abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128467567
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.

Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.

Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.

Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.

Leve het onderwijs!
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 17:50:35 #2
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_128467654
Een waarheid als een koe! Terechte klacht dus.
pi_128467672
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
pi_128467683
En dan bedoel ik beter
pi_128467721
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:51 schreef Michael-reader het volgende:
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
pi_128467767
TS straalt geen autoriteit uit. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:56:18 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128467797
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
pi_128467841
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:55 schreef Rezania het volgende:
TS straalt geen autoriteit uit. :')
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
pi_128467851
Zéér terechte klacht die overigens niet alleen betrekking heeft op het onderwijs, iedereen is uniek en speciaal en ook als je als laatste de finish haalt ben je een winnaar. :{
pi_128467852
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
Om les te mogen geven in het hoger onderwijs heb je inderdaad een lange weg te gaan. Maar je kan ook als zij-instromer werken, moet je wel academisch geschoold zijn.
pi_128467856
Ja doei.
pi_128467862
quote:
8s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:56 schreef Twiitch het volgende:
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
pi_128467872
quote:
Honderd procent mee eens dit.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:16:42 #14
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_128468470
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten :')
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:17:37 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128468517
quote:
Dus jij slaat kinderen?
pi_128468540
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:16 schreef DuTank het volgende:
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten :')
TS volgde een slechts een minor en heeft zelf al gezegd dat ze geen onderwijswonder is/blijkt te zijn, en ook het onderwijs niet in zou willen na deze ervaring .
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:20:13 #17
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468621
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.

Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.

Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen :')
pi_128468698
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:20 schreef H4ppy het volgende:
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.

Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.

Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen :')
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer :')_!
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:21:55 #19
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468700
Het hangt ook van de school af. Als je op een VMBO school lesgeeft kan je maar beter je gezicht schminken en clownsschoenen aantrekken, je bent daar alleen maar om door de kinderen gefokt te worden.
pi_128468730
Voortgezet onderwijs _O_

Weinig huiswerk, spijbelen, nooit nablijven en schijt aan docenten hebben, wat een geweldige tijd was dat!

En minor? :')

[ Bericht 19% gewijzigd door Nober op 01-07-2013 18:32:05 ]
  maandag 1 juli 2013 @ 18:22:44 #21
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128468737
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
10 eruit sturen in een half jaar?

Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Dit, dus.
pi_128468843
Mag ik vragen op welke Gentse school die heeft lesgegeven? Zit zelf ook in Gent namelijk.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:26:02 #23
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468861
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer :')_!
Klopt, maar het was een goede docent die zijn vak heel serieus nam en goed les gaf.

Docenten die geen les konden geven en alleen maar orde wouden houden door bangmakerijen waren #1 doelwit in de bovenbouw.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:26:29 #24
383434 Ffukkie-slim
Den enige echte
pi_128468876
De* Nederlandse onderwijs
hoihallo
pi_128469096
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ik heb zelf het afgelopen halfjaar deeltijds voor een groep 8 in een allochtone achterstandswijk doorgebracht. Die klas bestaat dus voor 95% uit allochtonen van een jaar of 12/13. Het zal dus anders zijn dan op de middelbare school, maar ook dit zijn voor het merendeel al pubers en verre van makkelijk.

Ik ben het grotendeels met de diepere boodschap in je OP eens, ouders falen. Maar het blijft ook wel een feit dat je geschikt moet zijn voor het beroep docent. Juist door alleen maar de strenge docent te zijn die iedereen straft krijg je ze tegen je en wordt het alleen maar zwaarder. Ik ben juist erg tevreden over hoe het afgelopen halfjaar bij mij is gegaan, al vond ik het enorm veel energie kosten en zal ik ook nooit full-time docent worden. De vaste juf van die klas gaf aan dat ik het erg goed deed door wel duidelijk te zijn en niet, te erg, met me te laten sollen. Maar daarnaast toch vooral mezelf niet te ver boven de leerlingen te plaatsen, ze serieus te nemen en eigen verantwoordelijkheid te geven. En dus niet over elk klein wissewasje een grote ophef maken en kinderen straf gaan geven. Er was tegelijk met mij een Pabo-stagair die juist weer teveel met zich liet sollen, probeerde popiejopie te zijn bij de kinderen, die hem achter z'n rug om, en sommigen zelfs in z'n gezicht, uitlachten.

Concluderend, ja, kinderen worden een stuk vrijer en minder gedisciplineerd opgevoed dan vroeger. Dit vraagt om een andere aanpak voor de klas. Pure strenge auroriteit toepassen werkt niet meer. Dat kan je als een probleem beschouwen, maar het is nu eenmaal een feit. In mijn ervaring is er weinig mis mee om die kinderen minder autoritair te benaderen. Het werkt sowieso niet, zoals jij ook hebt gemerkt, omdat kinderen dat gewoon niet meer accepteren. Maar het is volgens mij ook niet nodig, omdat ik wel achter de ontwikkeling sta dat kinderen/leerlingen meer als zelfstandig individu benaderd worden dan als een stelletje wilsonbekwamen.

Maar idd, veel ouders: :|W
Dit:
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:17 schreef UltraR het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gestoord wordt als je kind bij elke maaltijd weer weigert te eten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet zo moet handelen als die moeder hier doet. Maar ja, dat krijg je ook als iedereen maar ongereguleerd kinderen kan krijgen. Dat is waar ik me over kan blijven verbazen. Voor elk schuurtje heb je een vergunning nodig, maar kinderen nemen? De grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, nee hoor, tuurlijk ga maar ongelimiteerd je gang! Zelfs een verplichte opvoedcursus gaat blijkbaar al te ver... Waarom? Wanneer gaan we eens in het belang van kinderen denken ipv die panische angst om de vrijheid van ouders iets in te perken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')