abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 augustus 2013 @ 08:22:11 #201
366229 Oldie57
Neoliberalisme Macht Frei
pi_129927424
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 23:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ah, een PVV-er.
Ze schijnen nog steeds in het wild voor te komen.
  zondag 11 augustus 2013 @ 08:25:11 #202
366229 Oldie57
pi_129927444
quote:
7s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 23:36 schreef remlof het volgende:

[..]

Een Godwin is een absurde vergelijking met WO2, dat is dit niet.
Klopt want de PVV put haar denkbeelden en ideeën over etnische minderheden uit het gedachtegoed van de nazi's.
  zondag 11 augustus 2013 @ 10:07:32 #203
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_129928504
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 08:25 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Klopt want de PVV put haar denkbeelden en ideeën over etnische minderheden uit het gedachtegoed van de nazi's.
Je denkt dat de PVV welbewust bij de nazi's shopt voor ideeen?
  zondag 11 augustus 2013 @ 10:30:05 #204
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_129928816
Ik vind de vergelijking waanzinnig.

Je zou per definitie alle vergelijkingen met het nazisme moeten voorkomen. Het is smakeloos, populistisch en de domheid voorbij. Deze vergelijking grenst aan het criminele.

Voor de mensen die dit niet direct inzien wil het best even uitleggen: Het nazisme stond voor de zgn. endlosung en het zgn. lebensraum, met alle bekende dramatische gevolgen. Je kunt van de PVV zeggen wat je wilt, maar niets wijst op eliminatie (in de zin van vernietiging) van bepaalde bevolkingsgroepen of territoriale uitbreiding. Ook roept de PVV niet op tot oproer en geweld, wat de Nazi-partij wel deed.
Het losmaken van nationale gevoelens lijkt mij een kwestie van smaak, maar niet verboden. Het bespotten en afkeuren van een geloofsstroming idem dito. Een kwestie van onnozelheid en wansmaak, zou ik willen zeggen. Maar dan zijn de grenzen van het Nazisme nog lang niet in beeld.

Dat de PVV op vrij smakeloze wijze onderbuikgevoelens losmaakt in grote delen van de bevolking en daarmee stemmers bij de PvdA -of een vergelijkbare politieke partij- weghaalt, mogen de PvdA en consorten zichzelf aanrekenen. Als dit een persoonlijke frustratie bij de betreffende wetenschapper losmaakt -hetgeen ik vermoed-, moet hij hier eerlijk voor uitkomen, in plaats van deze criminele vergelijking te maken.
pi_129928900
PVV is inderdaad een partj die de NSDAP van Hitler kopieert op allerlei fronten.

Tik in google gelijknissen PVV en NSDAP in en dan kom je de gelijknissen tegen.

Ik heb het idee dat Wilders op alle fronten de Partij van Hitler bewust aan kopieren is.

Bovendien zit Nederland in dezelfde situatie als de Duitsers in de jaren 30 zaten. Economische crisis. Daar wil Wilders optimaal van profiteren. Wilders wil helemaal niet dat deze crisis snel voorbij gaat. Hoe langer deze crisis duurt hoe meer zeteltjes in de peilingen hij verwacht.

Zo zie je maar het Nederlandse volk verschilt niet veel van het Duitse volk jaren 30.
Ajax is mijn leven!
pi_129929064
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 22:37 schreef Misty_eyes het volgende:

[..]

:')
Wilders = Hitler 2.0
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 11 augustus 2013 @ 10:47:09 #207
409244 spiegelspel
ik doe aan ventileren
pi_129929086
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 10:35 schreef fantasyboy het volgende:
PVV is inderdaad een partj die de NSDAP van Hitler kopieert op allerlei fronten.

Ik heb het idee dat Wilders op alle fronten de Partij van Hitler bewust aan kopieren is.

Bovendien zit Nederland in dezelfde situatie als de Duitsers in de jaren 30 zaten. Economische crisis. Daar wil Wilders optimaal van profiteren. Wilders wil helemaal niet dat deze crisis snel voorbij gaat. Hoe langer deze crisis duurt hoe meer zeteltjes in de peilingen hij verwacht.

Zo zie je maar het Nederlandse volk verschilt niet veel van het Duitse volk jaren 30.
Volgens mij was de pvv al voor de crisis opgericht
pi_129929123
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 10:47 schreef spiegelspel het volgende:

[..]

Volgens mij was de pvv al voor de crisis opgericht
Dat was de nsdap van Hitler ook.....pas in de crisis konden beide partijen echt groot worden blijkt.
Ajax is mijn leven!
pi_129929234
quote:
.

.
Het werkt averechts om Wilders zo te verketteren.
Mensen weten dat het valse beschuldigingen zijn en daarmee kweek je zelf credits voor Wilders.
  zondag 11 augustus 2013 @ 10:56:03 #210
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_129929243
quote:

Jij denkt dat Wilders en kornuiten 's avonds aandachtig luisteren naar de toespraken van Goebbels? Worden de redevoeringen van Heidegger minutieus bestudeerd? Het partijkader van de NSDAP binnenstebuiten gekeerd? Hoe zie je dat precies voor je?
pi_129929287
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 10:56 schreef Terecht het volgende:

[..]

Jij denkt dat Wilders en kornuiten 's avonds aandachtig luisteren naar de toespraken van Goebbels? Worden de redevoeringen van Heidegger minutieus bestudeerd? Het partijkader van de NSDAP binnenstebuiten gekeerd? Hoe zie je dat precies voor je?
Dat zou ook wel wat vreemd zijn.
pi_129929296
quote:
9s.gif Op zondag 11 augustus 2013 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wilders = Hitler 2.0
Niet de discussie opfokken, Koos.
  zondag 11 augustus 2013 @ 11:04:19 #213
409244 spiegelspel
ik doe aan ventileren
pi_129929387
Ik heb ff het partij programma door gekeken van de pvv en er zijn veel verschillen van de nsdap.

ze komen op voor homo,s
minder ambtenaren
tegen overheids propaganda

Ik moet wel toegeven dat de pvv populistisch en nationalistisch is

Maarja dat is de sp ook.
pi_129929487
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:04 schreef spiegelspel het volgende:
Ik heb ff het partij programma door gekeken van de pvv en er zijn veel verschillen van de nsdap.

ze komen op voor homo,s
minder ambtenaren
tegen overheids propaganda

Ik moet wel toegeven dat de pvv populistisch en nationalistisch is

Maarja dat is de sp ook.
Niet om het een of ander, maar die onderzoeker suggereert ook geen 1-op-1 vergelijking. Hij stelt dat de toon van de PVV richting moslims te vergelijken is met hoe de nazi's joden bejegenden.
pi_129929578
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 10:56 schreef Terecht het volgende:

[..]

Doe niet zo grappig man...

In principe voert de PVV helemaal niet zo ingewikkelde politiek
Ze spelen in op de onderbuikgevoelens van de mens bij alles wat ze doen.

Ze hadden paar jaar gelden 24 zetels en gingen bij de vorige verkiezing naar 15 zetels. Daaruit bleek al dat ze gefaald hadden volgens de kiezers. Zeker met al dat gezeik over kamerleden die zelfs door brievenbussen pisten enzovoorts...

Nu hebben ze in korte volgens peilingen ineens weer 30 zetels gehaald door crisis en door de vele bezuinigingen die worden door gevoerd. In principe haalt de PVV voornamelijk zetels als protest tegen het het huidige beleid.

PVV doet dat op een goedkope manier
-haatzaaien is nog altijd de goedkoopste manier, zeg gewoon altijd dat het de schuld van anderen is in de samenleving en je krijgt zo een pak zetels. Zondebokken werken nu eenmaal heel erg goed in een land waar het slecht mee gaat.

-Overal waar wilders in het buitenland verschijnt zie je kaalkoppen met hakenkruizen die hem toejuichen, dan moet je gewoon erkennen dat nazitische fascistische groeperingen de punten van Wilders als de zijne beschouwen.

Als over 2 jaar deze crisis helemaal voorbij zou kunnen zijn is het weer helemaal over met de PVV
Ajax is mijn leven!
  zondag 11 augustus 2013 @ 11:22:50 #216
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_129929739
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:15 schreef fantasyboy het volgende:

[..]

Doe niet zo grappig man...

In principe voert de PVV helemaal niet zo ingewikkelde politiek
Ze spelen in op de onderbuikgevoelens van de mens bij alles wat ze doen.

Ze hadden paar jaar gelden 24 zetels en gingen bij de vorige verkiezing naar 15 zetels. Daaruit bleek al dat ze gefaald hadden volgens de kiezers. Zeker met al dat gezeik over kamerleden die zelfs door brievenbussen pisten enzovoorts...

Nu hebben ze in korte volgens peilingen ineens weer 30 zetels gehaald door crisis en door de vele bezuinigingen die worden door gevoerd. In principe haalt de PVV voornamelijk zetels als protest tegen het het huidige beleid.

PVV doet dat op een goedkope manier
-haatzaaien is nog altijd de goedkoopste manier, zeg gewoon altijd dat het de schuld van anderen is in de samenleving en je krijgt zo een pak zetels. Zondebokken werken nu eenmaal heel erg goed in een land waar het slecht mee gaat.

-Overal waar wilders in het buitenland verschijnt zie je kaalkoppen met hakenkruizen die hem toejuichen, dan moet je gewoon erkennen dat nazitische fascistische groeperingen de punten van Wilders als de zijne beschouwen.

Als over 2 jaar deze crisis helemaal voorbij zou kunnen zijn is het weer helemaal over met de PVV
Er klopt dus eigenlijk geen reet van je bewering dat Wilders op alle fronten de Partij van Hitler bewust aan kopieren is. Waarom dan toch die vergelijking zo sterk aanzetten?
pi_129929860
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:22 schreef Terecht het volgende:

[..]

Er klopt dus eigenlijk geen reet van je bewering dat Wilders op alle fronten de Partij van Hitler bewust aan kopieren is. Waarom dan toch die vergelijking zo sterk aanzetten?
Hoezo klopt het volgens jou niet? Volgens mij klopt het namelijk wel

Wilders heeft de Moslims en de islam als zondebok
Hitler had de Joden

Hitler ging de strijd aan tegen europa dmv een oorlog
Wilders is net zo krankzinnig en zou ook wel een oorlog willen beginnen maar dat kan anno 21e eeuw niet meer, dus hij zet zich op andere manieren af tegen Europa en de wereld.

Hitler was populistisch
Wilders is populistisch, hij is elke dag met elk puntje waarvan hij denkt dat hij daarmee de burger kan bespelen in het groot aan uitvergroten door maar onzin in de media te roepen.

Hitler had NSB verradersclubje
Wilders heeft zijn zogenaamde Meldpunten op internet als verradersclubje

Hitler en Wilders hebben beide een vogel in hun embleem...

Hiler voerde een oorlog uit tegen de hele wereld
Wilders is een zinloze oorlog tegen de Islam bezig met 4 miljard aanhangers.....

conclusie beide compleet gestoord.
Ajax is mijn leven!
pi_129929970
Vergelijking slaat gewoon nergens op.
  zondag 11 augustus 2013 @ 11:40:19 #219
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_129930123
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:28 schreef fantasyboy het volgende:

[..]

Hoezo klopt het volgens jou niet? Volgens mij klopt het namelijk wel

Wilders heeft de Moslims en de islam als zondebok
Hitler had de Joden

Hitler ging de strijd aan tegen europa dmv een oorlog
Wilders is net zo krankzinnig en zou ook wel een oorlog willen beginnen maar dat kan anno 21e eeuw niet meer, dus hij zet zich op andere manieren af tegen Europa en de wereld.

Hitler was populistisch
Wilders is populistisch, hij is elke dag met elk puntje waarvan hij denkt dat hij daarmee de burger kan bespelen in het groot aan uitvergroten door maar onzin in de media te roepen.

Hitler had NSB verradersclubje
Wilders heeft zijn zogenaamde Meldpunten op internet als verradersclubje

Hitler en Wilders hebben beide een vogel in hun embleem...

Hiler voerde een oorlog uit tegen de hele wereld
Wilders is een zinloze oorlog tegen de Islam bezig met 4 miljard aanhangers.....

conclusie beide compleet gestoord.
Je blaast de vergelijkingen op en daarmee maak je jezelf belachelijk. Wilders is uit op een Europees conflict zoals Hitler toentertijd was? Wilders voert met zijn islamstrijd een gelijkwaardige oorlog als Hitler deed in WO2? Kom op man.
  zondag 11 augustus 2013 @ 11:50:29 #220
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_129930400
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:33 schreef arjan1212 het volgende:
Vergelijking slaat gewoon nergens op.
Vergelijking gaat prima op, alleen niet zoals hij in dit topic wordt opgeblazen. De achtergronden en de psychologie achter de manier waarop de PVV zich profileert zijn prima te vergelijken met hoe de nazi-partij opereerde, met name in de opkomstjaren, de jaren '20. Het hakken op de regering, zonder met realistische oplossingen te komen, het inzetten op de onderbuikgevoelens van de bevolking, vooral de lager opgeleiden, het aanwijzen van een zondebok voor allerlei problemen, het zijn allemaal technieken, die rechtstreeks uit het boekje van Goebbels komen.
En natuurlijk zijn er verschillen. Duitse politiek in de jaren na WO 1 kun je niet vergelijken met de Nederlandse politiek anno nu. Het was toen simpelweg veel intenser, inclusief enorme straatgevechten tussen aanhangers van partijen en geregelde knokploegen als onderdeel van het partij-apparaat. Dat heb je niet meer. Maar verder...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_129930449
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:40 schreef Terecht het volgende:

[..]

Je blaast de vergelijkingen op en daarmee maak je jezelf belachelijk. Wilders is uit op een Europees conflict zoals Hitler toentertijd was? Wilders voert met zijn islamstrijd een gelijkwaardige oorlog als Hitler deed in WO2? Kom op man.
Wilders wil dat Nederland uit europa stapt
Wilders wil de gulden terug
Wilders denkt dat Nederland zonder de rest van de wereld kan
Wilders en zijn kiezers willen dat alle buitenlanders het land uitmoeten.
De haat tegen buitenlanders is de afgelopen jaren sinds Wilders er is heel erg toegenomen.
Wilders en de PVV doen alsof voor homoos opkomen maar stemmen op een homo wet in de EU in brussel tegen.
Wilders doet alsof hij voor de gewone man maar is falikant tegen nivellering in de samenleving, dus zegt hij eigenlijk dat hij voor de rijken is.
Wilders maakt denigrerende opmerkingen over Linkse politiek, terwijl grootste deel van zijn aanhang links is....

Het grootste deel van de Wilders aanhang stemt om rascistische redenen op de PVV

Deze man is echt helemaal niet goed bij zijn hoofd, ik denk dat het gross van zijn aanhang niet eens weet waar deze man voor staat.
Ajax is mijn leven!
pi_129933688
Angstig gedoe om niets. Maargoed, ik zie wel vaker mensen die niets begrijpen van politiek afgeven op Wilders. Dat is immers hip en populair.
Conscience do cost.
pi_129933901
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:40 schreef ems. het volgende:
Angstig gedoe om niets. Maargoed, ik zie wel vaker mensen die niets begrijpen van politiek afgeven op Wilders. Dat is immers hip en populair.
Je doelt op de onderzoeker wiens uitspraken aanleiding zijn geweest voor dit topic?
pi_129934222
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:52 schreef fantasyboy het volgende:

[..]

Wilders wil dat Nederland uit europa stapt
Wilders wil de gulden terug
Wilders denkt dat Nederland zonder de rest van de wereld kan
Wilders en zijn kiezers willen dat alle buitenlanders het land uitmoeten.
De haat tegen buitenlanders is de afgelopen jaren sinds Wilders er is heel erg toegenomen.
Wilders en de PVV doen alsof voor homoos opkomen maar stemmen op een homo wet in de EU in brussel tegen.
Wilders doet alsof hij voor de gewone man maar is falikant tegen nivellering in de samenleving, dus zegt hij eigenlijk dat hij voor de rijken is.
Wilders maakt denigrerende opmerkingen over Linkse politiek, terwijl grootste deel van zijn aanhang links is....

Het grootste deel van de Wilders aanhang stemt om rascistische redenen op de PVV

Deze man is echt helemaal niet goed bij zijn hoofd, ik denk dat het gross van zijn aanhang niet eens weet waar deze man voor staat.
Dat je vergelijkingen ziet m.b.t. de opkomst van nazi's kan ik me nog voorstellen, maar dit gaat nergens over.
pi_129935587
quote:
9s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat je vergelijkingen ziet m.b.t. de opkomst van nazi's kan ik me nog voorstellen, maar dit gaat nergens over.
Jongen dit zijn gewoon de keiharde feiten.
Ajax is mijn leven!
pi_129935721
Nee, het zijn keiharde meningen.
Conscience do cost.
pi_129935953
Samenwerken met fascistische rascistische Front national en vlaams blok, partijen die openlijk met hakenkruizen rondlopen

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-Vlaams-Belang.dhtml

Wilders wil Europees blok met Front National en Vlaams Belang

PVV-leider Wilders wil in het Europees parlement de krachten bundelen met het Franse Front National en het Vlaams Belang. Wilders gaat de komende maanden gesprekken voeren met die en andere anti-europartijen, zegt Wilders in het AD.

De samenwerking moet een vuist kunnen vormen tegen de al bestaande verbonden van sociaaldemocraten, liberalen en christendemocraten. 'Dat zou een enorm signaal zijn', zegt Wilders.

De PVV-leider was eerder terughoudend met toenaderingspogingen van het Front National en het Vlaams Belang, nu zegt hij meer met die partijen te hebben 'dan met de hele Tweede Kamer'. Afgelopen maandag lunchte Wilders al met Marine le Pen, leider van het Front National.
Ajax is mijn leven!
pi_129935975
http://www.joop.nl/politi(...)n_met_extreemrechts/

Wilders schurkt verder tegen Europees extreemrechts aan
PVV wil samenwerken met andere ultranationalisten ... Intussen verliest Front National-leider Le Pen onschendbaarheid en kan ze worden aangeklaagd voor uitspraken over moslims

PVV-leider Wilders schurkt verder tegen extreemrechtse bewegingen in Europa aan. Hij zegt met partijen die kritisch zijn over Europa te willen samenwerken bij de Europese verkiezingen van volgend jaar. Het was al bekend dat hij gesproken heeft met het Belgische Vlaams Belang en het Front National in Frankrijk, maar hij heeft ook gepraat met de Zweedse Democraten en hij gaat dat nog doen met de Lega Nord in Italië, meldt de NOS.

De NOS legde Wilders de vraag voor waarom hij niet eerder toenadering heeft gezocht tot bijvoorbeeld het Front National en of het Vlaams Belang. De PVV-voorman dat hij bang was voor wat de pers en de kiezers daarvan zouden vinden.

Wilders:

"Maar we laten ons nu niet meer gijzelen door journalisten of andere politici; als we veel gemeenschappelijk hebben, werken we samen; als we dat niet hebben, doen we dat niet"

Le Pen
Als Wilders wil samenwerken met de Marine Le Pen, de leider van het Franse Front National, moet hij opschieten. De Franse extreem-rechtse Europarlementariër is niet langer diplomatiek onschendbaar meldt de NOS. Het Europees Parlement in Straatsburg heeft in een stemming haar onschendbaarheid opgeheven. Daardoor kan ze worden aangeklaagd voor haar uitspraken over moslims.

NOS:

In 2010 maakte Le Pen een vergelijking tussen biddende moslims op straat in Frankrijk en de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze was toen nog geen leider van het nationalistische Front National.

NOS: Wilders: samenwerken met anderen

NOS: Le Pen verliest onschendbaarheid
Ajax is mijn leven!
pi_129936831
Het Vlaams Blok van de Winter heeft ook een bijzonder verleden. Bas Paternotte schreef er bijvoorbeeld het volgende over (23 juni 2013).

Eind vorig jaar speelde holocaust-technisch de kwestie rondom de Vlaams Belanger Sam Freson die op Twitter stelde dat de Shoah niet meer is geweest dan een ‘holohoax’. Drie jaar terug werd oud-VB-senator Roeland Raes veroordeeld door het Brusselse Hof vanwege Holocaustontkenning. Hij had twijfels geuit bij de echtheid van het dagboek van Anne Frank en de omvang en systematiek van de Holocaust. (..)
Wat ons brengt op de man bij wie Geert Wilders afgelopen week een kopje thee heeft gedronken. Op maandag 7 november 1988 werd een jonge Filip Dewinter geïnterviewd door het toenmalige AVRO-actualiteitenprogramma Televizier. Hij was in het Belgische Lommel om de daar begraven Duitse soldaten en Oostfront-strijders te herdenken. Tientallen gesneuvelde Vlaamse SS’ers om precies te zijn. Dewinter zei dat iedereen het recht heeft zijn doden te herdenken. Aan zijn zijde stond die dag VB’er Gerolf Annemans.

En Geert Wilders stond (..) breed lachend tussen deze twee SS-herdenkers in. (Fantastische ontmoeting gehad met Filip Dewinter en Gerolf Annemans van VB. Kijk uit naar intensievere samenwerking! Wilders in een tweet op 21 juni 2013)

Filip de Winter wist ook te vertellen dat de enige remedie tegen AIDS puur heteroseksuele relaties is, zijn felle weerzin tegen homo's daarmee verwoordend. Zoals hij in het Vlaams Parlement ook uitriep dat islamofobie een plicht is.

http://stophetgevaarwilde(...)rs-ware-gezicht.html

[ Bericht 6% gewijzigd door fantasyboy op 11-08-2013 14:53:22 ]
Ajax is mijn leven!
pi_129937181
En nu?
Conscience do cost.
pi_129938152
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 14:14 schreef fantasyboy het volgende:

[..]

Jongen dit zijn gewoon de keiharde feiten.
Wat ik probeerde te zeggen is: als je dan vergelijkingen maakt met de opkomst van het nazisme, dan zijn er wel belangrijkere overeenkomsten te noemen dan dit rijtje.
pi_129938868
http://weblogs.nos.nl/met(...)11/geert-wilders.jpg
ik denk niet dat deze clown europa kan veroveren
  zondag 11 augustus 2013 @ 15:43:09 #233
366229 Oldie57
pi_129939175
quote:
9s.gif Op zondag 11 augustus 2013 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wilders = Hitler 2.0
Inderdaad want een leider van een partij die een etnische minderheid vergelijkt met beesten ('Kopvodden', 'Islamitisch stemvee') is een geboren nazi, een kampcommandant die weet hoe hij mensen van vlees en bloed kan onmenselijken.
pi_129939311
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 15:43 schreef Oldie57 het volgende:
Een leider van een partij die een etnische minderheid vergelijkt met beesten ('Kopvodden', 'Islamitisch stemvee') is een geboren nazi, een kampcommandant die weet hoe hij mensen van vlees en bloed kan onmenselijken.
Je kunt ook overdrijven. Ik vind de polarisatie die hij in de hand werkt ook verwerpelijk, maar een kampcommandant? Daar is 'ie veel te laf voor.
pi_129942492
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vergelijking gaat prima op, alleen niet zoals hij in dit topic wordt opgeblazen. De achtergronden en de psychologie achter de manier waarop de PVV zich profileert zijn prima te vergelijken met hoe de nazi-partij opereerde, met name in de opkomstjaren, de jaren '20. Het hakken op de regering, zonder met realistische oplossingen te komen, het inzetten op de onderbuikgevoelens van de bevolking, vooral de lager opgeleiden, het aanwijzen van een zondebok voor allerlei problemen, het zijn allemaal technieken, die rechtstreeks uit het boekje van Goebbels komen.
En natuurlijk zijn er verschillen. Duitse politiek in de jaren na WO 1 kun je niet vergelijken met de Nederlandse politiek anno nu. Het was toen simpelweg veel intenser, inclusief enorme straatgevechten tussen aanhangers van partijen en geregelde knokploegen als onderdeel van het partij-apparaat. Dat heb je niet meer. Maar verder...
Het militarisme was toch wel één van de belangrijkste fenomenologische kenmerken van het nationaalsocialisme, ik zie dat echter niet terug bij de PVV (vooralsnog).
Dat militarisme kwam verder ook terug in de Weltanschauung van het nationaalsocialisme. Zwakke staten hadden het recht om sterke staten te overheersen. Duitsland moest via territoriale veroveringen Lebensraum veroveren in het Oosten. Verder stond in de samenleving die de nazi's voor ogen stond een militaire hiërarchie als organisatorisch principe centraal.
Al deze vrij fundamentele kenmerken die samenhangen met het nationaalsocialisme zien we niet terug bij de PVV.
Of heb ik nu Ian Kershaw niet goed begrepen???
I´m back.
pi_129943067
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 16:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het militarisme was toch wel één van de belangrijkste fenomenologische kenmerken van het nationaalsocialisme, ik zie dat echter niet terug bij de PVV (vooralsnog).
Dat militarisme kwam verder ook terug in de Weltanschauung van het nationaalsocialisme. Zwakke staten hadden het recht om sterke staten te overheersen. Duitsland moest via territoriale veroveringen Lebensraum veroveren in het Oosten. Verder stond in de samenleving die de nazi's voor ogen stond een militaire hiërarchie als organisatorisch principe centraal.
Al deze vrij fundamentele kenmerken die samenhangen met het nationaalsocialisme zien we niet terug bij de PVV.
Of heb ik nu Ian Kershaw niet goed begrepen???
Militarisme dat is toch niet meer realistische anno 21e eeuw?
Dat zie je toch ook niet bij het vlaams blok of andere europese fascistische partijeen, het zou moeten gaan gebeuren dat dit het geval zou worden....pfffffffffffffff

Maar op alle andere punten komt het gewoon overeen met het fascisme en denkbeelden van Hitler
Ajax is mijn leven!
pi_129943296
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 16:54 schreef fantasyboy het volgende:

[..]

Militarisme dat is toch niet meer realistische anno 21e eeuw?
Dat zie je toch ook niet bij het vlaams blok of andere europese fascistische partijeen, het zou moeten gaan gebeuren dat dit het geval zou worden....pfffffffffffffff

Maar op alle andere punten komt het gewoon overeen met het fascisme en denkbeelden van Hitler en zijn fascisme.
Ik denk dat je moet uitkijken met een dergelijke redenering, want dat leidt tot inflatie van het begrip. Dat komt het juiste verstaan van de historische werkelijkheid ook niet ten goede.
Komt nog eens bij, dat, volgens mij, de rol van Wilders wel zo'n beetje is uitgespeeld, toch?
Ik bedoel, op twitter is het meer een komiek dan een ideoloog.
Dat is geen propaganda, maar meer een soort van humor.
Ook de rol trouwens van de conservatieve ideologen, die direct na de moord op Van Gogh hun finest hour beleefden, is nagenoeg, of eigenlijk helemaal, uitgespeeld, volgens mij...
I´m back.
pi_129943517
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 16:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat je moet uitkijken met een dergelijke redenering, want dat leidt tot inflatie van het begrip. Dat komt het juiste verstaan van de historische werkelijkheid ook niet ten goede.
Komt nog eens bij, dat volgens mij de rol van Wilders wel zo'n beetje is uitgespeeld, toch?
Ik bedoel, op twitter is het meer een komiek dan een ideoloog.
Dat is geen propaganda, maar meer een soort van humor.
Ook de rol trouwens van de conservatieve ideologen, die direct na de moord op Van Gogh hun finest hour beleefden, is nagenoeg, of eigenlijk helemaal, uitgespeeld, volgens mij...
Ik denk niet dat de rol van Wilders uitgespeeld is. Als Wilders morgen dood is staat er gewoon weer iemand op die het zelfde gaat roepen. Het is een gat in de markt gebleken na Fortuyn.

Bovendien de nieuwe generatie jongeren nemen steeds meer zijn Nationalistische ideeen over. Kijk maar naar polls die op scholen gehouden worden.

De haat tegen buitenlanders zal de komende jaren alleen maar erger worden.

Er zal in Nederland een tweedeling plaatsvinden verwacht ik.

twitter boeit mij niet zo
Ajax is mijn leven!
pi_129943722
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 17:04 schreef fantasyboy het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de rol van Wilders uitgespeeld is. Als Wilders morgen dood is staat er gewoon weer iemand op die het zelfde gaat roepen. Het is een gat in de markt gebleken na Fortuyn.

Bovendien de nieuwe generatie jongeren nemen steeds meer zijn Nationalistische ideeen over. Kijk maar naar polls die op scholen gehouden worden.

De haat tegen buitenlanders zal de komende jaren alleen maar erger worden.

Er zal in Nederland een tweedeling plaatsvinden verwacht ik.
Ja, dat geloof ik dus niet, tegenwoordig gaat het debat alleen nog over de economie, en daar zou het ook over moeten gaan.
Ik denk dat de niche, die eerst Fortuyn en later Wilders invulden, totaal zijn uitwerking mist tegenwoordig.
En er zal idd misschien wel een tweedeling ontstaan, maar dat zal via andere lijnen tot stand komen.
Als de versoepeling van het arbeidsrecht wordt ingevoerd dan zullen er over een bepaalde periode mensen met een vast arbeidscontract overblijven en mensen die flexibel worden in gezet in "onze" samenleving... Een tweedeling zal dus eventueel ontstaan via sociaaleconomische lijnen, niet via ethnische lijnen...
I´m back.
pi_129945307
Hier gaan opmerkelijk weinig mensen op in...
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 02:20 schreef Polacco het volgende:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:21 schreef ruimteaapje het volgende:
Dit schreef ik hier twee jaar geleden al eens over:

Als de opkomst van de PVV met de opkomst van de nazi's wordt vergeleken roepen de meeste mensen altijd meteen dat Wilders de moslims niet wil vermoorden en dat er "dus" geen overeenkomst is. Maar de overeenkomst ligt niet in de Tweede Wereldoorlog maar in de jaren daarvoor, de jaren dertig - de periode waarin Hitler en zijn nazi's via verkiezingen, in een periode van economische tegenslag en met de schijn een democratische beweging te zijn aan de macht kwamen, waarbij zij voortdurend hamerden op het slechte functioneren van hun politieke tegenstanders, de heersende politieke (Weimar) elite en "links", maar vooral hun gal spuwden over de Joden, die zij als de oorzaak van de ellende bestempelden. Joden die niet integreerden werden als een gevaar gezien en Joden die wel meedraaiden in de samenleving ook: ze konden het nooit goed doen. Dit culmineerde in een vijandbeeld, een "joods-bolsjewistisch gevaar" waarin de bevolking het beeld werd voorgespiegeld dat Joden niet zomaar inwoners van Duitsland waren maar parasieten die profiteerden van de hardwerkende Duitsers, die alleen loyaal waren aan andere Joden en niet aan Duitsland of de Duitsers. Door hen te koppelen aan het communisme werd hen een gevaarlijke politieke agenda toegedicht en de nazi's stelden dat de Joden daarom kost wat kost gestopt moesten worden met wetten die Joden anders behandelden dan de overige Duitsers. Toen zij eenmaal aan de macht waren werden deze wetten ook daadwerkelijk ingevoerd en Joden moesten het land uit. In eerste instantie door met genoemde wetten het leven van de Joden zo onaangenaam te maken dat zij vanzelf vertrokken (wat veel Duitse joden in de jaren dertig ook deden of probeerden) waarbij de hetze tegen de Joden steeds verder werd opgevoerd wat uitmondde in de Kristallnacht, waarbij de aanslagen op Vom Rath en Gustloff en de (vermeende) rol van Joden bij de bloedige Russische revolutie en in het Sovjet-terreurapparaat koren op de molen waren voor de nazi's om alle Joden als gevaarlijk te bestempelen, net als de moord op Van Gogh en het islamitisch terrorisme dat zijn voor de PVV'ers.

Wie de overeenkomsten niet ziet of ontkent moet toch echt nog eens heel goed nadenken waar hij mee bezig is.
pi_129945631
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 17:52 schreef ruimteaapje het volgende:
Hier gaan opmerkelijk weinig mensen op in...

[..]

Omdat het imho niet echt relevant is.
Duitsland werd in 1918 op slag democratie gemaakt, vanuit een situatie waarin in Duitsland (en de onderlinge koninkrijken daarvoor) nooit echt democratie had bestaan... Die situatie is niet te vergelijken met de situatie in Nederland annonu, ik denk dat hier niemand een dictatuur voorstaat (afgezien van wat gekke FOK!kers uiteraard), omdat we een lange traditie kennen van democratie.
Ook de problemen waarmee Duitsland in het interbellum worstelde zijn onvergelijkbaar met onze problemen... De overgang die wij misschien wel of niet zullen meemaken is meer een overgang naar Amerikaanse sociaaleconomische toestanden.
Daarbij kennen we geen militaristische traditie, waardoor we vatbaar zouden kunnen worden voor nationaalsocialisme, onze traditie is de polder, het pappen en nathouden.
I´m back.
pi_129945982
Mijn uitleg gaat helemaal niet over de voedingsbodem waaruit beide bewegingen zijn ontstaan en ook niet over hypothetische overeenkomsten in de toekomst , ik wijs op de identieke wijze waarop beide bewegingen hun werkelijke en vermeende politieke tegenstanders en plus een complete bevolkingsgroep als schuldigen en als gevaar framen.De relevantie zit in de overeenkomsten, niet in de verschillen. Om de overeenkomsten te kunnen bagatelliseren vermijd je (bewust of onbewust?) direct op deze overeenkomsten in te gaan en vlucht je weg in een serie drogredenen. Ga bijvoorbeeld eens in op de overeenkomst tussen het framen van "links", "de overheid", "de regering" en vooral "de joden" enerzijds en het framen van diezelfde groepen met als afwijkende zondebok "de moslims" anderzijds.

"Ik ontzeg niemand een gezinsleven. Ook niet-westerse allochtonen niet. Ze mogen trouwen, ze mogen samenwonen. Alleen niet in Nederland."” - Geert Wilders, Volkskrant 7 oktober 2006

"Ik vind wel dat er minder moslims moeten zijn in Nederland. Ik vind de ideologie van de islam abject, fascistisch en fout." - Geert Wilders, Het Nieuwsblad (Vlaams), 9 februari 2008

"De islam is Het Kwaad zelf." - Geert Wilders, HP/De Tijd, 12 december 2007

"Niet uit haat, maar uit trots en zelfbehoud van onze Nederlandse identiteit en onze westerse waarden, verdedig ik een immigratiestop uit islamitische landen." - Geert Wilders, Het Nieuwsblad (Vlaams), 9 februari 2008

"Het is volstrekt onwenselijk dat Amsterdam maar liefst 177 nationaliteiten telt" - Geert Wilders, AT5, 22/8/2007

"Veel fundamentele problemen in Nederland, zoals infrastructuur, files, huisvestingsproblemen en de verzorgingsstaat, kun je rechtstreeks
toeschrijven aan migranten." - Geert Wilders in interview met DPA, 3 januari 2008

"De islam is een gewelddadige religie. (… ) Het zit in die gemeenschap zelf." - Geert Wilders, Volkskrant 7 oktober 2006

"Migranten bestaan" "hun hypothetische afwezigheid binnen de Nederlandse realiteit mag dan wel mijn utopia zijn, maar is niet realistisch" - Interview van Wilders met het Duitse persbureau DPA

[ Bericht 37% gewijzigd door ruimteaapje op 11-08-2013 18:24:20 ]
pi_129946436
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 18:12 schreef ruimteaapje het volgende:
De relevantie zit in de overeenkomsten, niet in de verschillen. Om de overeenkomsten te kunnen bagatelliseren vermijd je (bewust of onbewust?) direct op deze overeenkomsten in te gaan en vlucht je weg in een serie drogredenen. Ga bijvoorbeeld eens in op de overeenkomst tussen het framen van "links", "de overheid", "de regering" en vooral "de joden" enerzijds en het framen van diezelfde groepen met als afwijkende zondebok "de moslims" anderzijds.
Maar, dat getuigt van dezelfde absolutistische moraal die gelovige moslims aanhangen toch?
Als we ergens als progressieve linkse mensen voor te vrezen hebben dan is het van de absolutistische moraal die zowel conservatieve ideologen zoals Wilders aanhangen als moslims.
Verder gebruik ik geen drogredeneringen volgens mij, wat ik mededeelde kun je zo teruglezen in de geschiedenisboeken, zelfs tijdens de bezetting was de collaboratie met de nazi's nog redelijk gering, omdat we opgedeeld in zuilen bij onze eigen zuilen bleven, polderen, pappen en nathouden. No way, dat een schertsfiguur, een nar, als Wilders daarin ooit enige verandering kan aanbrengen... Bovendien zijn rol is totaal en effectief uitgespeeld.
I´m back.
pi_129946670
Interessant dat je weer niet ingaat op wat ik nu eigenlijk schrijf en je in mijn tweede post zelfs specifiek vroeg. Moet ik hieruit afleiden dat je eigenlijk geen antwoorden hebt? Ik heb het helemaal niet over hoe vatbaar Nederlanders wel of niet zijn voor nationaalsocialistische denkbeelden, ik zeg zelfs niet dat de denkbeelden van Wilders nationaalsocialistisch zijn. Hoe Nederlanders er destijds voor de oorlog op reageerden doet dus niet ter zake, hoe zij er tijdens de bezetting op reageerden nog veel minder. Ook de voedingsbodem 80 jaar geleden doet niet ter zake. Mijn vergelijking gaat over het framen - de manier waarop de NSDAP en de PVV hun werkelijke en vermeende tegenstanders zwartmaakten c.q. -maken om de (potentiële) achterban een angstbeeld voor te spiegelen.
pi_129946888
De gemiddelde Nederlander weet niet eens wat de Islam inhoudt en denken dat alle mensen van buitenlandse afkomst een moslim is. Dit lijkt grappig maar is gewoon de realiteit.

De islam en moslims zijn voor wilders niets anders dan een hulpmiddel om aversie tegen buitenlanders in het algemeen te zaaien.

[ Bericht 1% gewijzigd door fantasyboy op 11-08-2013 18:49:09 ]
Ajax is mijn leven!
pi_129947326
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 18:33 schreef ruimteaapje het volgende:
Interessant dat je weer niet ingaat op wat ik nu eigenlijk schrijf en je in mijn tweede post zelfs specifiek vroeg. Moet ik hieruit afleiden dat je eigenlijk geen antwoorden hebt? Ik heb het helemaal niet over hoe vatbaar Nederlanders wel of niet zijn voor nationaalsocialistische denkbeelden, ik zeg zelfs niet dat de denkbeelden van Wilders nationaalsocialistisch zijn. Hoe Nederlanders er destijds voor de oorlog op reageerden doet dus niet ter zake, hoe zij er tijdens de bezetting op reageerden nog veel minder. Ook de voedingsbodem 80 jaar geleden doet niet ter zake. Mijn vergelijking gaat over het framen - de manier waarop de NSDAP en de PVV hun werkelijke en vermeende tegenstanders zwartmaakten c.q. -maken om de (potentiële) achterban een angstbeeld voor te spiegelen.
Je begrijpt het gewoon niet, denk ik.

Of je nu wel of niet "framet" de rol van de PVV is compleet uitgespeeld (los of het dus waar is wat je hier beweert), het debat gaat over economie niet over etniciteit en mensen van een andere etniciteit wel of niet "framen".
Het geouwehoer dat de moslims ons over een luttel aantal decennia hebben overgenomen is allang bij de angel weggenomen als zijnde een plat samenzweringsverhaaltje.
Mensen zijn tegenwoordig blij dat ze nog een baan hebben en hun rekeningen kunnen betalen, daar gaat het maatschappelijke debat Annonu over.
Daarbij het "framen" zoals jij dat noemt dat is iedere politicus in de mond bestorven. Herinner je nog hoe Rutte laatste TK-verkiezingen (net als Wilders) de linksen framede, om er vervolgens na de verkiezingen mee samen te werken?
En ja, alsof dat soort uitlatingen, inclusief die van Wilders, überhaupt in de buurt komen van hoe de nationaalsocialisten (en zeker nadat zij aan de macht kwamen) de Joden "frameden"... Een vergelijking die je alleen maar kunt maken, als je werkelijk alleen maar sporadisch kennis hebt gemaakt met de geschiedenis van die periode... :').
Nee, verder mag men gewoon kritiek uiten op de religie Islam, dat is geen framen.
We mogen ook kritiek uiten op andere bekende religies en haar aanhangers.
I´m back.
pi_129947478
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 18:41 schreef fantasyboy het volgende:
De gemiddelde Nederlander weet niet eens wat de Islam inhoudt en denken dat alle mensen van buitenlandse afkomst een moslim is. Dit lijkt grappig maar is gewoon de realiteit.

De islam en moslims zijn voor wilders niets anders dan een hulpmiddel om aversie tegen buitenlanders in het algemeen te zaaien.
Zelfs de gemiddelde moslim weet niet eens wat Islam inhoudt. :D.
I´m back.
pi_129947557
Maar goed, beetje meeliften op het leed van de Holocaust dus...
I´m back.
pi_129947574
quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2013 18:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zelfs de gemiddelde moslim weet niet eens wat Islam inhoudt. :D.
Hoe bedoel je?
pi_129947637
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Dat de meeste dingen mbt de Islam en de geschiedenis die daar aan vast zit ,en ook stromingen binnen de Islam, de polderlandse hulp-moslim boven zijn pet gaat.
Is ook met christenen en Joden zo hoor.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')