraan rijdt op een onoverzichtelijk kruispunt terwijl je te hard rijdt klinkt mij als een complexe situatie die je gemakkelijk verkeerd kan inschatten. Dat had de dader zich kunnen realiseren. Overigens zeg ik daarbij niets over de strafmaat die nu is opgelegd.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De rechter sprak van de complexe situatie die verkeerd ingeschat zou zijn door de dader.
Volgens mij is het juist de cruciale vraag. Waarom reed die man veel te hard:quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De 2 seconden regel is bij hulpdiensten sowieso out-of-date, zeker als je de training hebt gevolgd weet iedereen dat 2 seconden voor een noodstop te weinig is. Daarom denk ik dat je gillende sirenes niet moet beschouwen als normaal deelnemend verkeer, dat zijn ze namelijk niet.
[..]
Dat maakt wel degelijk verschil.
[..]
Dat is dan ook de vraag niet.
quote:In de verkeerssituatie zoals die zich in deze zaak voordeed, zou naar het oordeel van de rechtbank een snelheid van vijftig kilometer per uur reeds te hard zijn. Als uitgangspunt geldt immers dat een bestuurder zijn snelheid aanpast aan hetgeen de omstandigheden en met name de veiligheid op dat moment gebieden. De rechtbank is van oordeel dat verdachte in de gegeven omstandigheden dan ook met een veel te hoge snelheid heeft gereden.
Mijn conclusie is dat er geen feitelijke onderbouwing is van "veel te hoge snelheid". Hoe hard had hij dan moeten rijden? Geen idee, dus zegt de rechter als je botst heb je veel te hard gereden. Want je had op tijd stil moeten staan en dus is iedereen die vanaf nu botst schuldig want in die omstandigheden reed men te hard.quote:De rechtbank kan op basis van het dossier en het verhandelde ter terechtzitting niet vaststellen dat verdachte met een snelheid gelegen tussen de 67 kilometer per uur en 89 kilometer per uur gereden heeft
240 uur werkstraf komt neer op zes werkweken van 40 uur. Dat lijkt me van een compleet andere orde dan zes maanden celstraf. En zelfs als je gelijk hebt en als het juridisch gezien overeenkomt, dan is het gevoel dat mensen bij zo'n straf hebben nog steeds heel anders.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 16:12 schreef k_man het volgende:
Nou doet iedereen of de uitspraak gigantisch afwijkt van de eis van de OvJ, maar dat valt feitelijk nogal mee.
De OvJ eiste 240 uur werkstraf, 4 maanden voorwaardelijke celstraf en een rijontzegging van drie jaar.
De uitspraak is 7 maanden cel, 2 maanden voorwaardelijke celstraf en een rijontzegging voor vier jaar.
Het equivalent van 240 uur werkstraf is 6 maanden celstraf. Dat is precies wat de rechtbank heeft opgelegd. Het enige verschil is dat de rechtbank hier nog een maand bij optelt voor het doorrijden.
Verder is de voorwaardelijke straf iets lager en de rijontzegging iets langer.
Dus die ene maand is eigenlijk het enige verschil. Moet daar nou zo'n ophef over gemaakt worden?
Dat vind ik minder storend, want er is iets mis als je zegt dat je hem niet hebt gezien en daar is geen verklaring voor.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:09 schreef Wespensteek het volgende:
Het andere aspect is dat de rechter hard oordeelt over de verklaring dat de man die jongen niet heeft gezien. Dat vind ik ook een te hard oordeel, hij geeft zelf aan dat het een erg complexe situatie was, juist dan is het niet vreemd om iets over het hoofd te zien.
Er is in mijn ogen heel goed een verklaring mogelijk. Juist bij complexe situaties schat je de meest urgente en grote gevaren is. Een fietser die stilstaat aan de kant van de weg kun je heel goed zien maar negeren omdat andere zaken meer aandacht vergen. Hij gaf aan dat hij zich concentreerde op de brandweer, dat kun je hem kwalijk nemen maar het kan ook de verklaring zijn, hij zag de brandweer als "gevaarlijk" .quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat vind ik minder storend, want er is iets mis als je zegt dat je hem niet hebt gezien en daar is geen verklaring voor.
De dubbeltelling daarentegen is wel weer apart.
7 keer levenslang. Minstens!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:08 schreef Evertjan het volgende:
7 maanden had natuurlijk 7 jaar moeten zijn
off with his head!!!!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:09 schreef remlof het volgende:
Op vrijdag 2 augustus 2013 18:08 schreef Evertjan het volgende:
7 maanden had natuurlijk 7 jaar moeten zijn
7 keer levenslang. Minstens!
De rechter zegt wel iets meer dan dat, alleen vind ik het wat gekunsteld. Behalve bijzondere omstandigheden (bv gladheid) vind ik dat je er op mag vertrouwen dat de wettelijk geldende norm veilig is. Daar zit al een veiligheidsmarge ingebouwd.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist de cruciale vraag. Waarom reed die man veel te hard:
[..]
[..]
Mijn conclusie is dat er geen feitelijke onderbouwing is van "veel te hoge snelheid". Hoe hard had hij dan moeten rijden? Geen idee, dus zegt de rechter als je botst heb je veel te hard gereden. Want je had op tijd stil moeten staan en dus is iedereen die vanaf nu botst schuldig want in die omstandigheden reed men te hard.
En dan vrijspraak. Hoppa!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:14 schreef Scorpie het volgende:
Ben benieuwd of er hoger beroep gaat komen.
Ok, maar dan kun je stellen dat verminderen van snelheid wellicht geboden was.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:09 schreef Wespensteek het volgende:
Er is in mijn ogen heel goed een verklaring mogelijk. Juist bij complexe situaties schat je de meest urgente en grote gevaren is. Een fietser die stilstaat aan de kant van de weg kun je heel goed zien maar negeren omdat andere zaken meer aandacht vergen. Hij gaf aan dat hij zich concentreerde op de brandweer, dat kun je hem kwalijk nemen maar het kan ook de verklaring zijn, hij zag de brandweer als "gevaarlijk" .
Gelet op de uitspraak is die kans groot.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:14 schreef Scorpie het volgende:
Ben benieuwd of er hoger beroep gaat komen.
Tsja, dat zal ook onbevredigend gaan voelen denk ik... En ik zou het voor de nabestaanden heel naar vinden.quote:
Hebben ze hier goeverdoemme niet in de intercity!quote:
Geen iPhone met streaming tv hebbenquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hebben ze hier goeverdoemme niet in de intercity!
Niet op 3g, of wel?quote:
klopt,maar als dat iets zich vol in het gezichtsveld bevindt dat alweer wat minder, gezien de complexe situatie waarin je extra alert bent.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 17:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het andere aspect is dat de rechter hard oordeelt over de verklaring dat de man die jongen niet heeft gezien. Dat vind ik ook een te hard oordeel, hij geeft zelf aan dat het een erg complexe situatie was, juist dan is het niet vreemd om iets over het hoofd te zien.
dat weet ik niet, ik vermoed maar zo dat deze case met meerdere rechters is besproken. Wat niet wegneemt dat een andere rechter anders kan oordelen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gelet op de uitspraak is die kans groot.
Vergeet het drukke tijdstip niet, dat kwam ook nog aan de orde, 18.30 uur.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
De rechter zegt wel iets meer dan dat, alleen vind ik het wat gekunsteld. Behalve bijzondere omstandigheden (bv gladheid) vind ik dat je er op mag vertrouwen dat de wettelijk geldende norm veilig is. Daar zit al een veiligheidsmarge ingebouwd.
Als dat kruispunt zo onveilig is, dan moet de maximumsnelheid naar beneden ter plekke...en dat verhaal over achter een brandweerwagen aan rijden vind ik al helemaal gekunsteld.
Kortom, mi is de rechter teveel gaten in de bewijsvoering aan het dichten met een mening. Op zich komt hem dat toe, maar het hof kan daar straks heel anders over denken...
En voor de goede orde: wat mij betreft een hogere straf nog, maar dan wel met een sluitende bewijsredenering.
Dat gevoel heb ik ook. Het heeft in ieder geval de schijn tegen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 16:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
Ik zie in het vonnis dingen die ik niet zo sterk vind. Mij bekruipt het gevoel dat deze rechter wel overtuigd is van een mate van schuld, maar dat hij een enerzijds/anderzijds gevoel heeft ten aanzien van een hogere mate van schuld, waarbij je dan in beginsel moet komen tot de conclusie dat die hogere mate niet bewezen is.
Nou zie je het wel vaker bij Rechtbanken, dus wellicht is de publieke opinie niet leidend geweest daarin, maar ik kan mij ook voorstellen dat bij een dubbeltje op zijn kant de rechter graag zwaarder oordeelt.
En dat vind ik niet zo fraai.
De strafmaat zelf heb ik eigenlijk helemaal geen probleem mee. Had misschien nog wel hoger gemogen als ik even niet naar de wet kijk, maar ja... daar ga je... de rechter moet dat wel doen natuurlijk.
Dat klopt maar dat complex blijft een inschatting van de rechter. Zelf ervaar ik het niet als complex als ik achter een brandweerauto met bijzondere signalen rijdt op een voorrangsweg die ik ken. Ook ik zou waarschijnlijk die brandweerwagen in de gaten houden omdat die plots kan remmen en zo.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ok, maar dan kun je stellen dat verminderen van snelheid wellicht geboden was.
Ik vind dat niet overigens (50 is niet zo extreem hard en jan en alleman rijdt rustig met een legale snelheid achter een brandweerauto aan, ipv 30 gaan tokkelen), maar het is wat mij betreft wel het ene verwijt, of het andere!
De maximumsnelheid wordt ook gekozen in de wetenschap dat er spitsverkeer is.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:28 schreef Marrije het volgende:
Vergeet het drukke tijdstip niet, dat kwam ook nog aan de orde, 18.30 uur.
De zaak heeft flinke media-aandacht gekregen. Aanvankelijk al, toen de jongen is doodgereden, maar zeker na de OM-eis en de gebeurtenissen in de rechtszaal twee weken geleden. De zaak is breeduit gemeten. Ook hier zitten we al aan deeltje 13 van het topic, dus dat zegt ook wel iets.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:02 schreef KoosVogels het volgende:
De samenleving? Net of het de rest van Nederland wat boeit.
Nep-betrokkenheid.
Als je 30 meter achter een brandweerwagen rijdt (50 km/u * 2 sec) zie ik ook de complexiteit niet van een kaarsrechte voorrangsweg.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:30 schreef Wespensteek het volgende:
Dat klopt maar dat complex blijft een inschatting van de rechter. Zelf ervaar ik het niet als complex als ik achter een brandweerauto met bijzondere signalen rijdt op een voorrangsweg die ik ken. Ook ik zou waarschijnlijk die brandweerwagen in de gaten houden omdat die plots kan remmen en zo.
Omdat er stoelen door de rechtbank vlogen is er zoveel aandacht voor gekomen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 18:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De zaak heeft flinke media-aandacht gekregen. Aanvankelijk al, toen de jongen is doodgereden, maar zeker na de OM-eis en de gebeurtenissen in de rechtszaal twee weken geleden. De zaak is breeduit gemeten. Ook hier zitten we al aan deeltje 13 van het topic, dus dat zegt ook wel iets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |