Voor zowel de persoon die rijdt als van wie de auto is, kassa!quote:Op maandag 17 juni 2013 17:45 schreef Xetran het volgende:
[..]
Nee, een overtreding. Boete is rond de 350 euro.
dus geen rijontzegging terwijl ze zonder rijbewijs achter het stuur zat én bij een ongeluk betrokken geraakt is??quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:41 schreef hardcorefan het volgende:
update, ze hadden weinig nieuws, er is een verklaring afgelegd, aangezien het ongeval meeviel is er waarschijnlijk geen sprake van rijontzegging. Andere boetes gaan via officier van justitie dus zal nog even duren. agent had ook niet echt een idee welke boetes ze zal krijgen.
nog even afwachten dus
Ow echt? Naja goed, bijvoorbeeld brommerrijbewijs is al 600 euro.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:20 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Voor zowel de persoon die rijdt als van wie de auto is, kassa!
De politie bepaalt sowieso niet of je een rijontzegging krijgt. Dat doet de OvJ of eventueel het CBR.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:35 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dus geen rijontzegging terwijl ze zonder rijbewijs achter het stuur zat én bij een ongeluk betrokken geraakt is??
Ja, en hoe vaker je het doet hoe hoger de boete wordt. Het is gewoon goedkoper om gewoon je rijbewijs te halen dan zonder rijbewijs te rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:47 schreef Xetran het volgende:
[..]
Ow echt? Naja goed, bijvoorbeeld brommerrijbewijs is al 600 euro.
ik had het vooral over het stukje "aangezien het ongeval meeviel". Wat is dat nu voor een redeneringquote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De politie bepaalt sowieso niet of je een rijontzegging krijgt. Dat doet de OvJ of eventueel het CBR.
Aan dat ongeval had ze geen schuld.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:35 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dus geen rijontzegging terwijl ze zonder rijbewijs achter het stuur zat én bij een ongeluk betrokken geraakt is??
Jawel.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:54 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Aan dat ongeval had ze geen schuld.
Er zijn 2 wegen: de strafrechtelijke en de bestuursrechtelijke. Die staan los van elkaar/naast elkaar en kunnen beide tegelijk bewandeld worden. Maar aangezien ze geen rijbewijs had kan het CBR weinig doen denk ik.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De politie bepaalt sowieso niet of je een rijontzegging krijgt. Dat doet de OvJ of eventueel het CBR.
Klopt, weet ik, maar bedankt voor je aanvulling. Ik weet eigenlijk niet wat het CBR kan in deze, want uiteindelijk moet ze daar natuurlijk een keer examen en/of een rijbewijs gaan aanvragen. Het is niet ondenkbaar dat ze regelingen hebben om dat uit te sluiten in een situatie als deze.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er zijn 2 wegen: de strafrechtelijke en de bestuursrechtelijke. Die staan los van elkaar/naast elkaar en kunnen beide tegelijk bewandeld worden. Maar aangezien ze geen rijbewijs had kan het CBR weinig doen denk ik.
Nou ja, gezien de rest van de posts van TS kan ik weinig anders concluderen dan dat de bestuurster schuld had. En dat staat nog los van het feit dat ze zonder rijbewijs reed.quote:
Naja hij zei in eerste instantie dat het haar schuld niet was. Pas toen hij (onterecht) werd overtuigd dat geen rijbewijs = schuld, gaf hij aan dat ze dan wel schuld heeftquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, gezien de rest van de posts van TS kan ik weinig anders concluderen dan dat de bestuurster schuld had. En dat staat nog los van het feit dat ze zonder rijbewijs reed.
Volgens mij ben je zonder rijbewijs standaard schuldig, maar ik kan het fout hebben.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:54 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Aan dat ongeval had ze geen schuld.
Nou hier dan.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:01 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja hij zei in eerste instantie dat het haar schuld niet was. Pas toen hij (onterecht) werd overtuigd dat geen rijbewijs = schuld, gaf hij aan dat ze dan wel schuld heeft
Vind ik een vrij onduidelijk verhaal, maar goedquote:
Aan het rijden zonder rijbewijs jaquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:02 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Volgens mij ben je zonder rijbewijs standaard schuldig, maar ik kan het fout hebben.
http://verkeersboetes.blo(...)onder-rijbewijs.html
Nou, er is geen verzekering die je dekt. Dus je zal hoe dan ook alle schade moeten betalen. Aangezien de tegenpartij heel simpel zegt: geen rijbewijs. Dus schuld. Je bent gewoon zo zwaar de sjaak.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:03 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Vind ik een vrij onduidelijk verhaal, maar goed
[..]
Aan het rijden zonder rijbewijs ja
Het niet hebben van een rijbewijs heeft toch niks met aansprakelijkheid te makenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:05 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Nou, er is geen verzekering die je dekt. Dus je zal hoe dan ook alle schade moeten betalen. Aangezien de tegenpartij heel simpel zegt: geen rijbewijs. Dus schuld. Je bent gewoon zo zwaar de sjaak.
Het lijkt erop dat je gelijk hebt, al had ik ooit eens andere info. Maar kan er geen bewijs voor vinden op dit moment.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:06 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het niet hebben van een rijbewijs heeft toch niks met aansprakelijkheid te maken
Komt omdat er geen (of niet per se) causaal verband is tussen het niet hebben van een rijbewijs en de oorzaak van het ongevalquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:08 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat je gelijk hebt, al had ik ooit eens andere info. Maar kan er geen bewijs voor vinden op dit moment.
http://www.deletselschade(...)+bij+ongevalschade+1
Neu, dacht ik eerst ook, maar als de ander schuldig is draagt hij ook de aansprakelijkheid. Hij zal dus zelf zijn schade moeten betalen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:05 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Nou, er is geen verzekering die je dekt. Dus je zal hoe dan ook alle schade moeten betalen. Aangezien de tegenpartij heel simpel zegt: geen rijbewijs. Dus schuld. Je bent gewoon zo zwaar de sjaak.
Wat jij bedoelt is dat als je zonder rijbewijs schuld hebt en aansprakelijk bent voor schade, je het uit eigen zak moet betalen omdat je verzekering niet uitkeerd.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:08 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat je gelijk hebt, al had ik ooit eens andere info. Maar kan er geen bewijs voor vinden op dit moment.
http://www.deletselschade(...)+bij+ongevalschade+1
Nouja, het niet rijbevoegd zijn is.. Wmb is dat al schuld, je neemt willens en wetens het risico anderen in gevaar te brengen. Aan de andere kant, de schade aan jouw eigen auto is voor jou, de verzekeringsmaatschappij van de tegenstander zal het denk ik niet dekken. Maar ik moet hardlopen, dus als je dat wilt uitzoeken, graag!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Komt omdat er geen (of niet per se) causaal verband is tussen het niet hebben van een rijbewijs en de oorzaak van het ongeval
Verzekeraar keert sowieso wel uitquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:12 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Wat jij bedoelt is dat als je zonder rijbewijs schuld hebt en aansprakelijk bent voor schade, je het uit eigen zak moet betalen omdat je verzekering niet uitkeerd.
Kan je vinden, maar het feit dat iemand zonder rijbewijs rondrijdt is geen vrijbrief om hem/haar aan te rijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:12 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Nouja, het niet rijbevoegd zijn is.. Wmb is dat al schuld, je neemt willens en wetens het risico anderen in gevaar te brengen. Aan de andere kant, de schade aan jouw eigen auto is voor jou, de verzekeringsmaatschappij van de tegenstander zal het denk ik niet dekken. Maar ik moet hardlopen, dus als je dat wilt uitzoeken, graag!
Zij reed de ander toch aan? Bocht te groot nemen?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Verzekeraar keert sowieso wel uit
[..]
Kan je vinden, maar het feit dat iemand zonder rijbewijs rondrijdt is geen vrijbrief om hem/haar aan te rijden.
Ik reageer op 'het niet rijbevoegd zijn is wmb al schuld'quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zij reed de ander toch aan? Bocht te groot nemen?
Dat zeg ik ook niet, maar zeg wel dat de ander het risico neemt. Ik betwijfel of de verzekering dekt, de auto moet voor een verzekeraar wel bestuurd worden door een bevoegd persoon (maar dat is makkelijk na te gaan in de polis).quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:12 schreef hugecooll het volgende:
Kan je vinden, maar het feit dat iemand zonder rijbewijs rondrijdt is geen vrijbrief om hem/haar aan te rijden.
Een standaardpolisuitsluiting is 'ongeldig rijbewijs', maar ook dan is het mogelijk dat de verzekering het dektquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:20 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar zeg wel dat de ander het risico neemt. Ik betwijfel of de verzekering dekt, de auto moet voor een verzekeraar wel bestuurd worden door een bevoegd persoon (maar dat is makkelijk na te gaan in de polis).
"Ongeldig" of "geen geldig"?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:22 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Een standaardpolisuitsluiting is 'ongeldig rijbewijs', maar ook dan is het mogelijk dat de verzekering het dekt
Hier staat:quote:
Tsja, en hier http://weblog.independer.(...)geen-dekking-schade/ staat:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:39 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hier staat:
De polisuitsluitingen die vaak ook in de polisvoorwaarden van andere branches staan, betreffen:
• atoomkernreacties
• molest
• opzet
De polisuitsluitingen die specifiek verbonden zijn aan het motorrijtuigrisico betreffen:
• inbeslagname (door de overheid)
• ongeldig rijbewijs
• rijden onder invloed
• verhuur
• wedstrijden
• ander gebruik dan bij aanvraag is aangegeven
Bij uitsluitingen als 'ongeldig rijbewijs', 'rijden onder invloed' en 'ander gebruik van het motorrijtuig' kan de ontsnappingsclausule van toepassing zijn. Deze clausule houdt in dat de polisuitsluiting niet van kracht is, wanneer de verzekeringnemer in alle redelijkheid geen verwijt treft.
(betekent alleen dat de verzekeraar dan uitkeert, niet dat ze geen regres plegen op degene die zonder rijbewijs/met ongeldig rijbewijs reed btw)
Vaak en je zijn wel sleutelwoordenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tsja, en hier http://weblog.independer.(...)geen-dekking-schade/ staat:
Wanneer wordt schade niet vergoed?
Schade wordt in onderstaande situaties vaak niet vergoed:
Als je rijdt zonder geldig rijbewijs.
Als de schade ontstaat door rijden onder invloed van alcohol of drugs.
Als de bestuurder zonder toestemming in jouw auto rijdt.
Als de schade ontstaat tijdens een snelheidswedstrijd.
Als de schade opzettelijk veroorzaakt is.
Als de auto “verhuurd” was aan iemand anders.
Als andere passagiers tegen betaling worden vervoerd (geldt niet voor carpoolen).
Ook de schade die ontstaat bij catastrofes is niet verzekerd. Dit geldt niet alleen voor autoverzekeringen, maar voor alle verzekeringen. Voorbeelden van catastrofes zijn natuurrampen, oorlogen, oproer of atoomkernreacties. Overstromingen zijn wel gedekt bij autoverzekeringen.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe het zit (en ben te lui en te warm om écht te gaan zoekenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:48 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Vaak en je zijn wel sleutelwoorden
Maja dan kom je weer uit bij 'als de bestuurder zonder toestemming in jouw auto rijdt' (die ik hier overigens niet zie staan)
Ik ookquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe het zit (en ben te lui en te warm om écht te gaan zoeken)
Heeft meer te maken met verwijtbaarheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:06 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het niet hebben van een rijbewijs heeft toch niks met aansprakelijkheid te maken
Als je niet aansprakelijk bent voor de aanrijding dan zal de schade vergoed worden door de tegenpartij (verzekeraar van de tegenpartij). Ook de schade aan jouw auto. Het is dan namelijk niet relevant of jij wel of niet in bezit bent van een rijbewijs.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:12 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Nouja, het niet rijbevoegd zijn is.. Wmb is dat al schuld, je neemt willens en wetens het risico anderen in gevaar te brengen. Aan de andere kant, de schade aan jouw eigen auto is voor jou, de verzekeringsmaatschappij van de tegenstander zal het denk ik niet dekken. Maar ik moet hardlopen, dus als je dat wilt uitzoeken, graag!
Wat betreft de uitsluitingen met betrekking tot rijden zonder geldig rijbewijs en/of rijden onder invloed:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tsja, en hier http://weblog.independer.(...)geen-dekking-schade/ staat:
Wanneer wordt schade niet vergoed?
Schade wordt in onderstaande situaties vaak niet vergoed:
Als je rijdt zonder geldig rijbewijs.
Als de schade ontstaat door rijden onder invloed van alcohol of drugs.
Als de bestuurder zonder toestemming in jouw auto rijdt.
Als de schade ontstaat tijdens een snelheidswedstrijd.
Als de schade opzettelijk veroorzaakt is.
Als de auto “verhuurd” was aan iemand anders.
Als andere passagiers tegen betaling worden vervoerd (geldt niet voor carpoolen).
Ook de schade die ontstaat bij catastrofes is niet verzekerd. Dit geldt niet alleen voor autoverzekeringen, maar voor alle verzekeringen. Voorbeelden van catastrofes zijn natuurrampen, oorlogen, oproer of atoomkernreacties. Overstromingen zijn wel gedekt bij autoverzekeringen.
Dus betaal je het zelfquote:Op woensdag 19 juni 2013 00:07 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat betreft de uitsluitingen met betrekking tot rijden zonder geldig rijbewijs en/of rijden onder invloed:
Dit houdt in dat je eigen schade niet wordt vergoed. Mocht je daarnaast ook schade veroorzaakt hebben bij een tegenpartij, dan zal je verzekeraar die schade wel vergoeden aan die tegenpartij, echter zullen ze dat weer op jou verhalen.
Eigen schuld dikke bult. In dit soort situaties moet je direct uit de voeten maken en de wagen als gestolen opgeven. Dit had ze moeten weten.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:42 schreef hardcorefan het volgende:
hallo,
mijn vriendin heeft een aanrijding gemaakt, alleen blikschade gelukkig.
probleem is dat ze geen rijbewijs had en wel een stukje reed (stom natuurlijk maarja)
nou is de politie erbij geweest. Eerst was er niets aan de hand omdat ze hebben verteld dat haar tweelingzus reed maar de politie is er toch achter gekomen dat dit niet zo is.
de bestuurder van de aangereden auto is een bekende en maakte het allemaal niet veel uit als zijn schade maar geregeld wordt.
nu is alleen de politie bij haar langsgeweest en heeft verteld dat ze morgen uitleg moet geven op het bureau en eventueel advocaat kan meenemen.
weet iemand ongeveer wat er te verwachten valt?
boete voor geen rijbewijs/verzekering of ook een aanklacht?
alvast bedankt voor eventuele reacties!
Onzin en lukt niet. Bovendien was ze 'm gesmeerdquote:Op woensdag 19 juni 2013 00:20 schreef borbit het volgende:
[..]
Eigen schuld dikke bult. In dit soort situaties moet je direct uit de voeten maken en de wagen als gestolen opgeven. Dit had ze moeten weten.
Guttegut, wie heeft de deur van ONZ weer open laten staan? Er ontsnappen allemaal enge mensen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 00:20 schreef borbit het volgende:
[..]
Eigen schuld dikke bult. In dit soort situaties moet je direct uit de voeten maken en de wagen als gestolen opgeven. Dit had ze moeten weten.
Jezus wat dom, had op zijn minst de OP gelezen. Ga jij maar lekker terug naar je vertrouwde klaagbaak trieste kutuser.quote:Op woensdag 19 juni 2013 00:20 schreef borbit het volgende:
[..]
Tenzij de tegenpartij aansprakelijk is voor de schade.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |