Als ze inzien dat er niet betaald gaat worden, dan hebben ze niks meer aan ze en zullen ze niet schromen om hen te doden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 07:30 schreef sig000 het volgende:
[..]
Waarom maken deze mensen weinig kans? Gaan die ontvoerders ze maar omleggen wanneer ze inzien dat poen vangen uit Nederland wat ingewikkelder is dan ze dachten?
Dan raken er weer een paar helicopters kwijt.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:04 schreef StateOfMind het volgende:
Waarom sturen we niet een KCT eenheid die kant op? Die worden o.a. hierop getraind.
Ja man, met speciale legereenheden Jemen binnenvallen, fantastisch plan.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als ze inzien dat er niet betaald gaat worden, dan hebben ze niks meer aan ze en zullen ze niet schromen om hen te doden.
Waarom sturen we niet een KCT eenheid die kant op? Die worden o.a. hierop getraind.
Dat was idd amateuristisch en slecht voorbereid. Maar dat waren ook geen special forces, maar gewone marinemensen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:05 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dan raken er weer een paar helicopters kwijt.
Ah, de NL special forces gaan het beter doen denk je?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat was idd amateuristisch en slecht voorbereid. Maar dat waren ook geen special forces, maar gewone marinemensen.
In Libië landde alleen een helikoptercrew, zonder mariniers dus. Verder zijn deze situaties natuurlijk ook totaal niet vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 08:14 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ah, de NL special forces gaan het beter doen denk je?
Sommige mensen moeten ergens hun brood vandaan halen.quote:Op zondag 16 juni 2013 00:38 schreef VeX- het volgende:
[..]
Bron
Sneue zaak natuurlijk, maar welke westerling blijft er dan ook in Jemen wonen?
Ik voel me niet geroepen, de politici ook niet, de belastingbetaler heeft andere dingen aan het hoofd.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:05 schreef Chadi het volgende:
Het is toch te triest voor woorden dat we niets doen voor deze mensen.
Dit soort dingen zijn essentieel. Onze politici moeten ons ook in het buitenland beschermen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:10 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik voel me niet geroepen, de politici ook niet, de belastingbetaler heeft andere dingen aan het hoofd.
Het zal van de familie moeten komen.
De Nederlandse Staat zal ongetwijfeld eisen dat ze een DigID-account aanmaken voordat ze het losgeld overmaken. Ja, dan kan het nog wel even duren.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 07:36 schreef sig000 het volgende:
Die ontvoerders daar in Jemen hebben waarschijnlijk nog geen kaas gegeten van hoe dat hier gaat.
Die dachten, 2 Europeanen dat is kassa maar hadden geen idee wat voor bureaucratie ze op hun nek haalden.
Als de USA om uitlevering vraagt heb je al een probleem, hoezo politici ons beschermen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:11 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dit soort dingen zijn essentieel. Onze politici moeten ons ook in het buitenland beschermen.
Commando's stuur je niet zomaar naar een ander land.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:11 schreef TC03 het volgende:
Is het echt zo onmogelijk om te achterhalen waar deze mensen zitten en er dan wat commando's op af te sturen? Daar zijn ze toch voor.
Want? Gaat Jemen ons bombarderen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:16 schreef Peunage het volgende:
[..]
Commando's stuur je niet zomaar naar een ander land.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:12 schreef TC03 het volgende:
[..]
De Nederlandse Staat zal ongetwijfeld eisen dat ze een DigID-account aanmaken voordat ze het losgeld overmaken. Ja, dan kan het nog wel even duren.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:12 schreef TC03 het volgende:
[..]
De Nederlandse Staat zal ongetwijfeld eisen dat ze een DigID-account aanmaken voordat ze het losgeld overmaken. Ja, dan kan het nog wel even duren.
Heel kort door de bocht internationale verdragen! Een ander land mag ook niet even het luchtruim van Nederland gebruiken zonder toestemming. Eigenlijk kan alleen de VS dat maken om die verdragen aan hun laars te lappen door middel van oorlogsdoctrine, maar verder dien je je aan die verdragen te houden, anders is het hek van de dam en staat het allemaal op losse poten. Nederland stuurt commando's naar Jemen, daarop vliegt Rusland met haar straaljagers even door het luchtruim van NL en zijn we van God los. Misschien kan men wat op touw zetten samen met de Jemenitische autoriteiten.quote:
Nee dat valt vies tegen hoeveel mensen dat snappen..quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:14 schreef Me_Wesley het volgende:
Mensen snappen toch ook wel dat je in notabene Jemen niet opeens legereenheden kan gaan inzetten. Net zoals Jemen niet met speciale eenheden Nederland binenkomt als er hier een jemeniet in de problemen zit.
Enige manier van redding is betalen.
Wat doet een commando als er een bom of raket op hem valt? Zich oprollen?quote:
Redelijke kans van wel ja, anders verkloot deze groep hun kansen op toekomstige inkomsten.quote:
Dan vrees ik dat ze 2 verkeerde ontvoerd hebben.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:43 schreef waht het volgende:
[..]
Redelijke kans van wel ja, anders verkloot deze groep hun kansen op toekomstige inkomsten.
Onderhandelen doen ze gratis zo lang de familie maar dokt.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:45 schreef Me_Wesley het volgende:
Waarschijnlijk worden ze binnenkort opeens vrijgelaten en doet BuZa geen uitspraken over onderhandelingen. Kan me herinneren dat ik dat eerder heb zien gebeuren.
Jemen is een tamelijk arm land.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:45 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dan vrees ik dat ze 2 verkeerde ontvoerd hebben.
Zeg maar gerust straatarm (armste land van de Arabische wereld).quote:
Ik vermoed dat het daar inderdaad wel op uitdraait. Is dat toen bij die Arjan Erkel ook niet gebeurd?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:45 schreef Me_Wesley het volgende:
Waarschijnlijk worden ze binnenkort opeens vrijgelaten en doet BuZa geen uitspraken over onderhandelingen. Kan me herinneren dat ik dat eerder heb zien gebeuren.
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/ontvoering-jemenquote:Judith Spiegel in maart: Geen zin in ontvoering
Een wrang detail over de in Jemen ontvoerde journaliste Judith Spiegel: drie maanden voor haar eigen ontvoering schreef ze een column met de titel 'Geen zin in ontvoering'.
In de column voor NRC reageerde Spiegel op de ontvoering van de Oostenrijker Dominik Neubauer. Ook hij moest een video maken van zijn ontvoerders, waarin hij zijn regering vraagt iets te doen, anders werd hij gedood.
"De video waarin Dominik Neubauer dit zegt dateert van 21 februari, en of hij nu nog leeft weet niemand", schrijft Spiegel. "De video bezorgt me onrustige nachten. Gaan de ontvoeringen in Jemen inderdaad deze kant op? Ik word onrustig van het idee maandenlang bij deze extremisten te moeten doorbrengen en ik wil niet, net als Dominik, met een kalasjnikov tegen mijn hoofd in een filmpje verschijnen."
Spiegel schrijft verder: "Ik wil ook niet de oorzaak zijn van een duivels dilemma. Moet een regering betalen en zo de kidnapindustrie stimuleren? Heeft diezelfde regering niet tegen mensen als Dominik en mij gezegd dat we niet naar Jemen moeten reizen?"
Begin juni werd Spiegel zelf ontvoerd, samen met haar man.
Die mensen hebben het over hun doodsangst. Ze zien hun sterven tegemoet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Als er betaald wordt is iedere Nederlander ergens in Noord Afrika, Zuid Amerika of Midden Oosten potentieel de volgende stapel cash voor criminelen
Wat is je punt nu eigenlijk?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:20 schreef tong80 het volgende:
[..]
Die mensen hebben het over hun doodsangst. Ze zien hun sterven tegemoet.
Alsof er iemand in Jemen is die hetzelfde gaat doen als ze het overleven.
.
dat doen de russen ongeveer 1 keer per jaar..quote:Op dinsdag 16 juli 2013 09:31 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Heel kort door de bocht internationale verdragen! Een ander land mag ook niet even het luchtruim van Nederland gebruiken zonder toestemming. Eigenlijk kan alleen de VS dat maken om die verdragen aan hun laars te lappen door middel van oorlogsdoctrine, maar verder dien je je aan die verdragen te houden, anders is het hek van de dam en staat het allemaal op losse poten. Nederland stuurt commando's naar Jemen, daarop vliegt Rusland met haar straaljagers even door het luchtruim van NL en zijn we van God los. Misschien kan men wat op touw zetten samen met de Jemenitische autoriteiten.
hoezo de belastingbetaler, ik denk eerder dat familie van deze mensen gaat betalen, en dat de staat alleen maar onderhandeld en de zaak verder afhandeldquote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/ontvoering-jemen
De belastingbetaler draait er wel voor op...
Het lijkt nu net alsof ik geld belangrijker vind dan het welzijn van deze mensen. Dat is niet zo, maar deze twee hebben het wel héél erg over zichzelf afgeroepen.
Geen Nederlander die actie gaat ondernemen, en weinig kans dat er wordt betaald. Oftewel, RIPquote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom deze opmerking? Dood zijn deze twee Nederlanders weinig waard; levend veel meer.
De staat zal het wel weer voorschieten, waarna blijkt dat afspraken over terrugbetaling heel anders liggen dan gedacht werd. Uiteindelijk draait de belastingbetaler er voor op.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:26 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
hoezo de belastingbetaler, ik denk eerder dat familie van deze mensen gaat betalen, en dat de staat alleen maar onderhandeld en de zaak verder afhandeld
Je gelooft werkelijk zelf dat de Nederlandse overheid op geen enkele manier actie onderneemt om deze zaak tot een goed einde te brengen? Ik ken ze persoonlijk, de mensen die in dit soort lastige kwesties onderhandelen met terroristen, piraten en ander crimineel ongedierte.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:10 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Geen Nederlander die actie gaat ondernemen, en weinig kans dat er wordt betaald. Oftewel, RIP
Ondanks dat ik dat best wil geloven, klinkt het altijd wel erg makkelijk: 'we doen alles wat we kunnen' en 'het heeft onze volle aandacht'. Prachtige, kordate woorden, maar als er to start with al nauwelijks wegen zijn, snijdt het weinig hout.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:16 schreef Elfletterig het volgende:
Via alle mogelijke wegen zal worden geprobeerd om die twee mensen bevrijd te krijgen.
Mee eens, schromelijk overtrokken aangezien de meeste ontvoeringen in Jemen 'goed aflopen'. Misschien een boude uitspraak maar accurater dan een premature doodverklaring.quote:Of dat lukt, moet natuurlijk nog blijken, maar om ze nu al dood te verklaren, vind ik zowel onzuiver als ronduit grof.
Het is net nog prima uitgelegd door een deskundige aan tafel bij KvdB. Buitenlandse Zaken is bewust terughoudend met informatie, om het onderhandelingsproces niet te verstoren. En de gegijzelde personen worden soms bewust niet op de hoogte gesteld van onderhandelingen die allang gaande zijn. Dan krijg je dus de situatie dat beide gegijzelden wanhopig het volk toespreken, in de veronderstelling dat er totaal niks gebeurt.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:17 schreef 2dope het volgende:
[..]
Ondanks dat ik dat best wil geloven, klinkt het altijd wel erg makkelijk: 'we doen alles wat we kunnen' en 'het heeft onze volle aandacht'. Prachtige, kordate woorden, maar als er to start with al nauwelijks wegen zijn, snijdt het weinig hout.
Er wordt wel geld verspild aan onzinniger zaken dan het redden van twee mensenlevens. Zorg eerst maar dat ze heelhuids vrij komen, dan zien we later wel in hoeverre die mensen financieel aansprakelijk gesteld moeten worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:38 schreef raptorix het volgende:
Niets betalen, niet onderhandelen klaar, bovendien als je daar heen gaat ben je bewust van het risico, dan niet huilie huilie doen als je ontvoert word, bovendien werkt het averechts als er nu betaald gaat worden.
Laat hun werkgever het lekker regelen, hoeft niet van mijn belastinggeld.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is net nog prima uitgelegd door een deskundige aan tafel bij KvdB. Buitenlandse Zaken is bewust terughoudend met informatie, om het onderhandelingsproces niet te verstoren. En de gegijzelde personen worden soms bewust niet op de hoogte gesteld van onderhandelingen die allang gaande zijn. Dan krijg je dus de situatie dat beide gegijzelden wanhopig het volk toespreken, in de veronderstelling dat er totaal niks gebeurt.
Ondertussen zijn dat soort filmpjes dan gewoon een pressiemiddel in het onderhandelingsproces.
[..]
Er wordt wel geld verspild aan onzinniger zaken dan het redden van twee mensenlevens. Zorg eerst maar dat ze heelhuids vrij komen, dan zien we later wel in hoeverre die mensen financieel aansprakelijk gesteld moeten worden.
We zullen je oproep in gedachten houden als je een keer door homomeppers wordt vastgehouden, raptorix. Rust in Vrede.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:38 schreef raptorix het volgende:
Niets betalen, niet onderhandelen klaar, bovendien als je daar heen gaat ben je bewust van het risico, dan niet huilie huilie doen als je ontvoert word, bovendien werkt het averechts als er nu betaald gaat worden.
Ik sta ook niet te juichen bij deze besteding van belastinggeld; vooral omdat het geld in verkeerde handen terechtkomt. Maar ik geef de voorkeur aan een goed onderhandelingsresultaat boven het ten dode opschrijven van Nederlandse staatsburgers.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Laat hun werkgever het lekker regelen, hoeft niet van mijn belastinggeld.
Ik ben voorbereid op gedoe, integenstelling tot deze amateurs, hadden ze eigenlijk wapens bij zich, of alleen een notitie boekje?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
We zullen je oproep in gedachten houden als je een keer door homomeppers wordt vastgehouden, raptorix. Rust in Vrede.
Ja goede reden, omdat we verderop het geld wegsmijten moeten we het hier ook maar doen, top reactie van de avond zeg.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik sta ook niet te juichen bij deze besteding van belastinggeld; vooral omdat het geld in verkeerde handen terechtkomt. Maar ik geef de voorkeur aan een goed onderhandelingsresultaat boven het ten dode opschrijven van Nederlandse staatsburgers.
Zolang we in dit land voor vele miljarden euro's frauderen en jaarlijks voor 4 miljard aan voedsel weggooien, zou de betaling van een paar miljoen euro losgeld geen onderwerp van discussie moeten zijn.
Oh ja, op een ontvoering ben je immer voorbereid. Not.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben voorbereid op gedoe, integenstelling tot deze amateurs, hadden ze eigenlijk wapens bij zich, of alleen een notitie boekje?
Een wapen meenemen op vakantie? Dat zou knap zijn met de huidige beveiligingsmaatregelen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben voorbereid op gedoe, integenstelling tot deze amateurs, hadden ze eigenlijk wapens bij zich, of alleen een notitie boekje?
Ze waren niet op vakantie, ze wonen daar.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:05 schreef starla het volgende:
[..]
Een wapen meenemen op vakantie? Dat zou knap zijn met de huidige beveiligingsmaatregelen.
Well fuck me...quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ze waren niet op vakantie, ze wonen daar.
Je moet je afvragen of je daar uberhaupt als Nederland moet begeven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oh ja, op een ontvoering ben je immer voorbereid. Not.
Die mensen wonen daar. En je verzetten tegen een ontvoering door nietsontziende baardapen heeft denk ik weinig zin, denk je ook niet?
Vanwaar toch die neiging deze slachtoffers als (halve) daders af te schilderen?
Is een blond meisje in een kort rokje in Amsterdam Slotervaart ook schuldig aan haar eigen verkrachting?
Daarom, ik zou daar echt niet onbeveiligd gaan lopen tussen dat soort lui, uberhaupt kom ik niet buiten Europa ik zou niet weten wat ik er zou moeten zoeken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:08 schreef starla het volgende:
[..]
Well fuck me...
Wie gaat er nu in Jemen wonen? Wel sneu verder.
Dat is het punt niet. Het punt is dat er miljarden over de balk gaan; dan zouden we niet moeten zitten miepen over een paar miljoen. En dan niet zozeer omdat we over een factor 1:1000 praten, maar omdat die miljoenen niet worden weggesmeten. Ze worden betaald om twee mensenlevens te redden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja goede reden, omdat we verderop het geld wegsmijten moeten we het hier ook maar doen, top reactie van de avond zeg.
Ik snap het ook niet. Een kennis van hun vertelde net bij KvdB nog dat ze het zelf ook niet veilig vonden, maar de vrouw vindt het zo'n prachtig land. Ze reisden altijd per taxi en gingen nooit 's avonds over straat, uit veiligheidsoverwegingen. Nou, dan woon je in een prachtig land zeg....quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:08 schreef starla het volgende:
[..]
Well fuck me...
Wie gaat er nu in Jemen wonen? Wel sneu verder.
Wat een mongool ben jij zeg, als iemand van jouw 2 euro steelt zeg je dan ook: geeft niet joh, dat is slechts een 1000e van mijn maandloon....quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Het punt is dat er miljarden over de balk gaan; dan zouden we niet moeten zitten miepen over een paar miljoen. En dan niet zozeer omdat we over een factor 1:1000 praten, maar omdat die miljoenen niet worden weggesmeten. Ze worden betaald om twee mensenlevens te
redden.
Verder heb je natuurlijk makkelijk praten, omdat de gegijzelden onbekenden zijn. Je zou heel anders piepen als hier ging om dierbaren van jou, zoals je ouders, broer/zus of goede vrienden.
Laat me raden, Groen Links volkquote:Op woensdag 17 juli 2013 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet. Een kennis van hun vertelde net bij KvdB nog dat ze het zelf ook niet veilig vonden, maar de vrouw vindt het zo'n prachtig land. Ze reisden altijd per taxi en gingen nooit 's avonds over straat, uit veiligheidsoverwegingen. Nou, dan woon je in een prachtig land zeg....
Waarom vind je het nodig om mij voor mongool uit te maken omdat ik een andere mening heb dan de jouwe?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een mongool ben jij zeg, als iemand van jouw 2 euro steelt zeg je dan ook: geeft niet joh, dat is slechts een 1000e van mijn maandloon....
Daarnaast zou ik inderdaad het zelfde zeggen over mijn dierbaren.
Omdat jij de redenering voert dat als er ergens anders geld over de balk word gegooid dat dat nu ook wel kan omdat het om een relatief laag bedrag gaat, ik zou zeggen lap zelf lekker als jij voor dit soort idioten wilt opkomen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom vind je het nodig om mij voor mongool uit te maken omdat ik een andere mening heb dan de jouwe?
Verder gaat de vergelijking mank. De "2 euro" wordt namelijk niet van mij gestolen, maar wordt bewust betaald, om daarmee twee mensenlevens te redden.
Het is ook een prachtig land, hoor. Ik ben er al eens geweest, het is fascinerend, maar zeker niet veilig. Hoe dan ook, een beetje vreemd dat al die kantoorpikken hier op fok stoer lopen te doen met hun 'eigen schuld'-verhalen.quote:Op
woensdag 17 juli 2013 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet. Een kennis van hun vertelde net bij KvdB nog dat ze het zelf ook niet veilig vonden, maar de vrouw vindt het zo'n prachtig land. Ze reisden altijd per taxi en gingen nooit 's avonds over straat, uit veiligheidsoverwegingen. Nou, dan woon je in een prachtig land zeg....
Hoezo mee laten betalen? De overheid is uberhaupt geen partij in deze, voor dit land geld een negatief reisadvies dus als een bedrijf haar mensen daar heen stuurt lossen ze dat ook maar zelf op.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:16 schreef Jellereppe het volgende:
Ook het bedrijf waar deze twee onder dienst staan laten mee betalen. Desnoods betalen ze nu de helft en later betalen ze de andere helft terug aan BuZa.
Een middenweg zal er toch moeten worden gezocht.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo mee laten betalen? De overheid is uberhaupt geen partij in deze, voor dit land geld een negatief reisadvies dus als een bedrijf haar mensen daar heen stuurt lossen ze dat ook maar zelf op.
Waarom? Nederland geeft een negatief reisadvies af, vervolgens stuurt een bedrijf toch tegen beter weten in een journalist er heen, en dan moet de overheid het oplossen als ze ontvoert worden? Laat het bedrijf lekker een particuliere onderneming de boel uitonderhandelen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:19 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een middenweg zal er toch moeten worden gezocht.
Wat is dit voor kansloze woonwagenkampreactie? Ik mag hopen dat je een grap maakt. De inhoud van deze post is zo tenenkrommend slecht, en dan heb ik hetn og niet eens over de belabberde spelling ervan...quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:38 schreef raptorix het volgende:
Als overheid dien je je Nederlandse staatsburgers te beschermen en naar mogelijkheden te zoeken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom? Nederland geeft een negatief reisadvies af, vervolgens stuurt een bedrijf toch tegen beter weten in een journalist er heen, en dan moet de overheid het oplossen als ze ontvoert worden? Laat het bedrijf lekker een particuliere onderneming de boel uitonderhandelen.
Ik vind niet dat het geld over de balk wordt gegooid. Het wordt uitgegeven aan een concreet doel, namelijk het redden van twee mensenlevens. Ongewenste uitgaven... tja, dat heb je soms.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat jij de redenering voert dat als er ergens anders geld over de balk word gegooid dat dat nu ook wel kan omdat het om een relatief laag bedrag gaat, ik zou zeggen lap zelf lekker als jij voor dit soort idioten wilt opkomen.
Dus omdat de overheid toch al miljarden binnen harkt kan dit er wel af?quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik vind niet dat het geld over de balk wordt gegooid. Het wordt uitgegeven aan een concreet doel, namelijk het redden van twee mensenlevens. Ongewenste uitgaven... tja, dat heb je soms.
Ik hoef niet zelf te lappen. Ik betaal namelijk al belasting Daar harkt de overheid vele miljarden mee binnen, dus die paar miljoen kan probleemloos uit de algemene middelen worden betaald. De gegijzelden later financieel aansprakelijk stellen en (een deel) laten terugbetalen, kan altijd nog. De zorg is nu eerst dat ze levend terugkomen.
Prima, je punt is wel duidelijk...quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus omdat de overheid toch al miljarden binnen harkt kan dit er wel af?
Bovendien boeien hun mensenlevens me echt geen ene malle moer, als je echt zo naieef bent om naar zo een land af te reizen verdien je niet beter.
Wat vind jij dan? Vind je het normaal dat je als Nederlander in Jemen vestigt? Ik zou het prima vinden als de overheid inspringt als een Nederlander bij wijze van spreke in Denemarken ontvoert word, maar we hebben het hier over 1 van de gevaarlijkste landen ter wereld voor buitenlanders.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Prima, je punt is wel duidelijk...
Ik ga niet nog een keer zeggen wat ik vind, want dat heb ik al gedaan. En op jouw verwensingen zit ik verder ook niet te wachten. We zijn wel uitgepraat. Ga in het andere topic maar uitleggen waarom je wél erfpacht wilt terugbetalen die Joden 70 jaar geleden hebben betaald.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat vind jij dan? Vind je het normaal dat je als Nederlander in Jemen vestigt? Ik zou het prima vinden als de overheid inspringt als een Nederlander bij wijze van spreke in Denemarken ontvoert word, maar we hebben het hier over 1 van de gevaarlijkste landen ter wereld voor buitenlanders.
Bingo.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:18 schreef Leevancleef het volgende:
Hoe dan ook, een beetje vreemd dat al die kantoorpikken hier op fok stoer lopen te doen met hun 'eigen schuld'-verhalen.
Het is maar te hopen voor hen dat ze door tribale stammen zijn ontvoerd en niet door al-Qaeda.quote:Folklore
Vóór 1998 (toen de eerste gegijzelden omkwamen in Jemen) zou niemand dergelijke woorden nog voor mogelijk hebben gehouden. Ontvoeringen maakten tot dat moment onderdeel uit van de folklore van het straatarme Jemen. Ze werden op touw gezet door tribale stammen - al-Qaeda was toen nog buiten beeld - die hun lokale belangen probeerden te behartigen.
Gegijzelden, bij voorkeur buitenlanders (want daardoor stonden stamleiders sterker in hun onderhandelingen), werden als onderpand gehouden totdat de overheid de gijzelnemers tegemoet kwam. En dat deden ze. Altijd. Daar kon je als gegijzelde van op aan.
Meestal duurde een ontvoering niet langer dan een week. Als 'gast' werd een gegijzelde bovendien goed behandeld: eten, drinken, een bed, mooie omgeving - er werd wel eens gegrapt dat er geen betere vakantie bestond dan een 'all-inclusive-kidnapvakantie'.
Typerend is de anekdote over een groep Japanners die, na drie weken ontvoerd te zijn geweest, verbaasd opkeken toen ze de vraag kregen voorgelegd of ze opgelucht waren om bevrijd te zijn. Hoezo bevrijd? Waren ze dan gevangen?
De verhalen over toeristen die expres in tribaal gebied gingen wandelen, bepakt met een EHBO-setje, een voorraadje water en een extra fotorolletje, zijn talrijk. Een ontvoering, dat wilden ze wel eens meemaken.
In de archieven is hier niets specifieks over terug te vinden. Of toeristen dus echt zaten te springen om een ontvoering, is de vraag. Feit is dat gegijzelden niets te vrezen hadden. In een artikel in de Volkskrant op 21 januari 1999 over de ontvoering van de Nederlandse familie Kooistra, valt te lezen dat de gegijzelden het erg goed maken. 'Ze worden vriendelijk behandeld en de onderhandelingen over hun vrijlating verlopen voorspoedig. (...) De gegijzelden verblijven in het huis van de plaatselijke sjeik en mogen af en toe een wandeling maken.'
Niet veel later stond de familie ongeschonden op vrije voeten.
Eregast
Nog altijd loopt het gros van de ontvoeringen in Jemen goed af. Journalist Adam Baron schrijft op de site van Vice hoe hij getuige was van een typische Jemenitische ontvoering, die uiterst 'ontspannen' verliep.
Wat was het geval: een verbitterde werknemer, die was ontslagen door zijn baas en succesvol bij justitie had bedongen dat hij recht had op een naheffing, besloot zijn geld via de onofficiële weg op te eisen. De baas betaalde namelijk niet en in het anarchistische Jemen - waar vonnissen vaak vastlopen op bureaucratie - kun je dan beter tot kidnappen overgaan.
Zodoende werd de zoon van de baas ontvoerd. 'Er was geen twijfel over zijn behandeling, hij werd behandeld als eregast, niets zou een stam meer beschamen dan dat dat niet het geval zou zijn', schrijft Baron.
De bemiddelaars kwamen binnen twee maanden met de ontvoerders overeen dat de helft van het losgeld werd betaald. De jongen werd vrijgelaten. Eind goed, al goed.
Makkelijke prooi
In een achteraf bezien bijna profetische column die op 14 maart in NRC Handelsblad verscheen, beschrijft Judith Spiegel haar angst om in handen te vallen van gijzelaars, nadat een Duitse collega van haar spoorloos was verdwenen.
'De regering betaalt de stammen niet meer, dus die zouden een andere inkomstenbron hebben gevonden: het doorverkopen van gijzelaars aan al-Qaeda', schrijft ze. En: 'Als ik 's nachts wakker lig, realiseer ik me ook dat ik nergens veilig ben in dit land. Niet meer in de stad, niet meer in mijn straat. Ik loop spiedend rond, oplettend of er geen auto met vreemde types voor de deur staat. Wat ook niet helpt, is dat er maar weinig buitenlanders vrij rondlopen. Wie voor een internationaal bedrijf of organisatie werkt, wordt dag en nacht bewaakt en rondgereden. Ik ga met de bus en naar de markt, een makkelijke prooi.'
Ach, laat het kind toch. Als je ziet hoeveel geld er wordt besteed aan de nieuwjaarsborrel. Den Haag heeft in 2012 daar ¤ 125.000 aan besteed. Laten we het maar niet hebben over heel Nederland. Deze mensenlevens lijken mij toch meer waard dan het pleziertje van een aantal bobo's door heel Nederland. Als ze überhaupt vrij komen, dan het bedrijf laten bloeden, desnoods via de juridische weg. Hadden ze maar bewakers moeten in huren voor deze mensen en een auto met chauffeur die ze naar hun bestemmingen rijdt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:38 schreef Shawn het volgende:
[..]
Waarom wens je de familie en vrienden dood?
quote:Familie reageert op ontvoering
De familie van de in Jemen ontvoerde journaliste Judith Spiegel heeft in actualiteitenprogramma Knevel en Van den Brink dinsdagavond gereageerd op haar ontvoering en die van haar man Boudewijn Berendsen.
„Wij weten dat Buitenlandse Zaken er volop mee bezig is. We beseffen dat het beleid is dat er niets wordt losgelaten. Wat wel wordt losgelaten, is als eerste bij ons bekend. Uiteraard vinden we dit heel moeilijk, maar onze enige prioriteit is dat Judith en Boudewijn zo snel mogelijk vrijkomen en in veiligheid zijn. We waarderen hoe de media hier tot nu toe mee zijn omgegaan'”, staat in de schriftelijke verklaring.
Ik kan je iig verzekeren dat dit niet zo is. Boudewijn is mijn neefje en om hem en zijn vrouw zo te zien is vreselijk.quote:
Op woensdag 17
juli 2013 06:15 schreef
Wokkel het
volgende:
Het doet ook wel een beetje aan een filmscript denken. Vrouwtje schrijft
column met nachtmerrie scenario, tijdje later komt scenario uit.
In filmpje wat opduikt zijn uitsluitend vrouwtje en haar man te zien,
geen ontvoerders/vlaggen/wapens. Slechts een hevig ademende cameraman.
Vrouwtje en man zijn verrassend nuchter in filmpje, hoeven ook geen
anti-vaderlandse teksten uit te spreken (bijvoorbeeld 'Wij zijn fout in
de wereld en doen de onschuldige xxx stam geweld aan')
[evil]Met een beetje kwade wil zou je kunnen denken aan een
journalistiek experiment/oplichting. [/evil]
Hey luitjes, ik ben backpacken in Afghanistan. Zetten jullie alvast de zakken geld en wat legereenheden klaar, want ik verwacht wel dat de overheid alles weer tiptop regelt, ik ben tenslotte staatsburger.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:23 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als overheid dien je je Nederlandse staatsburgers te beschermen en naar mogelijkheden te zoeken.
Een groot verschil is dat deze mensen daar voor hun werk zaten! We mogen met zijn allen blij zijn dat er nog journalisten en andere mensen naar dit soort risicovolle gebieden gaan om het werk te doen. Journalisten die afreizen en verblijven in dat soort gebieden heb je sowieso nodig als je de voorkeur geeft aan 'objectieve journalistiek'. Een groot verschil met iemand die even gaat backpacken in Afghanistan. Dit soort gijzelnemingen van buitenlanders gebeurt een paar keer per jaar, en dit keer is een Nederlands stel het slachtoffer en dus zal BuZa zich moeten inzetten om twee van haar staatsburgers vrij te krijgen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:03 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Hey luitjes, ik ben backpacken in Afghanistan. Zetten jullie alvast de zakken geld en wat legereenheden klaar, want ik verwacht wel dat de overheid alles weer tiptop regelt, ik ben tenslotte staatsburger.
Ik wens jullie als familie het beste in deze voor jullie moeilijke tijden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:02 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik kan je iig verzekeren dat dit niet zo is. Boudewijn is mijn neefje en om hem en zijn vrouw zo te zien is vreselijk.
Dat gaat niet helemaal werken, de journaliste zat daar blijkbaar als freelancer, en dan is er simpelweg geen bedrijf om aansprakelijk te stellen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:56 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ach, laat het kind toch. Als je ziet hoeveel geld er wordt besteed aan de nieuwjaarsborrel. Den Haag heeft in 2012 daar ¤ 125.000 aan besteed. Laten we het maar niet hebben over heel Nederland. Deze mensenlevens lijken mij toch meer waard dan het pleziertje van een aantal bobo's door heel Nederland. Als ze überhaupt vrij komen, dan het bedrijf laten bloeden, desnoods via de juridische weg. Hadden ze maar bewakers moeten in huren voor deze mensen en een auto met chauffeur die ze naar hun bestemmingen rijdt.
Oh, dat komt als een verrassing. Meen gelezen te hebben dat ze voor de NOS/RTL werkte, maar blijkbaar verkocht ze haar artikelen dus aan verschillende media en vergaarde ze daarmee haar inkomsten. Blijf erbij dat men zich moet inzetten voor deze mensen, want ze leverden werk af voor NOS en indirect ook aan de Nederlandse staat aangezien NOS een publieke omroep is. Misschien kan men het zo onderhandelen dat de gijzelaars met de helft van het losgeld akkoord gaan. Je ziet de angst in de ogen van die man. Grote ogen, kijkt om zich heen en troost zijn vrouw.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat gaat niet helemaal werken, de journaliste zat daar blijkbaar als freelancer, en dan is er simpelweg geen bedrijf om aansprakelijk te stellen.
http://news.google.nl/new(...)6838900126834&ssid=h
In principe houd de rijksoverheid hier toch al lijsten van bij? In sommige landen wordt geadviseerd waakzaamheid te betrachten, voor andere landen geldt een ontrading voor bepaalde gebieden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:24 schreef El_Matador het volgende:
Het zou wel zo handig zijn als de zolderkamerautistjes die grenzen even exact zouden kunnen afbakenen. Anders blijven we dit soort "eigen schuld, geen cent aan meebetalen"-topics houden.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)tvoeringen-in-jemen/quote:Als ik ’s nachts wakker lig, realiseer ik me ook dat ik nergens veilig ben in dit land. Niet meer in de stad, niet meer in mijn straat. Ik loop spiedend rond, oplettend of er geen auto met vreemde types voor de deur staat. Wat ook niet helpt, is dat er maar weinig buitenlanders vrij rondlopen. Wie voor een internationaal bedrijf of organisatie werkt, wordt dag en nacht bewaakt en rondgereden. Ik ga met de bus en naar de markt, een makkelijke prooi. Ik overweeg een gezichtssluier te gaan dragen, maar verwerp het idee. Ze zien toch wel dat ik een buitenlander ben en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin in die warme zwarte jurk. Maar ik loop ’s avonds niet meer over straat en bedenk me telkens wat ik zal doen als ze me een auto in willen sleuren.
Wat daarbij dan ook erg 'toevallig' is is dat zij een boek geschreven heeft wat in september 2013 uitgegeven zou moeten worden...quote:Op woensdag 17 juli 2013 06:15 schreef Wokkel het volgende:
Het doet ook wel een beetje aan een filmscript denken. Vrouwtje schrijft column met nachtmerrie scenario, tijdje later komt scenario uit.
In filmpje wat opduikt zijn uitsluitend vrouwtje en haar man te zien, geen ontvoerders/vlaggen/wapens. Slechts een hevig ademende cameraman. Vrouwtje en man zijn verrassend nuchter in filmpje, hoeven ook geen anti-vaderlandse teksten uit te spreken (bijvoorbeeld 'Wij zijn fout in de wereld en doen de onschuldige xxx stam geweld aan')
[evil]Met een beetje kwade wil zou je kunnen denken aan een journalistiek experiment/oplichting. [/evil]
Je doet nu net of mijn reisverslagen journalistiek minder zijn dan de verslagen van dit ontvoerde stel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:16 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een groot verschil is dat deze mensen daar voor hun werk zaten! We mogen met zijn allen blij zijn dat er nog journalisten en andere mensen naar dit soort risicovolle gebieden gaan om het werk te doen. Journalisten die afreizen en verblijven in dat soort gebieden heb je sowieso nodig als je de voorkeur geeft aan 'objectieve journalistiek'. Een groot verschil met iemand die even gaat backpacken in Afghanistan. Dit soort gijzelnemingen van buitenlanders gebeurt een paar keer per jaar, en dit keer is een Nederlands stel het slachtoffer en dus zal BuZa zich moeten inzetten om twee van haar staatsburgers vrij te krijgen.
Waarom?quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:16 schreef Jellereppe het volgende:
. Dit soort gijzelnemingen van buitenlanders gebeurt een paar keer per jaar, en dit keer is een Nederlands stel het slachtoffer en dus zal BuZa zich moeten inzetten om twee van haar staatsburgers vrij te krijgen.
Elke Jemeniet heeft namelijk een hekel aan buitenlanders en wil ze het liefst ontvoeren en afmaken. Dat naar Jemen gaan momenteel op eigen risico zou moeten gebeuren, het zij zo. Maar om nou de hele bevolking in Jemen zwart te maken, komt een beetje achterlijk over.quote:Op woensdag 17 juli 2013 09:29 schreef nummer_zoveel het volgende:
Tsja, hoe triest ook, ze heeft bewust een risico genomen. Ik hoop in ieder geval dat ze toch wordt vrijgelaten. Misschien heeft ze zelf geld wat ze haar ontvoerders kan betalen voor vrijlating? Dat ze daar mee akkoord gaan..
Ik hoop het voor haar in ieder geval. En verder iedereen wegblijven uit dat land. Dat ze zelf maar verrotten daar.
Dat zeg ik toch niet? Ik heb het over die ontvoerders en mensen die het land zo onveilig maken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:10 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Elke Jemeniet heeft namelijk een hekel aan buitenlanders en wil ze het liefst ontvoeren en afmaken. Dat naar Jemen gaan momenteel op eigen risico zou moeten gebeuren, het zij zo. Maar om nou de hele bevolking in Jemen zwart te maken, komt een beetje achterlijk over.
Het schijnt daar momenteel een nog grotere, instabiele puinhoop te zijn dan het al was. Dus ja, dan regeert de wetteloosheid. In een land met oplopende armoede is het gijzelen van westerlingen dan een goede business..quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:10 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Elke Jemeniet heeft namelijk een hekel aan buitenlanders en wil ze het liefst ontvoeren en afmaken. Dat naar Jemen gaan momenteel op eigen risico zou moeten gebeuren, het zij zo. Maar om nou de hele bevolking in Jemen zwart te maken, komt een beetje achterlijk over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |