abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 juli 2013 @ 11:38:53 #176
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129362102
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 18:30 schreef Funkel het volgende:

[..]

Eindelijk iemand die t snapt! Genieten! Beter dan oppotten en thuiswonen, lekker bij pappie en mammie.. Heb je straks 50k spaargeld, maar geen leven..
Oh want bij je ouders kan je niet genieten? |:(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129362389
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:32 schreef satecl het volgende:

[..]

Dit! Ik snap ook niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan. Ik vind het heerlijk om bij thuiskomst even met me ouders te babbelen over het leven, de werkdag en de laatste nieuwtjes. Verder heb ik geen enkele regel. 'Je bent oud en wijs genoeg om zelf te bepalen wat wel en niet kan'. Ik ben ook niet vaak thuis. Waarom zou ik dan nu het huis uit gaan? ¤ 1.200 vaste lasten betalen in plaats van ¤ 1.250 sparen!?

Nee hoor, ik wacht nog 2 jaar(30k erbij) en dan kan ik een zeer knap huis kopen. Met lekkere lage maandlasten zodat ik elk jaar nog lekker 2 keer op vakantie kan. :)
Dit dus, ook lange tijd thuis gewoon geen problemen. Ma werkt s' avonds in avond dienst en zie ik dus ene week wel en andere week niet. Vader heeft ook z'n eigen PC / werkhok dus die zie ik verder ook niet zoveel.

Overigens was het bij ons ook handig i.v.m. hulp aan mijn oma's. Vanuit huis kon ik makkelijk even auto lenen daar heen rijden wat in de tuin / boodschappen doen en weer terug. Als ik uit huis had gewoon was dat toch lastiger gegaan aangezien het openbaar vervoer er naartoe kut is :p
I'm not the man you think I am!
pi_129363453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 10:22 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Tja, geen leven.. Iedereen heeft andere type ouders. Je kan het niet vergelijken.

Toen ik nog thuis woonde (19 jr) waren mijn ouders meer een soort 'vrienden/huisgenoten'. Er waren weinig tot geen verplichtingen en regels. Eten regelde ik zelf, etc. Een vriend van mij stond echter onder een strak regime en ergerde zich kapot. Toen we samen in een studentenhuis gingen wonen, merkte ik dat hij zich veel vrijer voelde en er voor mij op zich weinig veranderde.

Volgens mij hebben hebben veel 'thuiswoon'-bashers zelf een minder vrije opvoeding genoten, waardoor ze niet kunnen begrijpen dat veel mensen thuiswonen prima vinden :Y
Ik heb precies hetzelfde gehad bij mij thuis. Ik was volledig vrij zoals jij beschrijft.

Toch vond ik het heerlijk toen ik het huis uit ging. Het gaat niet allemaal om het feit dat je alles mag doen van je ouders, het gaat ook om een heel stuk ontwikkeling en begrip. Alleen al het besef dat je prakkie niet klaarstaat of je ondergoed is opgevouwen als je thuiskomt draagt bij aan je ontwikkeling, verantwoordelijkheid en ga zo maar door.

Dat laat onverlet dat thuiswonen ook zijn voordelen heeft.
pi_129363857
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:11 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde gehad bij mij thuis. Ik was volledig vrij zoals jij beschrijft.

Toch vond ik het heerlijk toen ik het huis uit ging. Het gaat niet allemaal om het feit dat je alles mag doen van je ouders, het gaat ook om een heel stuk ontwikkeling en begrip. Alleen al het besef dat je prakkie niet klaarstaat of je ondergoed is opgevouwen als je thuiskomt draagt bij aan je ontwikkeling, verantwoordelijkheid en ga zo maar door.

Dat laat onverlet dat thuiswonen ook zijn voordelen heeft.
Herken ik wel ja. De eerste weken voelden alsof ik op vakantie was. Vond het sowieso prettig om even in een andere omgeving te zijn. Later voelde ik me vooral fijn, omdat ik echt volledig onafhankelijk geworden was: was, verzekeringen, problemen oplossen met je huisbaas, etc. Alles zelf doen. Was achteraf gezien toch even het laatste stapje.

Op jezelf wonen en daarbij alles zelf oplossen draagt zeker bij aan je ontwikkeling. Zeggen dat thuiswoners 'geen leven' hebben vind ik echter echt enorme onzin. Misschien kun je zelf wel meer 'leven', omdat je minder tijd kwijt bent aan het huishouden en meer geld over hebt om allerlei leuke dingen te doen ;)

Met mijn post wilde ik vooral aangeven dat er verschillende soorten thuiswoners zijn. Waar de een nog hangt aan pappie en mammie, kan de ander zelfstandig zijn en een bloeiend sociaal leven hebben.
pi_129368284
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 08:58 schreef Apollon het volgende:

[..]

Denk niet dat die relatie zo direct is, maar ik heb zelf ook nog een tijd in Azië doorgebracht. Zoiets helpt wel bij je sollicitatiegesprek
Is een sollicitatiegesprek niet één van de belangrijkste dingen? :P.
pi_129402062
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 14:26 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Is een sollicitatiegesprek niet één van de belangrijkste dingen? :P.
Jawel, daarom raad ik iedereen die spaart wel aan altijd een deel te investeren in dat soort mooie ervaring (ipv dure kleding, gadgets, etc..) :+ Ik spaar 85% van mijn netto inkomen voor een huis, 5% gaat naar vaste lasten en de resterende 10% is voor vakanties/uitjes/andere activiteiten zoals terrasjes (dat loopt vaak nog wat op omdat ik meevallers zoals bonussen, verhogingen, rente en belastingteruggaven niet mee reken :o).
pi_129404603
Hoeveel: 13k op een rekening. (geen aandelen o.i.d.)
Leeftijd: 34 jaar, achtergrond info ter vergelijking: alleen wonend, geen kinderen, koophuis, 1.5x modal en buiten hypotheek om geen schulden uitstaan.

Hoe: Resterend salaris eind vd maand op spaarrekening dumpen.
Ik spaar niet bewust en doe waar ik zin in heb en kan betalen.

Het oppotten van (veel) geld zie ik niet zitten. Heb de afgelopen jaren van mensen afscheid moeten nemen die redelijk veel geld hadden gespaard, maar het niet hebben kunnen uitgeven door plots overlijden op jonge dan wel middelbare leeftijd.

Ik eindig liever met het idee dat ik heb kunnen doen en laten wat ik wil, dan met een dikke spaarrekening waar na mijn dood ruzie over wordt gemaakt.

Just my 2ct.
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 14:33:46 #183
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_129404715
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:29 schreef von_manstein het volgende:
Leeftijd: 34 jaar, achtergrond info ter vergelijking: alleen wonend, geen kinderen, koophuis, 1.5x modal en buiten hypotheek om geen schulden uitstaan.

Het oppotten van (veel) geld zie ik niet zitten. Heb de afgelopen jaren van mensen afscheid moeten nemen die redelijk veel geld hadden gespaard, maar het niet hebben kunnen uitgeven door plots overlijden op jonge dan wel middelbare leeftijd.

Ik eindig liever met het idee dat ik heb kunnen doen en laten wat ik wil, dan met een dikke spaarrekening waar na mijn dood ruzie over wordt gemaakt.

Just my 2ct.
Perfect :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 27 juli 2013 @ 16:39:24 #184
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_129407557
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:32 schreef satecl het volgende:

[..]

Dit! Ik snap ook niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan. Ik vind het heerlijk om bij thuiskomst even met me ouders te babbelen over het leven, de werkdag en de laatste nieuwtjes. Verder heb ik geen enkele regel. 'Je bent oud en wijs genoeg om zelf te bepalen wat wel en niet kan'. Ik ben ook niet vaak thuis. Waarom zou ik dan nu het huis uit gaan? ¤ 1.200 vaste lasten betalen in plaats van ¤ 1.250 sparen!?

Nee hoor, ik wacht nog 2 jaar(30k erbij) en dan kan ik een zeer knap huis kopen. Met lekkere lage maandlasten zodat ik elk jaar nog lekker 2 keer op vakantie kan. :)
Waarom dan niet nog langer bij je ouders blijven wonen ipv na 2 jaar al vertrekken als er geen noodzaak is?
Dan kun je ipv een knap huis misschien wel een supersexy huis kopen. :9~
pindazakje
pi_129409214
10k
17
Ouders :P
pi_129410267
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:29 schreef von_manstein het volgende:

Just my 2ct.
Heb je verder geen ambitie om iets meer te doen met je geld? D.w.z. Een nieuwe keuken, badkamer, auto, ofzoiets?

Dat je niet al je geld wil opsparen begrijp ik, maar 13k op je 34e, met 1,5x modaal vind ik wel echt bedroevend weinig.
pi_129414537
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 18:23 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Heb je verder geen ambitie om iets meer te doen met je geld? D.w.z. Een nieuwe keuken, badkamer, auto, ofzoiets?

Dat je niet al je geld wil opsparen begrijp ik, maar 13k op je 34e, met 1,5x modaal vind ik wel echt bedroevend weinig.
Aan een nieuwe keuken, badkamer etc. hecht ik weinig meer waarde. Ik kook net zo goed in een keuken van 3500 euro als in een keuken van 30k. Zelfde geld voor een badkamer. Ik word niet schoner en stink minder als ik mijzelf verzorg in een badkamer van 2500 euro of in een bandkamer van 15k.

Ik ben een levensgenieter, besteed mn geld aan A-merk supermarket eten, gadgets met een stekker, vakanties, etentjes en uitgaan.

Hou meestal 100 a 200 euro over aan het eind vd maand en dat gaat dan naar de spaarrekening.

Woon al 8 jaar opmijzelf (al 8 jaar alleen) en met mijn huidige levensstijl gaat het sparen niet zo hard als bij mensen die zuiniger/bewuster omgaan met het zelfde inkomen. ;)
pi_129425292
Een auto aanschaffen lijkt me echt wel killing als je ook nog van plan bent te sparen...

Maar waarom sparen tot het oneindige? Waarom perse een nieuwe keuken, badkamer etc? Als je een kleine reserve hebt voor acute noodgevallen, is het toch prima om gewoon lekker te leven, goed te eten, te socializen, domweg te genieten?

Enfin, uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij/zij wil doen met het geld, als mensen het er niet mee eens zijn dan hebben die pech, nietwaar?
pi_129426556
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 19:05 schreef RamboDirk het volgende:
1. 232k
2. 38
3. thuiswonend
:')
Edensnator over 'n out
  zondag 28 juli 2013 @ 12:56:05 #190
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_129430126
1. 2.5k (+2k van spaarloonregeling)
2. 31
3. Huurhuis (sociaal, kale huur 550).

Heb vroeger (en nu nog wel een beetje) een gat in de hand gehad (impuls aankopen waren er best vaak), en zag het voordeel niet van sparen. Nu -ook doordat ik *iets* teveel verdien om nog in aanmerking te komen voor een andere sociale huurwoning- ik aan het rondkijken ben voor een koopwoning, zie ik dat sparen toch handiger zou zijn geweest.
Woon bijna een jaar samen, vriendin zit helaas (nog) zonder werk, dus alle lasten (m.u.v. haar eigen verzekering/mobiel welke ze nu met haar spaargeld betaald) betaal ik nu. Hoop dat deze situatie snel veranderd waardoor het spaargeld ook weer wat harder stijgt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sjowhan op 28-07-2013 13:20:21 ]
  zondag 28 juli 2013 @ 13:04:10 #191
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_129430281
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 08:58 schreef Maharbal het volgende:
1) Hoeveel spaargeld (vrij vermogen: dus ook aandelen e.d.) heb je?
2) Wat is je leeftijd?
3) Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? (maandelijks gespaard? beleggingen? schenkingen ouders? erfenis? of juist niet door uitbundig leven/studententijd e.d.?

Deel twee dan maar.
1: 22K
2: net 26 :)
3: Een klein deel is schenking ouders geweest, zo'n 2000 euro rond mijn 18e voor "studie", rest vanaf mijn 16e bij elkaar gewerkt. Sinds mijn 19e het huis uit (via kamers naar vorig jaar een flatje).
Spaargeld is er voor buffer/nood, maar ook om in de toekomst wat dingen te realiseren. Zo heb ik nog geen rijbewijs/auto, wil ik ooit nog eens een koophuis en een concertharp.
Ik kan leuk leven van mij net-niet-modaal inkomen, genoeg sparen maar er is ook genoeg geld/ruimte voor leuke dingen als een avondje stappen, maandelijks nieuwe kleding, 2x per jaar op vakantie.
  Moderator zondag 28 juli 2013 @ 14:30:24 #192
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_129432581
quote:
2s.gif Op zondag 28 juli 2013 12:56 schreef Sjowhan het volgende:
1. 2.5k (+2k van spaarloonregeling)
2. 31
3. Huurhuis (sociaal, kale huur 550).

Heb vroeger (en nu nog wel een beetje) een gat in de hand gehad (impuls aankopen waren er best vaak), en zag het voordeel niet van sparen. Nu -ook doordat ik *iets* teveel verdien om nog in aanmerking te komen voor een andere sociale huurwoning- ik aan het rondkijken ben voor een koopwoning, zie ik dat sparen toch handiger zou zijn geweest.
Woon bijna een jaar samen, vriendin zit helaas (nog) zonder werk, dus alle lasten (m.u.v. haar eigen verzekering/mobiel welke ze nu met haar spaargeld betaald) betaal ik nu. Hoop dat deze situatie snel veranderd waardoor het spaargeld ook weer wat harder stijgt.
Nadeel: de kosten koper kan je tegenwoordig niet meer volledig financiering. Die 2,5k is toch minimaal in te leggen in een hypotheek. Daarna komen de verbouwings en stofferingskosten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 28 juli 2013 @ 14:53:45 #193
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_129433295
Momenteel 1100 euro op mijn eigen spaarrekening en 700 euro op de gezamelijke spaarrekening.

Woon nu 7 maanden samen in een nieuw huis en dat heeft een heleboel geld gekost. Nu is de tuin ook nog eens af, loungeset is gekocht dus is prima voor nu :D
pi_129434760
1: 7000
2: 21 (student)
3: thuiswonend

Door te werken en vrijwel alles opzij zetten voor de grotere dingen. Ik hecht weinig waarde aan kleine materialistische zaken als bv merkkleding of de nieuwste telefoon, maar heb wel een semester in het buitenland gestudeerd wat uiteindelijk ook flink wat gekost heeft, en heb mijn rijbewijs zelf betaald. Ben nu aan het sparen voor een tweedehands auto (aankoop + buffer verzekering ed.) en om uiteindelijk op mezelf te gaan.
pi_129435035
1: 1300
2: 35
3: eigen koophuis

maar ook een halfjaar werkloos geweest. geen schulden verder, nu weer lekker sparen
pi_129436272
wat is k? dus 20k? 2000 of 20000?
pi_129436311
20k = 20,000
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_129436409
dit komt voornamelijk doordat ik werkloos was. en ik zal mijn eigen boontjes moeten doppen al zijn mijn ouders vermogend genoeg
pi_129436700
quote:
15s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:44 schreef maart78 het volgende:
dit komt voornamelijk doordat ik werkloos was. en ik zal mijn eigen boontjes moeten doppen al zijn mijn ouders vermogend genoeg
Maar jij wou toch niet geboren worden? Jouw ouders wouden jou hebben dus dan moeten ze je alles geven wat je wilt. En als ze dat niet bevalt dan hadden ze maar voor behoorlijke anticonceptie moeten zorgen.

Mijn broer is 32, en woont in Egypte. Hij is nu ook werkloos daar en zou eigenlijk terug moeten komen. Dat is gelukkig niet nodig, want mijn ouders sturen hem maandelijks geld.
pi_129437013
mijn ouders hebben mij geholpen met de aankoop van mijn huis.. schenking van 100k vind ik dus aardig geholpen of niet. er zijn zat ouders die dit niet kunnen of willen. buiten dit ben je opslot zelf verantwoordelijk voor je zelf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')