FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Airbus #4 Waar KLM achter de feiten aanloopt
Sunri5edonderdag 1 augustus 2013 @ 09:36
3719759581_0d78cedbb9_z.jpg?zz=1

quote:
Emirates wil tweede A380 naar Schiphol

De Arabische vliegmaatschappij Emirates wil volgend jaar een tweede luchtreus A380 dagelijks tussen Dubai en Schiphol inzetten. Opnieuw een aanval op KLM in haar thuishaven.

Emirates is nog steeds de enige die met de dubbeldeks Airbus voor ruim 500 passagiers zeven dagen per week op Schiphol vliegt. KLM vindt dat de luchthaven een oneerlijke concurrent met financiele steun binnenhaalt. Volgens topman Peter Hartman verkeerde keuzes. „Wij worden in Dubai tegengewerkt.”

„Onzin”, zegt Benelux-directeur Raymond van der Veer van het winstgevende Emirates. „Er is een gelijk speelveld. Wij strijden met open vizier. Schiphol doet er verstandig aan nieuwe spelers te verwelkomen. Dat is ook goed voor de consumen, het houdt de prijzen scherp.”

Emirates vliegt nu drie jaar naar Amsterdam, eerst met een Boeing 777 en sinds afgelopen zomer met de A380, het grootste passagiersvliegtuig. Daarvan komt er in 2014 eentje bij, is volgens Van der Veer het plan. „We hebben meer dan negentig van deze joekels besteld. Die moeten wel vliegen.”

Schiphol is volgens hem voor Emirates interessant om reizigers via Dubai naar verre bestemmingen in Azië, Afrika en Australië te vervoeren. „Ook bijvoorbeeld naar Indonesië en Sri Lanka. Andersom brengen we onder meer veel Indiërs hierheen.”

Van der Veer legt de KLM-kritiek naast zich neer. „Nederlandse maatschappijen vliegen ook naar Dubai. Het is een vrije route.” Etihad Airways, waarmee Air France KLM samenwerking zoekt, start volgende week vluchten tussen Abu Dhabi en Schiphol. Die moeten de groei van Emirates en Dubai wat afzwakken.
Thetallguydonderdag 1 augustus 2013 @ 10:31
Over dat KLM niet innovatief was had ik vorige maand al een aantal punten:

quote:
14s.gif Op woensdag 19 juni 2013 20:45 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Probeer eens met Emirates van Amsterdam naar Trondheim te vliegen. Of New York naar Buenos Aires. Of Belgrado naar Eindhoven. Of Parijs naar San Fransisco. Het is niet dat ze omdat ze met tig A380s vliegen gelijk de wereld domineren. Europa-Azie/Afrika/Kangaroo doen ze wat dat betreft lekker ja, maar echt innovatief is het ook niet.

Paar KLM plusjes ;)
-webcare in 8? talen 24/7
-meet&seat
-maaltijden preorder in economy
-passbook ondersteuning in de iOS app (sinds vandaag)
-paid luggage intra-europa, of je het leuk vindt of niet, ze zijn wel voorlopers in Europa
-vliegen op biofuel (mix)
-een van de hoogste aircraft utilization rates wereldwijd (longhaul) ik geloof dat een kist gemiddeld 17 van de 24u vliegend is
Men is bezig de vernieuwde WBC uit te rollen. OK, ze hebben geen A380 maar als je hiermee innoverend bent :')
#ANONIEMdonderdag 1 augustus 2013 @ 11:39
Enige reden dat ik nog vrij veel met KLM vlieg is omdat het onze nationale vliegtuigmaatschappij is waar ik als kind al in vloog en het een zekere mate van stabiele zekerheid heeft inzake veiligheid en alles wat ermee te maken heeft. Qua service e.d. vind ik ze hopeloos verouderd en achter de feiten aanlopen als ik dat vergelijk met andere vliegtuigmaatschappijen waar ik mee gevlogen heb.

Van Panam (bestaat niet meer) tot Lufthansa, tot British/Virgin Airways,JAL tot uiteindelijk Emirates,daar ervaar je meer waar voor je geld is mijn ervaring.
Woodsdonderdag 1 augustus 2013 @ 17:30
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 06:04 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Sinds 2010 vliegt Emirates al op AMS.
Niet met de A380 :P
Mylenedonderdag 1 augustus 2013 @ 17:40
Die topman van Emirates zei eerder in een interview dat New York via A'dam ook wel een optie zou zijn.
#ANONIEMvrijdag 2 augustus 2013 @ 12:27
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 09:36 schreef Sunri5e het volgende:
3719759581_0d78cedbb9_z.jpg?zz=1

Een bijna karakteristieke foto die de TT eer aandoet.
A new sheriff comes to town. ;)
Iemand91vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:34
Maar de 747 schopt nog steeds kont.

Jammer dat de efficiënte zo achter loopt op de andere toestellen. Heel erg jammer, want de -8 wordt nauwelijks verkocht dus over een jaar of 10 zal de 747 een curiositeit worden ;( ...

(De 747's zijn bij KLM toch al vrij oud en overal gaan de -400 eruit. Brandstofprijzen worden gewoon te hoog (en zullen alleen nog maar stijgen) dus moeten ze over op efficiëntere toestellen.
Pax ombouwen naar vracht gebeurd ook al niet meer dus weg = weg).

Oh, een Virtual Tour in een Emirates A380.

EDIT: Face-off! 8-)

Ik zat liever in die A318 though...

[ Bericht 18% gewijzigd door Iemand91 op 02-08-2013 13:58:10 ]
The_strangervrijdag 2 augustus 2013 @ 15:48
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 12:27 schreef Iwanius het volgende:

[..]
A new sheriff comes to town. ;)
Alleen jammer dat de sheriff weinig goeds in petto heft voor zowel de town als het land... Maar daar komen we over 5 tot 10 jaar wel achter (helaas).
Mylenevrijdag 2 augustus 2013 @ 19:47
quote:
DUBAI - Luchtvaartmaatschappij Emirates vliegt vijf jaar met de Airbus A380. Op 1 augustus 2008 vloog Emirates voor het eerst met de dubbeldekker naar New York. Volgens de maatschappij vlogen inmiddels zo’n 18 miljoen passagiers in het grootste commerciële passagiersvliegtuig. Het toestel doet ook Amsterdam aan.

De maatschappij uit Dubai heeft op dit moment 35 A380’s in actieve dienst. In een speciale A380 hangar in Toulouse bij Airbus wordt dagelijks gewerkt aan de afbouw van nog eens 55 A380’s voor Emirates.

Routenetwerk
Het volledige overzicht van de A380 bestemmingen omvat Dubai, Amsterdam, Auckland, Bangkok, Beijing, Brisbane, Hong Kong, Jeddah, Kuala Lumpur, Londen Heathrow, Manchester, Melbourne, Moskou, München, New York JFK, Parijs, Rome, Seoul, Singapore, Shanghai, Sydney en Toronto.

In de komende maanden zal het A380 routenetwerk uitgebreid worden naar Brisbane (1 oktober), Los Angeles (2 december), Mauritius (16 december) en Zürich vanaf (1 januari 2014).

Feiten
Het PR-bureau van Emirates heeft enkele feiten op een rijtje gezet over de toestellen in dienst van de golfmaatschappij:

Dagelijks doen 7.000 cabine personeelsleden en zo’n 670 piloten dienst op de A380.
In de afgelopen vijf jaar van exploitatie, zijn er bijna 20 miljoen maaltijden geserveerd tijdens de 20.000 reizen, verspreid over 265 miljoen kilometer.
In totaal zijn er 37 vliegvelden bezocht, hetzij voor lijnvluchten, eenmalige speciale gelegenheden of als gevolg van omleidingen.
Het meest populaire item, onder de passagiers die ooit in het bovendek van de A380 met Emirates gevlogen hebben, is de Onboard Lounge.
Alle Emirates A380s zijn uitgerust met WiFi.
De A380s langste non-stop route binnen het Emirates netwerk is naar New York, een vlucht van 11.023 km die 13 uur en 26 minuten duurt. De kortste A380 route is tussen Hong Kong en Bangkok, een afstand van 1900 kilometer met een vliegtijd van twee uur en 20 minuten.

Verder werd aan boord geserveerd:

Broodjes: 14.000.000
Verse fruitmanden: 22.438
Vaasjes met verse bloemen: 157.062
Kaviaar blikken (30 gram): 210.477 of 6.314 kilogram
Scheersetjes: 224.414
Tandenborstels: 1.009.767
Cornflakes pakjes: 516.061
Pakken koffie: 2.153.988
Theezakjes: 4.375.237
Suikerzakjes: 6.731.580
Babyvoedingspotjes: 538.500
bron

Op bron klikken voor Google street view van de A380.

En dan dit: KLM vliegt voor het eerst met vernieuwde World Business Class

Ik word er niet echt warm van.

wbc7.jpg

wbc4.jpg
Woodsvrijdag 2 augustus 2013 @ 20:47
Is het nou zo dat KLM doodleuk geen geld heeft of geen 'zin' heeft in de aankoop van nieuwe toestellen?
Iemand91vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:02
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 19:47 schreef Mylene het volgende:
Op bron klikken voor Google street view van de A380.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 13:34 schreef Iemand91 het volgende:
Oh, een Virtual Tour in een Emirates A380.
;)
quote:
Ik word er niet echt warm van.
Helaas met geen van beide ervaring maar ik vind het denk mooier dan die kitch van Emirates. (puur afgaand op uiterlijk)
Mooi simpel en strak dit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 20:47 schreef Woods het volgende:
Is het nou zo dat KLM doodleuk geen geld heeft of geen 'zin' heeft in de aankoop van nieuwe toestellen?
Fokker 70's gaan eruit en worden vervangen door Embraers.
MD-11 gaat eruit en wordt vervangen door A330's en 777's (paar in de order).
Verder komen er nog A350's en 787's.

Hoewel ze nu dus een gedeeltelijk nieuw interieus krijgen gaan de 747's over paar jaar ook wel uit. Die moeten (waarschijnlijk) ook vervangen worden door iets nieuws.
Bovendien is meerderheid van KLM's 747's een combi dus ze moeten ook wat voor vracht gaan verzinnen (ombouwen van pax naar volledig cargo gebeurd ook niet meer dus een paar 747's ombouwen gaat ook niet gebeuren).

Lijkt me voor een kleine maatschappij als KLM toch aardige nummers.
Bovendien; waarom zou KLM een grotere vloot moeten hebben?
Alles wijst erop dat ze dat totaal niet nodig hebben.

[ Bericht 23% gewijzigd door Iemand91 op 02-08-2013 21:07:50 ]
Woodsvrijdag 2 augustus 2013 @ 21:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:02 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[..]

;)

[..]

Helaas met geen van beide ervaring maar ik vind het denk mooier dan die kitch van Emirates. (puur afgaand op uiterlijk)
Mooi simpel en strak dit.

[..]

Fokker 70's gaan eruit en worden vervangen door Embraers.
MD-11 gaat eruit en wordt vervangen door A330's en 777's (paar in de order).
Verder komen er nog A350's en 787's.

Hoewel ze nu dus een gedeeltelijk nieuw interieus krijgen gaan de 747's over paar jaar ook wel uit. Die moeten (waarschijnlijk) ook vervangen worden door iets nieuws.
Bovendien is meerderheid van KLM's 747's een combi dus ze moeten ook wat voor vracht gaan verzinnen (ombouwen van pax naar volledig cargo gebeurd ook niet meer dus een paar 747's ombouwen gaat ook niet gebeuren).

Lijkt me voor een kleine maatschappij als KLM toch aardige nummers.
Bovendien; waarom zou KLM een grotere vloot moeten hebben?
Alles wijst erop dat ze dat totaal niet nodig hebben.
Heeft KLM dan geen potentie om te groeien, Schiphol is groot genoeg lijkt me daarvoor. Bovendien als je nieuwe vliegtuigen aanschaft kan je op den duur toch meer mensen transporteren tegenover lagere prijzen. Als ik het zo lees zijn bijv. de 777 aardig vergelijkbaar met de huidige 747, het is maar hoe je het inricht.

Als ik die interviews laatst zag met ondermeer Eurlings blijven ze maar hameren op de cargo, heeft het dan geen zin om de 747 totaal om te bouwen naar cargo en nieuwe 777 in te zetten?
blingbling11vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:33
Nope, KLM vliegt nu met 4 ERF's, en doet de rest met combi's omdat ze anders te veel capaciteit hebben.
Iemand91vrijdag 2 augustus 2013 @ 22:02
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:12 schreef Woods het volgende:
Heeft KLM dan geen potentie om te groeien, Schiphol is groot genoeg lijkt me daarvoor.
KLM heeft nog wel ruimte om te groeien; maar wel moeilijk. Het geeft sowieso veel problemen daar; denk aan het gedoe over de Polderbaan, vliegroutes, taxibaan naar de Polderbaan, geluidsoverlast enz. enz. Verder nog boeken vol met regels.

Het gaat ook niet alleen wat ze fysiek aankunnen. KLM doet samen met Air France welke op haar beurt toch wel de grote routes en vliegtuigen heeft. Wil KLM concurreren dan moet ze iets unieks hebben. Lage prijzen, comfort, ledenprogramma's of whatever.
Lage prijzen gaat moeilijk; westerse maatschappijen hebben dat sowieso tegen t.o.v. bijvoorbeeld Emirates. Er is gewoon veel overhead bij KLM (en andere maatschappijen).

Kort gezegd; er moet een markt wezen voordat KLM kan/wil uitbreiden.
quote:
Bovendien als je nieuwe vliegtuigen aanschaft kan je op den duur toch meer mensen transporteren tegenover lagere prijzen. Als ik het zo lees zijn bijv. de 777 aardig vergelijkbaar met de huidige 747, het is maar hoe je het inricht.
Sterker nog, in de 777-300ER gaan 425 passagiers, in de 747-combi 275 en de 747 415.
Verder is de 777 zuiniger (2 versus 4 motoren) en nieuwer. De 777 is eigenlijk op alle (financiële, praktische) zaken veel beter dan de 747. Er gaan dus meer in een 777 welke ook nog eens zuiniger is.

Daarom heeft Boeing zélf de 747-8 deels de das omgedaan; hun eigen 777 is gewoon efficiënter.

Maar goed, een 747 verkopen levert niet bijzonder veel meer op, en een nieuwe 777 (à ¤260 - 315 miljoen) moet de aanschafkosten natuurlijk wel weer uitgehaald worden (al zal dat ook steeds beter gaan met de oplopende kosten van brandstof en de 747)
quote:
Als ik die interviews laatst zag met ondermeer Eurlings blijven ze maar hameren op de cargo, heeft het dan geen zin om de 747 totaal om te bouwen naar cargo en nieuwe 777 in te zetten?
Ombouwen doen ze geloof ik niet meer. Kan niet meer uit geloof ik.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:33 schreef blingbling11 het volgende:
Nope, KLM vliegt nu met 4 ERF's, en doet de rest met combi's omdat ze anders te veel capaciteit hebben.
Blijft wel dat als de 747-combi's eruit gaan (15 v.d. 22 stuks) dat het vrachtgedeelte waarschijnlijk wel opgevangen moet worden...
Tinos85vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:25
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 17:30 schreef Woods het volgende:

[..]

Niet met de A380 :P
Dat zei je niet :P
#ANONIEMzaterdag 3 augustus 2013 @ 16:55
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 19:47 schreef Mylene het volgende:

Ik word er niet echt warm van.

wbc7.jpg
wbc4.jpg
article-0-18D902D7000005DC-440_308x745.jpg

I.i.g. zal Doutzen Kroes verheugd zijn omdat ze nu tenminste helemaal plat kan gaan.

Ik zelf vind het een monstert na de maaltijd oplossing want andere vliegtuigmaatschappijen hebben deze opzet voor hun 1st & business class allang. Had KLM nou echt niet iets beters kunnen bedenken ? |:(

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2013 16:56:22 ]
staticzaterdag 3 augustus 2013 @ 18:34
quote:
6s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:39 schreef Iwanius het volgende:
Enige reden dat ik nog vrij veel met KLM vlieg
Welke status heb je?

Al zal daar waarschijnlijk geen antwoord op komen. :')
Iemand91zaterdag 3 augustus 2013 @ 20:11
quote:
15s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 16:55 schreef Iwanius het volgende:
Ik zelf vind het een monstert na de maaltijd oplossing want andere vliegtuigmaatschappijen hebben deze opzet voor hun 1st & business class allang. Had KLM nou echt niet iets beters kunnen bedenken ? |:(
Wat is beter dan stoelen ruim en efficiënt opstellen in een vliegtuig met nieuwe bekleding en aankleding van de cabine?
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 18:34 schreef static het volgende:
Al zal daar waarschijnlijk geen antwoord op komen. :')
:D
Woodszaterdag 3 augustus 2013 @ 20:19
26 stoelen in 1st class, vraag me af of die elke keer minimaal zo 3/4 vol zitten..
Iemand91zaterdag 3 augustus 2013 @ 20:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:19 schreef Woods het volgende:
26 stoelen in 1stbusiness class,
Groot verschil. Zeker in prijs. Niet voor niets dat KLM (en vele andere maatschappijen first class hebben verwijderd.
quote:
vraag me af of die elke keer minimaal zo 3/4 vol zitten..
Ze schijnen aardig vol te zitten ja. Exacte cijfers weet ik niet maar die schijnen nog best goed te lopen.

Emirates beweert hetzelfde; sterker nog die beweren dat First Class in hun A380 van/naar Amsterdam zo populair is dat ze daar eigenlijk te weinig van hebben. "Beweren"...
Woodszaterdag 3 augustus 2013 @ 20:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:23 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Groot verschil. Zeker in prijs. Niet voor niets dat KLM (en vele andere maatschappijen first class hebben verwijderd.

[..]

Ze schijnen aardig vol te zitten ja. Exacte cijfers weet ik niet maar die schijnen nog best goed te lopen.

Emirates beweert hetzelfde; sterker nog die beweren dat First Class in hun A380 van/naar Amsterdam zo populair is dat ze daar eigenlijk te weinig van hebben. "Beweren"...
Ik weet niet precies hoe ze al die classes noemen maar ik doelde op die bovenste foto's waarin je alle luxe hebt van de wereld. Ze zijn ook zo verwarrend dat ik juist denk alsof je in een luxe klasse zit.
Iemand91zaterdag 3 augustus 2013 @ 20:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:25 schreef Woods het volgende:
Ik weet niet precies hoe ze al die classes noemen maar ik doelde op die bovenste foto's waarin je alle luxe hebt van de wereld. Ze zijn ook zo verwarrend dat ik juist denk alsof je in een luxe klasse zit.
Ach, First of Business class; beide zit je geloof ik uitstekend.

Grootste verschil tegenwoordig (op service na) is dat je bij First meer privacy hebt; tot complete afgesloten suites aan toe. Het zijn dé stoelen waaraan een maatschappij verdient (zie prijzen hieronder).
Men heeft liever 10 economystoelen leeg dan 1 business/first stoel.

Maar omdat ze ook zo duur zijn en de crisis ook niet echt meehelpt zijn ze toch wel minder populair geworden. Business vult nog wel aardig maar First wordt gewoon moeilijker; en niets is zo onprettig als met lege stoelen vliegen voor een maatschappij.

Mag ook wat kosten though;
Op 1 oktober een enkeltje Emirates in Business naar Dubai kost je zo'n ¤2450-2500 en in First zo'n ¤3700. :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 03-08-2013 20:50:06 ]
Woodszaterdag 3 augustus 2013 @ 20:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:36 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ach, First of Business class; beide zit je geloof ik uitstekend.

Grootste verschil tegenwoordig is dat je bij First meer privacy hebt; toch complete afgesloten suites aan toe. Het zijn dé stoelen waaraan een maatschappij verdient (zie prijzen hieronder).
Men heeft liever 10 economystoelen leeg dan 1 business/first stoel.

Maar omdat ze ook zo duur zijn en de crisis ook niet echt meehelpt zijn ze toch wel minder populair geworden. Business vult nog wel aardig maar First wordt gewoon moeilijker; en niets is zo onprettig als met lege stoelen vliegen voor een maatschappij.

Mag ook wat kosten though;
Op 1 oktober een enkeltje Emirates in Business naar Dubai kost je zo'n ¤2450-2500 en in First zo'n ¤3700. :P
Wat een geld terwijl het ook voor ¤400 kan of in die richting?
staticzaterdag 3 augustus 2013 @ 21:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:23 schreef Iemand91 het volgende:
Ze schijnen aardig vol te zitten ja.
Ik vlieg regelmatig naar Azie, daar zit business class meestal wel helemaal vol.
staticzaterdag 3 augustus 2013 @ 21:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:36 schreef Iemand91 het volgende:
Op 1 oktober een enkeltje
Enkeltjes zijn altijd stukken duurder.
Iemand91zaterdag 3 augustus 2013 @ 22:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:47 schreef Woods het volgende:
Wat een geld terwijl het ook voor ¤400 kan of in die richting?
Als je geld hebt, privacy wilt of het betaalt wordt zou ik ook lekker business of first class gaan.
Business of First Class met Emirates is beter dan in een 737 van Arkefly die ook die kant opgaat. :P
Zeker op een lange reis, maar geen ervaring hoe erg economy nou eigenlijk is.

Voor mij zit er nog enige romantiek aan vliegen om het zo te zeggen. :+
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 21:43 schreef static het volgende:
Enkeltjes zijn altijd stukken duurder.
Uiteraard, maar ¤2500 en ¤3700 voor een enkeltje Dubai is nog steeds duurder dan ¤700 voor een enkeltje in Economy ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 03-08-2013 22:13:04 ]
Adrie072maandag 5 augustus 2013 @ 18:10
x3sghf.gif

Waarom, in mijn ogen, zo`n vreemde aanvliegroute?
Sandymanmaandag 5 augustus 2013 @ 22:59
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 18:10 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom, in mijn ogen, zo`n vreemde aanvliegroute?
Wat vind je er zo gek aan? Gewoon via Artip, inbound SPL en dan een linkerhand circuit voor baan 18R?
dutchgirl86dinsdag 6 augustus 2013 @ 13:33
KLM loopt op bepaalde vlakken wel een beetje achter de feiten aan, maar er is wel iets wat ik bij KLM vrijwel altijd goed vind en dat is klantvriendelijkheid aan boord. Niet overdreven, maar gewoon aardig, vrolijk, gezellig en toegankelijk. Misschien is het typisch Nederlands, want bij veel andere maatschappijen is het anders. Dus dat is écht een pluspunt en heel belangrijk voor veel passagiers.

De World Business Class is wel echt iets waar KLM jaren mee achterloopt, gelukkig komen er nu nieuwe stoelen, maar er gaat veel tijd in zitten... Deze stoelen hadden jaren geleden al geïntroduceerd moeten worden. Hetzelfde gold eigenlijk voor de Economy Class, het duurde een eeuwigheid voordat de hele widebody vloot beschikte over persoonlijke TV schermpjes.

De Economy Comfort is ook een vreemd product. Het zijn gewoon dezelfde stoelen als de Economy Class, alleen een paar centimeter meer beenruimte en ze kunnen iets verder naar achteren. Vooral de 3-4-3 indeling in de 777-300s is alles behalve comfortabel. Veel concurrenten die ook een Comfort Class aanbieden, hebben wel écht ruimere stoelen en vaak wat meer Service. Ook op Europese vluchten is de Economy Comfort nauwelijks merkbaar. Ze hebben in de 737s een Comfort zone ingericht, zonder stoelen te verwijderen, en zijn er juist meer bijgekomen. Ze willen meer geld verdienen, zonder echt iets meer te bieden.

Wat ik vooral jammer vind is dat KLM, en ook andere Nederlandse maatschappijen, niet meer voorop lopen als het gaat om de vloot. Vroeger was het echt andersom, KLM beschikte direct over de nieuwste types... ze waren soms zelfs Launch customer. Nu gaat het vele jaren duren voordat we een 787 of A350 zullen zien, en de A380 zal er wel helemaal niet meer komen. Als een aantal maatschappijen met een kleinere hub dan Amsterdam zelfs een aantal A380s kunnen vullen, dan moet KLM het ook kunnen. Maar de wil is er denk ik niet. Zelfs een Sky Interior in de nieuwere 737-vloot is al teveel gevraagd... En een groot deel van de 737-vloot heeft zelfs nog geeneens een aantal tv-schermen in de cabine, terwijl deze toestellen ook gebruikt worden op vluchten van 3 a 4 uur.

De vloten van andere Nederlandse maatschappijen als Transavia en Arkefly zijn ook al niets bijzonders. Op vakantievluchten naar Zuid-Europa vlieg je vrijwel altijd met een Boeing 737-800, met een beetje geluk heel soms een zeer oude 767 van Arkefly. Helemaal schokkend is dat die 737s zelfs gebruikt worden naar bestemmingen als Dubai... Arkefly vliegt er soms zelfs mee naar Brazilië... Je moet wel heel wanhopig zijn wil je ervoor kiezen met een 737 naar Dubai of Brazilië te vliegen... In de jaren 90 en beginjaren 2000 toen ik jong was, was het heel normaal dat je bijvoorbeeld met een A310, 747, 757, 767, MD-11 naar Zuid-Europa vloog. Dat waren leuke tijden, vooral dankzij Martinair!
Sandymandinsdag 6 augustus 2013 @ 16:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 13:33 schreef dutchgirl86 het volgende:
Wat ik vooral jammer vind is dat KLM, en ook andere Nederlandse maatschappijen, niet meer voorop lopen als het gaat om de vloot. Vroeger was het echt andersom, KLM beschikte direct over de nieuwste types... ze waren soms zelfs Launch customer. Nu gaat het vele jaren duren voordat we een 787 of A350 zullen zien, en de A380 zal er wel helemaal niet meer komen.
Als je ziet welke problemen er nu met de 787 zijn is het juist handig dat dit ding pas later bij KLM komt. Enkele jaren na de introductie zijn de meeste kinderziektes eruit, alleen maar logisch om zo'n besluit te nemen.
quote:
Als een aantal maatschappijen met een kleinere hub dan Amsterdam zelfs een aantal A380s kunnen vullen, dan moet KLM het ook kunnen. Maar de wil is er denk ik niet.
De wil voor een A380, ik denk dat je van het pad af bent. KLM heeft natuurlijk gewoon een strategie die ze gebruiken en daar komt op dit moment niet een A380 in voor. En dan een A380 kopen voor prestige terwijl het niet in het routenetwerk past. Dat zou niet erg slim zijn. Je bent als maatschappij gewoon minder flexibel met 1 A380 ipv bijvoorbeeld 2 B777. Je kunt dan (uitgaande van een totale economy configuratie) evenveel mensen vervoeren op 1 dag, maar wel 2 vertrek momenten aan bieden aan de klant. Het is net waar je voor kiest als bedrijf.
dutchgirl86woensdag 7 augustus 2013 @ 14:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 16:46 schreef Sandyman het volgende:
De wil voor een A380, ik denk dat je van het pad af bent. KLM heeft natuurlijk gewoon een strategie die ze gebruiken en daar komt op dit moment niet een A380 in voor. En dan een A380 kopen voor prestige terwijl het niet in het routenetwerk past. Dat zou niet erg slim zijn. Je bent als maatschappij gewoon minder flexibel met 1 A380 ipv bijvoorbeeld 2 B777. Je kunt dan (uitgaande van een totale economy configuratie) evenveel mensen vervoeren op 1 dag, maar wel 2 vertrek momenten aan bieden aan de klant. Het is net waar je voor kiest als bedrijf.
Mwa, ben niet echt van mijn pad af of zo, maar er zijn inmiddels genoeg maatschappijen die slechts met een paar A380s vliegen, vaak gewoon ter vervanging van de zeer oude 747s. Ik heb eens gekeken en over het algemeen hebben de maatschappijen die ermee vliegen ook eenzelfde strategie als KLM, KLM is eigenlijk helemaal niet echt uniek wat dat betreft. Daarnaast heeft Air France ook een aantal A380s, dus voor de gehele AF-KLM vloot is het geen nieuw type en aangezien ze samen de 787 en A350 aanschaffen, kan dit ook met de A380 natuurlijk. Daarnaast is AMS gewoon een zeer grote hub, dus kijkend naar de statistieken zijn AMS en KLM zeker niet te klein in verhouding.

Om 2 kleinere 777-200s in een 1 A380 te krijgen, zou je wel heel erg moeten proppen hoor. 2 777-300s in 1 A380 gaat sowieso niet.... Maar ok, het ging mij meer om de charme die KLM en de Nederlandse luchtvaart in het algemeen hadden, ze liepen op alle gebieden vaker vooraan, tegenwoordig is het andersom. Als luchtvaart-fan vind ik dat soms gewoon jammer, iets meer prestige en vernieuwing zou leuk zijn.
Iemand91woensdag 7 augustus 2013 @ 14:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 13:33 schreef dutchgirl86 het volgende:
In de jaren 90 en beginjaren 2000 toen ik jong was, was het heel normaal dat je bijvoorbeeld met een A310, 747, 757, 767, MD-11 naar Zuid-Europa vloog. Dat waren leuke tijden, vooral dankzij Martinair!
Gistermiddag een paar uur verloren op Airliners.net. Ziet er inderdaad apart (doch gaaf) uit zo'n oude KLM 747 in Athene enzo. O+
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:22 schreef dutchgirl86 het volgende:

[..]

Mwa, ben niet echt van mijn pad af of zo, maar er zijn inmiddels genoeg maatschappijen die slechts met een paar A380s vliegen, vaak gewoon ter vervanging van de zeer oude 747s. Ik heb eens gekeken en over het algemeen hebben de maatschappijen die ermee vliegen ook eenzelfde strategie als KLM, KLM is eigenlijk helemaal niet echt uniek wat dat betreft. Daarnaast heeft Air France ook een aantal A380s, dus voor de gehele AF-KLM vloot is het geen nieuw type en aangezien ze samen de 787 en A350 aanschaffen, kan dit ook met de A380 natuurlijk. Daarnaast is AMS gewoon een zeer grote hub, dus kijkend naar de statistieken zijn AMS en KLM zeker niet te klein in verhouding.

Om 2 kleinere 777-200s in een 1 A380 te krijgen, zou je wel heel erg moeten proppen hoor. 2 777-300s in 1 A380 gaat sowieso niet.... Maar ok, het ging mij meer om de charme die KLM en de Nederlandse luchtvaart in het algemeen hadden, ze liepen op alle gebieden vaker vooraan, tegenwoordig is het andersom. Als luchtvaart-fan vind ik dat soms gewoon jammer, iets meer prestige en vernieuwing zou leuk zijn.
Laten we zeggen dat ze de 747's vervangen door A380's.

In hun 747 combi gaan 268 passagiers en in de 747 408. (na verbouwing van World Business)
Totaal dus zo'n 6880 stoelen in 22 toestellen.
Gekeken naar hun invulling van huidige toestellen zouden zij zo'n 550 in een A380 stoppen.
Met gelijk aantal stoelen komt dat op zo'n 12 A380 toestellen.

Dat betekent dat zij maar de helft aan toestellen kunnen inzetten met al gevolg minder bestemmingen. (voor sommige routes ben je al snel meerdere toestellen per dag nodig; o.a. daarom vliegen zij nu ook niet meer op Australië), maar deze wel 34 - 100% extra moeten vullen.
(Ze hebben momenteel een bezettingsgraad van 87.4%).

Verder moeten zij hun hele onderhoudssysteem opnieuw opzetten voor dit toestel; KLM onderhoudt hun eigen toestellen en doet dit zelfs voor andere maatschappijen.
En hoewel de vrachtsector nu erg slecht voorstaat (wereldwijd, niet alleen voor KLM welke voor een derde leeg vliegt) moeten zij die op de lange termijn (als dit weer aantrekt) toch kunnen opvangen als de combi's weg gaan (en combi vliegtuigen mogen niet meer gebouwd worden)

En hoe moeten zij gaan concurreren? Waar zij misschien de A380 op kunnen inzetten vliegen naburige maatschappijen al heen. Bijvoorbeeld Los Angeles, New York kun je al in Engeland, Frankrijk en Duitsland voor terecht. Maatschappijen die (op AF na) beter voorstaan dan KLM.
Maar KLM is dan wel weer erg sterk in Azië. Dan is dat misschien nog een 'plek' waar ze misschien wat aan hebben, maar dat zijn ook weer erg verspreide locaties. (Japan alleen al 3 verschillende locaties). Bovendien hebben zij codeshare agreements met o.a. Etihad, Garuda en Malaysia daar. (Naast Skyteam members)

Bovendien gaan er al een rats vliegtuigen uit en komen er nieuwe bij; nog 2 777-300ER, een vrachtje 787's en waarschijnlijk ook nog wel de A350.

Geloof me, ik zou het ook mooi vinden als KLM de A380 krijgt (en nog liever de 747-8) maar ik zie het nog niet gebeuren. De nieuwe generatie vliegtuigen (en ook nog de 777-300) zijn gewoon veel efficiënter, zowel technisch als in het efficiënt inzetbaarheid.

EDIT: on a side-note: DL99 vertrokken van Parijs naar Detroit doet nu een landing op Schiphol omdat de flaps niet omhoog gaan. Heeft een tiental rondjes boven Engeland gemaakt en landt op dit moment op de Kaagbaan. Brandweer staat klaar.
BRD-KEyCIAAsFL6.png:large

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 07-08-2013 16:10:02 ]
#ANONIEMwoensdag 7 augustus 2013 @ 15:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 13:33 schreef dutchgirl86 het volgende:
KLM loopt op bepaalde vlakken wel een beetje achter de feiten aan, maar er is wel iets wat ik bij KLM vrijwel altijd goed vind en dat is klantvriendelijkheid aan boord. Niet overdreven, maar gewoon aardig, vrolijk, gezellig en toegankelijk. Misschien is het typisch Nederlands, want bij veel andere maatschappijen is het anders. Dus dat is écht een pluspunt en heel belangrijk voor veel passagiers.

De World Business Class is wel echt iets waar KLM jaren mee achterloopt, gelukkig komen er nu nieuwe stoelen, maar er gaat veel tijd in zitten... Deze stoelen hadden jaren geleden al geïntroduceerd moeten worden. Hetzelfde gold eigenlijk voor de Economy Class, het duurde een eeuwigheid voordat de hele widebody vloot beschikte over persoonlijke TV schermpjes.

De Economy Comfort is ook een vreemd product. Het zijn gewoon dezelfde stoelen als de Economy Class, alleen een paar centimeter meer beenruimte en ze kunnen iets verder naar achteren. Vooral de 3-4-3 indeling in de 777-300s is alles behalve comfortabel. Veel concurrenten die ook een Comfort Class aanbieden, hebben wel écht ruimere stoelen en vaak wat meer Service. Ook op Europese vluchten is de Economy Comfort nauwelijks merkbaar. Ze hebben in de 737s een Comfort zone ingericht, zonder stoelen te verwijderen, en zijn er juist meer bijgekomen. Ze willen meer geld verdienen, zonder echt iets meer te bieden.

Wat ik vooral jammer vind is dat KLM, en ook andere Nederlandse maatschappijen, niet meer voorop lopen als het gaat om de vloot. Vroeger was het echt andersom, KLM beschikte direct over de nieuwste types... ze waren soms zelfs Launch customer. Nu gaat het vele jaren duren voordat we een 787 of A350 zullen zien, en de A380 zal er wel helemaal niet meer komen. Als een aantal maatschappijen met een kleinere hub dan Amsterdam zelfs een aantal A380s kunnen vullen, dan moet KLM het ook kunnen. Maar de wil is er denk ik niet. Zelfs een Sky Interior in de nieuwere 737-vloot is al teveel gevraagd... En een groot deel van de 737-vloot heeft zelfs nog geeneens een aantal tv-schermen in de cabine, terwijl deze toestellen ook gebruikt worden op vluchten van 3 a 4 uur.

De vloten van andere Nederlandse maatschappijen als Transavia en Arkefly zijn ook al niets bijzonders. Op vakantievluchten naar Zuid-Europa vlieg je vrijwel altijd met een Boeing 737-800, met een beetje geluk heel soms een zeer oude 767 van Arkefly. Helemaal schokkend is dat die 737s zelfs gebruikt worden naar bestemmingen als Dubai... Arkefly vliegt er soms zelfs mee naar Brazilië... Je moet wel heel wanhopig zijn wil je ervoor kiezen met een 737 naar Dubai of Brazilië te vliegen... In de jaren 90 en beginjaren 2000 toen ik jong was, was het heel normaal dat je bijvoorbeeld met een A310, 747, 757, 767, MD-11 naar Zuid-Europa vloog. Dat waren leuke tijden, vooral dankzij Martinair!
"Hear, hear" ^O^
OEMwoensdag 14 augustus 2013 @ 15:52
Airbus A300 van UPS vandaag gecrashed:
http://www.abc3340.com/st(...)aft-crash-in-tarrant

9512037622_fea64d118f_z.jpg
9511081604_c107425e1e_z.jpg
9509246197_8b99feeee9_z.jpg

[ Bericht 66% gewijzigd door OEM op 14-08-2013 21:00:35 ]
#ANONIEMdonderdag 15 augustus 2013 @ 12:51
Triest maar is nu de bedoeling dat je hiermee mensen op de stuipen jaagt niet meer met een Airbus van dit type te gaan vliegen? :?
Annedonderdag 15 augustus 2013 @ 12:56
Waarom zou dat zijn bedoeling zijn? Dit topic gaat over de Airbus, daar horen dit soort berichten ook bij helaas.
OEMdonderdag 15 augustus 2013 @ 13:59
quote:
15s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 12:51 schreef Iwanius het volgende:
niet meer met een Airbus van dit type te gaan vliegen?
Kleine kans dat je vlucht uitgevoerd wordt met een vrachtvliegtuig ;)

Dit topic gaat toch min of meer over luchtvaart in het algemeen? Of is er al besloten om het uitsluitend bij de A380 en KLM-bashing te houden?
Woodsdonderdag 15 augustus 2013 @ 18:20
Ik zat eens te checken wat de prijzen voor enkele vliegtuigen zijn en aangezien de 777 als best bang for buck wordt gezien kost deze in 2012 volgens Boeing $315 miljoen(777-300ER), deze zette ik af tegen de A380 en deze kost 'slechts' $337 miljoen. Waarom wordt er dan nog steeds voor de 777 gekozen als je voor hetzelfde bedrag een A380 tot je beschikking hebt.

Oké, je bent meer kwijt aan brandstof en waarschijnlijk onderhoud maar dit kan worden afgezet dat je meer passagiers kan meenemen?

En nog even een vraagje omtrent de toevoeging achter het type nummer x-800, dit wordt meestal toch gebruikt bij het allerlaatste en vaak modernste model. Waarom past Airbus dit gelijk bij hun eerste nog niet gefacelifte toestel i.p.v. bijv. x-200?

bron: http://www.boeing.com/boeing/commercial/prices/
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_cost_price_for_airbus_A380
OEMdonderdag 15 augustus 2013 @ 18:39
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 18:20 schreef Woods het volgende:
Oké, je bent meer kwijt aan brandstof en waarschijnlijk onderhoud maar dit kan worden afgezet dat je meer passagiers kan meenemen?
Dan moeten die passagiers er wel zijn...
quote:
En nog even een vraagje omtrent de toevoeging achter het type nummer x-800, dit wordt meestal toch gebruikt bij het allerlaatste en vaak modernste model. Waarom past Airbus dit gelijk bij hun eerste nog niet gefacelifte toestel i.p.v. bijv. x-200?
Marketing? Je kan je ook afvragen waarom A350, A360 en A370 zijn overgeslagen. In Aziatische landen schijnt 8 een geluksgetal te zijn, -800 klinkt geavanceerder dan -200), de 8 representeert twee buizen op elkaar (dubbeldekker). Pick one (of meerdere).
Tinos85donderdag 15 augustus 2013 @ 18:45
A350 is er toch gewoon? Wat betreft die toevoeging geen idee eigenlijk. Het gaat nu van 800 tot -1000
OEMdonderdag 15 augustus 2013 @ 18:49
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 18:45 schreef Tinos85 het volgende:
A350 is er toch gewoon?
Nu wel ja. De A380 was er veel eerder.
Tinos85donderdag 15 augustus 2013 @ 19:19
8 is 2 rompen op elkaar dus dubbeldekker :P
Thetallguydonderdag 15 augustus 2013 @ 19:47
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 18:20 schreef Woods het volgende:
Ik zat eens te checken wat de prijzen voor enkele vliegtuigen zijn en aangezien de 777 als best bang for buck wordt gezien kost deze in 2012 volgens Boeing $315 miljoen(777-300ER), deze zette ik af tegen de A380 en deze kost 'slechts' $337 miljoen. Waarom wordt er dan nog steeds voor de 777 gekozen als je voor hetzelfde bedrag een A380 tot je beschikking hebt.

Oké, je bent meer kwijt aan brandstof en waarschijnlijk onderhoud maar dit kan worden afgezet dat je meer passagiers kan meenemen?

En nog even een vraagje omtrent de toevoeging achter het type nummer x-800, dit wordt meestal toch gebruikt bij het allerlaatste en vaak modernste model. Waarom past Airbus dit gelijk bij hun eerste nog niet gefacelifte toestel i.p.v. bijv. x-200?

bron: http://www.boeing.com/boeing/commercial/prices/
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_cost_price_for_airbus_A380
777 kan ook meer belly cargo meenemen dan een a380. Daarnaast kan een doubledaily 777 ook beter zijn ipv een enkele a380 omdat je dan meer frequenties/opties biedt. Hoewel er niet heel veelmroutes zijn waarbij dit het geval zal zijn.

Ik ben wel voor een 'algemeen luchtvaart topic' btw B-)
Woodsdonderdag 15 augustus 2013 @ 19:54
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 19:47 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

777 kan ook meer belly cargo meenemen dan een a380. Daarnaast kan een doubledaily 777 ook beter zijn ipv een enkele a380 omdat je dan meer frequenties/opties biedt. Hoewel er niet heel veelmroutes zijn waarbij dit het geval zal zijn.

Ik ben wel voor een 'algemeen luchtvaart topic' btw B-)
Niemand neemt initiatief om er een te maken :')
Thetallguydonderdag 15 augustus 2013 @ 20:04
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 19:54 schreef Woods het volgende:

[..]

Niemand neemt initiatief om er een te maken :')
TT veranderen nu kan ik dit zelf ook maar dit is niet mijn forum zal ff een melding maken.
Woodsdonderdag 15 augustus 2013 @ 21:31
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 20:04 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

TT veranderen nu kan ik dit zelf ook maar dit is niet mijn forum zal ff een melding maken.
En dan zomaar een legendarische reeks vermoorden zeker :o
Thetallguydonderdag 15 augustus 2013 @ 21:46
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 21:31 schreef Woods het volgende:

[..]

En dan zomaar een legendarische reeks vermoorden zeker :o
Al dat A380 ophemelen is ook wel mooi geweest. Vliegen al ruim 5 jaar in lijndienst.
dutchgirl86donderdag 15 augustus 2013 @ 23:46
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 19:47 schreef Thetallguy het volgende:
Ik ben wel voor een 'algemeen luchtvaart topic' btw
Ik ook!
#ANONIEMvrijdag 16 augustus 2013 @ 13:38
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:59 schreef OEM het volgende:

... Of is er al besloten om het uitsluitend bij de A380 en KLM-bashing te houden?
Ik wist niet dat er al een KLM bashing was opgestart...

Als dat zo is,dan kan ik nog wel wat meer vliegtuigmaatschappijen opsommen waar ik mij gedurende al die jaren aan geërgerd heb. Ik heb het dan over de service in al zijn algemeenheid.En dat begint dan meestal al bij het inchecken.
blingbling11vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:59
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 13:38 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ik wist niet dat er al een KLM bashing was opgestart...

Als dat zo is,dan kan ik nog wel wat meer vliegtuigmaatschappijen opsommen waar ik mij gedurende al die jaren aan geërgerd heb. Ik heb het dan over de service in al zijn algemeenheid.En dat begint dan meestal al bij het inchecken.
Ryanair het allergrootste voorbeeld:
http://www.dailymail.co.u(...)ploit-customers.html

Heb nog nooit met deze beunhazen gevlogen, en zal het uit principe zeker ook nooit doen!
#ANONIEMzaterdag 17 augustus 2013 @ 15:27
Ha! Noem je ook 1. Ooit ook meegevlogen en economyclass. Wat een drama dat en...die stewardessen waren ruziezoeksters,vooral 1, die ik later voor haar gedrag in het vliegtuig aangepakt heb niet wetende dat ik haar hele gedrag had opgenomen via audio. En die ging door het stof hoor toen haar supervisors en het hoofdkantoor dit later hoorden. :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2013 15:28:41 ]
Sandymanzaterdag 17 augustus 2013 @ 19:28
quote:
6s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 15:27 schreef Iwanius het volgende:
Ha! Noem je ook 1. Ooit ook meegevlogen en economyclass. Wat een drama dat en...die stewardessen waren ruziezoeksters,vooral 1, die ik later voor haar gedrag in het vliegtuig aangepakt heb niet wetende dat ik haar hele gedrag had opgenomen via audio. En die ging door het stof hoor toen haar supervisors en het hoofdkantoor dit later hoorden. :Y
Dan ben je ook wel een enorm sneue rukker om zoiets op te nemen op audio :X :r :N
#ANONIEMzondag 18 augustus 2013 @ 10:36
Nope. Dat heet indekken gezien jarenlange ervaringen met lieden die altijd in hun eigen straatje praten,ernaar handelen en als puntje bij paaltje komt ontkennen ooit dit soort dingen te hebben gedaan of gezegd. :6
Sandymanzondag 18 augustus 2013 @ 11:44
quote:
15s.gif Op zondag 18 augustus 2013 10:36 schreef Iwanius het volgende:
Nope. Dat heet indekken gezien jarenlange ervaringen met lieden die altijd in hun eigen straatje praten,ernaar handelen en als puntje bij paaltje komt ontkennen ooit dit soort dingen te hebben gedaan of gezegd. :6
Maar op het moment dat jij gesprekken op gaat nemen met de casiere van de H&M, de serveerster van restaurant, de barvrouw van een kroeg of een stewardess in een vliegtuig om 'aan te kunnen pakken op gedrag', dan ben je heeeeeel diep gezonken en zoals gezegd een erg sneu figuur. ^O^
zlotkazondag 18 augustus 2013 @ 12:44
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 11:44 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Maar op het moment dat jij gesprekken op gaat nemen met de casiere van de H&M, de serveerster van restaurant, de barvrouw van een kroeg of een stewardess in een vliegtuig om 'aan te kunnen pakken op gedrag', dan ben je heeeeeel dan vind ik dat je diep gezonken en zoals gezegd een erg sneu figuur bent. ^O^
Annezondag 18 augustus 2013 @ 12:49
Heeft dit allemaal in een Airbus plaatsgevonden? Zo nee, dan is dit niet relevant in dit topic.
Zoals al eerder geopperd; Open een algemeen luchtvaart-topic-iets.
blingbling11zondag 18 augustus 2013 @ 23:04
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 11:44 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Maar op het moment dat jij gesprekken op gaat nemen met de casiere van de H&M, de serveerster van restaurant, de barvrouw van een kroeg of een stewardess in een vliegtuig om 'aan te kunnen pakken op gedrag', dan ben je heeeeeel diep gezonken en zoals gezegd een erg sneu figuur. ^O^
En bovendien strafbaar.

quote:
12s.gif Op zondag 18 augustus 2013 12:49 schreef Anne het volgende:
Heeft dit allemaal in een Airbus plaatsgevonden? Zo nee, dan is dit niet relevant in dit topic.
Zoals al eerder geopperd; Open een algemeen luchtvaart-topic-iets.
Er was al een modje bezig om de TT aan te passen toch?
Annemaandag 19 augustus 2013 @ 10:33
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 23:04 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Er was al een modje bezig om de TT aan te passen toch?
Nee. We gaan niet na 3 delen de hele reeks ineens omgooien :).
#ANONIEMmaandag 19 augustus 2013 @ 13:26
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 23:04 schreef blingbling11 het volgende:

En bovendien strafbaar.

Niet,sterker nog: Ik hoef niet eens vooraf te melden dat ik het doe. :6

on topic:


zo dan! Je zal maar in dat kleinere toestel zitten als passagier
OEMmaandag 19 augustus 2013 @ 14:23
quote:
12s.gif Op zondag 18 augustus 2013 12:49 schreef Anne het volgende:
Heeft dit allemaal in een Airbus plaatsgevonden? Zo nee, dan is dit niet relevant in dit topic.
Zoals al eerder geopperd; Open een algemeen luchtvaart-topic-iets.
Grappig: de discussie is om een A380-topic wel of niet te generaliseren naar een algemeen luchtvaarttopic, maar de moderator maakt er een algemeen Airbus-topic van.
Annemaandag 19 augustus 2013 @ 14:26
Ik zie anders nog steeds A380 in de TT staan.
OEMmaandag 19 augustus 2013 @ 14:36
quote:
10s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:26 schreef Anne het volgende:
Ik zie anders nog steeds A380 in de TT staan.
Wat wil je nou? Dat het hier over de A380 gaat (volgens de TT) of over Airbus in het algemeen (wat jij al een aantal keer gezegd hebt)?

Edit: alleen de A380 dus :P

[ Bericht 10% gewijzigd door OEM op 19-08-2013 14:56:02 ]
blingbling11maandag 19 augustus 2013 @ 22:32
Nou bij deze een algemeen luchtvaarttopic: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #1 Waar Airbus niet meer alleen is
Annedinsdag 20 augustus 2013 @ 08:48
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:36 schreef OEM het volgende:

[..]

Wat wil je nou? Dat het hier over de A380 gaat (volgens de TT) of over Airbus in het algemeen (wat jij al een aantal keer gezegd hebt)?

Edit: alleen de A380 dus :P
Haal de edit weg :+ .

Nav ons DM-gesprek en gekibbel achter is dit in ieder geval het algemene Airbus-topic.
A380 bij deze weg gehaald uit de TT.
quote:
Goed bezig ^O^.
Woodsdinsdag 20 augustus 2013 @ 21:44
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:26 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Niet,sterker nog: Ik hoef niet eens vooraf te melden dat ik het doe. :6

on topic:


zo dan! Je zal maar in dat kleinere toestel zitten als passagier
Opgenomen met een aardappel?
Iemand91donderdag 22 augustus 2013 @ 13:41
Apart plekje voor de A380 vandaag:

33otba0.jpg

Morgen weer.
Leatherfacedonderdag 22 augustus 2013 @ 14:51
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:41 schreef Iemand91 het volgende:
Apart plekje voor de A380 vandaag:

[ afbeelding ]

Morgen weer.
Welke gate is dat? E20 ofzo?
Iemand91donderdag 22 augustus 2013 @ 15:10
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 14:51 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Welke gate is dat? E20 ofzo?
E18. Er wordt onderhoud gepleegd aan (o.a.) de G-pier.
#ANONIEMvrijdag 23 augustus 2013 @ 12:48
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:41 schreef Iemand91 het volgende:
Apart plekje voor de A380 vandaag:

33otba0.jpg

Morgen weer.
Mag ik je bedanken voor deze ongevraagde tip (flightradar24) die ik nog niet kende. ^O^
Pilesvrijdag 23 augustus 2013 @ 12:51
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:41 schreef Iemand91 het volgende:
Apart plekje voor de A380 vandaag:

[ afbeelding ]

Morgen weer.
Cool, is ie mooi te zien vanaf het terras ^O^
Koen66zondag 25 augustus 2013 @ 01:35
Is er in PTA uberhaupt geen algemeen luchtvaarttopic?
Als je ziet hoe lang er al een treinentopic is dat erg goed loopt!
Woodsmaandag 26 augustus 2013 @ 12:32
Vliegt die 2e A380 al op Schiphol?
Iemand91maandag 26 augustus 2013 @ 12:49
quote:
10s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:32 schreef Woods het volgende:
Vliegt die 2e A380 al op Schiphol?
Emirates doet eerst een 777. Misschien later een A380.
Woodsmaandag 26 augustus 2013 @ 15:42
En hij stijgt weer op, hopelijk over waar ik woon 8-)
#ANONIEMdonderdag 29 augustus 2013 @ 11:11
Wens nu niet teveel want voor je het weet roep je onheil over je af.
Iemand91donderdag 29 augustus 2013 @ 11:20
quote:
15s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 11:11 schreef Iwanius het volgende:
Wens nu niet teveel want voor je het weet roep je onheil over je af.
Je bent raar.
#ANONIEMvrijdag 30 augustus 2013 @ 14:24
Nee hoor. Ik leg een juist verband tussen jouw opmerking en mijn aangehaald voorbeeld. :s)
Dos37zondag 21 juni 2015 @ 11:05
quote:
10s.gif Op maandag 26 augustus 2013 12:32 schreef Woods het volgende:
Vliegt die 2e A380 al op Schiphol?
Schiphol twitterde op zondag 21-06-2015 om 11:00:32 Welcoming the Airbus A380 of @ChinaSouthernEU. For the first time at Amsterdam Airport Schiphol >> http://t.co/IzWYVsqS76 reageer retweet
Gisteren de tweede A380 ontvangen van China Southern
Woodszondag 21 juni 2015 @ 13:11
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 11:05 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Schiphol twitterde op zondag 21-06-2015 om 11:00:32 Welcoming the Airbus A380 of @ChinaSouthernEU. For the first time at Amsterdam Airport Schiphol >> http://t.co/IzWYVsqS76 reageer retweet
Gisteren de tweede A380 ontvangen van China Southern
Haha bedankt. Dit topic is overgegaan in het Algemeen Luchtvaarttopic ;)
Dos37zondag 21 juni 2015 @ 16:47
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 13:11 schreef Woods het volgende:

[..]

Haha bedankt. Dit topic is overgegaan in het Algemeen Luchtvaarttopic ;)
Ah oké dit topic begon ooit als alleen voor A380 toen werd het Airbus topic en nu naar een Algemeen luchtvaart topic, algemener kan niet ;)