abonnement Unibet Coolblue
pi_128155426
Welkom in deel 31 van ons gezellige docententopic.

Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

De laatste nieuwtjes uit de onderwijswereld:
• Eindexamenfraude: Voor 20 tot 250 euro inzage in een examen, zo schrijft het AD
CITO-onderzoek: twee op de drie eindexamens wordt niet volgens de regels nagekeken. De reacties zijn immer voorspelbaar. (Sleutelwoorden: Luie donders, werk niet goed doen).
• De VO-raad adviseert scholen om de functiemix niet verder in te voeren in het aankomende schooljaar i.v.m. onduidelijke cijfers vanuit OCW.

En een o|O voor ShadyLane omdat zij de LaPo had en geen nieuw topic had geopend. :P
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128157489
quote:
Er gaan steeds meer stemmen op dat ouders recht hebben op gegevens over het aantal bevoegd gegeven lessen per school. Reken maar dat er dan wel geinvesteerd wordt in de salarissen, met LC trek je meer hogeropgeleiden dan met LB en met LD helemaal.
Als de term bevoegd goed is gedefiniëerd en niet kan worden opgerekt. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128157614
Over die examenfraude gesproken. Waarom die naïviteit? Waarom enkel de leerlingen van die ene school examens overnieuw laten maken terwijl je er vergif op in kan nemen dat in heel Nederland met examens is gefraudeerd? Het is toch niet denkbaar dat als leerlingen van meerdere scholen toegang hadden tot praktisch alle examens dat via sociale netwerken dan niet leerlingen uit heel Nederland worden bereikt? Waarom zijn er nog geen maatregelen aangekondigd om de kans op fraude te verkleinen? Bijv. door de examens 3 dagen in plaats van 3 weken voor de examens beschikbaar te stellen. Gelooft iemand van jullie dat die examenfraude een eenmalig incident is?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128158970
Daarover las ik een lollige tweet:

"Ik vind het fijn dat ze zeker weten dat gestolen examens alleen op die school zijn. Want stel je voor dat we makkelijk foto's konden uitwisselen met een netwerk tussen computers en slimme telefoons. Dan zou het pas dramatisch zijn."

Ik denk dat Dekker heus niet zo naief is, maar dat het gewoon te veel heisa -en kritiek op hem- met zich mee zou brengen om alle leerlingen in NL alle examens opnieuw te laten doen. Het is gewoon een afweging geweest.

En ja, er zijn best dingen te bedenken voor volgende jaren. Hoorde van Italianen dat het daar digitaal gaat. Iets met een (digi)sleutel waarvan de scholen de helft al hebben en de andere helft maakt het ministerie op de ochtend van het betreffende examen bekend.

Niet waterdicht, maar het klinkt minder amateuristisch dan ons gedoe met dichtgelijmde enveloppen.

(En sorry, Omentuva :) )
pi_128160104
Tot nu toe is er geen bewijs bekend gemaakt dat ook maar 0.1 % van alle eindexamenleerlingen mogelijk fraude heeft gepleegd. Dat moet ook hebben meegewogen in de besluitvorming als je het hebt over ongeveer 130.000-180.000* leerlingen die dan examens opnieuw moeten maken. De vraag is dan ook niet alleen 'is het 't juiste ding om te doen', maar ook 'is het wel haalbaar'? Hoezeer het ook misschien niet wenselijk is dat je nu dus de 2013-zweem rond diploma's hebt hangen.

*afhankelijk van welke vmbo-leerweg de gestolen examens afkwamen.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128172823
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2013 18:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat Dekker heus niet zo naief is, maar dat het gewoon te veel heisa -en kritiek op hem- met zich mee zou brengen om alle leerlingen in NL alle examens opnieuw te laten doen.
Ik denk het ook. Anderzijds, zolang het systeem niet veiliger wordt gemaakt zou ook bij een herkansing niet gegarandeerd kunnen worden dat er geen fraude is gepleegd. Gelukkig gaat het maar om een middelbaar diploma.

quote:
Hoorde van Italianen dat het daar digitaal gaat. Iets met een (digi)sleutel waarvan de scholen de helft al hebben en de andere helft maakt het ministerie op de ochtend van het betreffende examen bekend.
Dat lijkt mij beter. Logistiek gezien zal het waarschijnlijk een flinke klus zijn maar het moet toch mogelijk zijn om in enkele uren tijd 100 tot een paar honderd kopieën te maken? Desnoods met meerdere printers en meerdere mensen. Dan moet je wel weer opletten dat het netwerk goed beveiligd is. Zelfs als het leerlingen lukt om aan het examen te geraken dan nog zou de voorbereidingstijd in ieder geval kort zijn waardoor het frauderen maar beperkt loont.
Wat mij betreft moet de overheid nu het roer in handen nemen en niet afwachten wat het CITO doet. Als het CITO met een goed voorstel komt, prima, anders wat dwingender.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128173748
Ik vind het wel grappig dat mensen denken dat dit jaar voor het eerst examens zijn gestolen en er dus gefraudeerd is. Een vriend van mij heeft namelijk een broer die een aantal jaar geleden met zijn hele klas een examen kocht waar niks van gemerkt is. Dit soort fraudes doen zich denk ik dus ook al jaren voor. De reden dat er pas dit jaar iemand betrapt is, heeft denk ik vooral te maken met de anonieme klokkenluider uit Rotterdam die het frans examen op internet heeft gezet. De beruchte school is er toen immers zogenaamd pas achter gekomen dat er iets niet deugde met de pakketjes...
pi_128176691
Het zou wel heel erg stekr zijn als dit niet eerder is gebeurd. Er hoeft maar 1 school te zijn die de examens niet goed beveiligt en er wordt gefraudeerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128195705
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 00:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het zou wel heel erg stekr zijn als dit niet eerder is gebeurd. Er hoeft maar 1 school te zijn die de examens niet goed beveiligt en er wordt gefraudeerd.
Natuurlijk, maar daar gaan we zeer waarschijnlijk niks meer over horen.
  maandag 24 juni 2013 @ 15:48:08 #10
381223 Groentespecialist
Uw specialist in AGF
pi_128196982
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 23:08 schreef spacer730 het volgende:
Ik vind het wel grappig dat mensen denken dat dit jaar voor het eerst examens zijn gestolen en er dus gefraudeerd is. Een vriend van mij heeft namelijk een broer die een aantal jaar geleden met zijn hele klas een examen kocht waar niks van gemerkt is. Dit soort fraudes doen zich denk ik dus ook al jaren voor. De reden dat er pas dit jaar iemand betrapt is, heeft denk ik vooral te maken met de anonieme klokkenluider uit Rotterdam die het frans examen op internet heeft gezet. De beruchte school is er toen immers zogenaamd pas achter gekomen dat er iets niet deugde met de pakketjes...
Een broer van een vriend :') Broodje aap.
pi_128197814
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:48 schreef Groentespecialist het volgende:

[..]

Een broer van een vriend :') Broodje aap.
Dit vind ik dus grappig
  maandag 24 juni 2013 @ 16:07:13 #12
381223 Groentespecialist
Uw specialist in AGF
pi_128198017
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 16:03 schreef spacer730 het volgende:

[..]

Dit vind ik dus grappig
Ik zeg niet dat er niet eerder gefraudeerd of gestolen is, maar dit sterke verhaal ook echt weer :')
  maandag 24 juni 2013 @ 22:28:34 #13
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128217576
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 10:30 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hoop dat velen van jullie de LC/LD al binnen hadden: http://www.beteronderwijs(...)uwe-lcld-benoemingen
:N :'( ik ben bang dat ik volgend jaar met promotie op zak en eerstegraads bevoegdheid, en met 80% van mijn uren in de bovenbouw, gewoon voorlopig in LB blijf hangen. LC en LD zijn bij ons al conform de functiemix verdeeld, voornamelijk op basis van wie er al lang op school werkten heb ik wel eens het idee...

en idd, hier ook het verhaal "te weinig geld voor voldoende formatie, en helemaal niet voor hogere schalen" maar goed, ik kreeg ook meer uren aangeboden vorig jaar terwijl er net was aangekondigd dat helemaal niemand uitbreiding kon krijgen, dus wie weet!
Kwak
pi_128225698
Herkenbaar.

De 1000 of 1040 norm gaat strikt gehaald worden en geen minuut meer. Niet lestaken moeten zodanig ingevuld worden dat er niet een verdere boventalligheid ontstaat (docenten in vakgroep met boventalligheid mogen in principe geen mentoraat doen).
Sommige uren op de urentabel zijn ingekort.
Enkele secties hebben nog wel een tekort. Aantal personen zijn gestopt met andere functies waardoor die meer uren krijgen en een paar anderen het veld moeten ruimen.

Budget is heel krap. Er is al sprake van introduceren van geen boekjes meer kopieren op A4 maar op A5 formaat.
Ben benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan.

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:28 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

:N :'( ik ben bang dat ik volgend jaar met promotie op zak en eerstegraads bevoegdheid, en met 80% van mijn uren in de bovenbouw, gewoon voorlopig in LB blijf hangen. LC en LD zijn bij ons al conform de functiemix verdeeld, voornamelijk op basis van wie er al lang op school werkten heb ik wel eens het idee...

en idd, hier ook het verhaal "te weinig geld voor voldoende formatie, en helemaal niet voor hogere schalen" maar goed, ik kreeg ook meer uren aangeboden vorig jaar terwijl er net was aangekondigd dat helemaal niemand uitbreiding kon krijgen, dus wie weet!
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:06:55 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128246082
quote:
Scholieren moeten tussentoets maken in onderbouw

Leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs moeten voortaan verplicht een landelijke toets gaan maken om te laten zien hoe ze ervoor staan. De zogeheten diagnostische toets wordt vanaf schooljaar 2015/2016 afgenomen voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs heeft het wetsvoorstel over de tussentoets voor de middelbare school naar de Tweede Kamer gestuurd. "Leerlingen, ouders en docenten zien met deze toets of een leerling op koers ligt richting het examen", stelt Dekker. Met de uitkomsten kunnen leerlingen beter worden geholpen of meer worden uitgedaagd op school, hoopt de staatssecretaris.

Scholierenorganisatie Laks laat aan RTL Nieuws weten pertinent tegen een tussentijdse toets te zijn. "School wordt zo nog meer een toetsfabriek, het moet een instrument zijn om te zien hoe scholieren koers zetten naar hun examen, maar daar hebben we toch proefwerken en schriftelijke overhoringen voor?" Een landelijke regeling heeft volgens Laks helemaal geen nut en moet het aan de scholen worden overgelaten.
Omdat de toets diagnostisch is, telt deze niet mee op het rapport. Leerlingen in het tweede jaar van het vmbo en het derde jaar van de havo en het vwo krijgen de tussentoets. Deze zal digitaal worden afgenomen en zich aanpassen aan de leerling. Als een scholier veel fout doet, worden de vragen makkelijker of wordt er doorgevraagd. Wie de toets zonder problemen maakt, krijgt moeilijkere vragen voorgeschoteld.

Het wetsvoorstel over de toets zal op z'n vroegst pas na de zomer worden besproken.
bron

Gelukkig maar, we hadden namelijk nog geen toetsen genoeg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:11:11 #16
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128246251
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

bron

Gelukkig maar, we hadden namelijk nog geen toetsen genoeg.
dat wisten we toch al? onderdeel van het verplichte LVS voor Engels, Wiskunde en Nederlands, af te sluiten met een diagnostische tussentoets? Ik word er overigens ook niet goed van...
Kwak
pi_128246711
Heeft er überhaupt al een proef met zo'n diagnostische afsluittoets plaatsgevonden of is dit het zoveelste voorbeeld van 'gooi het er maar bij en we zien over een paar jaar wel wat het effect is' ?
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:57:45 #18
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128248065
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:22 schreef Omentuva het volgende:
Heeft er überhaupt al een proef met zo'n diagnostische afsluittoets plaatsgevonden of is dit het zoveelste voorbeeld van 'gooi het er maar bij en we zien over een paar jaar wel wat het effect is' ?
Hieronder een link naar de tussendoelen die getoets gaan worden, in concept. Er vinden al scholingen plaats omtrent de kernvakkenregeling, maar ik weet niet of er al getest is met de diagnostische toetsen. een LVS wordt sowieso verplicht voor de kernvakken. en raad eens wie zowel de grootste aanbieder is van volgtoetsen, als overheidswege de aanbieder van de diagnostische toets? juist, de vrienden van het cito... die kunnen weer flink gaan verdienen dus!

http://www.slo.nl/nieuws/00291/

hier de resultaten en bevindingen van de internetconsultatie uit 2012
http://www.internetconsultatie.nl/tussentijdsetoetsvo

Hier info van een lezing die ik bijwoonde over het onderwerp (je kunt je ook al betaald laten scholen bij de VU om hier meer over te weten te komen dus, goed voor de economie zo'n wetsvoorstel)
http://www.totaal-malmber(...)om-de-eisen-te-halen
Kwak
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:11:23 #19
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_128248552
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:28 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

:N :'( ik ben bang dat ik volgend jaar met promotie op zak en eerstegraads bevoegdheid, en met 80% van mijn uren in de bovenbouw, gewoon voorlopig in LB blijf hangen. LC en LD zijn bij ons al conform de functiemix verdeeld, voornamelijk op basis van wie er al lang op school werkten heb ik wel eens het idee...

en idd, hier ook het verhaal "te weinig geld voor voldoende formatie, en helemaal niet voor hogere schalen" maar goed, ik kreeg ook meer uren aangeboden vorig jaar terwijl er net was aangekondigd dat helemaal niemand uitbreiding kon krijgen, dus wie weet!
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik argumenteer graag scherp, en bovenstaande is toch een beeld wat ik bij collega's ook iets teveel zie. Je zit zelf aan het roer van je eigen carrière. Als je méér of anders wil, dan hoef je alleen maar te solliciteren op een andere school en zorgen dat je aangenomen wordt met een aantal afspraken over jouw wensen en/of voorwaarden.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:15:32 #20
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128248710
quote:
3s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:11 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik argumenteer graag scherp, en bovenstaande is toch een beeld wat ik bij collega's ook iets teveel zie. Je zit zelf aan het roer van je eigen carrière. Als je méér of anders wil, dan hoef je alleen maar te solliciteren op een andere school en zorgen dat je aangenomen wordt met een aantal afspraken over jouw wensen of voorwaarden.
prima, maar voor mij is er meer dan beloning dat telt in het werkplezier. Ik ben net een beetje gewend op deze school, ken de kinderen, heb een plekje veroverd, voel me er prettig en heb leuke collega's. dan ga ik niet alles opzij gooien voor meer geld, om vervolgens weer als nieuweling in een school rond te lopen.

Als ik écht persé meer salaris wil zou ik dat wel doen. Maar ik vind het vooral jámmer dat ik, op deze prettige werkplek, niet gemakkelijk ook nog krijg waar ik vind dat ik eigenlijk recht op heb.

Maar verder heb je natuurlijk wel gelijk.
Kwak
pi_128266212
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

bron

Gelukkig maar, we hadden namelijk nog geen toetsen genoeg.
Wat ik vooral niet begrijp is dat dit op het bord van de middelbare school wordt gelegd terwijl het de taak is van de lage school om de kinderen te leren rekenen. De middelbare school komt zo minder toe aan taken die de middelbare school heeft (wiskunde?) waardoor de middelbare school weer meer op het bord van de universiteit en de HBO- en MBO-scholen legt.

Waarom niet in groep 8 een rekentoets (gewoon een normale 'ouderwetse' toets waarbij je met de standaard algoritmes moet werken) verplichten? Het lijkt me een prima zaak als middelbare scholen een eigen toelatingsexamen mogen gebruiken, het zou een prima pressiemiddel zijn voor de lage scholen om een minimaal niveau voor taal en rekenen te halen, bijv. door betere methodes te gebruiken, meer uren voor rekenen en taal in te roosteren (hopelijk niet ten koste van andere nuttige vakken maar ten koste van spielerei) en didactische knelpunten op te lossen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128269472
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 01:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat ik vooral niet begrijp is dat dit op het bord van de middelbare school wordt gelegd terwijl het de taak is van de lage school om de kinderen te leren rekenen. De middelbare school komt zo minder toe aan taken die de middelbare school heeft (wiskunde?) waardoor de middelbare school weer meer op het bord van de universiteit en de HBO- en MBO-scholen legt.

Waarom niet in groep 8 een rekentoets (gewoon een normale 'ouderwetse' toets waarbij je met de standaard algoritmes moet werken) verplichten? Het lijkt me een prima zaak als middelbare scholen een eigen toelatingsexamen mogen gebruiken, het zou een prima pressiemiddel zijn voor de lage scholen om een minimaal niveau voor taal en rekenen te halen, bijv. door betere methodes te gebruiken, meer uren voor rekenen en taal in te roosteren (hopelijk niet ten koste van andere nuttige vakken maar ten koste van spielerei) en didactische knelpunten op te lossen.
Dat bestaat: de Cito-toets. Over het algemeen is het niveau aan het eind van de basisschool (de lagere school bestaat al sinds 1985 niet meer) volgens mij heel behoorlijk. Het probleem is vaak dat er op het voortgezet veel prioriteit aan andere zaken wordt gegeven, wat begrijpelijk is, waardoor basisvaardigheden in het gedrang komen. Dat geldt in elk geval voor werkwoordspelling. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen aan de het eind van de basisschool de werkwoordspelling beter beheersen dan aan het eind van de havo of het vwo. De gedachte lijkt een beetje te zijn 'dat kunnen ze', dus daar hoeven we niets meer aan te doen. Maar dat is niet waar, spelling is iets wat je moet onderhouden. Dat lijkt me voor rekenen ook te gelden.

Meer toetsen lijkt mij om heel andere redenen niet wenselijk. We gaan m.i. steeds meer toe naar onderwijs waarin alles draait om toetsen. Je loopt dan het gevaar dat je alleen nog maar gaat onderwijzen waar op getoetst wordt, in plaats van dat je kijkt naar welke kennis en vaardigheden leerlingen moeten opdoen.
pi_128269651
Maar wacht even ... die tussentoetsen zijn er toch al? Laatste weken zijn er door de onderbouwklassen allemaal landelijke toetsen gemaakt voor het CITO-volgsysteem (leesvaardigheid, woordenschat, taalverzorging, Engels 2x en rekenen/wiskunde 2x).

Moet er dan nog weer een andere toets komen of gaat het om deze toetsen maar dan verplicht/landelijk (als dat het nog niet is).
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_128270552
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Hieronder een link naar de tussendoelen die getoets gaan worden, in concept. Er vinden al scholingen plaats omtrent de kernvakkenregeling, maar ik weet niet of er al getest is met de diagnostische toetsen.
De geruchtenmachine van de moderne tijd (Twitter, dus) suggereert dat de toets nog niet eens bestaat. Indien dat klopt... Tien tegen één dat ze er een toets in gooien die hooguit eenmalig getest is... :')

In september weer voor de klas voor m'n eerstegraads-stage, by the way. :)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:27:32 #25
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128275187
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:25 schreef Naamah het volgende:
Maar wacht even ... die tussentoetsen zijn er toch al? Laatste weken zijn er door de onderbouwklassen allemaal landelijke toetsen gemaakt voor het CITO-volgsysteem (leesvaardigheid, woordenschat, taalverzorging, Engels 2x en rekenen/wiskunde 2x).

Moet er dan nog weer een andere toets komen of gaat het om deze toetsen maar dan verplicht/landelijk (als dat het nog niet is).
Het idee is nu dat alle vaardigheden getest worden op de computer, waarbij tracking plaatsvindt -op basis van goede en doe antwoorden wist de toets moeilijker of makkelijker, waarbij alles door het cito wordt nagekeken. Dus ook schrijven en spreken! Dat zit nu niet in de cito toetsen. En idd. De meeste scholen werken al met cito toetsen in de onderbouw (die moet je wel kopen, de d-toets is voor de overheid). Kinderen worden dus verplicht getoetst aan het einde van de basisschool, in de brugklas, de tweede klas en een diagnostische tussentoets over de bepaalde tussendoelen aan het einde van de onderbouw. Ik vind het bespottelijk.

Krijg het gevoel dat alle professionaliteit en verantwoording voor het leren bij docenten wordt weggehaald en dat we er alleen nog maar zijn om kinderen te trainen voor toetsen.
Kwak
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:37:06 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128277766
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:25 schreef Naamah het volgende:
Maar wacht even ... die tussentoetsen zijn er toch al? Laatste weken zijn er door de onderbouwklassen allemaal landelijke toetsen gemaakt voor het CITO-volgsysteem (leesvaardigheid, woordenschat, taalverzorging, Engels 2x en rekenen/wiskunde 2x).
Dat klopt, maar die zijn vrijblijvend. Wij hebben ze ook gehad. Ik ben nog niet volledig overtuigd van het nut, trouwens. Vooral omdat het, als ik naar mijn eigen leerlingen kijk, mij niets vertelt dat ik nog niet wist.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128286013
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:19 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dat bestaat: de Cito-toets.
Ik heb van de laatste jaren wat edities bekeken. Daar werd nauwelijks de rekenvaardigheid getoetst. Zeker niet op het niveau wat de kinderen op die leeftijd behoren te beheersen (lees: vroeger beheersten). Die sommetjes kan je allemaal uit je hoofd uitrekenen, je hoeft er niet de traditionele algoritmes voor te gebruiken. Als je fatsoenlijk wil toetsen of dat leerlingen voldoende het rekenen beheersen om te voorkomen dat het probleem wordt doorgeschoven naar het middelbare onderwijs dan zal je lastigere kale sommen moeten maken. Niet 5*12 maar 24*2345 , niet 125/5 maar 2343/8 etc.
Er wordt wat grammatica en spelling getoetst maar m.i. te weinig. Het is te veel tekstverklaren maar dan niet-technisch tekstverklaren. Open vragen in plaats van meerkeuzevragen zou ook veel helpen.
Kortom, de CITO-toetst volstaat m.i. bij lange na niet om deficiënties in rekenvaardigheid of taalvaardigheid vast te stellen.

quote:
Over het algemeen is het niveau aan het eind van de basisschool (de lagere school bestaat al sinds 1985 niet meer) volgens mij heel behoorlijk. Het probleem is vaak dat er op het voortgezet veel prioriteit aan andere zaken wordt gegeven, wat begrijpelijk is, waardoor basisvaardigheden in het gedrang komen.
Mijn ervaring is dat het afhangt van het aantal jaren en het aantal uren per jaar dat je met iets hebt geoefend, als je er voldoende actief mee bezig bent geweest voor een voldoende lange tijd dan verleer je het niet echt, dan is de retentie zeer groot. Als je daarentegen nooit echt goed ermee bezig bent geweest of een onvoldoende aantal jaren ermee bezig bent geweest dan is de retentie veel lager. Belangrijker dan mijn ervaring: de wetenschappelijke theorie over hoe het geheugen werkt geeft aan dat het zo werkt. Voor het rekenen zou het zeker helpen als de kinderen veel meer kale sommen maken, daarmee zou de oefentijd sterk toenemen, door slechts dat ene algoritme te gebruiken per rekenkundige handeling zou de efficiëntie van het oefenen sterk toenemen. Ik stel hiermee niet dat je niet eens wat uitstapjes mag maken in het rekenonderwijs maar het moeten uitstapjes zijn, de kern moet worden gevormd door het maken van kale sommen.

quote:
Dat geldt in elk geval voor werkwoordspelling. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen aan de het eind van de basisschool de werkwoordspelling beter beheersen dan aan het eind van de havo of het vwo.
Akkoord maar die lage retentie roept bij mij de vraag op of dat ze op de lage school voldoende intensief hiermee hebben geoefend voor een voldoende lange periode.
Ik ben het met je eens dat het onderhoud in de lagere leerjaren van de middelbare school erg belangrijk is. Op zijn minst moet de leraar Nederlands steeds met een rode pen die fouten aanduiden en er punten voor aftrekken (steeds de nagekeken toets laten inkijken of liever de nagekeken toets geven zo dat de leerling er thuis nog eens naar kan kijken en er beter van kan leren).

quote:
Meer toetsen lijkt mij om heel andere redenen niet wenselijk.
Ik ben het hier principiëel mee eens maar ik constateer dat de huidige CITO-toets niet volstaat en dat het daarom goed zou zijn om ofwel de CITO-toets te vervangen door iets anders (daar gaat mijn voorkeur naar uit!) ofwel aanvullende toetsen te gebruiken die beter de reken- en taalvaardigheid toetsen. Op de middelbare school lijkt het mij zeker niet aan te raden om nog meer toetsen te gebruiken. Dat teaching to the test moeten we niet willen.
Filosofische gedachte: zouden leerlingen niet lakser worden doordat er zo veel toetsen zijn? Je kan immers een 3 of een 4 gemakkelijk ophalen waardoor je ermee wegkomt als je bepaalde onderdelen totaal niet beheerst. Misschien zou het interessant zijn om voor bepaalde toetsen een voldoende te eisen, ook al telt de uitslag van zo'n toets voor bijv. 10% mee voor het eindcijfer.

Is er trouwens op de lage school niet te veel een verbod op zittenblijven? Niemand vindt het leuk als iemand het jaar moet overdoen maar dat is toch beter dan blijven aanmodderen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-06-2013 17:08:07 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 26 juni 2013 @ 17:03:59 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128286196
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien zou het interessant zijn om voor bepaalde toetsen een voldoende te eisen, ook al telt de uitslag van zo'n toets voor bijv. 10% mee voor het eindcijfer.
Ik zal je een voorbeeldje geven van zo'n toets waar je verplicht een voldoende voor moet halen. De rekentoets bij je eindexamen, ook al is dat (nu) uiteindelijk pas in 2015. Hiermee ontneem je een groep leerlingen gewoon de kans op een diploma.

Wat wil je doen als ze die verplichte voldoende niet halen? Van school af schoppen? Of net zo vaak laten herkansen tot ze uiteindelijk toch net een 5,5 hebben gehaald?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128286692
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
Wat wil je doen als ze die verplichte voldoende niet halen? Van school af schoppen? Of net zo vaak laten herkansen tot ze uiteindelijk toch net een 5,5 hebben gehaald?
Het laatste maar dit moet op de lage school al gebeuren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik graag zou willen is dat deficiënties die op een lager niveau zijn veroorzaakt niet op het bordje van het hogere niveau worden geschoven, ik zou dus graag willen dat het niveau top-down wordt bepaald in plaats van bottom-up zoals nu te veel gebeurt. De universiteit beslist wat VWO-gediplomeerden en mensen met een HBO-P moeten beheersen (en toetst dat desgewenst). Idem voor het HBO, het MBO, het VWO, het HAVO en het VMBO. In het geval van het VMBO en het MBO zou dan de uiterste consequentie moeten zijn dat het MBO/VMBO weigert een leerling aan te nemen en dat het VMBO/de lage school door de overheid verplicht wordt om die leerlingen een jaar langer les te geven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 26 juni 2013 @ 17:30:27 #30
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128287309
Dus als Pietje zijn VMBO-diploma netjes heeft gehaald, maar niet kan voldoen aan een of andere test van het ROC van zijn keuze, dan moet het VMBO hem terugnemen terwijl hij al een diploma heeft?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 26 juni 2013 @ 17:36:25 #31
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128287533
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 17:30 schreef Janneke141 het volgende:
Dus als Pietje zijn VWO-diploma netjes heeft gehaald, maar niet kan voldoen aan een of andere test van de universiteit van zijn keuze, dan moet het VWO hem terugnemen terwijl hij al een diploma heeft?
^^

het is belachelijk om hoger onderwijs te laten beslissen over de diploma's van kinderen. net als al die tests belachelijk zijn, en de rekentoets nog wel het meest van alles.

Ik wacht met smart op de dag dat Bram van Loon uit zijn ivoren toren komt om met echte kinderen te werken in een echte schoolsituatie :P
Kwak
pi_128295476
Wat doe je eigenlijk Bram, onderwijskunde ofzo? Vraag me dat af omdat je over veel zaken een (stellige) mening hebt welke in de praktijk nou niet echt uit de verf zullen komen. Zie het al voor me, mijn dyslecten iedere week een door hun geschreven stuk met rode gloed teruggeven waarvan hun oortjes hangend en in dezelfde kleur weer terug naar huis gaan.
pi_128300337
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 17:30 schreef Janneke141 het volgende:
Dus als Pietje zijn VMBO-diploma netjes heeft gehaald, maar niet kan voldoen aan een of andere test van het ROC van zijn keuze, dan moet het VMBO hem terugnemen terwijl hij al een diploma heeft?
Als het voor niveau 1 van het MBO is wel, ja. In het geval van hogere niveaus worden ze niet aangenomen door die onderwijsinstelling en kunnen ze op een lager niveau terecht. Vind jij het goed werken dat nu de middelbare school de kinderen nog moet leren hoe ze moeten rekenen en spellen? Vind jij het goed werken dat de universiteiten stof moeten behandelen die op de middelbare school had moeten worden behandeld? Dat de hele tijd doorschuiven van falen op lagere niveaus naar hogere niveaus schiet toch ook niet op? ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:00 schreef Wizzor het volgende:
Zie het al voor me, mijn dyslecten iedere week een door hun geschreven stuk met rode gloed teruggeven waarvan hun oortjes hangend en in dezelfde kleur weer terug naar huis gaan.
Hoeveel procent van hen is niet in staat om het te leren door jarenlang intensief te oefenen? Is dyslexie een excuus om niet te oefenen?
http://www.beteronderwijs(...)dyslexieverklaringen
http://www.beteronderwijs(...)leerling-als-melkkoe
"1 Leerling is dyslectisch voor de Engelse taal, Nederlands was qua cijferlijst een 7,8, Duits een 6,2 volgens het rapport was die persoon alleen dyslectisch voor de Engelse taal, serieus.

10 Leerlingen zijn dyslectisch maar hebben de intakeformulieren foutloos ingevuld (in 10 minuten 8 vragen op 5 x A4's)"
http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/dyslexie-nie

Vanzelfsprekend zijn er kinderen die echt dyslexie hebben maar zelfs de meeste kinderen die echt dyslexie hebben kunnen zich uitendelijk wel redden met taal. Nederlands tweede astronaut is een bekend voorbeeld, ten gevolge van dyslexie had hij een jaar langer over het VWO gedaan.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-06-2013 22:37:21 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128300945
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als het voor niveau 1 van het MBO is wel, ja. Vind jij het goed werken dat nu de middelbare school de kinderen nog moet leren hoe ze moeten rekenen en spellen? Vind jij het goed werken dat de universiteiten stof moeten behandelen die op de middelbare school had moeten worden behandeld? Dat de hele tijd doorschuiven van falen op lagere niveaus naar hoger niveaus schiet toch ook niet op? ;)
pi_128301470
Die is grappig. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128310403
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Hoeveel procent van hen is niet in staat om het te leren door jarenlang intensief te oefenen? Is dyslexie een excuus om niet te oefenen?
http://www.beteronderwijs(...)dyslexieverklaringen
http://www.beteronderwijs(...)leerling-als-melkkoe
"1 Leerling is dyslectisch voor de Engelse taal, Nederlands was qua cijferlijst een 7,8, Duits een 6,2 volgens het rapport was die persoon alleen dyslectisch voor de Engelse taal, serieus.

10 Leerlingen zijn dyslectisch maar hebben de intakeformulieren foutloos ingevuld (in 10 minuten 8 vragen op 5 x A4's)"
http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/dyslexie-nie

Vanzelfsprekend zijn er kinderen die echt dyslexie hebben maar zelfs de meeste kinderen die echt dyslexie hebben kunnen zich uitendelijk wel redden met taal. Nederlands tweede astronaut is een bekend voorbeeld, ten gevolge van dyslexie had hij een jaar langer over het VWO gedaan.
Ja, er zijn teveel dyslexieverklaringen, ben ik met je eens, maar om met dit soort excessen aan te komen zetten is wel weer erg makkelijk is het niet? Ik weet niet wat voor vak je les geeft, maar pols eens in een andere sectie hoe het zit met de meningen over dyslexie. Meeste docenten vinden het ook de spuigaten uitlopen. Neemt niet weg dat ik te maken heb met een zeer niet-talig zooitje leerlingen. Het zijn mbo-techneutjes die hun handjes willen laten wapperen. Om niveau 4 te halen zullen ze daar inderdaad een voldoende voor moeten scoren, ook qua spelling en grammatica waarin ik als behoorlijk onverbiddelijk wordt gekenmerkt door die hen. Daar zullen ze inderdaad hun strepen moeten verdienen. En nog over of dyslexie een excuus is om niet te oefenen lijkt mij een nogal overbodige opmerking.

Ik probeerde dan ook meer te zeggen dat die methode om iedere week een geschreven stuk na te kijken en in het rood te onderstrepen wat er allemaal aan mankeert mij nu niet echt de beste methode lijkt. Of heb jij wel tijd over om iedere week 120 blaadjes na te kijken naast jouw lesgeven wou je zeggen?
pi_128310757
Brammetje geeft geen les, dat is het probleem. Hij beoordeelt het volledige onderwijssysteem vanuit zijn eigen ervaring als bovengemiddelde leerling en student. Dan zie je minder bedeelde leerlingen inderdaad alleen maar als een lastig zooitje dat beter zijn best moet doen en jou vooral niet in de weg moet staan bij jouw persoonlijke academische ontwikkeling.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_128311460
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 08:52 schreef lemonlime het volgende:
Brammetje geeft geen les, dat is het probleem. Hij beoordeelt het volledige onderwijssysteem vanuit zijn eigen ervaring als bovengemiddelde leerling en student. Dan zie je minder bedeelde leerlingen inderdaad alleen maar als een lastig zooitje dat beter zijn best moet doen en jou vooral niet in de weg moet staan bij jouw persoonlijke academische ontwikkeling.
^O^

Ik heb soms ook wel twijfels bij dyslexieverklaringen van mijn studenten hoor. Zeker als je ziet dat ze vervolgens zonder gebruik te maken van de toetstijdverlenging waar ze recht op hebben een 8 halen voor taalvakken. Maar het lijkt me pedagogisch bijzonder onverstandig om deze leerlingen - zeker in het basis- en voortgezet onderwijs - elke keer zo te confronteren met hun fouten. Dan ga je weer terug naar het oude idee van 'je bent gewoon dom'. Daar is nog nooit iemand gelukkig van geworden.
pi_128322928
Aaahh, ik vond hem al van erg veel verschillende dingen verstand hebben :D

Over die dyslexieverklaringkjes, had vorige week nog een leerling die mij weer vertelde dat hij hondedr procent zeker wist dat hij dyslexie heeft. Hij gaat binnenkort (alweer, sinds januari) er werk van maken om een afspraak te maken om een dyslexieonderzoek te doen. Gaf hem zelf erg weinig kans in ieder geval, maar goed, wat wil je met een 8 gemiddeld op lees/schrijfvaardigheid.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 14:13:39 #40
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128359136
ZO VEEL NAKIJKWERK. ARGH.
Kwak
pi_128362472
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 14:13 schreef kwakz0r het volgende:
ZO VEEL NAKIJKWERK. ARGH.
Om er maar een cliché in te gooien...

Wil je er over praten? :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128362841
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 14:13 schreef kwakz0r het volgende:
ZO VEEL NAKIJKWERK. ARGH.
Gaf jij geen Engels?
pi_128366466
Tegenwoordige tijd :+
Ja doei.
pi_128367335
Blijkbaar niet meer, want van Engelsdocenten met veel nakijkwerk heb ik nog nooit gehoord.
pi_128367588
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:31 schreef Sloggi het volgende:
Blijkbaar niet meer, want van Engelsdocenten met veel nakijkwerk heb ik nog nooit gehoord.
Er is altijd een uitzondering op de regel, en ik zet in op dat er minimaal twee klassen met schrijfopdrachten tussen dat nakijkwerk zitten. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128368429
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:39 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Er is altijd een uitzondering op de regel, en ik zet in op dat er minimaal twee klassen met schrijfopdrachten tussen dat nakijkwerk zitten. :+
Alles is relatief natuurlijk. Ik mocht vorige week 110 geschiedenisproefwerken nakijken.

Kijk mij een grote e-penis hebben.
pi_128369104
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 19:04 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Alles is relatief natuurlijk. Ik mocht vorige week 110 geschiedenisproefwerken nakijken.

Kijk mij een grote e-penis hebben.
Ik heb voorlopig even helemaal geen nakijkwerk ;)
  vrijdag 28 juni 2013 @ 22:16:03 #48
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128376012
Voor iedereen in regio zuid: fijne vakantie! Ik ga, dit jaar voor het eerst, genieten van een ongekend lange zomervakantie!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128377920
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Voor iedereen in regio zuid: fijne vakantie! Ik ga, dit jaar voor het eerst, genieten van een ongekend lange zomervakantie!
Zie je wel, luizenbaantje die docenten. Alleen maar vakantie :{w
Ja doei.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 23:26:26 #50
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128378853
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:31 schreef Sloggi het volgende:
Blijkbaar niet meer, want van Engelsdocenten met veel nakijkwerk heb ik nog nooit gehoord.
:')

drie eindtoetsen
twee schrijftoetsen (essays en brieven)
leestoets (dat is een eitje idd)
idioomtoets (zinnen)
herkansingstentamens (brieven)

dat maakt alles bij elkaar ca. 200 toetsen waarvan er maar 30 makkelijke n snel nakijken zijn. Ik weet niet hoe de docenten Engels bij jou op school lesgeven, maar wij komen om van het nakijkwerk doorgaans. (plus ik heb dingen laten liggen ivm afstuderen dat even voorging en nog steeds niet voor de zomer gaat lukken :') )

vanavond schoolfeest gehad, in een club in de stad. benauwde toestand daar! was wel leuk, enthousiaste kids enzo :)
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')