abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128186147
De Fyra verkeert in zwaar weer, en da's niet best want een sneeuwbui is al levensgevaarlijk. Discussier hier over het Fyra/HSL-debacle.



Relevante artikelen
26 cruciale fouten. Dit is er volgens de Belgen allemaal mis met de Fyra (NRC)
Tweede Kamer houdt parlementaire enquete naar debacle Fyra (NRC)
Fyra-dossier (De Volkskrant)
Het Fyra-dossier: van bestelling tot problematische levering (treinreiziger.nl)
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_128186155
quote:
Oud-topman NMBS: Geef AnsaldoBreda tweede kans met Fyra
Nederland en België moeten de Fyra-treinen een tweede kans geven. Dat vindt Karel Vinck, de vroegere baas van de Belgische spoorwegen. Hij wil treinbouwer AnsaldoBreda de tijd geven om de hogesnelheidstreinen te repareren. Als het bedrijf daar niet in slaagt, kan de bestelling altijd nog worden ingetrokken. Dat zei Vinck vrijdagavond in het programma Terzake van de Vlaamse omroep VRT.


Vinck was ongeveer 10 jaar geleden bestuursvoorzitter van de spoormaatschappij NMBS, toen het bedrijf met NS besloot om de Fyra-treinen te kopen. Hij zegt dat hij niet heeft gefaald. De treinen die AnsaldoBreda heeft geleverd, noemt Vinck echter onacceptabel.

Spoorrechtadvocaat Viola Süto zei eerder al tegenover BNR Nieuwsradio dat de Fyra-treinstellen wel erg snel aan de kant zijn gezet. Süto: "De voorman van AnsaldoBreda lijkt niet erg serieus genomen te worden. Terwijl het materieel dat hij heeft op het Nederlandse spoor is toegelaten. Dat is gekeurd door een Notified Body. Dat is goedgekeurd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. ProRail heeft er iets van gevonden. Dat zijn niet de minste partijen. Daar zit veel kennis en kunde. Dat is allemaal in het voordeel van het standpunt van AnsaldoBreda."

De topman van AnsaldoBreda herhaalt zaterdag in NRC Handelsblad dat de fabrikant moest praten met 'incompetente' mensen van NS Financial Service, de Ierse dochter van NS die de treinen formeel heeft gekocht. Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer had Maurizio Manfellotto al dezelfde kritiek geuit.

Desgevraagd liet een NS-woordvoerder aan NRC Handelsblad weten dat AnsaldoBreda op 3 juni schriftelijk is geïnformeerd over "ons standpunt ten aanzien van de commerciële inzetbaarheid van de V250." Hij zei, met het oog op het kort geding vrijdag van AnsaldoBreda tegen NS, geen antwoord te kunnen geven op de vraag of het contract al formeel is opgezegd.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_128186192
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 07:50 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

dat is een andere lijn dan de NOS in dat bericht over heeft, zij hebben het over een lijn die vertrekt vanuit Luik, uitsluitend verder door Wallonië gaat naar Frankrijk en Brussel dus overslaat
Je hebt gelijk, maar ook maar één trein via die route.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_128186345
Waar zijn die treinstellen nu gestald eigenlijk?

Op een spoorweg zag ik er een aantal stilstaan. Beetje vreemd aangezien deze treinstellen toch een soort "gevoelig" product zijn. Je ziet ze langs de weg staan en denkt dan, weggegooid geld. :N

Er was onlangs een interview op een van de NL zenders met de Denen. Die gaven aan dat hun problemen met de Fyra nooit volledig zijn verholpen.

Ben benieuwd of die Italianen dit wel hier voor elkaar krijgen als NL & BE ze een tweede kans geven.
pi_128186548
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 11:17 schreef Gruj0 het volgende:
Waar zijn die treinstellen nu gestald eigenlijk?

Op een spoorweg zag ik er een aantal stilstaan. Beetje vreemd aangezien deze treinstellen toch een soort "gevoelig" product zijn. Je ziet ze langs de weg staan en denkt dan, weggegooid geld. :N

Er was onlangs een interview op een van de NL zenders met de Denen. Die gaven aan dat hun problemen met de Fyra nooit volledig zijn verholpen.

Ben benieuwd of die Italianen dit wel hier voor elkaar krijgen als NL & BE ze een tweede kans geven.
De Denen wachten al 10 jaar, 3/4 van hun treinen van deze bouwer hebben amper gereden.
  maandag 24 juni 2013 @ 11:31:28 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_128186800
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 11:17 schreef Gruj0 het volgende:
Waar zijn die treinstellen nu gestald eigenlijk?
Op het rangeerterrein bij Watergraafsmeer:

pi_128186892
quote:
7s.gif Op maandag 24 juni 2013 11:10 schreef Aether het volgende:
De topman van AnsaldoBreda herhaalt zaterdag in NRC Handelsblad dat de fabrikant moest praten met 'incompetente' mensen van NS Financial Service, de Ierse dochter van NS die de treinen formeel heeft gekocht. Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer had Maurizio Manfellotto al dezelfde kritiek geuit.
Dit geloof ik dan ook wel weer, de techneuten zijn allemaal aan de kant geschoven door de boekhouders omdat die zogenaamd het beter weten en wel goed op de centen kunnen passen. Dat vaak goedkoop een duurkoop blijkt te zijn komen we nu dan achter.
pi_128190176
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 11:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit geloof ik dan ook wel weer, de techneuten zijn allemaal aan de kant geschoven door de boekhouders omdat die zogenaamd het beter weten en wel goed op de centen kunnen passen. Dat vaak goedkoop een duurkoop blijkt te zijn komen we nu dan achter.
Ik meen dat er ook (NS) technici in Italië geweest zijn die al vroeg gewaarschuwd hebben dat het de verkeerde kant op ging...
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 24 juni 2013 @ 13:17:26 #9
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_128190363
Alsof een oud-topman nog wat te zeggen heeft.
En nogmaals een kans? Het ding is al 6 jaar te laat geleverd.

Dus je koopt een auto, het ding wordt maanden te laat geleverd, en rijden ermee lukt amper: de ramen vallen naar beneden, de airco doet het niet, dan start de motor niet, dan breekt de koppeling...

En al die tijd moet je op de fiets of met de taxi...

Maar nee geef de fabrikant nog maar eens een kans.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_128191641
quote:
Dit geloof ik dan ook wel weer, de techneuten zijn allemaal aan de kant geschoven door de boekhouders omdat die zogenaamd het beter weten en wel goed op de centen kunnen passen.
Het lijkt er op dat er in ieder geval te weinig naar de technici hun mening is gevraagd. Je zou denken dat ze ook bij de NS niet zo dom zijn om leken (mensen die iets met economie hebben gestudeerd) te laten bepalen welke trein er wordt gekocht zonder dat minstens even veel zo niet meer ingenieurs hiernaar wordt gevraagd. Het is nu niet dat de ingenieurs voor de duurste optie zouden kiezen, die zoeken iets wat aan de eisen voldoet en wanneer er gekozen kan worden tussen meerdere treinen die aan de eisen voldoen dan wordt de trein gekozen die op de lange termijn het goedkoopste is.

Het kan natuurlijk ook dat wat mensen waren omgekocht.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 24 juni 2013 @ 15:19:38 #11
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_128195621
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 13:17 schreef gebrokenglas het volgende:

En nogmaals een kans? Het ding is al 6 jaar te laat geleverd.
Normaal gesproken hadden ze toen al in gebreke gesteld moeten worden en het contract ontbinden. Echter kan ik mij een reportage herinneren van jaren geleden waaruit bleek dat het contract slecht opgesteld is. Daardoor had Ansaldo eigenlijk vrij spel en de NS het nakijken. Dat zou kunnen verklaren waarom NS nog aanmoddert, terwijl NMBS al in een vroeg stadium de stekker eruit trok.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_128196550
quote:
11s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Normaal gesproken hadden ze toen al in gebreke gesteld moeten worden en het contract ontbinden. Echter kan ik mij een reportage herinneren van jaren geleden waaruit bleek dat het contract slecht opgesteld is. Daardoor had Ansaldo eigenlijk vrij spel en de NS het nakijken. Dat zou kunnen verklaren waarom NS nog aanmoddert, terwijl NMBS al in een vroeg stadium de stekker eruit trok.
Dan nog is en blijft het natuurlijk een heel vaag verhaal waarom de NS blijkbaar totaal andere contracten moesten opstellen dan hun samenwerkingspartner NMBS. Het lijkt er wel op als of de samenwerking een van de NS en NMBS een politiek verplicht moetje was. Als je toch op zo'n niveau een samenwerking aan gaat zorg je er toch samen voor om dezelfde voorwaarden te hebben en dezelfde contracten.

Ook het vreemde feit dat de NMBS 1 week eerder dan de NS en den haag aankondigde dat men de stekker eruit trekt, terwijl men in NL nog zogenaamd van niets wist. Dit stem je dan toch ook op hoog niveau af dat beide partijen het gelijktijdig naar buiten kunnen brengen. Of denk ik dan echt te ver vooruit. Ik kan me zelfs voorstellen dat de belgen dat wel wilden maar de nederlander maar door bleven treuzelen (geen knopen durfden door te hakken/ de zwarte piet proberen door te spelen) en toen de belgen maar gezegd hebben " awel het is goed met die trage 'ollanders " wij maken het nu bekend.
pi_128198231
NL wist het wel maar het kabinet wilde er zelf over beslissen, niet de NS.. En NL heeft tijdens het contract/bouwen extra eisen gesteld ivm het beveiligingssysteem en daar geen grenzen aan gezet waardoor Ansaldo ongestoord later mocht leveren vanwege gewijzigde leverings-eisen..
dag
pi_128198490
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 13:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat er in ieder geval te weinig naar de technici hun mening is gevraagd. Je zou denken dat ze ook bij de NS niet zo dom zijn om leken (mensen die iets met economie hebben gestudeerd) te laten bepalen welke trein er wordt gekocht zonder dat minstens even veel zo niet meer ingenieurs hiernaar wordt gevraagd. Het is nu niet dat de ingenieurs voor de duurste optie zouden kiezen, die zoeken iets wat aan de eisen voldoet en wanneer er gekozen kan worden tussen meerdere treinen die aan de eisen voldoen dan wordt de trein gekozen die op de lange termijn het goedkoopste is.

Het kan natuurlijk ook dat wat mensen waren omgekocht.
Ik vraag me af hoe de voormalige president-directeur die ingenieur bouwkunde is dit in de praktijk heeft aangepakt. Hij zou met zijn technische achtergrond en MBA studie een mooie brug kunnen slaan tussen techniek en bedrijfskunde, op papier dan.
pi_128270067
Kamer: Nieuw IC-materieel NS minimaal 200 kilometer per uur
De regering moet van de Tweede Kamer afspraken met NS gaan maken om bij de aanschaf van nieuw intercity-materieel voortaan uit te gaan van een maximumsnelheid van tenminste 200 kilometer per uur. Nu rijden de treinen vrijwel nergens harder dan 140 kilometer per uur. Technisch kunnen veel treinen maximaal 160 kilometer per uur.

De Tweede Kamer heeft hierover een motie aangenomen van ChristenUnie en GroenLinks. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie): "De Kamer heeft een duidelijk signaal gegeven. De reistijd tussen de Randstad en de rest van Nederland moet korter. NS moet bij de komende bestellingen van nieuwe treinen hier rekening mee houden."

Geleidelijk meer trajecten
De eerste lijnen die kunnen profiteren van de snellere treinen zijn de Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht. Deze spoorlijnen zijn al geschikt voor 200 km per uur. "Geleidelijk kunnen ook andere spoorlijnen worden aangepast voor hogere snelheden. Kansrijk zijn de trajecten Utrecht - Eindhoven, Gouda - Utrecht - Arnhem, Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Amersfoort - Apeldoorn", aldus het Kamerlid.

Zitplaatskans
Tijdens dezelfde stemmingen werd ook een motie aangenomen van Dik-Faber en collega Van Veldhoven (D66) waarin de regering wordt opgeroepen te komen tot een oplossing waarbij er een reserveringsvrije mogelijkheid blijft bestaan voor treinreizen vanuit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam naar België. Dik-Faber: “Dit zou bijvoorbeeld kunnen door de zitplaatsgarantie zo in te vullen dat deze alleen geldt bij reservering en er voor overige reizigers een zitplaatskans geldt die tenminste vergelijkbaar is aan het niveau dat vereist is voor het hoofdrailnet.”
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 26 juni 2013 @ 09:49:57 #16
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_128270284
Ja, op zich goed om, nu er toch nieuw materiaal moet komen, gelijk een nieuwe minimale eisenset op te stellen. Het spoor is grotendeels goed genoeg voor 160km/u.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_128270341
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:49 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja, op zich goed om, nu er toch nieuw materiaal moet komen, gelijk een nieuwe minimale eisenset op te stellen. Het spoor is grotendeels goed genoeg voor 160km/u.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_128272580
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:52 schreef Aether het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat heeft meer betrekking op wat voor beveiliging er nu ligt. Den Haag - Schiphol heeft ATB+ voor destijds de Thalys, op Amsterdam - Utrecht wordt ERTMS getest en zijn de buitenste sporen geschikt voor 200 km/h, op Lelystad Zwolle ligt al ERTMS en Helmond - Horst-Sevenum wordt gebruikt om nieuw materieel te testen op 160km/h. Het spoor en de spoortunnel tussen Boxtel en Eindhoven zijn bijv. ook geschikt voor 200km/h, maar er ligt nog geen beveiliging die dat mogelijk maakt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:21:21 #19
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_128272718
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat heeft meer betrekking op wat voor beveiliging er nu ligt. Den Haag - Schiphol heeft ATB+ voor destijds de Thalys, op Amsterdam - Utrecht wordt ERTMS getest en zijn de buitenste sporen geschikt voor 200 km/h, op Lelystad Zwolle ligt al ERTMS en Helmond - Horst-Sevenum wordt gebruikt om nieuw materieel te testen op 160km/h. Het spoor en de spoortunnel tussen Boxtel en Eindhoven zijn bijv. ook geschikt voor 200km/h, maar er ligt nog geen beveiliging die dat mogelijk maakt.
Dan is het toch een kwestie van de beveiliging aanpassen? Het spoor zelf is niet de belemmering.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_128272724
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:17 schreef Ireyon het volgende:
Het spoor en de spoortunnel tussen Boxtel en Eindhoven zijn bijv. ook geschikt voor 200km/h, maar er ligt nog geen beveiliging die dat mogelijk maakt.
Hoe zit het dan met de drukgolf in die tunnel mijn oren doen nu al vaak pijn als we vanuit ehv vertrokken zijn en zowel de intercity naar tilburg als naar den bosch duiken ongeveer gelijktijdig die tunnel in.

En nog een vraag waardoor komt het verschil tussen 130 en 140 KM kleuren?
pi_128274386
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:21 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dan is het toch een kwestie van de beveiliging aanpassen? Het spoor zelf is niet de belemmering.
Er komt ook een hoop regelgeneuk bij kijken. Voor snelheden boven de 160 km/h mogen er geen gelijkvloerse kruisingen op het traject aanwezig zijn en ook perrons mogen niet zomaar met 200km/h gepasseerd worden. Maar zodra ERTMS een beetje fatsoenlijk werkt en er materieel komt dat harder kan (want ook dat is er nog niet..) is men al een flink eind op weg inderdaad.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de drukgolf in die tunnel mijn oren doen nu al vaak pijn als we vanuit ehv vertrokken zijn en zowel de intercity naar tilburg als naar den bosch duiken ongeveer gelijktijdig die tunnel in.

En nog een vraag waardoor komt het verschil tussen 130 en 140 KM kleuren?
Dan zullen ze de dienstregeling moeten aanpassen dat er niet twee treinen tegelijk door die tunnel gaan ;) . Waar die 10 km/h verschil 'm in zit weet ik ook niet zeker, waarschijnlijk ligt het spoor er dan net wat minder lekker bij door zachtere ondergrond oid.
pi_128284864
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:52 schreef Aether het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Aan de ligging van het spoor is goed te zien dat Eindhoven vroeger een dorp was. Wat een pokkestuk wat je om moet rijden als je vanuit Eindhoven naar de Randstad gaat met extra tussenhaltes. Wat directere verbindingen naar de Randstad (nog aan te leggen spoor) zouden welkom zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-06-2013 16:39:39 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128285017
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de drukgolf in die tunnel mijn oren doen nu al vaak pijn als we vanuit ehv vertrokken zijn en zowel de intercity naar tilburg als naar den bosch duiken ongeveer gelijktijdig die tunnel in.

En nog een vraag waardoor komt het verschil tussen 130 en 140 KM kleuren?
Dat valt toch mee in vergelijking met het stuk tussen Frankrijk en Engeland?

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:06 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Er komt ook een hoop regelgeneuk bij kijken. Voor snelheden boven de 160 km/h mogen er geen gelijkvloerse kruisingen op het traject aanwezig zijn en ook perrons mogen niet zomaar met 200km/h gepasseerd worden.
Is dat vanwege de lawaai die zo'n passerende trein maakt?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 26 juni 2013 @ 16:49:48 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_128285606
Kunnen die VIRM's niet 200km/u nadat ze omgebouwd zijn naar 25KV?

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Is dat vanwege de lawaai die zo'n passerende trein maakt?
Ga eens op een perron staan waar een trein voorbij raast, en je snapt waarom.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_128285998
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Aan de ligging van het spoor is goed te zien dat Eindhoven vroeger een dorp was. Wat een pokkestuk wat je om moet rijden als je vanuit Eindhoven naar de Randstad gaat met extra tussenhaltes. Wat directere verbindingen naar de Randstad (nog aan te leggen spoor) zouden welkom zijn.
Waar heb je het over dat valt toch wel mee met de weg die het spoor naar het noorden aflegt. Kunnen we eindhoven dan ook niet verplaatsten naar helmond, dan is de lijn denbosch-weert recht. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')