Als de term bevoegd goed is gedefiniëerd en niet kan worden opgerekt.quote:Er gaan steeds meer stemmen op dat ouders recht hebben op gegevens over het aantal bevoegd gegeven lessen per school. Reken maar dat er dan wel geinvesteerd wordt in de salarissen, met LC trek je meer hogeropgeleiden dan met LB en met LD helemaal.
Ik denk het ook. Anderzijds, zolang het systeem niet veiliger wordt gemaakt zou ook bij een herkansing niet gegarandeerd kunnen worden dat er geen fraude is gepleegd. Gelukkig gaat het maar om een middelbaar diploma.quote:Op zondag 23 juni 2013 18:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat Dekker heus niet zo naief is, maar dat het gewoon te veel heisa -en kritiek op hem- met zich mee zou brengen om alle leerlingen in NL alle examens opnieuw te laten doen.
Dat lijkt mij beter. Logistiek gezien zal het waarschijnlijk een flinke klus zijn maar het moet toch mogelijk zijn om in enkele uren tijd 100 tot een paar honderd kopieën te maken? Desnoods met meerdere printers en meerdere mensen. Dan moet je wel weer opletten dat het netwerk goed beveiligd is. Zelfs als het leerlingen lukt om aan het examen te geraken dan nog zou de voorbereidingstijd in ieder geval kort zijn waardoor het frauderen maar beperkt loont.quote:Hoorde van Italianen dat het daar digitaal gaat. Iets met een (digi)sleutel waarvan de scholen de helft al hebben en de andere helft maakt het ministerie op de ochtend van het betreffende examen bekend.
Natuurlijk, maar daar gaan we zeer waarschijnlijk niks meer over horen.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het zou wel heel erg stekr zijn als dit niet eerder is gebeurd. Er hoeft maar 1 school te zijn die de examens niet goed beveiligt en er wordt gefraudeerd.
Een broer van een vriend Broodje aap.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:08 schreef spacer730 het volgende:
Ik vind het wel grappig dat mensen denken dat dit jaar voor het eerst examens zijn gestolen en er dus gefraudeerd is. Een vriend van mij heeft namelijk een broer die een aantal jaar geleden met zijn hele klas een examen kocht waar niks van gemerkt is. Dit soort fraudes doen zich denk ik dus ook al jaren voor. De reden dat er pas dit jaar iemand betrapt is, heeft denk ik vooral te maken met de anonieme klokkenluider uit Rotterdam die het frans examen op internet heeft gezet. De beruchte school is er toen immers zogenaamd pas achter gekomen dat er iets niet deugde met de pakketjes...
Dit vind ik dus grappigquote:Op maandag 24 juni 2013 15:48 schreef Groentespecialist het volgende:
[..]
Een broer van een vriend Broodje aap.
Ik zeg niet dat er niet eerder gefraudeerd of gestolen is, maar dit sterke verhaal ook echt weerquote:
ik ben bang dat ik volgend jaar met promotie op zak en eerstegraads bevoegdheid, en met 80% van mijn uren in de bovenbouw, gewoon voorlopig in LB blijf hangen. LC en LD zijn bij ons al conform de functiemix verdeeld, voornamelijk op basis van wie er al lang op school werkten heb ik wel eens het idee...quote:Op zondag 23 juni 2013 10:30 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hoop dat velen van jullie de LC/LD al binnen hadden: http://www.beteronderwijs(...)uwe-lcld-benoemingen
quote:Op maandag 24 juni 2013 22:28 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben bang dat ik volgend jaar met promotie op zak en eerstegraads bevoegdheid, en met 80% van mijn uren in de bovenbouw, gewoon voorlopig in LB blijf hangen. LC en LD zijn bij ons al conform de functiemix verdeeld, voornamelijk op basis van wie er al lang op school werkten heb ik wel eens het idee...
en idd, hier ook het verhaal "te weinig geld voor voldoende formatie, en helemaal niet voor hogere schalen" maar goed, ik kreeg ook meer uren aangeboden vorig jaar terwijl er net was aangekondigd dat helemaal niemand uitbreiding kon krijgen, dus wie weet!
bronquote:Scholieren moeten tussentoets maken in onderbouw
Leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs moeten voortaan verplicht een landelijke toets gaan maken om te laten zien hoe ze ervoor staan. De zogeheten diagnostische toets wordt vanaf schooljaar 2015/2016 afgenomen voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.
Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs heeft het wetsvoorstel over de tussentoets voor de middelbare school naar de Tweede Kamer gestuurd. "Leerlingen, ouders en docenten zien met deze toets of een leerling op koers ligt richting het examen", stelt Dekker. Met de uitkomsten kunnen leerlingen beter worden geholpen of meer worden uitgedaagd op school, hoopt de staatssecretaris.
Scholierenorganisatie Laks laat aan RTL Nieuws weten pertinent tegen een tussentijdse toets te zijn. "School wordt zo nog meer een toetsfabriek, het moet een instrument zijn om te zien hoe scholieren koers zetten naar hun examen, maar daar hebben we toch proefwerken en schriftelijke overhoringen voor?" Een landelijke regeling heeft volgens Laks helemaal geen nut en moet het aan de scholen worden overgelaten.
Omdat de toets diagnostisch is, telt deze niet mee op het rapport. Leerlingen in het tweede jaar van het vmbo en het derde jaar van de havo en het vwo krijgen de tussentoets. Deze zal digitaal worden afgenomen en zich aanpassen aan de leerling. Als een scholier veel fout doet, worden de vragen makkelijker of wordt er doorgevraagd. Wie de toets zonder problemen maakt, krijgt moeilijkere vragen voorgeschoteld.
Het wetsvoorstel over de toets zal op z'n vroegst pas na de zomer worden besproken.
dat wisten we toch al? onderdeel van het verplichte LVS voor Engels, Wiskunde en Nederlands, af te sluiten met een diagnostische tussentoets? Ik word er overigens ook niet goed van...quote:Op dinsdag 25 juni 2013 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
bron
Gelukkig maar, we hadden namelijk nog geen toetsen genoeg.
Hieronder een link naar de tussendoelen die getoets gaan worden, in concept. Er vinden al scholingen plaats omtrent de kernvakkenregeling, maar ik weet niet of er al getest is met de diagnostische toetsen. een LVS wordt sowieso verplicht voor de kernvakken. en raad eens wie zowel de grootste aanbieder is van volgtoetsen, als overheidswege de aanbieder van de diagnostische toets? juist, de vrienden van het cito... die kunnen weer flink gaan verdienen dus!quote:Op dinsdag 25 juni 2013 18:22 schreef Omentuva het volgende:
Heeft er überhaupt al een proef met zo'n diagnostische afsluittoets plaatsgevonden of is dit het zoveelste voorbeeld van 'gooi het er maar bij en we zien over een paar jaar wel wat het effect is' ?
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik argumenteer graag scherp, en bovenstaande is toch een beeld wat ik bij collega's ook iets teveel zie. Je zit zelf aan het roer van je eigen carrière. Als je méér of anders wil, dan hoef je alleen maar te solliciteren op een andere school en zorgen dat je aangenomen wordt met een aantal afspraken over jouw wensen en/of voorwaarden.quote:Op maandag 24 juni 2013 22:28 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben bang dat ik volgend jaar met promotie op zak en eerstegraads bevoegdheid, en met 80% van mijn uren in de bovenbouw, gewoon voorlopig in LB blijf hangen. LC en LD zijn bij ons al conform de functiemix verdeeld, voornamelijk op basis van wie er al lang op school werkten heb ik wel eens het idee...
en idd, hier ook het verhaal "te weinig geld voor voldoende formatie, en helemaal niet voor hogere schalen" maar goed, ik kreeg ook meer uren aangeboden vorig jaar terwijl er net was aangekondigd dat helemaal niemand uitbreiding kon krijgen, dus wie weet!
prima, maar voor mij is er meer dan beloning dat telt in het werkplezier. Ik ben net een beetje gewend op deze school, ken de kinderen, heb een plekje veroverd, voel me er prettig en heb leuke collega's. dan ga ik niet alles opzij gooien voor meer geld, om vervolgens weer als nieuweling in een school rond te lopen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:11 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik argumenteer graag scherp, en bovenstaande is toch een beeld wat ik bij collega's ook iets teveel zie. Je zit zelf aan het roer van je eigen carrière. Als je méér of anders wil, dan hoef je alleen maar te solliciteren op een andere school en zorgen dat je aangenomen wordt met een aantal afspraken over jouw wensen of voorwaarden.
Wat ik vooral niet begrijp is dat dit op het bord van de middelbare school wordt gelegd terwijl het de taak is van de lage school om de kinderen te leren rekenen. De middelbare school komt zo minder toe aan taken die de middelbare school heeft (wiskunde?) waardoor de middelbare school weer meer op het bord van de universiteit en de HBO- en MBO-scholen legt.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
bron
Gelukkig maar, we hadden namelijk nog geen toetsen genoeg.
Dat bestaat: de Cito-toets. Over het algemeen is het niveau aan het eind van de basisschool (de lagere school bestaat al sinds 1985 niet meer) volgens mij heel behoorlijk. Het probleem is vaak dat er op het voortgezet veel prioriteit aan andere zaken wordt gegeven, wat begrijpelijk is, waardoor basisvaardigheden in het gedrang komen. Dat geldt in elk geval voor werkwoordspelling. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen aan de het eind van de basisschool de werkwoordspelling beter beheersen dan aan het eind van de havo of het vwo. De gedachte lijkt een beetje te zijn 'dat kunnen ze', dus daar hoeven we niets meer aan te doen. Maar dat is niet waar, spelling is iets wat je moet onderhouden. Dat lijkt me voor rekenen ook te gelden.quote:Op woensdag 26 juni 2013 01:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet begrijp is dat dit op het bord van de middelbare school wordt gelegd terwijl het de taak is van de lage school om de kinderen te leren rekenen. De middelbare school komt zo minder toe aan taken die de middelbare school heeft (wiskunde?) waardoor de middelbare school weer meer op het bord van de universiteit en de HBO- en MBO-scholen legt.
Waarom niet in groep 8 een rekentoets (gewoon een normale 'ouderwetse' toets waarbij je met de standaard algoritmes moet werken) verplichten? Het lijkt me een prima zaak als middelbare scholen een eigen toelatingsexamen mogen gebruiken, het zou een prima pressiemiddel zijn voor de lage scholen om een minimaal niveau voor taal en rekenen te halen, bijv. door betere methodes te gebruiken, meer uren voor rekenen en taal in te roosteren (hopelijk niet ten koste van andere nuttige vakken maar ten koste van spielerei) en didactische knelpunten op te lossen.
De geruchtenmachine van de moderne tijd (Twitter, dus) suggereert dat de toets nog niet eens bestaat. Indien dat klopt... Tien tegen één dat ze er een toets in gooien die hooguit eenmalig getest is...quote:Op dinsdag 25 juni 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Hieronder een link naar de tussendoelen die getoets gaan worden, in concept. Er vinden al scholingen plaats omtrent de kernvakkenregeling, maar ik weet niet of er al getest is met de diagnostische toetsen.
Het idee is nu dat alle vaardigheden getest worden op de computer, waarbij tracking plaatsvindt -op basis van goede en doe antwoorden wist de toets moeilijker of makkelijker, waarbij alles door het cito wordt nagekeken. Dus ook schrijven en spreken! Dat zit nu niet in de cito toetsen. En idd. De meeste scholen werken al met cito toetsen in de onderbouw (die moet je wel kopen, de d-toets is voor de overheid). Kinderen worden dus verplicht getoetst aan het einde van de basisschool, in de brugklas, de tweede klas en een diagnostische tussentoets over de bepaalde tussendoelen aan het einde van de onderbouw. Ik vind het bespottelijk.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:25 schreef Naamah het volgende:
Maar wacht even ... die tussentoetsen zijn er toch al? Laatste weken zijn er door de onderbouwklassen allemaal landelijke toetsen gemaakt voor het CITO-volgsysteem (leesvaardigheid, woordenschat, taalverzorging, Engels 2x en rekenen/wiskunde 2x).
Moet er dan nog weer een andere toets komen of gaat het om deze toetsen maar dan verplicht/landelijk (als dat het nog niet is).
Dat klopt, maar die zijn vrijblijvend. Wij hebben ze ook gehad. Ik ben nog niet volledig overtuigd van het nut, trouwens. Vooral omdat het, als ik naar mijn eigen leerlingen kijk, mij niets vertelt dat ik nog niet wist.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:25 schreef Naamah het volgende:
Maar wacht even ... die tussentoetsen zijn er toch al? Laatste weken zijn er door de onderbouwklassen allemaal landelijke toetsen gemaakt voor het CITO-volgsysteem (leesvaardigheid, woordenschat, taalverzorging, Engels 2x en rekenen/wiskunde 2x).
Ik heb van de laatste jaren wat edities bekeken. Daar werd nauwelijks de rekenvaardigheid getoetst. Zeker niet op het niveau wat de kinderen op die leeftijd behoren te beheersen (lees: vroeger beheersten). Die sommetjes kan je allemaal uit je hoofd uitrekenen, je hoeft er niet de traditionele algoritmes voor te gebruiken. Als je fatsoenlijk wil toetsen of dat leerlingen voldoende het rekenen beheersen om te voorkomen dat het probleem wordt doorgeschoven naar het middelbare onderwijs dan zal je lastigere kale sommen moeten maken. Niet 5*12 maar 24*2345 , niet 125/5 maar 2343/8 etc.quote:
Mijn ervaring is dat het afhangt van het aantal jaren en het aantal uren per jaar dat je met iets hebt geoefend, als je er voldoende actief mee bezig bent geweest voor een voldoende lange tijd dan verleer je het niet echt, dan is de retentie zeer groot. Als je daarentegen nooit echt goed ermee bezig bent geweest of een onvoldoende aantal jaren ermee bezig bent geweest dan is de retentie veel lager. Belangrijker dan mijn ervaring: de wetenschappelijke theorie over hoe het geheugen werkt geeft aan dat het zo werkt. Voor het rekenen zou het zeker helpen als de kinderen veel meer kale sommen maken, daarmee zou de oefentijd sterk toenemen, door slechts dat ene algoritme te gebruiken per rekenkundige handeling zou de efficiëntie van het oefenen sterk toenemen. Ik stel hiermee niet dat je niet eens wat uitstapjes mag maken in het rekenonderwijs maar het moeten uitstapjes zijn, de kern moet worden gevormd door het maken van kale sommen.quote:Over het algemeen is het niveau aan het eind van de basisschool (de lagere school bestaat al sinds 1985 niet meer) volgens mij heel behoorlijk. Het probleem is vaak dat er op het voortgezet veel prioriteit aan andere zaken wordt gegeven, wat begrijpelijk is, waardoor basisvaardigheden in het gedrang komen.
Akkoord maar die lage retentie roept bij mij de vraag op of dat ze op de lage school voldoende intensief hiermee hebben geoefend voor een voldoende lange periode.quote:Dat geldt in elk geval voor werkwoordspelling. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen aan de het eind van de basisschool de werkwoordspelling beter beheersen dan aan het eind van de havo of het vwo.
Ik ben het hier principiëel mee eens maar ik constateer dat de huidige CITO-toets niet volstaat en dat het daarom goed zou zijn om ofwel de CITO-toets te vervangen door iets anders (daar gaat mijn voorkeur naar uit!) ofwel aanvullende toetsen te gebruiken die beter de reken- en taalvaardigheid toetsen. Op de middelbare school lijkt het mij zeker niet aan te raden om nog meer toetsen te gebruiken. Dat teaching to the test moeten we niet willen.quote:Meer toetsen lijkt mij om heel andere redenen niet wenselijk.
Ik zal je een voorbeeldje geven van zo'n toets waar je verplicht een voldoende voor moet halen. De rekentoets bij je eindexamen, ook al is dat (nu) uiteindelijk pas in 2015. Hiermee ontneem je een groep leerlingen gewoon de kans op een diploma.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien zou het interessant zijn om voor bepaalde toetsen een voldoende te eisen, ook al telt de uitslag van zo'n toets voor bijv. 10% mee voor het eindcijfer.
Het laatste maar dit moet op de lage school al gebeuren.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
Wat wil je doen als ze die verplichte voldoende niet halen? Van school af schoppen? Of net zo vaak laten herkansen tot ze uiteindelijk toch net een 5,5 hebben gehaald?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat ik graag zou willen is dat deficiënties die op een lager niveau zijn veroorzaakt niet op het bordje van het hogere niveau worden geschoven, ik zou dus graag willen dat het niveau top-down wordt bepaald in plaats van bottom-up zoals nu te veel gebeurt. De universiteit beslist wat VWO-gediplomeerden en mensen met een HBO-P moeten beheersen (en toetst dat desgewenst). Idem voor het HBO, het MBO, het VWO, het HAVO en het VMBO. In het geval van het VMBO en het MBO zou dan de uiterste consequentie moeten zijn dat het MBO/VMBO weigert een leerling aan te nemen en dat het VMBO/de lage school door de overheid verplicht wordt om die leerlingen een jaar langer les te geven.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
^^quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:30 schreef Janneke141 het volgende:
Dus als Pietje zijn VWO-diploma netjes heeft gehaald, maar niet kan voldoen aan een of andere test van de universiteit van zijn keuze, dan moet het VWO hem terugnemen terwijl hij al een diploma heeft?
Als het voor niveau 1 van het MBO is wel, ja. In het geval van hogere niveaus worden ze niet aangenomen door die onderwijsinstelling en kunnen ze op een lager niveau terecht. Vind jij het goed werken dat nu de middelbare school de kinderen nog moet leren hoe ze moeten rekenen en spellen? Vind jij het goed werken dat de universiteiten stof moeten behandelen die op de middelbare school had moeten worden behandeld? Dat de hele tijd doorschuiven van falen op lagere niveaus naar hogere niveaus schiet toch ook niet op?quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:30 schreef Janneke141 het volgende:
Dus als Pietje zijn VMBO-diploma netjes heeft gehaald, maar niet kan voldoen aan een of andere test van het ROC van zijn keuze, dan moet het VMBO hem terugnemen terwijl hij al een diploma heeft?
Hoeveel procent van hen is niet in staat om het te leren door jarenlang intensief te oefenen? Is dyslexie een excuus om niet te oefenen?quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:00 schreef Wizzor het volgende:
Zie het al voor me, mijn dyslecten iedere week een door hun geschreven stuk met rode gloed teruggeven waarvan hun oortjes hangend en in dezelfde kleur weer terug naar huis gaan.
quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het voor niveau 1 van het MBO is wel, ja. Vind jij het goed werken dat nu de middelbare school de kinderen nog moet leren hoe ze moeten rekenen en spellen? Vind jij het goed werken dat de universiteiten stof moeten behandelen die op de middelbare school had moeten worden behandeld? Dat de hele tijd doorschuiven van falen op lagere niveaus naar hoger niveaus schiet toch ook niet op?
Ja, er zijn teveel dyslexieverklaringen, ben ik met je eens, maar om met dit soort excessen aan te komen zetten is wel weer erg makkelijk is het niet? Ik weet niet wat voor vak je les geeft, maar pols eens in een andere sectie hoe het zit met de meningen over dyslexie. Meeste docenten vinden het ook de spuigaten uitlopen. Neemt niet weg dat ik te maken heb met een zeer niet-talig zooitje leerlingen. Het zijn mbo-techneutjes die hun handjes willen laten wapperen. Om niveau 4 te halen zullen ze daar inderdaad een voldoende voor moeten scoren, ook qua spelling en grammatica waarin ik als behoorlijk onverbiddelijk wordt gekenmerkt door die hen. Daar zullen ze inderdaad hun strepen moeten verdienen. En nog over of dyslexie een excuus is om niet te oefenen lijkt mij een nogal overbodige opmerking.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoeveel procent van hen is niet in staat om het te leren door jarenlang intensief te oefenen? Is dyslexie een excuus om niet te oefenen?
http://www.beteronderwijs(...)dyslexieverklaringen
http://www.beteronderwijs(...)leerling-als-melkkoe
"1 Leerling is dyslectisch voor de Engelse taal, Nederlands was qua cijferlijst een 7,8, Duits een 6,2 volgens het rapport was die persoon alleen dyslectisch voor de Engelse taal, serieus.
10 Leerlingen zijn dyslectisch maar hebben de intakeformulieren foutloos ingevuld (in 10 minuten 8 vragen op 5 x A4's)"
http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/dyslexie-nie
Vanzelfsprekend zijn er kinderen die echt dyslexie hebben maar zelfs de meeste kinderen die echt dyslexie hebben kunnen zich uitendelijk wel redden met taal. Nederlands tweede astronaut is een bekend voorbeeld, ten gevolge van dyslexie had hij een jaar langer over het VWO gedaan.
quote:Op donderdag 27 juni 2013 08:52 schreef lemonlime het volgende:
Brammetje geeft geen les, dat is het probleem. Hij beoordeelt het volledige onderwijssysteem vanuit zijn eigen ervaring als bovengemiddelde leerling en student. Dan zie je minder bedeelde leerlingen inderdaad alleen maar als een lastig zooitje dat beter zijn best moet doen en jou vooral niet in de weg moet staan bij jouw persoonlijke academische ontwikkeling.
Om er maar een cliché in te gooien...quote:
Er is altijd een uitzondering op de regel, en ik zet in op dat er minimaal twee klassen met schrijfopdrachten tussen dat nakijkwerk zitten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:31 schreef Sloggi het volgende:
Blijkbaar niet meer, want van Engelsdocenten met veel nakijkwerk heb ik nog nooit gehoord.
Alles is relatief natuurlijk. Ik mocht vorige week 110 geschiedenisproefwerken nakijken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:39 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Er is altijd een uitzondering op de regel, en ik zet in op dat er minimaal twee klassen met schrijfopdrachten tussen dat nakijkwerk zitten.
Ik heb voorlopig even helemaal geen nakijkwerkquote:Op vrijdag 28 juni 2013 19:04 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Alles is relatief natuurlijk. Ik mocht vorige week 110 geschiedenisproefwerken nakijken.
Kijk mij een grote e-penis hebben.
Zie je wel, luizenbaantje die docenten. Alleen maar vakantiequote:Op vrijdag 28 juni 2013 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Voor iedereen in regio zuid: fijne vakantie! Ik ga, dit jaar voor het eerst, genieten van een ongekend lange zomervakantie!
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:31 schreef Sloggi het volgende:
Blijkbaar niet meer, want van Engelsdocenten met veel nakijkwerk heb ik nog nooit gehoord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |