abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128621192
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning, met tuin aan de rand van een dorp met heel veel weilanden eromheen. Ik heb altijd gezegd dat ik geen hond wil (dit wilt mijn vriend heel graag) omdat ik niet 3x daags een wandeling wil maken. Een kat of poes lijkt me daar in tegen wel heel leuk.

Punt is alleen, ik heb nog nooit voor een ander dier als een konijn gehad. Geen ervaring met het verzorgen/opvoeden van dieren dus. Daarom lijkt het me ook verstandiger om een volwassen kat te nemen, die zijn ook genoeg te vinden via bijvoorbeeld marktplaats. Nu weet ik dat zo'n beestje iedere dag eten en wat aandacht nodig heeft. En een kattenbak, en krabpaal? Ook heb ik gehoord dat je hem/haar de eerste 8 weken binnen moet houden zodat ze uiteindelijk terug komt wanneer het naar buiten mag. Zijn er verder nog belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden? Hoe zit het met een dierenarts bijvoorbeeld, wat voor kosten kan ik daarvoor verwachten ed? Ik wil er niet onnagedacht aan beginnen om daarna te denken 'had ik het maar niet gedaan'.
pi_128621559
Krabpaal is niet nodig ze krabben ook wel aan de trap of een boom of iets dergelijks. 8 weken binnen blijven is wel heel veel 2-3 is wel voldoende. Bij ons is na een verhuising ook onze kat na een paar dagen ontsnapt, maar kwam gwwoon weer terug. Ook hebben ze echt niet elke dacht aandacht nodig, stel je bent 2 dagen weg geen probleem, maar regel wel iemand die hem dan eten geeft.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:48:25 #3
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_128621563
Tip, als je voor een volwassen kat gaat, haal hem dan aub uit een asiel en niet van MP. MP katten hebben al baasjes, asielkatten doen je echt zowel de kat als het asiel een groot plezier om er 1 mee te nemen.

Kosten van dierenarts kan je vaak de prijzen zien op de website van een dierenarts dicht in de buurt.
Mijn kat krijgt 1x per jaar een inenting voor ongeveer 50 euro. Voor de rest heb ik hem eenmalig laten chippen, handig voor als hij een keer niet terugkomt en wordt gevonden door anderen.
pi_128621569
wat is het verschil tussen een kad en een poez :?
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_128621589
Bij het asiel zijn de katten al gecastreerd. Verder zijn medische kosten redelijk beperkt, zoalng er niks ernstigs gebeurt. Hier zij overigens verzekeringen voor mocht je dat willen.

Mannetjes zijn vaak wat liever dan vrouwtjes en een wat oudere kat is vaak ookw at rustiger.

Een kattenbak is alleen nodig voor "binnen"katten en aangezien je aan de rand van een dorp woont kun je verwachten dat hij/zij veel kadootjes voor je mee zal brengen.

Als je in het asiel een kat gaat uitzoeken wacht dan af tot een kat jou uitzoekt. Dat heeft mij al twee super beesten opgeleverd.

katten zijn leuk ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:49:00 #6
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_128621592
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:48 schreef AldoTheApache het volgende:
Het geslacht Henk. :')
pi_128621619
quote:
het gereedschap
Supra Groningam Nihil
pi_128621667
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:49 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Het geslacht Henk. :')
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:49 schreef Deetch het volgende:

[..]

het gereedschap
serieus? :o :o :o :o

pi_128621730
Maar zouden de poezen/katten die via marktplaats aangeboden worden niet ook uiteindelijk bij een dierenasiel eindigen? Of zeg ik nu iets heel raars. :+ Bij oudere poezels is het karakter ook veel duidelijker als bij kittens lijkt me toch? Ik zou wel graag zo'n poes willen die echt bij je op schoot komt zitten als je bijvoorbeeld aan het TV kijken bent ofzo ^^
pi_128621788
Een jong katje is toch echt wel veel leuker, dat speelse gedoe, ga je wel waarderen :)

Hoe ouder het beest hoe meer het passief ergens blijft liggen de hele dag
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:53:59 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128621797
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:48 schreef KolonelBroodje het volgende:
Krabpaal is niet nodig ze krabben ook wel aan de trap of een boom of iets dergelijks.
Als je je meubels waardeert, zou ik tóch maar eens krabpaal nemen. Mijn kattenbeest heeft er in zijn eentje zelfs twee. Dat is echt geen overbodig geld gespendeerd :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:55:10 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128621845
Op MP kunnen ze je wijsmaken dat de kat weg moet wegens een allergie. Blijkt het toch een kat te zijn die je huis onderzeikt.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:55:18 #13
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128621850
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:52 schreef Fripsel het volgende:
Ik zou wel graag zo'n poes willen die echt bij je op schoot komt zitten als je bijvoorbeeld aan het TV kijken bent ofzo ^^
Die krijg je niet prefab zo, zo worden ze door veel liefde, aandacht, vertrouwen geven en ze eraan laten wennen. Alleen een kitten is wat 'maak'baarder en zal zulk gedrag sneller vertonen. Maar een al wat oudere kat kun je ook echt wel zo 'krijgen'. Als-ie er zin in heeft :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_128621886
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:55 schreef Lienekien het volgende:
Op MP kunnen ze je wijsmaken dat de kat weg moet wegens een allergie. Blijkt het toch een kat te zijn die je huis onderzeikt.
Dat is wel een goede ja. Ik gluurde even nieuwsgierig op de site van het dierenasiel in Breda en zag meteen wel een poes die me heel erg aansprak. Maar ik moet echt nog een paar weken wachten. *Gaat op haar handen zitten*.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:56:09 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_128621887
Je kan beter een asielkat nemen dan een marktplaatskat, scheelt in de kosten en de kat wordt nagekeken door een dierenarts.
Plus bij een asiel heb je veel meer keuze
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:56:19 #16
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_128621894
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:48 schreef KolonelBroodje het volgende:
Krabpaal is niet nodig ze krabben ook wel aan de trap of een boom of iets dergelijks. 8 weken binnen blijven is wel heel veel 2-3 is wel voldoende. Bij ons is na een verhuising ook onze kat na een paar dagen ontsnapt, maar kwam gwwoon weer terug. Ook hebben ze echt niet elke dacht aandacht nodig, stel je bent 2 dagen weg geen probleem, maar regel wel iemand die hem dan eten geeft.
Een krabpaal of -plank is toch wel erg prettig, als het beestje vanwege beestenweer binnenzit en toch nagels wil scherpen.

Het aantal weken binnenhouden hangt heel erg af van de gewenning van de kat. Als het duidelijk is dat het beest zich thuisvoelt in het huis, dan kan de buitenwereld geopend worden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_128621905
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:52 schreef Fripsel het volgende:
Maar zouden de poezen/katten die via marktplaats aangeboden worden niet ook uiteindelijk bij een dierenasiel eindigen? Of zeg ik nu iets heel raars. :+ Bij oudere poezels is het karakter ook veel duidelijker als bij kittens lijkt me toch? Ik zou wel graag zo'n poes willen die echt bij je op schoot komt zitten als je bijvoorbeeld aan het TV kijken bent ofzo ^^
MP katten zijn vaak ook "ras"katten. Daar ben ik over het algemeen niet zo'n fan van ivm doorfokken en slechte gezondheid en/of gedragsproblemen.

Mijn kat was vrij afstandelijk maar wel lief. Langzaam maar zeker is hij door rustig op te bouwen nu ook regelmatig en graag op mijn schoot te vinden. In kleine stapjes kun je een kat leren dat hij prima bij je op schoot kan, zolang je hem maar "los" laat als hij aangeeft los te willen.
Een kat houdt er niet van om als beit behandeld te worden maar heeft wel behoefte aan duidelijke regels.

Mijn tip: zorg ervoor dat hij een eiegen domein heeft waar hij altijd mag zijn als jij er niet bent en dat hij alleen als je er wel bent in de woonkamer ofzo mag. Slaapkamer is wmb uit den boze.
Supra Groningam Nihil
pi_128621927
Is dit niet iets voor jou? F&F / Gratis Groningse Kitten
pi_128621938
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:55 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Die krijg je niet prefab zo, zo worden ze door veel liefde, aandacht, vertrouwen geven en ze eraan laten wennen. Alleen een kitten is wat 'maak'baarder en zal zulk gedrag sneller vertonen. Maar een al wat oudere kat kun je ook echt wel zo 'krijgen'. Als-ie er zin in heeft :P
Oh ik dacht dat dat toch ook wel vooral afhankelijk was van het karakter van mijn kat. Mijn schoonzus heeft namelijk 3 katten en dat zijn echt 3 totaal verschillende. Eentje is echt een kroelkat en de andere houden ook wel van een aai maar komen nooit op schoot.
pi_128621966
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:53 schreef Roellie80 het volgende:
Een jong katje is toch echt wel veel leuker, dat speelse gedoe, ga je wel waarderen :)

Mijn kat van 7 heeft daar echt nog geen last van.
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:58:44 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128622007
quote:

Ik heb een kater van 6 die nog steeds speelt. Vooral touwtjes, elastiekjes, bepaalde balletjes, losse dingetjes vindt-ie geweldig. Passief liggen kan ook weer aan zoveel liggen: is het beest gesteriliseerd/gecastreerd, heeft-ie genoeg speeltjes/te doen? Als katten véél slapen, kunnen ze ook een ziekte onder de leden hebben.

Een oudere kat is niet altijd per se minder actief. Mijn kattenbeest wil elke morgen de tuin in, naar niet bestaande vijanden sporen aan de rand van de tuin, vogels bekijken, snuffelen, andere katers bespieden. Dat doet-ie omdat-ie daar de ruimte voor krijgt.
pi_128622020
quote:

Jonge katjes worden toch vanzelf groot, dus dat speelse gedoe is dan volgens jou redenatie maar voor even.
pi_128622047
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:58 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik heb een kater van 6 die nog steeds speelt. Vooral touwtjes, elastiekjes, bepaalde balletjes, losse dingetjes vindt-ie geweldig. Passief liggen kan ook weer aan zoveel liggen: is het beest gesteriliseerd/gecastreerd, heeft-ie genoeg speeltjes/te doen? Als katten véél slapen, kunnen ze ook een ziekte onder de leden hebben.

Een oudere kat is niet altijd per se minder actief. Mijn kattenbeest wil elke morgen de tuin in, naar niet bestaande vijanden sporen aan de rand van de tuin, vogels bekijken, snuffelen, andere katers bespieden. Dat doet-ie omdat-ie daar de ruimte voor krijgt.
en pennen en wasknijpers ^O^
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:00:08 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128622062
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:55 schreef Lienekien het volgende:
Ook daar is meestal wat aan te doen. Ik heb zo'n kat in 2003 uit het asiel gehaald, ze bleek blaasgruis te hebben. Ze had een paspoortje waar het groot op gemarkeerd stond. Denk daarom ook moeilijk plaatsbaar. Sommige mensen zijn te lam om een beest naar de dierenarts te brengen of verder te kijken dan hun neus lang is.
pi_128622082
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:57 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is dit niet iets voor jou? F&F / Gratis Groningse Kitten
Dan moet ik helemaal naar Groningen rijden voor een poes, terwijl er hier genoeg op zoek zijn naar een niew baasje!
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:02:53 #26
18653 crew  D.
pi_128622164
quote:
Een poes is een kat :Y
Een kat is niet altijd een poes, want het kan ook een kater zijn :Y
pi_128622180
Oh en nog een vraagje! Stel poes is buiten, en vriend en ik willen 's ochtends weggaan om aan het eind van de middag weer terug te komen. Dan zit ze dus de hele dag buiten als we haar niet naar binnen krijgen. Is dat erg? Miss een domme vraag, maar ik heb echt geen idee!
pi_128622200
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:02 schreef D. het volgende:

[..]

Een poes is een kat :Y
Een kat is niet altijd een poes, want het kan ook een kater zijn :Y
Dat wist ik niet joh! Haha, weer wat geleerd, als ik het over unisex wil hebben moet ik dus gewoon kat zeggen!
pi_128622214
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:59 schreef Fripsel het volgende:
Jonge katjes worden toch vanzelf groot, dus dat speelse gedoe is dan volgens jou redenatie maar voor even.
Kinderen spelen toch ook meer dan volwassenen? Dat wil niet zeggen dat oudere katten niet spelen, maar zo hysterisch rondspringen als wanneer ze kitten zijn zie je niet meer.
Ja, ik generaliseer.
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:04:05 #30
18653 crew  D.
pi_128622224
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:03 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat wist ik niet joh! Haha, weer wat geleerd, als ik het over unisex wil hebben moet ik dus gewoon kat zeggen!
Hoe noemde je het tot nu dan altijd? :o
pi_128622245
Harteloos. Een kat 'neem' je niet zomaar. Die koop je.
pi_128622272
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:04 schreef D. het volgende:

[..]

Hoe noemde je het tot nu dan altijd? :o
Poezels, lees haar vorige posts
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:05:23 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128622274
quote:
Oh en nog een vraagje! Stel poes is buiten, en vriend en ik willen 's ochtends weggaan om aan het eind van de middag weer terug te komen. Dan zit ze dus de hele dag buiten als we haar niet naar binnen krijgen. Is dat erg? Miss een domme vraag, maar ik heb echt geen idee!
Dat doen veel mensen. Ik houd er zelf niet van, maar het kan best. Je kunt ook een luikje nemen. Tegenwoordig heb je die werken op de chip van de kat, dus vreemde katten komen er niet in.
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:05:34 #34
18653 crew  D.
pi_128622282
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:04 schreef Peunage het volgende:
Wat een onzin :{w

Ik heb er 2; eentje opgehaald, eentje binnengehaald :Y
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:05:50 #35
8252 mvdejong
pi_128622297
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:39 schreef Fripsel het volgende:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning, met tuin aan de rand van een dorp met heel veel weilanden eromheen. Ik heb altijd gezegd dat ik geen hond wil (dit wilt mijn vriend heel graag) omdat ik niet 3x daags een wandeling wil maken. Een kat of poes lijkt me daar in tegen wel heel leuk.

Punt is alleen, ik heb nog nooit voor een ander dier als een konijn gehad. Geen ervaring met het verzorgen/opvoeden van dieren dus. Daarom lijkt het me ook verstandiger om een volwassen kat te nemen, die zijn ook genoeg te vinden via bijvoorbeeld marktplaats. Nu weet ik dat zo'n beestje iedere dag eten en wat aandacht nodig heeft. En een kattenbak, en krabpaal? Ook heb ik gehoord dat je hem/haar de eerste 8 weken binnen moet houden zodat ze uiteindelijk terug komt wanneer het naar buiten mag. Zijn er verder nog belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden? Hoe zit het met een dierenarts bijvoorbeeld, wat voor kosten kan ik daarvoor verwachten ed? Ik wil er niet onnagedacht aan beginnen om daarna te denken 'had ik het maar niet gedaan'.
De diersoort is kat, de mannelijke versie is een kater, de vrouwelijke versie is een poes.

Je hebt wat eten betreft 2 soorten, ik noem ze :
- snackers : die hebben altijd voldoende eten ter beschikking gehad, en je kunt een volle bak neerzetten, en dan eten ze wanneer ze honger hebben;
- stofzuigers : als er eten staat eten ze het op, hoeveel het ook is; zonder goede dosering zwelt het beest op tot varkens-formaat.

Kattenbak : minstens 1, en minstens 2 x per dag de keutels eruit scheppen, minstens 1 x per week verschonen. Ik heb er voor mijn huidige 2 staan, met 1 in reserve. Op woensdag en in het weekeinde vervang ik de vuilste van de 2 door de reserve, en zet deze een uurtje in water met wat bleekmiddel, en dat wordt dan de reserve.

Dierenarts : alleen het consult kost je gauw EUR 30, als er iets moet gebeuren ben je zo het dubbele kwijt. Als je het beest buiten laat lopen, laat het dan chippen, dan heb je nog enige kans het terug te krijgen. Ook is (zeker voor een buitenloper) een jaarlijks setje injecties nodig.

Reken gemiddeld op een levensduur van een jaartje of 15-17 voor een gezond beest, voor een raskat begint dat voor steeds meer rassen hard terug te lopen. Tegen het einde van het leven mag je op meer kosten gaan rekenen voor regelmatiger consults, en medicatie tegen chronische probleempjes.

Als je een (redelijk) jonge kat neemt, dan kun je aan een ziektenkosten-verzekering denken. Kijk dan goed uit naar wat er gedekt wordt, en vooral niet ! Kijk ook uit, sommige verzekeringen stoppen als het beestje 10 jaar is, dus het moment dat de echte kosten eraan beginnen te komen.

Bij het asiel kost een kat gauw EUR 100, maar dan krijg je meestal voor dag bedrag :
- een kat die medisch compleet onderzocht is;
- gechipt is, inclusief de overschrijving op jouw naam;
- voedsel voor 2-3 weken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:06:20 #36
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128622321
quote:
Ik haal de mijne altijd binnen als we weggaan, maar die zit dan ook in een omheinde tuin. Ik weet dat mijn ouders hun buitenkatten wel eens een halve dag buiten lieten. Je kunt ook een bakje water + knabbels bij je achterdeur zetten (dan loop je echter het risico dat andere katten dat als uitnodiging gaan zien om ervan te eten)
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:09:05 #37
8252 mvdejong
pi_128622447
quote:
Een kattenluik doet wonderen, dan kan het beest naar binnen en naar buiten naar eigen keuze. Ze zijn ook instelbaar op eenrichtings-verkeer, dus dan kun je zorgen dat, als de kat eenmaal binnen is, het beestje niet meer naar buiten kan.

Mijn vorige duo Burmezen zaten overdag altijd binnen, die mochten 's avonds en 's nachts de hort op, maar die kwamen 's ochtends altijd netjes naar huis om zich te laten insluiten. Mijn huidige kwartet huis-, tuin- en keuken-katten kan de hele dag naar wens via de beide kattenluiken voor en achter naar binnen en naar buiten.
pi_128622521
Ik weet niet of ik een kattenluik mag maken in de deur van mijn huis, want het is een huurhuis. Maar dat valt uit te zoeken natuurlijk!

En met nemen bedoel ik echt niet dat hij 'gratis aan komt waaien' ik snap zelf ook wel dat dat niet zo werkt bij bijvoorbeeld het asiel. Door alles wat nu verteld is denk ik wel dat het verstandiger is om een kat bij het asiel uit te zoeken.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:11:24 #39
8252 mvdejong
pi_128622536
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:04 schreef Peunage het volgende:
Soms neem je ze. Mijn vorige duo Burmezen kreeg ik, inclusief een hoop accessoires, voor niets van een gezin dat een ander huisje voor ze zocht.

Mijn huidige kwartet komt uit het asiel, eigenlijk EUR 120/stuk, maar met EUR 20/stuk quantum-korting omdat ik er 4 tegelijk nam, en ze waren zo bang geweest dat ze die hechte groep weer moesten opsplitsen.
pi_128622542
quote:
Bij ons staat er een mandje in de achtertuin, ergens onder een afdakje. Als hij naar binnen wil en er is niemand, dan gaat hij daar liggen wachten.

Als het echt een buitenkat wordt die door de weilanden zwerft etc moet je niet vreemd opkijken als ze 3, 4 dagen aan een stuk weg zijn. Ook dat overleven ze, katten zijn niet van suiker. :)
Ja, ik generaliseer.
pi_128622558
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:05 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Poezels, lees haar vorige posts
Haha, ja nee ik twijfelde dus in mijn openingspost of ik het nou over kat of poes moest hebben. Want ik dacht dat kat mannetje was en poes vrouwtje. Had er eigenlijk nog nooit echt over nagedacht, maar ik voel me nu echt heel dom. :+
pi_128622580
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:12 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Haha, ja nee ik twijfelde dus in mijn openingspost of ik het nou over kat of poes moest hebben. Want ik dacht dat kat mannetje was en poes vrouwtje. Had er eigenlijk nog nooit echt over nagedacht, maar ik voel me nu echt heel dom. :+
join the club _O-
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:13:52 #43
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128622621
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:05 schreef mvdejong het volgende:
Dierenarts : alleen het consult kost je gauw EUR 30, als er iets moet gebeuren ben je zo het dubbele kwijt. Als je het beest buiten laat lopen, laat het dan chippen, dan heb je nog enige kans het terug te krijgen. Ook is (zeker voor een buitenloper) een jaarlijks setje injecties nodig.

Met inentingen erbij ben je al gauw >E100,- kwijt. Een kitten heeft altijd twee rondes inentingen nodig, als-ie eenmaal volwassen is een keer per jaar. Wordt het dier ziek en heb je bloedtests nodig, dan ben je ook al gauw tegen de 150 euro aan bloedtests kwijt. Je kunt je wel verzekeren tegen dierenarts kosten, ik zou alleen goed de kleine lettertjes lezen :')
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:14:59 #44
18653 crew  D.
pi_128622659
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:12 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Je zou zeggen dat je zoiets weet als je je basisschool hebt afgemaakt :P
pi_128622721
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik haal de mijne altijd binnen als we weggaan, maar die zit dan ook in een omheinde tuin. Ik weet dat mijn ouders hun buitenkatten wel eens een halve dag buiten lieten. Je kunt ook een bakje water + knabbels bij je achterdeur zetten (dan loop je echter het risico dat andere katten dat als uitnodiging gaan zien om ervan te eten)
Zal bij onze kat niet zomaar gebeuren, die duld geen andere op het terrein.
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
pi_128622844
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:57 schreef Deetch het volgende:

[..]

Mijn kat van 7 heeft daar echt nog geen last van.
onze kat is 12, is dagelijks buiten, vangt muizen en kikkers en had laatst zelfs een haas te pakken!
bewegelijk als maar zijn kan!
pi_128622868
knippen jullie de nagels van je kat?
ik vind dat altijd maar zielig! hij heeft ze buiten toch ook nodig om over bijvoorbeeld een schutting te klimmen?
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:20:30 #48
18653 crew  D.
pi_128622882
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:49 schreef Deetch het volgende:

[..]

het gereedschap
Je hebt zelf een kat, en weet dit niet eens :?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:22:07 #49
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128622969
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:20 schreef Nobody2.0 het volgende:
ik vind dat altijd maar zielig! hij heeft ze buiten toch ook nodig om over bijvoorbeeld een schutting te klimmen?
Ze groeien vanzelf weer aan :P en een kat die niet over schuttingen klimt, heeft dus ook geen nagels nodig :P
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:22:08 #50
18653 crew  D.
pi_128622971
quote:
Je moet ze er ook niet helemaal afknippen he, alleen de puntjes als ze te lang worden :Y

Maar ze vinden het niet fijn, dus wij doen het nauwelijks :')
pi_128623002
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:22 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ze groeien vanzelf weer aan :P en een kat die niet over schuttingen klimt, heeft dus ook geen nagels nodig :P
en als hij vecht met andere katten, muizen of hazen?
heeft hij toch wel zijn nagels nodig!
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:23:37 #52
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128623037
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:22 schreef Nobody2.0 het volgende:

[..]

en als hij vecht met andere katten, muizen of hazen?
heeft hij toch wel zijn nagels nodig!
Volgens mij houdt jij je kat voor een soort roofzuchtige panter of wat? :P
pi_128623132
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:23 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Volgens mij houdt jij je kat voor een soort roofzuchtige panter of wat? :P
nee, maar hij komt regelmatig wel met wat thuis, (dus zelfs laatst een haas) klimt over schuttingen, ze mandje en voerbakken staan op een kast van 1,20 hoog waar hij op moet springen.

waarom knip je ze dan?
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:26:44 #54
18653 crew  D.
pi_128623179
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:25 schreef Nobody2.0 het volgende:

[..]

nee, maar hij komt regelmatig wel met wat thuis, (dus zelfs laatst een haas) klimt over schuttingen, ze mandje en voerbakken staan op een kast van 1,20 hoog waar hij op moet springen.

waarom knip je ze dan?
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:22 schreef D. het volgende:

[..]
....alleen de puntjes als ze te lang worden :Y

pi_128623202
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:26 schreef D. het volgende:

[..]

[..]

kan die zelf toch afkrabben als hij er last van heeft?
wat is er noodzakelijk aan knippen en wanneer is het TE lang?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:28:52 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128623272
Een kat heeft nagels als onderdeel van zijn uitrusting en kan daar prima zelf voor zorgen. Dus ik kom er niet aan. Enige reden zou voor mij zijn als mijn kat er zelf last van krijgt, bijv. als ze te lang zouden worden en/of ze ze niet meer zelf goed kan intrekken dus vaak blijft haken.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:29:08 #57
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128623286
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:25 schreef Nobody2.0 het volgende:
waarom knip je ze dan?
Soms worden ze zo lang dat ze hem in de weg zitten, zie ik dan. verder vind ik het irritant als-ie dingen openhaakt met zijn nageltjes. Mijn poezel heeft nl. nogal de behoefte te 'kneuteren', op schoot zitten en dan met zijn nageltjes/knuistjes genietend te bewegen.
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 15:29:10 #58
18653 crew  D.
pi_128623289
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:27 schreef Nobody2.0 het volgende:

[..]

wat is er noodzakelijk aan knippen en wanneer is het TE lang?
Niet iedere kat hangt de hele dag aan de krabpaal :N

En het is niet noodzakelijk, maar het is prettiger voor de kat :Y
Als jouw nagels 2 cm uitsteken is dat toch ook niet handig? :P
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:29:30 #59
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128623306
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:27 schreef Nobody2.0 het volgende:

[..]

nee, van krabbelen worden ze alleen maar scherper :P
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:31:13 #60
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_128623372
quote:
Ik knip alleen de nagels van mijn katten als ik ze horen tikken in huis, vind ik zo irritant. Maar dat hoef ik maar bij eentje te doen omdat ie inmiddels op leeftijd is (17) is, is ie natuurlijk minder actief buiten. Nagels knippen vindt ie niet eens erg en is met een nageltangetje zo gedaan.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_128624170
Zijn er nog specifieke dierenasiels die jullie aanraden?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:52:11 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128624202
Waar woon je?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:52:18 #63
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128624206
Fripsel, waar woon je precies?
Vrienden van mij in Nieuwegein hebben een nestje (ja, een oeps-gevalletje 8)7 - moederpoes is nu zeven maanden oud en de afspraak met de dierenarts was al gemaakt! - maar no worries, als de kittens geen goed huisje vinden, dan blijven ze alle vier, en uiteraard wordt mammapoes zsm gecastreerd ;) ) en ze zoeken voor twee katjes nog nieuw personeel, een zwart-wit poesje en een prachtig grijs katertje. Ze zijn super gezond, mammapoes is super lief, dus de kittens waarschijnlijk ook. Overigens, ze zijn nu zes weken oud en blijven tot zeker tien weken nog bij mamma.
PM me even als je interesse hebt.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_128624350
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Fripsel, waar woon je precies?
Vrienden van mij in Nieuwegein hebben een nestje (ja, een oeps-gevalletje 8)7 - maar no worries, als de kittens geen goed huisje vinden, dan blijven ze alle vier, en uiteraard wordt mammapoes zsm gecastreerd ;) ) en ze zoeken voor twee katjes nog nieuw personeel, een zwart-wit poesje en een prachtig grijs katertje. Ze zijn super gezond, mammapoes is super lief, dus de kittens waarschijnlijk ook. Overigens, ze zijn nu zes weken oud en blijven tot zeker tien weken nog bij mamma.
PM me even als je interesse hebt.
Ik ga in Langeweg wonen. Nieuwegein is wel te rijden, ik vraag me alleen af of dat een kitten wel geschikt is omdat zowel mijn vriend als ik geen hele dagen thuis zijn. Nu studeer ik dus ben ik wel relatief veel thuis maar bij zo'n jong beestje zal je wel wat extra tijd en aandacht nodig hebben denk ik?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:56:18 #65
300718 Kenju
Say It!!??
pi_128624352
Heb je met volwassen katten niet überhaupt de kans dat ze niet kunnen wennen, en proberen terug te gaan naar hun oude huis? Of is dat maar een fabel?
Je las vroeger wel eens verhalen over katten die half China doorkruisten om terug naar hun oude huis te gaan ed.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_128624428
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:56 schreef Kenju het volgende:
Heb je met volwassen katten niet überhaupt de kans dat ze niet kunnen wennen, en proberen terug te gaan naar hun oude huis? Of is dat maar een fabel?
Je las vroeger wel eens verhalen over katten die half China doorkruisten om terug naar hun oude huis te gaan ed.
Een vriendin van mij is 2x keer verhuisd met katten, die heeft ze 6 tot 8 weken binnen gehouden, en daarna mochten ze weer naar buiten. Ze zijn altijd teruggekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2013 15:59:58 ]
pi_128624633
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:20 schreef D. het volgende:

[..]

Je hebt zelf een kat, en weet dit niet eens :?
ik geef toch het antwoord op de "vraag"? |:(
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:02:59 #68
323439 HetKlusKonijn
pi_128624658
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:56 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik ga in Langeweg wonen. Nieuwegein is wel te rijden, ik vraag me alleen af of dat een kitten wel geschikt is omdat zowel mijn vriend als ik geen hele dagen thuis zijn. Nu studeer ik dus ben ik wel relatief veel thuis maar bij zo'n jong beestje zal je wel wat extra tijd en aandacht nodig hebben denk ik?
Kittens hebben inderdaad wel aandacht nodig, het gaat er natuurlijk ook om dat het beestje zich aan je hecht, en dat doe je door veel met het diertje te spelen. Maar, ze blijven niet altijd kitten, een kat is al met een maandje of zeven volwassen (zoals we letterlijk gemerkt hebben :P ) en kan wel zo af en toe wat dagen alleen zijn, maar natuurlijk is het beter om het beestje toch zeker dagelijks wat aandacht te geven. Hoef je overigens niet de hele dag voor thuis te zijn hoor, als je de aandacht maar geeft als je er wèl bent.

Maar wellicht is een volwassen kat wel een beter idee. Meestal wennen ze echt wel aan een nieuwe plek en je hebt het voordeel dat ze natuurlijk wat rustiger zijn dan jonkies. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:04:25 #69
300718 Kenju
Say It!!??
pi_128624733
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:58 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Een vriendin van mij is 2x keer verhuisd met katten, die heeft ze 6 tot 8 weken binnen gehouden, en daarna mochten ze weer naar buiten. Ze zijn altijd teruggekomen.
Voor alle duidelijkheid, ik weet geen bal van katten. Baseer me puur op die verhalen (die waarschijnlijk ook overdreven en geromantiseerd zijn). Maar het verschil tussen jouw vriendin die verhuist en jij die een volwassen kat neemt is natuurlijk wel dat het baasje anders is.

Aan de andere kant hechten katten zich volgens mij niet echt aan baasjes. Als een baasje opeens krimpt tot 20 cm hoogte, jaagt lieve minnetje het baasje gewoon op als een prooi....
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:06:46 #70
323439 HetKlusKonijn
pi_128624854
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:04 schreef Kenju het volgende:
Aan de andere kant hechten katten zich volgens mij niet echt aan baasjes.
En ik denk dat je je daarin toch echt vergist... ;)
pi_128624908
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:56 schreef Kenju het volgende:
Dat is geen fabeltje, als je verhuisd en je kat niet lang genoeg binnenhoudt, zit de kans er in dat deze weer aan de wandel gaat, terug naar zijn oude terrein :) Daarom wordt zeker 6 weken binnenhouden aangeraden, zodat het beestje aan z'n nieuwe territorium kan wennen.

quote:

[..]

Voor alle duidelijkheid, ik weet geen bal van katten. Baseer me puur op die verhalen (die waarschijnlijk ook overdreven en geromantiseerd zijn). Maar het verschil tussen jouw vriendin die verhuist en jij die een volwassen kat neemt is natuurlijk wel dat het baasje anders is.

Aan de andere kant hechten katten zich volgens mij niet echt aan baasjes. Als een baasje opeens krimpt tot 20 cm hoogte, jaagt lieve minnetje het baasje gewoon op als een prooi....
Ligt ook een beetje aan de kat, sommige katten zijn allemansvrienden en vrij makkelijk met verschillende mensen, andere zijn enorm eenkennig, maar heb er hier 3 die allemaal totaal verschillend zijn en die hebben zich toch duidelijk wel aan mij gehecht O+
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:24:44 #72
8252 mvdejong
pi_128625593
quote:
Dat hangt af van het ras, de individuele kat, en de manier waarop de baasjes ermee omgaan.

Vergeet die laatste niet, als je een kat al bij voorbaat benadert met het idee dat je er toch geen band mee kunt vormen, nee, dan gaat het niet lukken. Het grote verschil tussen een hond en een kat is dat een hond niet kan leven zonder een duidelijke hierarchie in een roedel, terwijl een kat alleen een band vormt als de omstandigheden ernaar zijn.

Mijn vorige 2 katten waren Burmezen, broertjes. Dat is een ras dat niet kan leven zonder menselijke contacten, i.t.t. de meeste andere rassen zijn voor Burmezen mensen veel belangrijker dan de omgeving waar ze wonen. Ik heb ze van een gezin waar ze best goed behandeld werden overgenomen toen ze 9,5 jaar waren, en binnen de kortste keren waren ze helemaal dol op me, kwamen netjes binnen als ik ze riep, en kwamen met verwondingen bij mij ter verzorging, waar de gemiddelde kat dan zichzelf afzondert.

Beide zijn op hoge leeftijd ingeslapen, en nu heb ik een mix van ordinaire straatkatten, 2 Rotterdamse broertjes + 2 losse exemplaren uit Limburg, die in het asiel een hechte groep zijn gaan vormen, enigzins mensenschuw. Ik heb ze nu een kleine 4 maanden, en 2 ervan zoeken me nu af en toe op, en de andere 2 gaan dat uiteindelijk ook nog wel doen. Maar het is veel moeilijker om katten te socialiseren die in een gesloten groep leven, waar ze voldoende aan elkaar hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door mvdejong op 05-07-2013 17:24:09 ]
pi_128625877
TS, ik zou idd bij een asiel gaan kijken ipv Marktplaats oid, en wat betreft asielen, sommige asielen hebben een erkenning van de Dierenbescherming, ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen een fijn idee is. En je kan ook via http://www.ikzoekbaas.nl/ of http://www.dierenasiels.com/ gaan zoeken :)

Als je in je hoofd had dat je een volwassen kat wil, zou ik daar zeker voor gaan zoeken, als je een asiel binnenstapt en tussen de oh zo schattige kittens staat, kan het lastig zijn om aan je idee van volwassen kat vast te houden. Maar de kleintjes hebben inderdaad wel heel wat meer aandacht en opvoeding nodig, en het lijkt mij persoonlijk ook een fijn idee om een volwassen kat te helpen, juist tijdens het kittenseizoen waar ze al minder plaatsingskans hebben. Hoe dan ook, veel succes met je zoektocht naar je nieuwe huisgenootje O+

En ook al waren de meeste vragen al beantwoordt, nog even mijn mening:
Krabpaal zou ik zeker doen, voor de nagels maar ook omdat katten graag op hoogte zitten en de boel overzien. Een krabpaal kan daarbij helpen. Deze kun je uiteraard zo gek maken als je zelf wil, van een enorm klimmeubel tot een zelfgemaakt geval, al hebben sommige katten wel voorkeuren (hier zijn hoge paaltjes of plankjes waar ze volledig bij uit kunnen rekken om te krabben favoriet).
Kattenbak minimaal 1, sommige katten geven de voorkeur aan 1 bak voor plas en 1 voor ontlasting, maar als de kat op een gegeven moment naar buiten kan, zit de kans er ook in dat de bak(ken) amper gebruikt worden. Ik zou de kat zeker 6 weken binnenhouden, zodat ie volledig gewend is, en dan rustig aan naar buiten laten (bv rond etenstijd en dan naar binnen roepen met eten om te wennen).
Dierenarts kan heel hard oplopen, als de kat niks mankeert dan is het de jaarlijkse enting en regelmatig ontwormen/ontvlooien, maar een operatie kost al snel een paar honderd euro, en als de kat op een speciaal dieetvoer moet dan lopen de maandelijkse kosten natuurlijk ook op. Een kat vanuit een asiel is al volledig nagekeken, ge-ent, gechipt en gecastreerd (zowel poes als kater worden gecastreerd), dus die kosten heb je al niet meer. Je kan een kat verzekeren, maar vergelijk daarbij goed wat er wel en niet uitbetaald wordt, soms klinkt het heel mooi maar valt het eigenlijk best tegen wat en hoe er vergoed wordt.
Wat betreft de kat buiten houden terwijl jullie weg zijn, ik zou dan ook voor een luikje gaan. Als je de deur in je huurhuis niet wilt slopen (en dus later waarschijnlijk moet betalen) kan je ook aan een raampje denken, er zijn constructies voor te verzinnen :)
  Moderator vrijdag 5 juli 2013 @ 17:20:31 #74
18653 crew  D.
pi_128627515
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:02 schreef Deetch het volgende:

[..]

ik geef toch het antwoord op de "vraag"? |:(
Ja, het foute antwoord :')
pi_128628484
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 15:51 schreef Fripsel het volgende:
Zijn er nog specifieke dierenasiels die jullie aanraden?
Sorry voor de spam alvast, maar ik zag dat je in de buurt van Breda aan het kijken was en nog een paar weken moet wachten: kijk eens in mijn topic. :@
F&F / Gastopvang DOC: Cat's 14e nestje #3 De olijke zesling De kittens zijn cute as always, maar de moederpoezen vinden vaak moeilijk een plekje. Ik heb nu een heel lieve sociale dame in huis. Loopt graag met je mee, komt op schoot liggen etc. En ze mag over een week of zes weg. Plaatsing gebeurt via het asiel in Eindhoven, ik heb haar te logeren, om het maar zo te zeggen.

Misschien iets voor jou?

En anders zou ik gewoon wat asiels in de buurt binnenlopen. Dan zie je gauw genoeg of de beesten daar goed verzorgd worden. Al denk ik dat het in nederland best goed geregeld is op dat gebied.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_128628709
Ik lees net de discussie over hechting.
Ik heb zelf drie katten. Eentje kreeg ik met acht weken (opvangkat, grootgebracht met de fles), allemansvriend, luistert goed en komt graag op schoot zitten.
Nummer twee is via het opvangproject bij me gekomen, zwerfpoes van ongeveer een jaar oud. Superslim, eigenwijs als de pest +O , andere mensen zijn matig interessant maar ik ben haar held en zodra ze de kans krijgt plakt ze bij me op schoot. Is na haar zwerfleventje 'veroordeeld' tot mijn huis en tuin en vindt dit prima.
Nummer. 3: zoon van bovengenoemde poes, bij mij op bed geboren en bij me blijven wonen. Teer zieltje, moet meestal niks van vreemden hebben, hartje van goud en helemaal op mij gericht, is nu drie en sinds een jaar heeft hij ontdekt dat op schoot liggen ook leuk is.

Dus... Ook al ken je de hele achtergrond van een kat, je kunt niet voorspellen hoe het beestje zich gaat ontwikkelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cat-astrophe op 05-07-2013 18:18:48 ]
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_128695977
Ik hoorde een paar dagen geleden dat iemand een asielkat gehaald had, in het asiel een echte knuffel. Helaas bij degene in huis schuw. Dat heb ik vaker gehoord van mensen die een volwassen kat namen uit het asiel. Karakter daar is heel anders dan bij jouw. Hierdoor hebben mensen zelfs de kat weg gedaan omdat die bv onverwachts bezoek aanviel etc.
  Moderator zondag 7 juli 2013 @ 22:08:49 #78
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_128701284
Maar schuw is toch niet zo gek? :@ Toen ik een volwassen poesje overnam van iemand heeft ze ook een paar dagen alleen maar onder de bank gezeten. Maar het is nu de grootste knuffel die er is.

Mensen verwachten ook vaak te snel te veel hoor. Logisch en menselijk maar niet erg reëel.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_128701698
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 22:08 schreef senesta het volgende:
Maar schuw is toch niet zo gek? :@ Toen ik een volwassen poesje overnam van iemand heeft ze ook een paar dagen alleen maar onder de bank gezeten. Maar het is nu de grootste knuffel die er is.

Mensen verwachten ook vaak te snel te veel hoor. Logisch en menselijk maar niet erg reëel.
Je hebt precies verwoord wat ik wilde zeggen!
pi_128708788
Twiggy van cat is heel leuk.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_128710592
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 20:01 schreef blue-eye het volgende:
Ik hoorde een paar dagen geleden dat iemand een asielkat gehaald had, in het asiel een echte knuffel. Helaas bij degene in huis schuw. Dat heb ik vaker gehoord van mensen die een volwassen kat namen uit het asiel. Karakter daar is heel anders dan bij jouw. Hierdoor hebben mensen zelfs de kat weg gedaan omdat die bv onverwachts bezoek aanviel etc.
Helaas komt het wel 'ns voor dat een plaatsing niet goed gaat, maar dit komt een beetje op mij over alsof mensen maar geen asielkat meer moeten nemen omdat je geen idee hebt wat je in huis haalt.
Een kat kan inderdaad in het asiel anders overkomen, vaak doordat een asiel veel stress geeft voor een kat (en dan blijken ze thuis knuffeliger of speelser te zijn bijvoorbeeld), en ook omdat een kat weer opnieuw moet wennen in het nieuwe huis. Het asiel kan echt wel een beetje inschatten wat voor karakter een kat heeft, bij afstandskatten is er al wat meer bekend, en ook doen sommige asielen speciale testen om het karakter van de kat wat beter te kunnen bepalen. En er worden jaarlijks zóveel goede plaatsingen gedaan, natuurlijk gaat het dan ook wel 'ns mis (en dat kan verschillende redenen hebben, niet alleen door een verkeerde inschatting van karakter van de kat).
Een verhuizing is ook erg stressvol voor een kat, veel katten zullen in het begin ook schuwer zijn. Het is aan het baasje om daar begrip voor te hebben en het diertje de tijd te geven die het nodig heeft om z'n ware aard te laten zien. En als een kat zelfs gaat aanvallen, vraag ik me af wat de hele situatie daar omheen was.
pi_128710825
Mensen die zaniken na een paar dagen dat hunjakat nog niet op schoot enZulks kruipt hebben zich duidelijk niet ingelezen. Het Kan weken duren voor een kat zich op zijn/haar gemak voelt in een nieuw huis.
pi_128711084
F&F / 2 lieve poezen zoeken samen gouden mandje. misschien vind je deze 2 wel lief
  maandag 8 juli 2013 @ 14:11:19 #84
8252 mvdejong
pi_128720204
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 20:01 schreef blue-eye het volgende:
Het lijkt erop dat ze in het asiel niet voldoende geverifieerd hadden of de nieuwe baasjes voldoende kennis/ervaring hadden met katten om deze de eerste dagen te begeleiden, zowel wat verwachting als wat aanpak betreft. Meestal zijn ze in het asiel daar heel goed in, maar het blijft mensenwerk. Bovendien kan een kat buiten de asiel-omgeving heel anders zijn, ten goede of ten kwade; zo'n beest heeft dan al meerdere traumatische ervaringen achter de rug, en zeker als het een "langzitter" is, wodt hij/zij dan alweer uit een ondertussen wat vertrouwde omgeving gerukt.

Toen ik na het overlijden van mijn 2e Burmees weer nieuwe voorraad wilde inslaan, kwam ik met een verlanglijstje waarvan ze in eerste instantie dachten dat ik niet wist waar ik aan begon (3 of 4 tegelijk). Toen ik uitlegde wat ik precies zocht (2x 5-10 jaar, 1x 10-15, eventueel 1x 15+), en waarom, was het duidelijk dat het wel doordacht was. Omdat echter de beesten die ik al uitgezocht had op de site toch niet goed geschikt zouden zijn voor mijn groep, vroegen ze of ik, gezien mijn intentie om er eventueel 4 te nemen, zou willen overwegen een groot probleem op te lossen : een hele hechte groep van 4 katers, 2/2/3/8 jaar oud, niet al te menslievend. Desondanks zijn we nog dik een uur aan het babbelen geweest voordat we allemaal vonden dat het wel een goede zet zou zijn, waarbij de vragen zowel over puur praktische zaken gingen (geld/ruimte) als over persoonlijkheid (menselijk en dierlijk, ik kom met mensen om me heen als erg druk over, op mezelf ben ik heel rustig). Ondertussen zitten ze een maandje of 4 hier, 2 ervan zijn nu af en toe wel in voor een rondje aanhalen, voor 2 gaat het nog wel een tijdje duren. Ze lopen met dit weer veel buiten, maar voor rust en veiligheid keren ze toch steeds terug naar mijn huis.

Overigens kwam ik er vrij snel achter dat ook de analyses van het asiel niet foutloos waren :
- De oudste kater werd omschreven als "heel bang" omdat hij veel blies en gromde. Het bleek dat hij gewoon teruggetrokken maar slim was : als hij ergens lag en iemand kwam in de buurt, had hij door dat hij niet hoefde te vluchten, maar gewoon kon blijven liggen als hij maar even goed boos deed.
- Omdat ze 4 katten eigenlijk niet verwachten te kunnen plaatsen (idioten als ik zijn zeldzaam), hadden ze het idee om ze te splitsen : de 2 broertjes van 2 en 3, en de "overblijvende" van 2 en 8; zo stonden ze ook op de site van het asiel. Ik denk niet dat dat goed zou zijn gegaan (ik kreeg daarover wel enig bijval uit de groep vrijwilligsters toen ik het weekeinde daarna nog even verslag ging uitbrengen). Zoals ik ze nu ken zou ik ze opgesplitst hebben als beide 2-jarige, en de twee "oudjes", met name vanwege speelsheid en energie, ondanks dat ik dan de broertjes gescheiden zou hebben, of ik zou de 3 "jonkies" als groep proberen te plaatsen en de oude sok los. Maar de huidige oplossing is wel beter.
pi_128733235
Het schuw zijn etc. tuurlijk is dat logisch in het begin. Ik heb het over mensen die het aan het asiel hebben aangegeven en er niks meegedaan wordt. Ligt aan de nieuwe baas. Ik heb het ook niet over weken. Er is iemand die bv al 4jaar die zgn. knuffelkat heeft, terwijl die schuw is. Een ramp als ze bv op vakantie gaat. De verzorgers kunnen de kat nergens vinden.

Een van de redenen is ook omdat de oude eigenaar verkeerde informatie geeft. Als hun zeggen het is een rustige kat, die weinig behoefte heeft aan spelen. Terwijl die kat hyperactief is als die in een huis zit etc.? kortom ik zeg niet dat je geen asielkatten moet nemen. Alleen dat je moet opletten welk asiel goed is.
pi_129442895
Zo even een schopje aan mijn topic, ik ben ondertussen verhuisd en heb een beetje een dilemma. Ik was er al vrij snel achter gekomen dat mijn buren twee kittens rond hebben lopen, twee lieve ravottende beestjes. Toen ik later op marktplaats aan het zoeken was naar poezen kwam ik de rode van het stel opeens tegen. Maar toen had ik nog zoiets van, ik wil geen kitten dus helaas.

Alleen nu kwam hij van de week opeens het huis binnen gewandeld, en het is echt een super lief ding. Kon hem ook zo oppakken en weer buitenzetten toen ik dat nodig vond en hij was heel aanhankelijk. En nu zit ik net in de bank, hoor ik opeens gemiauw naast me, zit hij op de vensterbank.. En nu twijfelen mijn vriend en ik heel erg, of dat we hem toch niet moeten nemen.

We zijn een beetje bang dat hij niet door zal hebben dat dit zijn nieuwe huis is, en niet dat van de buren, heeft iemand daar enige ervaring mee? Zou binnenhouden ook helpen wanneer het dus om een buurhuis gaat?

pi_130369034
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 17:52 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Sorry voor de spam alvast, maar ik zag dat je in de buurt van Breda aan het kijken was en nog een paar weken moet wachten: kijk eens in mijn topic. :@
F&F / Gastopvang DOC: Cat's 14e nestje #3 De olijke zesling De kittens zijn cute as always, maar de moederpoezen vinden vaak moeilijk een plekje. Ik heb nu een heel lieve sociale dame in huis. Loopt graag met je mee, komt op schoot liggen etc. En ze mag over een week of zes weg. Plaatsing gebeurt via het asiel in Eindhoven, ik heb haar te logeren, om het maar zo te zeggen.

Misschien iets voor jou?

En anders zou ik gewoon wat asiels in de buurt binnenlopen. Dan zie je gauw genoeg of de beesten daar goed verzorgd worden. Al denk ik dat het in nederland best goed geregeld is op dat gebied.
Een moderator die spamt...
Koop een baksteen.
pi_130369136
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:35 schreef Papiertje95 het volgende:

[..]

Een moderator die spamt...
Een topic van een maand oud omhoog schoppen....
pi_130369405
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:37 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Een topic van een maand oud omhoog schoppen....
Ga het even opnemen voor een moderator. Slijmbal
Koop een baksteen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')