Bron: Eenvandaag.quote:“Doorrekeningen worden rond slechts één kandidaat gemaakt”
02-07-2013 Web only
Redactie Johann de Graaf
Vliegtuigbouwer Saab is buitenspel gezet in de Nederlandse zoektocht naar een vervanger van F-16. Dat laat Saab EenVandaag weten. De Zweedse vliegtuigbouwer stuurde dinsdag een brief naar de Tweede Kamer waarin het zijn teleurstelling over de gang van zaken bij het Ministerie van Defensie beschrijft.
Volgens Saab wil Defensie geen nieuwe kandidatenvergelijking en bovendien, zo laat Saab weten, wordt er rond één kandidaat doorrekeningen gemaakt: De Amerikaanse F-35. Daardoor staan concurrenten buitenspel, vindt Saab. Saab wil de Gripen NG aan Nederland verkopen.
De Zweedse vliegtuigbouwer had halverwege mei een gesprek met het ministerie van Defensie, waarbij Saab kreeg te horen dat Defensie op basis van open bronnen de concurrenten met elkaar vergeleek. Saab bood in het gesprek onder meer een gratis testfase aan, de uitruil van geheime informatie en een vaste, bindende prijs voor een serie Gripens.
Weken later kreeg Saab te horen dat het ministerie van Defensie dezelfde conclusies van de kandidatenvergelijking uit 2008 aanhoud (de F-35 als beste vervanger van de F-16) en dat er geen verdere ontmoetingen met de Zweedse vliegtuigbouwer nodig waren. Campagneleider Eddy De La Motte: “De conclusie die het Parlement van het Defensie gepresenteerd krijgt is niet op basis van de feiten”.
Het Ministerie laat in een reactie weten geen commentaar te kunnen geven. Volgens een woordvoerder wordt er hard gewerkt aan de toekomstvisie van de Krijgsmacht waar de vervanging van de F-16 onderdeel van is, en kan er gedurende het proces nog niets worden gezegd over een keuze voor een vliegtuig. Later dit jaar maakt Defensie de definitieve keuze voor de opvolger van de verouderende F-16 bekend.
Dat valt natuurlijk niet te bewijzen, maar het zou mij niets verbazen als er met geld geschoven is naar figuren als Berlijn en Van Baalen.quote:Op zondag 7 juli 2013 11:41 schreef Nemephis het volgende:
Wie zou er achter de schermen een zak geld hebben gekregen, dat de concurrenten niet eens een te onderzoeken optie zijn geweest?
Zesjes-cultuur.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 17:59 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wow. Dus feitelijk functioneert het ding nauwelijks omdat ze bij Lockheed Martin een alles-in-één toestel wilden bouwen, waardoor het nergens in uitblinkt. Sterker nog. Het is een matig toestel. Dus dat kopen we dus
quote:The U.S.'s Stealth Fighter Is Too Heavy and Slow,
So the Pentagon Made Its Performance Tests Easier
The Pentagon's pursuit of the Lockheed Martin F-35 stealth fighter jet has been a heartbreaking one. If you're a tax payer, the program's estimated $1 trillion price tag probably breaks your heart a little bit. If you're an aviation enthusiast, the constant whittling away of the do-it-all aircraft's features, which in many cases actually amounts to adding weight and taking away maneuverability, must hurt a little bit, too.
If you're just an everyday American, though, you should be downright shattered that after a decade and a fortune spent, the F-35 will actually be more vulnerable than the aircraft it's replacing. At this point, the Pentagon is literally rewriting its rulebook so that the dumbed-down super jet will pass muster.
The Defense Department's annual weapons testing report reveals that the military actually adjusted the performance specifications for the consistently-underperforming line of F-35 fighter jets. In other words, they couldn't get the jets to do what they were supposed to do, so they just changed what they were supposed to do.
"The program announced an intention to change performance specifications for the F-35A, reducing turn performance from 5.3 to 4.6 sustained g’s and extending the time for acceleration from 0.8 Mach to 1.2 Mach by eight seconds," reads the report drafted under J. Michael Gilmore, the Pentagon’s Director of Operational Test and Evaluation. (The F-35A is the standard model, so to speak, that the Air Force will use. The line also includes the F-35B, the Harrier-like vertical landing version built for the Marines, and the F-35C, a Navy version that's optimized for aircraft carrier takeoffs and landings.)
To put it bluntly, the Pentagon's new trillion-dollar fighter jet doesn't go a fast as it should, doesn't turn as sharp as it should and doesn't handle as nimbly as it should. This is bad news, explains Wired's David Axe. "For the pilots who will eventually take the F-35 into combat, the JSF’s reduced performance means they might not be able to outfly and outfight the latest Russian- and Chinese-made fighters," writes Axe. "Even before the downgrades, some analysts questioned the F-35′s ability to defeat newer Sukhoi and Shenyang jets." That all sounds like bad news, doesn't it? If our expensive new jets can't beat the Russians or the Chinese, who can we fight? I'm pretty sure al Qaeda doesn't have an air force.
The good news in the new Pentagon report is that... well, there is no good news, really. Not only have the requirements been adjusted down to make up for the F-35's poor performance, but a series of problems with the plane's software and safety measures hint at future downgrades to the jet, including adding on heavy hardware that will make the planes even more sluggish. That's what you get when you try to design a single plane to do everything–ironically enough, which was done partly to cut development costs. At least they still look cool:
Ik hoop echt dat Defensie dit soort dingen ook leest..... Soms twijfel ik daar wel eens aan.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:57 schreef Nemephis het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
bron artikel
bron foto
Gewoon de eisen verlagen om eraan te kunnen voldoen.. is ook een manier natuurlijk.
Misschien kunnen ze o.a. Sukhoi vragen om ook slechtere toestellen te maken zodat de JSF tenminste nog een kleine kans heeft in een gevecht...
Eerst antwoord op jou vraag : Dat komt vooral omdat het een internationaal doeleinde heeft.quote:Op maandag 22 juli 2013 03:16 schreef Palaiologos het volgende:
Russische PAK-FA (T-50) straaljagers zouden al in 2016 in dienst in de VVS moeten komen, hoewel ik dat een beetje te optimistisch vind als getal is het toch geen al te lange ontwikkel periode (Vergelijkbaar met de F-22 meen ik)
Waarom moet het met de JSF dan zo lang duren? Ik ben absoluut een voorstander van de JSF, maar door alle overruns en de steeds hoger wordende prijs denk ik wel dat we ook serieus moeten kijken naar andere toestellen. Saab Gripen NG is leuk en wel, maar dit is ook een niet bestaande vliegtuig op het moment. Wil onze Luchtmacht nog iets voorstellen dan moeten we ook echt met een schuin oog gaan kijken naar andere toestellen.
Blijven we in zandbakken opereren, dan kunnen we net zo goed kappen met het hele straaljager gedoe en gewoon wat Turbo-props aanschaffen.
Defensie heeft de kop jaren geleden in het zand gestoken en is niet van plan om die er uit te trekken. De JSF komt, hoe f*cked up dat toestel uiteindelijk ook wordt. Gewoon.. omdat ze daar bij defensie een hard plassertje van krijgen, niet omdat ze het landsbelang voorop stellen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:33 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat Defensie dit soort dingen ook leest..... Soms twijfel ik daar wel eens aan.
Mee-eens, volgens mij zit ieder land dat in het JSF-programma zit op elkaar te wachten dat de eerste zijn middelvinger opsteekt naar Amerika... tja... wie gaat dat opzich nemen..quote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:43 schreef breaky het volgende:
Wat moet je er van zeggen:
Niemand durft echt de knoop door te hakken door de vele kritiek op het toestel...maar niemand wil ook de koop afzeggen en daardoor degene zijn die een lange middelvinger naar de Amerikanen opsteekt.
Dit soort besluiteloosheid is funest en kost geld.
Wat dat betreft zou politiek gezien nog zo'n onthulling als van Snowden goed uitkomen. Of dat er nieuws over smeergeld naar buiten komt m.b.t. de JSF - dat heb je altijd wel bij dergelijke grote projecten. Kortom, dat het politiek salonfähig wordt om ronduit over afzeggen van de JSF te spreken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:17 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Mee-eens, volgens mij zit ieder land dat in het JSF-programma zit op elkaar te wachten dat de eerste zijn middelvinger opsteekt naar Amerika... tja... wie gaat dat opzich nemen..
Ben benieuwd waar ze die info vandaan hebben, de Defensie-budgetten die op het moment in het Congress behandeld worden voor volgend jaar bevatten gewoon de volledige kosten voor de verdere ontwikkeling van de JSF, en daar is ook geen discussie over.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:41 schreef Conclusion het volgende:
VS helemaal klaar met JSF
De Amerikaanse overheid overweegt een dikke streep te zetten door het Joint Strike Fighter-project. Dat is gebleken uit gelekte budgetplannen van het Pentagon.
Steeds meer hoge functionarissen van het Amerikaanse leger raken gefrustreerd over het veel te lang durende en peperdure project. Het ministerie van Defensie zou nu liever investeren in het behouden van een groot leger, in plaats van het moderniseren van het huidige materieel.
In een bijeenkomst eerder deze week werden er al een aantal plannen zijn om stevig op de defensiekosten te bezuinigen. Daar stond ook het annuleren van het straaljager-programma tussen. De ontwikkeling van de JSF kosten de VS ondertussen al 391 miljard en duurt al tien jaar. Sinds begin dit jaar zijn er overigens ernstige twijfels over de kwaliteit van de toestellen.
bron : http://www.spitsnieuws.nl(...)lemaal-klaar-met-jsf
Doe de motor erin en hij kost weer ¤ 110 / 120 miljoen.....quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 00:38 schreef Radegast het volgende:
Om toch nog iets positiefs te melden; de prijs van een toestel is met ongeveer 4% gedaald afgelopen
jaar. Nu 91 miljoen euro per kist, wel zonder motor.
Zo duur is het motortje nou ook weer niet. ~16 miljoen USD. Da's 12 miljoen euro ofzo.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 10:53 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Doe de motor erin en hij kost weer ¤ 110 / 120 miljoen.....
beetje dom inderdaad .quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 00:38 schreef Radegast het volgende:
Pentagon downplays prospects of cancelling F-35, bomber
http://news.yahoo.com/pen(...)omber-021300734.html
ik. En misschien dat ik nu iets heel doms zeg, maar sowieso zie ik het nut niet echt van een stealth vliegtuig op een niet-stealth schip dat je echt van mijlen ver aan ziet komen drijven..
oke oke, dan kom je op ¤ 103.000.000 uit. Is alsnog veel...quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 14:10 schreef Radegast het volgende:
[..]
Zo duur is het motortje nou ook weer niet. ~16 miljoen USD. Da's 12 miljoen euro ofzo.
Om aan te schaffen misschien, maar wat kost het om het spul operationeel te houden?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 14:10 schreef Radegast het volgende:
[..]
Zo duur is het motortje nou ook weer niet. ~16 miljoen USD. Da's 12 miljoen euro ofzo.
Sinds wanneer zie jij een F-35 winnen van een Su-27 of MIG-29?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 21:49 schreef jitzzzze het volgende:
Sinds wanneer is het Russische spul zo goed geworden?
Dat is geen antwoord op mijn vraagquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 21:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sinds wanneer zie jij een F-35 winnen van een Su-27 of MIG-29?
Het kan gebeuren, maar in een oorlog gaan die F-35's bij bosjes sneuvelen.
Ok, laten we de belangrijke zaken eens op een rijtje zetten:quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 21:53 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat P&W claimde dat de F135 35% goedkoper in gebruik zou zijn dan een motor uit een 'legacy-fighter' (F-16 met GE-F110?)quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 20:28 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Om aan te schaffen misschien, maar wat kost het om het spul operationeel te houden?
Klopt.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 22:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, laten we de belangrijke zaken eens op een rijtje zetten:
- Theater Stealth (onzichtbaar voor alle radars): dat heeft niet 1 vliegtuig.
En dat baseer je op wat? Is nog niet geprobeerd, getest of bewezen in welk opzicht dan ook.quote:- De F-35 is onzichtbaar voor de Russische vliegtuigen: misschien als ze recht op elkaar afvliegen.
Alleen de MiG-35 heeft een AESA radar en is een prototype. Voor de Sukhoi T-50 (eveneens prototype) is een AESA radar ontwikkeld. Alle overige varianten van de MiG-29, MiG-31 en Su-27/30 hebben gewone Pulse-Doppler of PESA radar systemen. Een Su-27 omzeilt geen raket met bochtjes trekken. Dat gaat met een bochtje van 9G echt niet gebeuren, daarvoor zul je serieus aan de countermeasures moeten en dan heb ik het niet over chaff/flare.quote:- De F-35 knalt die Russen als vliegjes uit de lucht voordat ze hem maar zien (BVR)!
Nou, hoogstens twee als je stealth wilt. En om een raket te omzeilen wil je bij voorkeur een Su-27. Die trekken bochtjes waar de motor van die F-35 spontaan van uitvalt (zoals ook de motor van bijvoorbeeld de F-15 en F-16). En de Russische toestellen hebben tegenwoordig ook AESA en kunnen elkaar updaten. Dus, vergeet het maar.
De F-35 heeft ruimte voor vier 4 interne AA-raketten. Daarnaast is de F-35 niet ontworpen om te 'dogfighten' met een welke kist dan ook. Dogfighten is geschiedenis. Elke niet stealth jet (en dat is alles behalve de F-35 en F-22) kun je met een AWACS of grond/scheepsradar van honderden kilometers zien aankomen. Ik zeg niet dat in een toekomstig conflict er nooit meer dogfight zal plaats vinden, maar de tijd dat luchtgevechten op die manier uitgevochten werden is lang voorbij.quote:- Als de F-35 zijn twee (!!!) AA-raketten heeft afgeschoten, draait het ringetjes om een Su-27!
:-D
De feiten te checken.quote:Ben ik nog wat vergeten?
Omdat ze nog niet in het echt op elkaar geschoten hebben? Als je zo gaat denken, dan kun je pas een nieuw toestel kopen nadat de volgende grote oorlog al begonnen is.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 22:44 schreef M5 het volgende:
Klopt.
En dat baseer je op wat? Is nog niet geprobeerd, getest of bewezen in welk opzicht dan ook.
Klopt. Maar, net als met alle voorgangers (zoals Su-27M) is dat de technologie die ze verkopen in de nieuw te exporteren Su-27's en MIG-29's, en komt er op termijn een opfrisprogramma, waarbij de huidige vloot die ook krijgt. Je moet er dus als potentiële tegenstanders absoluut rekening mee houden. Of meteen aanvallen!quote:Alleen de MiG-35 heeft een AESA radar en is een prototype. Voor de Sukhoi T-50 (eveneens prototype) is een AESA radar ontwikkeld. Alle overige varianten van de MiG-29, MiG-31 en Su-27/30 hebben gewone Pulse-Doppler of PESA radar systemen. Een Su-27 omzeilt geen raket met bochtjes trekken. Dat gaat met een bochtje van 9G echt niet gebeuren, daarvoor zul je serieus aan de countermeasures moeten en dan heb ik het niet over chaff/flare.
Inderdaad. Kan hij daarnaast dan ook nog wat anders meenemen, zoals een bom? Met 4 ruimtes waar een bom of een BVR raket in kan?quote:De F-35 heeft ruimte voor vier 4 interne AA-raketten.
Ja, dat dogfighten geschiedenis is, zeggen ze al sinds het einde van de tweede wereldoorlog.quote:Daarnaast is de F-35 niet ontworpen om te 'dogfighten' met een welke kist dan ook. Dogfighten is geschiedenis. Elke niet stealth jet (en dat is alles behalve de F-35 en F-22) kun je met een AWACS of grond/scheepsradar van honderden kilometers zien aankomen. Ik zeg niet dat in een toekomstig conflict er nooit meer dogfight zal plaats vinden, maar de tijd dat luchtgevechten op die manier uitgevochten werden is lang voorbij.
Ik zou graag de opzet en specs van al die simulaties eens zien. Plaats eens een link naar een voorbeeld. Dan geef ik je gelijk.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat ze nog niet in het echt op elkaar geschoten hebben? Als je zo gaat denken, dan kun je pas een nieuw toestel kopen nadat de volgende grote oorlog al begonnen is.
Alle simulaties voorspellen dat de Russische toestellen met minimale verliezen alle F-35's uit de lucht schieten. Net zoals de F-18's, de F-15's en de F-16's...
Vraag het aan de Indiase luchtmacht, die hebben de meest recente toestellen en hebben aan de meeste van die live warganes meegedaan.
Dat het er komt klopt, maar op welke termijn is nog maar de vraag. Op dit moment is de situatie dat er 195 F-22 geproduceerd zijn en de 100e F-35 recent op de productie lijn is gezet. Aan Russische staat daar 1 MiG-35 en 4 T-50 prototypes tegen over. De nieuw te exporteren Su-27 en Su-30 varianten worden nog steeds niet met AESA radars aangeboden of verkocht. De geüpdate Su-27 en nieuwe Su-30's van de Russische luchtmacht hebben tot op heden ook nog geen AESA radars geïnstalleerd gekregenquote:[..]
Klopt. Maar, net als met alle voorgangers (zoals Su-27M) is dat de technologie die ze verkopen in de nieuw te exporteren Su-27's en MIG-29's, en komt er op termijn een opfrisprogramma, waarbij de huidige vloot die ook krijgt. Je moet er dus als potentiële tegenstanders absoluut rekening mee houden. Of meteen aanvallen!
Met 4 AA-missiles zijn de interne bays vol. Dan kan optioneel nog extern het een en ander gehangen worden, maar dat gaat dan ten koste van de RCS. Maar als er een missie gevolgen wordt waarbij men vijandelijke vliegtuigen onderscheppen op het programma staat zal men met de huidige vliegtuigen F-16, F-15, F/A-18 ook geen bommen gaan meeslepen...quote:[..]
Inderdaad. Kan hij daarnaast dan ook nog wat anders meenemen, zoals een bom? Met 4 ruimtes waar een bom of een BVR raket in kan?
Misschien kunnen ze een modificatie maken waarbij er twee sidewinders in 1 bay passen.
De F-22 heeft een kanon, net als andere alle jets. Maar wat maakt dat uit? Hij kan ook JDAMs en SDB's mee nemen. Net als bij de kleine interne bays van de F-35 geldt ook hier dat het puur afhankelijk is van de missie wat men meeneemt.quote:[..]
Ja, dat dogfighten geschiedenis is, zeggen ze al sinds het einde van de tweede wereldoorlog.
Hint: heeft de F-22 (het vliegtuig waarvan je het minste zou verwachten dat het ooit in de buurt van een vijandelijk vliegtuig komt) een kanon?
Om een vliegtuig te laten overleven kun je BVR raketten en Stealth gebruiken, als je het niet uitmaakt dat je ook regelmatig vrienden en lijnvluchten neerschiet. En als we er van uitgaan dat dat ook werkt zoals beloofd, wat in de praktijk nogal tegen blijkt te vallen. Daarom is dogfighting en een kanon nog steeds vereist. Waar die F-35's met bosjes uit de lucht gaan vallen.
Er zijn nog geen drones voor air-air combat ontwikkeld, en het over grote deel van de bestaande of in ontwikkeling zijnde drones is sterk afhankelijk van sateliet communicatie. Dat is te verstoren wat het een erg kwestbaar wapensysteem maakt met de huidige technieken. Het is de toekomst, maar het zal nog vele jaren duren voordat ze bemande jachtvliegtuigen gaan vervangen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tussen haakjes: Qua "airframe" (wat het vliegtuig kan aan snelheid en capriolen) hebben we bij de Su-27 wel ongeveer de top bereikt. Alle overige verbeteringen zijn op het vlak van de radar, communicatie en software. Het heeft dus meer zin om die in een Su-27 te steken, dan te proberen een vliegtuig te ontwikkelen dat nog beter kan vliegen.
En als je gewoon zoveel mogelijk AA-raketten wilt lanceren, spioneren of bommetjes wilt gooien, ben je beter af met drones.
Definitie van drone: zelfstandig voertuig.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:37 schreef M5 het volgende:
[..]
Er zijn nog geen drones voor air-air combat ontwikkeld, en het over grote deel van de bestaande of in ontwikkeling zijnde drones is sterk afhankelijk van sateliet communicatie. Dat is te verstoren wat het een erg kwestbaar wapensysteem maakt met de huidige technieken. Het is de toekomst, maar het zal nog vele jaren duren voordat ze bemande jachtvliegtuigen gaan vervangen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |