quote:Oud-topman NMBS: Geef AnsaldoBreda tweede kans met Fyra
Nederland en België moeten de Fyra-treinen een tweede kans geven. Dat vindt Karel Vinck, de vroegere baas van de Belgische spoorwegen. Hij wil treinbouwer AnsaldoBreda de tijd geven om de hogesnelheidstreinen te repareren. Als het bedrijf daar niet in slaagt, kan de bestelling altijd nog worden ingetrokken. Dat zei Vinck vrijdagavond in het programma Terzake van de Vlaamse omroep VRT.
Vinck was ongeveer 10 jaar geleden bestuursvoorzitter van de spoormaatschappij NMBS, toen het bedrijf met NS besloot om de Fyra-treinen te kopen. Hij zegt dat hij niet heeft gefaald. De treinen die AnsaldoBreda heeft geleverd, noemt Vinck echter onacceptabel.
Spoorrechtadvocaat Viola Süto zei eerder al tegenover BNR Nieuwsradio dat de Fyra-treinstellen wel erg snel aan de kant zijn gezet. Süto: "De voorman van AnsaldoBreda lijkt niet erg serieus genomen te worden. Terwijl het materieel dat hij heeft op het Nederlandse spoor is toegelaten. Dat is gekeurd door een Notified Body. Dat is goedgekeurd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. ProRail heeft er iets van gevonden. Dat zijn niet de minste partijen. Daar zit veel kennis en kunde. Dat is allemaal in het voordeel van het standpunt van AnsaldoBreda."
De topman van AnsaldoBreda herhaalt zaterdag in NRC Handelsblad dat de fabrikant moest praten met 'incompetente' mensen van NS Financial Service, de Ierse dochter van NS die de treinen formeel heeft gekocht. Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer had Maurizio Manfellotto al dezelfde kritiek geuit.
Desgevraagd liet een NS-woordvoerder aan NRC Handelsblad weten dat AnsaldoBreda op 3 juni schriftelijk is geïnformeerd over "ons standpunt ten aanzien van de commerciële inzetbaarheid van de V250." Hij zei, met het oog op het kort geding vrijdag van AnsaldoBreda tegen NS, geen antwoord te kunnen geven op de vraag of het contract al formeel is opgezegd.
Je hebt gelijk, maar ook maar één trein via die route.quote:Op maandag 24 juni 2013 07:50 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
dat is een andere lijn dan de NOS in dat bericht over heeft, zij hebben het over een lijn die vertrekt vanuit Luik, uitsluitend verder door Wallonië gaat naar Frankrijk en Brussel dus overslaat
De Denen wachten al 10 jaar, 3/4 van hun treinen van deze bouwer hebben amper gereden.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:17 schreef Gruj0 het volgende:
Waar zijn die treinstellen nu gestald eigenlijk?
Op een spoorweg zag ik er een aantal stilstaan. Beetje vreemd aangezien deze treinstellen toch een soort "gevoelig" product zijn. Je ziet ze langs de weg staan en denkt dan, weggegooid geld.![]()
Er was onlangs een interview op een van de NL zenders met de Denen. Die gaven aan dat hun problemen met de Fyra nooit volledig zijn verholpen.
Ben benieuwd of die Italianen dit wel hier voor elkaar krijgen als NL & BE ze een tweede kans geven.
Op het rangeerterrein bij Watergraafsmeer:quote:Op maandag 24 juni 2013 11:17 schreef Gruj0 het volgende:
Waar zijn die treinstellen nu gestald eigenlijk?
Dit geloof ik dan ook wel weer, de techneuten zijn allemaal aan de kant geschoven door de boekhouders omdat die zogenaamd het beter weten en wel goed op de centen kunnen passen. Dat vaak goedkoop een duurkoop blijkt te zijn komen we nu dan achter.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:10 schreef Aether het volgende:
De topman van AnsaldoBreda herhaalt zaterdag in NRC Handelsblad dat de fabrikant moest praten met 'incompetente' mensen van NS Financial Service, de Ierse dochter van NS die de treinen formeel heeft gekocht. Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer had Maurizio Manfellotto al dezelfde kritiek geuit.
Ik meen dat er ook (NS) technici in Italië geweest zijn die al vroeg gewaarschuwd hebben dat het de verkeerde kant op ging...quote:Op maandag 24 juni 2013 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit geloof ik dan ook wel weer, de techneuten zijn allemaal aan de kant geschoven door de boekhouders omdat die zogenaamd het beter weten en wel goed op de centen kunnen passen. Dat vaak goedkoop een duurkoop blijkt te zijn komen we nu dan achter.
Het lijkt er op dat er in ieder geval te weinig naar de technici hun mening is gevraagd. Je zou denken dat ze ook bij de NS niet zo dom zijn om leken (mensen die iets met economie hebben gestudeerd) te laten bepalen welke trein er wordt gekocht zonder dat minstens even veel zo niet meer ingenieurs hiernaar wordt gevraagd. Het is nu niet dat de ingenieurs voor de duurste optie zouden kiezen, die zoeken iets wat aan de eisen voldoet en wanneer er gekozen kan worden tussen meerdere treinen die aan de eisen voldoen dan wordt de trein gekozen die op de lange termijn het goedkoopste is.quote:Dit geloof ik dan ook wel weer, de techneuten zijn allemaal aan de kant geschoven door de boekhouders omdat die zogenaamd het beter weten en wel goed op de centen kunnen passen.
Normaal gesproken hadden ze toen al in gebreke gesteld moeten worden en het contract ontbinden. Echter kan ik mij een reportage herinneren van jaren geleden waaruit bleek dat het contract slecht opgesteld is. Daardoor had Ansaldo eigenlijk vrij spel en de NS het nakijken. Dat zou kunnen verklaren waarom NS nog aanmoddert, terwijl NMBS al in een vroeg stadium de stekker eruit trok.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:17 schreef gebrokenglas het volgende:
En nogmaals een kans? Het ding is al 6 jaar te laat geleverd.
Dan nog is en blijft het natuurlijk een heel vaag verhaal waarom de NS blijkbaar totaal andere contracten moesten opstellen dan hun samenwerkingspartner NMBS. Het lijkt er wel op als of de samenwerking een van de NS en NMBS een politiek verplicht moetje was. Als je toch op zo'n niveau een samenwerking aan gaat zorg je er toch samen voor om dezelfde voorwaarden te hebben en dezelfde contracten.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Normaal gesproken hadden ze toen al in gebreke gesteld moeten worden en het contract ontbinden. Echter kan ik mij een reportage herinneren van jaren geleden waaruit bleek dat het contract slecht opgesteld is. Daardoor had Ansaldo eigenlijk vrij spel en de NS het nakijken. Dat zou kunnen verklaren waarom NS nog aanmoddert, terwijl NMBS al in een vroeg stadium de stekker eruit trok.
Ik vraag me af hoe de voormalige president-directeur die ingenieur bouwkunde is dit in de praktijk heeft aangepakt. Hij zou met zijn technische achtergrond en MBA studie een mooie brug kunnen slaan tussen techniek en bedrijfskunde, op papier dan.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat er in ieder geval te weinig naar de technici hun mening is gevraagd. Je zou denken dat ze ook bij de NS niet zo dom zijn om leken (mensen die iets met economie hebben gestudeerd) te laten bepalen welke trein er wordt gekocht zonder dat minstens even veel zo niet meer ingenieurs hiernaar wordt gevraagd. Het is nu niet dat de ingenieurs voor de duurste optie zouden kiezen, die zoeken iets wat aan de eisen voldoet en wanneer er gekozen kan worden tussen meerdere treinen die aan de eisen voldoen dan wordt de trein gekozen die op de lange termijn het goedkoopste is.
Het kan natuurlijk ook dat wat mensen waren omgekocht.
quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:49 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja, op zich goed om, nu er toch nieuw materiaal moet komen, gelijk een nieuwe minimale eisenset op te stellen. Het spoor is grotendeels goed genoeg voor 160km/u.
Dat heeft meer betrekking op wat voor beveiliging er nu ligt. Den Haag - Schiphol heeft ATB+ voor destijds de Thalys, op Amsterdam - Utrecht wordt ERTMS getest en zijn de buitenste sporen geschikt voor 200 km/h, op Lelystad Zwolle ligt al ERTMS en Helmond - Horst-Sevenum wordt gebruikt om nieuw materieel te testen op 160km/h. Het spoor en de spoortunnel tussen Boxtel en Eindhoven zijn bijv. ook geschikt voor 200km/h, maar er ligt nog geen beveiliging die dat mogelijk maakt.quote:
Dan is het toch een kwestie van de beveiliging aanpassen? Het spoor zelf is niet de belemmering.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:17 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat heeft meer betrekking op wat voor beveiliging er nu ligt. Den Haag - Schiphol heeft ATB+ voor destijds de Thalys, op Amsterdam - Utrecht wordt ERTMS getest en zijn de buitenste sporen geschikt voor 200 km/h, op Lelystad Zwolle ligt al ERTMS en Helmond - Horst-Sevenum wordt gebruikt om nieuw materieel te testen op 160km/h. Het spoor en de spoortunnel tussen Boxtel en Eindhoven zijn bijv. ook geschikt voor 200km/h, maar er ligt nog geen beveiliging die dat mogelijk maakt.
Hoe zit het dan met de drukgolf in die tunnel mijn oren doen nu al vaak pijn als we vanuit ehv vertrokken zijn en zowel de intercity naar tilburg als naar den bosch duiken ongeveer gelijktijdig die tunnel in.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:17 schreef Ireyon het volgende:
Het spoor en de spoortunnel tussen Boxtel en Eindhoven zijn bijv. ook geschikt voor 200km/h, maar er ligt nog geen beveiliging die dat mogelijk maakt.
Er komt ook een hoop regelgeneuk bij kijken. Voor snelheden boven de 160 km/h mogen er geen gelijkvloerse kruisingen op het traject aanwezig zijn en ook perrons mogen niet zomaar met 200km/h gepasseerd worden. Maar zodra ERTMS een beetje fatsoenlijk werkt en er materieel komt dat harder kan (want ook dat is er nog niet..) is men al een flink eind op weg inderdaad.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:21 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dan is het toch een kwestie van de beveiliging aanpassen? Het spoor zelf is niet de belemmering.
Dan zullen ze de dienstregeling moeten aanpassen dat er niet twee treinen tegelijk door die tunnel gaanquote:Op woensdag 26 juni 2013 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de drukgolf in die tunnel mijn oren doen nu al vaak pijn als we vanuit ehv vertrokken zijn en zowel de intercity naar tilburg als naar den bosch duiken ongeveer gelijktijdig die tunnel in.
En nog een vraag waardoor komt het verschil tussen 130 en 140 KM kleuren?
Aan de ligging van het spoor is goed te zien dat Eindhoven vroeger een dorp was. Wat een pokkestuk wat je om moet rijden als je vanuit Eindhoven naar de Randstad gaat met extra tussenhaltes. Wat directere verbindingen naar de Randstad (nog aan te leggen spoor) zouden welkom zijn.quote:
Dat valt toch mee in vergelijking met het stuk tussen Frankrijk en Engeland?quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de drukgolf in die tunnel mijn oren doen nu al vaak pijn als we vanuit ehv vertrokken zijn en zowel de intercity naar tilburg als naar den bosch duiken ongeveer gelijktijdig die tunnel in.
En nog een vraag waardoor komt het verschil tussen 130 en 140 KM kleuren?
Is dat vanwege de lawaai die zo'n passerende trein maakt?quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:06 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Er komt ook een hoop regelgeneuk bij kijken. Voor snelheden boven de 160 km/h mogen er geen gelijkvloerse kruisingen op het traject aanwezig zijn en ook perrons mogen niet zomaar met 200km/h gepasseerd worden.
Ga eens op een perron staan waar een trein voorbij raast, en je snapt waarom.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is dat vanwege de lawaai die zo'n passerende trein maakt?
Waar heb je het over dat valt toch wel mee met de weg die het spoor naar het noorden aflegt. Kunnen we eindhoven dan ook niet verplaatsten naar helmond, dan is de lijn denbosch-weert recht.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aan de ligging van het spoor is goed te zien dat Eindhoven vroeger een dorp was. Wat een pokkestuk wat je om moet rijden als je vanuit Eindhoven naar de Randstad gaat met extra tussenhaltes. Wat directere verbindingen naar de Randstad (nog aan te leggen spoor) zouden welkom zijn.
Nee, daar houdt de rest van de trein niet zo van.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:49 schreef ACT-F het volgende:
Kunnen die VIRM's niet 200km/u nadat ze omgebouwd zijn naar 25KV?
Sportvering eronderquote:Op woensdag 26 juni 2013 17:00 schreef remcoP het volgende:
[..]
Nee, daar houdt de rest van de trein niet zo van.
Kijk eens hoe ver je omrijdt als je naar Rotterdam of Den Haag gaat in vergelijking met het hemelsbrede traject (en dit in vergelijking met het verschil tussen beide in de Randstad). Vergelijk eens de spoordichtheid in de beide regio's.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar heb je het over dat valt toch wel mee met de weg die het spoor naar het noorden aflegt.
Ik ben het met je eens dat een spoorlijn die dwars door de Biesbosch en verder héél laagbevolkt gebied gaat, een stuk logischer was geweest.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kijk eens hoe ver je omrijdt als je naar Rotterdam of Den Haag gaat in vergelijking met het hemelsbrede traject
Het zou in ieder geval een mooi infrastructureel project zijn, dat dan tilburg (stad nr6 in inwonertal) en breda niet door deze speciaal voor bram aangelegde lijn worden overgeslaven maakt niet uit.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat een spoorlijn die dwars door de Biesbosch en verder héél laagbevolkt gebied gaat, een stuk logischer was geweest.
Wel opgenomen in de NS-plannen:quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk eens hoe ver je omrijdt als je naar Rotterdam of Den Haag gaat in vergelijking met het hemelsbrede traject (en dit in vergelijking met het verschil tussen beide in de Randstad). Vergelijk eens de spoordichtheid in de beide regio's.
Daar heb ik het over.
Het lijkt me goed om wat extra spoorbanen aan te leggen in die regio. Eindhoven is praktisch gezien een onderdeel van de Randstad (4de stad van Nederland, technische centrum van Nederland, belangrijke economische bijdrage aan Nederland) maar het heeft nog geen optimale spoorverbinding met de Randstad.
Directe lijn naar Woerdenquote:Op woensdag 26 juni 2013 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Primitief getekend maar functioneel, dit heb ik ongeveer in gedachte: [ afbeelding ]
Via, niet naar!quote:
een aparte verbinding Eindhoven-Randstad is veel te duur omdat er veel kunstwerken nodig zijn in verband met de vele rivieren en kanalen, een verbinding met Antwerpen is wel een goeie toevoeging voor het spoornet, net als Bergen op Zoom-Antwerpen trouwens voor goederenvervoerquote:Op woensdag 26 juni 2013 18:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb het plaatje nog wat aangepast: [ afbeelding ]
Nijmegen is wat mij betreft optioneel, vooral de directe verbinding met de Randstad vind ik belangrijk wegens de bedrijven en de universiteiten (wederkerig!).
Ik kan het moeilijk op deze kaart tekenen gezien het ontbreken van het Belgische spoor maar een directe verbinding met Antwerpen en daarmee Brussel en Leuven zou ook goed zijn. Denk aan de kennisdriehoek Eindhoven/Leuven/Aachen. Voor een samenwerking tussen de universiteiten en de bedrijven (chemie in Antwerpen, nano en bepaalde elektrotechnische toepassingen in Leuven) zou het enorm positief zijn. We leven immers niet meer in een tijd waarin je enkel naar je eigen natie moet kijken, we moeten samenwerken met onze buurlanden als we ons welvaartsniveau zo veel mogelijk willen behouden.
Nee, dat is een motorpost, een oude postwagen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:31 schreef icloud het volgende:
Dat rijdend labo is dat een omgebouwde plan v?
Behalve de neus zie ik niet veel verschil.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:47 schreef remcoP het volgende:
[..]
Nee, dat is een motorpost, een oude postwagen.
Het is inderdaad wel opvallend dat Eindhoven een snelwegknooppunt is maar eigenlijk slecht bereikbaar is per trein. De verbinding naar de randstad is overigens wel in orde, wat vooral ontbreekt is een treinverbinding naar Antwerpen. Daarnaast zouden directe treinen naar Keulen of Düsseldorf een welkome aanvulling zijn.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aan de ligging van het spoor is goed te zien dat Eindhoven vroeger een dorp was. Wat een pokkestuk wat je om moet rijden als je vanuit Eindhoven naar de Randstad gaat met extra tussenhaltes. Wat directere verbindingen naar de Randstad (nog aan te leggen spoor) zouden welkom zijn.
Soort metro (14) in Parijsquote:Op donderdag 27 juni 2013 16:19 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat ERTMS is wel geavanceerd.
Nog even en er is echt helemaal geen machinist meer nodig.
Krijg je een shuttlesysteem achtig iets waar er in Azie enorm veel van zijn.
ERTMS1 is sterk vergelijkbaar met ATB-NG. Ik snap niet dat ze ooit aan ATB-NG zijn begonnen. Waarom niet gelijk ERTMS?quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:19 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat ERTMS is wel geavanceerd.
Nog even en er is echt helemaal geen machinist meer nodig.
Krijg je een shuttlesysteem achtig iets waar er in Azie enorm veel van zijn.
Nee ze hebben juist de technici overgeslagen bij de aankoop en daarnaast heeft nsfs een groot deel van het aankooptraject gedaan.quote:Op donderdag 27 juni 2013 17:54 schreef niels0 het volgende:
De NS hebben gewoon slechte technici omdat ze slecht betalen.
MBO-niveau onderhoud 's-nachts. Probeer maar mensen te vinden. Veel succes.
Toch meen ik dat het achterliggende probleem slechtopgeleide technici zijn, daarvoor, het mag niks meer kosten. Gaan we naar managers en politici die opleidingen zoals LTS en MTS naar god hebben geholpen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 17:59 schreef icloud het volgende:
[..]
Nee ze hebben juist de technici overgeslagen bij de aankoop en daarnaast heeft nsfs een groot deel van het aankooptraject gedaan.
Lost niets op nee. Het geeft wel een signaal.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:18 schreef icloud het volgende:
Nee nshispeed is niet verantwoordelijk slechts huurder, nsfs heeft de v250 gekocht.
Wil je schultz verantwoordelijk houden? Ze kan er niks aan doen, ze heeft de shit van haar voorgangers gekregen en vooral van netelenbosjch.
Wat schiet je er mee op, zijn de problemen opgelost met een ontslag?
Daar is niemand bang voor, er zijn al meerdere mensen moeten opstappen in de publieke sector en ze leren niks.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:20 schreef niels0 het volgende:
[..]
Lost niets op nee. Het geeft wel een signaal.
Je hebt gelijk hoor. Ik moest maar 'ns op de maan gaan wonen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:23 schreef icloud het volgende:
[..]
Daar is niemand bang voor, er zijn al meerdere mensen moeten opstappen in de publieke sector en ze leren niks.
En als de minister opstapt denk je dat de ns dan bang word?
Ik wil geen gelijk, ik zou willen dat jij. Gelijk had en dt we alles konden oplossen door de minister te ontslaan.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:25 schreef niels0 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor. Ik moest maar 'ns op de maan gaan wonen.
Jij en ik hebben niet de macht om zaken te veranderen. Jammer, ik ben gevlucht.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:27 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik wil geen gelijk, ik zou willen dat jij. Gelijk had en dt we alles konden oplossen door de minister te ontslaan.
Goed maar wat los je op daarmee?quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:28 schreef Peter het volgende:
Een bewindspersoon is verantwoordelijk voor het departement, ook mbt zaken voor het aantreden.
De minister heeft het vanaf dag 1 aan haar staatssecretaris gedelegeerd. 1 die er niets van snapt bewijst ze telkens..quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:30 schreef icloud het volgende:
[..]
Goed maar wat los je op daarmee?
Hebben we geen stabiele minister nodig die het dossier door en door kent ipv een nieuwe die zich eerst maanden moet inlezen?
Nee we gaan nu de minister en ss vervangen, dan, de concessie ontbinden, geen treinverkeerquote:Op donderdag 27 juni 2013 18:34 schreef Peter het volgende:
[..]
De minister heeft het vanaf dag 1 aan haar staatssecretaris gedelegeerd. 1 die er niets van snapt bewijst ze telkens..
Netelenbosch heeft bijde tweede aanbesteding de ns gedwongen tot onredelijke beloftes en onredelijke bedragen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:42 schreef niels0 het volgende:
Maar Icloud. Vertel me 'ns. Het is 30% in tijd langzamer geworden. Hoe verkoop je dat?
Type maar. Is niet te verkopen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:42 schreef niels0 het volgende:
Maar Icloud. Vertel me 'ns. Het is 30% in tijd langzamer geworden. Hoe verkoop je dat?
Dus: 4 keer duurder maar slechts 1 uur sneller op 5 uur als dat ding al rijd.. Probeer je dat nou te verkopen? Flikker op man, dat kun je niet rechtlullen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:49 schreef niels0 het volgende:
[..]
Type maar. Is niet te verkopen.
Neem ik een Fyra dan is het echt niet zoveel sneller heh,
Neem ik Thalys is het keer 2 Fyra.
Nu en vroeger ook:
Schiphol - Essen met korting 40% 13,20
Essen - Oostende Railpas 7,60
Totaal iets meer dan 20, Thalys is 80 zoiets heh.
Zie mijn reactie, ik lul niks recht.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:06 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dus: 4 keer duurder maar slechts 1 uur sneller op 5 uur als dat ding al rijd.. Probeer je dat nou te verkopen? Flikker op man, dat kun je niet rechtlullen.
Hoe kom je aan dit getal?quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:42 schreef niels0 het volgende:
Geen idee, ik ga ff slape. Zeeman heh op rust.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:15 schreef icloud het volgende:
[..]
Zie mijn reactie, ik lul niks recht.
Denk je dat veolia sneller is?
Slaap lekker. Je slaat wartaal uit.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:18 schreef niels0 het volgende:
[..]
ff zoeken, ik dacht dat ik mocht slapen.
Was een schatting. 5 uur naar 4 uur is ongeveer minus 30%quote:
Kom eens met gedetailleerde reisgegevens van vroeger en nu.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:20 schreef niels0 het volgende:
[..]
Was een schatting. 5 uur naar 4 uur is ongeveer minus 30%
Mooi rond getal.
Ok, nu slapen, niks geen wartaal
Zover ik begrepen heb bedoeld hij de beloofde rijtijden vs de rijtijden nu.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kom eens met gedetailleerde reisgegevens van vroeger en nu.
Die moet je sowieso op een korrel zout nemen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:25 schreef icloud het volgende:
[..]
Zover ik begrepen heb bedoeld hij de beloofde rijtijden vs de rijtijden nu.
Rotterdam - Oostende duurt nu 3 uur volgens de planner:quote:Op donderdag 27 juni 2013 18:20 schreef niels0 het volgende:
[..]
Lost niets op nee. Het geeft wel een signaal.
Waarom ik me er druk om maak:
Voorheen deed ik 3 1/2 uur van deur tot deur Hoogvliet - Oostende.
Nu is het 5 uur.
Dat is een reistijd plus 30% erg leuk ja.
Dat zeg je heel goed ja, volgens de planner van hoe heet die club?quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Rotterdam - Oostende duurt nu 3 uur volgens de planner:
https://treintickets.nshispeed.nl/
Ik heb natuurlijk geen idee wat er tussen Hoogvliet en Rotterdam gebeurd is.
Warp Speed volgens mij. Maar vertel mij eens als auto-adept hoe het in de praktijk er aan toe gaat.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:25 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dat zeg je heel goed ja, volgens de planner van hoe heet die club?
Dat kan. geef me ff 5 minuten.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Warp Speed volgens mij. Maar vertel mij eens als auto-adept hoe het in de praktijk er aan toe gaat.
Inderdaad, als je de tijd neemt van vertrek met een IC vanaf R'dam CS naar Oostende is het 3 1/2 uur zoiets maar dan moet je echt mazzel hebben.quote:
Minstens een half uur minder reistijd naar de Randstad (als ze die sporen zouden aanleggen, maar dan met een maximale efficiëntie lijn) is best een relevant verschil.quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:39 schreef BlaZ het volgende:Het is inderdaad wel opvallend dat Eindhoven een snelwegknooppunt is maar eigenlijk slecht bereikbaar is per trein. De verbinding naar de randstad is overigens wel in orde, wat vooral ontbreekt is een treinverbinding naar Antwerpen.
Goed idee.quote:Daarnaast zouden directe treinen naar Keulen of Düsseldorf een welkome aanvulling zijn.
Breek me de bek niet open! Ben je eindelijk in Oostende en dan moet je nog een uur lang met de tram verder voor dat piekleine stukje.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:40 schreef niels0 het volgende:
[..]
Inderdaad, als je de tijd neemt van vertrek met een IC vanaf R'dam CS naar Oostende is het 3 1/2 uur zoiets maar dan moet je echt mazzel hebben.
Metro en kusttram is dan niet meegerekend.
Maar waar zit nu het verschil precies tussen die planner en de praktijk? De vertragingen? De auto verdient zich dubbel en dwars terug door de tijd die je bespaart. De tijdsbesparing kun je uitdrukken in uurloon. Een auto heb je al voor ¤200 à ¤300 in de maand excl. brandstof, maar incl. belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Wat het per uur kost hangt af van je gebruik.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:40 schreef niels0 het volgende:
[..]
Inderdaad, als je de tijd neemt van vertrek met een IC vanaf R'dam CS naar Oostende is het 3 1/2 uur zoiets maar dan moet je echt mazzel hebben.
Metro en kusttram is dan niet meegerekend.
Ik begreep dat jij automobilist bent. Ok wat kost het in uren om die auto te hebben?
Laten we zeggen zo'n wagen kost iets. De tijd om het salaris te vergaren om een auto te bekostigen dien je bij de reistijd op te tellen.
Vergeten veel mensen. Wel handig hoor een auto.
Als het voor jou werkt prima toch?quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Maar waar zit nu het verschil precies tussen die planner en de praktijk? De vertragingen? De auto verdient zich dubbel en dwars terug door de tijd die je bespaart. De tijdsbesparing kun je uitdrukken in uurloon. Een auto heb je al voor ¤200 à ¤300 in de maand excl. brandstof, maar incl. belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Wat het per uur kost hangt af van je gebruik.
Gaan we het vanuit het perspectief van de schatkist kijken dan is het ov een kostenpost, terwijl de auto voor 10% van de totale begroting het geld in het laatje brengt.
Maar wat is nu het verschil tussen de planner en de praktijk? Want als je voor- en natransport van en naar het station meerekent dan kom je met gemak tegen die 5 uur. Dat is inherent aan het ov. Ik zou ook geen auto kopen als je te weinig rijdt. Ik zou ermee leren leven in elk gevalquote:Op donderdag 27 juni 2013 21:56 schreef niels0 het volgende:
[..]
Als het voor jou werkt prima toch?
Voor mij werkt dat niet, ik ben zeeman. Ik heb gewoon geen auto nodig. Stel je voor: de helft van de tijd ben ik sowieso niet thuis.
OV infrastructuur is toch vrij belangrijk. Jij hebt er blijkbaar geen idee van hoeveel mensen er reizen met een IC A'dam - R'dam. De wegen kunnen dat niet aan als je het weghaald.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gaan we het vanuit het perspectief van de schatkist kijken dan is het ov een kostenpost, terwijl de auto voor 10% van de totale begroting het geld in het laatje brengt.
Valt mee. De auto is verantwoordelijk voor 75% van de vervoersprestaties, terwijl het ov 15% is. Bij stakingen in het ov heeft het nooit tot grote problemen geleid in elk geval.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:05 schreef niels0 het volgende:
[..]
OV infrastructuur is toch vrij belangrijk. Jij hebt er blijkbaar geen idee van hoeveel mensen er reizen met een IC A'dam - R'dam. De wegen kunnen dat niet aan als je het weghaald.
Bron? Ik geloof er namelijk geen moer van. OV heeft een veel grotere impact denk ik.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Valt mee. De auto is verantwoordelijk voor 75% van de vervoersprestaties, terwijl het ov 15% is. Bij stakingen in het ov heeft het nooit tot grote problemen geleid in elk geval.
15% klopt wel ongeveer, in 2010 was het 16,6% in ieder geval. Hier geeft men voor Utrecht 23% terwijl het in de 3 grote steden nog hoger ligt. Vooral buiten de randstad ligt het percentage gewoon onder de 10% en daar heeft het OV dan ook amper impact.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:08 schreef niels0 het volgende:
[..]
Bron? Ik geloof er namelijk geen moer van. OV heeft een veel grotere impact denk ik.
Een week ff OV platgooien is zagen aan de stoelpoten van een maatschappij.
Die aswolk bij IJsland, het vliegverkeer heeft toen ernstige economische schade opgelopen. Geen grapjes hoor.
Bedankt voor het opzoeken. Ik ben verrast over deze cijfers.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
15% klopt wel ongeveer, in 2010 was het 16,6% in ieder geval. Hier geeft men voor Utrecht 23% terwijl het in de 3 grote steden nog hoger ligt. Vooral buiten de randstad ligt het percentage gewoon onder de 10% en daar heeft het OV dan ook amper impact.
http://www.cijferboekje.n(...)onenverkeer-km-.html
Je woont in de stad zeker? Op het platteland is het OV gebruik 0,5% ongeveer en in een Amsterdam als Amsterdam misschien wel 35% dat geeft wel een scheef beeld.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:40 schreef niels0 het volgende:
[..]
Bedankt voor het opzoeken. Ik ben verrast over deze cijfers.
Een snelweg dichtgooien zal inderdaad meer inslag hebben dan het eruitgooien van een IC verbinding. Dat geloof ik wel.
Dat economische weet ik zo niet, maar wel even een correctie op die inwoners. Eindhoven is met 220K weliswaar de vijfde gemeente van Nederland, maar het gat met nummer vier Utrecht (320K) is behoorlijk groot. En nummer drie Den Haag heeft ruim een half miljoen inwoners, daar past Eindhoven riant twee keer in dus. R' en A'dam zijn nóg weer een stuk groter.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Qua inwonersaantal en economische bijdrage doet Eindhoven niet onder voor de belangrijkste steden in de Randstad.
Cityboy ja, altijd geweest. Rotterdam, Kopenhagen, Mumbai en Manilla. Nooit een auto gehad.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je woont in de stad zeker? Op het platteland is het OV gebruik 0,5% ongeveer en in een Amsterdam als Amsterdam misschien wel 35% dat geeft wel een scheef beeld.
Inwoneraantallen van puur de gemeente geven dan ook een nogal vertekend beeld.quote:Op donderdag 27 juni 2013 23:30 schreef Gert het volgende:
[..]
Dat economische weet ik zo niet, maar wel even een correctie op die inwoners. Eindhoven is met 220K weliswaar de vijfde gemeente van Nederland, maar het gat met nummer vier Utrecht (320K) is behoorlijk groot. En nummer drie Den Haag heeft ruim een half miljoen inwoners, daar past Eindhoven riant twee keer in dus. R' en A'dam zijn nóg weer een stuk groter.
"De regio". Hmm, het gevaar van creatief (rijk) rekenen ligt daar altijd op de loer. Maar ook dan zit er nog een paar ton verschil met de top-3. Utrecht is dan wel ingehaald ja, houdoe! Ook als we met stadsregio's / plusregio's gaan rekenen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 02:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Inwoneraantallen van puur de gemeente geven dan ook een nogal vertekend beeld.
Utrecht Metro : 640,000
Eindhoven Metro : 720,000
quote:Miljarden voor Brits spoor
[...]
Zo wordt het spoor niet alleen gemoderniseerd, maar komt er ook een hogesnelheidslijn tussen Londen, Manchester, Birmingham en Leeds. Die nieuwe spoorlijn staat al langer op de planning en moet geschikt worden voor 360 kilometer per uur en moet 4,5 miljoen reizigers gaan vervoeren.
[...]
Dat zeker, Eindhoven is sowieso een stad die niet echt geschikt is voor OV. Misschien zou een treinstation met een megaparking in Eindhoven beter werken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 05:43 schreef zakjapannertje het volgende:
de agglomeratie Eindhoven 800.000 inwoners, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Agglomeratie
maar de omgevingsadressendichtheid is in en rond de stad Utrecht hoger, van belang om een hoogwaardig OV-net te kunnen onderhouden
[ afbeelding ]http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgevingsadressendichtheid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |