Klopt. De Romeinse cijfers geven ook het gemiddelde aan. Maar de verdeling is anders dan bij de letters.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:03 schreef Sjeen het volgende:
Gisteren nog een afsluitend gesprekje gehad met de meester van Isa. Die gaf aan dat er bij de CITOscore steeds minder naar de letters maar meer naar de Romeinse cijfers gekeken wordt en naar de score die hoort bij het aantal maanden school (vanaf groep 3 telt elk jaar voor 10 maanden). Een en ander werd wel duidelijker dan die grafiekjes zo
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:35 schreef _Ingrid_ het volgende:
En Kim doet het goed op school. Op de cito ietsjes minder, maar wel gemiddeld.
Wellicht is hij er gewoon niet aan toe? Toetsen zijn zéker in groep 1 zó abstract en niet bij de realiteit van het kind passend. Op een plaatje aangeven hoe de schaduw valt vanuit een bepaald perspectief.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef bodpa09 het volgende:
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen.
Ik vind dit een heel duidelijke uitspraak voor een kleuter.quote:Op woensdag 26 juni 2013 10:35 schreef bodpa09 het volgende:
Thanks! Super fijn, die herkenning!
@Buuf: Hij zit pas een half jaar op school. In groep 2 moet hij van alles, en wat extra tijd om die harde noot te kraken zou me wel van pas komen.Het was ook het eerste dat hij zei vanmorgen. "Naar groep 2? Dat wil ik niet, dan moet ik werkjes maken!" Hij zal het toch moeten laten zien, mocht hij voorlijk zijn.
quote:Hij heeft het overigens geweldig naar zijn zin op school. Is er echt zielsgelukkig.
quote:
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Luigi het volgende:
[..]. Ik wou het al niet zeggen
. Volgens mij denken heel veel onderwijzers er zo over? (Hoe nuttig een test of toets ook af en toe kan zijn!).
Dat vind ik echt een genot om te lezen, eerlijk gezegd. Ik krijg ook complete uitslag van de toets en labeldrang in het onderwijs.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.
Ik vind het heel erg dat cito's zó belangrijk worden gemaakt. Blijf eea alsjeblieft in perspectief zien. het zijn gemiddelden. En gemiddelden bestaan bij de gratie van uitschieters naar boven en naar beneden.
Succes trouwens met Tyler Ingrid. En fijn, dat het zo goed gaat met Kim!
Dat klinkt heel fijn Ingrid.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:13 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.
Met naar bed gaan mag ze zelf ook een stukje voorlezen, vind ze prachtig!
Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!quote:Update over Tyler komt vanmiddag na het gesprek wel. Iig weten we dat hij een achterstand van 7 maanden heeft. Nog steeds spraakachterstand en een articulatiestoornis.
En het agressieve, veel schelden, gillen en alles en iedereen zeer willen doen is er ook nog.
Gelukkig kan hij tussendoor wel heel leuk en lief zijn, daar probeer ik bewust goed op te letten als hij bij mij is. Je ziet al snel alleen maar het negatieve.
Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat klinkt heel fijn Ingrid.
[..]
Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!
Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:30 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.
Wellicht ga ik met de kinderen in een gezinsopname. Maar daar hoor ik pas 12 juli meer over.
We werken er hard aan! Gaat gelukkig steeds beter.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.
Mooie metafoor idd.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:
Mijn kleutercollega had zo'n mooie metafoor die dat hele citogebeuren (en wat er aan wordt opgehangen) weergeeft:
Een kind is net een bloembolletje. Dat planten we heel voorzichtig, zetten het op een zonnig plekje, koesteren het, geven het water etc. Als er dan een beetje groen uitkomt staan we te juichen, maar trekken er ook net zo hard aan omdat het moet groeien groeien groeien. En dan trek je het kapot.
/aversie tegen cito-ophemeling
dat proefde ik gisteren ook in het gesprek. En die mening deel ik eigenlijk ook wel...quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
nou, dit dus. ik heb helemaal niks met cito omdat het een richting aangeeft ten opzichte van het gemiddelde. Maar nu weer met middelbare schoolkeuze er toch hard tegenaan gelopen dat zij wél heel sterk naar die scores kijken.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:00 schreef Grijs het volgende:
[..]
De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.
Ja, ik ookquote:Op woensdag 26 juni 2013 19:04 schreef trui het volgende:
Ik kan het liedje wel dromen: een plek een plek, wie heeft een plek.. voor Pluk
Tof he?quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:07 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wij hebben die film sinds kort in huis! Ik vind hem zo tof.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |