abonnement Unibet Coolblue
pi_128474875
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
KLB is een goede bron voor topics vandaag :o

KLB / Werken in het (Nederlandse) onderwijs

Hoeveel zien jullie hier eigenlijk van terug? Dat beschermende van ouders en de labeltjescultuur? Ik 'geloof' echt wel in dingen als adhd en dyslexie, maar tegenwoordig heeft iedereen het en is er altijd wel een excuus waarom er ondermaats gepresteerd wordt. En dan ligt het ook nog eens voornamelijk aan de leraar dat er onvoldoendes worden gehaald, en niet aan het gebrek van inzet van de leerling zelf...

[ afbeelding ]
Zelf heb ik nog niet echt te maken gehad met ouders die op deze manier met de prestaties van hun kind omgaan. Meeste ouders zijn zich er wel goed van bewust dat de leerling zelf de grootste hand heeft in zijn resultaten. Wel krijg ik geregeld emails met de vraag of zoon/dochter nog kans krijgt op een extra her wegens x reden.

Wel heb ik een keer een "aanvaring" gehad met een ouder wiens kind ik een 1 heb gegeven wegens kopieren van internet. Zoonlief had zo ontzettend zijn best gedaan en had de hele avond eraan gewerkt, en daar wou ie wel het mijne van weten. Daarna de site laten zien waar hij zijn academische engels van af had geplukt en kreeg ik helemaal gelijk. Had daarna niet graag die leerrling willen zijn, die vent was pislink op hem geworden :D
pi_128483808
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:57 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Wel heb ik een keer een "aanvaring" gehad met een ouder wiens kind ik een 1 heb gegeven wegens kopieren van internet. Zoonlief had zo ontzettend zijn best gedaan en had de hele avond eraan gewerkt, en daar wou ie wel het mijne van weten. Daarna de site laten zien waar hij zijn academische engels van af had geplukt en kreeg ik helemaal gelijk. Had daarna niet graag die leerrling willen zijn, die vent was pislink op hem geworden :D
Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje. :7

Vertel me overigens asjeblieft dat het niet wikipedia was waar het van was gejat... :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 1 juli 2013 @ 23:40:10 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128484129
Als ik merk dat een leerling van Internet af heeft geplukt, schrijf ik altijd even de site er onder.

Of dit:
> "Heb je het helemaal zelf geschreven?
< "Jazeker!"
> "Leg me dan eens even uit wat 'idiosyncratisch' is. Dat heb je hier namelijk geschreven"
< "Uhhhh..." :o
.
  maandag 1 juli 2013 @ 23:55:44 #104
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_128484933
wie biedt aan bram een keertje mee te laten lopen tijdens een normale werkdag? hebben we geloof ik allemaal belang bij
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_128486990
Volgens mij heb ik er dan gewoon een extra leerling bij.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128487050
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:09 schreef mane het volgende:
Volgens mij heb ik er dan gewoon een extra leerling bij.
AAAAAAAAAAAAAAAW FINISSSSSSSSHHHHHH HIM
pi_128488302
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:34 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Docenten-kunnen-ook-Google-gebruiken.txt, dit stukje. :7

Vertel me overigens asjeblieft dat het niet wikipedia was waar het van was gejat... :+
je gaat dat toch niet bij elke leerling controleren? Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?
There are only 151 Pokémon.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 08:07:28 #108
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_128488546
Werken jullie op school met Magister?
Wanneer een leerling daar een opdracht inlevert kan ik daar automatische plagiaat-controle opgooien .. ideaal!
Wat je vindt, ...
pi_128494003
Wij werken voor bepaalde werkstukken met Ephorus, net zoiets als Magister denk ik. Controleert ook op plagiaat inderdaad.

Ook heel fijn: we gaan langzamerhand steeds meer gebruik maken van Turnitin, waarin je digitaal kan nakijken. Vergelijkbaar met hoe je dat in Word kunt doen, maar je kan er per vak standaardopmerkingen bij zetten die aansluiten bij de eisen waar de opdracht aan moet voldoen of bij fouten die veel gemaakt worden. En daar zit ook een plagiaatcontrole in, twee vliegen in een klap.

En laat maar toch: *O* *O* voor de PhD-plek van Motorbloempje!
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:17:34 #110
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494551
quote:
Alleen als je sterk vermoeden hebt dat het niet helemaal klopt toch?
Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:24:28 #111
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_128494784
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.

Verder gaat bij ons ook alle papers door een plagiaat-controle...
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:35:05 #112
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128495155
quote:
ik had een student waar de links naar wikipedia nog niet waren weggehaald in de text. Dat was de makkelijkste plagiaatcontrole ooit.
Een twijfelgeval tussen in lachen uitbarsten en pessimistisch worden? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:19:23 #113
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128501047
Een interessant filmpje voor elke (toekomstige) leraar:
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128501151
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:01 schreef Bleie het volgende:
Wij werken voor bepaalde werkstukken met Ephorus, net zoiets als Magister denk ik. Controleert ook op plagiaat inderdaad.

Ook heel fijn: we gaan langzamerhand steeds meer gebruik maken van Turnitin, waarin je digitaal kan nakijken. Vergelijkbaar met hoe je dat in Word kunt doen, maar je kan er per vak standaardopmerkingen bij zetten die aansluiten bij de eisen waar de opdracht aan moet voldoen of bij fouten die veel gemaakt worden. En daar zit ook een plagiaatcontrole in, twee vliegen in een klap.

En laat maar toch: *O* *O* voor de PhD-plek van Motorbloempje!
Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebels ;( :')_! En bedankt ;)
Ja doei.
pi_128502335
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, leuk, dat Turnitin. Dat gebruiken ze hier ook. Maar alsnog gewoon OOK papier in moeten leveren en vervolgens dat papier terugkrijgen met onleesbare kriebels ;( :')_! En bedankt ;)
Dat is wel vreemd. Bij ons hoeft het dan niet meer op papier ingeleverd te worden. Ik ben sowieso niet meer zo erg van het op papier inleveren. Al die bomen die maar omgekapt moeten worden...

Oh, en ik heb serieus weer geoefend op mijn handschrift. Tot ik ging studeren schreef ik namelijk supernetjes, maar toen is het fout gegaan. Nu kan ik het (met de juiste pen) weer keurig leesbaar.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 19:57:49 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128510372
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:54 schreef Bleie het volgende:
Oh, en ik heb serieus weer geoefend op mijn handschrift. Tot ik ging studeren schreef ik namelijk supernetjes, maar toen is het fout gegaan. Nu kan ik het (met de juiste pen) weer keurig leesbaar.
Ik heb 't zelfde probleem. Moet er ook weer eens aan gaan werken, geloof ik..
.
pi_128510496
Mijn handschrift is altijd een veredelde vorm van hieroglyfenschrift geweest.... Opstellen op de basisschool waren ook altijd een hel. Nou ja, je kreeg dan een cijfer voor zowel je opstel als voor je netheid van schrift. :')_!

Standaard 9/5, 8/6, 9/4 :') met steevast het commentaar "Je begon zo mooi....." maar het kost me echt zķveel moeite om netjes te schrijven, ik kon het gewoon echt alleen als ik als een soort van kleuter met de tong naar buiten en knijpende ogen en verkrampte vingers schreef. Inmiddels is het wel iets beter, omdat los schrijven me beter afgaat dan aan elkaar schrijven... maar ach... :')_!
Ja doei.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 20:06:14 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128510699
Komt denk ik door het vele computergebruik, daardoor ben ik niet meer gewend om snel en netjes (lees: leesbaar) te schrijven. Als ik nu soms mijn - snel geschreven - aantekeningen moet teruglezen... :o
.
pi_128512896
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op mijn universiteit was er een student die voor een eerstejaars vak (geschiedenis en ethiek) wel een erg mooie Engelse volzin gebruikte volgens de docent naar aanleiding waarvan er maar eens even werd gegoogled. Busted!
Plagiëren voor een cursus ethiek, de ironie!
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:47:29 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128542275
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
.
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:52:37 #121
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_128542516
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Bizar... dat kost je op den duur ook alleen maar meer geld, als dit op een open avond ter sprake komt. Dan kun je je nieuwe aanmeldingen wel op je buik schrijven.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:19:22 #122
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128543681
Dat had ik ook al fijntjes opgemerkt, maar ja..
.
pi_128543885
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Die klasgrootte zou bij ons niet eens passen. Maar hiermee wordt de werkdruk toch ook wel erg hoog?
pi_128543929
Zit je dan gewoon niet met onvoldoende ruimte in de lokalen ofzo? 34-35 is enorm. :{
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:26:34 #125
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128544056
Dan moet je kinderen onder het bord duwen en tussen de gordijnen op de vensterbank. Je moet dan wel uit heel goed onderwijshout gesneden zijn wil je dat in banen gaan leiden. Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.

We zullen zien...
.
pi_128544170
Pff, dat is wel heel groot zeg. Wij beginnen het studiejaar met klassen van ca. 30, dat vind ik al amper te doen. Gelukkig vallen er bij ons altijd een hoop af gedurende het jaar, maar op het vo heb je dat natuurlijk een stuk minder.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:32:40 #127
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128544327
Bij ons proberen ze dat te voorkomen door mensen een extra uur vrijwillig te laten geven in hun taakruimte. Maar dan nog kan het zo uitpakken dat er toch klassen van 33 bij zijn. Klassen van 31 en 32 komen er sowieso in 4 en 5 havo en 5 vwo.

Als de taakurentruc niet gelukt was zouden we echter klassen van 36 Tot 38 krijgen en dat wilde niemand, ook ivm afstotende werking voor nieuwe leerlingen.

In de onderbouw en de derde en vierde vwo zijn er wel kleinere klassen. En weer zin bij Engels en Nederlands natuurlijk automatisch de klos.

Ook zijn sommige vakken "vol" niemand kan er met bij bij m&o, als ze bijvoorbeeld van profiel of vakken willen wisselen.

PFffff
Kwak
pi_128545343
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.
Precies! En dat wil ik zelf ook, dat maakt het zo frusterend. Je didactiek moet je ook echt afstemmen op de grote groep en dus kun je bepaalde werkvormen gewoon niet doen. Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat je creatief omgaat met de tijd en ruimte. Dus de leerlingen in groepjes opdelen, sommige groepjes een les zelfstandig laten werken in mediatheek of zoiets dergelijks waardoor je even wat meer tijd hebt voor uitleg aan andere groepjes etc.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 3 juli 2013 @ 17:09:08 #129
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128545968
Maar dan nog kun je nooit de leerlingen de aandacht geven die ze verdienen. "Zelfstandig werken in de mediatheek" klinkt op papier heel mooi natuurlijk, maar de praktijk zal anders zijn ;)
.
pi_128547914
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128574492
Pfoe, standaard klassen van 34, vind het nogal wat. Behalve klassenmanagement krijg je natuurlijk ook een berg extra nakijkwerk. Grootste klas waar ik mee heb gewerkt was 31, dat vond ik al eigenlijk te veel.
pi_128580282
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:16:01 #133
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128581868
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
Maar je hebt een baan. Zijn er genoeg met 0,1 FTE die met je willen ruilen.
Dit, dus.
pi_128584439
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juli 2013 17:51 schreef mane het volgende:
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
In de praktijk werkt dat vaak toch anders hoor. Ik ben er niet zo'n fan van om leerlingen naar de mediatheek oid. te sturen.
pi_128584695
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
There are only 151 Pokémon.
pi_128585061
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:21 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
pi_128587685
Dat is HEEL VEEL. Ik heb vorig jaar klassen van 32 gehad en 1 van 33.
Dat was echt de max. Je hebt geen ruimte, geen tafels meer. Geen practicum spullen.
Daarom is de klassendeler dit jaar teruggezet naar 30. Dat was een stuk fijner.

34 is echt onwerkbaar.

Heb zelf wat invloed kunnen uitoefenen op de sectiespiegel en het voorstel dat naar de schoolleiding gaat bevat de klassen die ik wil hebben. (en ook altijd een paar wat mindere maar dat hoort erbij).
Teamleider zal mijn verzoek voor 5H in elk geval verdedigen. Dat is voor mij de belangrijkste om te doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_128587764
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?

Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.

Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_128588163
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:29 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
pi_128588499
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:39 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je nu tussendoor meer tijd hebt om na te kijken e.d. dan wanneer je maar tot 1630 les zou hebben.
pi_128588763
Dat wel, maar ik zie liever mijn kinderen.
pi_128613056
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:31 schreef merry77 het volgende:
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?

Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.

Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
Ik laat ze in ieder geval elke week minstens 1 examenopgave maken, welke extreem licht meetelt in het SE-cijfer van die periode. Maar, omdat het meetelt, moet het gemaakt worden en zijn leerlingen een stuk gemotiveerder om toch die 0.1 punt op hun cijfer erbij te scoren.
Hier hoort ook bij dat de opgave is nagekeken door een klasgenoot mbv het antwoordmodel.

Verder bestaat de helft van mijn toetsvragen uit langere lappen tekst. Tekstverklaren is vervelend voor veel Havo-leerlingen, maar ook hier weer de trucjes van vragen leren lezen aanleren.
(De andere helft van de toets bestaat dan weer uit vragen die juist zo kort mogelijk gesteld zijn: Een lichtstraal valt in op dit prisma, bereken en teken op de uitwerkbijlage het verdere verloop)

En dan natuurlijk het echte examentrainen: Telkens een selectie aan opgaven pakken die elk jaar terugkomen en precies hetzelfde achterliggende idee hebben. Examens zijn zeer voorspelbaar gelukkig, en leerlingen trainen op signaalwoorden werkt ook perfect.

Afgelopen jaar helaas geen examenklassen gehad, maar binnen eigen bedrijf waarin ik eigenlijk op dezelfde manier als in de klas trainde afgelopen jaar hadden alle natuurkundeleerlingen een CE-cijfer boven de 7.
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_128613117
Het zijn net aapjes die een kunstje wordt geleerd.
pi_128626321
Inderdaad. Als je erover nadenkt zijn examentrainingen ontzettend triest. Beter leer je gewoon wat er echt toe doet ipv truckjes leren om een toets zo goed mogelijk te maken.
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 18:58:48 #145
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128630428
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen. bij ons op school ook twee dagen en op vrijwillige basis in t weekend daarvoor van Lyceo.

Ik vind t erg jammer, je wordt als examendocent steeds meer geacht de aapjes een kunstje te leren. komt ook door de manier waarop geexamineerd wordt. het cito maakt het examen ook een opgave in kunstjes doen. helaas.

ik heb het anders aangepakt dan mijn collega dit jaar, die heeft ze heel veel examens laten maken. ik heb meer "gemest" met ook andere teksten en activiteiten met teksten dan alleen examens. onze resultaten waren gelijk, dus volgend jaar doe ik het weer zo....
Kwak
pi_128630510
Oplossing: schaf het CE af.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 23:47:01 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128673264
Het werkt prima in België, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook automatisch goed zou werken in Nederland (andere cultuur bij de scholen, andere mentaliteit) maar het kan dus wel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128748823
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 18:58 schreef kwakz0r het volgende:
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen.

Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.

Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.

Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128749436
Ik ben - zeker in het voortgezet en hoger onderwijs - ook helemaal niet tegen toetsen, maar ik ben wel tegen het idee dat toetsen een doel op zich is. Dat is ook een instelling van veel studenten waar ik een hekel aan heb: als het niet in de toets voorkomt, willen ze het niet horen. Als je daaraan toegeeft, worden je colleges al snel niet meer dan een soort veredelde toetstraining.

Ik denk dat het best oké is om naast het gewone programma examentraining aan te bieden. Ik heb indertijd ook thuis zitten oefenen met examenbundels, maar niet in het gewone programma. Het doel van een docent m.i. kennisoverdracht zijn. Dat je vervolgens test of ze die kennis ook inderdaad hebben, is natuurlijk prima.

Maar zeker de cito-toetsen in het basisonderwijs lijken wel echt een doel op zich te zijn geworden, terwijl ze ooit bedacht zijn (meen ik) als neutraal meetinstrument. Die zou van mij ook echt zonder meer afgeschaft mogen worden. Ik vertrouw liever op het oordeel van docenten die mijn kind acht jaar lang begeleid hebben. (Waarbij ik dan weer wel moet aantekenen dat het voor mijzelf indertijd maar goed was dat ik een cito-score had. Mijn docent (die niet erg goed was) had me een havo-advies gegeven, op basis van mijn cito ben ik toegelaten op het gymnasium, dat ik in 6 jaar heb afgerond, dus dat havo-advies klopte niet helemaal).
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:18:52 #150
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128770278
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 09:22 schreef mane het volgende:

[..]

Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.

Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.

Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
Nee, het was verplicht. Hij zit in Hilversum op school. Ik vind dat je examentraining in je lesprogramma hoort op te nemen, en ik vind het niet nodig om dan de week voor de examens leerlingen gedwongen uren en dagen achter elkaar te laten trainen met examenopgaven.

Die bronnen training die je noemt is toch prima ook binnen de lessen in te passen? Waarom zo,'n stoomweek? Volgens mij verhoogt dat ook de druk rondom de examens. Het versterkt het idee dat je blijkbaar niet kat bent voor de examens na vijf of zes jaar lessen volgen. Nog ja, ik ben er gewoon geen fan van.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')