abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 juni 2013 @ 18:57:46 #176
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_127718523
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 18:56 schreef xminator het volgende:
Wacht eens eventjes! Als er scholieren zijn die gewoon gefaald hebben en dus zouden zakken nou zeggen dat ze hebben gefraudeerd, dan kunnen ze gewoon hun examens opnieuw maken _O- _O- en toch nog slagen zonder problemen.
Denk dat het niet zo makkelijk gaat :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_127718544
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 18:57 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Denk dat het niet zo makkelijk gaat :')
Ja klopt, anders hadden ze het wel gehaald inderdaad :')

Brainfart
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:01:30 #178
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_127718683
quote:
Beste examenkandidaten,

Het spijt me. Sommige van jullie denken op dit moment: ''Godverdomme, nu gaat dat examen op een ander tijdstip en datum, moet ik mijn vakantie weer opnieuw plannen en de hond op een andere dag bij de buren brengen etc.''
In een tijdsperiode waar vele onwaarheden aan het licht komen, is dit slechts één van velen.

Het gebeurt vaker dan jullie denken, namelijk dat er examens uitlekken. Het Cito mag dan wel een protocol hebben betreffende het doorgeven van het examen aan de docenten, echter hanteren leerlingen dit protol niet altijd.
Want nu komt het: Hieronder vinden jullie het komende examen VWO Frans, dat wordt afgenomen op woensdag 29 mei 2013.

Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland. Verdere details over hoe, wie, wat en waar weet ik helaas niet. Het is erg aannemelijk dat, mits ze niet via de digitale snelweg zijn geroofd, er leerlingen bij de examens konden binnenin een school. Immers liggen de examens daar voor meer dan 3 weken. Met slechts een toevallige open deur, een goede gelegenheid (schoolfeest/PWS-presentaties), een makkelijk slot op de ''kluis'' (ja, die ja, die open gaat met een schroevendraaier van de Gamma) en wat minder personeel op een gewone dag, en je hebt JACKPOT.

Waarom openbaar ik dit? Ik doe dit omdat het oneerlijk is tegenover de leerlingen die voor hun examen ploeteren, huilen, zweten, meer huilen en wensen op een wonder. Die met hun eigen kennis en vastberadenheid het examen trotseren en als winnaar bovenop komen. Het is voor diegene, die zweren te zeggen dat zij elkaar groeten, omdat zij weten dat zij gaan sterven onder het lijdensweg wat men het centraal examen noemt. En dan zijn er niet een ''paar'' lummels die de examens gewoonweg jatten, het zijn er teveel. Zodanig veel dat ik mij afvraag of mijn huisarts, mijn bankdirecteur, mijn oud-docente Latijn en Grieks, mijn postbode en mijn schoonmaakster het
centraal examen niet gefraudeerd hebben?

Weet je wat wel grappig is? Dat er dus scholen zijn, die weten dat er gefraudeerd wordt, en gewoon hun ogen toeknijpen. Want jaaaaaa, hogere slagingspercentages = meer aanmeldingen = meer geld voor die managers die er geen moer van bakken. School hoort een plek te zijn waar men zich ontwikkelt als volwaardig mens, waarin jou interesses geprikkeld worden. Maar tegenwoordig ligt de druk zo hoog. Zoveel hangt af van dat ''officiële'' papiertje met een handtekening. De druk is zodanig hoog dat leerlingen wanhopig worden en proberen te een oneerlijke voorsprong te krijgen. Ook is de aankondiging van een ''sociaal leenstelsel'' (jezelf ontwikkelen als mens kost nu klauwen met geld en verwijdt de bestaande gat tussen arm en rijk) geen goede motivatie. Want als je nu zakt, ben je ''waarschijnlijk'' je studiefinanciering kwijt en je OV-chipkaart!

Dit is een momentopname, net als je examens. Levensdoelen en hoge ambities zijn geweldig, maar leer ook te kijken naar de kleine dingetjes in het leven. Geniet van het kind zijn en je komende studie, want een uitgelekte examen zal je in de komende 10 jaar niet meer meemaken!

Deze tekst heeft eigenlijk geen enkele betekenis voor jullie, maar met deze drastische zet probeer ik toch het onderwijs te verbeteren.

Hulde voor de schrijver van deze brief (klokkenluider 28-05-13)
Zonder deze brief zou het misschien nooit bekend zijn geworden.
Jij begrijpt _O_
pi_127719139
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 18:46 schreef xminator het volgende:
Maak er maar 10% van Nederland van. Zoiets verspreiden gaat heel snel en dat zal ook gebeurd zijn.
Het bleek nu dus al niet geheim te houden, laat staan als je het onder 10% verspreidt. Dan weet je 100% zeker dat het fout gaat (en je kunt er bovendien bv geen geld meer voor vragen).
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:14:33 #181
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_127719209
quote:
quote:
[..]

Morgen uitslagen bekend
Uit de cijfermatige analyse van de Inspectie en het College voor Examens (CvE) blijkt niet dat er buiten Ibn Ghaldoun sprake is van collectieve fraude op regionaal of schoolniveau. Dit betekent, zoals ik in mijn brief van gisteren meldde, dat voor alle leerlingen morgen de uitslagen bekend kunnen worden gemaakt. Over circa twee weken kan dan de diploma-uitreiking plaatsvinden.

Ontwikkelingen strafrechtelijk onderzoek
Uit informatie van politie en OM weten we inmiddels wel dat er op het Ibn Ghaldoun meer examens zijn gestolen dan ik gisteren in mijn brief meldde. In de bijlage bij deze brief is een volledige lijst opgenomen van de examens waarvan op dit moment bekend is dat ze ontvreemd zijn.

Verder weten we uit informatie van politie en OM dat de gestolen examens zeer waarschijnlijk zijn verspreid of verkocht aan individuele leerlingen van andere scholen. We moeten er ook van uit gaan dat op individueel niveau er nog meer gevallen van voorkennis van examens aan het licht kunnen komen. Het OM zal vandaag nadere informatie bekend maken over de actuele stand van zaken.

Nader onderzoek

In de komende periode zal langs drie wegen nader onderzoek worden verricht. Ten eerste door de politie en het OM. Het strafrechtelijk onderzoek loopt gewoon door. Daarbij doet het NFI onderzoek naar de gegevensdragers waarmee opgaven zijn verspreid.

Ten tweede door de Inspectie. Alhoewel op schoolniveau en regionaal niveau geen significante afwijkingen zijn geconstateerd, zal de Inspectie op basis van de
gegevens van alle scholen op individueel niveau onderzoeken of er mogelijke voorkennis is geweest.

Ten derde zullen alle schooldirecteuren door de Inspectie worden verzocht hun reguliere taak, namelijk het constateren en melden van onregelmatigheden bij de examens, te intensiveren door zelf ook voor alle leerlingen te bezien of er ongewone uitslagen zijn behaald.
  Redactie Frontpage woensdag 12 juni 2013 @ 19:15:01 #182
145738 superworm
is erbij
pi_127719230
quote:
Ze achten het dus waarschijnlijk dat er ook leerlingen van andere scholen bij betrokken zijn. Dat sluit dan hopelijk verder onderzoek niet uit?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:18:09 #183
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_127719365
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:15 schreef superworm het volgende:

[..]

Ze achten het dus waarschijnlijk dat er ook leerlingen van andere scholen bij betrokken zijn. Dat sluit dan hopelijk verder onderzoek niet uit?
Ja. Dat staat dan ook in die brief. De onderwijsinspectie gaat bv onderzoek doen, op basis van de individuele resultaten van de leerlingen.
pi_127719482
quote:
Meer VWO-examens gestolen, examens ook verspreid buiten Rotterdam
12 juni 2013 - Arrondissementsparket Rotterdam

De drie mensen die eerder werden aangehouden in verband met het onderzoek naar de diefstal van examens, worden er inmiddels van verdacht dat ze ook bijna alle VWO-eindexamens gestolen hebben. Ze worden er verder van verdacht de ontvreemde examens te hebben verkocht aan leerlingen van meerdere scholen zowel binnen als buiten Rotterdam.
http://www.om.nl/actueel/(...)wo-examens-gestolen/
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:22:26 #185
3542 Gia
User under construction
pi_127719530
Het lullige is dat op deze diploma's een smet rust, behalve op die van de Ibn Galdoun, want die mogen/moeten, zo ongeveer, alle examens overdoen.
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:39:52 #186
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_127720233
Volgens het examenrooster worden de examens in het tweede tijdvak er in 2 middagen doorheen gejast. Ik vraag me af of dat zo blijft, er zullen nu vast leerlingen 4 of 5 examens op een dag moeten doen. :').
pi_127720262
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:39 schreef freako het volgende:
Volgens het examenrooster worden de examens in het tweede tijdvak er in 2 middagen doorheen gejast. Ik vraag me af of dat zo blijft, er zullen nu vast leerlingen 4 of 5 examens op een dag moeten doen. :').
Onmogelijk.
pi_127720347
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:22 schreef Gia het volgende:
Het lullige is dat op deze diploma's een smet rust, behalve op die van de Ibn Galdoun, want die mogen/moeten, zo ongeveer, alle examens overdoen.
Een smet? Door jou zeker? Niet door mij iig
pi_127720383
quote:
En dat betekent dus dat de leerlingen die de examens hebben gekocht, daar wel mee wegkomen?
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:44:43 #190
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_127720434
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:43 schreef LosingMyReligion_ het volgende:

[..]

En dat betekent dus dat de leerlingen die de examens hebben gekocht, daar wel mee wegkomen?
Waar leid je dat uit af?
pi_127720495
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:43 schreef LosingMyReligion_ het volgende:

[..]

Als ze zich voor vrijdag melden, kunnen ze mogelijk de examens opnieuw doen.
Melden zij zich niet en worden ze toch gesnapt, dan volgen er consequenties en moeten ze sowieso het jaar opnieuw doen
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:51:37 #192
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_127720808
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:45 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als ze zich voor vrijdag melden, kunnen ze mogelijk de examens opnieuw doen.
Melden zij zich niet en worden ze toch gesnapt, dan volgen er consequenties en moeten ze sowieso het jaar opnieuw doen
En zowel leerlingen die zich nu melden, als leerlingen die later gepakt worden, kunnen strafrechtelijk vervolgd worden.
pi_127721061
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:44 schreef freako het volgende:

[..]

Waar leid je dat uit af?
Omdat zoiets onmogelijk is aan te tonen, het valt altijd nog te ontkennen.

En omdat ik dacht dat alle examens landelijk zijn goedgekeurd (behalve voor de Ibi school).
pi_127721120
Stelen mag van Allah
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:57:47 #195
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_127721132
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:56 schreef LosingMyReligion_ het volgende:

[..]

Omdat zoiets onmogelijk is aan te tonen, het valt altijd nog te ontkennen.

En omdat ik dacht dat alle examens landelijk zijn goedgekeurd (behalve voor de Ibi school).
Als iemand een 9 haalt op een vak waar hij of zij een 3 gemiddeld stond is dat wel verdacht :')
Jij begrijpt _O_
pi_127721186
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:57 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Als iemand een 9 haalt op een vak waar hij of zij een 3 gemiddeld stond is dat wel verdacht :')
Uiteraard is het verdacht, maar je kunt er niets mee zodra je geen bewijs hebt en de leerling simpelweg ontkent.
  woensdag 12 juni 2013 @ 19:59:42 #197
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_127721212
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:57 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Klopt. Maar an sich waarschijnlijk niet voldoende om het examen voor die leerling ongeldig te verklaren. Ik neem aan dat er dan wel een indringend gesprek zal volgen met de leerling.

Je kunt ook de proef op de som nemen, de leerling uitnodigen voor een gesprek, en hem daar onverwachts het bewuste examen nog een keer laten maken.
  woensdag 12 juni 2013 @ 20:00:39 #198
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_127721249
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:59 schreef LosingMyReligion_ het volgende:

[..]

Uiteraard is het verdacht, maar je kunt er niets mee zodra je geen bewijs hebt en de leerling simpelweg ontkent.
Mwoa. Ik zie het wel gebeuren dat er figuren antwoorden invullen met een niet kloppende beredenering. Dan val je nogal door de mand. Bij een indringend gesprek zullen veel wel knappen :')
Jij begrijpt _O_
pi_127721387
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 20:00 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Mwoa. Ik zie het wel gebeuren dat er figuren antwoorden invullen met een niet kloppende beredenering. Dan val je nogal door de mand. Bij een indringend gesprek zullen veel wel knappen :')
Oja, ik zou ook knappen dan. Maar goed, hoop voor die specifieke mensen dat ze niet gepakt worden.
  woensdag 12 juni 2013 @ 20:04:55 #200
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_127721426
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 20:00 schreef henkde_j het volgende:

Bij een indringend gesprek zullen veel wel knappen :')
Dat denk ik ook. Het gaat hier om pubers van 17-18 jaar, niet om geharde criminelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')