Oh, ja. de 'iedereen is egoïstisch' discussie. Die doet het ook altijd leuk.quote:Op maandag 8 juli 2013 22:59 schreef Faxie het volgende:
Je hebt gewoon een hoger relativeringsvermogen dan de meeste mensen![]()
En iedereen is egoistisch, het manifesteert zich alleen op verschillende manieren.
Nou ja, als je maar weet dat jouw gevoelens haar NIETS maar dan ook NIETS doen!!quote:Op maandag 8 juli 2013 22:59 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ze was me voor gisteren nog niet opgevallen.
Mooi!quote:Op maandag 8 juli 2013 23:00 schreef Seven. het volgende:
Nou ja, als je maar weet dat jouw gevoelens haar NIETS maar dan ook NIETS doen!!
Dus dan hoeft niet iedereen egoïstisch te zijn.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:01 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Iedereen is ook egoïstisch, de meeste mensen handelen uit zelfbehoud,.
Iedereen is egoistisch, maar sommige mensen kunnen er niet naar handelen omdat ze te retarded zijnquote:Op maandag 8 juli 2013 23:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus dan hoeft niet iedereen egoïstisch te zijn.
Als je iets voor een ander doet, is het omdat je je goed kunt voelen over jezelf. Voel je je ergens slecht bij, dan schep je genoegen uit de gedachte dat je goed voor een ander was. Enz.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus dan hoeft niet iedereen egoïstisch te zijn.
Nee, ik ga het je niet uitleggen.quote:Op maandag 8 juli 2013 22:55 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Kan je mij even uitleggen hoe je daar op komt?
Natuurlijk kan ik geen topzakenvrouw worden. Of dictator. Ik ga al gillen als er iemand met een geweer de winkel in zou lopen. Laat staan dat ik elke dag om mijn leven zou willen vrezen. Maar als ik zonder de lasten een paar mensen "op kamp" zou kunnen laten gaan, dan zou ik er voor tekenen.
Dus mensen die denken een neiging te hebben naar hulpvaardigheid tegenover anderen en daar ook naar handelen zijn retarded maar als jij jezelf bent dan is het goed, omdat het egoïstisch is?quote:Op maandag 8 juli 2013 23:06 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Iedereen is egoistisch, maar sommige mensen kunnen er niet naar handelen omdat ze te retarded zijn
Nee ik bedoelde gewoon te zeggen dat de meeste mensen dingen doen om zelf te overleven. Maar sommige mensen zijn zo zwakbegaafd dat ze dat niet kunnen.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:15 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus mensen die denken een neiging te hebben naar hulpvaardigheid tegenover anderen en daar ook naar handelen zijn retarded maar als jij jezelf bent dan is het goed, omdat het egoïstisch is?
Het maakt volgens mij gewoon niet uit, zolang je maar doet waar je je goed bij voelt en bij de één is het nogal naar zichzelf gericht en bij de ander naar buiten.
Met overleven bedoel jij werken en/of geld verdienen?quote:Op maandag 8 juli 2013 23:17 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Nee ik bedoelde gewoon te zeggen dat de meeste mensen dingen doen om zelf te overleven. Maar sommige mensen zijn zo zwakbegaafd dat ze dat niet kunnen.
Dus altruïsme is alleen altruïsme als je je er slecht bij voelt? Volgens mij verwar je de actie en het resultaat met elkaar. Een goed gevoel krijgen van een goede daad is niet een teken van egoïsme maar het gevolg van altruïsme.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:08 schreef Faxie het volgende:
[..]
Als je iets voor een ander doet, is het omdat je je goed kunt voelen over jezelf. Voel je je ergens slecht bij, dan schep je genoegen uit de gedachte dat je goed voor een ander was. Enz.
Tja, het blijft een eindeloze discussie ben ik bangquote:Ik zeg toch, het manifesteert zich op verschillende manieren. Soms hebben meerdere mensen er baat bij.
Hier in de westerse wereld hoeven we gelukkig niet veel te doen om te overleven, in ieder geval hoeft er niet veel gedaan te worden om te zorgen dat je niet dood gaat. Maar als iemand in een oorlogsgebied zichzelf op een granaat gooit waardoor er 4 mensen overleven dan is het geen zwakbegaafdheid wat mij betreftquote:Op maandag 8 juli 2013 23:17 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Nee ik bedoelde gewoon te zeggen dat de meeste mensen dingen doen om zelf te overleven. Maar sommige mensen zijn zo zwakbegaafd dat ze dat niet kunnen.
Niet perse, gewoon keuzes maken ter zelfbehoud. Iemand met een IQ van 40 zou bijv al zijn geld weggeven aan een dief, zou niet weten waar hij eten moest kopen enz.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:19 schreef Zneeser het volgende:
[..]
Met overleven bedoel jij werken en/of geld verdienen?
Vertel meer.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:22 schreef Fir3fly het volgende:
Zelfhaat. Uit zichzelf als mensenhaat.
Geen dank.
Dat je alleen empathie voor dieren schijnt op te kunnen brengen viel mij op.quote:
En iemand met een IQ van 150 geeft zijn geld weg omdat hij het grotere plaatje ziet.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:25 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Niet perse, gewoon keuzes maken ter zelfbehoud. Iemand met een IQ van 40 zou bijv al zijn geld weggeven aan een dief, zou niet weten waar hij eten moest kopen enz.
Volgens mij is er met jou meer aan de hand dan alleen weinig empathie; weinig wereldbeeld.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:25 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Niet perse, gewoon keuzes maken ter zelfbehoud. Iemand met een IQ van 40 zou bijv al zijn geld weggeven aan een dief, zou niet weten waar hij eten moest kopen enz.
Dieren beginnen vaak niks tegen de wreedheid van een mensheid. En dat is triest.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:26 schreef wuuht het volgende:
dat soort types die als er iets met dieren is het wel erg vinden en met mensen niet
De meeste mensen geven om mensen en weinig om dieren, dus mensen zoals ik zijn nuttig.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:26 schreef wuuht het volgende:
dat soort types die als er iets met dieren is het wel erg vinden en met mensen niet
Dit.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:30 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Dieren beginnen vaak niks tegen de wreedheid van een mensheid. En dat is triest.
Ik heb een heel groot wereldbeeld. Ik ben behoorlijk ingelezen in alles en nog wat. Ik heb er alleen een andere kijk op.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:27 schreef Zneeser het volgende:
[..]
Volgens mij is er met jou meer aan de hand dan alleen weinig empathie; weinig wereldbeeld.
ja maar hoezo is het minder erg als een mens vermoord word dan als dat bij een dier gebeurtquote:
En Afrikaanse kindjes die kansloos worden geboren kunnen wel opboksen tegen de wreedheid van de mensheid? Beetje kromme beredenering.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:30 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Dieren beginnen vaak niks tegen de wreedheid van een mensheid. En dat is triest.
Uhuh, overgeromantiseerdquote:Op maandag 8 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik heb een heel groot wereldbeeld. Ik ben behoorlijk ingelezen in alles en nog wat. Ik heb er alleen een andere kijk op.
Afrika heeft het zelf verprutst. Dieren kunnen er niks aan doen dat wij ze in de bioindustrie stoppen. Dieren hebben die intelligentie en mogelijkheden niet om in opstand te komen.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:32 schreef Onama het volgende:
[..]
En Afrikaanse kindjes die kansloos worden geboren kunnen wel opboksen tegen de wreedheid van de mensheid? Beetje kromme beredenering.
Ik zou je negeren maar ik hou het niet volquote:
deze vrouwquote:Op maandag 8 juli 2013 23:34 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Afrika heeft het zelf verprutst. Dieren kunnen er niks aan doen dat wij ze in de bioindustrie stoppen. Dieren hebben die intelligentie en mogelijkheden niet om in opstand te komen.
Denk er maar eens over na als er weer een donatie gedaan moet worden na de 10000 vorige donaties.quote:
Stuur me dan in de juiste richting oh grote leraar.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zou je negeren maar ik hou het niet vol. Misschien moet je eens precies uitzoeken wat overgeromantiseerd betekend.
Afrikaanse kinderen hebben ook niet de mogelijkheden om in opstand te komen.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:34 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Afrika heeft het zelf verprutst. Dieren kunnen er niks aan doen dat wij ze in de bioindustrie stoppen. Dieren hebben die intelligentie en mogelijkheden niet om in opstand te komen.
Afrikaanse hongerkinderen zijn het gevolg van menselijk handelen. Allemaal invoelende mensen die Derdewereld landen zoals Afrika vergallen tot en met. En hier heb ik minder empathie voor. Het is een vicieuze cirkel waar ik geen energie aan verspil. Jij wel?quote:Op maandag 8 juli 2013 23:32 schreef Onama het volgende:
[..]
En Afrikaanse kindjes die kansloos worden geboren kunnen wel opboksen tegen de wreedheid van de mensheid? Beetje kromme beredenering.
Ze hadden het beter toen ze nog gekoloniseerd werden, maar ach.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:37 schreef Onama het volgende:
[..]
Afrikaanse kinderen hebben ook niet de mogelijkheden om in opstand te komen.
Maar probeer vooral je eigen gebrek aan empathie niet goed te praten.
Dit.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:38 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Afrikaanse hongerkinderen zijn het gevolg van menselijk handelen. Allemaal door invoelende mensen die Derdewereld landen als Afrika vergallen tot en met. En daar heb ik minder empathie voor. Het is een vicieuze cirkel waar ik mijn energie niet aan verspil. Jij wel?
Dieren zoeken verder nooit problemen met mensen. Omgekeerd wel.
Vervang dit zinnetje eens met:quote:Op maandag 8 juli 2013 23:38 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Afrikaanse hongerkinderen zijn het gevolg van menselijk handelen.
En je zult zien dat je argument nergens op slaat.quote:Dierenleed is het gevolg van menselijk handelen.
Ik ben de kwaadste niet!quote:Op maandag 8 juli 2013 23:36 schreef Zneeser het volgende:
[..]
Stuur me dan in de juiste richting oh grote leraar.
Of verheerlijken, iets wat SputnikSweetheart dus doet met bepaalde dingen of tot bepaalde mate.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:43 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik ben de kwaadste niet!
(Over)romantiseren is het idealiseren van iets, het mooier maken van een toestand/situatie.
SputnikSweetheart heeft eerder een cynisch kijk op dingen, fatalistisch zelfs misschien of in ieder geval een vleugje zware desinteresse erin gemixt.
Empathie begint ook met het voorstellingsvermogen over hoe het in jouw schoenen zou zijn. Op het moment dat jij hulpbehoevend zou zijn (of worden) dan is t verdomde handig dat er hier een sociaal vangnet is waar je een btje op kan bouwen, jij hebt als t goed ook de kans gehad om zelf een wereldbeeld op te bouwen op basis van de situatie waar je bent opgegroeid, hoe dat dan ook gegaan is. In minder welvarende landen heb je dat niet en dierenbescherming komt ook met welvaart. Dat wij toevallig in een land geboren zijn waar t redelijk voor elkaar is mogen we alleen maar mazzel mee hebben. Iedereen voelt pijn/liefde en alles wat we kunnen voelen en als je naar een filmpje kijkt waar een skater een openbotbeenbreuk kijkt of iets dergelijks dan is dat wellicht leedvermaak, maar de meeste mensen hebben toch echt van nature dat ze haast de pijn van de ander voelen bij zichzelf, niet echt natuurlijk, maar t idee is er. Het schijnt ook een menselijke eigenschap te zijn en een van de redenen waarom lachen vaak aanstekelijk werkt (spiegelneuronen).quote:Op maandag 8 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Ik heb een heel groot wereldbeeld. Ik ben behoorlijk ingelezen in alles en nog wat. Ik heb er alleen een andere kijk op.
Mensen hebben een sterk ontwikkelde verstandelijke vermogen. Mensenleed is naar mijn idee dus altijd, min of meer, terugtevoeren op puur dom handelen. En daar heb ik gewoon weinig mee. Que sera sera denk ik dan. Maar dieren zoeken verder nooit problemen met ons. Dus wanneer dieren lijden onder mensen toon ik meer begrip.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:42 schreef Onama het volgende:
[..]
Vervang dit zinnetje eens met:
[..]
En je zult zien dat je argument nergens op slaat.
Prima dat je niet zo'n sterke gevoelens hebt bij mensenleed. Ook ik kan me niet druk maken om Afrikaanse kindjes of moordende Egyptenaren. Maar loop niet te beweren dat de mensen die er gevoelens bij hebben hun tijd verdoen, dat getuigt van weinig empathie.
dolfijnen verkrachten elkaarquote:Op maandag 8 juli 2013 23:57 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Mensen hebben een sterk ontwikkelde verstandelijke vermogen. Mensenleed is naar mijn idee dus altijd, min of meer, terugtevoeren op puur dom handelen. En daar heb ik gewoon weinig mee. Que sera sera denk ik dan. Maar dieren zoeken verder nooit problemen met ons. Dus wanneer dieren lijden onder mensen toon ik meer begrip.
nee maar gebeurt welquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:01 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Welleens een dolfijn een mens zien verkrachten dan?
Deze strekking gaat op als iemand met 160 door de bebouwde kom vliegt en zich tegen een boom aan dood rijdt. Dat is terug te voeren op dom handelen. Zo'n Afrikaans kind heeft niet gehandeld om in die situatie terecht te komen, die wordt er simpel weg mee opgescheept. Valt niet te vergelijken.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:57 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Mensen hebben een sterk ontwikkelde verstandelijke vermogen. Mensenleed is naar mijn idee dus altijd, min of meer, terugtevoeren op puur dom handelen. En daar heb ik gewoon weinig mee. Que sera sera denk ik dan. Maar dieren zoeken verder nooit problemen met ons. Dus wanneer dieren lijden onder mensen toon ik meer begrip.
Als ik in die situatie zit boeit het mij pas.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:51 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Empathie begint ook met het voorstellingsvermogen over hoe het in jouw schoenen zou zijn. Op het moment dat jij hulpbehoevend zou zijn (of worden) dan is t verdomde handig dat er hier een sociaal vangnet is waar je een btje op kan bouwen, jij hebt als t goed ook de kans gehad om zelf een wereldbeeld op te bouwen op basis van de situatie waar je bent opgegroeid, hoe dat dan ook gegaan is. In minder welvarende landen heb je dat niet en dierenbescherming komt ook met welvaart. Dat wij toevallig in een land geboren zijn waar t redelijk voor elkaar is mogen we alleen maar mazzel mee hebben. Iedereen voelt pijn/liefde en alles wat we kunnen voelen en als je naar een filmpje kijkt waar een skater een openbotbeenbreuk kijkt of iets dergelijks dan is dat wellicht leedvermaak, maar de meeste mensen hebben toch echt van nature dat ze haast de pijn van de ander voelen bij zichzelf, niet echt natuurlijk, maar t idee is er. Het schijnt ook een menselijke eigenschap te zijn en een van de redenen waarom lachen vaak aanstekelijk werkt (spiegelneuronen).
Dat kind wordt over 10 jaar groot en dan wordt ons geld nog steeds verspild.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:03 schreef Onama het volgende:
[..]
Deze strekking gaat op als iemand met 160 door de bebouwde kom vliegt en zich tegen een boom aan dood rijdt. Dat is terug te voeren op dom handelen. Zo'n Afrikaans kind heeft niet gehandeld om in die situatie terecht te komen, die wordt er simpel weg mee opgescheept. Valt niet te vergelijken.
Ik vind het grappig dat je zo lekker stereotype denkt. Al die dingen die jij zegt zijn dingen die je al zo vaak hebt gelezen in talloze monologen van pseudo-psychiaters.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:52 schreef Pinterman het volgende:
TS, volgens mij begint het al bij de misvatting dat andere mensen serieus iets geven om / voelen bij het leed van anderen die ze niet kennen. Uitzonderingen daargelaten geven heel weinig mensen er écht wat om, als onbekenden iets overkomt.
Dat is dus in principe exact hetzelfde als hoe jij je voelt. Maar je wilt natuurlijk graag anders zijn - net zoals de rest is ook maar zo gewoontjes, hè? Dus heb je besloten om dat (gebrek aan) gevoel een stukje door te trekken en jezelf het idee aangepraat dat, omdat je niets voelt bij het leed van anderen, je dus maar meteen voorbestemd bent om er plezier in te hebben.
Het feit ook dat je zo dringend op zoek bent naar een naam voor je probleem is toonaangevend. Ik vind het allemaal een beetje cliché aandachttrekkerij. De mensheid haat mij dus ik haat de mensheid, maar dieren zijn cool want die haten mij niet, kijk mij ice cold zijn en lachen om de dood van onbekende kinderen.
Het is een act. Niemand vraagt je om iets te voelen wat je niet voelt, en dat je niets voelt is heel normaal. Het is echter zinloos en ook wel redelijk debiel om dan maar het tegenovergestelde te gaan doen.
Eenden ook, stokstaartjes hebben oorlogen, vermoorden babies en verkrachten de vrouwtjes.. En ja, carnivoren eten alles wat planten eet. Natuur zoekt balans, maar eerlijkheid is een menselijk begrip. Natuur is ook meer instinct, en mensen hebben daar een bewustzijn bij, dus ik denk wel dat we een overmacht hebben op deze planeet waarbij we een beschermende/onderhoudende taak hebben.. Om die reden kan ik dierenleed ook slecht hebben, al ben ik ook een hypocriete lul die best van een spareribje of een steak mag eten.quote:
Misschien zijn menselijke oorlogen ook om de balans te herstellen alleen weten we dat nietquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:08 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Eenden ook, stokstaartjes hebben oorlogen, vermoorden babies en verkrachten de vrouwtjes.. En ja, carnivoren eten alles wat planten eet. Natuur zoekt balans, maar eerlijkheid is een menselijk begrip. Natuur is ook meer instinct, en mensen hebben daar een bewustzijn bij, dus ik denk wel dat we een overmacht hebben op deze planeet waarbij we een beschermende/onderhoudende taak hebben.. Om die reden kan ik dierenleed ook slecht hebben, al ben ik ook een hypocriete lul die best van een spareribje of een steak mag eten.
Dat geeft ze dan ook gewoon toequote:
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:05 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat kind wordt over 10 jaar groot en dan wordt ons geld nog steeds verspild.
Welterusten in ieder gevalquote:Dit is geen diagnose-topic. Ik praat al met een psycholoog, er zijn minstens 5 stempels op gedrukt maar geen van die stempels voldoet. Het is meer een soort van-me-afschrijf-topic. Of een topic voor net zulke afgestompte, verbitterde klootzakken als ikzelf.
Ik denk dat jij het anders opvat dan ik het bedoelquote:
Dus je kunt je wel inleven in anderenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:12 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Iedereen die op een forum post wil aandacht, anders zou je dat niet doen.
Nee FOK is niet alleen om aandacht te zoekenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:12 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Iedereen die op een forum post wil aandacht, anders zou je dat niet doen.
Misschien wel.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij het anders opvat dan ik het bedoel
Ik redeneer meestal vanuit mezelf en trek dat door naar anderen toe. Soms weet ik dingen door er over te lezen enz. Of door het van anderen te horen.quote:
Vind je het vervelend als mensen zeggen of typen dat je je in kunt leven?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik redeneer meestal vanuit mezelf en trek dat door naar anderen toe. Soms weet ik dingen door er over te lezen enz. Of door het van anderen te horen.
Ik hoop dat het is dat ze gewoon niet door de mand wil vallenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:18 schreef Zneeser het volgende:
[..]
Vind je het vervelend als mensen zeggen of typen dat je je in kunt leven?
Ik kan mij inleven maar het kost mij moeite wanneer iemand anders denkt dan ik. Ik kan me vooral inleven in mensen die zijn zoals ik. Bij een SP stemmende kraker kan ik dat niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:18 schreef Zneeser het volgende:
[..]
Vind je het vervelend als mensen zeggen of typen dat je je in kunt leven?
Dat is heel normaal hoor. Heel veel mensen hebben moeite met de mening van anderen. Dat heeft ook niet zoveel met inleven te maken... Meer met het open staan voor andere dingen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:23 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik kan mij inleven maar het kost mij moeite wanneer iemand anders denkt dan ik. Ik kan me vooral inleven in mensen die zijn zoals ik. Bij een SP stemmende kraker kan ik dat niet.
o god en maar tegensprekenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:28 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Wallace heeft toch zelfmoord gepleegd? Wat zo'n vent zegt neem ik sowieso niet serieus.
Ik mis heel veel dingen die autisten hebben.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:29 schreef Heroinjunk het volgende:
Onbegrijpelijk dat jij niet gediagnosticeerd bent met autisme.
Je klinkt redelijk als een Asperger.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik mis heel veel dingen die autisten hebben.
Ik ben niet overgevoelig voor licht en geluid, ben totaal niet wiskundig, dwangmatig kan ik wel zijn, ik kan gezichtsuitdrukkingen lezen enz.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:31 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Je klinkt redelijk als een Asperger.
Nee dat zei ik niet.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus altruïsme is alleen altruïsme als je je er slecht bij voelt? Volgens mij verwar je de actie en het resultaat met elkaar. Een goed gevoel krijgen van een goede daad is niet een teken van egoïsme maar het gevolg van altruïsme.
[..]
Tja, het blijft een eindeloze discussie ben ik bang.
DFW was iemand die met hele heftige, zware depressies kampte waarbij zelfs medicatie niet eens meer hielp. Zo iemand kan je niet vergelijken met mij. Ik ben niet suicidaal. Ik heb mijn downs gehad, zeker. Maar zo heftig als die man: nooit. DFW was volslagen labiel. Ik zie niet hoe ik zoals hij ben. Ik richt mijn frustraties naar de buitenwereld, hij naar binnen.quote:
Ken ook wel mensen die daar niet aan voldoen en wel gediagnosticeerd zijn. Maar ik geloof je wel als je het zegt, maar ik vind dat je er wel wat van weg hebt. Maar misschien ben ik de enige hierin.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:32 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik ben niet overgevoelig voor licht en geluid, ben totaal niet wiskundig, dwangmatig kan ik wel zijn, ik kan gezichtsuitdrukkingen lezen enz.
Hoe oud ben je?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:33 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
DFW was iemand die met hele heftige, zware depressies kampte waarbij zelfs medicatie niet eens meer hielp. Zo iemand kan je niet vergelijken met mij. Ik ben niet suicidaal. Ik heb mijn downs gehad, zeker. Maar zo heftig als die man: nooit. DFW was volslagen labiel. Ik zie niet hoe ik zoals hij ben. Ik richt mijn frustraties naar de buitenwereld, hij naar binnen.
Dieren zijn een stuk wreder dan mensen.quote:
Ligt aan het dier, en ligt aan de persoon...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dieren zijn een stuk wreder dan mensen.
Althans, met een toevoeging: een enorme egoïst met een aandachtstekort..quote:Op vrijdag 5 juli 2013 23:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
TS klinkt naar mijn mening vooral als een enorme egoïst. Alleen de lusten, nooit de lasten.
Ik hoop dat ze nog erg jong is.
Ik denk dat ik wel een narcist ben ja. En het past behoorlijk bij die diagnose om het als geuzennaam te dragen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik blijf bij mijn eerdere mening:
[..]
Althans, met een toevoeging: een enorme egoïst met een aandachtstekort..
Wellicht gewoon een narcist (maar ik ben geen psycholoog) http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcisme
"Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen".
TS heeft in dit topic (en elders) al behoorlijk wat kenmerken zélf genoemd.
Zijn we het daar iig over eensquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:43 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik denk dat ik wel een narcist ben ja. En het past behoorlijk bij die diagnose om het als geuzennaam te dragen.
daar trots op zijnquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:43 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik denk dat ik wel een narcist ben ja. En het past behoorlijk bij die diagnose om het als geuzennaam te dragen.
Alledrie volmondig "ja".quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:47 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Pretending to be more important than they really are -> Hm ben niet in de positie dat te doen. Misschien wel.
Bragging (subtly but persistently) and exaggerating their achievements -> Nee, ben juist iemand die zichzelf heel erg kan afzeiken.
Claiming to be an "expert" at many things -> Nee.
Ik schep soms op maar niet altijd.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:51 schreef Zneeser het volgende:
[..]
Alledrie volmondig "ja".
Maarruh, hoe oud ben je nou?
Je bent niet alleen een narcist, maar ook nog een machtsbeluste? Prima hoor.quote:
Niet waar. Je hebt je eigen beeld dat je gevormd hebt, weet je nog?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:52 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Ik ben trouwens geen expert. Ik weet veel dingen maar ik laat de waarheid aan de wetenschap over.
Wat is dit nu weer voor kul?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:52 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Ik ben trouwens geen expert. Ik weet veel dingen maar ik laat de waarheid aan de wetenschap over.
Ik wil wel graag dat dingen gaan zoals ik het wil maar heb geen politieke ambities.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je bent niet alleen een narcist, maar ook nog een machtsbeluste? Prima hoor.
Ik zie mezelf nergens als expert in tenzij ik ervoor gestudeerd heb.quote:
Politieke ambities hebben er helemaal niks mee te maken. Je omgeving "controleren"/"de baas willen zijn over je omgeving" is reeds machtsbelust.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:56 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik wil wel graag dat dingen gaan zoals ik het wil maar heb geen politieke ambities.
Ik heb hulp dus daar heb je het mis.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:57 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb me laten vertellen dat narcisten zelden tot nooit hulp zoeken bij een psycholoog en dat ze zelden tot nooit zullen erkennen narcistisch te zijn.
Ok dan ben ik machtsbelust. Maar ik ben ook erg lui. Ik verwacht gewoon dat dingen gaan zoals ik wil en als dat niet gebeurt word ik boos.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Politieke ambities hebben er helemaal niks mee te maken. Je omgeving "controleren"/"de baas willen zijn over je omgeving" is reeds machtsbelust.
Okay, en nu? Je lijkt in je omgang met andere mensen al manieren te hebben gevonden om 'meelevender' te lijken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Maar ik heb geen narcisme. Ook geen autisme. De psychologen noemen het NAO - niet anders omschreven. Ik heb dus kenmerken van vanalles.
Prima hoor. Maar je vertoont er wel verdomd veel kenmerken van (narcisme)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Maar ik heb geen narcisme. Ook geen autisme. De psychologen noemen het NAO - niet anders omschreven. Ik heb dus kenmerken van vanalles.
Blijkbaar niet want je zegt net zelf dat je niet de diagnose hebt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik heb hulp dus daar heb je het mis.
Zelfdiagnoses zijn niet erg betrouwbaar. Ik zou er dus niet teveel waarde aan hechten dat je jezelf herkent in kenmerken van narcisten, tenzij het bevestigd is door een psycholoog/expert dat je er inderdaad trekken van hebt.quote:Bad boundaries: Narcissists do not recognize that they have boundaries and that others are separate and are not extensions of themselves. Others either exist to meet their needs or may as well not exist at all. Those who provide narcissistic supply to the narcissist are treated as if they are part of the narcissist and are expected to live up to those expectations. In the mind of a narcissist there is no boundary between self and other.
Dit herken ik heel erg.
Precies + die"test" doen en overmatig vaak "ja" scoren.. Wijst op een vorm van narcisme. Er zijn natuurlijk gradaties.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik heb hulp dus daar heb je het mis.
Bad boundaries: Narcissists do not recognize that they have boundaries and that others are separate and are not extensions of themselves. Others either exist to meet their needs or may as well not exist at all. Those who provide narcissistic supply to the narcissist are treated as if they are part of the narcissist and are expected to live up to those expectations. In the mind of a narcissist there is no boundary between self and other.
Dit herken ik heel erg.
Ik heb een officiele diagnose van een officiele psychiater, en dat is NAO.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:02 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Blijkbaar niet want je zegt net zelf dat je niet de diagnose hebt.
[..]
Zelfdiagnoses zijn niet erg betrouwbaar. Ik zou er dus niet teveel waarde aan hechten dat je jezelf herkent in kenmerken van narcisten, tenzij het bevestigd is door een psycholoog/expert dat je er inderdaad trekken van hebt.
Nederlandse Aardappel Organisatie?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik heb een officiele diagnose van een officiele psychiater, en dat is NAO.
Kenmerken heb ik ja, maar ben geen volbloed narcist. Niet dat ik mij er voor zou schamen (als ik een narcist was al helemaal niet), maar zo is het (meermaals) getest.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Precies + die"test" doen en overmatig vaak "ja" scoren.. Wijst op een vorm van narcisme. Er zijn natuurlijk gradaties.
Ze klinkt als iemand met een gebrek aan inlevingsvermogen. Dat maakt je nog geen autist.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:31 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Je klinkt redelijk als een Asperger.
NAO = "Er is wel wat, maar ik weet nog niet wat"?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik heb een officiele diagnose van een officiele psychiater, en dat is NAO.
Niet anders omschreven. Ik heb symptomen van angststoornis, ook wel een beetje narcisme, en nog wat dingen.quote:
En naar mijn mening als enorm egoïstisch (zie haar topic over zwaar (geestelijk) gehandicapte kinderen).quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:04 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ze klinkt aan iemand met een gebrek aan inlevingsvermogen. Dat maakt je nog geen autist.
Mensen bezitten de wreedste eigenschap: sadisme.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dieren zijn een stuk wreder dan mensen.
Je kan toch werken aan wat je wel weet? Bij een narcistische persoonlijkheidsstoornis is er ook niet altijd een duidelijke oorzaak, laat staan een oplossing. Als je van jezelf weet dat je bepaalde eigenschappen hebt die je functioneren met andere mensen belemmeren, dan kan je daaraan werken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:06 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Ik zou het fijn vinden als ik echt een stoornis had, want dan kon er gericht aan gewerkt worden. Nu is het een allegaartje van symptomen, het is niet echt duidelijk hoe en wat.
En ook dus empathie. De meesten danquote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:07 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Mensen bezitten de wreedste eigenschap: sadisme.
Die had ik gezien ja. Ik vind haar topics altijd wel boeiend. Weet niet of dat positief is. De narcist in haar zal het vast als positief opvatten.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En naar mijn mening als enorm egoïstisch (zie haar topic over zwaar (geestelijk) gehandicapte kinderen).
Ik heb er op dit moment genoeg aan gewerkt dat als ik wil ik heel normaal over kan komen, geinteresseerd lijk (en soms ook gewoon ben), maar het gaat me niet altijd natuurlijk af.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je kan toch werken aan wat je wel weet? Bij een narcistische persoonlijkheidsstoornis is er ook niet altijd een duidelijke oorzaak, laat staan een oplossing. Als je van jezelf weet dat je bepaalde eigenschappen hebt die je functioneren met andere mensen belemmeren, dan kan je daaraan werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |