op zich vond ik het niet zo heel erg om te doen maar er waren er een paar die echt het bloed onder mijn nagels vandaan haalden. Toen een van die mannetjes een potlood in mijn gezicht stak, cm onder mijn oog, was ik er helemaal klaar meequote:Op maandag 24 juni 2013 14:58 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
ow er zijn er dus meer die er zo over denken..fijn, dat scheelt
Rotmoeders!!quote:Op maandag 24 juni 2013 15:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Sneu voor de kindjes he? Stomme mama's hebben ze.
Ik vind die CITO sowieso vrij weinig zeggen. Ruben heeft het hele schooljaar op zowel M1, E1, M2 en E2 enkel A gescoordquote:Op zondag 23 juni 2013 13:34 schreef Moonah het volgende:
Letters van de cito zeggen weinig. Alleen hoe je kind tov anderen scoort (A= 25% hoogste scores, B en C de volgende 25 %, D en E de resp. 15 en 10% laagste scores).
Je kind kan van een B naar een C zijn 'gezakt' en tóch heel mooi volgens zijn eigen lijntje zijn gegroeid. Vaardigheidsscores (die de leerkracht je ook kan geven) maken dat veel meer inzichtelijk.
Nou idd... Dat ik zondag in de enige regenbui van de hele dag in een kermisattractie zat die Jen helemaal fantastisch vond en ik de re3st van de dag kotsmisselijk van was...quote:
Kinderfeestjes... brrrrrrrrr.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:14 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik heb ook gewoon niks met de meeste kinderen. Sterker nog, over t algemeen vindt ik ze maar irritant.
Ben dan ook blij dat het kinderfeestje achter de rug is
quote:Op maandag 24 juni 2013 15:21 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
sorry stiemie, ik kan het niet mooier maken als het is
QFTquote:Op maandag 24 juni 2013 15:14 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik heb ook gewoon niks met de meeste kinderen. Sterker nog, over t algemeen vindt ik ze maar irritant.
Ben dan ook blij dat het kinderfeestje achter de rug is
Dat ligt dan aan de uitdraai die je hebt gekregen. De meeste systemen die scholen gebruiken kunnen prima meer info geven, zoals die grafiekjes die eerder genoemd zijn, of DLE scores (vanaf groep 3). En de school kan ook doortoetsen als hij zo constant A of A+ scoort, dus de toets van een half jaar verder ook afnemen.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind die CITO sowieso vrij weinig zeggen. Ruben heeft het hele schooljaar op zowel M1, E1, M2 en E2 enkel A gescoordGeen idee of ie nu meer of minder fouten heeft gemaakt. Hij had het wel over dat ie dacht dat ie een foutje gemaakt had, maar om daar nou een tien minuten gesprek voor aan te vragen.
Ja, bij de rapportbesprekingen van mijn oudste (die ook altijd A's scoorde) beweerden de leraren ook altijd dat er wel te zien was dat hij vorderingen maakte. Ze probeerden soms ook uit te leggen hoe het zat, maar dat was voor mij niet helemaal duidelijk. 't Zal wel.quote:Op maandag 24 juni 2013 23:45 schreef poemojn het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de uitdraai die je hebt gekregen. De meeste systemen die scholen gebruiken kunnen prima meer info geven, zoals die grafiekjes die eerder genoemd zijn, of DLE scores (vanaf groep 3). En de school kan ook doortoetsen als hij zo constant A of A+ scoort, dus de toets van een half jaar verder ook afnemen.
Tuurlijk wel. In januari en juni testen ze met hetzelfde materiaal. Als hij het in januari allemaal zonder fouten maakt, is de kans aanwezig dat dat in juni ook zo is, zonder dat er dus vordering zichtbaar is.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 00:40 schreef trui het volgende:
Als hij geen vorderingen zou hebben gemaakt, had hij niet voortdurend weer A's kunnen blijven scoren.
Wordt inderdaad hetzelfde materiaal gebruikt? Dat wist ik niet. Verder had ik het natuurlijk over de leeftijdsgebonden normen die gehanteerd worden, en het maar A's blijven halen gaat over meer dan 2 momenten, toch?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 06:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. In januari en juni testen ze met hetzelfde materiaal. Als hij het in januari allemaal zonder fouten maakt, is de kans aanwezig dat dat in juni ook zo is, zonder dat er dus vordering zichtbaar is.
Hij zat in januari in groep 1 en heeft toen dus M1 en M2 gemaakt, nu alleen E2. Het heeft denk ik weinig zin om bijvoorbeeld een 3 toets af te nemen?
Volgens mij ga je dan teveel vragen van een kind.
Hij heeft van begin tot eind op dezelfde basisschool gezeten. Hij is daar wel een keer versneld en kreeg ook altijd extra uitdaging. Momenteel zit hij op het gymnasium en gaat hij met mooie cijfers over naar de 2e klas (gemiddeld staat hij ruim een 8). Ik heb de indruk dat hij op de basisschool wel goede vaardigheden heeft aangeleerd, vooral om niet gelijk op te geven als het niet in 1x gaat.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:16 schreef trui het volgende:
[..]
Wordt inderdaad hetzelfde materiaal gebruikt? Dat wist ik niet. Verder had ik het natuurlijk over de leeftijdsgebonden normen die gehanteerd worden, en het maar A's blijven halen gaat over meer dan 2 momenten, toch?
Bij een foutloze score is het natuurlijk altijd lastig om vooruitgang te meten, iemand zit immers aan z'n 'plafond' voor dat stuk kennis. ik neem aan dat hij/zij dan wel verdieping/verrijking krijgt aangeboden waar mogelijk, of wat versneld door het lespakket kan gaan. Jouw zoon was toch ook naar een andere school gegaan, Grijs, waar op dat vlak extra mogelijkheden waren? Of heb ik dat helemaal verkeerd onthouden?
Gaat je oudste al bijna naar de 4e?! En gaat je middelste (straks?) naar dezelfde school?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 07:41 schreef debuurvrouw het volgende:
Plus dat je op die manier eventuele hiaten in de kennis ook mist. Omslachtige rekenmethodes, of het niet geautomatiseerd hebben van tafels... Beter is het dan om via SIDI-R of hoe heet dat tegenwoordig, te toetsen en zo ook vinger aan de pols te houden over de leerlijn.
Dat leren leren is wel zorgelijk ja. Mijn oudste gaat wel iedere keer keurig over maar liep er dit jaar toch hard tegenaan dat rijtjes gestampt en huiswerk gemaakt moet worden. Gelukkig nu naar de 4e dat scheelt weer een vreemde taal en in zijn geval aardrijkskunde en geschiedenis.![]()
Hij pakt het toch iedere keer zelf weer op. Heel knap vind ik. We gaan t nu met middelste ervaren. Die is wat makkelijker daar in. Voor oudste is huiswerk een onoverkomelijke berg zo lijkt het. Ik schat dat middelste dat 'gewoon even doet' dan is t maar klaar.
Maar ik dwaal afeen andere methode van bekijken en toetsen dus. Zou ik zeker eens naar vragen. Want verveling is écht vervelend.
Mooi hè? Dat ze plotseling zien dat die rare tekentjes letters zijn en woorden vormen. Vind het elke keer weer bijzonder!quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:35 schreef Ticootje het volgende:
Jenny begint wel te lezen... Ze herkent woorden en letters... Ik vind dat zo knap..
ja! Snel gaat het hèquote:Op dinsdag 25 juni 2013 12:01 schreef Grijs het volgende:
[..]
Gaat je oudste al bijna naar de 4e?! En gaat je middelste (straks?) naar dezelfde school?
met de mijne ook niet.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 12:43 schreef trui het volgende:
ik kan er gewoon niet bij buuv, dat je oudste nu al 3 jaar op de middelbare school zit. dat klopt echt niet met mijn tijdsbeleving.
QFT!quote:
zoiets doen ze ook nog wel, en eindtoetsen aan t begin van een nieuw blok om te zien wat ze al beheersen. Plus allerlei verbreding, verdieping, verrijking en compacten. Maar ze gaan sinds groep 2 naar een speciale klas dus het valt mij verder allemaal niet meer zo op (ik hoef niet steeds met school in gesprek om te zien hoe het gaat, gewoon de standaard tienminutengesprekken is genoeg).quote:Op dinsdag 25 juni 2013 07:41 schreef debuurvrouw het volgende:
Plus dat je op die manier eventuele hiaten in de kennis ook mist. Omslachtige rekenmethodes, of het niet geautomatiseerd hebben van tafels... Beter is het dan om via SIDI-R of hoe heet dat tegenwoordig, te toetsen en zo ook vinger aan de pols te houden over de leerlijn.
Ja he! Dat vind ik ook. Bizar snel gaat het.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 13:09 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
met de mijne ook niet.maar t is echt zo. Wij hebben t idee dat de basisschool snel gaat maar de middelbare school nog sneller.
Heb je haar nog niet aangemeld dan?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 14:16 schreef Luigi het volgende:
Middelbare school.... man.... *negeer negeer negeer* Da's nog eeeeeeeeeuwen weg he?.
Ze wil nu nog dierendokter voor zielige zieke babydieren worden (en dan alleen de LIEVE zielige zieke babydieren he) dus ik wacht nog ff...quote:
dat kan ik volledig beamenquote:Op dinsdag 25 juni 2013 14:15 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ja he! Dat vind ik ook. Bizar snel gaat het.
Ik vond het zo leuk om te zien hoe ineens het kwartje viel zeg maarquote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:35 schreef Ticootje het volgende:
Jenny begint wel te lezen... Ze herkent woorden en letters... Ik vind dat zo knap..
Mazzelaar! Mijnes wil paardrijdster wordenquote:Op dinsdag 25 juni 2013 14:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ze wil nu nog dierendokter voor zielige zieke babydieren worden (en dan alleen de LIEVE zielige zieke babydieren he) dus ik wacht nog ff...
Hier Tot vrijdag toetsen,maandag boeken,dinsdag rapportvergadering en woensdag laatste dagquote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:12 schreef lady-wrb het volgende:
hier moet L. morgen nog verplicht aanwezig zijn, overmorgen schoolreisje en vrijdagmiddag op kamp van de roeiclub
en dan nog de overige verplichte nummers en dan is het vakantie![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
so, ambitieusquote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:59 schreef Adnap het volgende:
Hier wil er een rechten of geschiedenisgaan studeren en de ander iets medisch,maar dat wordt het dek ik niet.
Oh Bodpa helaas geen tips, maar wel veel herkenning. Mijn jongste is ook zoquote:Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef bodpa09 het volgende:
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen. Dat is iets waar we vaker tegen aan lopen; wat hij absoluut niet wil, doet hij niet. Al ga je op je kop staan. Boos worden helpt niet, straffen niet, er met hem over praten niet. Hij doet het alleen als hij het wil. Op zijn voorwaarden. Het is geen kleutergedrag, dit speelt al zolang hij er is.
Die toets interesseert me niet zo veel, maar ik zou graag een handvat hebben om die harde harses, dat dwingende en 'ik maak dat wel uit' er uit te krijgen, zonder zijn wil te breken.![]()
Je wordt niet groot zonder dingen die je opgelegd worden namelijk. En natuurlijk moet hij thuis ook van alles, dat levert soms strijd op, en soms doet hij het gewoon. Wij zijn echt geen doetjes, hij krijgt zijn zin niet, maar het is echt wel een handicap. Ook voor hemzelf
En eerlijk gezegd zou ik het ook wel fijn vinden als hij gewoon in groep 1 had mogen blijven.
Yep die van mij heeft als bijnaam "EsNee"quote:Op woensdag 26 juni 2013 10:25 schreef Ticootje het volgende:
Ah. Meer kinderen met een kop erop.
Fijn herkenning.
Klopt. De Romeinse cijfers geven ook het gemiddelde aan. Maar de verdeling is anders dan bij de letters.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:03 schreef Sjeen het volgende:
Gisteren nog een afsluitend gesprekje gehad met de meester van Isa. Die gaf aan dat er bij de CITOscore steeds minder naar de letters maar meer naar de Romeinse cijfers gekeken wordt en naar de score die hoort bij het aantal maanden school (vanaf groep 3 telt elk jaar voor 10 maanden). Een en ander werd wel duidelijker dan die grafiekjes zo
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:35 schreef _Ingrid_ het volgende:
En Kim doet het goed op school. Op de cito ietsjes minder, maar wel gemiddeld.
Wellicht is hij er gewoon niet aan toe? Toetsen zijn zéker in groep 1 zó abstract en niet bij de realiteit van het kind passend. Op een plaatje aangeven hoe de schaduw valt vanuit een bepaald perspectief.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef bodpa09 het volgende:
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen.
Ik vind dit een heel duidelijke uitspraak voor een kleuter.quote:Op woensdag 26 juni 2013 10:35 schreef bodpa09 het volgende:
Thanks! Super fijn, die herkenning!
@Buuf: Hij zit pas een half jaar op school. In groep 2 moet hij van alles, en wat extra tijd om die harde noot te kraken zou me wel van pas komen.Het was ook het eerste dat hij zei vanmorgen. "Naar groep 2? Dat wil ik niet, dan moet ik werkjes maken!" Hij zal het toch moeten laten zien, mocht hij voorlijk zijn.
quote:Hij heeft het overigens geweldig naar zijn zin op school. Is er echt zielsgelukkig.
quote:
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Luigi het volgende:
[..]. Ik wou het al niet zeggen
. Volgens mij denken heel veel onderwijzers er zo over? (Hoe nuttig een test of toets ook af en toe kan zijn!).
Dat vind ik echt een genot om te lezen, eerlijk gezegd. Ik krijg ook complete uitslag van de toets en labeldrang in het onderwijs.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.
Ik vind het heel erg dat cito's zó belangrijk worden gemaakt. Blijf eea alsjeblieft in perspectief zien. het zijn gemiddelden. En gemiddelden bestaan bij de gratie van uitschieters naar boven en naar beneden.
Succes trouwens met Tyler Ingrid. En fijn, dat het zo goed gaat met Kim!
Dat klinkt heel fijn Ingrid.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:13 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.
Met naar bed gaan mag ze zelf ook een stukje voorlezen, vind ze prachtig!
Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!quote:Update over Tyler komt vanmiddag na het gesprek wel. Iig weten we dat hij een achterstand van 7 maanden heeft. Nog steeds spraakachterstand en een articulatiestoornis.
En het agressieve, veel schelden, gillen en alles en iedereen zeer willen doen is er ook nog.
Gelukkig kan hij tussendoor wel heel leuk en lief zijn, daar probeer ik bewust goed op te letten als hij bij mij is. Je ziet al snel alleen maar het negatieve.
Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat klinkt heel fijn Ingrid.
[..]
Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!
Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:30 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.
Wellicht ga ik met de kinderen in een gezinsopname. Maar daar hoor ik pas 12 juli meer over.
We werken er hard aan! Gaat gelukkig steeds beter.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.
Mooie metafoor idd.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:
Mijn kleutercollega had zo'n mooie metafoor die dat hele citogebeuren (en wat er aan wordt opgehangen) weergeeft:
Een kind is net een bloembolletje. Dat planten we heel voorzichtig, zetten het op een zonnig plekje, koesteren het, geven het water etc. Als er dan een beetje groen uitkomt staan we te juichen, maar trekken er ook net zo hard aan omdat het moet groeien groeien groeien. En dan trek je het kapot.
/aversie tegen cito-ophemeling
dat proefde ik gisteren ook in het gesprek. En die mening deel ik eigenlijk ook wel...quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
nou, dit dus. ik heb helemaal niks met cito omdat het een richting aangeeft ten opzichte van het gemiddelde. Maar nu weer met middelbare schoolkeuze er toch hard tegenaan gelopen dat zij wél heel sterk naar die scores kijken.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:00 schreef Grijs het volgende:
[..]
De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.
Ja, ik ookquote:Op woensdag 26 juni 2013 19:04 schreef trui het volgende:
Ik kan het liedje wel dromen: een plek een plek, wie heeft een plek.. voor Pluk
Tof he?quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:07 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wij hebben die film sinds kort in huis! Ik vind hem zo tof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |