Zelf heb ik nog niet echt te maken gehad met ouders die op deze manier met de prestaties van hun kind omgaan. Meeste ouders zijn zich er wel goed van bewust dat de leerling zelf de grootste hand heeft in zijn resultaten. Wel krijg ik geregeld emails met de vraag of zoon/dochter nog kans krijgt op een extra her wegens x reden.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
KLB is een goede bron voor topics vandaag![]()
KLB / Werken in het (Nederlandse) onderwijs
Hoeveel zien jullie hier eigenlijk van terug? Dat beschermende van ouders en de labeltjescultuur? Ik 'geloof' echt wel in dingen als adhd en dyslexie, maar tegenwoordig heeft iedereen het en is er altijd wel een excuus waarom er ondermaats gepresteerd wordt. En dan ligt het ook nog eens voornamelijk aan de leraar dat er onvoldoendes worden gehaald, en niet aan het gebrek van inzet van de leerling zelf...
[ afbeelding ]
Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:57 schreef Wizzor het volgende:
[..]
Wel heb ik een keer een "aanvaring" gehad met een ouder wiens kind ik een 1 heb gegeven wegens kopieren van internet. Zoonlief had zo ontzettend zijn best gedaan en had de hele avond eraan gewerkt, en daar wou ie wel het mijne van weten. Daarna de site laten zien waar hij zijn academische engels van af had geplukt en kreeg ik helemaal gelijk. Had daarna niet graag die leerrling willen zijn, die vent was pislink op hem geworden
AAAAAAAAAAAAAAAW FINISSSSSSSSHHHHHH HIMquote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:09 schreef mane het volgende:
Volgens mij heb ik er dan gewoon een extra leerling bij.
je gaat dat toch niet bij elke leerling controleren? Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?quote:Op maandag 1 juli 2013 23:34 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje.
Vertel me overigens asjeblieft dat het niet wikipedia was waar het van was gejat...
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!quote:Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?
ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
Een twijfelgeval tussen in lachen uitbarsten en pessimistisch worden?quote:ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.
Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebelsquote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:01 schreef Bleie het volgende:
Wij werken voor bepaalde werkstukken met Ephorus, net zoiets als Magister denk ik. Controleert ook op plagiaat inderdaad.
Ook heel fijn: we gaan langzamerhand steeds meer gebruik maken van Turnitin, waarin je digitaal kan nakijken. Vergelijkbaar met hoe je dat in Word kunt doen, maar je kan er per vak standaardopmerkingen bij zetten die aansluiten bij de eisen waar de opdracht aan moet voldoen of bij fouten die veel gemaakt worden. En daar zit ook een plagiaatcontrole in, twee vliegen in een klap.
En laat maar toch:![]()
voor de PhD-plek van Motorbloempje!
Dat is wel vreemd. Bij ons hoeft het dan niet meer op papier ingeleverd te worden. Ik ben sowieso niet meer zo erg van het op papier inleveren. Al die bomen die maar omgekapt moeten worden...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 15:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebels![]()
_! En bedankt
Ik heb 't zelfde probleem. Moet er ook weer eens aan gaan werken, geloof ik..quote:Op dinsdag 2 juli 2013 15:54 schreef Bleie het volgende:
Oh, en ik heb serieus weer geoefend op mijn handschrift. Tot ik ging studeren schreef ik namelijk supernetjes, maar toen is het fout gegaan. Nu kan ik het (met de juiste pen) weer keurig leesbaar.
Plagiëren voor een cursus ethiek, de ironie!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
Bizar... dat kost je op den duur ook alleen maar meer geld, als dit op een open avond ter sprake komt. Dan kun je je nieuwe aanmeldingen wel op je buik schrijven.quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Die klasgrootte zou bij ons niet eens passen. Maar hiermee wordt de werkdruk toch ook wel erg hoog?quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Precies! En dat wil ik zelf ook, dat maakt het zo frusterend. Je didactiek moet je ook echt afstemmen op de grote groep en dus kun je bepaalde werkvormen gewoon niet doen. Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat je creatief omgaat met de tijd en ruimte. Dus de leerlingen in groepjes opdelen, sommige groepjes een les zelfstandig laten werken in mediatheek of zoiets dergelijks waardoor je even wat meer tijd hebt voor uitleg aan andere groepjes etc.quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.
Maar je hebt een baan. Zijn er genoeg met 0,1 FTE die met je willen ruilen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed.![]()
En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.
Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
In de praktijk werkt dat vaak toch anders hoor. Ik ben er niet zo'n fan van om leerlingen naar de mediatheek oid. te sturen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 17:51 schreef mane het volgende:
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed.![]()
En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.
Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:21 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je nu tussendoor meer tijd hebt om na te kijken e.d. dan wanneer je maar tot 1630 les zou hebben.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:39 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
Ik laat ze in ieder geval elke week minstens 1 examenopgave maken, welke extreem licht meetelt in het SE-cijfer van die periode. Maar, omdat het meetelt, moet het gemaakt worden en zijn leerlingen een stuk gemotiveerder om toch die 0.1 punt op hun cijfer erbij te scoren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:31 schreef merry77 het volgende:
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?
Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.
Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 18:58 schreef kwakz0r het volgende:
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen.
Nee, het was verplicht. Hij zit in Hilversum op school. Ik vind dat je examentraining in je lesprogramma hoort op te nemen, en ik vind het niet nodig om dan de week voor de examens leerlingen gedwongen uren en dagen achter elkaar te laten trainen met examenopgaven.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:22 schreef mane het volgende:
[..]
Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.
Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.
Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
Letterlijk en figuurlijk?quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
Nog wachten op 1 cijfer, maar verder helemaal klaar met het ICLON.
Haha, absoluutquote:
Netjes! Dan ken je de school tenminste al, da's wel fijn.quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
En dan volgend jaar 0,6.fte op de school waar ik dit jaar heb stage gelopen/gewerkt.
Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:31 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Netjes! Dan ken je de school tenminste al, da's wel fijn.
Gefeliciteerd! Je bent verder dan ik (afstuderen bij iemand die ziek thuis zit is best onhandig)... Ik ben er al twee jaar klaar mee, maar in september hoop ik ook alle studiepunten binnen te hebben.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:52 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...
Ik kan me nu gewoon lekker concentreren op mijn lessen en mezelf doorontwikkelen..
Lekker is dat he? Ik ben zelf na m'n derdejaarsstage blijven plakken, Lio gedaan, contract aangeboden gekregen voor 0,9fte en volgend jaar een vaste aanstelling met 0,8ftequote:Op donderdag 11 juli 2013 23:52 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...
Ik kan me nu gewoon lekker concentreren op mijn lessen en mezelf doorontwikkelen..
Voor de onderbouw en/of praktische toepassing is het boek Mentor van Nu handig. Daar zit ook een werkboek bij. Het boek Mentor in het onderwijs is ook wel een aanrader.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 09:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
Gefeliciteerd, Tha_Bartman!
Ik heb volgend jaar 3, 4, 5 vwo en 4 en 5 havo. Ook word ik voor het eerst mentor, van 4 vwo. Iemand een tip voor een goed boek over mentoraat (met veel praktische toepassingen) dat ik deze zomer kan lezen?
Bedoel je Mentor in het voortgezet onderwijs? Die kom ik namelijk wel tegen, jouw titel niet.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 10:19 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Voor de onderbouw en/of praktische toepassing is het boek Mentor van Nu handig. Daar zit ook een werkboek bij. Het boek Mentor in het onderwijs is ook wel een aanrader.
Oh ja, sorry.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 10:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Bedoel je Mentor in het voortgezet onderwijs? Die kom ik namelijk wel tegen, jouw titel niet.
Np.quote:
En leerlingen die het interessant vinden om eens van de kant van de docent te lezenquote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er zijn hier niet alléén maar aanstaande docenten, hoor. Ook docenten die al geruime tijd voor de klas staan.
Wij hadden een docent uit het hippie-tijdperk die met ons buiten wilde gaan wandelen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:29 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Voor brugklassers snap ik dat een beetje les in hoe je je huiswerk en planningen maakt wel handig is, maar daarna? Nah, onzinnig.
Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie..quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:41 schreef Friek_ het volgende:
Wij hadden een docent uit het hippie-tijdperk die met ons buiten wilde gaan wandelen.
Of ze zeggen volgend jaar gewoon: "Zo, je hebt nog wat ruimte in je taakbelasting. Alsjeblieft, mentoraat!"quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik heb nog geen mentoraat, dat komt over een paar jaar wel als ik wat meer routine heb opgebouwd voor de klas en ik wat verder ben in mijn ontwikkeling.
Ach, het paste ook wel bij de beste man en ik vond het nooit zo'n probleem verder. Maar gaan wandelen met een klas.. ik weet niet, het zal vast niet mijn stijl zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie..Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.
Ja, waarom niet. Ik geef les in een dorp net buiten de stad waar ik in woon, kunnen ze mij de buurt laten zienquote:Op vrijdag 12 juli 2013 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie..Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.
Straffen deed ik ook niet. mentoruur gebruiken als studieondersteuningsuurtje voor leerlingen die hun hw niet doen of die er slecht voor staan wel. ook een mogelijkheid om even een gesprekje te hebben, te helpen met huiswerk (ook van andere vakken) of een planning aan te pakken met ze.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er zijn hier niet alléén maar aanstaande docenten, hoor. Ook docenten die al geruime tijd voor de klas staan.
Een absolute aanrader voor mentoren is het boek "Handboek voor elke mentor" van Ivo Mijland en Maya de Bakker. Vol handige tips en informatie.
Als mentor zorg ik er vooral in eerste instantie voor dat de sfeer in de klas goed is. Dat iedereen zijn plekje in de klas heeft gevonden en dat er vertrouwen onderling is. Maar ook een vertrouwen in jou, als mentor. Interesse tonen in de leerlingen, durven open te stellen naar hen toe, en laten zien dat je er voor hen bent. "You get what you give"'.
Daarnaast een goed contact met ouders. Ik deed nooit mee aan de geplande ouderavonden. Ik liet ze gewoon langskomen als het nodig was. Waarom wachten?
Ik geef mijn eigen mentorleerlingen nooit straf, trouwens. Als ze heibel hadden gemaakt bij een andere docent, praatte ik daar met ze over, om zo tot een oplossing te komen. Dit werkte 9,5 van de 10 keer. Ik ga geen boeman zijn als er elders een probleem is. Ik ben er altijd om ze te helpen. Heeft een collega een probleem met een van mijn leerlingen, dan leid ik naar een oplossing van dat probleem. Maar ik straf de leerling niet.
Dat is inderdaad erg fijn!quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:52 schreef kwakz0r het volgende:
verder: Jeee! ik krijg een eigen lokaal komend jaar!!
Oei, vervelend lijkt me dat.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 20:50 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vakantie!
Ik heb alleen nog geen flauw idee wat ik volgend jaar mag/moet gaan doen. Normaliter weten we dit altijd een week of twee voor de vakantie al, maar momenteel gooit men e.e.a. compleet op de schop waardoor niemand weet hoe de zaken ervoor staan...
quote:'Klassen weer groter door bezuinigingen'
Nederland • Geplaatst door Danny Roodbol dm op 15-07-2013 @ 08:07
De schoolklassen in het basisonderwijs worden komend jaar opnieuw groter. Honderden scholen moeten vanwege bezuinigingen leerkrachten ontslaan. Tachtig procent van de scholen moet de hand op de knip houden, stelt sectororganisatie PO-raad maandag in het AD.
Veel scholen hebben geprobeerd om eerst op andere zaken als stookkosten, onderhoud van het gebouw of lesmateriaal te bezuinigen. De rek is er echter uit, stelt een woordvoerder in de krant. Personeel ontslaan is daarom onvermijdelijk.
"Het ministerie van Onderwijs heeft grote ambities om met ons onderwijs mee te draaien in de top vijf van de wereld - we zitten nu in de top tien - maar dat gaat nooit lukken als scholen zo drastisch de broekriem moeten aanhalen", aldus de zegsman in de krant.
Door de inkrimping zijn groepen met meer dan 33 leerlingen geen uitzondering. Volgens de PO-raad is een klas van maximaal 28 kinderen acceptabel.
De nieuwe ronde bezuinigingen en - met name - lastenverzwaringen is de zoveelste in het rijtje dat het vorige en huidige kabinet ons namens Europa door de strot schuiven. Inmiddels is het vertrouwen in het kabinet onder de bevolking tot een dieptepunt gezakt.
quote:'Zittenblijven is een dure en zinloze rariteit'
Nog nooit is het nut van zittenblijven aangetoond. Het is daarom tijd voor een kosten-batenanalyse en een bestudering van buitenlandse alternatieven, stelt docent Ferry Haan.
De afgelopen weken hebben docenten op de Nederlandse scholen weer voor God gespeeld. Ze hebben besloten over de toekomst van hun leerlingen. Nu ook Midden-Nederland met vakantie gaat, weet elke Nederlandse leerling of hij 'over' is naar het volgend schooljaar, of dat het jaar nog een keertje over moet. Over de leerling met een onvoldoende lijst, wordt beschikt in de rapportvergadering.
Tijdens deze vergaderingen is willekeur troef. Twee leerlingen met twee identieke lijsten kunnen totaal verschillend worden behandeld. Van de een menen de verzamelde docenten dat het 'goed is wanneer de leerling nog een jaartje over doet'. Over een ander kan het oordeel zijn dat 'het voor deze leerling echt beter is om toch door te gaan naar het volgend jaar'.
Wij, de docenten, vergaderen integer en maken alle vertrouwde afwegingen bij de leerlingen. De vraag is echter wat wij daar aan het doen zijn. Wat is het 'nut' van zittenblijven?
De onderwijswetenschap heeft geen eenduidig antwoord geformuleerd op deze vraag. Zittenblijven is 'minder gunstig dan schoolleiders denken', concludeert een recente studie van de Universiteit van Leuven. Tegenover een extra jaar om bepaalde kennis op te doen, waarin leerlingen ook minder op hun tenen moeten lopen, staan de demotiverende nadelen van het uitzitten van lessen die al bekend zijn, het verliezen van vrienden, het gevoel een mislukking te zijn en ga zo maar door.
Aandacht
Zittenblijven lijkt kortom niet goed voor de zittenblijver. Waarom doen we dit leerlingen dan toch aan? Misschien is zittenblijven goed voor de andere leerlingen? Een zwakke leerling trekt immers automatisch veel aandacht van de docent naar zich toe. Aandacht die de docent dan niet aan andere leerlingen kan geven. De gedemotiveerde leerling die blijft zitten door gebrek aan inzet, is al helemaal geen prettige aanwezigheid in een klas. Maar dat is deze leerling in geen enkele jaarlaag. De wetenschap vindt voor een negatief effect van het doorlaten van zittenblijvers op de prestaties van andere leerlingen dan ook geen bewijs.
Het grote gevaar is natuurlijk dat docenten zittenblijven als een 'straf' zijn gaan zien voor de leerling. Een straf die de leerling over zichzelf heeft afgeroepen. Zijn verdiende loon, ook al dient het geen doel.
Zittenblijven is geen noodzaak in het onderwijs. Er zijn heel veel landen die het verschijnsel niet kennen. Wanneer zittenblijven niet wordt gerechtvaardigd door het belang van de leerling dan misschien wel door het belang van de schatkist. Elke zittenblijver in het voorgezet onderwijs kost ruim 4.000 euro. Het Centraal Planbureau becijferde een CDA-plan tegen zittenblijven op een jaarlijkse besparing van 340 miljoen euro.
Alternatieven
Het CDA pleit voor een zomerschool voor zittenblijvers. Na een paar weken onderwijs tijdens de zomervakantie mogen leerlingen die het vereiste niveau nu wel halen, toch door naar het volgende jaar. Op veertien scholen is een pilot gaande. De eerste resultaten werden vrijdag bekend. 86 procent van de zittenblijvers gaat alsnog over na twee weken bijspijkeren. Twee weken doorwerken, in plaats van een heel jaar. De efficiencywinst is enorm.
Een andere aanpak tegen zittenblijven zou kunnen worden ontleend aan het Britse schoolsysteem. Daar kunnen leerlingen vakken op verschillende niveaus doen. In Nederland is hiermee een begin gemaakt. Een havo-leerling mag een eindexamen doen op vwo-niveau. Het omgekeerde is echter niet mogelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom een vwo-leerling niet in sommige vakken op havo-niveau eindexamen zou kunnen doen. Voor echte bèta's of echte alfa's zou het een uitkomst zijn. Bovendien gaan deze leerlingen in het vervolgonderwijs echt niet door met hun zwakke vakken.
Juiste spoor
Een andere bekende frustratie van zittenblijvers is dat ze stralen op vakken die ze 'toch laten vallen'. Vooral van de derde naar de vierde klas op havo en vwo of van de tweede naar de derde op vmbo is dit een bekend probleem. Hiervoor zou je iets kunnen verzinnen. Is zittenblijven op vakken waar een leerling nooit meer iets mee doet, echt nodig? Natuurlijk mogen we wel eisen stellen aan de leerlingen. Maar deze eisen moeten wel redelijk zijn en de leerling op het goede spoor zetten. De leerling afhouden van het juiste spoor door het jaar over te doen levert niets op.
We zouden in Nederland twee dingen moeten doen. Allereerst moeten de kosten en de baten van zittenblijven langjarig worden onderzocht. Daarnaast zou er meer ruimte moeten zijn voor experimenten met alternatieven. Wanneer wij niet kunnen uitleggen waar zittenblijven goed voor is, dan is het gevaarlijk om voor 'God' te spelen.
Terug van weggeweest wegens bewezen succes (quote:FOK.nl / Nieuws / 'Middelbare scholen weigeren 1040-urennorm' / FOK!frontpage
Middelbare scholen weigeren mee te werken aan de 1040-urennorm die na de zomervakantie ingaat. De scholen vinden dat ze niet genoeg geld krijgen om leerlingen in die tijd kwalitatief goed onderwijs te bieden, meldt het AD woensdag.
Voorzitter van de VO-raad Sjoerd Slagter laat aan de krant weten niet mee te doen aan de urennorm. "Als de onderwijsinspectie boetes oplegt aan scholen die niet voldoen aan de urennorm, dan betalen we die met zijn allen."
Slagter zegt een compromis met de overheid te hebben gesloten over duizend uur. "Die kunnen we leveren. Daar willen we ons ook graag aan houden", aldus Slagter. Volgens de voorzitter hebben scholen rekening gehouden met een norm van duizend uren en zijn daar de roosters al op gemaakt.
De Eerste Kamer ging in juni vorig jaar akkoord met de Wet op onderwijstijd. Daarin werd toen de 1040-urennorm vastgelegd. Die gaat vanaf 1 augustus in, schreef staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) onlangs in een brief aan scholen.
Bron: frontpage.fok.nl
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Absoluut ben ik het er mee eens dat zittenblijven geen 'straf' moet zijn of iets wat daarbij in de buurt komt. Voor sommige kinderen, is mijn ervaring, is het echter wel degelijk (heel) nuttig om een jaar over te doen. Ik heb hier een stuk of 4, 5 heel goede voorbeelden van. Het moet echter (in mijn beleving) altijd in overleg gaan met school, leerkracht, ouders en kind. Daarin moet je heel duidelijk naar voren kunnen brengen waarom het zinvol is om, eventueel, te blijven zitten. Dit kan op sociaal-emotioneel vlak, maar ook op cognitief gebied. Wanneer je een duidelijk plan hebt met een kind, een goed onderbouwd verhaal en verbeterpunten voor het volgende jaar krijg je ouders vaak ook mee.quote:Op maandag 15 juli 2013 12:09 schreef Friek_ het volgende:
Wel een leuk stuk. Ik herken de ergernis aan dat voor God spelen ook wel, die tussen de regels door geuit wordt.
Demotie (dus van 3vwo naar 4havo bijvoorbeeld), mindere carriereperspectieven, minder kans bij lotingstudies etc.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben het wel met Wupper eens. Ik heb ook voorbeelden gezien waarbij het zitten blijven voor de leerlingen uiteindelijk beter geweest is. En dat zeggen ze naderhand zelf ook.
Ik zie daarnaast ook nog het punt van motivatie: waarom zou je goed je best doen en hoge punten scoren als je toch niet kunt blijven zitten?
De loting-opleidingen zijn ook al geen probleem aangezien je in het buitenland die opleiding kan volgen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Misschien was 4 havo dan toch de betere optie, in plaats van te blijven doorploeteren op het vwo. En de leerling zou in principe ná zijn havo-diploma nog door kunnen studeren voor zijn vwo-diploma. Carrièrekansen blijven m.i. dan open.
"Natuurlijke" aanleg, ik ben er gewoon van mezelf goed in, dus ergens de eenvoud. Dit maakt het een stuk makkelijker om te focussen op puur grammatica (de waarom) en de didactiek.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 17:12 schreef Wizzor het volgende:
Nou, vooruit dan maar
Gekke al, wat is jouw motivatie eigenlijk om voor Engels te kiezen ipv een ander vak? Ik kan me voorstellen dat wanneer je bij defensie ook nog andere vaardigheden hebt kunnen trainen die geschikt zouden kunnen zijn voor andere vakken?
Geen IDEE?quote:Op zondag 28 juli 2013 16:01 schreef Crazy-Al het volgende:
Top
Ik heb de afgelopen jaar al een paar keer wat van me laten horen, maar ik heb besloten om nu echt door te gaan. Daarom zal ik ook mezelf gelijk even voorstellen
Ik ben Crazy Al, echte naam houden we maar op M
Na de middelbare school besloten om de PABO te gaan doen. Na een eerste jaar (zonder P) besloten om te stoppen, ik was gewoon nog niet uitgepuberd. Na drie jaar defensie ben ik nu terug en ga ik voor de docentenopleiding Leraar Engels aan de HvA.
Ik begin dit jaar en heb er onwijs veel zin in. Ik ben wel wat zenuwachtig gezien ik al drie jaar school af ben, maar ik heb er een goed gevoel over!
Meer intro volgt als ik thuis ben. Even een korte via de iphone :-)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |