abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127565964
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 18:57 schreef Pandarus het volgende:
Snap het niet.

Hoe hoger het verzet, hoe harder je op de trappers moet drukken. Hoe meer spierkracht er nodig is. Hoe hoger de cadens hoe meer je de inspanning van de spieren uitspreidt over meer tijd. Als je heel zwaart trapt heb je kortere krachtexplosies.
Met een hogere cadens vaker per minuut een kleinere krachtsinspanning.

Verder kun je inderdaad met verschillende tandwielen hetzelfde of bijna hetzelfde verzet draaien. Dat maakt qua cadens en snelheid niets uit, maar bij een van de twee zal de ketting veel beter liggen.

Verder is er met een ratio 1:1 natuurlijk niets te rekenen.

Dus ja, als je weet dat je 25 km/h gaat en het zijn normale omstandigheden dan kun je met zo een calculator zien welke versnellingen handig zijn. En ook voor amateurs is het beter om normaal met een hogere candens te fietsen. Je hoeft echt niet per se tegen de 100 rpm aan te fietsen. Maar 80 is wel handig.
Misschien heb je in de eerste alinea een verklaring gegeven. Daar moet ik nog een paar nachtjes over slapen. Continue inspanning is namelijk een probleem. Qua krachtinspanning gaf ik druk omlaag, maar geen explosieve druk. Het werd een rondgaande beweging (dus niet het trap trap trap met schouderondersteuning wat je bij veel gewone fietsen vaak zag) waarbij de volgende omlaagtrapvoet automatisch in de juiste positie gedraaid werd. Lastig dat jullie meteen in technieken denken, want dat maakt het moeilijker om te beschrijven.

Met het grote blad heb ik dus lichte druk omlaag en op het kleine voorblad is er helemaal geen druk omlaag te voelen, zodat het aanvoelt alsof ik in het niets trap. Op de gewone fietsen van de laatste jaren zie je dat veel mensen veel te licht ingesteld zijn: ze trappen zich een ongelukkig en komen moeizaam zwabberend vooruit. Dat heb ik ook als ik op het kleine blad rij (tenzij tegen een helling op, dat was de enige reden waarom ik op het kleine blad overschakelde). Om strakker te rijden schakel ik dan op een zwaarder achterblad.

Nee niet laatste jaren, sinds de jaren '90 toen de stalen fiets niet meer gemaakt werd en het fietsen makkelijker/minder angstaanjagend gemaakt moest worden.
pi_127568824
Als je te licht trapt als je voren op het kleine blad rijd, dan heb je hem achter te groot staan. Die kun je ook zwaarder zetten door naar een kleiner tandwiel te gaan. ;)
pi_127580314
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef JTibben het volgende:
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?

Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..

Iemand een suggestie?
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef JTibben het volgende:
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?

Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..

Iemand een suggestie?
goed.. Brama in Borne
Groot..? Goossens in Borculo
everyone's a critic...
even you ! !
pi_127654729
Beste kenners,

Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen racefiets. Ik heb een jaar lang een fiets geleend om te kijken hoe het bevalt en het bevalt me zo goed dat het nu tijd wordt om een eigen fiets te kopen.

Ik heb alle overige spullen al wel, kleding, helm, bril enz. Alleen eigen schoenen en een fiets ontbreken nog.

Mijn budget is rond de 1500 euro. Ik heb al een beetje rondgekeken maar het is me qua afmontage nog vrij onduidelijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat ik een beetje goede wielen heb aangezien ik niet de lichtste ben.

Ik heb een beetje rondgekeken op de site van Canyon omdat ik daar wel goede dingen over lees qua prijs/kwaliteit verhouding. En daar kom ik op de volgende 2 modellen uit die wel aan mijn budget voldoen:

Ultimate AL 7.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3076

Ultimate AL 8.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3077

Maar qua kleuren vind ik de Ultimate AL 9.0 dan weer het mooiste.
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3078#

Nu weet ik dat ik het uiterlijk van een fiets niet voorop moet stellen, maar toch vind ik dat ook wel belangrijk.
Dus wat zijn de beste fietsen voor rond de 1500 euro, dus ook voor andere merken dan canyon. En hoe zit dat precies met afmontage? Waar kan ik het beste voor kiezen met mijn budget?
  dinsdag 11 juni 2013 @ 10:42:38 #105
62913 Blik
The one and Only!
pi_127654924
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 10:36 schreef Stansfield het volgende:
Beste kenners,

Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen racefiets. Ik heb een jaar lang een fiets geleend om te kijken hoe het bevalt en het bevalt me zo goed dat het nu tijd wordt om een eigen fiets te kopen.

Ik heb alle overige spullen al wel, kleding, helm, bril enz. Alleen eigen schoenen en een fiets ontbreken nog.

Mijn budget is rond de 1500 euro. Ik heb al een beetje rondgekeken maar het is me qua afmontage nog vrij onduidelijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat ik een beetje goede wielen heb aangezien ik niet de lichtste ben.

Ik heb een beetje rondgekeken op de site van Canyon omdat ik daar wel goede dingen over lees qua prijs/kwaliteit verhouding. En daar kom ik op de volgende 2 modellen uit die wel aan mijn budget voldoen:

Ultimate AL 7.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3076

Ultimate AL 8.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3077

Maar qua kleuren vind ik de Ultimate AL 9.0 dan weer het mooiste.
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3078#

Nu weet ik dat ik het uiterlijk van een fiets niet voorop moet stellen, maar toch vind ik dat ook wel belangrijk.
Dus wat zijn de beste fietsen voor rond de 1500 euro, dus ook voor andere merken dan canyon. En hoe zit dat precies met afmontage? Waar kan ik het beste voor kiezen met mijn budget?
Uiterlijk is het belangrijkste, rest is van ondergschikt belang ;)

Shimano 105 is prima mogelijk voor dat budget, Ultegra misschien ook wel. Maar onderhoudskosten van Ultegra is wel stukkie hoger. Vaak wordt er bij een nieuwe fiets bezuinigt op de wielen. Als je gebonden bent aan een budget dan kun je beter een iets goedkopere fiets kopen en daar dan betere wielen bij insteken.
pi_127655280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 10:42 schreef Blik het volgende:

[..]

Uiterlijk is het belangrijkste, rest is van ondergschikt belang ;)

Shimano 105 is prima mogelijk voor dat budget, Ultegra misschien ook wel. Maar onderhoudskosten van Ultegra is wel stukkie hoger. Vaak wordt er bij een nieuwe fiets bezuinigt op de wielen. Als je gebonden bent aan een budget dan kun je beter een iets goedkopere fiets kopen en daar dan betere wielen bij insteken.
Tnx.

In deze canyons zitten Mavic Ksyrium wielen. Is dat een beetje goed voor wat meer gewicht? of zijn er echt wielen die het beste zijn voor de wat zwaardere fietser?
pi_127656185
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 10:53 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Tnx.

In deze canyons zitten Mavic Ksyrium wielen. Is dat een beetje goed voor wat meer gewicht? of zijn er echt wielen die het beste zijn voor de wat zwaardere fietser?
Die wielen zijn prima voor wat meer gewicht. :)

Aangezien je budget rond de 1500 ligt en je ook nog schoenen en pedalen moet (ongeveer 150), vallen die 8 en 9 sowieso af lijkt me.

In dezelfde categorie als de 7 ligt ook de TCR1 van Giant. Qua afmontage is die verglijkbaar met wat op de Canyon 7 zit. :)
http://www.giant-bicycles(...)8063/#specifications

Die laatste heeft het voordeel dat je hem bij een fietsenmaker kunt testen, dat is met die canyon niet mogelijk. Want buiten het uiterlijk vind ik de zitpositie en rijeigenschappen belangrijker. :)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 11:25:39 #108
545 dop
:copyright: dop
pi_127656352
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 11:21 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Die wielen zijn prima voor wat meer gewicht. :)

Aangezien je budget rond de 1500 ligt en je ook nog schoenen en pedalen moet (ongeveer 150), vallen die 8 en 9 sowieso af lijkt me.

In dezelfde categorie als de 7 ligt ook de TCR1 van Giant. Qua afmontage is die verglijkbaar met wat op de Canyon 7 zit. :)
http://www.giant-bicycles(...)8063/#specifications

Die laatste heeft het voordeel dat je hem bij een fietsenmaker kunt testen, dat is met die canyon niet mogelijk. Want buiten het uiterlijk vind ik de zitpositie en rijeigenschappen belangrijker. :)
TCR1 is een prima fietsje maar de wieltjes zijn niet geschikt voor een wat zwaardere fietser
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127656744
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef JTibben het volgende:

Buiten d
http://www.morsinktweewielers.nl/
Zit in Goor

Moet zeggen dat de service er ook goed is.
pi_127656866
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 11:25 schreef dop het volgende:

[..]

TCR1 is een prima fietsje maar de wieltjes zijn niet geschikt voor een wat zwaardere fietser
Dan moeten we het precieze gewicht even weten. Tot 90 kg is te doen, daarboven moet je voorzichter worden. :)
pi_127657554
Hoop nagepraat. Ik ben ook in de markt voor een TCR 1 en ben net onder de 100 kilo. Volgens balk in nieuw vennep houden die wielen dat met speels gemak. Heb er een uurtje op gereden en merkte niets geks. Door al die forum'experts' was ik ook bang voor de wielen. Maar schijnt ongegrond te zijn.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 12:10:08 #112
545 dop
:copyright: dop
pi_127657943
de wielen is gewoon op bespaard , gebeurd bij 8 van de 10 fietsen om de prijs toch scherp te houden.
ik zal niet zeggen dat je er niet mee kunt fietsen , maar ze kunnen echt geen jaren mee.
de mavic's op die canyon's zijn gewoon duidelijk een klasse beter.

als ik naar de afmontage van de TCR1 kijkt vallen 2 dingen buiten de toon dat zijn de remhoeven en de wielen.

ik ben zelf 90 kilo en heb genoeg ervaring met wielsetjes die op de grens van mijn gewicht zitten

[ Bericht 12% gewijzigd door dop op 11-06-2013 12:16:35 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127658348
Ik tik net iets boven de 100 aan. Dus dan zou het toch wat minder worden met die wielen van die giant.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 12:21:37 #114
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127658372
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 10:36 schreef Stansfield het volgende:
Beste kenners,

Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen racefiets. Ik heb een jaar lang een fiets geleend om te kijken hoe het bevalt en het bevalt me zo goed dat het nu tijd wordt om een eigen fiets te kopen.

Ik heb alle overige spullen al wel, kleding, helm, bril enz. Alleen eigen schoenen en een fiets ontbreken nog.

Mijn budget is rond de 1500 euro. Ik heb al een beetje rondgekeken maar het is me qua afmontage nog vrij onduidelijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat ik een beetje goede wielen heb aangezien ik niet de lichtste ben.

Ik heb een beetje rondgekeken op de site van Canyon omdat ik daar wel goede dingen over lees qua prijs/kwaliteit verhouding. En daar kom ik op de volgende 2 modellen uit die wel aan mijn budget voldoen:

Ultimate AL 7.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3076

Ultimate AL 8.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3077

Maar qua kleuren vind ik de Ultimate AL 9.0 dan weer het mooiste.
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3078#

Nu weet ik dat ik het uiterlijk van een fiets niet voorop moet stellen, maar toch vind ik dat ook wel belangrijk.
Dus wat zijn de beste fietsen voor rond de 1500 euro, dus ook voor andere merken dan canyon. En hoe zit dat precies met afmontage? Waar kan ik het beste voor kiezen met mijn budget?
http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-sl-3000/aid:664162

Ook een mooi fietsje :) Ultegra afgemonteerd
pi_127658489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 12:21 schreef iScream. het volgende:

[..]

http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-sl-3000/aid:664162

Ook een mooi fietsje :) Ultegra afgemonteerd
ziet er ook goed uit.

Ik heb alleen nog een vraag over afmontage. Nu vergelijken we wel alles van Shimano. Maar de canyon ultimate al 8.0 heeft een afmontage met campagnola athena. Is dat weer beter of slechter dan bijvoorbeeld Ultegra van shimano?
  dinsdag 11 juni 2013 @ 12:30:31 #116
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127658702
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 12:24 schreef Stansfield het volgende:

[..]

ziet er ook goed uit.

Ik heb alleen nog een vraag over afmontage. Nu vergelijken we wel alles van Shimano. Maar de canyon ultimate al 8.0 heeft een afmontage met campagnola athena. Is dat weer beter of slechter dan bijvoorbeeld Ultegra van shimano?
Athena is aardig vergelijkbaar met Ultegra (wellicht ieeeets minder, maar tis ook iets goedkoper). Zijn ook wel schemaatjes op internet te vinden met vergelijkingen tussen campa/shimano/sram. Grootste verschil is de manier van schakelen tussen shimano/sram en campa. Maar dat is een persoonlijke keuze.. je kunt altijd even langs een fietsenzaak gaan om de verschillen te bekijken/proberen.
pi_127660585
Ik zou zelf eerder kiezen voor een merk met een levenslange garantie op het frame. Niet zozeer omdat je dat ook echt gaat gebruiken maar er vanuit gaande dat zo een merk betere kwaliteit heeft dan een willekeurig ander merk.

In principe zouden bijna alle merken behoorlijke fietsen moeten zijn. Heb zelf niet genoeg ervaring om te zeggen of dat ook echt zo is. Een minder bekend merk is niet per se slechter en vaak wel goedkoper. Verder is Canyon geen onbekend merk maar wel een merk met een wat minder prestige.
Misschien geheel onterecht, zoals dat ook vaak met auto's is. Ze zijn in iedergeval competitief geprijsd.

Verder zou ik gaan voor Tiagra of 105. Beide schakelen ook perfect. Ultegra is eerder meer luxe dan echt functioneel beter. Voor een eerste serieuze racefiets zul je zelf het verschil tussen Ultegra en 105 net echt merken.

Ook moet je jezelf afvragen wat je er precies mee wilt doen. Wil je comfortabel rondfietsen of zo aerodynamisch mogelijk? Ik zou bijv zelf eerder kiezen voor een Giant Defy dan een TCR.

Verder is het als je serieus wilt gaan klimmen met 100kg wel handig om even goed te kijken naar de laagst mogelijke versnelling.


Bij de juiste winkel kopen is vaak belangrijker dan welk merk je koopt. Maar ook daar kan ik je niet bij helpen. Duurzaamheid en comfor zijn voor mij het belangrijkste. Koop bij een winkel waar ze jouw maten meten en de fiets zo precies mogelijk voor jouw af kunnen stellen.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 13:27:26 #118
253373 knoffel
Baas boven Baas
pi_127660674
afgelopen week heb ik me compleet laten opmeten en me laten adviseren voor mijn eerste racefiets! als het goed is, is deze vrijdag klaar. Kan niet wachten om de eerste rit te maken.
Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 13:28:34 #119
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127660716
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:27 schreef knoffel het volgende:
afgelopen week heb ik me compleet laten opmeten en me laten adviseren voor mijn eerste racefiets! als het goed is, is deze vrijdag klaar. Kan niet wachten om de eerste rit te maken.
Leuk! We zien de foto wel verschijnen! :)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 13:37:11 #120
253373 knoffel
Baas boven Baas
pi_127661049
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:28 schreef iScream. het volgende:

[..]

Leuk! We zien de foto wel verschijnen! :)
edit:


wilier marostica

[ Bericht 14% gewijzigd door knoffel op 11-06-2013 13:50:04 ]
Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 13:59:39 #121
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127661892
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:37 schreef knoffel het volgende:
wilier marostica
Keurig! :) Veel plezier op je eerste ritje! Ik zou even een of twee imbussleuteltjes meenemen tijdens je eerste rit, kun je onder het rijden wat afstellingen finetunen :)
pi_127661936
Mooi fietsje hoor!
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127662443
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:37 schreef knoffel het volgende:

[..]

edit:
[ afbeelding ]

wilier marostica
Mooi fietsje!
pi_127662462
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 12:10 schreef dop het volgende:
maar ze kunnen echt geen jaren mee.
de mavic's op die canyon's zijn gewoon duidelijk een klasse beter.
Kijk dat is al een nuance. Tuurlijk zullen ze door het gewicht eerder slijten, maar je kan er zeker een tijdje mee door. En laten we eerlijk wezen, ze zullen als eerst geupgrade worden :P En tegen die tijd is er wellicht wat gewicht vanaf ;)

Dat andere in vergelijking beter zijn staat buiten kijf. En doet niets af aan het feit dat je prima op die giant kunt zitten zonder dat ie dubbelklapt.

Mijn FM bied ook aan om andere wielen onder de fiets te zetten, tegen meerprijs van andere wielset - giant wielset. Maar dat is budgetair nog even niet aan de orde :P
  dinsdag 11 juni 2013 @ 14:18:40 #125
253373 knoffel
Baas boven Baas
pi_127662741
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:59 schreef iScream. het volgende:

[..]

Keurig! :) Veel plezier op je eerste ritje! Ik zou even een of twee imbussleuteltjes meenemen tijdens je eerste rit, kun je onder het rijden wat afstellingen finetunen :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 14:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
Mooi fietsje hoor!
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 14:12 schreef cafca het volgende:

[..]

Mooi fietsje!
thx! ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaring is na dat ik de eerste kilometers in de benen heb.
Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 14:33:21 #126
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127663392
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 14:18 schreef knoffel het volgende:

[..]

[..]

[..]

thx! ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaring is na dat ik de eerste kilometers in de benen heb.
Bereid je maar alvast voor op enige spierpijn tussen je schouderbladen/rug aan 't einde van je eerste ritje :) Je lichaam is als het goed is de fietshouding nog niet gewend!
pi_127697915
Is er eigenlijk niet een soort van fietsen test te vinden ergens met van fietsen rond de 1500 euro? Of misschien een lijst met de modellen per merk voor dat budget?
  woensdag 12 juni 2013 @ 11:14:45 #128
545 dop
:copyright: dop
pi_127698470
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:00 schreef Stansfield het volgende:
Is er eigenlijk niet een soort van fietsen test te vinden ergens met van fietsen rond de 1500 euro? Of misschien een lijst met de modellen per merk voor dat budget?
genoeg sites en fiets bladen die reviews schrijven over de nieuwe modelletjes , maar het is vaak allemaal erg smaak onderhevig, er zijn zoveel verschillende eisen waar je naar kan kijken bij een fiets
elke fiets heeft plus en min puntjes
en daar boven op is de hoeveelheid aan merken en modelletjes echt enorm.
en volgend jaar begint het circus opnieuw met nieuwe modelen , niemand die dat allemaal echt goed kan vergelijken.
het blijft altijd een opsomming van plus en minnen

voorbeeldje
voorbeeldje

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 12-06-2013 11:38:13 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127702128
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:14 schreef dop het volgende:

[..]

genoeg sites en fiets bladen die reviews schrijven over de nieuwe modelletjes , maar het is vaak allemaal erg smaak onderhevig, er zijn zoveel verschillende eisen waar je naar kan kijken bij een fiets
elke fiets heeft plus en min puntjes
en daar boven op is de hoeveelheid aan merken en modelletjes echt enorm.
en volgend jaar begint het circus opnieuw met nieuwe modelen , niemand die dat allemaal echt goed kan vergelijken.
het blijft altijd een opsomming van plus en minnen

voorbeeldje
voorbeeldje
lastig dus. Dat de hoeveelheid aan merken enorm was dat is me al duidelijk. Dus tijd voor een goede oriëntatie.
pi_127710046
Hier nog een leuk vergelijkings linkje :)

https://docs.google.com/a(...)zh6RDFIbW5mWnc#gid=0

Wat is beter, een Shimano 105 of een SRAM APEX ?
pi_127711974
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juni 2013 15:43 schreef So_Surreal het volgende:
Hier nog een leuk vergelijkings linkje :)

https://docs.google.com/a(...)zh6RDFIbW5mWnc#gid=0

Wat is beter, een Shimano 105 of een SRAM APEX ?
Zoiets is wel makkelijk ja. Bestaan die ook van een paar honderd euro erboven?
pi_127725514
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 16:30 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Zoiets is wel makkelijk ja. Bestaan die ook van een paar honderd euro erboven?
Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.
Ik zal de link morgen even plaatsen (gebookmarkt op mijn werk).
  woensdag 12 juni 2013 @ 21:31:21 #133
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_127725699
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:37 schreef knoffel het volgende:

[..]

edit:
[ afbeelding ]

wilier marostica
^O^
.
pi_127740606
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juni 2013 21:27 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.
Ik zal de link morgen even plaatsen (gebookmarkt op mijn werk).
tnx. Ik zal dit weekend eens beginnen met mijn inventarisatie wat moet leiden tot mijn ideale fiets.
pi_127740735
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juni 2013 21:27 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.
Ik zal de link morgen even plaatsen (gebookmarkt op mijn werk).
Eh ja dat artikel staat paar posts hierboven (van dop :p)
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127748963
Wat zijn eigenlijk de modellen per merk die ongeveer in de 1500 euro prijscategorie vallen?
Zoals de Trek modone 2.3 of domane 2.3
De Canyon Ultimate AL 7.0
Cannondale Caad 10

Maar valt dat ook te zeggen bij andere merken zoals specialized, Cervelo of andere bekende merken? Of is dat lastig te zeggen met het grote verschil in afmontage en wielen?
pi_127749714
Ik denk dat het makkelijker is als je je eisen eerst duidelijk hebt, en dan de modellen dáár op afstelt.

Ik kan wel eerst van alle merken de overhemden rond de 70 euro gaan opschrijven, maar het wordt een makkelijker lijstje als ik weet dat ik maat 42 moet hebben, een blauwe wil met witte strepen en twee knoopjes op de mouw.

Bijna alle (normale) fietsmerken hebben wel iets in die prijsklasse.

Stel je eisen, bekijk welke fietsen daar aan voldoen en ga er eens op zitten.
pi_127750356
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik vind het alleen lastig om te zoeken op alle diverse sites. Mijn eisen zijn nu op dit moment:
Shimano 105 afmontage
Wielen die sterk genoeg zijn voor iemand van rond de 100 kilo.
Kabels in de buis
Niet de meest aerodynamische zit. Maar iets meer comfort voor de langere tochten.
Bij voorkeur in een zwarte kleur
budget rond de 1500 euro inc pedalen.
Waar denk jij dan aan qua merk en model?
pi_127750590
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 14:29 schreef Stansfield het volgende:
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik vind het alleen lastig om te zoeken op alle diverse sites. Mijn eisen zijn nu op dit moment:
Shimano 105 afmontage
Wielen die sterk genoeg zijn voor iemand van rond de 100 kilo.
Kabels in de buis
Niet de meest aerodynamische zit. Maar iets meer comfort voor de langere tochten.
Bij voorkeur in een zwarte kleur
budget rond de 1500 euro inc pedalen.
Waar denk jij dan aan qua merk en model?
Voor die prijs kun je van elk merk wel iets vinden. Ik zou zeggen: bekijk eens welk merk je nou echt mooi vindt, ga naar een dealer en maak een paar proefritjes
  donderdag 13 juni 2013 @ 14:58:53 #140
253373 knoffel
Baas boven Baas
pi_127751447
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 14:29 schreef Stansfield het volgende:
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik vind het alleen lastig om te zoeken op alle diverse sites. Mijn eisen zijn nu op dit moment:
Shimano 105 afmontage
Wielen die sterk genoeg zijn voor iemand van rond de 100 kilo.
Kabels in de buis
Niet de meest aerodynamische zit. Maar iets meer comfort voor de langere tochten.
Bij voorkeur in een zwarte kleur
budget rond de 1500 euro inc pedalen.
Waar denk jij dan aan qua merk en model?
Soms helpt het ook als je bij een goede fietsenspecialist langs gaat. Laat je door hun goed opmeten en adviseren. Ik heb dit als prettig ervaren.
Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.
pi_127751888
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2013 14:58 schreef knoffel het volgende:

[..]

Soms helpt het ook als je bij een goede fietsenspecialist langs gaat. Laat je door hun goed opmeten en adviseren. Ik heb dit als prettig ervaren.
Dit heb ik ook gedaan. En zodoende kwam ik bij 2 fietsen uit waar ik in eerste instantie helemaal niet aan dacht.

Ik vind het wel een no-go om je bij een speciaalzaak helemaal te laten adviseren, proefritje maken, etc.. en dan vervolgens de fiets bij een internet prijsvechter te kopen.
  donderdag 13 juni 2013 @ 15:35:16 #142
253373 knoffel
Baas boven Baas
pi_127752786
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:10 schreef muzas het volgende:

[..]

Dit heb ik ook gedaan. En zodoende kwam ik bij 2 fietsen uit waar ik in eerste instantie helemaal niet aan dacht.

Ik vind het wel een no-go om je bij een speciaalzaak helemaal te laten adviseren, proefritje maken, etc.. en dan vervolgens de fiets bij een internet prijsvechter te kopen.
Eens, ik heb mijn fiets dan ook gewoon gekocht bij de speciaalzaak. Ik vind dit zelf dan ook fijn omdat ik een punt heb waar ik terug kan komen met de fiets mochten er aanpassingen o.i.d. Nodig zijn.
Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.
  donderdag 13 juni 2013 @ 15:44:37 #143
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127753140
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:46 schreef Teslynd het volgende:
Nou ja, als jij dat wil blijven denken. In elk geval bedankt voor je uitleg.
je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggen
pi_127753565
Hoi iedereen,

Ik wil ook gaan beginnen met fietsen en ben op zoek naar mijn eerste racefiets. Ik ben niet van plan om wedstrijden te gaan rijden maar wil gaan fietsen in de duinen en 1x per jaar in de heuvels/bergen. Aangezien het mijn eerste fiets zal zijn wil ik niet gelijk de volle portemonnee trekken maar ik wil ook niet dat ik er maar kort van kan genieten.;) Bij mijn speurtocht op internet kwamen vooral steeds de Sensa Prima Basic, Sensa Prima Tour Special, Sora en de Tiagra naar voren als goedkope fietsen. Hoe denken jullie over deze fietsen/merken mbt prijs-kwaliteit verhouding?

Bij voorbaat dank!
pi_127753790
Belangrijkst: wat is je budget?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127754643
Ehm laten we zeggen 600-700 euro. Met alle kosten die er nog bij gaan komen is dit voor mij momenteel een flinke investering.;)
pi_127755355
Ik kwam deze tegen, best een mooi beginnersfietsje, of nie?

http://link.marktplaats.nl/687160250
pi_127755489
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:21 schreef Bassiiej het volgende:
Ehm laten we zeggen 600-700 euro. Met alle kosten die er nog bij gaan komen is dit voor mij momenteel een flinke investering.;)
Voor dat budget zou gaan kijken naar een mooi tweedehandsje, op marktplaats of als je niet aandurft een speciaalzaak.
105/Ultegra afgemonteerd moet lukken
pi_127755655
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:35 schreef knoffel het volgende:

[..]

Eens, ik heb mijn fiets dan ook gewoon gekocht bij de speciaalzaak. Ik vind dit zelf dan ook fijn omdat ik een punt heb waar ik terug kan komen met de fiets mochten er aanpassingen o.i.d. Nodig zijn.
Daar ben ik ook totaal niet van nee. Het enige is dat ik nu nog even wat speciaalzaken moet vinden in amersfoort en omstreken.
Wat ik wel altijd een wat minder idee vind is dat je bij een speciaalzaak toch beperkt bent door de merken die een speciaalzaak voert/op voorraad heeft.
pi_127756480
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:46 schreef cafca het volgende:

[..]

Voor dat budget zou gaan kijken naar een mooi tweedehandsje, op marktplaats of als je niet aandurft een speciaalzaak.
105/Ultegra afgemonteerd moet lukken
Oke, bedankt voor je advies! ;)
pi_127756646
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:44 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggen
Ik fiets op de grote spieren. Dat is voor mij het gunstigst dan wel het minst ongunstig.
pi_127756704
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:51 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Daar ben ik ook totaal niet van nee. Het enige is dat ik nu nog even wat speciaalzaken moet vinden in amersfoort en omstreken.
Wat ik wel altijd een wat minder idee vind is dat je bij een speciaalzaak toch beperkt bent door de merken die een speciaalzaak voert/op voorraad heeft.
Daar heb ik ook wat last van. Je moet dus een inschatting maken van verschillende merken/types en daar dan verschillende winkels bij zoeken via de dealers-overzichten.
pi_127756751
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 14:33 schreef iScream. het volgende:

[..]

Bereid je maar alvast voor op enige spierpijn tussen je schouderbladen/rug aan 't einde van je eerste ritje :) Je lichaam is als het goed is de fietshouding nog niet gewend!
In de pauzes en als je bv voor een stoplicht moet stil staan even met je nek en je schouders rollen.
  donderdag 13 juni 2013 @ 17:50:30 #154
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127757488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 17:24 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik fiets op de grote spieren. Dat is voor mij het gunstigst dan wel het minst ongunstig.
hoe jij lekker fiets moet je zelf weten, het is alleen niet efficient
pi_127757787
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juni 2013 17:50 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hoe jij lekker fiets moet je zelf weten, het is alleen niet efficient
Ik hoef ook niets te presteren, hè? Niet voor mezelf en niet voor anderen. Voor mij is dit de enige effectieve manier, waarmee ik na een half uur nog gewoon van alles kan doen en dan weer terugfietsen of het voor alleen wat rondfietsen een paar uur volhouden kan.
  donderdag 13 juni 2013 @ 18:09:22 #156
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127758194
zolang je weet dat je ook de optie hebt lichter te rijden
pi_127758666
Ja, ik weet dat het een 12-versnellingsfiets is.
  donderdag 13 juni 2013 @ 19:34:08 #158
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127761106
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:44 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggen
Begin er maar niet aan want die Teslynd is een onverbeterlijke wijsneus...
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 13 juni 2013 @ 19:36:11 #159
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127761207
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2013 19:34 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Begin er maar niet aan want die Teslynd is een onverbeterlijke wijsneus...
ik ook
  zondag 16 juni 2013 @ 15:59:55 #160
262799 Bee.
Ploink!
pi_127863804
Ha allen,

Ik ben al een hele tijd een beetje op internet aan het rondneuzen naar racefietsen. Ik heb er alleen 0,0 verstand van. Een vriend van mij raadde mij aan om een nieuwe aan te schaffen, i.p.v. een tweedehands, omdat je dan zeker weet dat hij goed is. Nu zou dit in mijn geval wellicht ook wel het beste zijn, aangezien ik niet zo goed weet waar ik op zou moeten letten.

http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-ancura-1 Deze kwam ik tegen. Wat denken jullie hiervan? (Dit is overigens ook wel een beetje de bovengrens van mijn budget; ik ben maar een beginner)

En dan nog een vraagje, ik voel me even een hele grote noob nu, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. Is dat heel erg eng de eerste keer? Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
pi_127863918
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Ha allen,

Ik ben al een hele tijd een beetje op internet aan het rondneuzen naar racefietsen. Ik heb er alleen 0,0 verstand van. Een vriend van mij raadde mij aan om een nieuwe aan te schaffen, i.p.v. een tweedehands, omdat je dan zeker weet dat hij goed is. Nu zou dit in mijn geval wellicht ook wel het beste zijn, aangezien ik niet zo goed weet waar ik op zou moeten letten.

http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-ancura-1 Deze kwam ik tegen. Wat denken jullie hiervan? (Dit is overigens ook wel een beetje de bovengrens van mijn budget; ik ben maar een beginner)

En dan nog een vraagje, ik voel me even een hele grote noob nu, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. Is dat heel erg eng de eerste keer? Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Ik denk dat je met dat budget (600 euro) beter voor een goede tweedehands fiets kan gaan. De versnellingsgroep op deze fiets (shimano 2300) is namelijk best wel slecht.

Als je een leuke tweedehands fiets wilt en niet het risico lopen dat je een miskoop begaat moet maar is langs gaan bij fietsenmakers. Die verkopen vaak ook tweedehands fietsen die te vertrouwen zijn.

En ja de eerste keer op een racefiets gaat niet erg lekker.
"Who knows why people in history did good things? For all we know Jesus was trying to get the loaves and fishes account."
  zondag 16 juni 2013 @ 16:06:08 #162
262799 Bee.
Ploink!
pi_127863992
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 16:03 schreef mincemeat het volgende:

[..]

Ik denk dat je met dat budget (600 euro) beter voor een goede tweedehands fiets kan gaan. De versnellingsgroep op deze fiets (shimano 2300) is namelijk best wel slecht.

Als je een leuke tweedehands fiets wilt en niet het risico lopen dat je een miskoop begaat moet maar is langs gaan bij fietsenmakers. Die verkopen vaak ook tweedehands fietsen die te vertrouwen zijn.

En ja de eerste keer op een racefiets gaat niet erg lekker.
Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?
pi_127864052
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Je hóeft niet meteen snoeihard over natte kasseien. Als je nog wat angstig bent of nog even het vertrouwen moet krijgen kun je natuurlijk ook gewoon rustig over bekende fietspaden rijden.
pi_127864326
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 16:06 schreef Bee. het volgende:

[..]

Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?
Die groepen vallen in een bepaalde hierarchie. Oplopend in prijs en kwaliteit. Bij shimano is dat 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace.

Andere fabrikanten (bijv. campagnolo of SRAM) hanteren eenzelfde hierarchie. De verschillen en ervaringen kun je uiteraard op google vinden.

2300 is dus een beetje de hekkensluiter. De absolute budget-oplossing. Ik heb er geen ervaring mee, en het zal heus werken.... Maar het is in mijn ogen een beetje zonde om een nieuwe fiets aan te schaffen met zo'n kwalitatief mindere groep, terwijl er voor het zelfde geld wellicht veel betere fietsen op MP te vinden zijn die bijv. een jaartje oud zijn en tiagra er op hebben.
  zondag 16 juni 2013 @ 16:21:14 #165
262799 Bee.
Ploink!
pi_127864448
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 16:16 schreef muzas het volgende:

[..]

Die groepen vallen in een bepaalde hierarchie. Oplopend in prijs en kwaliteit. Bij shimano is dat 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace.

Andere fabrikanten (bijv. campagnolo of SRAM) hanteren eenzelfde hierarchie. De verschillen en ervaringen kun je uiteraard op google vinden.

2300 is dus een beetje de hekkensluiter. De absolute budget-oplossing. Ik heb er geen ervaring mee, en het zal heus werken.... Maar het is in mijn ogen een beetje zonde om een nieuwe fiets aan te schaffen met zo'n kwalitatief mindere groep, terwijl er voor het zelfde geld wellicht veel betere fietsen op MP te vinden zijn die bijv. een jaartje oud zijn en tiagra er op hebben.
Aha, dat is nuttige informatie! Maargoed, hoe weet ik dan verder of ik bij een tweedehands fiets goed zit? Oftewel: waar let je dan op?
pi_127864472
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 16:06 schreef Bee. het volgende:

[..]

Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?
Dit is de goedkoopste van de goedkoopste Shimano groep. De meeste fietsenmakers die ik ken, beginnen bij Sora, 2300 zit daar nog onder.
Tiagra is eigenlijk het minimale, de meesten hier zullen zeggen 105.

Verschillen zitten hem in het schakelgemak en slijtvastheid
pi_127865621
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Ha allen,

Ik ben al een hele tijd een beetje op internet aan het rondneuzen naar racefietsen. Ik heb er alleen 0,0 verstand van. Een vriend van mij raadde mij aan om een nieuwe aan te schaffen, i.p.v. een tweedehands, omdat je dan zeker weet dat hij goed is. Nu zou dit in mijn geval wellicht ook wel het beste zijn, aangezien ik niet zo goed weet waar ik op zou moeten letten.

http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-ancura-1 Deze kwam ik tegen. Wat denken jullie hiervan? (Dit is overigens ook wel een beetje de bovengrens van mijn budget; ik ben maar een beginner)

En dan nog een vraagje, ik voel me even een hele grote noob nu, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. Is dat heel erg eng de eerste keer? Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Als je kiest voor kopen bij een winkel, kan je nu naar de winkel gaan en vragen of je een oude op proef mag lenen. Dan weet je straks beter wat je wil en waar je op letten moet.

Het is best mogelijk dat je gelijk wegracet, maar het kan ook zijn dat je gelijk op je gezicht ligt. De zithouding is anders. Het stuur is anders, is ook anders gepositioneerd en je leunt er meer op. Het reageert veel sneller. Met een herenfiets heb je ook nog de dwarsstang. Ik stak in Zwitserland m'n voet aan de verkeerde kant uit, aan de dalende hellingkant. Op mijn eigen fiets had dat niet zo veel uitgemaakt (is wel een aanslag op je balans), maar met die stang wel. Voor wie het nog niet wist: ik ben een vrouw en was niet gewend aan zo'n dwarsstang. Het was een ehm, geen MTB, ATB?, mogelijk een hybridevorm toen MTB's ook voor de gewone weg zouden kunnen worden. De stang was wel iets lager dan gebruikelijk.
  zondag 16 juni 2013 @ 18:19:14 #168
262799 Bee.
Ploink!
pi_127868331
Weet iemand toevallig waar je in (de omgeving van) Utrecht een goede fietsenwinkel/maker hebt die goede tweedehandsfietsen verkoopt?
pi_127890866
Er is niets mis met shimano 2300 en Sora. Volgens mij heeft de 2300 nog steeds van die duimknoppen.

Een 2300 of een Ultegra, het is eigenlijk hetzelfde. Bij elk stapje wordt het wel beter, maar op een gegeven moment heb je wel diminishing returns. Voor iemand die nog nooit op een racefiets gezeten heeft is er eigenlijk niet zo veel verschil. Een 105 is een soepelere 2300.

Verder is het ook niet zo dat de alleduurste gruppo's het langste meegaan. De Dura-ace, wat de pro's hebben, gaat maar half zo lang mee als een 105.

Als je echt een goede racefiets wilt dan is een Tiagra of een 105 als prijs-kwaliteit een goede optie. Als je echt een dure carbon-fiets koopt, tja dan Ultegra.
Maar een 2300 is echt geen rede om niet een goedkope racefiets te kopen. Het is nu eenmaal iets wat bij het budget van 600 euro past. Het is zeker geen speelgoedspul of wegwerptroep.
Verder schakel je in Nederland toch al niet zo veel.
Het is dus onzin dat Tiagra het 'minimale' is.

Misschien kun je een goede tweede hands vinden en is dat de beste optie. Het ligt er denk ik vooral aan wat nu je idee over de toekomst is. Wil je gewoon nu een fiets kopen en daar de komende 6 jaar mee fietsen? Of wil je met een tweedehands instappen en dan na 2 of 3 jaar als het je bevalt een duurdere nieuwe fiets aanschaffen?

Vooral het sturen is anders. Omdat het een smal stuur is reageert het sneller. Dat de banden zo dun zijn maakt meestal niets uit, tenzij het glad is. Ik heb zelf nog nooit gehad dat ik over een tak ofzo heen ging en dat dat een probleem gaf vanwege dunne banden.
Klikpedalen zijn ook wel even wat wennen. Het ligt er gewoon aan hoe makkelijk je nu al fietst en dan is het een beetje wennen of wat meer wennen.
Hard scherp door een bocht gaan(afdalen), tja dat is even weer wat anders.
Op een racefiets kun je gewoon goed en comfortabel fietsen hoor. Het is niet zo dat het een agressief racemonster is dat je eigenlijk alleen wilt gebruiken als je meedoet aan wedstrijden.

Het belangrijkste is eigenlijk een fiets met een voor jouw goede afstelling(lengte armen. benen, etc) en een winkel met goede service. Je kunt beter een iets slechtere fiets kopen die dat allemaal heeft dan een iets betere zonder.

Als vrouw(?) heb je ook de keuze voor vrouwen-specifieke fietsen. Dat betekent wel dat je minder keus hebt. Geen idee wat de voordelen daarvan zijn behalve dat vrouwen en mannen baat hebben bij een ander ontwerp zadel.

Je komt met 600 euro of iets meer altijd uit op neuwe fietsen met 2300 of sora, als het om shimano gaat.
pi_127891395
Shimano 2300 moet je gewoon niet willen. Sora is nog wel oké (de 2013 versie). Tiagra is een degelijke groep. 10-speed en eigenlijk de oude 105 groep.

Ik heb ooit ook een fiets met 2300 gehad, dat schakelt zo blikkerig, zeker vergeleken met Ultegra. Ultegra is gewoon: klik-schakel. 2300 schakelt veel minder snel en soepel. Je merkt dat vooral als je flink veel kracht op de pedalen zet.

Daarbij komt dat die 2300 remmen van beroerde kwaliteit zijn en na een tijdje veel minder goed remmen.
pi_127891506
Tja, en toch zou ik niemand die groepen aanraden, gezien de prijs/kwaliteitsverhouding. Krijg je op een gegeven moment toch spijt van.Voor dat budget zou ik dan adviseren om op zoek te gaan naar een scherpe aanbieding met Tiagra of een 2e hands fiets, al is dat voor dames idd wel lastiger
pi_127891617
Bovendien hoeft een smaller stuur niet perse directer te sturen. Dat geldt alleen bij gelijk blijvende stuurpenlengte (en vorm van stuur). Basic natuurkunde. Daarbij lijkt me dat je juist met een racefiets een wat minder reactief stuur wil, dus langere stuurpen dan bijv een stadsfiets of mtb. Gezien de snelheid. Hoe hoger de snelheid, hoe meer invloed een kleine stuurbeweging heeft. Wederom basic natuurkunde. En ik heb liever een stabiele fiets met 30kmh+.

[ Bericht 4% gewijzigd door muzas op 17-06-2013 08:08:06 ]
pi_127891629
Dubbel
pi_127894299
Het sturen voelt ook anders aan doordat de stuurbocht (het dwarse deel) naar voren verplaatst is. Je hangt meer boven het voorwiel dan op een gewone fiets en nog meer dan op een omafiets. Vooral bij de omafiets kan je goed insturen, bij wijze van spreken alsof je de kruiwagen manoeuvreert.

Ik heb ooit op een echte omafiets gezeten, dus niet de latere nagebouwde modellen. Die kreeg ik te leen toen mijn eigen fiets in reparatie was. Je zit kaarsrecht met je armen losjes vooruit. Toen fietste ik af en toe een uur naar mijn werk. Net of je op stoel zat en als je afstapte voelde je helemaal niets. Dus geen lood dat in de kuiten zakt.
pi_127894730
Ik heb laatst inderdaad op zo'n leenfiets van de fm gezeten ( ik fiets normaal op een hybride, ook met redelijk laag stuur), ik had echt het idee dat ik bijna achterover viel!
Maar dat is dus ook een kwestie van gewenning.
pi_127900103
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 07:44 schreef cafca het volgende:
Tja, en toch zou ik niemand die groepen aanraden, gezien de prijs/kwaliteitsverhouding. Krijg je op een gegeven moment toch spijt van.Voor dat budget zou ik dan adviseren om op zoek te gaan naar een scherpe aanbieding met Tiagra of een 2e hands fiets, al is dat voor dames idd wel lastiger
Juist vanwege de prijs-kwaliteit is het wel aan te raden. Hoe hoger je komt, hoe slechter qua prijs-kwaliteit. We hebben het hier over iemand die voor het eerst een racefiets koopt en een budget heeft van 600 euro.

Dat wij weten dat Ultegra veel fijner schakelt, dat doet er niet echt toe of wel?

Hoe hoger in het segment hoe fijner het schakelt en vooral hoe lichter het hele systeem is. Maar ze werken gewoon allemaal zoals het moet en duurzaam zijn ze ook. En hoe hoger in het segment, hoe kleiner het kwaliteitsverschil met een lagere gruppo.
Geen reden dus om een versleten 105 tweedehands te kopen. Tja, als je een 105 kunt vinden met weinig kilometers erop, dat is een ander verhaal.

Een fiets die net niet nieuw meer is is ineens al veel goedkoper. Dus als je een tweedehands kunt vinden met minder dan 1000 km, tja dan heb je een goede deal. Maar dat is altijd zo. Echter heeft een fiets niet zoals een auto een odometer.

Maar als het over nieuw gaat kun je gerust voor 600 euro een Sora of zelfs een 2300 kopen. Geen reden om dit jaar helemaal niets te kopen en te wachten tot je bijv 900 euro uit wilt geven.

Je kunt je afvragen of je beter nu 900 euro uit kunt geven ipv 600 en zo iets meer kwaliteit kunt kopen, maar dat is aan de persoon die het budget bepaald. Niet aan ons. Voor 600 euro budget zit je gewoon op een 2300 en wordt Sora soms al lastig.

Tja, als je een duur koolstofframe koopt en er zit een Sora op, dan kun je je afvragen of je je geld wel aan het goede uitgeeft. Maar dat is hier niet het geval.

Met een 2300 kun je alles wat je met een Ultegra ook kunt. En het is ook niet zo dat we in Nederland overal klimmetjes hebben waar je elke minuut bij moet schakelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pandarus op 17-06-2013 13:48:25 ]
pi_127900518
Ik denk persoonlijk dat je relatief gezien voor een 2300 meer betaalt dan voor een Tiagra, en zoals ik al zei: ik denk dat je er spijt van krijgt.
pi_127901430
Tja dat is natuurlijk onzin omdat het steeds meer geld kost om een betere gruppo te maken. En beter betekent vooral lichter. Daar zit hem het grootste prijsverschil.
Verder schakelt een goed afgestelde 2300 beter dan een slecht afgestelde Tiagra. En met tweedehands heb je nu eenmaal geen afstelling, service, etc.
Als een Sora echt goed afgesteld is schakelt deze niet zoveel minder dan een Ultegra. Alleen is men soms nogal wat lui in het goed afstellen van een Sora tov het afstellen van een Ultegra 'want het is maar een Sora'.

Afstelling van de fiets is veel belangrijker dan schakelen. Ik heb zelf genoeg ritjes waar ik maar twee keer schakel. Twee keer omhoog schakelen als ik begin met fietsen en twee keer naar beneden als ik weer thuis ben.
Een fiets waar je niet fijn op zit daar fiets je gewoonweg veel minder op.

En voor 600 euro koop je nu eenmaal niet een fiets met Tiagra of beter.

Als je nu maar 600 euro uit wilt geven en je denkt daar de komende jaren serieus mee te kunnen fietsen zonder op een gegeven moment iets beters te willen kopen, tja dat is een andere discussie.

Voor 1000 tot 1500 euro koop je de beste racefiets die geld kan kopen. Geef je meer uit dan is dat luxer, lichter, en bling'ier, maar niet beter. Met 600 euro koop je een fiets die gewoon iets minder is. Maar dan betaal je ook een stuk minder voor.
Als een persoon dan alsnog een budget van 600 euro heeft dan zal daar wel een reden voor zijn.
En dat is zeker wel begrijpelijk als deze persoon nog nooit op een racefiets gezeten heeft.

Wat de beste optie voor deze persoon is kan ik niet zeggen. Maar het is onzinnig om een nieuwe fiets met 2300 of sora per definitie uit te sluiten.
Of iemand spijt gaat krijgen van het uitgeven van maar 600 euro ipv 1500 euro, dat kunnen zowel jij als ik niet zeggen.


Mensen die 105 of Ultegra gewend zijn en nog nooit op een fiets met Sora gezeten hebben zijn altijd verrast dat he niet zo slecht is als ze zich voorgesteld hadden. Google het maar na.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pandarus op 17-06-2013 14:38:16 ]
  maandag 17 juni 2013 @ 15:39:32 #179
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127905148
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 14:10 schreef Pandarus het volgende:
Tja dat is natuurlijk onzin omdat het steeds meer geld kost om een betere gruppo te maken. En beter betekent vooral lichter. Daar zit hem het grootste prijsverschil.
Verder schakelt een goed afgestelde 2300 beter dan een slecht afgestelde Tiagra. En met tweedehands heb je nu eenmaal geen afstelling, service, etc.
Als een Sora echt goed afgesteld is schakelt deze niet zoveel minder dan een Ultegra. Alleen is men soms nogal wat lui in het goed afstellen van een Sora tov het afstellen van een Ultegra 'want het is maar een Sora'.

Afstelling van de fiets is veel belangrijker dan schakelen. Ik heb zelf genoeg ritjes waar ik maar twee keer schakel. Twee keer omhoog schakelen als ik begin met fietsen en twee keer naar beneden als ik weer thuis ben.
Een fiets waar je niet fijn op zit daar fiets je gewoonweg veel minder op.

En voor 600 euro koop je nu eenmaal niet een fiets met Tiagra of beter.

Als je nu maar 600 euro uit wilt geven en je denkt daar de komende jaren serieus mee te kunnen fietsen zonder op een gegeven moment iets beters te willen kopen, tja dat is een andere discussie.

Voor 1000 tot 1500 euro koop je de beste racefiets die geld kan kopen. Geef je meer uit dan is dat luxer, lichter, en bling'ier, maar niet beter. Met 600 euro koop je een fiets die gewoon iets minder is. Maar dan betaal je ook een stuk minder voor.
Als een persoon dan alsnog een budget van 600 euro heeft dan zal daar wel een reden voor zijn.
En dat is zeker wel begrijpelijk als deze persoon nog nooit op een racefiets gezeten heeft.

Wat de beste optie voor deze persoon is kan ik niet zeggen. Maar het is onzinnig om een nieuwe fiets met 2300 of sora per definitie uit te sluiten.
Of iemand spijt gaat krijgen van het uitgeven van maar 600 euro ipv 1500 euro, dat kunnen zowel jij als ik niet zeggen.


Mensen die 105 of Ultegra gewend zijn en nog nooit op een fiets met Sora gezeten hebben zijn altijd verrast dat he niet zo slecht is als ze zich voorgesteld hadden. Google het maar na.

An, hier hebben we een echte Sora fanboy. Doorgaan, vooral doorgaan zou Barry Stevens zeggen. Maar veel meer onzin dan dit lees je toch niet vaak. En goede en slechte afstellingen met elkaar vergelijken...... Een Campa super record rammelt ook hoor wanneer die niet goed afgesteld staat.

En daarnaast slijt dat 2300 en Sora spul als de nete, wanneer je wat kilometers maakt. Geloof me maar.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127908606
Je hebt gewoon geen idee waar je het over hebt. Een Sora of 2300 slijt niet sneller dan een Tiagra of 105. Een Dura-ace trouwens, die gaat ongeveer half zo lang mee als de goedkopere afmontage.

Als je op marktplaats een tweede hands tiagra koopt dan heb je geen winkel waarbij je die af kunt laten stellen. Dus waarom zou die tweedehands dan beter zijn dan een nieuwe Sora?

Echt winkelverkoper-onzinpraat dit. Die gruppo's zijn ontworpen voor wedstrijdfietsers en daarom zijn ze beter. Dus vooral voordeel in dat ze lichter zijn. Daar gaat het meeste geld in zitten. Niet in duurzaamheid oid. Het gaat om marginal gains. Daarom zijn de afmontages in de hogere segmenten vooral 'beter', beter voor wedstrijdfietsers en serieuze amateurs.

Verder is de 2013 Sora al bijna hetzelfde als Tiagra van een paar jaar geleden geleden. Het grootste verschil zit hem in die duimknop die er nu bij beide niet meer is.
Het zijn echt gewoon grotendeels dezelfde ontwerpen en ze zijn allemaal even duurzaam.

Het is echt onzin om te zeggen dat iemand die voor het eerst een racefiets koopt zich gaat irriteren aan dat hij of zij 'maar Sora' heeft.
pi_127908702
Ga maar eens 45 per uur rijden of volle bak bergop. En dan schakelen. Ultegra schakelt véél beter.

Ik kan het weten, reed eerst met Sora/2300 en nu met op m'n ene fiets Ultegra 6600 en m'n andere de nieuwe 6700.

Sora is zelfs makkelijker af te stellen dan Ultegra, bij 9-speed komt dat niet zo precies. Daarbij komt dat de gebruikte constructie techniek van Ultegra veel beter is dan Sora.

De gebruikte materialen zijn lichter en beter. Lagers zijn beter en gaan langer mee. Ook gaan de cassettes en tandwielen langer mee omdat die van een hardere legering zijn.

Wat je beweert over dat fietsen meer dan 1500 euro niet beter zijn is ook niet juist.
Ik rij nu op een Trek met een nieuwwaarde van zo tegen de 2000 euro met m'n beste wielen en de onderdelen (ander stuur, zadel, bandjes etc.) die ik erop gezet heb. Dat ding rijdt ontzettend goed.

Ik heb ook wel op een Cervelo S3 en Specialized Tarmac S-Works gefietst. Beide met Dura Ace en lichte wieltjes. Beide fietsen zitten rond de 7000 euro qua prijs.

Reken maar dat die beter fietsen. Ze zijn lichter en stijver, wat veel beter fietst.
pi_127908776
Gast, check de context.

Dura-ace gaat half zo lang mee als Sora.

Verder vergelijk je nu Sora met Ultegra. Kijk eens naar het prijsverschil. Dat is groter dan het hele budget. En ja, je schakelt dan iets fijnen. Moet iemand die eigenlijk 600 euro uit wil geven dan ineens 1000 euro meer gaan uitgeven?

Voor 7000 euro heb ik een motor. Reken maar dat ik dan harder ga. Het is echt onzin om een fiets van 7000 euro te kopen omdat die 200 gram lichter is.
  maandag 17 juni 2013 @ 17:17:38 #183
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127909439
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 17:03 schreef Pandarus het volgende:
Gast, check de context.

Dura-ace gaat half zo lang mee als Sora.

Voor 7000 euro heb ik een motor. Reken maar dat ik dan harder ga. Het is echt onzin om een fiets van 7000 euro te kopen omdat die 200 gram lichter is.
Oeps, je bedoelde zeker 3 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen. En fietsen waar jij het over hebt wegen tegen de tien kg. Voor minder dan 2K koop je echt een fiets van onder dan 8 kg.

quote:
Je hebt gewoon geen idee waar je het over hebt. Een Sora of 2300 slijt niet sneller dan een Tiagra of 105. Een Dura-ace trouwens, die gaat ongeveer half zo lang mee als de goedkopere afmontage.
Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?

quote:
Als je op marktplaats een tweede hands tiagra koopt dan heb je geen winkel waarbij je die af kunt laten stellen. Dus waarom zou die tweedehands dan beter zijn dan een nieuwe Sora?
Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?

quote:
Echt winkelverkoper-onzinpraat dit. Die gruppo's zijn ontworpen voor wedstrijdfietsers en daarom zijn ze beter. Dus vooral voordeel in dat ze lichter zijn. Daar gaat het meeste geld in zitten. Niet in duurzaamheid oid. Het gaat om marginal gains. Daarom zijn de afmontages in de hogere segmenten vooral 'beter', beter voor wedstrijdfietsers en serieuze amateurs.
Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?

quote:
Verder is de 2013 Sora al bijna hetzelfde als Tiagra van een paar jaar geleden geleden. Het grootste verschil zit hem in die duimknop die er nu bij beide niet meer is.
Het zijn echt gewoon grotendeels dezelfde ontwerpen en ze zijn allemaal even duurzaam.
Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.

Dus allemaal even duurzaam en het loopt en schakelt allemaal even soepel. Ja? Een Skodia Fabia brengt je ook (bijna) overal maar ik rij toch liever 1000 km in eeen iets hoger segment.

quote:
Het is echt onzin om te zeggen dat iemand die voor het eerst een racefiets koopt zich gaat irriteren aan dat hij of zij 'maar Sora' heeft.
Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127909752
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 17:17 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Oeps, je bedoelde zeker 2 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen.
Lees je wel? En wat maakt die 2 kilo uit? Ik wil best wel wat ervaringen van mensen horen, ervaringen maken je nog niet tot deskundige, maar jij komt hier even blaten zonder de context te lezen of te weten waar je het over hebt.

quote:
Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?
Leugenaar. Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat ze vooral duurder zijn omdat de onderdelen lichter moeten zijn. Dat Sora zo versleten is is gewoon onzin. Oudere Sora's fietsen na 20 000 km nog gewoon rond.

quote:
Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?
Ja. Tenzij je er speciaal voor betaald. Maar wat is dan het nut van een tweedehands?

quote:
Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?
Jawel, maar de vraag is maar of iemand die nog nooit op een racefiets gezeten heeft het verschil tussen een 2300 en een Sora of een Tiagra en een 105 merkt. Verder schakel je in Nederland nauwelijks dus duurzaamheid is veel belangrijker dan hoe fijn het schakelt.
Dan ga je een prijs-kwaliteit afweging maken. En het budget is 600 euro.

quote:
Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.

Dus allemaal even duurzaam en het loopt en schakelt allemaal even soepel. Ja? Een Skodia Fabia brengt je ook (bijna) overal maar ik rij toch liever 1000 km in eeen iets hoger segment.
Wat is een Skodia?

quote:
Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.
Lekker belangrijk wat iemand vindt met een fiets van 7000 euro met z'n electrische dura ace. Zijn vaak ook de gasten met 10 kg overgewicht.
Lekker belangrijk dat ze met de extra 4000 euro die ze uitgegeven hebben 2 minuten eerder boven komen op Alpe d'Huez in het geval dat ze die ook echt zouden gaan fietsen. 4000 euro voor 2 minuten 1 keer per jaar?
En confortabeler fietst zo een pure performance fiets ook niet.
Onzin dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pandarus op 17-06-2013 17:31:59 ]
pi_127910091
Tja, mag hopen dat je betere kwaliteit krijgt als je meer betaalt. Maar voor iemand die net begint met recreatief wielrennen zal het vaak de meerprijs niet waard zijn lijkt mij. Een beginneling zal niet met enorm hoge gemiddeldes rond gaan rijden. Bovendien is het hier zo vlak als wat; je kan bij wijze van spreken duizenden km's rijden zonder dat je hoeft te schakelen. Soms zie je hier posts waarin men zelfs tiagra niet goed genoeg vindt (voor een beginner) en adviseert om toch echt minimaal voor 105 te gaan.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_127910163
Tja, mensen reflecteren alles op zichzelf. Voor hun is 105 de sweet spot qua prijs-kwaliteit. En dat adviseren ze dan ineens ook anderen want 'ga maar eens 45 km/h', tja...
pi_127913019
Mijn ervaring is gewoon dat ik achteraf gezien liever een tweedehands fiets met Tiagra had gekocht dan de nieuwe fiets met 2200/Sora die ik toen had gekocht.

Je krijgt voor 600 euro een baggerframe met bagger alu-voorvork, baggerwielen en bagger groep.

Beter koop je voor die centen een tweedehands frame van beter aluminium, carbon voorvork, Tiagra groep en iets betere wieltjes. Daar heb je langer meer lol van.

Jij begint trouwens met stellen dat Ultegra niet veel beter is dan Sora, wat je reinste onzin is. Daarom noem ik het schakelen met 45 in het uur als voorbeeld.
pi_127914139
Misschien kan ze voor die 600 euries beter een fixie kopen ;)
  maandag 17 juni 2013 @ 20:07:08 #189
545 dop
:copyright: dop
pi_127916594
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 17:35 schreef Pandarus het volgende:
Tja, mensen reflecteren alles op zichzelf. Voor hun is 105 de sweet spot qua prijs-kwaliteit. En dat adviseren ze dan ineens ook anderen want 'ga maar eens 45 km/h', tja...
wat verwacht je dan eigenlijk voor advies als je een ervaren fietser om advies vraagt?
we denken allemaal aan hoe we zelf begonnen en dat we toch snel verlekkerd naar nog mooiere spulletjes gingen kijken.

ik snap wel dat er door de meeste hier in de richting van tiagra en 105 word gedacht.
natuurlijk is een deel van de verschillen in groepen ook gewoon slimme marketing.
maar hoe opjectief ben je zelf hoeveel ervaing heb jij , waar sprak jij met je gevoel , waar met verstand en waar met ervaring ?

heb jij wel alle groepen getest en gereden weet je van alles precies hoe het zit , of spreek je net als alle andere puur van uit je eigen ervaring , en strookt die niet helemaal met wat het gemiddelde fietser hier vind?

als jou ervaring of idee wat anders is als dat van een ander , wil dat niet gelijk zeggen dat die ander, helemaal ongelijk heeft en er niets van snapt.

ik ben het met je eens dat er snel word gedacht mooier duurder beter, maar het is gewoon onzin dat 2300 of sora duurzamer zijn als een duurdere groep , dat is erg afhankelijk van het type onderdeel en wat je er mee doet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 17 juni 2013 @ 20:39:11 #190
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127918232
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 02:55 schreef Pandarus het volgende:
Ik heb zelf nog nooit gehad dat ik over een tak ofzo heen ging en dat dat een probleem gaf vanwege dunne banden.

ik kom zelf uit mtb/bmx en mijn eerste maanden op een roadbike was toch wel heeeeel anders, en elke dag bijna wel een paar cm glijden in de bochten
pi_127918354
As we hier niet bereid zijn om mensen een eerlijk en serieus advies te geven kunnen we hier beter een slotje op doen.

Ik heb nooit gezegd dat een Sora duurzamer is dan een 105. Maar ze gaan allemaal lang genoeg mee. Ik heb nog nooit bewijs gezien dat Sora of 2300 in de praktijk ook echt sneller slijt.

Als we het over dura ace hebben, dat is echter zo een high end performance oriented dat je minder lang mee gaat.

Een Ultegra heeft inderdaad onderdelen die op papier langer mee gaan dan een Sora.
Maar aluminium tandwielen slijten minder snel dan titanium tandwielen. Dus duurder is niet altijd duurzamer.
En verder kun je ook niet zeggen dat een systeem welke op papier duurzamere onderdelen heeft zelf in de praktijk ook net zo duurzaam is.
Op een Sora kun je gerust 10 000 km mee fietsen (wel een paar keer de ketting vervangen). En voor een fiets van 600 euro is dat best acceptabel.

Verder hangt de duurzaamheid meer af van onderhoud dan van wat type afmontage het precies is.

Dus ja, als je vindt dat iemand met een budget niet moet kijken naar een nieuwe 2300 fiets en er dan maar eentje met een slecht onderhouden half versleten Ultegra moet kopen, tja. En dan moet je alsnog een fietsenwinkel betalen voor onderhoud en afstelling, wat je normaal gratis krijgt bij een nieuwe fiets.

Misschien is het voor deze persoon een goed idee om nu een weggooifiets van 100 tot 300 euro te kopen. En dan te sparen om later een echt goede fiets met een budget van zo een 1200 euro. Misschien ook niet. Als je een racefiets wil die je zo af en toe eens gaat gebruiken kun je er gerust eentje van 600 euro kopen welke Sora of 2300 heeft. Liever Sora dan 2300 natuurlijk, maar dat is logisch.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pandarus op 17-06-2013 20:51:10 ]
  maandag 17 juni 2013 @ 20:48:33 #192
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127918685
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:

10 000 km mee fietsen (wel een paar keer de ketting vervangen). En voor een fiets van 600 euro is dat best acceptabel.

gewoon elk jaar nieuwe fiets?
pi_127918881
Nee, je hebt dan wat slijtage op bepaalde onderdelen. Trouwens, ik heb haar niet horen zeggen dat ze 10 000 km per jaar gaat fietsen.
  maandag 17 juni 2013 @ 21:00:51 #194
545 dop
:copyright: dop
pi_127919474
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:
As we hier niet bereid zijn om mensen een eerlijk en serieus advies te geven kunnen we hier beter een slotje op doen.
er is een wereld van verschil tussen eerlijk en opjectief
we geven hier geen adviezen om er zelf ons voordeel mee te doen of om een ander te benadelen
en we zijn zo opjectief als onze ervaring dat toe staat , dat heeft niets met oneerlijk te maken
quote:
Liever Sora dan 2300 natuurlijk, maar dat is logisch.
wat is daar dan in eens zo logisch aan, zijn er dan toch wel degelijk verschillen die er toe doen , en kan een hoger groepje ook voor een beginner best intresant zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 17-06-2013 21:14:18 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 17 juni 2013 @ 21:16:17 #195
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127920583
De muur van een Duitse bunker is dunner dan de plaat voor de kop van Panda-Rus die op alle groepen, frames, wielen en banden gereden moet hebben, gezien zijn stellige advies.

Veel geluk, I give up. Oh en een Skodia dat maakte mijn aaipet ervan.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127920763
Reported.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 17:03:57 #197
262799 Bee.
Ploink!
pi_127952874
Nou jongens, wat een reacties allemaal. Het is moeilijk om een beslissing te nemen zo, waarschijnlijk word ik van een fietsenmaker ook niet veel wijzer.

Het is dus zo dat ik nog nooit eerder op een racefiets heb gezeten. Fietsen vind ik wel heerlijk en ik denk dat het me ook zeker zal bevallen. Maar aangezien dit dus mijn eerste fiets zal zijn, en het toch een beetje een gok blijft of het iets is waar ik langer mee door wil gaan, is mijn budget beperkt. Normaal gesproken fiets ik dus op zo'n omafiets, dus het zal wel even wennen zijn. Maar ik kan gewoon fietsen, dus dit moet ook wel lukken toch haha?

Op Marktplaats is veel aan racefietsen te vinden, maar ik heb echt te weinig verstand van fietsen om op basis van wat foto's en de info van een verkoper een weloverwogen beslissing te maken. Ik ben ook echt niet op zoek naar een perfecte fiets, hij hoeft alleen maar goed onderhouden te zijn en geschikt zijn voor mij :).

Kortgezegd wil ik dus eigenlijk het liefst wat advies over waar ik op moet letten bij het kopen van een fiets. Het liefst wil ik dat de fiets gewoon een paar jaar meegaat, zodat ik daarna kan beslissen of ik een mooiere/betere/duurdere etc. wil. Ik heb begrepen dat ik met mijn budget (ong. 600) het best naar een tweedehands kan gaan kijken, dit doe ik dan wel het liefst bij een fietsenwinkel/fietsenmaker.

Ohja, en was van plan in de zomer lekker wat te fietsen en daarnaast vooral in het weekend, dus zo snel zal het niet gaan met de kilometertjes.

Nou, heel verhaal. Hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen!

[ Bericht 4% gewijzigd door Bee. op 18-06-2013 17:14:06 ]
  dinsdag 18 juni 2013 @ 17:21:17 #198
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127953635
gewoon kijken voor een tweedehands, elke fiets is goed genoeg voor wat recreatief gebruik, racefietsers zijn nou zeikerige watjes die meer geven om het labetje dan harder trappen :+

Ik heb een jaren 80 batavus en een moderne duizenden euro kostende carbon fiets..

Rijd die carbon fiets nou echt zo veel beter? Alleen met lange ritten en superrrrstrak afvalt, anders pak ik gewoon de oude zware stalen roestbak, je moet nog steeds trappen om vooruit te komen ;)
pi_127956045
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 17:21 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon kijken voor een tweedehands, elke fiets is goed genoeg voor wat recreatief gebruik, racefietsers zijn nou zeikerige watjes die meer geven om het labetje dan harder trappen :+

Ik heb een jaren 80 batavus en een moderne duizenden euro kostende carbon fiets..

Rijd die carbon fiets nou echt zo veel beter? Alleen met lange ritten en superrrrstrak afvalt, anders pak ik gewoon de oude zware stalen roestbak, je moet nog steeds trappen om vooruit te komen ;)
De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.

Vandaar dat er ook hier altijd advies wordt gedaan om naar de afmontage te kijken, niet naar het frame. :)
  dinsdag 18 juni 2013 @ 19:12:03 #200
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127957448
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 18:29 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.

Vandaar dat er ook hier altijd advies wordt gedaan om naar de afmontage te kijken, niet naar het frame. :)
Ben ik niet mee eens; een frame maakt of breekt je fiets, bevalt je stem of vork niet, vervang je hem, ketting versleten, vervangen, maar als je frame niet lekker rijd; einde verhaal

(en wil je nu stellen dat mijn stalen racefiets betere afmontage heeft? :+ )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')