Letterlijk en figuurlijk?quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
Nog wachten op 1 cijfer, maar verder helemaal klaar met het ICLON.
Haha, absoluutquote:
Netjes! Dan ken je de school tenminste al, da's wel fijn.quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
En dan volgend jaar 0,6.fte op de school waar ik dit jaar heb stage gelopen/gewerkt.
Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...quote:Op donderdag 11 juli 2013 21:31 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Netjes! Dan ken je de school tenminste al, da's wel fijn.
Gefeliciteerd! Je bent verder dan ik (afstuderen bij iemand die ziek thuis zit is best onhandig)... Ik ben er al twee jaar klaar mee, maar in september hoop ik ook alle studiepunten binnen te hebben.quote:Op donderdag 11 juli 2013 23:52 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...
Ik kan me nu gewoon lekker concentreren op mijn lessen en mezelf doorontwikkelen..
Lekker is dat he? Ik ben zelf na m'n derdejaarsstage blijven plakken, Lio gedaan, contract aangeboden gekregen voor 0,9fte en volgend jaar een vaste aanstelling met 0,8ftequote:Op donderdag 11 juli 2013 23:52 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik zelf ook echt heel prettig. Ook fijn dat ik al de collega's al ken zowel binnen als buiten de sectie, ik weet gewoon op wie ik eventueel kan terugvallen en dergelijke mocht het nodig zijn...
Ik kan me nu gewoon lekker concentreren op mijn lessen en mezelf doorontwikkelen..
Voor de onderbouw en/of praktische toepassing is het boek Mentor van Nu handig. Daar zit ook een werkboek bij. Het boek Mentor in het onderwijs is ook wel een aanrader.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 09:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
Gefeliciteerd, Tha_Bartman!
Ik heb volgend jaar 3, 4, 5 vwo en 4 en 5 havo. Ook word ik voor het eerst mentor, van 4 vwo. Iemand een tip voor een goed boek over mentoraat (met veel praktische toepassingen) dat ik deze zomer kan lezen?
Bedoel je Mentor in het voortgezet onderwijs? Die kom ik namelijk wel tegen, jouw titel niet.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 10:19 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Voor de onderbouw en/of praktische toepassing is het boek Mentor van Nu handig. Daar zit ook een werkboek bij. Het boek Mentor in het onderwijs is ook wel een aanrader.
Oh ja, sorry. Die ja.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 10:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Bedoel je Mentor in het voortgezet onderwijs? Die kom ik namelijk wel tegen, jouw titel niet.
Np. . Dat boek had ik zelf ook al gezien, dus als het volgens jou een aanrader is ga ik hem maar bestellen, denk ik. Dank je!quote:
En leerlingen die het interessant vinden om eens van de kant van de docent te lezenquote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er zijn hier niet alléén maar aanstaande docenten, hoor. Ook docenten die al geruime tijd voor de klas staan.
Wij hadden een docent uit het hippie-tijdperk die met ons buiten wilde gaan wandelen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:29 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Voor brugklassers snap ik dat een beetje les in hoe je je huiswerk en planningen maakt wel handig is, maar daarna? Nah, onzinnig.
Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie.. Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:41 schreef Friek_ het volgende:
Wij hadden een docent uit het hippie-tijdperk die met ons buiten wilde gaan wandelen.
Of ze zeggen volgend jaar gewoon: "Zo, je hebt nog wat ruimte in je taakbelasting. Alsjeblieft, mentoraat!"quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
Ik heb nog geen mentoraat, dat komt over een paar jaar wel als ik wat meer routine heb opgebouwd voor de klas en ik wat verder ben in mijn ontwikkeling.
Ach, het paste ook wel bij de beste man en ik vond het nooit zo'n probleem verder. Maar gaan wandelen met een klas.. ik weet niet, het zal vast niet mijn stijl zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie.. Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.
Ja, waarom niet. Ik geef les in een dorp net buiten de stad waar ik in woon, kunnen ze mij de buurt laten zienquote:Op vrijdag 12 juli 2013 15:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben ook wel eens met mijn klas tijdens een mentoruur gaan wandelen, hoor. En ik ben echt geen hippie.. Maar dan zijn de leerlingen even in de buitenlucht, even werken aan de sfeer in de groep en even gezellig kletsen.
Straffen deed ik ook niet. mentoruur gebruiken als studieondersteuningsuurtje voor leerlingen die hun hw niet doen of die er slecht voor staan wel. ook een mogelijkheid om even een gesprekje te hebben, te helpen met huiswerk (ook van andere vakken) of een planning aan te pakken met ze.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er zijn hier niet alléén maar aanstaande docenten, hoor. Ook docenten die al geruime tijd voor de klas staan.
Een absolute aanrader voor mentoren is het boek "Handboek voor elke mentor" van Ivo Mijland en Maya de Bakker. Vol handige tips en informatie.
Als mentor zorg ik er vooral in eerste instantie voor dat de sfeer in de klas goed is. Dat iedereen zijn plekje in de klas heeft gevonden en dat er vertrouwen onderling is. Maar ook een vertrouwen in jou, als mentor. Interesse tonen in de leerlingen, durven open te stellen naar hen toe, en laten zien dat je er voor hen bent. "You get what you give"'.
Daarnaast een goed contact met ouders. Ik deed nooit mee aan de geplande ouderavonden. Ik liet ze gewoon langskomen als het nodig was. Waarom wachten?
Ik geef mijn eigen mentorleerlingen nooit straf, trouwens. Als ze heibel hadden gemaakt bij een andere docent, praatte ik daar met ze over, om zo tot een oplossing te komen. Dit werkte 9,5 van de 10 keer. Ik ga geen boeman zijn als er elders een probleem is. Ik ben er altijd om ze te helpen. Heeft een collega een probleem met een van mijn leerlingen, dan leid ik naar een oplossing van dat probleem. Maar ik straf de leerling niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |