quote:
Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.

Ik heb zelf het afgelopen halfjaar deeltijds voor een groep 8 in een allochtone achterstandswijk doorgebracht. Die klas bestaat dus voor 95% uit allochtonen van een jaar of 12/13. Het zal dus anders zijn dan op de middelbare school, maar ook dit zijn voor het merendeel al pubers en verre van makkelijk.
Ik ben het grotendeels met de diepere boodschap in je OP eens, ouders falen. Maar het blijft ook wel een feit dat je geschikt moet zijn voor het beroep docent. Juist door alleen maar de strenge docent te zijn die iedereen straft krijg je ze tegen je en wordt het alleen maar zwaarder. Ik ben juist erg tevreden over hoe het afgelopen halfjaar bij mij is gegaan, al vond ik het enorm veel energie kosten en zal ik ook nooit full-time docent worden. De vaste juf van die klas gaf aan dat ik het erg goed deed door wel duidelijk te zijn en niet, te erg, met me te laten sollen. Maar daarnaast toch vooral mezelf niet te ver boven de leerlingen te plaatsen, ze serieus te nemen en eigen verantwoordelijkheid te geven. En dus niet over elk klein wissewasje een grote ophef maken en kinderen straf gaan geven. Er was tegelijk met mij een Pabo-stagair die juist weer teveel met zich liet sollen, probeerde popiejopie te zijn bij de kinderen, die hem achter z'n rug om, en sommigen zelfs in z'n gezicht, uitlachten.
Concluderend, ja, kinderen worden een stuk vrijer en minder gedisciplineerd opgevoed dan vroeger. Dit vraagt om een andere aanpak voor de klas. Pure strenge auroriteit toepassen werkt niet meer. Dat kan je als een probleem beschouwen, maar het is nu eenmaal een feit. In mijn ervaring is er weinig mis mee om die kinderen minder autoritair te benaderen. Het werkt sowieso niet, zoals jij ook hebt gemerkt, omdat kinderen dat gewoon niet meer accepteren. Maar het is volgens mij ook niet nodig, omdat ik wel achter de ontwikkeling sta dat kinderen/leerlingen meer als zelfstandig individu benaderd worden dan als een stelletje wilsonbekwamen.
Maar idd, veel ouders:
Dit:
quote:
Op maandag 1 juli 2013 15:17 schreef UltraR het volgende:Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gestoord wordt als je kind bij elke maaltijd weer weigert te eten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet zo moet handelen als die moeder hier doet. Maar ja, dat krijg je ook als iedereen maar ongereguleerd kinderen kan krijgen. Dat is waar ik me over kan blijven verbazen. Voor elk schuurtje heb je een vergunning nodig, maar kinderen nemen? De grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, nee hoor, tuurlijk ga maar ongelimiteerd je gang! Zelfs een verplichte opvoedcursus gaat blijkbaar al te ver... Waarom? Wanneer gaan we eens in het belang van kinderen denken ipv die panische angst om de vrijheid van ouders iets in te perken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.