SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron
Bovenal! Blijf gedisciplineerd! Zet jezelf over mogelijke smoesjes heen en houd dat lichaam lekker in beweging! Hoewel het puur fysieke en mentale krachten opslokt, zou het ook handig te zijn om je goed voor te bereiden op hetgeen wat komen gaat, lezen dus! Het voorkomt nare blessures en tijdverspilling!
Ik doe het gewoon allebei, daarom ben ik Superman!quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:31 schreef Deeltjesversneller het volgende:
eter aan krachttraining doen, dan blijven je spier
Veelal raad men aan om toch meer dan 1x per week te gaan. Natuurlijk zal je van 1x per week niet slechter worden qua body, maar met wat vaker gaan zet je toch wat meer zoden aan de dijk.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 01:43 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Ik mag me sinds vandaag ook hier melden, kracht trainen met tussendoor cardio. Zit alleen te twijfelen om 1 x per week te gaan of onbeperkt. Spiertjes mogen wel wat beter getraind worden en ook het buikje moet er wat van af.
Uit ervaring kan ik zeggen dat 1x per week al snel 0x per week wordt.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 01:43 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Ik mag me sinds vandaag ook hier melden, kracht trainen met tussendoor cardio. Zit alleen te twijfelen om 1 x per week te gaan of onbeperkt. Spiertjes mogen wel wat beter getraind worden en ook het buikje moet er wat van af.
Maar wordt 2x in de week geen 1x ?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik zeggen dat 1x per week al snel 0x per week wordt.
Die snap ik niet echtquote:Op vrijdag 7 juni 2013 14:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
• Als je spieren wil kweken, zorg dan dat je compound oefeningen doet, geen geïsoleerde oefeningen (compound= oefening met meerdere spiergroepen tegelijk, vb: bench press isolatie oefening is dat je één spier per oefening traint, vb: bicep curl)
Lol, ik heb die OP niet geschreven hé.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:35 schreef Susteren het volgende:
[..]
Die snap ik niet echt![]()
Wat bedoel je met tussen de haakjes?
Aah dacht dat er stond dat benchpresses compound oefeningen warenquote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lol, ik heb die OP niet geschreven hé.
Maar het betekent dat er bepaalde oefeningen zijn waarmee je slechts één spier/spiergroep tegelijk traint, zoals de biceps curl: daarmee oefen je alleen je biceps. Dat noemt men de isolatieoefeningen, omdat je één spier isoleert voor training.
Er zijn ook oefeningen waarmee je meerdere spieren tegelijk oefent, zoals bijvoorbeeld de benchpress, de squat of de chin up. Dat noemen ze compound.
Het is beter om die tweede vorm van oefeningen te doen dan de eerste.
havermout kan ook prima met water, gewoon happen droge havermout in je mond stoppen en wegspoelen met water.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:47 schreef Vlap het volgende:
Weet iemand nog goede alternatieven voor brood 's ochtends?
lees de OP's van dit topic en het bodybuilding topic eens aandachtig door, daarmee beantwoord je veel van je vragen al.quote:
Waarom geen havermout met melk?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 23:31 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
havermout kan ook prima met water, gewoon happen droge havermout in je mond stoppen en wegspoelen met water.
[..]
lees de OP's van dit topic en het bodybuilding topic eens aandachtig door, daarmee beantwoord je veel van je vragen al.
(Melk probeer ik te vermijden omdat ik daar nogal gevoelig voor ben.)quote:
10 minuten eerder opstaan en een omelet maken?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:47 schreef Vlap het volgende:
Ik ben aan het aankomen in combinatie met fitness. Nou denk ik dat aan mijn voedingspatroon wel wat te verbeteren valt. Bij het avondeten lukt het me wel om (meerdere) grote porties te eten, maar 's ochtends bij het ontbijt kan ik maar met zeer veel moeite een paar broodjes naar binnen werken. Ik vind boterhammen (vooral goedkoop supermarktbrood) eigenlijk echt niet lekker.
Normaal gesproken bestaat mijn ontbijt uit:
2 koppen zwarte koffie
4 boterhammen met wisselend beleg (pindakaas, jam, kipfilet)
1 glas sinaasappelsap
een appel of een banaan
(Melk probeer ik te vermijden omdat ik daar nogal gevoelig voor ben.)
Ik krijg die boterhammen vaak niet allemaal weg 's ochtends, en neem in plaats daarvan wat ontbijtkoek of ik neem de boterhammen mee in m'n broodtrommel.
Weet iemand nog goede alternatieven voor brood 's ochtends?
Je kunt hier berekenen hoeveel je ongeveer nodig hebt. http://www.1percentedge.com/ifcalc/quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:28 schreef carebaer het volgende:
Nu heb ik een paar vragen:
- Wat is een goed voedingsschema? Hoeveel eten? Ik weet dat ik veel eiwitten binnen moet krijgen en tegen de 2500 kcal (of dan zelfs meer), maar toch zo weinig mogelijk koolhydraten, suikers en vet. Met welk eten haal ik dit?
Je hebt whey (snel) en caseine (langzaam). Na de training neem ik meestal een mix van de 2, en laat op de avond caseine. Je kunt ook kwark nemen, ipv caseine (ik woon alleen in een land waar ze geen kwark verkopen)quote:- Ik begreep dat er twee soorten eiwitshakes zijn, snelle en langzame. Wanneer neem ik welke en hoeveel gram?
Je zult extra moeten eten om die 30km te compenseren. Bereken dus hoeveel kcal je ermee verbruikt.quote:- Gaat het 30 kilometer per keer fietsen en de krachttraining elkaar niet spaak lopen?
Extreem Homoseksuele post Carebaerquote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:28 schreef carebaer het volgende:
Over 6 weken ga ik ook weer de sportschool in. Twee jaar geleden heb ik ook in de sportschool gezeten, maar dat was maar voor 3 maanden om er eens aan te proeven. Ik fitnesste toen 3 of 4 keer in de week, maar deed niets extra's qua voeding. Dit kwam vooral omdat ik er weinig verstand van had/heb. Wel zag ik al snel een redelijk effect, ik was strak en had weinig vet. Die kant wil ik weer op.
Nu wil ik het een en ander wel anders gaan aanpakken, ik wil ook op mijn voeding gaan letten en aan de eiwitshakes. Waarom wil ik dit? Omdat ik anders het gevoel heb dat ik niet het maximale uit mijn inspanning haal.
Ik zal de situatie schetsen hoe mijn sportdagen er uit zullen gaan zien. De meest dichtstbijzijnde sportschool is voor mij 15 kilometer van mijn huis, ik weet het.. Ik wil graag 4 of 5 keer per week een uur gaan sporten in de sportschool. Ik ga er met de racefiets naar toe. Dus 15 kilometer heen, en 15 kilometer terug. Cardio krijg ik dus wel, mijn doel is gemiddeld 25 a 30 kilometer per uur te fietsen.
In de sportschool wil ik werken aan mijn spieren. Mijn doel is niet om er uit te gaan zien als een Arnold Swarchenegger trouwens. Ik denk meer in deze richting: https://www.google.nl/sea(...)n-de-man%3B355%3B500
- Wat is een goed voedingsschema? Hoeveel eten? Ik weet dat ik veel eiwitten binnen moet krijgen en tegen de 2500 kcal (of dan zelfs meer), maar toch zo weinig mogelijk koolhydraten, suikers en vet. Met welk eten haal ik dit?
- Ik begreep dat er twee soorten eiwitshakes zijn, snelle en langzame. Wanneer neem ik welke en hoeveel gram?
- Gaat het 30 kilometer per keer fietsen en de krachttraining elkaar niet spaak lopen?
Alvast bedankt
1. alle schema's zijn goed, gewoon gezond eten en 150 gram (2x je lichaamsgewicht is meer dan genoeg, meer is niet nodig) eiwitten per dag. zoveel kcal eten dat je per maand 2 kg aankomt, hoeveel kcal dat dan is zul je na een tijdje vanzelf merken. dat zal veel meer dan 2500 kcal zijn, zeker als je zoveel fietst. je moet niet zo weinig mogelijk koolhydraten en vet eten, dat heb je juist nodig wil je groot, sterk en gezond worden. lees je maar even in over voeding.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:28 schreef carebaer het volgende:
- Ik begreep dat er twee soorten eiwitshakes zijn, snelle en langzame. Wanneer neem ik welke en hoeveel gram?
- Gaat het 30 kilometer per keer fietsen en de krachttraining elkaar niet spaak lopen?
Hoeft 'ie zich ook met shakes geen zorgen over te maken, indien je voeding goed op orde is kun je best eens kijken of shakes nodig zijn.quote:Op zondag 9 juni 2013 10:02 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
1. alle schema's zijn goed, gewoon gezond eten en 150 gram (2x je lichaamsgewicht is meer dan genoeg, meer is niet nodig) eiwitten per dag. zoveel kcal eten dat je per maand 2 kg aankomt, hoeveel kcal dat dan is zul je na een tijdje vanzelf merken. dat zal veel meer dan 2500 kcal zijn, zeker als je zoveel fietst. je moet niet zo weinig mogelijk koolhydraten en vet eten, dat heb je juist nodig wil je groot, sterk en gezond worden. lees je maar even in over voeding.
2. shakes heb je niet nodig, je wil toch geen arnold worden? zorgen dat je na de training je grootste maaltijd met mooi stuk vlees eet is genoeg.
3. jawel.
lol hommoquote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:28 schreef carebaer het volgende:
Mijn doel is niet om er uit te gaan zien als een Arnold Swarchenegger trouwens.
wat?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:28 schreef carebaer het volgende:
maar toch zo weinig mogelijk koolhydraten, suikers en vet
quote:Op zondag 9 juni 2013 10:02 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
2. shakes heb je niet nodig, je wil toch geen arnold worden? zorgen dat je na de training je grootste maaltijd met mooi stuk vlees eet is genoeg.
Ik moest lachen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:28 schreef carebaer het volgende:
In de sportschool wil ik werken aan mijn spieren. Mijn doel is niet om er uit te gaan zien als een Arnold Swarchenegger trouwens. Ik denk meer in deze richting: https://www.google.nl/sea(...)n-de-man%3B355%3B500
ik ook maar ik hield mij in.quote:
we proberen je te helpen bro, heb je de OP van het BB topic al gelezen?quote:Op zondag 9 juni 2013 11:30 schreef carebaer het volgende:
Het niveau van de reacties spat er weer van af.
hele reet onder de injectieplekkenquote:Op zondag 9 juni 2013 12:21 schreef Awesome_ het volgende:
Is ook altijd de reactie die ik krijg wanneer mensen met mij willen gaan trainen en iets aan hun lijf willen gaan doen: "Ja Awesome_, ik vind alles prima hoor, maar ik hoef niet in een keer zo'n Schwarzenegger te worden!!"
Alsof je naar een weekje fullbody in eens wakker schrikt met +30kg LBM.
Welkom in de 21e eeuw. Waar 'verantwoordelijkheid' een vies woord is en voor ieder probleem een club bestaat die wel even komt uitleggen dat het niet jouw schuld is.quote:Op zondag 9 juni 2013 16:50 schreef xFriendx het volgende:
http://www.tvgids.nl/arti(...)orzaak_van_obesitas/
Vanavond, 19:25 Ned 2.
'Daarom gaat ze op zoek naar medische verklaringen en oplossingen voor de obesitas-epidemie.'
en
'Verder kijkt ze naar erfelijke oorzaken van obesitas en het effect van hormonen op de eetlust'
Alleen al uit de beschrijving klinkt het alsof allerlei redenen opsommen die de oorzaak kunnen zijn, zolang het maar geen reden is die je simpelweg aan jezelf kan toeschrijven.
pas maar op hoorquote:Op zondag 9 juni 2013 12:21 schreef Awesome_ het volgende:
Is ook altijd de reactie die ik krijg wanneer mensen met mij willen gaan trainen en iets aan hun lijf willen gaan doen: "Ja Awesome_, ik vind alles prima hoor, maar ik hoef niet in een keer zo'n Schwarzenegger te worden!!"
Alsof je naar een weekje fullbody in eens wakker schrikt met +30kg LBM.
zwarteneger hahahaquote:Op zondag 9 juni 2013 12:17 schreef 16meter het volgende:
[..]
en SCHWARZENEGGER ook nog verkeerd spellen
Lekker Nadine, ga zo door. Voeg pullups en butterflies toe. Het is sexy wanneer een vrouw 10 pullups uit haar iele lijfje bangt.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:47 schreef Nadine26 het volgende:
Ik heb een vraag, hopelijk kan één van jullie me helpen![]()
Sinds een jaar doe ik aan krachttraining, 3 keer per week, altijd met losse gewichten. Ik heb een aantal oefeningen (uitstappen, squats, hameren, zagen, fly's (front/side), kick back, chest press) die ik allemaal 2 x doe met 12 herhalingen. Ik doe de oefeningen altijd in een andere volgorde. Vooraf sta ik tien minuten op de crosstrainer.
Tot zo ver is het simpel. Maar nu: hoe verander ik mijn schema? Ik begin het een beetje saai te vinden, en het wordt ook wel eens tijd voor iets nieuws. Maar volgens mij zijn dit wel zo'n beetje de standaardoefeningen (voor vrouwen, bedoel ik) en hoe breng ik variatie aan? Sinds een maand heb ik één krachttraining geschrapt en in plaats daarvan doe ik TRX (met van die touwen en kettlebells), dat is al een hele verandering en dat bevalt goed. Maar nu wil ik ook de routine van die eeuwige krachtoefeningen een beetje doorbreken.
Iemand goede tips?
Oefeningen voor mannen of vrouwen bestaan niet, wees dus niet bang om iets te doen dat je alleen de mannen ziet doen. Waarschijnlijk voelt het hartstikke goed als je al die machomannen eruitpresst, -squat of -lift (geen persoonlijke ervaring meequote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:47 schreef Nadine26 het volgende:
Ik heb een vraag, hopelijk kan één van jullie me helpen![]()
Sinds een jaar doe ik aan krachttraining, 3 keer per week, altijd met losse gewichten. Ik heb een aantal oefeningen (uitstappen, squats, hameren, zagen, fly's (front/side), kick back, chest press) die ik allemaal 2 x doe met 12 herhalingen. Ik doe de oefeningen altijd in een andere volgorde. Vooraf sta ik tien minuten op de crosstrainer.
Tot zo ver is het simpel. Maar nu: hoe verander ik mijn schema? Ik begin het een beetje saai te vinden, en het wordt ook wel eens tijd voor iets nieuws. Maar volgens mij zijn dit wel zo'n beetje de standaardoefeningen (voor vrouwen, bedoel ik) en hoe breng ik variatie aan? Sinds een maand heb ik één krachttraining geschrapt en in plaats daarvan doe ik TRX (met van die touwen en kettlebells), dat is al een hele verandering en dat bevalt goed. Maar nu wil ik ook de routine van die eeuwige krachtoefeningen een beetje doorbreken.
Iemand goede tips?
Ow, die pullups (even filmpje gekeken) zien er wel heftig uitquote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:49 schreef Panzermaus het volgende:
[..]
Lekker Nadine, ga zo door. Voeg pullups en butterflies toe. Het is sexy wanneer een vrouw 10 pullups uit haar iele lijfje bangt.
Grappig dat je het zegt, dat er geen verschillende oefeningen voor mannen en vrouwen zijn. Ik zie mannen (bijna) nooit uitstappen of squatten, misschien vinden ze dat ze al fantastische benen hebbenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oefeningen voor mannen of vrouwen bestaan niet, wees dus niet bang om iets te doen dat je alleen de mannen ziet doen. Waarschijnlijk voelt het hartstikke goed als je al die machomannen eruitpresst, -squat of -lift (geen persoonlijke ervaring mee)
Wat ik doe is af en toe gewoon eens een nieuwe oefening uitproberen. Soms bevalt dat, soms niet. Kies een gelijkaardige oefening (bijv. chestpress - barbell benchpress - dumbbell benchpress), en doe gewoon wat je leuker vindt.
Als je met een gewicht makkelijk 12 herhalingen kunt doen ga dan hoger en probeer 8 herhalingen te doen, als je dan weer makkelijk 12 kunt doen weer wat hoger etc. De laatste herhaling moet heel zwaar zijn, dan zit je qua gewicht goed. Ik zou toch wel minstens 3 setjes doen bij iedere oefening.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:14 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, dat er geen verschillende oefeningen voor mannen en vrouwen zijn. Ik zie mannen (bijna) nooit uitstappen of squatten, misschien vinden ze dat ze al fantastische benen hebben![]()
Maar oké, ik ga wat nieuwe oefeningen uitproberen.
En dan: de hoeveelheid herhalingen. Heeft het zin om daarmee te variëren? Dus in plaats van 2 x 12 met een hoog gewicht een keer 3 x 10 met een lager gewicht? Of kun je beter maar niet in gewicht omlaag gaan? (Mij is geleerd: hoe zwaarder, hoe beter)
Iemand?quote:Op zondag 9 juni 2013 14:13 schreef Vlap het volgende:
Ik ben nu ruim 2 maanden bezig met fitness. Ik ga gemiddeld 3 keer per week en doe dan full-body, alle oefeningen in setjes van 3x12. Als ik denk dat ik een oefening zwaarder kan doen maak ik hem 5 of 10 kg zwaarder. Per keer ben ik ongeveer één tot anderhalf uur bezig in de sportschool. Soms doe ik thuis nog wat buikspieroefeningen of push-ups. Voor cardio doe ik geen oefeningen in de sportschool; ik loop en fiets wel veel.
Ben ik op een goede/verantwoorde manier bezig of niet? Tot nu toe ga ik redelijk vooruit. Sommige oefeningen doe ik nu 2 keer zo zwaar als toen ik begon. Ik heb er nog steeds veel plezier in en voel me er veel beter door.
welke oefeningen doe je dan? ik raad starting strength aan (squat, deadlift, bench press, press, power clean, zoek het schema maar op en lees het boek). als je "5 of 10 kg zwaarder" gaat ben je niet goed bezig lijkt me, want als je zo'n grote stappen kan maken heb je daarvoor te licht gedaan. de eerste weken als je nog aan het kijken bent wat je limiet is kan dat misschien, maar na een tijdje heb je de grootste moeite met 2.5 kg per keer. je moet wel iedere keer tot het naatje gedaan, zo veel gewicht dat je bij de laatste rep een volgende niet meer zou halen. anders is het namelijk tijd om in gewicht omhoog te gaan.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:00 schreef Vlap het volgende:
[..]
Iemand?
Ben ik zo ongeveer goed bezig, met hoe lang en hoe vaak ik alles doe? (Ik ben gewoon een dunne jongen die wat sterker wil worden.)
En hoe strikt zijn jullie met voeding? Moet een koekje/chipje/biertje af en toe kunnen of is dat echt uit den boze?
Ik ben geen expert in welke setjes je moet doen, maar ik las laatst op T-Nation dat het beste is om de 'zware' compoundoefeningen (bijv. squat, deadlift) best gedaan worden met weinig rep's en relatief veel gewicht (e.g. 5x4 of 5x5 o.i.d.). De 'lichtere' compoundoefeningen (bijv. seated row, hack squat) doe je iets meer reps per set (e.g. 4x8 of 4x9) met medium gewicht. De isolatieoefeningen (bijv. curls, leg raises) doe je veel reps (e.g. 4x12 of 4x15à) met relatief weinig gewicht.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:14 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, dat er geen verschillende oefeningen voor mannen en vrouwen zijn. Ik zie mannen (bijna) nooit uitstappen of squatten, misschien vinden ze dat ze al fantastische benen hebben![]()
Maar oké, ik ga wat nieuwe oefeningen uitproberen.
En dan: de hoeveelheid herhalingen. Heeft het zin om daarmee te variëren? Dus in plaats van 2 x 12 met een hoog gewicht een keer 3 x 10 met een lager gewicht? Of kun je beter maar niet in gewicht omlaag gaan? (Mij is geleerd: hoe zwaarder, hoe beter)
Thanxquote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:48 schreef IrCute het volgende:
[..]
Als je met een gewicht makkelijk 12 herhalingen kunt doen ga dan hoger en probeer 8 herhalingen te doen, als je dan weer makkelijk 12 kunt doen weer wat hoger etc. De laatste herhaling moet heel zwaar zijn, dan zit je qua gewicht goed. Ik zou toch wel minstens 3 setjes doen bij iedere oefening.
Oefeningen die je sowieso altijd zou moeten doen:
Benchpress
squat
deadlift
andere oefeningen die je zou kunnen doen:
Chin ups
Dips
Military press
Lat pulldown
Die beschrijving klinkt nogal raar met dat gekruiste armen tegen je borst. Het is niet heel moeilijk, begin met een lege stang, zorg dat je je schouders naar achter houdt, dat je je rug niet bolt en dat je de stang in contact houdt met je benen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 01:38 schreef Nadine26 het volgende:
@ Awesome: Dat lijkt me best een tricky oefening, vooral voor je rug
[..]
ThanxIk ga het proberen: iets zwaarder met 8 herhalingen, dat lijkt me wel leuk. En zo weer toewerken naar 12 herhalingen.
De oefeningen ga ik uitproberen.
Eén vraag over de deadlift: dat vind ik een beetje gedoe met zo'n stang, omdat ik die techniek niet beheers en het ziet er op filmpjes best gecompliceerd uit (blessuregevoelige oefening). Ik train altijd met halters en ik zag de deadlift ergens beschreven staan als volgt (en dat leek me wel een handige methode): je duwt een halter (zeg 10 kilo) met gekruiste armen tegen je borst. Je buigt met gestrekte rug voorover, zo diep mogelijk (rug moet kaarsrecht blijven) en komt dan beheerst overeind tot je weer rechtop staat. Ik heb het uitgeprobeerd en je voelt heel veel spieren: buik, rug, billen, hamstrings.
Komt dat een beetje overeen met de klassieke deadlift?
O ja, ik zie nu ook dat het twee totaal verschillende oefeningen zijn; die van mij doe je met gestrekte benen, terwijl het dus de bedoeling is dat je een squathouding aanneemt. Ik begin gewoon met een lege stangquote:Op zaterdag 15 juni 2013 05:56 schreef IrCute het volgende:
[..]
Die beschrijving klinkt nogal raar met dat gekruiste armen tegen je borst. Het is niet heel moeilijk, begin met een lege stang, zorg dat je je schouders naar achter houdt, dat je je rug niet bolt en dat je de stang in contact houdt met je benen.
Ik ken de namen van al die oefeningen niet. Maar is het echt vreemd dat ik snel vooruitga (ik ben héél licht begonnen, sommige oefeningen maar 15 kg, en toen zat ik al wel tegen m'n max)?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:53 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
welke oefeningen doe je dan? ik raad starting strength aan (squat, deadlift, bench press, press, power clean, zoek het schema maar op en lees het boek). als je "5 of 10 kg zwaarder" gaat ben je niet goed bezig lijkt me, want als je zo'n grote stappen kan maken heb je daarvoor te licht gedaan. de eerste weken als je nog aan het kijken bent wat je limiet is kan dat misschien, maar na een tijdje heb je de grootste moeite met 2.5 kg per keer. je moet wel iedere keer tot het naatje gedaan, zo veel gewicht dat je bij de laatste rep een volgende niet meer zou halen. anders is het namelijk tijd om in gewicht omhoog te gaan.
van 1 koekje ga je niks merken, doe wat je zelf het langst vol kan houden als je in grote lijnen maar gewoon goed probeert te eten. alles voor altijd laten liggen gaat mij niet lukken iig
maar echt, het beste download je de pdf van starting strength, lees hem helemaal door en voer het uit. zijn al veel mensen mee geholpen.
lees het boek, dan ken je de oefeningen wel. staat precies in uitgelegd hoe ze werken. tegen je max zitten en 15 kg omhoog gaan kan niet, op het begin 2.5 kg (deadlift wel 5 kg) maar dat hou je ook niet heel erg lang vol.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:30 schreef Vlap het volgende:
[..]
Ik ken de namen van al die oefeningen niet. Maar is het echt vreemd dat ik snel vooruitga (ik ben héél licht begonnen, sommige oefeningen maar 15 kg, en toen zat ik al wel tegen m'n max)?
Zijn 3x12 setjes goed? En totaal tot anderhalf uur in de sportschool (ik heb het idee dat anderen minder lang bezig zijn)?
Dan toch met dumbbells: ik heb tijdens het squatten in elke hand een dumbbellquote:Op zaterdag 15 juni 2013 11:59 schreef 16meter het volgende:
squats met 'twee halters'..
je bedoelt dumbbells
en squats doe je niet met dumbbells, maar met een barbell
ik vind deadlifts juist makkelijk, alleen zorgen dat je onderrug recht en aangespannen blijft. dat wat jij zegt klinkt meer als goodmornings:quote:Op zaterdag 15 juni 2013 01:38 schreef Nadine26 het volgende:
@ Awesome: Dat lijkt me best een tricky oefening, vooral voor je rug
[..]
ThanxIk ga het proberen: iets zwaarder met 8 herhalingen, dat lijkt me wel leuk. En zo weer toewerken naar 12 herhalingen.
De oefeningen ga ik uitproberen.
Eén vraag over de deadlift: dat vind ik een beetje gedoe met zo'n stang, omdat ik die techniek niet beheers en het ziet er op filmpjes best gecompliceerd uit (blessuregevoelige oefening). Ik train altijd met halters en ik zag de deadlift ergens beschreven staan als volgt (en dat leek me wel een handige methode): je duwt een halter (zeg 10 kilo) met gekruiste armen tegen je borst. Je buigt met gestrekte rug voorover, zo diep mogelijk (rug moet kaarsrecht blijven) en komt dan beheerst overeind tot je weer rechtop staat. Ik heb het uitgeprobeerd en je voelt heel veel spieren: buik, rug, billen, hamstrings.
Komt dat een beetje overeen met de klassieke deadlift?
Squatten met dumbbells gaat nog als je op licht gewicht zit. Wanneer je bijv. 100kg squat (niet eens zo bijster veel) voor meerdere herhalingen zou je twee dumbbells van 50kg elk in je handen moeten houden. Dan is het gemakkelijker om dit met een barbell(stang) te doen. Daar wordt het gewicht via de stang over de gehele rug verdeeld.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dan toch met dumbbells: ik heb tijdens het squatten in elke hand een dumbbell
Wat hier traditioneel wordt aangeraden is Starting Strength. Dat is zo ver ik weet volledig met dumbbells en barbells.quote:Op zondag 16 juni 2013 14:54 schreef Ryoku het volgende:
Ik ben hiernaar toe doorverwezen, dus ik ik vertel hier mijn verhaal nog een keer
Dus...
Ik sta op het punt om mijn leven om te gooien en 4 keer per week te fitnessen. Mijn doel is om spiermassa op te bouwen, maar er niet zo overdreven gespierd uit te zien. Mijn ultieme doel is dan ook een zichtbaar six-packje en een bredere houding
Maar na het uitvogelen van een goed voedingsschema en het afsluiten van een redelijk goedkoop fitness abonnement van een half jaar, zit ik met een heel groot probleem. Wat is nu een goed trainingsschema?
Ik heb het internet rondgezocht, maar ik vind alleen maar schema's die de fitnessapparaten ten volste benutten. Ik wil dat niet en wil mijzelf zoveel mogelijk beperken tot DB's, BB's en zit bankjes. Mijn doel is om 4x in de week te gaan en elke spiergroep aan te pakken. Hebben jullie misschien trainingsschema's voor een 4-daagse split met de eisen die ik hier stel?
Yep, het legt gewoon de beste basis. http://startingstrength.w(...)ce/Beginner_Programsquote:Op zondag 16 juni 2013 15:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat hier traditioneel wordt aangeraden is Starting Strength. Dat is zo ver ik weet volledig met dumbbells en barbells.
Starting strenght(SS) heeft zelfs als ondertitel Basic Barbell Training. Dumbbells komen hier niet in voor. Maar SS is perfect voor een beginner om kracht op te bouwen en vanuit daar zelf een programma op te stellen. Dan kan je erna wel kiezen of je voor kracht,spiermassa, explosiviteit etc. gaat trainen.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat hier traditioneel wordt aangeraden is Starting Strength. Dat is zo ver ik weet volledig met dumbbells en barbells.
-quote:Op zondag 16 juni 2013 19:06 schreef Ryoku het volgende:
Ik heb dat SS nagekeken en het zag er wel goed uit. Alleen lijken mij die 3 oefeningen best weinig, ook al is het 'beginner mode'.
Maar dan nog een paar vragen:
- Hoe lang moet ik dat SS doen voordat ik een stap hoger ga?
- Op niet trainingsdagen minder Kcal/eiwitten nuttigen dan op wel trainigsdagen?
- Zijn er nog andere oefeningen die ik aan SS-beginner program kan toevoegen. Die eerste sprak mij het meeste aan.
1. minimaal 3 maanden, maar 6-12 maanden kan ook goed. zoiets stond in het boek geloof ik.quote:Op zondag 16 juni 2013 19:06 schreef Ryoku het volgende:
Ik heb dat SS nagekeken en het zag er wel goed uit. Alleen lijken mij die 3 oefeningen best weinig, ook al is het 'beginner mode'.
Maar dan nog een paar vragen:
- Hoe lang moet ik dat SS doen voordat ik een stap hoger ga?
- Op niet trainingsdagen minder Kcal/eiwitten nuttigen dan op wel trainigsdagen?
- Zijn er nog andere oefeningen die ik aan SS-beginner program kan toevoegen. Die eerste sprak mij het meeste aan.
De anderen in de sportschool zullen daar wel last van hebben ja.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 14:51 schreef Deeltjesversneller het volgende:
ik moet onderaan bij de squat vaak scheten laten, meer mensen last van?
Tja, ik zou zelf vaker benen trainen (minimaal 48 uur ertussen) en dan 1x in de week de rest doen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:12 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf wat mij aangeraden wordt dat beter is. Mijn eerste inschatting zelf (op basis van gevoel) is gewoon minder gewicht gebruiken. Wat denk jij?
Dat kanquote:Op woensdag 3 juli 2013 22:13 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Ik doe zelf dat eerste. Ik ga dan eerder op 80% van m'n kunnen zitten, terwijl ik met benen wel echt doorga totdat ik de trap niet meer op kan.
Dus jij denkt dat het beter is om wel vaker bijv benen (en billen?) te trainen door verschillende oefeningen, en 1x per week schouders/rug/armen? Maar dan wel alles op maximaal gewicht?quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:19 schreef G.R.S. het volgende:
[..]
Tja, ik zou zelf vaker benen trainen (minimaal 48 uur ertussen) en dan 1x in de week de rest doen.
[..]
Dat kanIk loop liever niet achter qua gewicht. Als ik 50 kilo kan squatten wil ik ook 60 kilo kunnen deadliften. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Wel voor mensen die vooral nadruk willen leggen op de benen. Ik doe zelf een 3 splitschema:quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:25 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat het beter is om wel vaker bijv benen (en billen?) te trainen door verschillende oefeningen, en 1x per week schouders/rug/armen? Maar dan wel alles op maximaal gewicht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |