Ja, maar ik snap ook wel dat je er nog een paar achteraan gooit, als je toch bezig bent. Gewoon voor de zekerheidquote:Op maandag 8 juli 2013 17:03 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Wel als je 1 keer in de borst steekt...
Als je dat zo berekenend kunt doen, midden in de nacht met je schreeuwende moeder er naast, ben je rijp voor de long stay.quote:Op maandag 8 juli 2013 17:03 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Niet vergeten zachtjes "the Lannisters send their regards" te fluisteren als je het doet.quote:Op maandag 8 juli 2013 17:15 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als je dat zo berekenend kunt doen, midden in de nacht met je schreeuwende moeder er naast, ben je rijp voor de long stay.
Proportioneel of buitenproportioneel is dan ook vooral een achterafdiscussie. Dat kun je niet verlangen van iemand op zo'n moment. Daarom noodweerexces.quote:Op maandag 8 juli 2013 17:15 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als je dat zo berekenend kunt doen, midden in de nacht met je schreeuwende moeder er naast, ben je rijp voor de long stay.
In plastic wikkelen en dan 100km verderop in het bos dumpen!quote:Op zaterdag 6 juli 2013 13:04 schreef QBay het volgende:
[..]
Doodsteken en (goed)verbergen is een betere optie, niemand zal zo'n idioot missen en anders is het 'risico van het vak'.
En dan nog 10 L benzine er oven (en aansteken) en dan weg wezen.(denk aan dna)quote:Op maandag 8 juli 2013 17:31 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
In plastic wikkelen en dan 100km verderop in het bos dumpen!
Zeer true.quote:Op maandag 8 juli 2013 17:24 schreef padlarf het volgende:
Proportioneel of buitenproportioneel is dan ook vooral een achterafdiscussie. Dat kun je niet verlangen van iemand op zo'n moment.
quote:Op maandag 8 juli 2013 17:17 schreef ems. het volgende:
[..]
Niet vergeten zachtjes "the Lannisters send their regards" te fluisteren als je het doet.
Als je in de keuken uitjes aan het fijnsnijden bent en twee inbrekers komen binnen, dan wel ja.quote:Op zondag 7 juli 2013 13:24 schreef Ataturko het volgende:
[..]
Twee overvallers in je huis en je moet snel reageren. Lijkt mij binnen proportie als je in shock bent.
Zijn moeder begon te gillen dus er was een aanwijzing dat de 2 mannen een direct gevaar vormden.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je in de keuken uitjes aan het fijnsnijden bent en twee inbrekers komen binnen, dan wel ja.
Maar in dit geval gaat het om een jongen die 's nachts in bed ligt, een geluid ergens anders in huis hoort, en als eerste reactie (blijkbaar) eerst een mes pakt, dan gaat kijken wat het voor geluid is, en dan onmiddellijk meerdere keren gericht steekt terwijl er (blijkbaar) geen direct fysiek gevaar is.
quote:Dat vind ik toch wel wat vreemd. En op het moment dat dat joch een vreemd geluid hoort en meteen naar een mes grijpt lijkt me niet dat er al sprake is van een shock-toestand.
Waar haal je vandaan dat die moeder gilde? Uit je duim? In het bericht staat alleen maar dat de moeder en de zoon wakker werden van gestommel. Meer niet.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:06 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Zijn moeder begon te gillen dus er was een aanwijzing dat de 2 mannen een direct gevaar vormden.
[..]
quote:Op maandag 8 juli 2013 20:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat die moeder gilde? Uit je duim? In het bericht staat alleen maar dat de moeder en de zoon wakker werden van gestommel. Meer niet.
quote:In juni brak een dief in bij een moeder en haar zoon uit het West-Vlaamse Gistel. Moeder Aline schrok zich een ongeluk toen er plots een gemaskerde inbreker naast haar bed stond. Haar zoon hoorde het gekrijs, greep naar een mes, stoof de slaapkamer van zijn moeder binnen en stak de inbreker in de borst.
Hierin staat dat niet:quote:Op maandag 8 juli 2013 20:08 schreef ems. het volgende:
[..]
[..]Ervanuitgaand dat het niet de inbreker is die opeens begon te gillen.
Blijft dus gissen wat er precies is gebeurd.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 13:33 schreef Dagonet het volgende:
Originele bericht:
[..]
http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130607_00614943
Er staan meer berichten in dit topicquote:Op maandag 8 juli 2013 20:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat die moeder gilde? Uit je duim? In het bericht staat alleen maar dat de moeder en de zoon wakker werden van gestommel. Meer niet.
In de berichten uit serieuze kranten (Nieuwsblad, zoals Dagonet postte; Standaard, en vooruit, zelfs het Vlaams Belang) staat telkens dat de zoon werd gewekt door het geluid van de inbreker en als reactie dáárop met een mes naar de kamer van z'n moeder ging.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:11 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er staan meer berichten in dit topic
Er werd ingebroken door 2 mannen die op het moment in zijn moeders slaapkamer waren
Dan is het nog geen vreemde of onterechte reactie als je twee mogelijk gewapende inbrekers in je moeders slaapkamer vind.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:14 schreef Igen het volgende:
[..]
In de berichten uit serieuze kranten staat telkens dat de zoon werd gewekt door het geluid van de inbreker en als reactie dáárop met een mes naar de kamer van z'n moeder ging.
Alleen HLN (de Belgische Telegraaf, als ik me niet vergis) heeft het over een schreeuwende moeder.
Als je aan alleen wat gestommel meteen denkt te weten dat er twee mogelijk gewapende inbrekers in huis zijn, dan vind ik dat raar.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:16 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dan is het nog geen vreemde of onterechte reactie als je twee mogelijk gewapende inbrekers in je moeders slaapkamer vind.
Er horen 2 mensen in dat huis te zijn, als er vreemd gestommel klinkt dan is er de kans dat er vreemde personen in huis zijn.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je aan alleen wat gestommel meteen denkt te weten dat er twee mogelijk gewapende inbrekers in huis zijn, dan vind ik dat raar.
Gelukkig zijn "we" niet allemaal zo pessimistisch en paranoïde.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er horen 2 mensen in dat huis te zijn, als er vreemd gestommel klinkt dan is er de kans dat er vreemde personen in huis zijn.
Gelukkig zijn we geprogrammeerd om heel snel van het ergste uit te gaan.
Ik onderschat niks. Ik ben zelf ook wel eens overvallen, dus ik snap de paniek en woede wel.quote:Op maandag 8 juli 2013 02:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Jij onderschat de ernst van de inbraak en de impact die dat heeft op de aanwezige bewoners. Of die inbreker nou peperdure juwelen kwam stelen of een blikje cola uit de koelkast, doet totaal niet ter zake.
Wat jij doet, is de slachtoffers volledig hun daad aanrekenen, alsof dat een vooropgezet plan is geweest waarover ze in alle rust hebben nagedacht. Ik vind zo'n gedachtenkronkel totaal absurd.
IK vond de reactie al vreemd. Dank!quote:Op maandag 8 juli 2013 14:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk meer absurd dat jij dit in die tekst leest. Het staat er namelijk niet.
Je maakt een vergelijkingsfout die ik in dit topic voortdurend zie en waarover ik me enorm blijf verbazen. Alsof het nodig is om de activiteit inbraak te vergelijken met de actie van degene die zich verdedigt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik onderschat niks. Ik ben zelf ook wel eens overvallen, dus ik snap de paniek en woede wel.
Maar is inbreken en stelen een grotere inbreuk op iemand dan drie messteken in een borst?
En ik heb het niet over vooropgezet plan of zo, dus je verwijt snap ik niet.
Mwa, het zou ook zomaar een lekker stuk kunnen zijn dat zich in de slaapkamer vergist heeft.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er horen 2 mensen in dat huis te zijn, als er vreemd gestommel klinkt dan is er de kans dat er vreemde personen in huis zijn.
Gelukkig zijn we geprogrammeerd om heel snel van het ergste uit te gaan.
Nee, die vergelijkingsfout maak ik niet. En ik verbaasde me over je bijdrage, want ik meende je anders te kennen. Zo ken ik je weer beter.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je maakt een vergelijkingsfout die ik in dit topic voortdurend zie en waarover ik me enorm blijf verbazen. Alsof het nodig is om de activiteit inbraak te vergelijken met de actie van degene die zich verdedigt.
Inbreken is sowieso fout. Iemand die inbreekt, doet dat bewust. En neemt dus ook bewust een risico. Een risico dat hem iets overkomt. Nee, dat is geen vrijbrief voor bewoners om een inbreker dood te steken; dat bepleit ik niet.
Waar ik op wijs, is dat mensen op zo'n moment niet voor zichzelf in kunnen staan. Het is totaal absurd om de bewoners te beoordelen alsof er van rationeel, weloverwogen gedrag sprake is. Je bent op zo'n moment compleet in paniek en je doet het eerste wat in je opkomt. En die afloop is niet altijd leuk voor de inbreker.
Ik vind het absurd dat inbrekers het recht hebben om in dit soort situaties de slachtoffers voor de rechter te slepen. Dat recht zou onmiddellijk moeten vervallen. Bijvoorbeeld door de wet zo te veranderen dat misdadigers zich niet op rechten kunnen beroepen tijdens het plegen van hun misdaad.
Disclaimer: ja, ik weet dat dit niet de wet is, dus ik hoef geen lezing. Dit is de verandering die ik voorstel, die ik graag zou zien. Tegenwoordig kun je dat er maar beter bij vertellen.
Nee.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:20 schreef SpecialK het volgende:
Ik vind het zo grappig dat Kees22 denkt dat de hele situatie gewoon een soort van misverstand is en dat alles toch al zo duidelijk was.
Inbreker: Hallo mevrouw ik kom even in uw slaapkamer hangen
Vrouw: Oh gezellig
*Zoon komt binnen*
Vrouw: Kijk eens, zoon deze meneer komt hier even hangen
Zoon: Oh, wat leuk
*Zoon pakt mes, en rent op inbreker af*
Inbreker: oh nee toch! Ik ben ongewapend en heb geenszins plannen om jullie aan te vallen
Zoon: dat kan mij niks schelen, ik ben boos en ga jou neersteken.
Zo zie jij de situatie, toch?
Waarom blijf je dan zo star wegstaren van de hele "heat of the moment, potentiele moordernaar in je moers slaapkamer" factor alsof het een belachelijk idee is dat er een lijpe idiot op het punt staat je moeder kapot te maken?quote:
Niet. (Mag zelfs best een lintje krijgen, omdat er niemand meer door die ene inbreker zal lastiggevallen worden.)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:34 schreef Kees22 het volgende:
En dan komt dus de vraag aan de orde: als een inbreker met de dood bestraft mag worden in eigenrichting, waarmee moet dan een doodsteker bestraft worden?
OK. Dus inbreken en stelen wordt bestraft met de dood.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:38 schreef zarGon het volgende:
[..]
Niet. (Mag zelfs best een lintje krijgen, omdat er niemand meer door die ene inbreker zal lastiggevallen worden.)
Moet je maar niet inbreken. Het is echt simpel hoor.
Dat doe ik niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom blijf je dan zo star wegstaren van de hele "heat of the moment, potentiele moordernaar in je moers slaapkamer" factor alsof het een belachelijk idee is dat er een lijpe idiot op het punt staat je moeder kapot te maken?
Moet je maar niet inbreken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK. Dus inbreken en stelen wordt bestraft met de dood.
Doodsteken van iemand wordt beloond met een lintje.
Vertel.quote:Fijne maatschappij zal dat worden.
Oh, maar dan kies ik als opleiding natuurlijk het vak huurmoordenaar. Dan loop ik bij mijn pensioen krom van de lintjes.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:43 schreef zarGon het volgende:
[..]
Moet je maar niet inbreken.
Risico van 't vak. Daar komt het allemaal op neer.
Hihaho. Wat een vergelijking weer. Chapeau.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh, maar dan kies ik als opleiding natuurlijk het vak huurmoordenaar. Dan loop ik bij mijn pensioen krom van de lintjes.
quote:
Deze argumenten zijn irrelevant want dat is niet de motivatie van de meneer met het mes. Zijn motivatie was het onschadelijk maken van iemand die, for all he knows, in staat is hem en zijn moeder van kant te maken.quote:Maar is inbreken en stelen een grotere inbreuk op iemand dan drie messteken in een borst?
Niks hihaho. Dat is de consequentie van jouw verhaal. En denk maar niet dat ik jou spaar als ik opdracht krijg. En nog een lintje.quote:
Wow, het onschadelijk maken van een inbreker vergelijken met iemand die zijn geld verdiend door iemand anders om te leggen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Niks hihaho. Dat is de consequentie van jouw verhaal. En denk maar niet dat ik jou spaar als ik opdracht krijg. En nog een lintje.
Ik jammer niet. Mij maakt het geen reet uit: ik ken de betrokkenen niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[..]
Deze argumenten zijn irrelevant want dat is niet de motivatie van de meneer met het mes. Zijn motivatie was het onschadelijk maken van iemand die, for all he knows, in staat is hem en zijn moeder van kant te maken.
Dus jouw gejammer komt heel raar en kunstmatig over.
Je hebt niet goed gelezen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:48 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wow, het onschadelijk maken van een inbreker vergelijken met iemand die zijn geld verdiendt door iemand anders om te leggen.
Ja, echt. Prachtig.
Hier stopt dan ook meteen mijn aandacht voor jou.
En hiermee laat je dus zien wat voor een vreemde aanname je doet over de situatie.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik jammer niet. Mij maakt het geen reet uit: ik ken de betrokkenen niet.
Ik heb geleerd een vooral te denken met de grijze massa in mijn hoofd en niet zozeer met de bruine massa in mijn buik. Een beetje in evenwicht gehouden door mijn hart.
Ik jammer niet. En mij argumentatie is wel degelijk relevant. Hoe dan ook moeten we bij onze daden allerlei afwegingen maken. Afweren van een bedreiging van een moeder is relevant. Maar of daarvoor een mens gedood moet worden, is ook een relevante vraag.
Ik weet niet precies wat de rest van het verhaal is, maar voor het fors doodsteken van een mens moet je nogal een goede reden hebben. En ik twijfel eraan of de dader een voldoende goede reden had.
Helemaal eens. Inclusief de ().quote:Op maandag 8 juli 2013 05:41 schreef Me_Wesley het volgende:
Iemand die inbreekt is niet per definitie vogelvrij en dat is maar goed ook. Daar hebben we rechters voor aangesteld.
Wel vind ik dat noodweer een groot goed is, en zolang er mogelijk gevaar is dan zou geweld mogelijk moeten zijn. Daar lijkt me hier absoluut sprake van (als het verhaal zoals in de OP juist is).
Ik doe geen aannames. Nou ja, de volgende dan:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En hiermee laat je dus zien wat voor een vreemde aanname je doet over de situatie.
Aan de hand van de informatie in het nieuwsbericht is er geen reden om aan te nemen dat het gebruikte geweld per se buitenproportioneel is. Toch lijk jij daar vanuit te gaan.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 02:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik doe geen aannames. Nou ja, de volgende dan:
Ik lees een verhaal en ik vraag me af of het compleet is en of het klopt.
Op basis van het mij gepresenteerde verhaal vorm ik mij een mening, rekening houdend met de mogelijkheid dat de waarheid anders kan zijn.
Ik zie hier een discussie die ik al vaker heb gezien: een inbreker krijgt klappen. En dan zijn er mensen die de inbreker/dief graag zouden doodslaan.
En dan denk ik, dat we, om deze begrijpelijke wens tot eigenrichting te beteugelen, de formele rechtspraak hebben uitgevonden.
Waarbij we eerst eens rustig met elkaar gaan overleggen welke straf we nou redelijk vinden voor welke misdaad. Niet alleen wanneer we slachtoffer zijn, maar ook wanneer we dader zijn.
Vind je dat vreemd? Dat mag. Denk er maar eens over na.
Eerder van.. 'ik zie hem met ogen dicht op de grond liggen, volgensmij is nu wel onschadelijk en zijn wij veilig'.quote:Op maandag 8 juli 2013 17:03 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Dat is gezien de informatie in het nieuwsbericht niet zo vreemd wat mij betreft. Kun je natuurlijk over van mening verschillen, maar op de man gaan spelen is dan een zwaktebod.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 02:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Aan de hand van de informatie in het nieuwsbericht is er geen reden om aan te nemen dat het gebruikte geweld per se buitenproportioneel is. Toch lijk jij daar vanuit te gaan.
In principe heeft hij gelijk, zeker in de post die jij quote. Daarbij hebben we voor dit soort gevallen niet voor niks noodweer(exces) in de wetboeken opgenomen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 02:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Aan de hand van de informatie in het nieuwsbericht is er geen reden om aan te nemen dat het gebruikte geweld per se buitenproportioneel is. Toch lijk jij daar vanuit te gaan.
Denk DAAR maar eens over na. Waarom jij zo'n fetish hebt voor het opnemen voor de initiator van het probleem. Zoals je eerder al aangaf, wellicht vanuit de gedachte dat jij dat had kunnen zijn (die inbreker) omdat je vroeger niet op het rechte pad was.
Iemand vogelvrij verklaren dus. Even los van wat praktische bezwaren (je steekt iemand dood, legt hem in je huis en zegt dat het een inbreker was), wat is nou precies het nut hiervan? Wat is het doel?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 01:43 schreef zarGon het volgende:
[..]
Moet je maar niet inbreken.
Risico van 't vak. Daar komt het allemaal op neer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |