Ahh, dus diplomaten aftappen is heel erg maar de Nederlandse bevolking bespioneren is opeens niet zo erg? Bewijst maar weer eens hoe politici denken.quote:DEN HAAG -
In de Tweede Kamer is met grote zorg gereageerd op het nieuws dat de Amerikanen actief zouden spioneren in de Europese Unie. „Diplomaten aftappen kan echt niet”, aldus Jeroen Recourt van de PvdA zondag. Hij wil net als veel andere partijen opheldering van minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken).
Ondanks dat de meeste recente berichten vooral aangeven dat de Amerikanen spioneren in Brussel, Duitsland en Luxemburg, sluit Recourt niet uit dat ook Nederland actief in de gaten gehouden wordt. „Als het gaat om economische spionage is hier ook flink wat te halen.”
Ook GroenLinks stelt dat het naïef is om aan te nemen dat het in Nederland niet plaatsvindt. „Het is de wereld op z'n kop dat er op fenomenaal grote schaal wordt afgeluisterd, zelfs tussen bevriende landen”, aldus Liesbeth van Tongeren. Zij wil van Plasterk weten of Nederland hiervan op de hoogte is en of de commissie-stiekem is geïnformeerd. Die Kamercommissie krijgt zeer geheime informatie te horen.
D66-Kamerlid Gerard Schouw spreekt van een rokend vuur, waar Plasterk opheldering over moet geven. „Als het vermoeden waar is dat de Amerikanen Europese instituties afluisteren, dan is dat zeer ernstig.”
Madeleine van Toorenburg van het CDA wil weten welke rol Nederland speelt. „Wisselen wij ook gegevens uit? Wordt er in Nederland gespioneerd? En hoe zit het met Nederlandse diplomaten? Daarover wil ik duidelijkheid.”
Vooralsnog stellen de Kamerleden vooral dat ze opheldering willen. Er wordt nog niet geopperd om de onderhandelingen over het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS op te schorten, zoals in Duitsland wel wordt voorgesteld.
De Kamer heeft aanstaande week nog een debat met Plasterk over de inlichtingendiensten, waar de Amerikaanse spionage ook aan de orde zal komen
http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/ 2012 bericht, maar dat is waar al die data opgeslagen is. En er wordt gewerkt aan een datacenter van enkele Zettabyes. http://news.nationalgeogr(...)e-zettabyte-snowden/quote:Op zondag 30 juni 2013 20:19 schreef ArnosL het volgende:
Dit kan nog wel eens flinke gevolgen hebben voor de verstandhouding van de VS met de rest van de wereld.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de datacentra die ze hiervoor gebruiken. Die moeten echt gigantisch groot zijn.
Als dit als een verrassing komt voor de kamerleden is dat inderdaad een behoorlijke bron van zorg.quote:Op zondag 30 juni 2013 20:23 schreef Wokkel het volgende:
De kamerleden hebben serieus boter op hun hoofd als dit als een complete verrassing voor ze komt.
Zij wel, maar de rest van Nederland niet. En dan (als er druk vanuit het volk dreigt) komen ze pas in actie.quote:Op zondag 30 juni 2013 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een droeftoeters, zeker nog nooit van Echelon gehoord
Maakt niks uit. Zowel de EU als Amerika zullen er alles aan doen om de schade te beperken. Er is wel vaker sprake geweest dat de USA bijvoorbeeld Nederland keihard naaide. De standaard-reactie van Nederland hierop is al het mogelijke te doen om de schade voor de USA zo veel mogelijk te beperken. Zo werkt dat nu eenmaal internationaal. De VS zijn nog steeds het sterkste land ter wereld en een belangrijke handelspartner. Dan mogen zij Nederland best af en toe anaal nemen. Onze politici vinden dat stiekem lekker.quote:Op zondag 30 juni 2013 20:35 schreef H4ppy het volgende:
Schokkend of niet, nu de feiten zo open op tafel liggen zal het niks goeds doen met de relatie tussen EU landen in kwestie en de VS.
Plus dat de USA zorg draagt voor vrije handel in de wereld wat cruciaal (na de VOC-periode) is voor onze export.quote:Op zondag 30 juni 2013 21:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maakt niks uit. Zowel de EU als Amerika zullen er alles aan doen om de schade te beperken. Er is wel vaker sprake geweest dat de USA bijvoorbeeld Nederland keihard naaide. De standaard-reactie van Nederland hierop is al het mogelijke te doen om de schade voor de USA zo veel mogelijk te beperken. Zo werkt dat nu eenmaal internationaal. De VS zijn nog steeds het sterkste land ter wereld en een belangrijke handelspartner. Dan mogen zij Nederland best af en toe anaal nemen. Onze politici vinden dat stiekem lekker.
Dat is slecht onze relaties met de VS en onze handelsbelangen (economie). Bovendien heeft Europa jarenlang verzuimt te investeren in Defensie, zodat wij nu volledig afhankelijk zijn van de goedwillendheid van de VS voor onze verdediging. Beter houden we ze te vriend. Of ze ons nu afluisteren en bedonderen of neit.quote:Op zondag 30 juni 2013 21:17 schreef QBay het volgende:
Tijd om de Amerikaanse diplomaten in Nederland (en eigenlijk heel Europa) eruit te schoppen en de ambassade te sluiten.
België is belangrijker voor onze economie dan de V.S. en daar hebben we tot nu toe ook nog nooit voor terug gedeinsd als we ze in de zeik wilden nemen (IJzeren Rijn, Hedwigepolder).quote:Op zondag 30 juni 2013 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is slecht onze relaties met de VS en onze handelsbelangen (economie). Bovendien heeft Europa jarenlang verzuimt te investeren in Defensie, zodat wij nu volledig afhankelijk zijn van de goedwillendheid van de VS voor onze verdediging. Beter houden we ze te vriend. Of ze ons nu afluisteren en bedonderen of neit.
België is dan ook veel minder machtig dan de VSquote:Op zondag 30 juni 2013 21:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
België is belangrijker voor onze economie dan de V.S. en daar hebben we tot nu toe ook nog nooit voor terug gedeinsd als we ze in de zeik wilden nemen (IJzeren Rijn, Hedwigepolder).
Nou en? Wat willen ze doen, hier 'democratie komen brengen'? Waar komt toch die angst vandaan dat we ze per sé letter voor letter moeten volgen omdat er anders iets verschrikkelijks gebeurd?quote:Op zondag 30 juni 2013 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
België is dan ook veel minder machtig dan de VS
Wie? De Amerikanen? Die spioneren hoogstwaarschijnlijk uit economische belangen. Secundair voor de veiligheid. Dat is puur eigenbelang. Ik denk ook wel dat de Europese veiligheidsdiensten dit gewoon wisten, maar onder de pet hielden omdat dit natuurlijk beschamend is voor zowel de USA als voor Europa, omdat Europa dit over zich liet komen. (Net als het jongetje met rood haar en een bril dat op het schoolplein in elkaar geslagen wordt en er thuis over zwijgt).quote:Op zondag 30 juni 2013 21:27 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou en? Wat willen ze doen, hier 'democratie komen brengen'?
quote:Op zondag 30 juni 2013 20:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Beginnen hier niet een beetje teveel topics over te lopen nu in NWS![]()
De zichtbaarheid is goed, maar voor de discussie is minder topics beter.
wordt weleens vergetenquote:Op zondag 30 juni 2013 20:20 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Diplomaten hebben dan ook een andere status dan burgers. Niet dat ik het goed praat, integendeel.
Iedereen wist dat het verhaal van Powell niet klopte. Voor de presentatie zeiden alle inspecteurs dat er niets te vinden was. Maar als een gootmacht actie onderneemt heb je maar te volgen. Er is geen keus.quote:Op zondag 30 juni 2013 20:59 schreef LXIV het volgende:
Wel leuk hoe ze elkaar steeds verder vastlullen. Eerst was het onbedingt nodig om 'terroristen' te bestrijden. Nu blijkt dat ze ook gewoon EU-diplomaten aftappen. Wat mij betreft mag Amerika dat doen onder het mom van anti-terrorisme, want veel beter dan terroristen zijn het in mijn ogen niet.
Maar voor de EU wel lastig. Want ze likken echt heel graag de reet van Amerika, maar dat is lastig als nu openlijk te lezen valt dat Amerika ze gewoon verneukt.
Zelfde verhaal paar jaar terug, met de Powell-point presentatie met gefotoshopte massavernietigingswapens en daarna Condoleeza Rice die keihard zwoor (whollah!) aan v/d Broek dat de USA geen martelvluchten deed en als ze het toch deden niet over Nederlands luchtruim en als het toch over Nederlands luchtruim was zou er in ieder geval niet in NL geland worden.
V/d Broek geloofde dat toen "omdat het echt een diplomatieke doodzonde is om zo openlijk te liegen in het internationale verkeer". Die was daarna zwaar teleurgesteld natuurlijk.
Alsof we daar de middelen voor hebbenquote:Op zondag 30 juni 2013 20:25 schreef SpecialK het volgende:
De enige manier om hier mee om te gaan is door een gepaste afstand te nemen van de VS. Niet meer blind vertrouwen op wat hun intelligence agencies roepen, niet meer gebruik maken van hun apparatuur, faciliteiten. Gewoon voor je eigen spullen zorgen zoals volwassenen dat doen. De "op schoot zitten bij Sinterklaas" dagen zijn over.
Dit jaquote:Op zondag 30 juni 2013 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is slecht onze relaties met de VS en onze handelsbelangen (economie). Bovendien heeft Europa jarenlang verzuimt te investeren in Defensie, zodat wij nu volledig afhankelijk zijn van de goedwillendheid van de VS voor onze verdediging. Beter houden we ze te vriend. Of ze ons nu afluisteren en bedonderen of neit.
Ja die hebben we. Zowel het geld als de technologie.quote:
ja lachen is nederland morgen een grote parkeerplaatsquote:Op zondag 30 juni 2013 21:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zeg: Washington bombarderen!
Hoi NSA
Misschien is het wat simpel uitgelegd maar de Amerikanen onder Bush Sr en Jr. met waarschijnlijk een kleine overlap in de Clinton periode (omdat men zoiets altijd moet laten uitlopen voor de eenduidigheid) prutsten nogal in de territoria overzee om daar olie aan te boren. Republikeinen laten vaak spierballen zien en zoeken het altijd verderop in afleidingen als oorlog en het vinden van nieuwe bronnen aan inkomsten. De Bush familie is een rijke Texaanse familie die geboren is met olie en als je met de gouden lepel in de mond geboren bent heb je (en dit is wetenschappelijk bewezen) weinig tot geen inlevingsvermogen in armen en middeninkomens en problemen die hiermee spelen in eigen land. Ze hebben echt geen benul gehad, hoorden het wel maar luisterden niet.. 'the american dream' zit voor hun in het geld dat ze vrij kunnen verdienen. Olie is de economische hefboom.quote:Op maandag 1 juli 2013 00:12 schreef gembird het volgende:
Ik geloof best dat Amerika 'de wereld' wil beschermen tegen Moslim terroristen maar, en ik heb het vaker op Fok gezegd en toen lachte iedereen mij uit, de Moslim terroristen hebben niet de kennis, geld, macht, wapens ect... om de wereld over te nemen. Zoals Amerika en het westen nu eigen volken naait vanwege veiligheid doet je geloven dat de Moslim terroristen superieur zijn, maar is dit werkelijk zo? Zijn die haatbaarden werkelijk zo sterk en wie is hun leider? En waarom leven de honderdduizend Saudi prinsen heerlijk? Het lijkt me toch dat de haatbaarden ook daar herrie trappen, maar nee de steenrijke Saudies laten zij 'toevallig' met rust.
Wat ik als logisch wezen begrijp is dat een superieure groepering alleen kan opereren wanneer er een eveneens superieure organisatie achter zit. Kunnen onze geheime diensten niet achterhalen wie deze Moslim terroristen aansturen? Is dit werkelijk zo moeilijk?
Dat er in de internationale politiek wordt afgeluisterd vind ik helemaal niet zo schokkend eigenlijk. Er zijn geen echte bondgenoten in de internationale politiek, als het er echt om gaat kiest ieder land voor zijn eigen belang. Veel vervelender is de aantasting van de privacy voor burgers en de economische spionage.quote:Op maandag 1 juli 2013 02:06 schreef polderturk het volgende:
De VS was toch aan het bespioneren om terrorisme te voorkomen? Valt daaronder ook het bespioneren van bondgenoten en diplomaten?
Ja goed, en nu rap naar bed je roes uitslapen.quote:Op maandag 1 juli 2013 02:11 schreef polderturk het volgende:
De VS heeft zelf 9/11 georganiseerd en uitgevoerd. Het was een inside job. Punt uit.
ik vraag me wel af wat ze nu werkelijk weten, volgens mij is 't allemaal wel wat gerichter dan iedereen op de grote hoop bespioneren. Als er serieuze dreiging van een gevaarlijke gek op de loer ligt dan hebben ze mijn zegen met ieder spionage programma om z'n chats en webcam gesprekken te monitoren. Liever dat dan ergens een gifgas aanval. Privacy boeit me niet zo eigenlijk. Daarnaast kan ik vanaf facebook en twitter iedereen gaan monitoren, daar heb je geen spionage programma voor nodig. Sommige mensen delen hun hele leven en alle opvattingen die ze hebben gewoon publiekelijk.. maken hun baas publiekelijk belachelijk zonder dat ze evt. consequenties zien. Maar als jij weinig deelt zullen mensen als jij en ik en de overheid niets meer van je weten dan wat je zelf deelt.quote:Op maandag 1 juli 2013 02:08 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat er in de internationale politiek wordt afgeluisterd vind ik helemaal niet zo schokkend eigenlijk. Er zijn geen echte bondgenoten in de internationale politiek, als het er echt om gaat kiest ieder land voor zijn eigen belang. Veel vervelender is de aantasting van de privacy voor burgers en de economische spionage.
dat mag jij best gelovenquote:Op maandag 1 juli 2013 02:11 schreef polderturk het volgende:
De VS heeft zelf 9/11 georganiseerd en uitgevoerd. Het was een inside job. Punt uit.
Mwa, dat verschil tussen buitenlands beleid wat er volgens jou is tussen de Democraten en Republikeinen zie ik toch niet echt.quote:
quote:
het gaat idd minder tussen republikeinen en democraten, eigenlijk sinds WOII is de amerikaanse politiek continue op overzeese inmenging gericht.quote:
quote:Op zondag 30 juni 2013 20:23 schreef Faux. het volgende:
De Nederlandse Tweede Kamer "schrikt". Goh, dat zal de VS boeien
Ik zeg niet dat er niets gebeurd alleen zijn de motivaties om het te doen waarschijnlijk wel anders en is het allemaal niet "you are either with us or against us" en is is het in t grote geheel meer transparant. Men 'probeert' als er fouten gemaakt worden het allemaal wel vrij te houden voor de pers, de persvrijheid is daarom ook hoger dan onder Bush.quote:Op maandag 1 juli 2013 03:06 schreef Royyy het volgende:
[..]
Mwa, dat verschil tussen buitenlands beleid wat er volgens jou is tussen de Democraten en Republikeinen zie ik toch niet echt.
Mijn theorie is dat Echelon gewoon geevolueerd is naar Google, waarom moeilijk doen als het makkelijk kanquote:Op zondag 30 juni 2013 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een droeftoeters, zeker nog nooit van Echelon gehoord
Pssstquote:Op maandag 1 juli 2013 02:11 schreef polderturk het volgende:
Huehuehue...iemand die een ander denkbeeld er op na houdt, tijd voor een strawman!quote:Op maandag 1 juli 2013 08:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pssst
De hele islam is een CIA complot om jullie er onder te houden
Dat is natuurlijk grote onzin. Iets organiseren op deze schaal is onmogelijk zonder het geheim te houden. Brandweer, politie, technici, politici, andere hulpverlening, inspecteurs etc etc zouden daar aan moeten meewerken. Daar heb je heel veel mensen voor nodig die dan ook nog hun mond moeten houden. Dat kan doodeenvoudig niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 02:11 schreef polderturk het volgende:
En uiteraard gaat het vooral weer over hoe Snowden het gevaar isquote:Op maandag 1 juli 2013 16:38 schreef Beathoven het volgende:
Bush lult nu al met trots de wereld van de media in dat hij min of meer dit hele project heeft opgezet.
Om de credits te vangen?.![]()
Die had een 9/11 schandaal met z'n staat van chronische dementie ook niet stil kunnen houden.
Als er wat was gebeurd, was 't er al lang uitgeflapt. Of ze hebben dat stukje in z'n brein eruit weten te magnetiseren oid.
Ook dat is in het verleden al herhaaldelijk voorgekomen.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:40 schreef Confetti het volgende:
Het is wachten tot er iets lekt over economische spionage. Misschien worden ze dan eens echt wakker.
De privacy van de burgers zal ze een rotzorg zijn maar als grote bedrijven benadeeld worden zullen ze misschien echt in actie komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |