Zelf heb ik nog niet echt te maken gehad met ouders die op deze manier met de prestaties van hun kind omgaan. Meeste ouders zijn zich er wel goed van bewust dat de leerling zelf de grootste hand heeft in zijn resultaten. Wel krijg ik geregeld emails met de vraag of zoon/dochter nog kans krijgt op een extra her wegens x reden.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
KLB is een goede bron voor topics vandaag
KLB / Werken in het (Nederlandse) onderwijs
Hoeveel zien jullie hier eigenlijk van terug? Dat beschermende van ouders en de labeltjescultuur? Ik 'geloof' echt wel in dingen als adhd en dyslexie, maar tegenwoordig heeft iedereen het en is er altijd wel een excuus waarom er ondermaats gepresteerd wordt. En dan ligt het ook nog eens voornamelijk aan de leraar dat er onvoldoendes worden gehaald, en niet aan het gebrek van inzet van de leerling zelf...
[ afbeelding ]
Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:57 schreef Wizzor het volgende:
[..]
Wel heb ik een keer een "aanvaring" gehad met een ouder wiens kind ik een 1 heb gegeven wegens kopieren van internet. Zoonlief had zo ontzettend zijn best gedaan en had de hele avond eraan gewerkt, en daar wou ie wel het mijne van weten. Daarna de site laten zien waar hij zijn academische engels van af had geplukt en kreeg ik helemaal gelijk. Had daarna niet graag die leerrling willen zijn, die vent was pislink op hem geworden
AAAAAAAAAAAAAAAW FINISSSSSSSSHHHHHH HIMquote:Op dinsdag 2 juli 2013 01:09 schreef mane het volgende:
Volgens mij heb ik er dan gewoon een extra leerling bij.
je gaat dat toch niet bij elke leerling controleren? Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?quote:Op maandag 1 juli 2013 23:34 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje.
Vertel me overigens asjeblieft dat het niet wikipedia was waar het van was gejat...
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!quote:Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?
ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
Een twijfelgeval tussen in lachen uitbarsten en pessimistisch worden?quote:ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.
Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebels _! En bedanktquote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:01 schreef Bleie het volgende:
Wij werken voor bepaalde werkstukken met Ephorus, net zoiets als Magister denk ik. Controleert ook op plagiaat inderdaad.
Ook heel fijn: we gaan langzamerhand steeds meer gebruik maken van Turnitin, waarin je digitaal kan nakijken. Vergelijkbaar met hoe je dat in Word kunt doen, maar je kan er per vak standaardopmerkingen bij zetten die aansluiten bij de eisen waar de opdracht aan moet voldoen of bij fouten die veel gemaakt worden. En daar zit ook een plagiaatcontrole in, twee vliegen in een klap.
En laat maar toch: voor de PhD-plek van Motorbloempje!
Dat is wel vreemd. Bij ons hoeft het dan niet meer op papier ingeleverd te worden. Ik ben sowieso niet meer zo erg van het op papier inleveren. Al die bomen die maar omgekapt moeten worden...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 15:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebels _! En bedankt
Ik heb 't zelfde probleem. Moet er ook weer eens aan gaan werken, geloof ik..quote:Op dinsdag 2 juli 2013 15:54 schreef Bleie het volgende:
Oh, en ik heb serieus weer geoefend op mijn handschrift. Tot ik ging studeren schreef ik namelijk supernetjes, maar toen is het fout gegaan. Nu kan ik het (met de juiste pen) weer keurig leesbaar.
Plagiëren voor een cursus ethiek, de ironie!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
Bizar... dat kost je op den duur ook alleen maar meer geld, als dit op een open avond ter sprake komt. Dan kun je je nieuwe aanmeldingen wel op je buik schrijven.quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Die klasgrootte zou bij ons niet eens passen. Maar hiermee wordt de werkdruk toch ook wel erg hoog?quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Precies! En dat wil ik zelf ook, dat maakt het zo frusterend. Je didactiek moet je ook echt afstemmen op de grote groep en dus kun je bepaalde werkvormen gewoon niet doen. Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat je creatief omgaat met de tijd en ruimte. Dus de leerlingen in groepjes opdelen, sommige groepjes een les zelfstandig laten werken in mediatheek of zoiets dergelijks waardoor je even wat meer tijd hebt voor uitleg aan andere groepjes etc.quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.
Maar je hebt een baan. Zijn er genoeg met 0,1 FTE die met je willen ruilen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.
Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
In de praktijk werkt dat vaak toch anders hoor. Ik ben er niet zo'n fan van om leerlingen naar de mediatheek oid. te sturen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 17:51 schreef mane het volgende:
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.
Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:21 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je nu tussendoor meer tijd hebt om na te kijken e.d. dan wanneer je maar tot 1630 les zou hebben.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:39 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
Ik laat ze in ieder geval elke week minstens 1 examenopgave maken, welke extreem licht meetelt in het SE-cijfer van die periode. Maar, omdat het meetelt, moet het gemaakt worden en zijn leerlingen een stuk gemotiveerder om toch die 0.1 punt op hun cijfer erbij te scoren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:31 schreef merry77 het volgende:
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?
Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.
Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 18:58 schreef kwakz0r het volgende:
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen.
Nee, het was verplicht. Hij zit in Hilversum op school. Ik vind dat je examentraining in je lesprogramma hoort op te nemen, en ik vind het niet nodig om dan de week voor de examens leerlingen gedwongen uren en dagen achter elkaar te laten trainen met examenopgaven.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:22 schreef mane het volgende:
[..]
Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.
Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.
Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |