abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128474875
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
KLB is een goede bron voor topics vandaag :o

KLB / Werken in het (Nederlandse) onderwijs

Hoeveel zien jullie hier eigenlijk van terug? Dat beschermende van ouders en de labeltjescultuur? Ik 'geloof' echt wel in dingen als adhd en dyslexie, maar tegenwoordig heeft iedereen het en is er altijd wel een excuus waarom er ondermaats gepresteerd wordt. En dan ligt het ook nog eens voornamelijk aan de leraar dat er onvoldoendes worden gehaald, en niet aan het gebrek van inzet van de leerling zelf...

[ afbeelding ]
Zelf heb ik nog niet echt te maken gehad met ouders die op deze manier met de prestaties van hun kind omgaan. Meeste ouders zijn zich er wel goed van bewust dat de leerling zelf de grootste hand heeft in zijn resultaten. Wel krijg ik geregeld emails met de vraag of zoon/dochter nog kans krijgt op een extra her wegens x reden.

Wel heb ik een keer een "aanvaring" gehad met een ouder wiens kind ik een 1 heb gegeven wegens kopieren van internet. Zoonlief had zo ontzettend zijn best gedaan en had de hele avond eraan gewerkt, en daar wou ie wel het mijne van weten. Daarna de site laten zien waar hij zijn academische engels van af had geplukt en kreeg ik helemaal gelijk. Had daarna niet graag die leerrling willen zijn, die vent was pislink op hem geworden :D
pi_128483808
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:57 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Wel heb ik een keer een "aanvaring" gehad met een ouder wiens kind ik een 1 heb gegeven wegens kopieren van internet. Zoonlief had zo ontzettend zijn best gedaan en had de hele avond eraan gewerkt, en daar wou ie wel het mijne van weten. Daarna de site laten zien waar hij zijn academische engels van af had geplukt en kreeg ik helemaal gelijk. Had daarna niet graag die leerrling willen zijn, die vent was pislink op hem geworden :D
Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje. :7

Vertel me overigens asjeblieft dat het niet wikipedia was waar het van was gejat... :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 1 juli 2013 @ 23:40:10 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128484129
Als ik merk dat een leerling van Internet af heeft geplukt, schrijf ik altijd even de site er onder.

Of dit:
> "Heb je het helemaal zelf geschreven?
< "Jazeker!"
> "Leg me dan eens even uit wat 'idiosyncratisch' is. Dat heb je hier namelijk geschreven"
< "Uhhhh..." :o
.
  maandag 1 juli 2013 @ 23:55:44 #104
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_128484933
wie biedt aan bram een keertje mee te laten lopen tijdens een normale werkdag? hebben we geloof ik allemaal belang bij
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_128486990
Volgens mij heb ik er dan gewoon een extra leerling bij.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128487050
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:09 schreef mane het volgende:
Volgens mij heb ik er dan gewoon een extra leerling bij.
AAAAAAAAAAAAAAAW FINISSSSSSSSHHHHHH HIM
pi_128488302
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:34 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje. :7

Vertel me overigens asjeblieft dat het niet wikipedia was waar het van was gejat... :+
je gaat dat toch niet bij elke leerling controleren? Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?
There are only 151 Pokémon.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 08:07:28 #108
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_128488546
Werken jullie op school met Magister?
Wanneer een leerling daar een opdracht inlevert kan ik daar automatische plagiaat-controle opgooien .. ideaal!
Wat je vindt, ...
pi_128494003
Wij werken voor bepaalde werkstukken met Ephorus, net zoiets als Magister denk ik. Controleert ook op plagiaat inderdaad.

Ook heel fijn: we gaan langzamerhand steeds meer gebruik maken van Turnitin, waarin je digitaal kan nakijken. Vergelijkbaar met hoe je dat in Word kunt doen, maar je kan er per vak standaardopmerkingen bij zetten die aansluiten bij de eisen waar de opdracht aan moet voldoen of bij fouten die veel gemaakt worden. En daar zit ook een plagiaatcontrole in, twee vliegen in een klap.

En laat maar toch: *O* *O* voor de PhD-plek van Motorbloempje!
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:17:34 #110
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494551
quote:
Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:24:28 #111
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_128494784
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.

Verder gaat bij ons ook alle papers door een plagiaat-controle...
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:35:05 #112
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128495155
quote:
ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.
Een twijfelgeval tussen in lachen uitbarsten en pessimistisch worden? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:19:23 #113
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128501047
Een interessant filmpje voor elke (toekomstige) leraar:
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128501151
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:01 schreef Bleie het volgende:
Wij werken voor bepaalde werkstukken met Ephorus, net zoiets als Magister denk ik. Controleert ook op plagiaat inderdaad.

Ook heel fijn: we gaan langzamerhand steeds meer gebruik maken van Turnitin, waarin je digitaal kan nakijken. Vergelijkbaar met hoe je dat in Word kunt doen, maar je kan er per vak standaardopmerkingen bij zetten die aansluiten bij de eisen waar de opdracht aan moet voldoen of bij fouten die veel gemaakt worden. En daar zit ook een plagiaatcontrole in, twee vliegen in een klap.

En laat maar toch: *O* *O* voor de PhD-plek van Motorbloempje!
Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebels ;( :')_! En bedankt ;)
Ja doei.
pi_128502335
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebels ;( :')_! En bedankt ;)
Dat is wel vreemd. Bij ons hoeft het dan niet meer op papier ingeleverd te worden. Ik ben sowieso niet meer zo erg van het op papier inleveren. Al die bomen die maar omgekapt moeten worden...

Oh, en ik heb serieus weer geoefend op mijn handschrift. Tot ik ging studeren schreef ik namelijk supernetjes, maar toen is het fout gegaan. Nu kan ik het (met de juiste pen) weer keurig leesbaar.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 19:57:49 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128510372
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:54 schreef Bleie het volgende:
Oh, en ik heb serieus weer geoefend op mijn handschrift. Tot ik ging studeren schreef ik namelijk supernetjes, maar toen is het fout gegaan. Nu kan ik het (met de juiste pen) weer keurig leesbaar.
Ik heb 't zelfde probleem. Moet er ook weer eens aan gaan werken, geloof ik..
.
pi_128510496
Mijn handschrift is altijd een veredelde vorm van hieroglyfenschrift geweest.... Opstellen op de basisschool waren ook altijd een hel. Nou ja, je kreeg dan een cijfer voor zowel je opstel als voor je netheid van schrift. :')_!

Standaard 9/5, 8/6, 9/4 :') met steevast het commentaar "Je begon zo mooi....." maar het kost me echt zóveel moeite om netjes te schrijven, ik kon het gewoon echt alleen als ik als een soort van kleuter met de tong naar buiten en knijpende ogen en verkrampte vingers schreef. Inmiddels is het wel iets beter, omdat los schrijven me beter afgaat dan aan elkaar schrijven... maar ach... :')_!
Ja doei.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 20:06:14 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128510699
Komt denk ik door het vele computergebruik, daardoor ben ik niet meer gewend om snel en netjes (lees: leesbaar) te schrijven. Als ik nu soms mijn - snel geschreven - aantekeningen moet teruglezen... :o
.
pi_128512896
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
Plagiëren voor een cursus ethiek, de ironie!
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:47:29 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128542275
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
.
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:52:37 #121
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_128542516
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Bizar... dat kost je op den duur ook alleen maar meer geld, als dit op een open avond ter sprake komt. Dan kun je je nieuwe aanmeldingen wel op je buik schrijven.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:19:22 #122
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128543681
Dat had ik ook al fijntjes opgemerkt, maar ja..
.
pi_128543885
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Die klasgrootte zou bij ons niet eens passen. Maar hiermee wordt de werkdruk toch ook wel erg hoog?
pi_128543929
Zit je dan gewoon niet met onvoldoende ruimte in de lokalen ofzo? 34-35 is enorm. :{
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:26:34 #125
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128544056
Dan moet je kinderen onder het bord duwen en tussen de gordijnen op de vensterbank. Je moet dan wel uit heel goed onderwijshout gesneden zijn wil je dat in banen gaan leiden. Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.

We zullen zien...
.
pi_128544170
Pff, dat is wel heel groot zeg. Wij beginnen het studiejaar met klassen van ca. 30, dat vind ik al amper te doen. Gelukkig vallen er bij ons altijd een hoop af gedurende het jaar, maar op het vo heb je dat natuurlijk een stuk minder.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:32:40 #127
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128544327
Bij ons proberen ze dat te voorkomen door mensen een extra uur vrijwillig te laten geven in hun taakruimte. Maar dan nog kan het zo uitpakken dat er toch klassen van 33 bij zijn. Klassen van 31 en 32 komen er sowieso in 4 en 5 havo en 5 vwo.

Als de taakurentruc niet gelukt was zouden we echter klassen van 36 Tot 38 krijgen en dat wilde niemand, ook ivm afstotende werking voor nieuwe leerlingen.

In de onderbouw en de derde en vierde vwo zijn er wel kleinere klassen. En weer zin bij Engels en Nederlands natuurlijk automatisch de klos.

Ook zijn sommige vakken "vol" niemand kan er met bij bij m&o, als ze bijvoorbeeld van profiel of vakken willen wisselen.

PFffff
Kwak
pi_128545343
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.
Precies! En dat wil ik zelf ook, dat maakt het zo frusterend. Je didactiek moet je ook echt afstemmen op de grote groep en dus kun je bepaalde werkvormen gewoon niet doen. Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat je creatief omgaat met de tijd en ruimte. Dus de leerlingen in groepjes opdelen, sommige groepjes een les zelfstandig laten werken in mediatheek of zoiets dergelijks waardoor je even wat meer tijd hebt voor uitleg aan andere groepjes etc.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 3 juli 2013 @ 17:09:08 #129
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128545968
Maar dan nog kun je nooit de leerlingen de aandacht geven die ze verdienen. "Zelfstandig werken in de mediatheek" klinkt op papier heel mooi natuurlijk, maar de praktijk zal anders zijn ;)
.
pi_128547914
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128574492
Pfoe, standaard klassen van 34, vind het nogal wat. Behalve klassenmanagement krijg je natuurlijk ook een berg extra nakijkwerk. Grootste klas waar ik mee heb gewerkt was 31, dat vond ik al eigenlijk te veel.
pi_128580282
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:16:01 #133
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128581868
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
Maar je hebt een baan. Zijn er genoeg met 0,1 FTE die met je willen ruilen.
Dit, dus.
pi_128584439
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juli 2013 17:51 schreef mane het volgende:
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
In de praktijk werkt dat vaak toch anders hoor. Ik ben er niet zo'n fan van om leerlingen naar de mediatheek oid. te sturen.
pi_128584695
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
There are only 151 Pokémon.
pi_128585061
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:21 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
pi_128587685
Dat is HEEL VEEL. Ik heb vorig jaar klassen van 32 gehad en 1 van 33.
Dat was echt de max. Je hebt geen ruimte, geen tafels meer. Geen practicum spullen.
Daarom is de klassendeler dit jaar teruggezet naar 30. Dat was een stuk fijner.

34 is echt onwerkbaar.

Heb zelf wat invloed kunnen uitoefenen op de sectiespiegel en het voorstel dat naar de schoolleiding gaat bevat de klassen die ik wil hebben. (en ook altijd een paar wat mindere maar dat hoort erbij).
Teamleider zal mijn verzoek voor 5H in elk geval verdedigen. Dat is voor mij de belangrijkste om te doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_128587764
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?

Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.

Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_128588163
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:29 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
pi_128588499
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:39 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je nu tussendoor meer tijd hebt om na te kijken e.d. dan wanneer je maar tot 1630 les zou hebben.
pi_128588763
Dat wel, maar ik zie liever mijn kinderen.
pi_128613056
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:31 schreef merry77 het volgende:
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?

Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.

Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
Ik laat ze in ieder geval elke week minstens 1 examenopgave maken, welke extreem licht meetelt in het SE-cijfer van die periode. Maar, omdat het meetelt, moet het gemaakt worden en zijn leerlingen een stuk gemotiveerder om toch die 0.1 punt op hun cijfer erbij te scoren.
Hier hoort ook bij dat de opgave is nagekeken door een klasgenoot mbv het antwoordmodel.

Verder bestaat de helft van mijn toetsvragen uit langere lappen tekst. Tekstverklaren is vervelend voor veel Havo-leerlingen, maar ook hier weer de trucjes van vragen leren lezen aanleren.
(De andere helft van de toets bestaat dan weer uit vragen die juist zo kort mogelijk gesteld zijn: Een lichtstraal valt in op dit prisma, bereken en teken op de uitwerkbijlage het verdere verloop)

En dan natuurlijk het echte examentrainen: Telkens een selectie aan opgaven pakken die elk jaar terugkomen en precies hetzelfde achterliggende idee hebben. Examens zijn zeer voorspelbaar gelukkig, en leerlingen trainen op signaalwoorden werkt ook perfect.

Afgelopen jaar helaas geen examenklassen gehad, maar binnen eigen bedrijf waarin ik eigenlijk op dezelfde manier als in de klas trainde afgelopen jaar hadden alle natuurkundeleerlingen een CE-cijfer boven de 7.
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_128613117
Het zijn net aapjes die een kunstje wordt geleerd.
pi_128626321
Inderdaad. Als je erover nadenkt zijn examentrainingen ontzettend triest. Beter leer je gewoon wat er echt toe doet ipv truckjes leren om een toets zo goed mogelijk te maken.
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 18:58:48 #145
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128630428
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen. bij ons op school ook twee dagen en op vrijwillige basis in t weekend daarvoor van Lyceo.

Ik vind t erg jammer, je wordt als examendocent steeds meer geacht de aapjes een kunstje te leren. komt ook door de manier waarop geexamineerd wordt. het cito maakt het examen ook een opgave in kunstjes doen. helaas.

ik heb het anders aangepakt dan mijn collega dit jaar, die heeft ze heel veel examens laten maken. ik heb meer "gemest" met ook andere teksten en activiteiten met teksten dan alleen examens. onze resultaten waren gelijk, dus volgend jaar doe ik het weer zo....
Kwak
pi_128630510
Oplossing: schaf het CE af.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 23:47:01 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128673264
Het werkt prima in België, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook automatisch goed zou werken in Nederland (andere cultuur bij de scholen, andere mentaliteit) maar het kan dus wel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128748823
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 18:58 schreef kwakz0r het volgende:
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen.

Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.

Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.

Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128749436
Ik ben - zeker in het voortgezet en hoger onderwijs - ook helemaal niet tegen toetsen, maar ik ben wel tegen het idee dat toetsen een doel op zich is. Dat is ook een instelling van veel studenten waar ik een hekel aan heb: als het niet in de toets voorkomt, willen ze het niet horen. Als je daaraan toegeeft, worden je colleges al snel niet meer dan een soort veredelde toetstraining.

Ik denk dat het best oké is om naast het gewone programma examentraining aan te bieden. Ik heb indertijd ook thuis zitten oefenen met examenbundels, maar niet in het gewone programma. Het doel van een docent m.i. kennisoverdracht zijn. Dat je vervolgens test of ze die kennis ook inderdaad hebben, is natuurlijk prima.

Maar zeker de cito-toetsen in het basisonderwijs lijken wel echt een doel op zich te zijn geworden, terwijl ze ooit bedacht zijn (meen ik) als neutraal meetinstrument. Die zou van mij ook echt zonder meer afgeschaft mogen worden. Ik vertrouw liever op het oordeel van docenten die mijn kind acht jaar lang begeleid hebben. (Waarbij ik dan weer wel moet aantekenen dat het voor mijzelf indertijd maar goed was dat ik een cito-score had. Mijn docent (die niet erg goed was) had me een havo-advies gegeven, op basis van mijn cito ben ik toegelaten op het gymnasium, dat ik in 6 jaar heb afgerond, dus dat havo-advies klopte niet helemaal).
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:18:52 #150
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128770278
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 09:22 schreef mane het volgende:

[..]

Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.

Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.

Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
Nee, het was verplicht. Hij zit in Hilversum op school. Ik vind dat je examentraining in je lesprogramma hoort op te nemen, en ik vind het niet nodig om dan de week voor de examens leerlingen gedwongen uren en dagen achter elkaar te laten trainen met examenopgaven.

Die bronnen training die je noemt is toch prima ook binnen de lessen in te passen? Waarom zo,'n stoomweek? Volgens mij verhoogt dat ook de druk rondom de examens. Het versterkt het idee dat je blijkbaar niet kat bent voor de examens na vijf of zes jaar lessen volgen. Nog ja, ik ben er gewoon geen fan van.
Kwak
  donderdag 11 juli 2013 @ 15:33:21 #151
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_128837184
Nog wachten op 1 cijfer, maar verder helemaal klaar met het ICLON.
En dan volgend jaar 0,6.fte op de school waar ik dit jaar heb stage gelopen/gewerkt.

Mijn klassen worden:
1 Gymnasium
2 vwo
3 vwo
3 havo
2 x 4 havo

Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen!

Vanaf morgen eindelijk vakantie.. ben er wel aan toe.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_128837871
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 15:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
Nog wachten op 1 cijfer, maar verder helemaal klaar met het ICLON.
Letterlijk en figuurlijk?
  donderdag 11 juli 2013 @ 16:43:32 #153
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_128839798
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juli 2013 15:52 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Letterlijk en figuurlijk?
Haha, absoluut :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:31:10 #154
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128849217
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 15:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
En dan volgend jaar 0,6.fte op de school waar ik dit jaar heb stage gelopen/gewerkt.
Netjes! Dan ken je de school tenminste al, da's wel fijn.
.
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:52:48 #155
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_128856017
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:31 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Netjes! Dan ken je de school tenminste al, da's wel fijn.
Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...
Ik kan me nu gewoon lekker concentreren op mijn lessen en mezelf doorontwikkelen..
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  vrijdag 12 juli 2013 @ 05:04:30 #156
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128860333
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:52 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...
Ik kan me nu gewoon lekker concentreren op mijn lessen en mezelf doorontwikkelen..
Gefeliciteerd! Je bent verder dan ik (afstuderen bij iemand die ziek thuis zit is best onhandig)... Ik ben er al twee jaar klaar mee, maar in september hoop ik ook alle studiepunten binnen te hebben.

Fijn dat je op je stageplek kunt blijven! Het tweede jaar op dezelfde school vond ik echt heerlijk. Verheug me nu op hoe het derde jaar zal zijn :P elk jaar een beetje makkelijker...

Weet mijn klassen voor volgend jaar ook, 1, 3, 4, 5, 6 vwo en 4, 5 havo. Ik ga drie havo wel missen denk ik, twee jaar mentor geweest in die jaarlaag. Volgend jaar mentor van een klas van ca. 30 ll uit 4 havo. We zijn voor het eerst met drie eerstegraders bij Engels, wat een luxe, daardoor kan ik nu een in de toekomst ook wat onderbouw blijven doen O+
Kwak
pi_128861146
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:52 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...
Ik kan me nu gewoon lekker concentreren op mijn lessen en mezelf doorontwikkelen..
Lekker is dat he? Ik ben zelf na m'n derdejaarsstage blijven plakken, Lio gedaan, contract aangeboden gekregen voor 0,9fte en volgend jaar een vaste aanstelling met 0,8fte :D

Volgend jaar ga ik voor het eerst mentoraat doen. Tweedejaars vmbo-b/kgt klas. Zal wel pittig worden, het mentoraat is op onze school een flinke kluif: mentoren zitten leerlingen en andere docenten constant achter de broek aan en ouders hebben hoge verwachtingen van de mentor... Dus als iemand nog tips heeft...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 08:59:51 #158
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128861436
Als je een mentoruur hebt zou ik de eerste paar lessen klassikaal werken aan groepsvorming en doelen/motivatie/verbeteren werkhouding. Dan kennismakingsgesprekken met steeds een leerling of vier per les en evt. In tussenuren.

Daarna een soort grens afspreken waarbij ze in de mentor les moeten komen om te werken en voor extra hulp (niet zozeer als straf), bijvoorbeeld bij drie keer hw niet in orde en elke keer daarna (Tot eerste rapport en daarna opnieuw gaan tellen), of zolang je niet op overgang staat...

Elke 3 weken even een uitdraai van magister (of een ander systeem) maken van hw en boeken niet in orde en welke ll absenties hebben of lage cijfers.

Docenten vragen om je actief te mailen als er problemen zijn met een leerling, contact met ouders opnemen als een leerling problemen heeft of geeft. Weet niet wat de rol van de teamleider bij jullie is? Ik had drie-wekelijks overleg met haar.

Dit is een beetje op wat wij doen/ Ik afgelopen jaar in drie havo deed ( alleen kon ik ze wel veel meer loslaten na de eerste periode/einde tweede periode. Bleef wel monitoren maar de werkhouding was ok, dus mentorlessen verder gebruikt voor gesprekken met leerlingen met problemen en decaanlessen/profiel keuze en maatschappelijke stage...)
Kwak
pi_128862359
Gefeliciteerd, Tha_Bartman!

Ik heb volgend jaar 3, 4, 5 vwo en 4 en 5 havo. Ook word ik voor het eerst mentor, van 4 vwo. Iemand een tip voor een goed boek over mentoraat (met veel praktische toepassingen) dat ik deze zomer kan lezen?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:19:22 #160
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_128863010
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
Gefeliciteerd, Tha_Bartman!

Ik heb volgend jaar 3, 4, 5 vwo en 4 en 5 havo. Ook word ik voor het eerst mentor, van 4 vwo. Iemand een tip voor een goed boek over mentoraat (met veel praktische toepassingen) dat ik deze zomer kan lezen?
Voor de onderbouw en/of praktische toepassing is het boek Mentor van Nu handig. Daar zit ook een werkboek bij. Het boek Mentor in het onderwijs is ook wel een aanrader.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_128863565
quote:
3s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:19 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Voor de onderbouw en/of praktische toepassing is het boek Mentor van Nu handig. Daar zit ook een werkboek bij. Het boek Mentor in het onderwijs is ook wel een aanrader.
Bedoel je Mentor in het voortgezet onderwijs? Die kom ik namelijk wel tegen, jouw titel niet.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:46:44 #162
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_128863651
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:43 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Bedoel je Mentor in het voortgezet onderwijs? Die kom ik namelijk wel tegen, jouw titel niet.
Oh ja, sorry. :@ Die ja.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_128863716
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:46 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Oh ja, sorry. :@ Die ja.
Np. :D. Dat boek had ik zelf ook al gezien, dus als het volgens jou een aanrader is ga ik hem maar bestellen, denk ik. Dank je!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 11:40:16 #164
383305 iamboktor
Enjoy the moment
pi_128865278
Wat goed om te zien dat er zoveel mede aanstaande docenten zijn :D

Als vraag, wat voor vakken worden hier o.a. gestudeerd? En hoe zijn de studieresultaten van jullie jaar geweest ;)? Ikzelf moet alleen nog een onderzoek verbeteren, dan kan ik een propedeuse gaan binnenslepen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 13:15:52 #165
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128868376
Er zijn hier niet alléén maar aanstaande docenten, hoor. Ook docenten die al geruime tijd voor de klas staan.

Een absolute aanrader voor mentoren is het boek "Handboek voor elke mentor" van Ivo Mijland en Maya de Bakker. Vol handige tips en informatie.

Als mentor zorg ik er vooral in eerste instantie voor dat de sfeer in de klas goed is. Dat iedereen zijn plekje in de klas heeft gevonden en dat er vertrouwen onderling is. Maar ook een vertrouwen in jou, als mentor. Interesse tonen in de leerlingen, durven open te stellen naar hen toe, en laten zien dat je er voor hen bent. "You get what you give"'.

Daarnaast een goed contact met ouders. Ik deed nooit mee aan de geplande ouderavonden. Ik liet ze gewoon langskomen als het nodig was. Waarom wachten?

Ik geef mijn eigen mentorleerlingen nooit straf, trouwens. Als ze heibel hadden gemaakt bij een andere docent, praatte ik daar met ze over, om zo tot een oplossing te komen. Dit werkte 9,5 van de 10 keer. Ik ga geen boeman zijn als er elders een probleem is. Ik ben er altijd om ze te helpen. Heeft een collega een probleem met een van mijn leerlingen, dan leid ik naar een oplossing van dat probleem. Maar ik straf de leerling niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-07-2013 15:45:52 ]
.
pi_128868598
Ik mag me sinds kort hier ook gaan melden. Mezelf aangemeld bij de universitaire lerarenopleiding.
pi_128868889
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er zijn hier niet alléén maar aanstaande docenten, hoor. Ook docenten die al geruime tijd voor de klas staan.

En leerlingen die het interessant vinden om eens van de kant van de docent te lezen :D

Tijdens mijn middelbare school tijd heb ik alleen het eerste jaar mentorlessen gehad, de overige jaren altijd uitgevallen.

Voor brugklassers snap ik dat een beetje les in hoe je je huiswerk en planningen maakt wel handig is, maar daarna? Nah, onzinnig.
There are only 151 Pokémon.
pi_128869293
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:29 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

Voor brugklassers snap ik dat een beetje les in hoe je je huiswerk en planningen maakt wel handig is, maar daarna? Nah, onzinnig.
Wij hadden een docent uit het hippie-tijdperk die met ons buiten wilde gaan wandelen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 13:58:49 #169
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_128869872
Bedankt allemaal!

Ik heb nog geen mentoraat, dat komt over een paar jaar wel als ik wat meer routine heb opgebouwd voor de klas en ik wat verder ben in mijn ontwikkeling.
Ik hoop ook uiteindelijk vwo bovenbouw er nog bij te krijgen, dat lijkt me ook erg leuk. Ik heb daar dit jaar een aantal lessen in gegeven en voor mijn gevoel klikte dat erg goed met die leerlingen en wat ik wilde doen en kon ik makkelijk bij hun leefwereld aansluiten (makkelijker dan bij mijn brugklas)
Ik geloof niet dat er een echte vmbo docent in mij schuilt, maar wie weet kom ik daar nog eens op terug.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  vrijdag 12 juli 2013 @ 15:50:22 #170
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128874267
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:41 schreef Friek_ het volgende:
Wij hadden een docent uit het hippie-tijdperk die met ons buiten wilde gaan wandelen.
Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie.. ;) Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik heb nog geen mentoraat, dat komt over een paar jaar wel als ik wat meer routine heb opgebouwd voor de klas en ik wat verder ben in mijn ontwikkeling.
Of ze zeggen volgend jaar gewoon: "Zo, je hebt nog wat ruimte in je taakbelasting. Alsjeblieft, mentoraat!" ;)
.
pi_128874373
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie.. ;) Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.
Ach, het paste ook wel bij de beste man en ik vond het nooit zo'n probleem verder. Maar gaan wandelen met een klas.. ik weet niet, het zal vast niet mijn stijl zijn.
pi_128878865
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie.. ;) Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.
Ja, waarom niet. Ik geef les in een dorp net buiten de stad waar ik in woon, kunnen ze mij de buurt laten zien :D
  vrijdag 12 juli 2013 @ 20:52:24 #173
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128886065
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er zijn hier niet alléén maar aanstaande docenten, hoor. Ook docenten die al geruime tijd voor de klas staan.

Een absolute aanrader voor mentoren is het boek "Handboek voor elke mentor" van Ivo Mijland en Maya de Bakker. Vol handige tips en informatie.

Als mentor zorg ik er vooral in eerste instantie voor dat de sfeer in de klas goed is. Dat iedereen zijn plekje in de klas heeft gevonden en dat er vertrouwen onderling is. Maar ook een vertrouwen in jou, als mentor. Interesse tonen in de leerlingen, durven open te stellen naar hen toe, en laten zien dat je er voor hen bent. "You get what you give"'.

Daarnaast een goed contact met ouders. Ik deed nooit mee aan de geplande ouderavonden. Ik liet ze gewoon langskomen als het nodig was. Waarom wachten?

Ik geef mijn eigen mentorleerlingen nooit straf, trouwens. Als ze heibel hadden gemaakt bij een andere docent, praatte ik daar met ze over, om zo tot een oplossing te komen. Dit werkte 9,5 van de 10 keer. Ik ga geen boeman zijn als er elders een probleem is. Ik ben er altijd om ze te helpen. Heeft een collega een probleem met een van mijn leerlingen, dan leid ik naar een oplossing van dat probleem. Maar ik straf de leerling niet.
Straffen deed ik ook niet. mentoruur gebruiken als studieondersteuningsuurtje voor leerlingen die hun hw niet doen of die er slecht voor staan wel. ook een mogelijkheid om even een gesprekje te hebben, te helpen met huiswerk (ook van andere vakken) of een planning aan te pakken met ze.

ligt ook aan wat ze gewend zijn vanuit school: bij ons worden ze erg aan de hand genomen... ik doe nog een light versie zeg maar, zeker in de bovenbouw laat ik ze veel meer los dan in de school gebruikelijk is. ik geef (als docent heb ik het nu over) bijvoorbeeld geen straf voor huiswerk niet in orde meestal.

verder: Jeee! ik krijg een eigen lokaal komend jaar!!
Kwak
pi_128886449
Ik heb vakantie! Vandaag alleen nog maar naar school geweest voor de afsluitende borrel, en om mn sleutels in te leveren, want we gaan in de zomer verhuizen. Nu fijn 5 weken vrij. :)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 22:57:02 #175
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_128890960
laatste verbeteringen ICLON goedgekeurd, dus nu officieel alle punten binnen!! :Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_128891470
Ik weet ook welke klassen ik volgend jaar krijg. Ben tevreden, 1e versie was absoluut niet realistisch (13 uur havo3 klassen, met een vak van 2 uur in de week).

Het worden:
3,5x 3 havo (2 uur in de week, 2e helft van jaar neemt andere docent een klas)
0,5x 2 gym (2e helft vh jaar).
2x 3 ath
1x 3 gym
1x 4 vwo
1x 4 havo
1x 5 havo
dan nog een een extra keuzemodule voor de 2e klas.

Ben wel erg blij met 5 havo. Wordt voor mij de uitdaging. Had ook aangegeven dat dat voor mij belangrijk was.
Verder heb ik geen mentoraat ivm andere werkzaamheden, maar heb wel even alle nuttige tips van hierboven opgeslagen.
En gelukkig woensdag vrijgeroosterd voor persoonlijk onderzoek (genealogie). Ook erg blij mee.

@Bartman: weet precies wat je voelt. Ook ik ben geen vmbo docent. Tijdens stage vwo bovenbouw gedaan en dat was erg leuk.

edit: nu maar vast eindexamens oefenen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 13 juli 2013 @ 19:26:21 #177
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128912595
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 20:52 schreef kwakz0r het volgende:
verder: Jeee! ik krijg een eigen lokaal komend jaar!!
Dat is inderdaad erg fijn!

Ik heb volgend jaar mijn gebruikelijke groepen: 3 en 4 VMBO, varierend van basis tot TL.
.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 20:50:16 #178
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_128915145
Vakantie!

Ik heb alleen nog geen flauw idee wat ik volgend jaar mag/moet gaan doen. Normaliter weten we dit altijd een week of twee voor de vakantie al, maar momenteel gooit men e.e.a. compleet op de schop waardoor niemand weet hoe de zaken ervoor staan...
  zaterdag 13 juli 2013 @ 20:52:42 #179
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128915231
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 20:50 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vakantie!

Ik heb alleen nog geen flauw idee wat ik volgend jaar mag/moet gaan doen. Normaliter weten we dit altijd een week of twee voor de vakantie al, maar momenteel gooit men e.e.a. compleet op de schop waardoor niemand weet hoe de zaken ervoor staan...
Oei, vervelend lijkt me dat.

Zijn jullie ook zo afgepeigerd? Ik was vandaag een beetje ziek. Heb twee en een half uur liggen slapen op de bank... Volgens mij komt alles er nu gewoon uit. Niet handig. Moet nog iclon shit doen en mijn proefschrift herindelen en citaten checken enzo voor ik op vakantie ga. Om over opruimen nog maar niet te spreken...
Kwak
pi_128915457
Wat een luxe, kwak, een eigen lokaal!

Ik was afgelopen week dus ook al vrij, maar ik heb me echt de hele week kapot gevoeld. Ineens zo'n enorme vermoeidheid die over me kwam!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 21:20:30 #181
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128916307
Ik had dat de laatste week voordat mijn zomervakantie begon (2 weken geleden). De benzinetank was toen echt helemaal leeg. Had ik nog nooit eerder zo erg gehad. Begin ik wat ouder te worden, of was het gewoon een vermoeiende periode? Hmm...
.
  zondag 14 juli 2013 @ 13:51:19 #182
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_128932691
Ik was vrijdag (laatste werkdag) en zaterdag wel een beetje grieperig. Heb ik meestal zo vlak voor een vakantie; dan heb ik mezelf te weinig rust en slaap gegund en dan komt het er ineens 'uit'.
  maandag 15 juli 2013 @ 08:26:24 #183
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128962154
Van de frontpage

quote:
'Klassen weer groter door bezuinigingen'
Nederland • Geplaatst door Danny Roodbol dm op 15-07-2013 @ 08:07
print

De schoolklassen in het basisonderwijs worden komend jaar opnieuw groter. Honderden scholen moeten vanwege bezuinigingen leerkrachten ontslaan. Tachtig procent van de scholen moet de hand op de knip houden, stelt sectororganisatie PO-raad maandag in het AD.

Veel scholen hebben geprobeerd om eerst op andere zaken als stookkosten, onderhoud van het gebouw of lesmateriaal te bezuinigen. De rek is er echter uit, stelt een woordvoerder in de krant. Personeel ontslaan is daarom onvermijdelijk.

"Het ministerie van Onderwijs heeft grote ambities om met ons onderwijs mee te draaien in de top vijf van de wereld - we zitten nu in de top tien - maar dat gaat nooit lukken als scholen zo drastisch de broekriem moeten aanhalen", aldus de zegsman in de krant.

Door de inkrimping zijn groepen met meer dan 33 leerlingen geen uitzondering. Volgens de PO-raad is een klas van maximaal 28 kinderen acceptabel.

De nieuwe ronde bezuinigingen en - met name - lastenverzwaringen is de zoveelste in het rijtje dat het vorige en huidige kabinet ons namens Europa door de strot schuiven. Inmiddels is het vertrouwen in het kabinet onder de bevolking tot een dieptepunt gezakt.
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_128964108
En uit de Volkskrant:

quote:
'Zittenblijven is een dure en zinloze rariteit'

Nog nooit is het nut van zittenblijven aangetoond. Het is daarom tijd voor een kosten-batenanalyse en een bestudering van buitenlandse alternatieven, stelt docent Ferry Haan.


De afgelopen weken hebben docenten op de Nederlandse scholen weer voor God gespeeld. Ze hebben besloten over de toekomst van hun leerlingen. Nu ook Midden-Nederland met vakantie gaat, weet elke Nederlandse leerling of hij 'over' is naar het volgend schooljaar, of dat het jaar nog een keertje over moet. Over de leerling met een onvoldoende lijst, wordt beschikt in de rapportvergadering.

Tijdens deze vergaderingen is willekeur troef. Twee leerlingen met twee identieke lijsten kunnen totaal verschillend worden behandeld. Van de een menen de verzamelde docenten dat het 'goed is wanneer de leerling nog een jaartje over doet'. Over een ander kan het oordeel zijn dat 'het voor deze leerling echt beter is om toch door te gaan naar het volgend jaar'.

Wij, de docenten, vergaderen integer en maken alle vertrouwde afwegingen bij de leerlingen. De vraag is echter wat wij daar aan het doen zijn. Wat is het 'nut' van zittenblijven?

De onderwijswetenschap heeft geen eenduidig antwoord geformuleerd op deze vraag. Zittenblijven is 'minder gunstig dan schoolleiders denken', concludeert een recente studie van de Universiteit van Leuven. Tegenover een extra jaar om bepaalde kennis op te doen, waarin leerlingen ook minder op hun tenen moeten lopen, staan de demotiverende nadelen van het uitzitten van lessen die al bekend zijn, het verliezen van vrienden, het gevoel een mislukking te zijn en ga zo maar door.

Aandacht
Zittenblijven lijkt kortom niet goed voor de zittenblijver. Waarom doen we dit leerlingen dan toch aan? Misschien is zittenblijven goed voor de andere leerlingen? Een zwakke leerling trekt immers automatisch veel aandacht van de docent naar zich toe. Aandacht die de docent dan niet aan andere leerlingen kan geven. De gedemotiveerde leerling die blijft zitten door gebrek aan inzet, is al helemaal geen prettige aanwezigheid in een klas. Maar dat is deze leerling in geen enkele jaarlaag. De wetenschap vindt voor een negatief effect van het doorlaten van zittenblijvers op de prestaties van andere leerlingen dan ook geen bewijs.

Het grote gevaar is natuurlijk dat docenten zittenblijven als een 'straf' zijn gaan zien voor de leerling. Een straf die de leerling over zichzelf heeft afgeroepen. Zijn verdiende loon, ook al dient het geen doel.

Zittenblijven is geen noodzaak in het onderwijs. Er zijn heel veel landen die het verschijnsel niet kennen. Wanneer zittenblijven niet wordt gerechtvaardigd door het belang van de leerling dan misschien wel door het belang van de schatkist. Elke zittenblijver in het voorgezet onderwijs kost ruim 4.000 euro. Het Centraal Planbureau becijferde een CDA-plan tegen zittenblijven op een jaarlijkse besparing van 340 miljoen euro.

Alternatieven
Het CDA pleit voor een zomerschool voor zittenblijvers. Na een paar weken onderwijs tijdens de zomervakantie mogen leerlingen die het vereiste niveau nu wel halen, toch door naar het volgende jaar. Op veertien scholen is een pilot gaande. De eerste resultaten werden vrijdag bekend. 86 procent van de zittenblijvers gaat alsnog over na twee weken bijspijkeren. Twee weken doorwerken, in plaats van een heel jaar. De efficiencywinst is enorm.

Een andere aanpak tegen zittenblijven zou kunnen worden ontleend aan het Britse schoolsysteem. Daar kunnen leerlingen vakken op verschillende niveaus doen. In Nederland is hiermee een begin gemaakt. Een havo-leerling mag een eindexamen doen op vwo-niveau. Het omgekeerde is echter niet mogelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom een vwo-leerling niet in sommige vakken op havo-niveau eindexamen zou kunnen doen. Voor echte bèta's of echte alfa's zou het een uitkomst zijn. Bovendien gaan deze leerlingen in het vervolgonderwijs echt niet door met hun zwakke vakken.

Juiste spoor
Een andere bekende frustratie van zittenblijvers is dat ze stralen op vakken die ze 'toch laten vallen'. Vooral van de derde naar de vierde klas op havo en vwo of van de tweede naar de derde op vmbo is dit een bekend probleem. Hiervoor zou je iets kunnen verzinnen. Is zittenblijven op vakken waar een leerling nooit meer iets mee doet, echt nodig? Natuurlijk mogen we wel eisen stellen aan de leerlingen. Maar deze eisen moeten wel redelijk zijn en de leerling op het goede spoor zetten. De leerling afhouden van het juiste spoor door het jaar over te doen levert niets op.

We zouden in Nederland twee dingen moeten doen. Allereerst moeten de kosten en de baten van zittenblijven langjarig worden onderzocht. Daarnaast zou er meer ruimte moeten zijn voor experimenten met alternatieven. Wanneer wij niet kunnen uitleggen waar zittenblijven goed voor is, dan is het gevaarlijk om voor 'God' te spelen.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128966165
Wel een leuk stuk. Ik herken de ergernis aan dat voor God spelen ook wel, die tussen de regels door geuit wordt.
pi_129036068
quote:
FOK.nl / Nieuws / 'Middelbare scholen weigeren 1040-urennorm' / FOK!frontpage

Middelbare scholen weigeren mee te werken aan de 1040-urennorm die na de zomervakantie ingaat. De scholen vinden dat ze niet genoeg geld krijgen om leerlingen in die tijd kwalitatief goed onderwijs te bieden, meldt het AD woensdag.

Voorzitter van de VO-raad Sjoerd Slagter laat aan de krant weten niet mee te doen aan de urennorm. "Als de onderwijsinspectie boetes oplegt aan scholen die niet voldoen aan de urennorm, dan betalen we die met zijn allen."

Slagter zegt een compromis met de overheid te hebben gesloten over duizend uur. "Die kunnen we leveren. Daar willen we ons ook graag aan houden", aldus Slagter. Volgens de voorzitter hebben scholen rekening gehouden met een norm van duizend uren en zijn daar de roosters al op gemaakt.

De Eerste Kamer ging in juni vorig jaar akkoord met de Wet op onderwijstijd. Daarin werd toen de 1040-urennorm vastgelegd. Die gaat vanaf 1 augustus in, schreef staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) onlangs in een brief aan scholen.
Bron: frontpage.fok.nl
Terug van weggeweest wegens bewezen succes ( :')_! ), de urennorm waar de kamer zich al weer tegen uit had gesproken. (Maar dat staat nog niet in de wet).
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_129059572
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 12:09 schreef Friek_ het volgende:
Wel een leuk stuk. Ik herken de ergernis aan dat voor God spelen ook wel, die tussen de regels door geuit wordt.
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Absoluut ben ik het er mee eens dat zittenblijven geen 'straf' moet zijn of iets wat daarbij in de buurt komt. Voor sommige kinderen, is mijn ervaring, is het echter wel degelijk (heel) nuttig om een jaar over te doen. Ik heb hier een stuk of 4, 5 heel goede voorbeelden van. Het moet echter (in mijn beleving) altijd in overleg gaan met school, leerkracht, ouders en kind. Daarin moet je heel duidelijk naar voren kunnen brengen waarom het zinvol is om, eventueel, te blijven zitten. Dit kan op sociaal-emotioneel vlak, maar ook op cognitief gebied. Wanneer je een duidelijk plan hebt met een kind, een goed onderbouwd verhaal en verbeterpunten voor het volgende jaar krijg je ouders vaak ook mee.
Bij de voorbeelden die ik heb heeft het heel erg goed uitgepakt. Ze voelen zich prettig in de klas, zitten goed in hun vel (wat ik het aller- allerbelangrijkste vind dat er is) en kunnen goed mee komen met de klas. Dit zegt ook meteen niet dat zo'n kind niet naar de havo o.i.d. zou kunnen. Het kan echter wel heel prettig zijn voor sommige kinderen wanneer ze een jaar extra krijgen om dat bereiken.

Neemt niet weg dat sommige leerkrachten er gewoon een pestbende van maken en de kinderen maar laten zitten, dan hoef ik er verder lekker niks meer mee te doen.
Home is where my frontdoor is
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:10:13 #188
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129060075
Ik ben het wel met Wupper eens. Ik heb ook voorbeelden gezien waarbij het zitten blijven voor de leerlingen uiteindelijk beter geweest is. En dat zeggen ze naderhand zelf ook.

Ik zie daarnaast ook nog het punt van motivatie: waarom zou je goed je best doen en hoge punten scoren als je toch niet kunt blijven zitten?
.
pi_129060164
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben het wel met Wupper eens. Ik heb ook voorbeelden gezien waarbij het zitten blijven voor de leerlingen uiteindelijk beter geweest is. En dat zeggen ze naderhand zelf ook.

Ik zie daarnaast ook nog het punt van motivatie: waarom zou je goed je best doen en hoge punten scoren als je toch niet kunt blijven zitten?
Demotie (dus van 3vwo naar 4havo bijvoorbeeld), mindere carriereperspectieven, minder kans bij lotingstudies etc.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:16:16 #190
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129060345
Misschien was 4 havo dan toch de betere optie, in plaats van te blijven doorploeteren op het vwo. En de leerling zou in principe ná zijn havo-diploma nog door kunnen studeren voor zijn vwo-diploma. Carrièrekansen blijven m.i. dan open.
.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:34:55 #191
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129061272
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Misschien was 4 havo dan toch de betere optie, in plaats van te blijven doorploeteren op het vwo. En de leerling zou in principe ná zijn havo-diploma nog door kunnen studeren voor zijn vwo-diploma. Carrièrekansen blijven m.i. dan open.
De loting-opleidingen zijn ook al geen probleem aangezien je in het buitenland die opleiding kan volgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 28 juli 2013 @ 03:49:54 #192
388140 Crazy-Al
President
pi_129425678
Zo, ik zal mezelf eens vaker op dit topic moeten abonneren...
Ik ga dit topic met enige regelmaat volgen en laat jullie voor mij een leerstof zijn tijdens de opleiding, even een mededeling zodat jullie weten dat er een lurker bij is :')

hoi O+
  zondag 28 juli 2013 @ 15:34:07 #193
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129434563
Welkom! Jammer dat deze reeks geen inhoudsopgave heeft. Er zijn al veel interessante zaken de revue gepasseerd :)
.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:01:19 #194
388140 Crazy-Al
President
pi_129435434
Top :)
Ik heb de afgelopen jaar al een paar keer wat van me laten horen, maar ik heb besloten om nu echt door te gaan. Daarom zal ik ook mezelf gelijk even voorstellen :)

Ik ben Crazy Al, echte naam houden we maar op M :)

Na de middelbare school besloten om de PABO te gaan doen. Na een eerste jaar (zonder P) besloten om te stoppen, ik was gewoon nog niet uitgepuberd. Na drie jaar defensie ben ik nu terug en ga ik voor de docentenopleiding Leraar Engels aan de HvA.

Ik begin dit jaar en heb er onwijs veel zin in. Ik ben wel wat zenuwachtig gezien ik al drie jaar school af ben, maar ik heb er een goed gevoel over!

Meer intro volgt als ik thuis ben. Even een korte via de iphone :-)
  maandag 29 juli 2013 @ 12:08:56 #195
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_129464738
Tellen mensen die over een jaar of 4 zo'n beetje docent zijn (naar aller waarschijnlijkheid) ook mee :D?
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 10:15:26 #196
388140 Crazy-Al
President
pi_129497859
Het topic heet "(Aanstaande) Docenten" dus dan lijkt mij; ja :)
pi_129511688
Nou, vooruit dan maar ;)

Gekke al, wat is jouw motivatie eigenlijk om voor Engels te kiezen ipv een ander vak? Ik kan me voorstellen dat wanneer je bij defensie ook nog andere vaardigheden hebt kunnen trainen die geschikt zouden kunnen zijn voor andere vakken?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:35:32 #198
388140 Crazy-Al
President
pi_129528356
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:12 schreef Wizzor het volgende:
Nou, vooruit dan maar ;)

Gekke al, wat is jouw motivatie eigenlijk om voor Engels te kiezen ipv een ander vak? Ik kan me voorstellen dat wanneer je bij defensie ook nog andere vaardigheden hebt kunnen trainen die geschikt zouden kunnen zijn voor andere vakken?
"Natuurlijke" aanleg, ik ben er gewoon van mezelf goed in, dus ergens de eenvoud. Dit maakt het een stuk makkelijker om te focussen op puur grammatica (de waarom) en de didactiek.

En de vaardigheden die ik geleerd heb vallen reuze mee, ik kan niet echt zeggen dat ik kennis die ik (nog niet) had uitgebreid heb. Voornamelijk planning en algemene controle, samen met leidinggevende capaciteiten (zoals natuurlijk overwicht, houding, representativiteit, actie/reactie) en de standaard dingen.
Ik ben meer bezig geweest met mezelf leren kennen en mijn competenties, dan met extra vaardigheden aanleren, dat is ook de reden dat ik gestopt ben weer.

Een tweede reden is dat ik één ding weet: Ik wil uiteindelijk (leeftijd 30-40) een docent/trainer baan hebben. De kerntaak van mijn docentenopleiding wordt de didactiek, leren lesgeven, leren praten, leren presenteren. De neventaak (voor mij) wordt engels. Wel is het mogelijk om na afgestudeerd te zijn aan te komen bij een MNO zoals bijvoorbeeld Microsoft of Apple of G4S of Securitas of IBM of McDonalds of noem maar een groot bedrijf, en daar intern naar een trainer te groeien. Je leert immers voornamelijk didactiek, en dan zijn Cambridge English certificaten nooit weggegooid. Het lijkt mij in ieder geval beter dan om met natuurkunde aan te komen.

Dat, en ik vind het gewoon leuk :)
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 13:32:23 #199
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129645108
Mooi geschreven stuk van Peter Heerschop over het onderwijs _O_

[ Bericht 14% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-08-2013 14:46:47 ]
.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 14:16:04 #200
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_129646011
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:01 schreef Crazy-Al het volgende:
Top :)
Ik heb de afgelopen jaar al een paar keer wat van me laten horen, maar ik heb besloten om nu echt door te gaan. Daarom zal ik ook mezelf gelijk even voorstellen :)

Ik ben Crazy Al, echte naam houden we maar op M :)

Na de middelbare school besloten om de PABO te gaan doen. Na een eerste jaar (zonder P) besloten om te stoppen, ik was gewoon nog niet uitgepuberd. Na drie jaar defensie ben ik nu terug en ga ik voor de docentenopleiding Leraar Engels aan de HvA.

Ik begin dit jaar en heb er onwijs veel zin in. Ik ben wel wat zenuwachtig gezien ik al drie jaar school af ben, maar ik heb er een goed gevoel over!

Meer intro volgt als ik thuis ben. Even een korte via de iphone :-)
Geen IDEE? :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')