In elk geval verder dan binnen Europa.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Buiten Europa is een verre reis?
Geen idee, moet je hem daar op afrekenen of de mensen die hem aannemen? Wat denk je, dat hij zichzelf op die positie posteert?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gaat niet om het wijzen naar mensen met een hoog salaris; het gaat om de vraag hoe terecht, hoe zuiver en hoe gepast dat hoge salaris is. Om maar letterlijk de titel van dat opinie-artikel te vertalen in een vraag: Hoe gepast is het dat een directeur van een zorginstellling een riant salaris opstrijkt en in een dikke Audi rijdt, terwijl de mensen in zijn instelling urenlang in hun eigen stront liggen? Ik zal mijn antwoord vast geven: totaal ongepast en moreel verwerpelijk.
Ik zou overigens geen enkel zinnig argument kunnen bedenken waarom een directeur van een zorginstelling meer dan 2,5 keer modaal (ik ben nog mild) moet verdienen. Geef zo'n man pakweg 80.000 euro jaarsalaris; prima. Maar waarom moet het soms wel drie, vier ton zijn?
Goeie constatering.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef DroogDok het volgende:
[..]
In elk geval verder dan binnen Europa.
Ja, Zwitserland is wel verder dan Griekenland ja.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef DroogDok het volgende:
[..]
In elk geval verder dan binnen Europa.
Ik ben vorig jaar niet eens naar de tandarts geweest wegens de kosten.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:58 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
ik had de tandarts er ook nog uitgegooit, vervolgens werden de tarieven losgelaten, en kreeg ik een rekening van 500 euro
Dag mag je wel even verder uitleggen. Ik betaal daar toch ook premie voor? Dus welke kosten worden gedeeltelijk dan verhaald op de staat? Ik ga naar Marokko en word daar ziek. Er volgt een onderzoek door de arts. Die arts rekent 10 euro. 10 euro declareer ik bij de zorgverzekeraar. Hoe is dit anders dan een regulier onderzoek binnen Europa?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De kosten worden via verevening (deels) doorberekend aan de staat omdat verzekeraars verplicht zijn iedereen te accepteren in de basis verzekering.
Verder vraag ik me af of dit wel het bedrag gaat opleveren, zorg in het buitenland is vaak veel goedkoper dan hier. Als mensen meer hier blijven vanwege de kosten en dus hier meer ziek worden gaat het eerder geld kosten.
Hangt van je vertrekpunt af, maar beide liggen in Europa, dus wat is je punt?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja, Zwitserland is wel verder dan Griekenland ja.
Dus een bestuurder hoeft geen empathie te hebben en mag gewoon lekker graaien en ander onethisch gedrag vertonen maar degene die de bestuurder aan het roer zetten mogen we wel daarop aanspreken?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Geen idee, moet je hem daar op afrekenen of de mensen die hem aannemen? Wat denk je, dat hij zichzelf op die positie posteert?
Oh wacht, dacht dat het over EU ging. My bad.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:03 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Hangt van je vertrekpunt af, maar beide liggen in Europa, dus wat is je punt?
http://www.volkskrant.nl/(...)gis-in-Marokko.dhtmlquote:AMSTERDAM - Zorgverzekeraar Agis doet in Marokko zaken met een corrupt netwerk van klinieken. Agis dwingt Nederlandse verzekerden in Marokko zich te laten verzorgen door bevriende artsen tegen te hoge kosten. Dit blijkt uit getuigenverklaringen in een dossier over misstanden bij Agis in Marokko in het bezit van de Volkskrant.
Uit de verklaringen, onder meer van verzekerden, blijkt dat patiënten in Marokko door Agis consequent worden doorverwezen naar klinieken die te hoge bedragen vragen. Toen een man niet het tienvoudige wilde betalen voor een bloedonderzoek, zei de verpleegkundige: 'Wat zeurt u nou meneer, Agis betaalt toch?'
Belangenverstrengeling
Opnamen worden onnodig lang gerekt, patiënten worden onnodige behandelingen opgedrongen. Vaak moeten patiënten vanuit het hele land gebruik maken van een ambulancedienst uit Casablanca, in het bezit van de hoofdarts van Agis. Hier zou sprake zijn van belangenverstrengeling. Zo werd de zieke moeder van Halafi Ouhammou door half Marokko gesleept per ambulance. Na een lijdensweg van weken, overleed zij vlak na repatriëring naar Nederland.
Verzekerden die zich bij het steunpunt van Agis in Marokko melden krijgen te horen dat een behandeling alleen vergoed wordt als zij naar bepaalde klinieken gaan. Deze klinieken - in Casablanca - leveren volgens ingevoerde bronnen niet per se kwalitatief de beste zorg. Uit de verklaringen komt een beeld naar voren van een cultuur van steekpenningen, monopolies en vriendjespolitiek. Dit alles onder toeziend oog van de directeur van het Agis-steunpunt ter plaatse, dat in 2000 zijn deuren opende vanwege de toenemende vraag naar zorg in het land van herkomst van vooral oudere migranten.
Agis, sinds 2008 onderdeel van verzekeraar Achmea, heeft zo'n 130 duizend Nederlandse Marokkanen in haar bestand. 'Wij herkennen de klachten', zegt de woordvoerder van Agis. 'Die hebben wij serieus onderzocht.' Op de uitkomsten van dat onderzoek wil zij niet ingaan. Agis heeft wel prijs- en kwaliteitsafspraken met klinieken gemaakt, aldus de woordvoerder.
Oud nieuws, irrelevant en ook vrij goed opgepakt door Agis.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:05 schreef Wokkel het volgende:
Goed plan, grootschalige zorg in een ver buitenland werkt fraude in de hand.
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)gis-in-Marokko.dhtml
Dat zeg ik niet. Die bestuurder wil ook gewoon een zo hoog mogelijk salaris, dat wil iedereen... Dat de RvB of de directie daarmee akkoord gaat is toch prima voor hem. Wat verwacht je dan? Dat hij zo laag mogelijk inzet bij eventuele salarisonderhandelingen? Doe jij zeker ook.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus een bestuurder hoeft geen empathie te hebben en mag gewoon lekker graaien en ander onethisch gedrag vertonen maar degene die de bestuurder aan het roer zetten mogen we wel daarop aanspreken?
Zeker wel relevant. Het ligt voor de hand dat een land met goedkopere zorg de toerist maar wat graag wat langer in een (voor lokale begrippen) duur ziekenhuis houdt om zo extra geld binnen te slepen.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oud nieuws, irrelevant en ook vrij goed opgepakt door Agis.
De verevening vindt plaats voor de hele basisverzekering. Het is een fonds waaruit verzekeraars betaald worden op basis van de risicoanalyse van hun cliënten, de overheid stort daar ook geld in. Als de kosten voor de basisverzekering dalen, omdat er minder gedekt wordt, hoeft de overheid minder in dat fonds te storten.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dag mag je wel even verder uitleggen. Ik betaal daar toch ook premie voor? Dus welke kosten worden gedeeltelijk dan verhaald op de staat? Ik ga naar Marokko en wordt daar ziek. Er volgt een onderzoek door de arts. Die arts rekent 10 euro. 10 euro declareer ik bij de zorgverzekeraar. Hoe is dit anders dan een regulier onderzoek binnen Europa?
Knap, want Agis is hier toch echt de boosdoener, die toeristen dwingt om bepaalde klinieken juist te bezoeken - mooie twist van het artikel.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:07 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zeker wel relevant. Het ligt voor de hand dat een land met goedkopere zorg de toerist maar wat graag wat langer in een (voor lokale begrippen) duur ziekenhuis houdt om zo extra geld binnen te slepen.
AOW'ers die in het buitenland wonen hebben soms een verplichte zorgverzekering in Nederland. Het gaat om landen waar Nederland een verdrag mee heeft gesloten (alle EER-landen, Turkije, Marokko, de ex-Joegoslavische staten en nog een aantal). Ouderen hebben meer ziektekosten, ook als ze in Turkije wonen. AOW'ers die in een ander land wonen moeten nu al zelf een verzekering afsluiten, en vallen dus ook niet onder deze bezuiniging. Hetzelfde geldt voor ouderen die in een Europees land wonen, want die blijven verzekerd.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:45 schreef DonJames het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp: Er wordt (volgens de OP) 60mio bespaard door dat plan. 10mio gaat nu naar Turkijke, en 5mio naar Marokko. Hoe komt het dat 25% van de buitenlandse zorgkosten in die landen terecht komt? Ik weet dat mensen goedkoop hun ogen laten laseren in Turkije omdat het daar goedkoper is, maar dat doen ze natuurlijk alleen omdat ze het niet vergoed krijgen van de verzekering. Dat is dus niet de verklaring. Weet iemand hoe dit zit?
Het mes snijdt dus aan twee kanten, zorgverzekeraars die een loopje nemen met de waarheid krijgen geen geld meer en klinieken die toeristen maar wat graag (onnodig) vertroetelen ook niet.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Knap, want Agis is hier toch echt de boosdoener - mooie twist van het artikel.
Alleen gaat het hier niet om de frauduleuze praktijken. Bovendien behoud je die ook als je er een extra kostenplaatje aan plakt. De enige die de dupe is, is dus de zieke Kees of Achmed - die een extra verzekering moet afsluiten en dus het risico loopt genaaid te worden door zowel verzekeraar als dergelijke klinieken.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:10 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het mes snijdt dus aan twee kanten, zorgverzekeraars die een loopje nemen met de waarheid krijgen geen geld meer en klinieken die toeristen maar wat graag (onnodig) vertroetelen ook niet.
Win-win voor de overheid en dus voor de belastingbetaler.
Ik ben wel realistisch genoeg om mijn eigen beperkingen te weten en dat houdt dus in dat ik geen aansturende managementfunctie ambieer. (maar dan ben ik natuurlijk weer de uitzonderingquote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Die bestuurder wil ook gewoon een zo hoog mogelijk salaris, dat wil iedereen... Dat de RvB of de directie daarmee akkoord gaat is toch prima voor hem. Wat verwacht je dan? Dat hij zo laag mogelijk inzet bij eventuele salarisonderhandelingen? Doe jij zeker ook.
Ik vind dat je de vraag - eigenlijk een morele / ethische kwestie - op deze manier wel érg gemakkelijk ontwijkt. Wie wie aanneemt, vind ik niet zo bijster relevant. Het is meer dat er een wijdverspreide cultuur is waarin dit soort zaken normaal wordt gevonden. Kijk maar de top van de bankenwereld; daar zie je een zelfde soort wereldvreemdheid. De diverse managerslagen weten voortreffelijk hun riante salarissen te beredeneren...quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Geen idee, moet je hem daar op afrekenen of de mensen die hem aannemen? Wat denk je, dat hij zichzelf op die positie posteert?
Ik wel. Turkije ligt voor 95 procent buiten Europa. Je moet bovendien ergens een grens trekken. En het lijkt me handiger om dat per land te doen dan met een passer op de landkaart te gaan knoeien.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:01 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind Turkije niet onder de 'verre reizen' vallen
Zowieso een kul argument om corruptie tegen te gaan. In elke voorwaarde staat gewoon heel helder dat de zorgkosten vergoed worden zolang de behandeling niet boven het normbedrag voor eenzelfde behandeling in Nederland uitstijgt.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:10 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het mes snijdt dus aan twee kanten, zorgverzekeraars die een loopje nemen met de waarheid krijgen geen geld meer en klinieken die toeristen maar wat graag (onnodig) vertroetelen ook niet.
Win-win voor de overheid en dus voor de belastingbetaler.
Ehm, maar die kosten worden dan anders toch in Nederland gemaakt? Tegen vaak nog veel hogere tarieven? Kost dat dan niet meer geld?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De verevening vindt plaats voor de hele basisverzekering. Het is een fonds waaruit verzekeraars betaald worden op basis van de risicoanalyse van hun cliënten, de overheid stort daar ook geld in. Als de kosten voor de basisverzekering dalen, omdat er minder gedekt wordt, hoeft de overheid minder in dat fonds te storten.
Ja, ik werk bij de GGZ en als je wil weten waarom de kosten van de geestelijke gezondheidszorg zijn verdubbeld de laatste tijd kan ik je het zo vertellen. Wat betreft het bestuur, ja daar zitten veel incompetente mensen bij, hier is veel onderling gesteggel en geruzie. Hoeveel die mensen verdienen is mij onduidelijk, het dan ook geen instelling van de overheid maar een bedrijf die z'n inkomsten louter uit de AWBZ en andere regelingen haalt. Zie daar de ongecontroleerde toename van de kosten in de zorg.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben wel realistisch genoeg om mijn eigen beperkingen te weten en dat houdt dus in dat ik geen aansturende managementfunctie ambieer. (maar dan ben ik natuurlijk weer de uitzondering)
Hoe oud ben jij? Heb je uberhaubt ooit wel al eens in een bedrijf/organisatie gewerkt waarbij je ziet dat er bij veel organisaties teveel omhoog gevallen managers zijn die inhoudelijk/ aansturend gewoon niets bijdragen en de meeste bedrijven vaak draaien op het kader.
Het zijn voornamelijk papieren wijsheden die ik je zie spuien gespeend van enige realisitische praktijkervaringen.
+10quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Wat de zorg echt duur heeft gemaakt, is dat de overheid onder de gebruikelijke leugens de verantwoordelijkheid voor de zorgverzekering heeft overgedragen aan de commerciele wereld. Met het ziekenfonds als grootste speler in de markt had de overheid veel betere grip gehad op de kosten. Maar, grote bedrijven vette vissen toewerpen levert na de politieke carriere lucratieve commissariaten op. Bovendien was dan de overheid direct aansprakelijk en politiek afrekenbaar geweest, en als er iets is dat de overheid de laatste jaren niet wil is echte verantwoordelijkheid.
De vraag is hoe de extra kosten die jij noemt zich verhouden tot de besparing van de gemaakte kosten in het buitenland die nu niet meer gedekt worden. Als mensen naar het buitenland blijven gaan is het een besparing, als mensen de kosten nu in Nederland gaan maken kost het meer geld. Persoonlijk denk ik dat men dit niet kan inschatten maar ik ben ook bang dat de besparing zwaar gaat tegenvallen.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ehm, maar die kosten worden dan anders toch in Nederland gemaakt? Tegen vaak nog veel hogere tarieven? Kost dat dan niet meer geld?
Hmm, ja, nu zijn de mensen die buiten Europa gaan de dupe ervan. Een ieder betaalt premie, nietwaar?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dag mag je wel even verder uitleggen. Ik betaal daar toch ook premie voor? Dus welke kosten worden gedeeltelijk dan verhaald op de staat? Ik ga naar Marokko en word daar ziek. Er volgt een onderzoek door de arts. Die arts rekent 10 euro. 10 euro declareer ik bij de zorgverzekeraar. Hoe is dit anders dan een regulier onderzoek binnen Europa?
Maar waarom die grens op een kunstmatig lijntje als Europa? Doe dan óf elke zorg in het buitenland wordt niet meer vergoed óf alle zorg in het buitenland wordt vergoed.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wel. Turkije ligt voor 95 procent buiten Europa. Je moet bovendien ergens een grens trekken. En het lijkt me handiger om dat per land te doen dan met een passer op de landkaart te gaan knoeien.
Zeker als we rekening gaan houden met het eigen risico. Maar goed, het geeft de verzekeraars weer een extra inkomstenbron. En daar is zij natuurlijk minister voor - en nogmaals, dan ben ik benieuwd hoe de verzekeraars dat in de praktijk gaan aanpakken. Moet ik mij het hele jaar 'voor het buitenland' verzekeren of kan dat ook voor twee weken.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De vraag is hoe de extra kosten die jij noemt zich verhouden tot de besparing van de gemaakte kosten in het buitenland die nu niet meer gedekt worden. Als mensen naar het buitenland blijven gaan is het een besparing, als mensen de kosten nu in Nederland gaan maken kost het meer geld. Persoonlijk denk ik dat men dit niet kan inschatten maar ik ben ook bang dat de besparing zwaar gaat tegenvallen.
En als je een ongeluk hebt in Nederland op de grens met Duitsland maar je wordt naar een Duits ziekenhuis gebracht omdat die dichter in de buurt is / meer capaciteit heeft? Dan ben je dus fucked wil je zeggen?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar waarom die grens op een kunstmatig lijntje als Europa? Doe dan óf elke zorg in het buitenland wordt niet meer vergoed óf alle zorg in het buitenland wordt vergoed.
Duitsland valt ook onder het buitenland. Men wilt blijkbaar ergens een lijn trekken. Waarom de lijn dan een kunstmatig lijntje als Europa is, is mij ook een raadsel.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:22 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En als je een ongeluk hebt in Nederland op de grens met Duitsland maar je wordt naar een Duits ziekenhuis gebracht omdat die dichter in de buurt is / meer capaciteit heeft? Dan ben je dus fucked wil je zeggen?
Als de zorg in Engeland goedkoper is dan de zorg in Turkije dan klopt er iets niet, en dan weet je dat je in Turkije met je Nederlandse zorgpas naar een duur privéziekenhuis gebracht wordt.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:22 schreef Zienswijze het volgende:
Bovendien, zorg in Engeland is goedkoper dan zorg in Turkije bijvoorbeeld. Dus de zorgkosten in Turkije worden niet meer vergoed, maar de zorgkosten in Engeland wél? Eigenlijk ben je dan duurder uit dan wanneer je het andersom zou doen.
Echter, toen betaalde je je ook niet helemaal lijp aan een 'basisverzekering'. Vergelijking gaat mank.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:24 schreef Leandra het volgende:
Vroeger.... als in toen er nog ziekenfonds en particulier was, moest je je medische kosten in het buitenland ook apart gewoon verzekeren. Dat deed je bij je reisverzekering.... en nog steeds is het bij een reisverzekering een optie om medische kosten mee te verzekeren.
Mwauh, de problematiek ligt mijn inziens niet bij de zorgverzekeraars. Dit is weer één van de vele maatregelen die het hersenloze kabinet neemt; de zorgverzekeraars hebben dit idee niet geponeerd.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zeker als we rekening gaan houden met het eigen risico. Maar goed, het geeft de verzekeraars weer een extra inkomstenbron. En daar is zij natuurlijk minister voor - en nogmaals, dan ben ik benieuwd hoe de verzekeraars dat in de praktijk gaan aanpakken. Moet ik mij het hele jaar 'voor het buitenland' verzekeren of kan dat ook voor twee weken.
Mwah, als je net onder de ziekenfondsgrens zat betaalde je een stuk meer dan wanneer je net boven de grens zat en particulier was.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Echter, toen betaalde je je ook niet helemaal lijp aan een 'basisverzekering'. Vergelijking gaat mank.
Typfout, de zorg in Engeland is natuurlijk duurder dan Turkijke (o.a. hogere loonkosten).quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de zorg in Engeland goedkoper is dan de zorg in Turkije dan klopt er iets niet, en dan weet je dat je in Turkije met je Nederlandse zorgpas naar een duur privéziekenhuis gebracht wordt.
Het gaat om de kosten in het algemeen. We zijn nu wel degelijk veel meer kwijt aan dezelfde vorm van zorg dan destijds het geval was.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, als je net onder de ziekenfondsgrens zat betaalde je een stuk meer dan wanneer je net boven de grens zat en particulier was.
Niet onbeperkt, dat klopt - ook zo arbitrair. Maar gelukkig wel in de landen waar ik naartoe reis.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook niet onbeperkt, kijk maar eens na op je groene kaart.
Effe quoten:quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat om de kosten in het algemeen. We zijn nu wel degelijk veel meer kwijt aan dezelfde vorm van zorg dan destijds het geval was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |