abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129571917
quote:
Mensen die op vakantie buiten Europa gaan, moeten binnenkort mogelijk een aparte verzekering afsluiten voor ziektekosten. Minister Edith Schippers stuurt in het najaar hierover een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer. Dat zei een woordvoerder donderdag.

Het idee is niet nieuw. Het kabinet-Rutte I kwam in 2010 al met het plan.
Schippers hoopt met de maatregel zo'n 60 miljoen euro te besparen. De zorgkosten van vakantiegangers in Europa worden nog wel vergoed.

Om schrapping van de dekking mogelijk te maken, moeten verdragen met bijvoorbeeld Turkije en Marokko worden aangepast. Volgens de NOS verlopen de gesprekken daarover echter moeizaam, de landen verzetten zich omdat ze geen versobering van de regeling willen. Elk jaar wordt er voor ongeveer tien miljoen euro aan zorg in Turkije vergoed, de helft zoveel in Marokko.

http://www.volkskrant.nl/(...)t-te-vervallen.dhtml
Schippers aan het Nederlandse volk
pi_129572125
Lijkt me een prima bezuinigingsvoorstel. Wie verre reizen kan betalen, kan zich ook wel extra voor zorg verzekeren.
pi_129572229
quote:
Om schrapping van de dekking mogelijk te maken, moeten verdragen met bijvoorbeeld Turkije en Marokko worden aangepast.
Nederlandse politiek kennende zullen juist deze 2 landen een uitzondering gaan vormen
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:27:47 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_129572321
En weer noemen ze het bezuinigen, maar is het dus gewoon stelen van de Nederlanders.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_129572398
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:27 schreef mvdejong het volgende:
En weer noemen ze het bezuinigen, maar is het dus gewoon stelen van de Nederlanders.
Dat is altijd. Als ze in hun eigen organisatie snijden worden er ook Nederlanders op straat gezet. Wat je ook doet, minder geld uitgeven door de overheid doet uiteindelijk altijd pijn bij één of meerdere burgers.
pi_129572407
quote:
14s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:20 schreef Elfletterig het volgende:
Lijkt me een prima bezuinigingsvoorstel. Wie verre reizen kan betalen, kan zich ook wel extra voor zorg verzekeren.
Euh: eerder een verder uitholling van het zorgverzekeringsysteem. Trouwens, denk maar niet dat we minder gaan betalen, er zal volgend jaar wel weer een nieuwe verhoging samen met een verhoging van het eigen risico aankomen, zelfs als dit weggestreept wordt.

Nu ik niet veel buiten Europa meer kom is het natuurlijk niet interessant, maar er gaat telkens weer een regeltje uit de vergoedingen weg zonder dat er in positieve zin iets van merken.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_129572478
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:27 schreef mvdejong het volgende:
We zullen toch iets moeten doen om de alsmaar stijgende zorguitgaven in te dammen. Ik vind het nogal kortzichtig om dat 'stelen' te noemen. De zorguitgaven worden door de belastingbetalende Nederlander opgehoest, dus die heeft er ook baat bij dat die uitgaven niet ongebreideld door blijven stijgen.
pi_129572505
quote:
Het gaat om een besparing van 60 mio. Die losse verzekeringen gaan een veelvoud kosten.

Dit is gewoon de bevolking een oor aannaaien en dom... Gewoon dom.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_129572557
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:31 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Euh: eerder een verder uitholling van het zorgverzekeringsysteem. Trouwens, denk maar niet dat we minder gaan betalen, er zal volgend jaar wel weer een nieuwe verhoging samen met een verhoging van het eigen risico aankomen, zelfs als dit weggestreept wordt.

Nu ik niet veel buiten Europa meer kom is het natuurlijk niet interessant, maar er gaat telkens weer een regeltje uit de vergoedingen weg zonder dat er in positieve zin iets van merken.
Er mankeert veel aan ons zorgsysteem. Deze week was er nog een zorgverlener op tv die zijn beklag deed over praktijksituaties waarin er gewoon te weinig handen aan het bed zijn. Dat terwijl managers riante salarissen opstrijken en zorgverzekeraar vorig jaar 1,4 miljard euro winst maakten. Het systeem faalt, dat ben ik met je eens.

Maar dat laat nog steeds onverlet dat de zorguitgaven al jarenlang als een raket stijgen. Je zult toch iets moeten doen om die stijging een halt toe te roepen. En dat betekent keuzes maken. En dan heb ik liever dat essentiële basiszorg zo veel mogelijk onaangetast blijft, terwijl we dan wat extra's vragen van mensen die genoeg geld hebben om verre reizen te maken.
pi_129572562
We zakken langzaam af naar een systeem waarbij je bij ziekte met een basisverzekering terecht kunt bij een soort van publiek ziekenhuis waar je familie je eten moet brengen, slaapzalen en 1 overwerkte dokter, of je bulkt van 't geld en je kunt daarom een privekliniek betalen met goeie zorg..
Dit is een Signature....
pi_129572564
Niet de belastingbetaler maar de voor ziektekosten verzekerde draait er voor op. Zorgverzekeraars maken extreme winsten en de politiek stelt dat de dekking van het basispakket minder moet. Soms snap ik het niet
Voor de man met de hamer is ieder probleem een spijker.,
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:37:47 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_129572569
quote:
15s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

We zullen toch iets moeten doen om de alsmaar stijgende zorguitgaven in te dammen. Ik vind het nogal kortzichtig om dat 'stelen' te noemen. De zorguitgaven worden door de belastingbetalende Nederlander opgehoest, dus die heeft er ook baat bij dat die uitgaven niet ongebreideld door blijven stijgen.
Wat de zorg echt duur heeft gemaakt, is dat de overheid onder de gebruikelijke leugens de verantwoordelijkheid voor de zorgverzekering heeft overgedragen aan de commerciele wereld. Met het ziekenfonds als grootste speler in de markt had de overheid veel betere grip gehad op de kosten. Maar, grote bedrijven vette vissen toewerpen levert na de politieke carriere lucratieve commissariaten op. Bovendien was dan de overheid direct aansprakelijk en politiek afrekenbaar geweest, en als er iets is dat de overheid de laatste jaren niet wil is echte verantwoordelijkheid.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:38:45 #13
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_129572587
quote:
15s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:37 schreef Elfletterig het volgende:
terwijl managers riante salarissen opstrijken
Marginale kostenpost gekeken naar het gehele zorgbudget. Altijd jaloerse paupers zonder ambitie die elke dag precies om 4 naar huis gaan en 0,0 inzet tonen om hogerop te komen, die zeiken op dat soort mensen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:39:45 #14
358523 IkStampOpTacos
pi_129572614
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:37 schreef virl3 het volgende:
We zakken langzaam af naar een systeem waarbij je bij ziekte met een basisverzekering terecht kunt bij een soort van publiek ziekenhuis waar je familie je eten moet brengen, slaapzalen en 1 overwerkte dokter, of je bulkt van 't geld en je kunt daarom een privekliniek betalen met goeie zorg..
Precies, beter zorg je er voor om bij die 2e groep te horen dan. 8-)
-
pi_129572640
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het gaat om een besparing van 60 mio. Die losse verzekeringen gaan een veelvoud kosten.

Dit is gewoon de bevolking een oor aannaaien en dom... Gewoon dom.
Waarom dan niet gewoon alles buiten nederland in de standaardzorg verzekering uitsluiten.
pi_129572670
quote:

[..]

Er mankeert veel aan ons zorgsysteem. Deze week was er nog een zorgverlener op tv die zijn beklag deed over praktijksituaties waarin er gewoon te weinig handen aan het bed zijn. Dat terwijl managers riante salarissen opstrijken en zorgverzekeraar vorig jaar 1,4 miljard euro winst maakten. Het systeem faalt, dat ben ik met je eens.

Maar dat laat nog steeds onverlet dat de zorguitgaven al jarenlang als een raket stijgen. Je zult toch iets moeten doen om die stijging een halt toe te roepen. En dat betekent keuzes maken. En dan heb ik liever dat essentiële basiszorg zo veel mogelijk onaangetast blijft, terwijl we dan wat extra's vragen van mensen die genoeg geld hebben om verre reizen te maken.
Maar dat is nu net het zure, deze actie is puur symboolpolitiek. Men verwacht 60 miljoen te bezuinigen. Dat is nog geen druppel op de gloeiende plaat van de stijgende onkosten. Ofwel het klinkt heel aanlokkelijk, maar het doet feitelijk niks behalve een inperking van de voorwaarden. Een algehele herstructurering zou een veel grotere besparing opleveren, maar dat gaat op andere punten pijn doen.

Het is bijvoorbeeld ook van de zotte dat er op personeel bezuinigd wordt die aan het bed staan. Sinds ik nieuws kijk hoor ik niks anders dan dat er weer op zorg (en daarmee indirect personeel) bezuinigd wordt (iemand nog de massa stakingen van de jaren negentig). Maar structureel wordt er niks opgelost, het is eigenlijk alleen maar erger geworden na de afschaffing van het ziekenfonds (wat een globale, makkelijk te overzien pot was).
pi_129572687
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:41 schreef Basp1 het volgende:

Waarom dan niet gewoon alles buiten nederland in de standaardzorg verzekering uitsluiten.
Dat is alleen nog een stap verder de verkeerde richting in, dus ik snap niet wat je hiermee wil.
pi_129572714
Ik begrijp het niet, de kosten worden toch niet door de staat betaald, maar door de verzekeraar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_129572722
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:39 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Precies, beter zorg je er voor om bij die 2e groep te horen dan. 8-)
Ja leuk , maar het merendeel van de NL zal daar niet bij kunnen horen. Ik wil geen klasse maatschappij waarbij de elite het volk weer als voetveeg gaat gebruiken. Want je kunt wel heel leuk roepen dat je ervoor moet zorgen, maar er zijn genoeg onvoorziene gebeurtenissen die je nog in je leven gaat tegen komen, als je dan toevallig wel aan de verkeerde kant beland wil ik je nog wel eens horen met je grote mond.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:44:31 #20
358523 IkStampOpTacos
pi_129572724
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:37 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Wat de zorg echt duur heeft gemaakt, is dat de overheid onder de gebruikelijke leugens de verantwoordelijkheid voor de zorgverzekering heeft overgedragen aan de commerciele wereld. Met het ziekenfonds als grootste speler in de markt had de overheid veel betere grip gehad op de kosten. Maar, grote bedrijven vette vissen toewerpen levert na de politieke carriere lucratieve commissariaten op. Bovendien was dan de overheid direct aansprakelijk en politiek afrekenbaar geweest, en als er iets is dat de overheid de laatste jaren niet wil is echte verantwoordelijkheid.
Helemaal mee eens.

Eigenlijk de afweging: privatiseren en er vanuit gaan dat er een toename onstaat in de kosteneffectiviteit en dus een besparing oplevert. Nadeel is dus dat het doel 'winst' wordt.
Of niet privatiseren en gaan voor kwaliteit gaan met de kans dat de kosten uit de hand lopen doordat de staat eindverantwoordelijk blijft voor de kosten.
-
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:45:25 #21
358523 IkStampOpTacos
pi_129572745
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja leuk , maar het merendeel van de NL zal daar niet bij kunnen horen. Ik wil geen klasse maatschappij waarbij de elite het volk weer als voetveeg gaat gebruiken. Want je kunt wel heel leuk roepen dat je ervoor moet zorgen, maar er zijn genoeg onvoorziene gebeurtenissen die je nog in je leven gaat tegen komen, als je dan toevallig wel aan de verkeerde kant beland wil ik je nog wel eens horen met je grote mond.
Weet ik. Niet zo happen. ;)
-
pi_129572746
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:37 schreef virl3 het volgende:
Positief puntje: ik ken het beeld van India nog. Waar de "armere" burger voor een operatie zelf zijn bandages, spuiten, hechtdraad en naalden (en anitbiotica) moet kopen. Ben je iets vergeten? jammer dan, dan gebruiken we het ook niet.

Ik heb ooit een doktersrekening gezien van het ziekenhuis waar mijn zoontje geboren is. Zonder liegen, 2 meter papier! En dat dan effe voor vertrek pinnen (gelukkig hoefde ik vooraf niets te kopen -- privé ziekenhuis).
pi_129572754
Wat ik niet helemaal begrijp: Er wordt (volgens de OP) 60mio bespaard door dat plan. 10mio gaat nu naar Turkijke, en 5mio naar Marokko. Hoe komt het dat 25% van de buitenlandse zorgkosten in die landen terecht komt? Ik weet dat mensen goedkoop hun ogen laten laseren in Turkije omdat het daar goedkoper is, maar dat doen ze natuurlijk alleen omdat ze het niet vergoed krijgen van de verzekering. Dat is dus niet de verklaring. Weet iemand hoe dit zit?
pi_129572756
quote:

Maar dat laat nog steeds onverlet dat de zorguitgaven al jarenlang als een raket stijgen.
Nou ben je weer aan het liegen... Het stijgt, maar de stijging is wel gedempt.
pi_129572757
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Marginale kostenpost gekeken naar het gehele zorgbudget. Altijd jaloerse paupers zonder ambitie die elke dag precies om 4 naar huis gaan en 0,0 inzet tonen om hogerop te komen, die zeiken op dat soort mensen.
Slechte argumenten. De salarissen van zorgmanagers zijn zo hoog dat er gemakkelijk 2-3 extra medewerkers van kunnen worden bekostigd wanneer je het salaris tot normale proporties terugbrengt. Er wordt enorm veel geld in de zorg gepompt door ons als belastingbetalers.

Ik raad je dit artikel aan als leesvoer:
'Een dikke Audi rijden terwijl mensen in hun eigen stront moeten liggen'

Verder is de argumentatie over paupers en 0,0 procent ronduit bizar, zo niet beledigend voor mensen die in de zorg werken. Dat zijn namelijk mensen die zwaar en moeilijk werk verrichten, met veelal een hoge werkdruk. Een werkdruk die mede zo hoog is omdat het geld niet wordt besteed aan extra menskracht, maar aan een dure Audi en een vorstelijk salaris voor de directeur.

Die zorgverleners werken zich een slag in de rondte en dan kom jij aanzetten met de opmerking dat ze geen inzet tonen? Ik zou jou weleens zorgbehoevend in een bed willen zien liggen, al was het maar voor een dagje. Niet dat ik je dat toewens, maar ik zou de frustratie op je gezicht graag willen zien wanneer je op het rode knopje drukt en er komt urenlang geen verpleger.
pi_129572780
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is alleen nog een stap verder de verkeerde richting in, dus ik snap niet wat je hiermee wil.
Dan kunnen de verzekeraars de premie nog meer laten zakken. ipv 60 miljoen besparen ze dan misschien wel 600 miljoen. Scheelt toch weer 3.15 euro per maand per persoon op de verzekeringspremie. ;)
pi_129572793
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:45 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Weet ik. Niet zo happen. ;)
Als je het echt zou weten zou je niet zo'n opmerking maken. :')
pi_129572799
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:45 schreef DonJames het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp: Er wordt (volgens de OP) 60mio bespaard door dat plan. 10mio gaat nu naar Turkijke, en 5mio naar Marokko. Hoe komt het dat 25% van de buitenlandse zorgkosten in die landen terecht komt? Ik weet dat mensen goedkoop hun ogen laten laseren in Turkije omdat het daar goedkoper is, maar dat doen ze natuurlijk alleen omdat ze het niet vergoed krijgen van de verzekering. Dat is dus niet de verklaring. Weet iemand hoe dit zit?
Ik begrijp überhaupt niet hoe de staat last heeft van een buitenlandse dekking door commerciële partijen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_129572820
quote:
Er zullen zat zijn die de Nederlandse artsen niet vertrouwen en naar hun geboorteland gaan om wel goed geholpen te worden. Als we weten over hoeveel mensen het gaat, wat de behandelingen zijn, en dat afspiegelen tegen wat er in Nederland aan kosten gemaakt zouden zijn, dan zou het best nog aardig mee kunnen vallen (en wij als verzekerden nog goedkoper op deze manier uit zijn ook!)
pi_129572847
quote:
Turkse ziekenhuizen zijn beter dan die in NL _O_
pi_129572882
quote:
Niets mis met een dikke Audi, wel met een column als argument.

Het probleem in de zorg zit vele malen structureler dan die dingetjes die jij steeds noemt. Jij kijkt naar een auto die drie keer over de kop is gegaan en roept: het ventieldopje linksachter ontbreekt, dat moeten we eerst eens oplossen!
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:51:30 #32
358523 IkStampOpTacos
pi_129572887
quote:
15s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:45 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Slechte argumenten. De salarissen van zorgmanagers zijn zo hoog dat er gemakkelijk 2-3 extra medewerkers van kunnen worden bekostigd wanneer je het salaris tot normale proporties terugbrengt. Er wordt enorm veel geld in de zorg gepompt door ons als belastingbetalers.

Ik raad je dit artikel aan als leesvoer:
'Een dikke Audi rijden terwijl mensen in hun eigen stront moeten liggen'

Verder is de argumentatie over paupers en 0,0 procent ronduit bizar, zo niet beledigend voor mensen die in de zorg werken. Dat zijn namelijk mensen die zwaar en moeilijk werk verrichten, met veelal een hoge werkdruk. Een werkdruk die mede zo hoog is omdat het geld niet wordt besteed aan extra menskracht, maar aan een dure Audi en een vorstelijk salaris voor de directeur.

Die zorgverleners werken zich een slag in de rondte en dan kom jij aanzetten met de opmerking dat ze geen inzet tonen? Ik zou jou weleens zorgbehoevend in een bed willen zien liggen, al was het maar voor een dagje. Niet dat ik je dat toewens, maar ik zou de frustratie op je gezicht graag willen zien wanneer je op het rode knopje drukt en er komt urenlang geen verpleger.
Natuurlijk overdrijf ik, mijn punt is meer dat een groot deel van de Nederlanders naar mijn mening te veel onterecht wijzen naar mensen met een hoog salaris en het lijkt dat veel van de, vaak laagopgeleiden, een bijna communistisch nivelleringssysteem willen doorvoeren. Boetes naar inkomen, elke belasting naar inkomen enz enz.
Ik vind ook dat sommige mensen te veel verdienen in de publieke sector, maar verschil moet er wezen en deze mensen overal de schuld van geven en de hoge salarissen als oorzaak aanwijzen van de alsmaar stijgende kosten van de zorg is veel te simpel en ronduit belachelijk.
-
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:52:55 #33
358523 IkStampOpTacos
pi_129572910
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je het echt zou weten zou je niet zo'n opmerking maken. :')
Als ik wat zou weten? Hoe het werkt dat 90% slechte zorg heeft ten behoeve van de 10% specialistisch zorg in een privékliniek?
-
pi_129572918
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kunnen de verzekeraars de premie nog meer laten zakken. ipv 60 miljoen besparen ze dan misschien wel 600 miljoen. Scheelt toch weer 3.15 euro per maand per persoon op de verzekeringspremie. ;)
En iedereen moet zich voor 15 euro per maand bij gaan verzekeren....

Dat is wat ik bedoel.

Kijk, ik ben al verzekerd wereldwijd, dus mij zou het toevallig wat geld opleveren, maar vrijwel iedereen heeft meer kosten.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:53:24 #35
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_129572924
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik ga vandaag ook om 4 uur naar huis.
Maar ik was dan ook al om half 8 begonnen.

Problem much?
pi_129572925
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Turkse ziekenhuizen zijn beter dan die in NL _O_
Mogelijk, maar Marokkaanse ziekenhuizen?

Verder vraag ik me af of dit nou besparend werkt. De meeste mensen gaan immers niet speciaal naar het buitenland voor een medische ingreep als dat niet nodig is. Oftewel: als het in het buitenland niet meer wordt vergoed, laten ze het wel in Nederland doen (wat waarschijnlijk nog duurder is ook).
pi_129572939
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat denk je maar :') Je krijgt minder voor het zelfde of meer geld.
pi_129572970
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Mogelijk, maar Marokkaanse ziekenhuizen?

Verder vraag ik me af of dit nou besparend werkt. De meeste mensen gaan immers niet speciaal naar het buitenland voor een medische ingreep als dat niet nodig is. Oftewel: als het in het buitenland niet meer wordt vergoed, laten ze het wel in Nederland doen (wat waarschijnlijk nog duurder is ook).
Tja het is wel makkelijk scoren als je kan roepen dat je toch nog hebt kunnen voorkomen dat 15 miljoen euro per jaar naar Turkije en Marokko hebt kunnen voorkomen. Wat er daarna gebeurt boeit niet echt.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:55:06 #39
358523 IkStampOpTacos
pi_129572976
quote:
7s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:53 schreef lipjes het volgende:

[..]

Ik ga vandaag ook om 4 uur naar huis.
Maar ik was dan ook al om half 8 begonnen.

Problem much?
nee totaal niet. Dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was dat de vaak ambitieloze mensen die geen extra moeite willen doen om ooit hogerop te komen vaak het hardste zeiken op de 'vriendjespolitiek' en hoge salarissen van mensen die jarenlang aan hun carriere hebben gewerkt.
-
pi_129573004
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

En iedereen moet zich voor 15 euro per maand bij gaan verzekeren....

Dat is wat ik bedoel.

Kijk, ik ben al verzekerd wereldwijd, dus mij zou het toevallig wat geld opleveren, maar vrijwel iedereen heeft meer kosten.
En geldt die verzekering dan voor het hele jaar, of kan kan je ook een verzekering afsluiten voor de duur dat je op vakantie gaat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_129573013
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:53 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Dat denk je maar :') Je krijgt minder voor het zelfde of meer geld.
Ow gaat die bezuiniging niet bij de mensen terecht komen. :P

Ik ben soms te naief dat ik altijd maar denk dat onze politici er voor de burgers zitten. :D
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:56:34 #42
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_129573015
Tevens is het hele zorgstelsel zoals het nu is gewoon ruk, en dat heb ik zelf mogen ondervinden.
Even kort gekeken over de afgelopen 5 jaar had ik bijna geen kosten, zo af en toe eens een ibuprofen tegen de hoofdpijn en soms eens een huisartsbezoek.

Dus in het kader van bezuinigingen, alles eruit gegooid en basis + tand gehouden en eigen risico op max gegooid.
2 maanden later, klachten, nog 2 maanden later, reuma.
Ondertussen 20 bloedonderzoeken gehad, MRI's, Echo's, Röntgenfoto's, alles.
Besparing voor mij?
0.0

Daar komt dan nog de permanente medicatie bij en de fysio waarvan ik 21 behandelingen zelf mag gaan betalen.

Maar alles gaat goed in de zorg hoor.
pi_129573025
De ziekenhuizen, huisarts enz worden toch door de zorgverzekeringspremie betaald.. hoe kan het dan zijn dat de minister van volksgezondheid met deze maatregel, een bezuiniging inboekt. Mijns inziens, zou dat alleen zo zijn als er ziektekosten die onder de AWBZ vallen in het buitenland worden gemaakt, en voor zover ik weet heb je geen bejaardenhuizen / gehandicapten verblijven , die zich niet in nederland bevinden.
pi_129573049
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kan niet via EU regelgeving denk ik.
Toen ik in Italie en Oostenrijk was, hoefde je als EU burger niets te betalen.
Ik gok dat dat andersom ook werkt.

Overigens zal de reisverzekering wel duurder worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_129573059
quote:
7s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:56 schreef lipjes het volgende:
Tevens is het hele zorgstelsel zoals het nu is gewoon ruk, en dat heb ik zelf mogen ondervinden.
Even kort gekeken over de afgelopen 5 jaar had ik bijna geen kosten, zo af en toe eens een ibuprofen tegen de hoofdpijn en soms eens een huisartsbezoek.

Dus in het kader van bezuinigingen, alles eruit gegooid en basis + tand gehouden en eigen risico op max gegooid.
2 maanden later, klachten, nog 2 maanden later, reuma.
Ondertussen 20 bloedonderzoeken gehad, MRI's, Echo's, Röntgenfoto's, alles.
Besparing voor mij?
0.0

Daar komt dan nog de permanente medicatie bij en de fysio waarvan ik 21 behandelingen zelf mag gaan betalen.

Maar alles gaat goed in de zorg hoor.
ik had de tandarts er ook nog uitgegooit, vervolgens werden de tarieven losgelaten, en kreeg ik een rekening van 500 euro
pi_129573073
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Natuurlijk overdrijf ik, mijn punt is meer dat een groot deel van de Nederlanders naar mijn mening te veel onterecht wijzen naar mensen met een hoog salaris en het lijkt dat veel van de, vaak laagopgeleiden, een bijna communistisch nivelleringssysteem willen doorvoeren. Boetes naar inkomen, elke belasting naar inkomen enz enz.
Ik vind ook dat sommige mensen te veel verdienen in de publieke sector, maar verschil moet er wezen en deze mensen overal de schuld van geven en de hoge salarissen als oorzaak aanwijzen van de alsmaar stijgende kosten van de zorg is veel te simpel en ronduit belachelijk.
Het gaat niet om het wijzen naar mensen met een hoog salaris; het gaat om de vraag hoe terecht, hoe zuiver en hoe gepast dat hoge salaris is. Om maar letterlijk de titel van dat opinie-artikel te vertalen in een vraag: Hoe gepast is het dat een directeur van een zorginstellling een riant salaris opstrijkt en in een dikke Audi rijdt, terwijl de mensen in zijn instelling urenlang in hun eigen stront liggen? Ik zal mijn antwoord vast geven: totaal ongepast en moreel verwerpelijk.

Ik zou overigens geen enkel zinnig argument kunnen bedenken waarom een directeur van een zorginstelling meer dan 2,5 keer modaal (ik ben nog mild) moet verdienen. Geef zo'n man pakweg 80.000 euro jaarsalaris; prima. Maar waarom moet het soms wel drie, vier ton zijn?
pi_129573074
quote:
Dat dus, helemaal mee eens.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 10:59:15 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129573076
Als de zorg in het buitenland goedkoper was dan hier dan zouden ze er niet over piekeren de vergoeding stop te zetten, maar doordat het fraudegevoelig is en er voor de locatie absurde (Nederlandse) prijzen gedeclareerd worden krijg je dit dus.

Iets wat "toch wel vergoed wordt" is altijd duurder, ook in NL.... dus in landen waar men corruptie en fraude niet zo'n probleem vindt worden ze wel vrolijk van een NL zorgpas.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129573082
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik begrijp überhaupt niet hoe de staat last heeft van een buitenlandse dekking door commerciële partijen.
De kosten worden via verevening (deels) doorberekend aan de staat omdat verzekeraars verplicht zijn iedereen te accepteren in de basis verzekering.

Verder vraag ik me af of dit wel het bedrag gaat opleveren, zorg in het buitenland is vaak veel goedkoper dan hier. Als mensen meer hier blijven vanwege de kosten en dus hier meer ziek worden gaat het eerder geld kosten.
pi_129573107
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:59 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:

[..]

Dat dus, helemaal mee eens.
Buiten Europa is een verre reis?
Allah Al Watan Al Malik
pi_129573116
quote:
10s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

In elk geval verder dan binnen Europa.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:00:47 #52
358523 IkStampOpTacos
pi_129573119
quote:
15s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het gaat niet om het wijzen naar mensen met een hoog salaris; het gaat om de vraag hoe terecht, hoe zuiver en hoe gepast dat hoge salaris is. Om maar letterlijk de titel van dat opinie-artikel te vertalen in een vraag: Hoe gepast is het dat een directeur van een zorginstellling een riant salaris opstrijkt en in een dikke Audi rijdt, terwijl de mensen in zijn instelling urenlang in hun eigen stront liggen? Ik zal mijn antwoord vast geven: totaal ongepast en moreel verwerpelijk.

Ik zou overigens geen enkel zinnig argument kunnen bedenken waarom een directeur van een zorginstelling meer dan 2,5 keer modaal (ik ben nog mild) moet verdienen. Geef zo'n man pakweg 80.000 euro jaarsalaris; prima. Maar waarom moet het soms wel drie, vier ton zijn?
Geen idee, moet je hem daar op afrekenen of de mensen die hem aannemen? Wat denk je, dat hij zichzelf op die positie posteert?
-
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:00:55 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129573122
quote:
10s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129573140
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Goeie constatering.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:01:45 #55
358523 IkStampOpTacos
pi_129573141
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ja, Zwitserland is wel verder dan Griekenland ja. :7
-
pi_129573147
ik vind Turkije niet onder de 'verre reizen' vallen
pi_129573160
Tja, daar kun je over twisten maar je moet ergens een streep zetten. Ik ga nooit op vakantie dus voor mij is het geen probleem. Net als de accijnzen op bier en tabak. Gewoon niet roken en drinken, dan hoef je die extra tax ook niet te betalen.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:02:47 #58
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_129573170
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:58 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

ik had de tandarts er ook nog uitgegooit, vervolgens werden de tarieven losgelaten, en kreeg ik een rekening van 500 euro
Ik ben vorig jaar niet eens naar de tandarts geweest wegens de kosten.
Dit jaar even ingehaald, 1 gaatje dus niks gemist.
pi_129573171
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:59 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De kosten worden via verevening (deels) doorberekend aan de staat omdat verzekeraars verplicht zijn iedereen te accepteren in de basis verzekering.

Verder vraag ik me af of dit wel het bedrag gaat opleveren, zorg in het buitenland is vaak veel goedkoper dan hier. Als mensen meer hier blijven vanwege de kosten en dus hier meer ziek worden gaat het eerder geld kosten.
Dag mag je wel even verder uitleggen. Ik betaal daar toch ook premie voor? Dus welke kosten worden gedeeltelijk dan verhaald op de staat? Ik ga naar Marokko en word daar ziek. Er volgt een onderzoek door de arts. Die arts rekent 10 euro. 10 euro declareer ik bij de zorgverzekeraar. Hoe is dit anders dan een regulier onderzoek binnen Europa?
Allah Al Watan Al Malik
pi_129573177
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja, Zwitserland is wel verder dan Griekenland ja. :7
Hangt van je vertrekpunt af, maar beide liggen in Europa, dus wat is je punt?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129573180
Ga je nooit op vakantie? je bent toch van Sunweb...
pi_129573189
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Geen idee, moet je hem daar op afrekenen of de mensen die hem aannemen? Wat denk je, dat hij zichzelf op die positie posteert?
Dus een bestuurder hoeft geen empathie te hebben en mag gewoon lekker graaien en ander onethisch gedrag vertonen maar degene die de bestuurder aan het roer zetten mogen we wel daarop aanspreken? :')
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:04:16 #63
358523 IkStampOpTacos
pi_129573213
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:03 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hangt van je vertrekpunt af, maar beide liggen in Europa, dus wat is je punt?
Oh wacht, dacht dat het over EU ging. My bad. o|O
-
pi_129573241
Goed plan, grootschalige zorg in een ver buitenland werkt fraude in de hand.

quote:
AMSTERDAM - Zorgverzekeraar Agis doet in Marokko zaken met een corrupt netwerk van klinieken. Agis dwingt Nederlandse verzekerden in Marokko zich te laten verzorgen door bevriende artsen tegen te hoge kosten. Dit blijkt uit getuigenverklaringen in een dossier over misstanden bij Agis in Marokko in het bezit van de Volkskrant.

Uit de verklaringen, onder meer van verzekerden, blijkt dat patiënten in Marokko door Agis consequent worden doorverwezen naar klinieken die te hoge bedragen vragen. Toen een man niet het tienvoudige wilde betalen voor een bloedonderzoek, zei de verpleegkundige: 'Wat zeurt u nou meneer, Agis betaalt toch?'

Belangenverstrengeling
Opnamen worden onnodig lang gerekt, patiënten worden onnodige behandelingen opgedrongen. Vaak moeten patiënten vanuit het hele land gebruik maken van een ambulancedienst uit Casablanca, in het bezit van de hoofdarts van Agis. Hier zou sprake zijn van belangenverstrengeling. Zo werd de zieke moeder van Halafi Ouhammou door half Marokko gesleept per ambulance. Na een lijdensweg van weken, overleed zij vlak na repatriëring naar Nederland.

Verzekerden die zich bij het steunpunt van Agis in Marokko melden krijgen te horen dat een behandeling alleen vergoed wordt als zij naar bepaalde klinieken gaan. Deze klinieken - in Casablanca - leveren volgens ingevoerde bronnen niet per se kwalitatief de beste zorg. Uit de verklaringen komt een beeld naar voren van een cultuur van steekpenningen, monopolies en vriendjespolitiek. Dit alles onder toeziend oog van de directeur van het Agis-steunpunt ter plaatse, dat in 2000 zijn deuren opende vanwege de toenemende vraag naar zorg in het land van herkomst van vooral oudere migranten.

Agis, sinds 2008 onderdeel van verzekeraar Achmea, heeft zo'n 130 duizend Nederlandse Marokkanen in haar bestand. 'Wij herkennen de klachten', zegt de woordvoerder van Agis. 'Die hebben wij serieus onderzocht.' Op de uitkomsten van dat onderzoek wil zij niet ingaan. Agis heeft wel prijs- en kwaliteitsafspraken met klinieken gemaakt, aldus de woordvoerder.
http://www.volkskrant.nl/(...)gis-in-Marokko.dhtml
pi_129573265
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:05 schreef Wokkel het volgende:
Goed plan, grootschalige zorg in een ver buitenland werkt fraude in de hand.

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)gis-in-Marokko.dhtml
Oud nieuws, irrelevant en ook vrij goed opgepakt door Agis.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:06:12 #66
358523 IkStampOpTacos
pi_129573266
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus een bestuurder hoeft geen empathie te hebben en mag gewoon lekker graaien en ander onethisch gedrag vertonen maar degene die de bestuurder aan het roer zetten mogen we wel daarop aanspreken? :')
Dat zeg ik niet. Die bestuurder wil ook gewoon een zo hoog mogelijk salaris, dat wil iedereen... Dat de RvB of de directie daarmee akkoord gaat is toch prima voor hem. Wat verwacht je dan? Dat hij zo laag mogelijk inzet bij eventuele salarisonderhandelingen? Doe jij zeker ook. :')
-
pi_129573312
quote:
14s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Oud nieuws, irrelevant en ook vrij goed opgepakt door Agis.
Zeker wel relevant. Het ligt voor de hand dat een land met goedkopere zorg de toerist maar wat graag wat langer in een (voor lokale begrippen) duur ziekenhuis houdt om zo extra geld binnen te slepen.
pi_129573320
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dag mag je wel even verder uitleggen. Ik betaal daar toch ook premie voor? Dus welke kosten worden gedeeltelijk dan verhaald op de staat? Ik ga naar Marokko en wordt daar ziek. Er volgt een onderzoek door de arts. Die arts rekent 10 euro. 10 euro declareer ik bij de zorgverzekeraar. Hoe is dit anders dan een regulier onderzoek binnen Europa?
De verevening vindt plaats voor de hele basisverzekering. Het is een fonds waaruit verzekeraars betaald worden op basis van de risicoanalyse van hun cliënten, de overheid stort daar ook geld in. Als de kosten voor de basisverzekering dalen, omdat er minder gedekt wordt, hoeft de overheid minder in dat fonds te storten.
pi_129573343
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:07 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Zeker wel relevant. Het ligt voor de hand dat een land met goedkopere zorg de toerist maar wat graag wat langer in een (voor lokale begrippen) duur ziekenhuis houdt om zo extra geld binnen te slepen.
Knap, want Agis is hier toch echt de boosdoener, die toeristen dwingt om bepaalde klinieken juist te bezoeken - mooie twist van het artikel.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:09:53 #70
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_129573369
quote:
AOW'ers die in het buitenland wonen hebben soms een verplichte zorgverzekering in Nederland. Het gaat om landen waar Nederland een verdrag mee heeft gesloten (alle EER-landen, Turkije, Marokko, de ex-Joegoslavische staten en nog een aantal). Ouderen hebben meer ziektekosten, ook als ze in Turkije wonen. AOW'ers die in een ander land wonen moeten nu al zelf een verzekering afsluiten, en vallen dus ook niet onder deze bezuiniging. Hetzelfde geldt voor ouderen die in een Europees land wonen, want die blijven verzekerd.
pi_129573377
quote:
14s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:08 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Knap, want Agis is hier toch echt de boosdoener - mooie twist van het artikel.
Het mes snijdt dus aan twee kanten, zorgverzekeraars die een loopje nemen met de waarheid krijgen geen geld meer en klinieken die toeristen maar wat graag (onnodig) vertroetelen ook niet.

Win-win voor de overheid en dus voor de belastingbetaler.
pi_129573414
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:10 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het mes snijdt dus aan twee kanten, zorgverzekeraars die een loopje nemen met de waarheid krijgen geen geld meer en klinieken die toeristen maar wat graag (onnodig) vertroetelen ook niet.

Alleen gaat het hier niet om de frauduleuze praktijken. Bovendien behoud je die ook als je er een extra kostenplaatje aan plakt. De enige die de dupe is, is dus de zieke Kees of Achmed - die een extra verzekering moet afsluiten en dus het risico loopt genaaid te worden door zowel verzekeraar als dergelijke klinieken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_129573420
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Die bestuurder wil ook gewoon een zo hoog mogelijk salaris, dat wil iedereen... Dat de RvB of de directie daarmee akkoord gaat is toch prima voor hem. Wat verwacht je dan? Dat hij zo laag mogelijk inzet bij eventuele salarisonderhandelingen? Doe jij zeker ook. :')
Ik ben wel realistisch genoeg om mijn eigen beperkingen te weten en dat houdt dus in dat ik geen aansturende managementfunctie ambieer. (maar dan ben ik natuurlijk weer de uitzondering :') )

Hoe oud ben jij? Heb je uberhaubt ooit wel al eens in een bedrijf/organisatie gewerkt waarbij je ziet dat er bij veel organisaties teveel omhoog gevallen managers zijn die inhoudelijk/ aansturend gewoon niets bijdragen en de meeste bedrijven vaak draaien op het kader.

Het zijn voornamelijk papieren wijsheden die ik je zie spuien gespeend van enige realisitische praktijkervaringen.
pi_129573423
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik vind dat je de vraag - eigenlijk een morele / ethische kwestie - op deze manier wel érg gemakkelijk ontwijkt. Wie wie aanneemt, vind ik niet zo bijster relevant. Het is meer dat er een wijdverspreide cultuur is waarin dit soort zaken normaal wordt gevonden. Kijk maar de top van de bankenwereld; daar zie je een zelfde soort wereldvreemdheid. De diverse managerslagen weten voortreffelijk hun riante salarissen te beredeneren...

En wat dat posteren betreft: natuurlijk speelt het netwerk daarbij een rol. Regelmatig gaat het om mensen die elkaar ergens goed van kennen. De directeur heeft nog wel een vriendje die in de Raad van Commissarissen wil gaan zitten. Of omgekeerd.
pi_129573431
goh wat fijn, wel binnen europa verzekerd.
dat is als zeggen, je bent nog wel in eigen land verzekerd. want heel europa is tegenwoordig je eigen land.

echt waardeloos dit. betekend gewoon dat je nog een extra verzekering erbij moet nemen, als je misschien af en toe buiten europa wilt reizen. dat heet dan bezuinigingen, minder geven voor dezelfde zorgpremie.

of, en zo zal dat ook wel vaak gaan, dat mensen buiten europa iets krijgen en dan met gigantische problemen komente zitten in het buitenaldn, omdat ze niet verzekerd zijn.
pi_129573449
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:01 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind Turkije niet onder de 'verre reizen' vallen
Ik wel. Turkije ligt voor 95 procent buiten Europa. Je moet bovendien ergens een grens trekken. En het lijkt me handiger om dat per land te doen dan met een passer op de landkaart te gaan knoeien.
pi_129573475
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:10 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Zowieso een kul argument om corruptie tegen te gaan. In elke voorwaarde staat gewoon heel helder dat de zorgkosten vergoed worden zolang de behandeling niet boven het normbedrag voor eenzelfde behandeling in Nederland uitstijgt.

Ofwel, als dat niet gebeurt zijn we DUS goedkoper uit door daar behandeld te worden.
pi_129573524
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:08 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De verevening vindt plaats voor de hele basisverzekering. Het is een fonds waaruit verzekeraars betaald worden op basis van de risicoanalyse van hun cliënten, de overheid stort daar ook geld in. Als de kosten voor de basisverzekering dalen, omdat er minder gedekt wordt, hoeft de overheid minder in dat fonds te storten.
Ehm, maar die kosten worden dan anders toch in Nederland gemaakt? Tegen vaak nog veel hogere tarieven? Kost dat dan niet meer geld?
Allah Al Watan Al Malik
pi_129573525
Beste Elfletterig,

Je hóeft niet elk topic dat iets met "zorg" te maken heeft om te buigen in een discussie over graaiende bestuurders. Het heeft nu ook weer eigenlijk helemaal niets te maken met het onderwerp van dit topic. Oh ja, en aangezien er het woord "Marokko" in de OP staat: voor een Marokkanenbash geldt wat mij betreft hetzelfde.

Groetjes, DonJames
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:16:26 #80
358523 IkStampOpTacos
pi_129573538
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben wel realistisch genoeg om mijn eigen beperkingen te weten en dat houdt dus in dat ik geen aansturende managementfunctie ambieer. (maar dan ben ik natuurlijk weer de uitzondering :') )

Hoe oud ben jij? Heb je uberhaubt ooit wel al eens in een bedrijf/organisatie gewerkt waarbij je ziet dat er bij veel organisaties teveel omhoog gevallen managers zijn die inhoudelijk/ aansturend gewoon niets bijdragen en de meeste bedrijven vaak draaien op het kader.

Het zijn voornamelijk papieren wijsheden die ik je zie spuien gespeend van enige realisitische praktijkervaringen.
Ja, ik werk bij de GGZ en als je wil weten waarom de kosten van de geestelijke gezondheidszorg zijn verdubbeld de laatste tijd kan ik je het zo vertellen. Wat betreft het bestuur, ja daar zitten veel incompetente mensen bij, hier is veel onderling gesteggel en geruzie. Hoeveel die mensen verdienen is mij onduidelijk, het dan ook geen instelling van de overheid maar een bedrijf die z'n inkomsten louter uit de AWBZ en andere regelingen haalt. Zie daar de ongecontroleerde toename van de kosten in de zorg.
-
  † In Memoriam † donderdag 1 augustus 2013 @ 11:17:23 #81
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_129573570
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 10:37 schreef mvdejong het volgende:

[..]

+10
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_129573645
quote:
10s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ehm, maar die kosten worden dan anders toch in Nederland gemaakt? Tegen vaak nog veel hogere tarieven? Kost dat dan niet meer geld?
De vraag is hoe de extra kosten die jij noemt zich verhouden tot de besparing van de gemaakte kosten in het buitenland die nu niet meer gedekt worden. Als mensen naar het buitenland blijven gaan is het een besparing, als mensen de kosten nu in Nederland gaan maken kost het meer geld. Persoonlijk denk ik dat men dit niet kan inschatten maar ik ben ook bang dat de besparing zwaar gaat tegenvallen.
pi_129573653
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dag mag je wel even verder uitleggen. Ik betaal daar toch ook premie voor? Dus welke kosten worden gedeeltelijk dan verhaald op de staat? Ik ga naar Marokko en word daar ziek. Er volgt een onderzoek door de arts. Die arts rekent 10 euro. 10 euro declareer ik bij de zorgverzekeraar. Hoe is dit anders dan een regulier onderzoek binnen Europa?
Hmm, ja, nu zijn de mensen die buiten Europa gaan de dupe ervan. Een ieder betaalt premie, nietwaar?

Dus degene die iets verder reist mag zijn een aanvullende verzekering afsluiten en de camper die niet verder dan Frankrijk komt, krijgt alles vergoed? Ietwat oneerlijk.
pi_129573679
quote:
15s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:12 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik wel. Turkije ligt voor 95 procent buiten Europa. Je moet bovendien ergens een grens trekken. En het lijkt me handiger om dat per land te doen dan met een passer op de landkaart te gaan knoeien.
Maar waarom die grens op een kunstmatig lijntje als Europa? Doe dan óf elke zorg in het buitenland wordt niet meer vergoed óf alle zorg in het buitenland wordt vergoed.
pi_129573698
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:20 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De vraag is hoe de extra kosten die jij noemt zich verhouden tot de besparing van de gemaakte kosten in het buitenland die nu niet meer gedekt worden. Als mensen naar het buitenland blijven gaan is het een besparing, als mensen de kosten nu in Nederland gaan maken kost het meer geld. Persoonlijk denk ik dat men dit niet kan inschatten maar ik ben ook bang dat de besparing zwaar gaat tegenvallen.
Zeker als we rekening gaan houden met het eigen risico. Maar goed, het geeft de verzekeraars weer een extra inkomstenbron. En daar is zij natuurlijk minister voor - en nogmaals, dan ben ik benieuwd hoe de verzekeraars dat in de praktijk gaan aanpakken. Moet ik mij het hele jaar 'voor het buitenland' verzekeren of kan dat ook voor twee weken.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:22:23 #86
358523 IkStampOpTacos
pi_129573699
quote:
15s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:21 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Maar waarom die grens op een kunstmatig lijntje als Europa? Doe dan óf elke zorg in het buitenland wordt niet meer vergoed óf alle zorg in het buitenland wordt vergoed.
En als je een ongeluk hebt in Nederland op de grens met Duitsland maar je wordt naar een Duits ziekenhuis gebracht omdat die dichter in de buurt is / meer capaciteit heeft? Dan ben je dus fucked wil je zeggen?
-
pi_129573703
Bovendien, zorg in Engeland is goedkoper dan zorg in Turkije bijvoorbeeld. Dus de zorgkosten in Turkije worden niet meer vergoed, maar de zorgkosten in Engeland wél? Eigenlijk ben je dan duurder uit dan wanneer je het andersom zou doen.
pi_129573752
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:22 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

En als je een ongeluk hebt in Nederland op de grens met Duitsland maar je wordt naar een Duits ziekenhuis gebracht omdat die dichter in de buurt is / meer capaciteit heeft? Dan ben je dus fucked wil je zeggen?
Duitsland valt ook onder het buitenland. Men wilt blijkbaar ergens een lijn trekken. Waarom de lijn dan een kunstmatig lijntje als Europa is, is mij ook een raadsel.

Als je écht kosten wil besparen, dan moet je buitenlandse zorg in goedkope landen (Turkije, Mexico, etc) wél vergoeden en buitenlandse zorg in dure landen (Spanje, Italie, etc) niet meer vergoeden.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:24:39 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129573761
Vroeger.... als in toen er nog ziekenfonds en particulier was, moest je je medische kosten in het buitenland ook apart gewoon verzekeren. Dat deed je bij je reisverzekering.... en nog steeds is het bij een reisverzekering een optie om medische kosten mee te verzekeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129573784
Gelukkig ben ik voor de auto nog wel verzekerd in 'het buitenland',
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:25:44 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129573801
quote:
10s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:22 schreef Zienswijze het volgende:
Bovendien, zorg in Engeland is goedkoper dan zorg in Turkije bijvoorbeeld. Dus de zorgkosten in Turkije worden niet meer vergoed, maar de zorgkosten in Engeland wél? Eigenlijk ben je dan duurder uit dan wanneer je het andersom zou doen.
Als de zorg in Engeland goedkoper is dan de zorg in Turkije dan klopt er iets niet, en dan weet je dat je in Turkije met je Nederlandse zorgpas naar een duur privéziekenhuis gebracht wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129573810
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:24 schreef Leandra het volgende:
Vroeger.... als in toen er nog ziekenfonds en particulier was, moest je je medische kosten in het buitenland ook apart gewoon verzekeren. Dat deed je bij je reisverzekering.... en nog steeds is het bij een reisverzekering een optie om medische kosten mee te verzekeren.
Echter, toen betaalde je je ook niet helemaal lijp aan een 'basisverzekering'. Vergelijking gaat mank.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:26:11 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129573819
quote:
10s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:25 schreef Mutant01 het volgende:
Gelukkig ben ik voor de auto nog wel verzekerd in 'het buitenland',
Ook niet onbeperkt, kijk maar eens na op je groene kaart.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129573823
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zeker als we rekening gaan houden met het eigen risico. Maar goed, het geeft de verzekeraars weer een extra inkomstenbron. En daar is zij natuurlijk minister voor - en nogmaals, dan ben ik benieuwd hoe de verzekeraars dat in de praktijk gaan aanpakken. Moet ik mij het hele jaar 'voor het buitenland' verzekeren of kan dat ook voor twee weken.
Mwauh, de problematiek ligt mijn inziens niet bij de zorgverzekeraars. Dit is weer één van de vele maatregelen die het hersenloze kabinet neemt; de zorgverzekeraars hebben dit idee niet geponeerd.

Ik vraag mij inderdaad ook af hoe dat in de praktijk gaat. Je gaat even voor een vakantie of een zakenreis iets verder dan het Europees kunstmatig lijntje en je dient direct een aanvullende zorgverzekering in te kopen ofzo? En de camper die niet verder in z'n hele leven dan Frankrijk komt heeft geen extra kosten?
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:27:13 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129573850
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Echter, toen betaalde je je ook niet helemaal lijp aan een 'basisverzekering'. Vergelijking gaat mank.
Mwah, als je net onder de ziekenfondsgrens zat betaalde je een stuk meer dan wanneer je net boven de grens zat en particulier was.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_129573876
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als de zorg in Engeland goedkoper is dan de zorg in Turkije dan klopt er iets niet, en dan weet je dat je in Turkije met je Nederlandse zorgpas naar een duur privéziekenhuis gebracht wordt.
Typfout, de zorg in Engeland is natuurlijk duurder dan Turkijke (o.a. hogere loonkosten).

Enfin, wat ik wil zeggen, is als je écht op buitenlandse zorg wil bezuinigen dan moet je ook naar de prijs kijken. De zorg in Turkije is goedkoper dan die van Engeland, dus je zou de zorg in Engeland dan niet meer moeten vergoeden en de zorg in Turkije wel.
pi_129573878
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mwah, als je net onder de ziekenfondsgrens zat betaalde je een stuk meer dan wanneer je net boven de grens zat en particulier was.
Het gaat om de kosten in het algemeen. We zijn nu wel degelijk veel meer kwijt aan dezelfde vorm van zorg dan destijds het geval was.
Allah Al Watan Al Malik
pi_129573900
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook niet onbeperkt, kijk maar eens na op je groene kaart.
Niet onbeperkt, dat klopt - ook zo arbitrair. Maar gelukkig wel in de landen waar ik naartoe reis.
Allah Al Watan Al Malik
pi_129573937
Turken en Marokkanen naaien dus. Turkije is ook zoveel verder dan Griekenland..
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_129574015
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het gaat om de kosten in het algemeen. We zijn nu wel degelijk veel meer kwijt aan dezelfde vorm van zorg dan destijds het geval was.
Effe quoten:

De premie bleef echter alleen betaalbaar doordat via het abonnementssysteem een lagere prijs voor medisch zorg werd bedongen, dan de eigenlijke kostprijs. Voor artsen, specialisten en apothekers was het ziekenfondssysteem dus niet altijd onverdeeld gunstig, hoewel ze er wel een min of meer gegarandeerd deel van hun inkomen uit ontvingen. De onderhandelingen tussen ziekenfondsen en medici over de ziekenfondstarieven voor medische zorg verliepen over het algemeen vrij moeizaam en leidden een aantal keren tot heftige conflicten. De lagere inkomsten uit de ziekenfondspraktijk werd door de meeste medici gecompenseerd door hogere tarieven voor particulier patiënten.
pi_129574024
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:30 schreef De_Coulance het volgende:
Turken en Marokkanen naaien dus. Turkije is ook zoveel verder dan Griekenland..
Het is niet per se Turken en Marokkanen naaien, maar het is wel heel onzinnig om dat lijntje op een kunstmatig iets als Europa te trekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')