Prima, je punt is wel duidelijk...quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus omdat de overheid toch al miljarden binnen harkt kan dit er wel af?
Bovendien boeien hun mensenlevens me echt geen ene malle moer, als je echt zo naieef bent om naar zo een land af te reizen verdien je niet beter.
Wat vind jij dan? Vind je het normaal dat je als Nederlander in Jemen vestigt? Ik zou het prima vinden als de overheid inspringt als een Nederlander bij wijze van spreke in Denemarken ontvoert word, maar we hebben het hier over 1 van de gevaarlijkste landen ter wereld voor buitenlanders.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Prima, je punt is wel duidelijk...
Ik ga niet nog een keer zeggen wat ik vind, want dat heb ik al gedaan. En op jouw verwensingen zit ik verder ook niet te wachten. We zijn wel uitgepraat. Ga in het andere topic maar uitleggen waarom je wél erfpacht wilt terugbetalen die Joden 70 jaar geleden hebben betaald.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat vind jij dan? Vind je het normaal dat je als Nederlander in Jemen vestigt? Ik zou het prima vinden als de overheid inspringt als een Nederlander bij wijze van spreke in Denemarken ontvoert word, maar we hebben het hier over 1 van de gevaarlijkste landen ter wereld voor buitenlanders.
Bingo.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:18 schreef Leevancleef het volgende:
Hoe dan ook, een beetje vreemd dat al die kantoorpikken hier op fok stoer lopen te doen met hun 'eigen schuld'-verhalen.
Het is maar te hopen voor hen dat ze door tribale stammen zijn ontvoerd en niet door al-Qaeda.quote:Folklore
Vóór 1998 (toen de eerste gegijzelden omkwamen in Jemen) zou niemand dergelijke woorden nog voor mogelijk hebben gehouden. Ontvoeringen maakten tot dat moment onderdeel uit van de folklore van het straatarme Jemen. Ze werden op touw gezet door tribale stammen - al-Qaeda was toen nog buiten beeld - die hun lokale belangen probeerden te behartigen.
Gegijzelden, bij voorkeur buitenlanders (want daardoor stonden stamleiders sterker in hun onderhandelingen), werden als onderpand gehouden totdat de overheid de gijzelnemers tegemoet kwam. En dat deden ze. Altijd. Daar kon je als gegijzelde van op aan.
Meestal duurde een ontvoering niet langer dan een week. Als 'gast' werd een gegijzelde bovendien goed behandeld: eten, drinken, een bed, mooie omgeving - er werd wel eens gegrapt dat er geen betere vakantie bestond dan een 'all-inclusive-kidnapvakantie'.
Typerend is de anekdote over een groep Japanners die, na drie weken ontvoerd te zijn geweest, verbaasd opkeken toen ze de vraag kregen voorgelegd of ze opgelucht waren om bevrijd te zijn. Hoezo bevrijd? Waren ze dan gevangen?
De verhalen over toeristen die expres in tribaal gebied gingen wandelen, bepakt met een EHBO-setje, een voorraadje water en een extra fotorolletje, zijn talrijk. Een ontvoering, dat wilden ze wel eens meemaken.
In de archieven is hier niets specifieks over terug te vinden. Of toeristen dus echt zaten te springen om een ontvoering, is de vraag. Feit is dat gegijzelden niets te vrezen hadden. In een artikel in de Volkskrant op 21 januari 1999 over de ontvoering van de Nederlandse familie Kooistra, valt te lezen dat de gegijzelden het erg goed maken. 'Ze worden vriendelijk behandeld en de onderhandelingen over hun vrijlating verlopen voorspoedig. (...) De gegijzelden verblijven in het huis van de plaatselijke sjeik en mogen af en toe een wandeling maken.'
Niet veel later stond de familie ongeschonden op vrije voeten.
Eregast
Nog altijd loopt het gros van de ontvoeringen in Jemen goed af. Journalist Adam Baron schrijft op de site van Vice hoe hij getuige was van een typische Jemenitische ontvoering, die uiterst 'ontspannen' verliep.
Wat was het geval: een verbitterde werknemer, die was ontslagen door zijn baas en succesvol bij justitie had bedongen dat hij recht had op een naheffing, besloot zijn geld via de onofficiële weg op te eisen. De baas betaalde namelijk niet en in het anarchistische Jemen - waar vonnissen vaak vastlopen op bureaucratie - kun je dan beter tot kidnappen overgaan.
Zodoende werd de zoon van de baas ontvoerd. 'Er was geen twijfel over zijn behandeling, hij werd behandeld als eregast, niets zou een stam meer beschamen dan dat dat niet het geval zou zijn', schrijft Baron.
De bemiddelaars kwamen binnen twee maanden met de ontvoerders overeen dat de helft van het losgeld werd betaald. De jongen werd vrijgelaten. Eind goed, al goed.
Makkelijke prooi
In een achteraf bezien bijna profetische column die op 14 maart in NRC Handelsblad verscheen, beschrijft Judith Spiegel haar angst om in handen te vallen van gijzelaars, nadat een Duitse collega van haar spoorloos was verdwenen.
'De regering betaalt de stammen niet meer, dus die zouden een andere inkomstenbron hebben gevonden: het doorverkopen van gijzelaars aan al-Qaeda', schrijft ze. En: 'Als ik 's nachts wakker lig, realiseer ik me ook dat ik nergens veilig ben in dit land. Niet meer in de stad, niet meer in mijn straat. Ik loop spiedend rond, oplettend of er geen auto met vreemde types voor de deur staat. Wat ook niet helpt, is dat er maar weinig buitenlanders vrij rondlopen. Wie voor een internationaal bedrijf of organisatie werkt, wordt dag en nacht bewaakt en rondgereden. Ik ga met de bus en naar de markt, een makkelijke prooi.'
Ach, laat het kind toch. Als je ziet hoeveel geld er wordt besteed aan de nieuwjaarsborrel. Den Haag heeft in 2012 daar ¤ 125.000 aan besteed. Laten we het maar niet hebben over heel Nederland. Deze mensenlevens lijken mij toch meer waard dan het pleziertje van een aantal bobo's door heel Nederland. Als ze überhaupt vrij komen, dan het bedrijf laten bloeden, desnoods via de juridische weg. Hadden ze maar bewakers moeten in huren voor deze mensen en een auto met chauffeur die ze naar hun bestemmingen rijdt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:38 schreef Shawn het volgende:
[..]
Waarom wens je de familie en vrienden dood?
quote:Familie reageert op ontvoering
De familie van de in Jemen ontvoerde journaliste Judith Spiegel heeft in actualiteitenprogramma Knevel en Van den Brink dinsdagavond gereageerd op haar ontvoering en die van haar man Boudewijn Berendsen.
„Wij weten dat Buitenlandse Zaken er volop mee bezig is. We beseffen dat het beleid is dat er niets wordt losgelaten. Wat wel wordt losgelaten, is als eerste bij ons bekend. Uiteraard vinden we dit heel moeilijk, maar onze enige prioriteit is dat Judith en Boudewijn zo snel mogelijk vrijkomen en in veiligheid zijn. We waarderen hoe de media hier tot nu toe mee zijn omgegaan'”, staat in de schriftelijke verklaring.
Ik kan je iig verzekeren dat dit niet zo is. Boudewijn is mijn neefje en om hem en zijn vrouw zo te zien is vreselijk.quote:
Op woensdag 17
juli 2013 06:15 schreef
Wokkel het
volgende:
Het doet ook wel een beetje aan een filmscript denken. Vrouwtje schrijft
column met nachtmerrie scenario, tijdje later komt scenario uit.
In filmpje wat opduikt zijn uitsluitend vrouwtje en haar man te zien,
geen ontvoerders/vlaggen/wapens. Slechts een hevig ademende cameraman.
Vrouwtje en man zijn verrassend nuchter in filmpje, hoeven ook geen
anti-vaderlandse teksten uit te spreken (bijvoorbeeld 'Wij zijn fout in
de wereld en doen de onschuldige xxx stam geweld aan')
[evil]Met een beetje kwade wil zou je kunnen denken aan een
journalistiek experiment/oplichting. [/evil]
Hey luitjes, ik ben backpacken in Afghanistan. Zetten jullie alvast de zakken geld en wat legereenheden klaar, want ik verwacht wel dat de overheid alles weer tiptop regelt, ik ben tenslotte staatsburger.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:23 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als overheid dien je je Nederlandse staatsburgers te beschermen en naar mogelijkheden te zoeken.
Een groot verschil is dat deze mensen daar voor hun werk zaten! We mogen met zijn allen blij zijn dat er nog journalisten en andere mensen naar dit soort risicovolle gebieden gaan om het werk te doen. Journalisten die afreizen en verblijven in dat soort gebieden heb je sowieso nodig als je de voorkeur geeft aan 'objectieve journalistiek'. Een groot verschil met iemand die even gaat backpacken in Afghanistan. Dit soort gijzelnemingen van buitenlanders gebeurt een paar keer per jaar, en dit keer is een Nederlands stel het slachtoffer en dus zal BuZa zich moeten inzetten om twee van haar staatsburgers vrij te krijgen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:03 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Hey luitjes, ik ben backpacken in Afghanistan. Zetten jullie alvast de zakken geld en wat legereenheden klaar, want ik verwacht wel dat de overheid alles weer tiptop regelt, ik ben tenslotte staatsburger.
Ik wens jullie als familie het beste in deze voor jullie moeilijke tijden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:02 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik kan je iig verzekeren dat dit niet zo is. Boudewijn is mijn neefje en om hem en zijn vrouw zo te zien is vreselijk.
Dat gaat niet helemaal werken, de journaliste zat daar blijkbaar als freelancer, en dan is er simpelweg geen bedrijf om aansprakelijk te stellen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 00:56 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ach, laat het kind toch. Als je ziet hoeveel geld er wordt besteed aan de nieuwjaarsborrel. Den Haag heeft in 2012 daar ¤ 125.000 aan besteed. Laten we het maar niet hebben over heel Nederland. Deze mensenlevens lijken mij toch meer waard dan het pleziertje van een aantal bobo's door heel Nederland. Als ze überhaupt vrij komen, dan het bedrijf laten bloeden, desnoods via de juridische weg. Hadden ze maar bewakers moeten in huren voor deze mensen en een auto met chauffeur die ze naar hun bestemmingen rijdt.
Oh, dat komt als een verrassing. Meen gelezen te hebben dat ze voor de NOS/RTL werkte, maar blijkbaar verkocht ze haar artikelen dus aan verschillende media en vergaarde ze daarmee haar inkomsten. Blijf erbij dat men zich moet inzetten voor deze mensen, want ze leverden werk af voor NOS en indirect ook aan de Nederlandse staat aangezien NOS een publieke omroep is. Misschien kan men het zo onderhandelen dat de gijzelaars met de helft van het losgeld akkoord gaan. Je ziet de angst in de ogen van die man. Grote ogen, kijkt om zich heen en troost zijn vrouw.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat gaat niet helemaal werken, de journaliste zat daar blijkbaar als freelancer, en dan is er simpelweg geen bedrijf om aansprakelijk te stellen.
http://news.google.nl/new(...)6838900126834&ssid=h
In principe houd de rijksoverheid hier toch al lijsten van bij? In sommige landen wordt geadviseerd waakzaamheid te betrachten, voor andere landen geldt een ontrading voor bepaalde gebieden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:24 schreef El_Matador het volgende:
Het zou wel zo handig zijn als de zolderkamerautistjes die grenzen even exact zouden kunnen afbakenen. Anders blijven we dit soort "eigen schuld, geen cent aan meebetalen"-topics houden.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)tvoeringen-in-jemen/quote:Als ik ’s nachts wakker lig, realiseer ik me ook dat ik nergens veilig ben in dit land. Niet meer in de stad, niet meer in mijn straat. Ik loop spiedend rond, oplettend of er geen auto met vreemde types voor de deur staat. Wat ook niet helpt, is dat er maar weinig buitenlanders vrij rondlopen. Wie voor een internationaal bedrijf of organisatie werkt, wordt dag en nacht bewaakt en rondgereden. Ik ga met de bus en naar de markt, een makkelijke prooi. Ik overweeg een gezichtssluier te gaan dragen, maar verwerp het idee. Ze zien toch wel dat ik een buitenlander ben en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin in die warme zwarte jurk. Maar ik loop ’s avonds niet meer over straat en bedenk me telkens wat ik zal doen als ze me een auto in willen sleuren.
Wat daarbij dan ook erg 'toevallig' is is dat zij een boek geschreven heeft wat in september 2013 uitgegeven zou moeten worden...quote:Op woensdag 17 juli 2013 06:15 schreef Wokkel het volgende:
Het doet ook wel een beetje aan een filmscript denken. Vrouwtje schrijft column met nachtmerrie scenario, tijdje later komt scenario uit.
In filmpje wat opduikt zijn uitsluitend vrouwtje en haar man te zien, geen ontvoerders/vlaggen/wapens. Slechts een hevig ademende cameraman. Vrouwtje en man zijn verrassend nuchter in filmpje, hoeven ook geen anti-vaderlandse teksten uit te spreken (bijvoorbeeld 'Wij zijn fout in de wereld en doen de onschuldige xxx stam geweld aan')
[evil]Met een beetje kwade wil zou je kunnen denken aan een journalistiek experiment/oplichting. [/evil]
Je doet nu net of mijn reisverslagen journalistiek minder zijn dan de verslagen van dit ontvoerde stel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:16 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een groot verschil is dat deze mensen daar voor hun werk zaten! We mogen met zijn allen blij zijn dat er nog journalisten en andere mensen naar dit soort risicovolle gebieden gaan om het werk te doen. Journalisten die afreizen en verblijven in dat soort gebieden heb je sowieso nodig als je de voorkeur geeft aan 'objectieve journalistiek'. Een groot verschil met iemand die even gaat backpacken in Afghanistan. Dit soort gijzelnemingen van buitenlanders gebeurt een paar keer per jaar, en dit keer is een Nederlands stel het slachtoffer en dus zal BuZa zich moeten inzetten om twee van haar staatsburgers vrij te krijgen.
Waarom?quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:16 schreef Jellereppe het volgende:
. Dit soort gijzelnemingen van buitenlanders gebeurt een paar keer per jaar, en dit keer is een Nederlands stel het slachtoffer en dus zal BuZa zich moeten inzetten om twee van haar staatsburgers vrij te krijgen.
Elke Jemeniet heeft namelijk een hekel aan buitenlanders en wil ze het liefst ontvoeren en afmaken. Dat naar Jemen gaan momenteel op eigen risico zou moeten gebeuren, het zij zo. Maar om nou de hele bevolking in Jemen zwart te maken, komt een beetje achterlijk over.quote:Op woensdag 17 juli 2013 09:29 schreef nummer_zoveel het volgende:
Tsja, hoe triest ook, ze heeft bewust een risico genomen. Ik hoop in ieder geval dat ze toch wordt vrijgelaten. Misschien heeft ze zelf geld wat ze haar ontvoerders kan betalen voor vrijlating? Dat ze daar mee akkoord gaan..
Ik hoop het voor haar in ieder geval. En verder iedereen wegblijven uit dat land. Dat ze zelf maar verrotten daar.
Dat zeg ik toch niet? Ik heb het over die ontvoerders en mensen die het land zo onveilig maken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:10 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Elke Jemeniet heeft namelijk een hekel aan buitenlanders en wil ze het liefst ontvoeren en afmaken. Dat naar Jemen gaan momenteel op eigen risico zou moeten gebeuren, het zij zo. Maar om nou de hele bevolking in Jemen zwart te maken, komt een beetje achterlijk over.
Het schijnt daar momenteel een nog grotere, instabiele puinhoop te zijn dan het al was. Dus ja, dan regeert de wetteloosheid. In een land met oplopende armoede is het gijzelen van westerlingen dan een goede business..quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:10 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Elke Jemeniet heeft namelijk een hekel aan buitenlanders en wil ze het liefst ontvoeren en afmaken. Dat naar Jemen gaan momenteel op eigen risico zou moeten gebeuren, het zij zo. Maar om nou de hele bevolking in Jemen zwart te maken, komt een beetje achterlijk over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |