Er is wel degelijk reden om boos te zijn, maar ze richten hun woede momenteel niet op de echte boosdoeners.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:25 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Na generaties lang apartheid en onderdrukking is het niet vreemd dat er een tweedeling is in de maatschappij.
Hoewel Mandela gelijke rechten wou hebben voor iedereen zijn er toch heel wat mensen met een hoop rancune. Dat kun je gewoon niet negeren, het beste wat het land kan overkomen is een nieuwe gemengde partij die het aantrekkelijk maakt voor investeringen in dat land.
Zuid Afrika is wel een land met potentie en het zou zonde zijn om emoties en sentimenten de overhand te laten nemen.
quote:Blacks Murdered by Blacks
21000 people were killed in political violence during the 46 years leading up to the elections in April 1994.
14000 of these 21000 people were killed from 1990 to 1994
In the same period, 8580 black South Africans were killed by other blacks South Africans.
Another 4902 were killed by unknown forces, but it is generally assumed that these killings were black on black politically motivated murders. (necklace murders)
The ANC was responsible for mobilising black South Africans to murder other blacks who they thought were working with the Apartheid government. See YouTube video below:
mondela's vrijheidsstrijders:
http://en.wikipedia.org/wiki/Necklacingquote:Necklacing is the practice of summary execution and torture carried out by forcing a rubber tire, filled with petrol, around a victim's chest and arms, and setting it on fire. The victim may take up to 20 minutes to die, suffering severe burns in the process.
quote:The practice became a common method of lethal lynching among black South Africans during disturbances in South Africa in the 1980s and 1990s. The first recorded instance took place in Uitenhage on 23 March 1985 when black African National Congress (ANC) supporters killed a black councillor who was accused of being a collaborator.[1]
Necklacing "sentences" were sometimes handed down against alleged criminals by "people's courts" established in black townships as a means of enforcing their own judicial system. Necklacing was also used by the black community to punish members of the black community who were perceived as collaborators with the apartheid government. These included black policemen, town councilors and others, as well as their relatives and associates. The practice was often carried out in the name of the ANC. Winnie Mandela, then-wife of the imprisoned Nelson Mandela and a senior member of the ANC, even made statements that endorsed its use
quote:Blacks Murdered by Whites:
The 7000 remaining deaths are generally attributed to the Apartheid government and includes the SANDF and security forces. A lot of these deaths were in South West Africa during the Angolan war. This number includes a massacre by the SANDF in 1978 in Kassinga where they killed 600 SWAPO refugees. It has to be noted that the Angolan War was fought with the undercover help of Western Nations in order to stop the Communists from taking over Southern Africa. These deaths also include white people who were killed by the ANC's terrorist military wings.
In the period from 1990 to 1994, 518 people were killed by the National Party's security forces.
http://www.thetruthabouts(...)k-killing-spree.htmlquote:Apartheid: 7 000.
The list of far worse political systems is quite extensive and apartheid wouldn't even feature. But such was the venom against it that the result is a country destroyed. Apartheid was far from the monster it continues to be portrayed. I agree though that it was unjustifiable and unsustainable and just plain wrong and given a do-over, whites would rather leave blacks to find their way than provide jobs and healthcare and other services which caused their population to balloon from 500 000 when Van Riebeeck landed to the almost 40 million in 1994. Facts people, inconvenient little things that keep getting in the way.
ik vroeg me altijd al af, waarom Noord Amerika en Australie wel zo zijn, en Afrika en azie niet... mja dan heb je ook zuid Amerika nog... dat is meer een mengelmoesje o.i.dquote:Op zondag 9 juni 2013 23:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
De blanke bevolking is gewoon decadent geweest. Wat dat betreft heeft ze haar huidige toestand aan zichzelf te danken. In Zuid-Afrika wilde iedereen een tuinman en een meid en boeren lieten alles door zwarte knechten doen. Twee kindjes was wel voldoende.
Als Zuid-Afrika wat minder luxueus geleefd had, grote gezinnen had gesimuleerd, de immigratie had ingekort, immigratie vanuit Europa had aangemoedigd, dan was het daar nu precies zo geweest als bijvoorbeeld in Australiė nu, met een kleine groep inheemsen en welvaart en veiligheid voor iedereen.
Ik heb geen idee waarom je moslims er bij haalt of een photoshop van Mandela met een koran in zijn hand plaatst, want Mandela is bij mijn weten christen.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:59 schreef Terminator2000bc het volgende:
...
En voor de zwarten / moslims die het hier opnemen voor Mandela, wat houdt je tegen om naar het beloofde land te gaan?
Hij begon als terrorist.quote:Op maandag 10 juni 2013 05:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom je moslims er bij haalt of een photoshop van Mandela met een koran in zijn hand plaatst, want Mandela is bij mijn weten christen.
Lees nu de vraag nog eens.quote:Op maandag 10 juni 2013 06:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hij begon als terrorist.
Je komt niet zomaar op robbeneiland.
Het woord terrorist is relatief. Wat voor de een een terrorist is kan voor een ander een vrijheidsstrijder zijn.quote:Op maandag 10 juni 2013 06:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hij begon als terrorist.
quote:Op maandag 10 juni 2013 06:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hij begon als terrorist.
hear, hear.quote:Op maandag 10 juni 2013 06:31 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het woord terrorist is relatief. Wat voor de een een terrorist is kan voor een ander een vrijheidsstrijder zijn.
quote:Alleen familie welkom bij zieke Mandela
Mandela werd zaterdag met een longontsteking opgenomen in het ziekenhuis. Regeringsfunctionarissen en hooggeplaatste leden van Mandela's politieke partij ANC zijn ook niet welkom aan zijn ziekenhuisbed.
Volgens The Star heeft de familie de maatregel ingesteld omdat bezoek een te grote afleiding is van de verzorging van Mandela. Bovendien zouden de naasten van de voormalige president vrezen dat bezoekers informatie over zijn toestand naar de media lekken.
Bron: Telegraaf
deze man wa zeker een vrijheidsstrijderquote:Op maandag 10 juni 2013 06:31 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het woord terrorist is relatief. Wat voor de een een terrorist is kan voor een ander een vrijheidsstrijder zijn.
Dat boeit niet. Wat wel boeit is dat er idioten zijn, teminste 1 in dit topic, die de toch al niet zo eenvoudige discussie vervuilen met pogingen Mandela aan de Islam te linken, o.a. mbv een gephotoshopte propagandafoto.quote:Op maandag 10 juni 2013 08:21 schreef Voorschrift het volgende:
Wat boeit religie nou, de problemen daar zijn echt niet gebasseerd op welk geloof je aanhangt.
Wat zit je toch populair te lullen kerel, je was een jaar of 17 toen je daar woonde.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:53 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat durf ik niet te ontkennen, maar ze hebben nou eenmaal gekozen voor goedkope arbeid en daar moeten ze nu mee leven. Helemaal prima verder, ik heb er zelf ook gebruik van gemaakt door een legio van die werknemers aan het werk te stellen voor huishoud e.d.
Inderdaadquote:
Als het je niet bevalt, PM je een admin, anders blijft mijn punt staan. Moslims in dit topic zijn overwegend pro-mandela.quote:Op maandag 10 juni 2013 18:52 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat boeit niet. Wat wel boeit is dat er idioten zijn, teminste 1 in dit topic, die de toch al niet zo eenvoudige discussie vervuilen met pogingen Mandela aan de Islam te linken, o.a. mbv een gephotoshopte propagandafoto.
Nee, maar nice try.quote:Op maandag 10 juni 2013 19:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat zit je toch populair te lullen kerel, je was een jaar of 17 toen je daar woonde.
Laat dat moslim gedoe lekker achterwege, heeft totaal niks met dit topic uit te staan.quote:Op maandag 10 juni 2013 19:51 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Als het je niet bevalt, PM je een admin, anders blijft mijn punt staan. Moslims in dit topic zijn overwegend pro-mandela.
okquote:Op maandag 10 juni 2013 19:51 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Als het je niet bevalt, PM je een admin, anders blijft mijn punt staan. Moslims in dit topic zijn overwegend pro-mandela.
Wel iets meer dan dat. Ik gok erop dat de gemiddelde levensverwachting voor de Zuid-Afrikaanse man net iets korter is dan voor de gemiddelde Nederlandse man. Of meer dan "net iets".quote:Op maandag 10 juni 2013 15:27 schreef prt1 het volgende:
Tja 94 jaar, dan mag je niet klagen, toch 15 jaar bovengemiddeld.
quote:Op maandag 10 juni 2013 20:47 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Laat dat moslim gedoe lekker achterwege, heeft totaal niks met dit topic uit te staan.
quote:Omroep verklaart Mandela al dood
De Duitse omroep Deutsche Welle heeft per ongeluk Nelson Mandela al dood verklaard en zijn necrologie gepubliceerd. De oud-president van Zuid-Afrika ligt sinds zaterdag in het ziekenhuis in Pretoria met een longontsteking.
Volgens de laatste mededelingen van de Zuid-Afrikaanse regering gaat het iets beter met Mandela, maar is de gezondheidstoestand van het anti-apartheidsicoon nog steeds "ernstig".
De omroep heeft op zijn site excuses aangeboden voor de fout. Volgens Deutsche Welle zijn technische problemen de oorzaak van de onbedoelde publicatie.
Bron: nos.nl
Wishful thinking?quote:
Welnee, dat soort dingen gaan geregeld online per ongeluk, even een verkeerde knop indrukken en je bent er al. Een beetje nieuwssite heeft die necro's klaarliggen voor de belangrijkste figuren in de wereld.quote:
http://nos.nl/artikel/521162-ambulance-mandela-kreeg-pech.htmlquote:"Ambulance Mandela kreeg pech"
Toegevoegd: zaterdag 22 jun 2013, 03:33
Update: zaterdag 22 jun 2013, 07:10
De ambulance die Nelson Mandela twee weken geleden naar het ziekenhuis bracht kreeg pech, waarna de oud-president 40 minuten in de kou moest wachten op een tweede ambulance. Dat meldt CBS News. Volgens de Amerikaanse tv-zender heeft de Zuid-Afrikaanse regering het bericht bevestigd.
Volgens CBS kreeg Mandela (94) een hartstilstand en werd hij gereanimeerd. De militaire ambulance die hem naar het ziekenhuis moest brengen kreeg pech op de snelweg. Waarom het zo lang duurde voordat er een tweede ambulance ter plekke was, is niet duidelijk.
Ogen dicht
Een kleinzoon van Mandela zei gisteren dat hij verwacht dat het anti-apartheidsicoon snel het ziekenhuis kan verlaten. Maar CBS zegt van bronnen te hebben gehoord dat de toestand van Mandela nog steeds ernstig is. Zo zouden zijn lever en nieren nog maar voor de helft functioneren.
Volgens CBS zou Mandela de afgelopen dagen zijn ogen niet hebben geopend en reageert hij ook niet. De tv-zender meldt dat de familie van de oud-president bespreekt hoe lang de behandeling door moet gaan.
Dat zou wel ideaal zijn voor Zuma en het ANC.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 08:52 schreef Evertjan het volgende:
Ik hoop maar dat ze hem niet laten veranderen in een kasplantje
quote:Toestand Mandela kritiek
De gezondheid van Nelson Mandela is weer sterk verslechterd. De toestand van de 94-jarige oud-president van Zuid-Afrika is op dit moment kritiek.
Dat meldt de Zuid-Afrikaanse regering in een verklaring. President t Jacob Zuma heeft Mandela zondagavond bezocht in het ziekenhuis in hoofdstad Pretoria. Daar ligt het anti-apartheidsicoon sinds 8 juni, toen hij werd opgenomen met een longontsteking.
De medische staf van het hospitaal heeft Zuma bijgepraat over Mandela’s conditie. Die is de afgelopen 24 uur hard achteruit gegaan, zo vertelden zij hem. Mandela's toestand werd sinds zijn opname ernstig, maar stabiel genoemd. Een week geleden meldde zijn kleinzoon nog dat hij vooruit ging.
President Zuma roept de Zuid-Afrikaanse bevolking en de rest van de wereld op om te bidden voor Mandela.
Bron: Telegraaf
Ik word al moe bij de gedachte. Het was een woelige vaart voor de man. Ik hoop op een behouden aankomst.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:05 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Het zal een keertje afgelopen zijn. Weinig mensen worden zo oud als hij nu is.
Als je die jaren in het gevang er af haalt, is ie nog maar 67. Dan moet ie nog een jaar of 13 voor een mooie leeftijdquote:Op zondag 23 juni 2013 21:56 schreef Lavenderr het volgende:
Ooit is het afgelopen. Dat is nu eenmaal zo.
Hij heeft een prachtige leeftijd bereikt.
Het is er zeker wel beter op geworden, naļeve gedachte, maar afschaffing van apartheid is een eerste stap daarna moet het verder en dat is iets waar Zuma geen zin in lijkt te hebben.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:38 schreef IMVHI het volgende:
Het is voor die man te hopen dat het snel gebeurd is
En over de doden natuurlijk niets dan goed, maar veel beter is het er nou niet bepaald op geworden in Zuid Afrika na het afschaffen van de apartheid door hem
Wat is er dan precies beter op geworden?quote:Op zondag 23 juni 2013 23:42 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is er zeker wel beter op geworden, naļeve gedachte, maar afschaffing van apartheid is een eerste stap daarna moet het verder en dat is iets waar Zuma geen zin in lijkt te hebben.
Ik ga daar niet eens op reageren dat bedenk je zelf maar.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:44 schreef IMVHI het volgende:
[..]
Wat is er dan precies beter op geworden?
Hmm, jammer. Maar volgens mij realiseer je jezelf ook al maar te goed dat het er inderdaad niet al te beter op is geworden.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik ga daar niet eens op reageren dat bedenk je zelf maar.
Apartheid is niet afgeschaft. Ze hebben het alleen omgedraaid.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:38 schreef IMVHI het volgende:
Het is voor die man te hopen dat het snel gebeurd is
En over de doden natuurlijk niets dan goed, maar veel beter is het er nou niet bepaald op geworden in Zuid Afrika na het afschaffen van de apartheid door hem
Denk wat je wilt denken maar extra geschiedenislesje zal je wellicht geen kwaad doen.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:19 schreef IMVHI het volgende:
[..]
Hmm, jammer. Maar volgens mij realiseer je jezelf ook al maar te goed dat het er inderdaad niet al te beter op is geworden.
Tenzij je van mening bent dat positieve discriminatie een positieve verandering is
Of je bekijkt even wat foto's van Kaapstad voor en na, en dan zal je zien wat voor teringzooi het daar geworden is , dan laat ik de moordcijfers voor het gemak even achterwege.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Denk wat je wilt denken maar extra geschiedenislesje zal je wellicht geen kwaad doen.
Doe dat maar inderdaad, ik ga deze onzinnige discussie niet eens aan, er is nog vast veel te doen maar als je apartheid gaat verdedigen ga je weer een stap te ver.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Oj je bekijkt even wat foto's van Kaapstad voor en na, en dan zal je zien wat voor teringzooi het daar geworden is , dan laat ik de moordcijfers voor het gemak even achterwege.
Dat hoor je me nergens zeggen, dat zijn jouw woorden, ik zeg alleen dat sinds het ANC het voor het zeggen heeft, het land in recordtijd is afgegleden en inmiddels voor blanke boeren ronduit onveilig is geworden, en dat gaat na Mandela's exit alleen nog maar verergeren.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Doe dat maar inderdaad, ik ga deze onzinnige discussie niet eens aan, er is nog vast veel te doen maar als je apartheid gaat verdedigen ga je weer een stap te ver.
Zuma is een verschrikking voor Zuid-Afrika, zeker, maar het ging even om wat Mandela voor Zuid-Arika heeft betekend hij heeft z'n best gedaan hopelijk staat er nog iemand op als hij.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat hoor je me nergens zeggen, dat zijn jouw woorden, ik zeg alleen dat sinds het ANC het voor het zeggen heeft, het land in recordtijd is afgegleden en inmiddels voor blanke boeren ronduit onveilig is geworden, en dat gaat na Mandela's exit alleen nog maar verergeren.
Je kan natuurlijk altijd hopen, maar ik hou het op het Zimbabwe scenario.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zuma is een verschrikking voor Zuid-Afrika, zeker, maar het ging even om wat Mandela voor Zuid-Arika heeft betekend hij heeft z'n best gedaan hopelijk staat er nog iemand op als hij.
Hoogstens een nieuwe scheiding maar dan van de rijken en armen, Zimbabwe scenario is daarmee onwaarschijnlijk, zijn te veel machtige Zuid-Afrikanen afhankelijk van kapitalistische geldbronnen wat je in Zimbabwe niet zo snel zal zien. Desalniettemin heeft dit nog steeds weinig te maken met de legendarische figuur Nelson Mandela een ware held.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:46 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk altijd hopen, maar ik hou het op het Zimbabwe scenario.
Er is hier denk ik niemand die de apartheid probeert te verdedigen, maar je kan er imo. niet omheen dat na het afschaffen ervan het er niet bepaald beter op is geworden Zuid Afrika.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Doe dat maar inderdaad, ik ga deze onzinnige discussie niet eens aan, er is nog vast veel te doen maar als je apartheid gaat verdedigen ga je weer een stap te ver.
We zullen zien.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoogstens een nieuwe apartheid van de rijken, Zimbabwe scenario is daarmee onwaarschijnlijk, zijn te veel machtige Zuid-Afrikanen afhankelijk van kapitalistische geldbronnen wat je in Zimbabwe niet zo snel zal zien.
Maar dat is niet iets waar we Mandela voor moeten herinneren, hij heeft de eerste stap gezet, en de tweede stap is aan de rest waardoor Zuma zo nooit dezelfde status zal krijgen.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:48 schreef IMVHI het volgende:
[..]
Er is hier denk ik niemand die de apartheid probeert te verdedigen, maar je kan er imo. niet omheen dat na het afschaffen ervan het er niet bepaald beter op is geworden Zuid Afrika.
Overigens niet alleen in Zuid-Afrika zie je dat.quote:
Wie van de posters hier (m.u.v. Voorschrift?) heeft nu daadwerkelijk ervaring met het leven tijdens of onder de apartheid... .we zijn toch allemaal "Google-vrjiheidstrijders" en citeren alleen de bronnen die ons het meeste aanspreken....quote:
Onzin, typisch fokgedrag is dat zogenaamd stoere gedroeftoeter waar alles wat links en sociaal is op wordt neergekeken alsof rechts en egoistisch het nieuwe ideaalbeeld is, maar tegelijkertijd weet je ook dat dat grotendeels een reactie is op hun oh zo autoritaire positie buiten fok om bijvoorbeeld.quote:Op maandag 24 juni 2013 05:30 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
de jouwe blijkbaar ook niet...typisch Fok!-gedrag..een topic binnen vallen en even snel wat brullen zonder een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan de discussie.
Wie van de posters hier (m.u.v. Voorschrift?) heeft nu daadwerkelijk ervaring met het leven tijdens of onder de apartheid... .we zijn toch allemaal "Google-vrjiheidstrijders" en citeren alleen de bronnen die ons het meeste aanspreken....
Is het echt slechter geworden na de afschaffing van de Apartheid? ik heb het idee van niet maar kan ik het met zekerheid zeggen? nee!
Ik heb wel het idee dat Mandela door de media op een voetstuk gezet wordt en aanbeden door "Westerse groupies" die amper benul hebben wie de man is of wat hij gedaan heeft...warschijnlijk de zelfde mensen die met een Che t-shirt lopen
misschien wel maar is die zelfde 85% nu nog steed niet onderdrukt door armoede?quote:Op maandag 24 juni 2013 07:29 schreef Ferdo het volgende:
Een situatie waarin 85% van de bevolking wordt onderdrukt door een minderheid lijkt me sowieso net zo gezond als Nelson Mandela in de huidige staat, dus in dat opzicht is Zuid-Afrika er echt wel op vooruit gegaan.
Voor 1990 waren ze inderdaad nog rijk...quote:Op maandag 24 juni 2013 07:37 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
misschien wel maar is die zelfde 85% nu nog steed niet onderdrukt door armoede?
daar had ik het niet over... ik vraag me gewoon oprecht af of het allemaal beter is geworden na het afschaffen van de apartheidquote:Op maandag 24 juni 2013 07:39 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Voor 1990 waren ze inderdaad nog rijk...
nee maar daar heeft de apartheid niks mee te makenquote:Op maandag 24 juni 2013 07:41 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
daar had ik het niet over... ik vraag me gewoon oprecht af of het allemaal beter is geworden na het afschaffen van de apartheid
Qua armoede is er dus geen verandering, alleen zijn daar de nodige burgerrechten bijgekomen voor de zwarte bevolking, dus ja, in dat opzicht is er sowieso vooruitgang geboekt.quote:Op maandag 24 juni 2013 07:41 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
daar had ik het niet over... ik vraag me gewoon oprecht af of het allemaal beter is geworden na het afschaffen van de apartheid
daar heb je gelijk in...maar als je 25 jaar later nog steeds in armoede moet leven terwijl het land in 1990 de hele wereld werd beloofd, alles zou beter worden..., dan is het voor de gemddelde zwarte het er niet beter op geworden en ik zou haast beweren dat vele zwarten het qua "welvaart" beter haddenquote:Op maandag 24 juni 2013 07:43 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Qua armoede is er dus geen verandering, alleen zijn daar de nodige burgerrechten bijgekomen voor de zwarte bevolking, dus ja, in dat opzicht is er sowieso vooruitgang geboekt.
Afaik zijn er nu quota gesteld op etniciteit, bij overheden, bedrijven, instellingen.quote:Op maandag 24 juni 2013 10:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het bij wet regelen dat mensen vanwege hun huidskleur tweederangs burgers zijn, en bij wet regelen dat mensen vanwege hun huidskleur ongelijke kansen krijgen is in ieder geval voorbij. Dat is wel degelijk een verbetering te noemen.
Zal maar zo kunnen dat hij het einde van de dag niet meer haalt... wemelt al van de geruchten op de social mediaquote:Zuid-Afrika berust in lot Mandela
Zuid-Afrikanen reageren overwegend berustend op de berichten over de kritieke toestand van oud-president Nelson Mandela. Volgens NOS-correspondent Elles van Gelder zien veel mensen in dat de naderende dood van de 94-jarige oud-staatsman onvermijdelijk is.
President Zuma bezocht Mandela gisteren in het ziekenhuis in Pretoria, waar hij twee weken geleden met een longontsteking werd opgenomen. Na een gesprek met de artsen maakte Zuma bekend dat Mandela's toestand de afgelopen 24 uur verder was verslechterd.
Bidden
Zuma riep iedereen op te bidden voor de man die in 1994 tot eerste zwarte president werd gekozen na een langdurige blanke overheersing. Mandela is voor veel Zuid-Afrikanen een vaderfiguur geworden.
Ook op de sociale media heerst berusting over het lot van Mandela. Er worden veel herinneringen opgehaald, uitspraken gememoreerd en video's van Mandela geplaatst.
President Obama brengt later deze week een gepland bezoek aan Zuid-Afrika. Het Witte Huis laat een mogelijk bezoek aan Mandela afhangen van de wensen van de familieleden.
Heeft FOK! al een necrologie klaar staan eigenlijk?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zal maar zo kunnen dat hij het einde van de dag niet meer haalt... wemelt al van de geruchten op de social media
Geen idee, heb net iets de OP aangepast. Wilde nog wel een opzetje achter neerleggen bij de FP.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:44 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heeft FOK! al een necrologie klaar staan eigenlijk?
quote:Volop gespeculeer over toestand Mandela
Oud-president Nelson Mandela ligt nog steeds in kritieke toestand in het ziekenhuis. En hoe oneerbiedig het ook klinkt: er wordt in de hele wereld volop gespeculeerd over het moment van overlijden.
Arthur de Leeuw, correspondent in Johannesburg, vertelt dat er niets naar buiten wordt gebracht over de medische toestand van Mandela. Maar er is wel ander nieuws: "Intussen is er hier in een lokale krant een interessant bericht opgedoken. De krant schrijft dat Mandela's oudste dochter een groot familieoverleg aan het plannen is in Qunu. Dat moet deze ochtend plaatsvinden."
Begrafenis
Qunu is de geboorteplaats van Mandela. Mandela heeft daar zijn jeugd doorgebracht, naar eigen zeggen de gelukkigste periode van zijn leven. De Leeuw: "Qunu is ook de plek waar hij graag begraven wil worden. Dat is de thuisbasis van de Mandela-clan. Volgens de krant is het overleg een teken dat de familie rekening houdt met het ergste."
Er wordt veel gespeculeerd over het overlijden van 'Madiba'. Ziet De Leeuw dat ook terug in de kranten? "Jaja, het taboe is er eigenlijk helemaal van af. Iedereen hier zegt nu wel dat de man 94 is, broos is en natuurlijk zal ook Nelson Mandela eens overlijden. Het is maar een mens ten slotte. De koppen in de krant zijn vandaag ook wel somber. Een krant schrijft bijvoorbeeld 'Alleen god, die het weet', groot verspreid over de voorpagina."
Gissen
Hoe Mandela er aan toe is, weet eigenlijk niemand. "De updates wie we af en toe krijgen van de regering zijn uiterst summier, bestaan vaak slechts uit twee zinnetjes. Daar komt ook steeds meer kritiek op, want niet alleen journalisten, maar ook de bevolking, wil weten hoe hij er echt aan toe is. We weten niets over zijn medische toestand: de regering noemt het onethisch om daar meer over naar buiten te brengen. Dus het blijft constant maar gissen naar wat er nu echt mis is met Nelson Mandela."
Enkel nog een kwestie dus wanneer de familie besluit de stekker eruit te trekken.quote:Mandela wordt kunstmatig beademd'
De Zuid-Afrikaanse ex-president Nelson Mandela wordt kunstmatig beademd. Zuid-Afrikaanse media melden dit woensdag.
De artsen zouden de familie hebben aangeboden dat die mag besluiten wanneer de apparaten afgezet worden die de vroegere leider van het verzet tegen de Apartheid in leven houden.
De 94-jarige Mandela krijgt onder meer om de drie uur een nierdialyse omdat zijn nierfuncties zijn uitgevallen.
Zuid-Afrikaanse media melden woensdag verder dat binnen de familie van Mandela onenigheid heerst over de plek waar de 94-jarige ex-president moet worden begraven.
De meesten willen dat Mandela wordt begraven bij zijn dochter Makaziwe en zoons Makgatho en Thembekile, maar dan niet in Mvezo in het zuidoosten van het land waar de drie in 2011 zijn herbegraven.
In Mvezo liggen de wortels van de familie, maar Mandela werd in Qunu, ruim 30 kilometer noordelijker geboren en hij groeide daar op. Veel familieleden willen nu dat de graven van de drie kinderen ook naar Qunu komen en Mandela daar zijn laatste rustplaats krijgt.
Met name Mandela's kleinzoon Mandla wil dat de laatste rustplaats in Mvezo komt. Hij bracht de stoffelijke resten van de drie overleden kinderen naar Mvezo, naar verluidt zonder de rest van de familie hierover te raadplegen.
http://www.at5.nl/artikel(...)et-herdenken-mandelaquote:Deelraad Zuidoost te vroeg met herdenken Mandela
Een bizar misverstand, woensdagavond tijdens de deelraadsvergadering in Zuidoost. De stadsdeelraad stond abusievelijk stil bij het overlijden van Nelson Mandela.
Dit meldt Het Parool woensdag. De griffier van de vergadering kreeg tijdens een schorsing van een deelraadslid te horen dat Mandela was overleden. 'Ik heb geprobeerd dat bericht te verifiėren. Ik vond tientallen Twitterberichten die het nieuws leken te bevestigen. Inclusief uitdrukkingen als 'breaking news' en it's official', stelt griffier Sjam Jokhan.
Na de schorsing besloot voorzitter Mala Eckhardt daarop een minuut stilte in acht te nemen. Maar na deze minuut rezen echter al snel twijfels over de waarheid van het bericht, stelt Jokhan. Kort voor middernacht werd de fout hersteld door de voorzitter. 'Het blijkt maar weer hoe voorzichtig je moet zijn met berichten op internet', stelt Jokhan.
Niks moet. Maar ik vind het niet raar dat het gedaan wordt.quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:31 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Waarom moet een Amsterdamse deelraad een buitenlands oud-staatshoofd herdenken?
quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:25 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
http://www.at5.nl/artikel(...)et-herdenken-mandela
Wonen veel Negerts in ZOquote:Op woensdag 26 juni 2013 14:31 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Waarom moet een Amsterdamse deelraad een buitenlands oud-staatshoofd herdenken?
quote:Op maandag 24 juni 2013 12:44 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heeft FOK! al een negrologie klaar staan eigenlijk?
Natuurlijk heeft MK dingen gedaan die (buiten de toenmalige context helemaal) niet kunnen. Dat doet niet af dat in dit conflict de Nasionale Party/SADF weldegelijk als voornaamste agressor/mensenrechtenschender gezien kan worden, en de MK de rebellen/vrijheidsstrijders/whatever wat betreft mensenrechten in principe aan de betere kant stonden. Ik doelde meer dat het voorbeeld van Terminator3000bc compleet achterlijk is. Een body count houden zonder enige context (of check dat de cijfers kloppen) slaat werkelijk nergens op. Daarnaast is het ook niet helemaal fair om dit conflict als puur blank vs zwart te zien (en het erbij halen van moslims is al helemaal achterlijk). Genoeg blanken stonden aan de zijde van de ANC (Slovo, Kassrils, First (een vrouw vermoord door de overheid) Goldreich, etc) of waren tegen de Nasionale Party/Apartheid (Goldstone, Suzman, etc.).quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:22 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Och, het is niet allemaal zwart wit natuurlijk. Mandela heeft zelf toegegeven dat het ANC en de gewapende vleugel mensenrechten hebben geschonden.
Natuurlijk was de MK niks vergeleken met hun broeders van de ZIPRA. Die beesten schoten vliegtuigen neer en slachten de overlevenden op de grond af.
Het westen was stil toen de viscount hunyani van vlucht 825 werd neergeschoten.
Hier gaat je gemeenschap zo van naar de klote, positieve discriminatie.quote:Op maandag 24 juni 2013 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Afaik zijn er nu quota gesteld op etniciteit, bij overheden, bedrijven, instellingen.
Je moet dus nu een tweederangs kandidaat aanstellen als je quota in die etniciteit nog niet gehaald is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |