abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128621192
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning, met tuin aan de rand van een dorp met heel veel weilanden eromheen. Ik heb altijd gezegd dat ik geen hond wil (dit wilt mijn vriend heel graag) omdat ik niet 3x daags een wandeling wil maken. Een kat of poes lijkt me daar in tegen wel heel leuk.

Punt is alleen, ik heb nog nooit voor een ander dier als een konijn gehad. Geen ervaring met het verzorgen/opvoeden van dieren dus. Daarom lijkt het me ook verstandiger om een volwassen kat te nemen, die zijn ook genoeg te vinden via bijvoorbeeld marktplaats. Nu weet ik dat zo'n beestje iedere dag eten en wat aandacht nodig heeft. En een kattenbak, en krabpaal? Ook heb ik gehoord dat je hem/haar de eerste 8 weken binnen moet houden zodat ze uiteindelijk terug komt wanneer het naar buiten mag. Zijn er verder nog belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden? Hoe zit het met een dierenarts bijvoorbeeld, wat voor kosten kan ik daarvoor verwachten ed? Ik wil er niet onnagedacht aan beginnen om daarna te denken 'had ik het maar niet gedaan'.
pi_128621559
Krabpaal is niet nodig ze krabben ook wel aan de trap of een boom of iets dergelijks. 8 weken binnen blijven is wel heel veel 2-3 is wel voldoende. Bij ons is na een verhuising ook onze kat na een paar dagen ontsnapt, maar kwam gwwoon weer terug. Ook hebben ze echt niet elke dacht aandacht nodig, stel je bent 2 dagen weg geen probleem, maar regel wel iemand die hem dan eten geeft.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:48:25 #3
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_128621563
Tip, als je voor een volwassen kat gaat, haal hem dan aub uit een asiel en niet van MP. MP katten hebben al baasjes, asielkatten doen je echt zowel de kat als het asiel een groot plezier om er 1 mee te nemen.

Kosten van dierenarts kan je vaak de prijzen zien op de website van een dierenarts dicht in de buurt.
Mijn kat krijgt 1x per jaar een inenting voor ongeveer 50 euro. Voor de rest heb ik hem eenmalig laten chippen, handig voor als hij een keer niet terugkomt en wordt gevonden door anderen.
pi_128621569
wat is het verschil tussen een kad en een poez :?
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_128621589
Bij het asiel zijn de katten al gecastreerd. Verder zijn medische kosten redelijk beperkt, zoalng er niks ernstigs gebeurt. Hier zij overigens verzekeringen voor mocht je dat willen.

Mannetjes zijn vaak wat liever dan vrouwtjes en een wat oudere kat is vaak ookw at rustiger.

Een kattenbak is alleen nodig voor "binnen"katten en aangezien je aan de rand van een dorp woont kun je verwachten dat hij/zij veel kadootjes voor je mee zal brengen.

Als je in het asiel een kat gaat uitzoeken wacht dan af tot een kat jou uitzoekt. Dat heeft mij al twee super beesten opgeleverd.

katten zijn leuk ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:49:00 #6
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_128621592
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:48 schreef AldoTheApache het volgende:
Het geslacht Henk. :')
pi_128621619
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:48 schreef AldoTheApache het volgende:
het gereedschap
Supra Groningam Nihil
pi_128621667
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:49 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Het geslacht Henk. :')
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:49 schreef Deetch het volgende:

[..]

het gereedschap
serieus? :o :o :o :o

Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_128621730
Maar zouden de poezen/katten die via marktplaats aangeboden worden niet ook uiteindelijk bij een dierenasiel eindigen? Of zeg ik nu iets heel raars. :+ Bij oudere poezels is het karakter ook veel duidelijker als bij kittens lijkt me toch? Ik zou wel graag zo'n poes willen die echt bij je op schoot komt zitten als je bijvoorbeeld aan het TV kijken bent ofzo ^^
pi_128621788
Een jong katje is toch echt wel veel leuker, dat speelse gedoe, ga je wel waarderen :)

Hoe ouder het beest hoe meer het passief ergens blijft liggen de hele dag
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:53:59 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128621797
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:48 schreef KolonelBroodje het volgende:
Krabpaal is niet nodig ze krabben ook wel aan de trap of een boom of iets dergelijks.
Als je je meubels waardeert, zou ik tóch maar eens krabpaal nemen. Mijn kattenbeest heeft er in zijn eentje zelfs twee. Dat is echt geen overbodig geld gespendeerd :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:55:10 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128621845
Op MP kunnen ze je wijsmaken dat de kat weg moet wegens een allergie. Blijkt het toch een kat te zijn die je huis onderzeikt.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:55:18 #13
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128621850
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:52 schreef Fripsel het volgende:
Ik zou wel graag zo'n poes willen die echt bij je op schoot komt zitten als je bijvoorbeeld aan het TV kijken bent ofzo ^^
Die krijg je niet prefab zo, zo worden ze door veel liefde, aandacht, vertrouwen geven en ze eraan laten wennen. Alleen een kitten is wat 'maak'baarder en zal zulk gedrag sneller vertonen. Maar een al wat oudere kat kun je ook echt wel zo 'krijgen'. Als-ie er zin in heeft :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_128621886
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:55 schreef Lienekien het volgende:
Op MP kunnen ze je wijsmaken dat de kat weg moet wegens een allergie. Blijkt het toch een kat te zijn die je huis onderzeikt.
Dat is wel een goede ja. Ik gluurde even nieuwsgierig op de site van het dierenasiel in Breda en zag meteen wel een poes die me heel erg aansprak. Maar ik moet echt nog een paar weken wachten. *Gaat op haar handen zitten*.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:56:09 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_128621887
Je kan beter een asielkat nemen dan een marktplaatskat, scheelt in de kosten en de kat wordt nagekeken door een dierenarts.
Plus bij een asiel heb je veel meer keuze
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:56:19 #16
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_128621894
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:48 schreef KolonelBroodje het volgende:
Krabpaal is niet nodig ze krabben ook wel aan de trap of een boom of iets dergelijks. 8 weken binnen blijven is wel heel veel 2-3 is wel voldoende. Bij ons is na een verhuising ook onze kat na een paar dagen ontsnapt, maar kwam gwwoon weer terug. Ook hebben ze echt niet elke dacht aandacht nodig, stel je bent 2 dagen weg geen probleem, maar regel wel iemand die hem dan eten geeft.
Een krabpaal of -plank is toch wel erg prettig, als het beestje vanwege beestenweer binnenzit en toch nagels wil scherpen.

Het aantal weken binnenhouden hangt heel erg af van de gewenning van de kat. Als het duidelijk is dat het beest zich thuisvoelt in het huis, dan kan de buitenwereld geopend worden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_128621905
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:52 schreef Fripsel het volgende:
Maar zouden de poezen/katten die via marktplaats aangeboden worden niet ook uiteindelijk bij een dierenasiel eindigen? Of zeg ik nu iets heel raars. :+ Bij oudere poezels is het karakter ook veel duidelijker als bij kittens lijkt me toch? Ik zou wel graag zo'n poes willen die echt bij je op schoot komt zitten als je bijvoorbeeld aan het TV kijken bent ofzo ^^
MP katten zijn vaak ook "ras"katten. Daar ben ik over het algemeen niet zo'n fan van ivm doorfokken en slechte gezondheid en/of gedragsproblemen.

Mijn kat was vrij afstandelijk maar wel lief. Langzaam maar zeker is hij door rustig op te bouwen nu ook regelmatig en graag op mijn schoot te vinden. In kleine stapjes kun je een kat leren dat hij prima bij je op schoot kan, zolang je hem maar "los" laat als hij aangeeft los te willen.
Een kat houdt er niet van om als beit behandeld te worden maar heeft wel behoefte aan duidelijke regels.

Mijn tip: zorg ervoor dat hij een eiegen domein heeft waar hij altijd mag zijn als jij er niet bent en dat hij alleen als je er wel bent in de woonkamer ofzo mag. Slaapkamer is wmb uit den boze.
Supra Groningam Nihil
pi_128621927
Is dit niet iets voor jou? F&F / Gratis Groningse Kitten
pi_128621938
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:55 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Die krijg je niet prefab zo, zo worden ze door veel liefde, aandacht, vertrouwen geven en ze eraan laten wennen. Alleen een kitten is wat 'maak'baarder en zal zulk gedrag sneller vertonen. Maar een al wat oudere kat kun je ook echt wel zo 'krijgen'. Als-ie er zin in heeft :P
Oh ik dacht dat dat toch ook wel vooral afhankelijk was van het karakter van mijn kat. Mijn schoonzus heeft namelijk 3 katten en dat zijn echt 3 totaal verschillende. Eentje is echt een kroelkat en de andere houden ook wel van een aai maar komen nooit op schoot.
pi_128621966
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:53 schreef Roellie80 het volgende:
Een jong katje is toch echt wel veel leuker, dat speelse gedoe, ga je wel waarderen :)

Mijn kat van 7 heeft daar echt nog geen last van.
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 5 juli 2013 @ 14:58:44 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128622007
quote:

Ik heb een kater van 6 die nog steeds speelt. Vooral touwtjes, elastiekjes, bepaalde balletjes, losse dingetjes vindt-ie geweldig. Passief liggen kan ook weer aan zoveel liggen: is het beest gesteriliseerd/gecastreerd, heeft-ie genoeg speeltjes/te doen? Als katten véél slapen, kunnen ze ook een ziekte onder de leden hebben.

Een oudere kat is niet altijd per se minder actief. Mijn kattenbeest wil elke morgen de tuin in, naar niet bestaande vijanden sporen aan de rand van de tuin, vogels bekijken, snuffelen, andere katers bespieden. Dat doet-ie omdat-ie daar de ruimte voor krijgt.
pi_128622020
quote:

Jonge katjes worden toch vanzelf groot, dus dat speelse gedoe is dan volgens jou redenatie maar voor even.
pi_128622047
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:58 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik heb een kater van 6 die nog steeds speelt. Vooral touwtjes, elastiekjes, bepaalde balletjes, losse dingetjes vindt-ie geweldig. Passief liggen kan ook weer aan zoveel liggen: is het beest gesteriliseerd/gecastreerd, heeft-ie genoeg speeltjes/te doen? Als katten véél slapen, kunnen ze ook een ziekte onder de leden hebben.

Een oudere kat is niet altijd per se minder actief. Mijn kattenbeest wil elke morgen de tuin in, naar niet bestaande vijanden sporen aan de rand van de tuin, vogels bekijken, snuffelen, andere katers bespieden. Dat doet-ie omdat-ie daar de ruimte voor krijgt.
en pennen en wasknijpers ^O^
Supra Groningam Nihil
  vrijdag 5 juli 2013 @ 15:00:08 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128622062
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:55 schreef Lienekien het volgende:
Ook daar is meestal wat aan te doen. Ik heb zo'n kat in 2003 uit het asiel gehaald, ze bleek blaasgruis te hebben. Ze had een paspoortje waar het groot op gemarkeerd stond. Denk daarom ook moeilijk plaatsbaar. Sommige mensen zijn te lam om een beest naar de dierenarts te brengen of verder te kijken dan hun neus lang is.
pi_128622082
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 14:57 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is dit niet iets voor jou? F&F / Gratis Groningse Kitten
Dan moet ik helemaal naar Groningen rijden voor een poes, terwijl er hier genoeg op zoek zijn naar een niew baasje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')