Misschien heb je in de eerste alinea een verklaring gegeven. Daar moet ik nog een paar nachtjes over slapen. Continue inspanning is namelijk een probleem. Qua krachtinspanning gaf ik druk omlaag, maar geen explosieve druk. Het werd een rondgaande beweging (dus niet het trap trap trap met schouderondersteuning wat je bij veel gewone fietsen vaak zag) waarbij de volgende omlaagtrapvoet automatisch in de juiste positie gedraaid werd. Lastig dat jullie meteen in technieken denken, want dat maakt het moeilijker om te beschrijven.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 18:57 schreef Pandarus het volgende:
Snap het niet.
Hoe hoger het verzet, hoe harder je op de trappers moet drukken. Hoe meer spierkracht er nodig is. Hoe hoger de cadens hoe meer je de inspanning van de spieren uitspreidt over meer tijd. Als je heel zwaart trapt heb je kortere krachtexplosies.
Met een hogere cadens vaker per minuut een kleinere krachtsinspanning.
Verder kun je inderdaad met verschillende tandwielen hetzelfde of bijna hetzelfde verzet draaien. Dat maakt qua cadens en snelheid niets uit, maar bij een van de twee zal de ketting veel beter liggen.
Verder is er met een ratio 1:1 natuurlijk niets te rekenen.
Dus ja, als je weet dat je 25 km/h gaat en het zijn normale omstandigheden dan kun je met zo een calculator zien welke versnellingen handig zijn. En ook voor amateurs is het beter om normaal met een hogere candens te fietsen. Je hoeft echt niet per se tegen de 100 rpm aan te fietsen. Maar 80 is wel handig.
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef JTibben het volgende:
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?
Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..
Iemand een suggestie?
goed.. Brama in Bornequote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef JTibben het volgende:
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?
Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..
Iemand een suggestie?
Uiterlijk is het belangrijkste, rest is van ondergschikt belangquote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:36 schreef Stansfield het volgende:
Beste kenners,
Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen racefiets. Ik heb een jaar lang een fiets geleend om te kijken hoe het bevalt en het bevalt me zo goed dat het nu tijd wordt om een eigen fiets te kopen.
Ik heb alle overige spullen al wel, kleding, helm, bril enz. Alleen eigen schoenen en een fiets ontbreken nog.
Mijn budget is rond de 1500 euro. Ik heb al een beetje rondgekeken maar het is me qua afmontage nog vrij onduidelijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat ik een beetje goede wielen heb aangezien ik niet de lichtste ben.
Ik heb een beetje rondgekeken op de site van Canyon omdat ik daar wel goede dingen over lees qua prijs/kwaliteit verhouding. En daar kom ik op de volgende 2 modellen uit die wel aan mijn budget voldoen:
Ultimate AL 7.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3076
Ultimate AL 8.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3077
Maar qua kleuren vind ik de Ultimate AL 9.0 dan weer het mooiste.
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3078#
Nu weet ik dat ik het uiterlijk van een fiets niet voorop moet stellen, maar toch vind ik dat ook wel belangrijk.
Dus wat zijn de beste fietsen voor rond de 1500 euro, dus ook voor andere merken dan canyon. En hoe zit dat precies met afmontage? Waar kan ik het beste voor kiezen met mijn budget?
Tnx.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Uiterlijk is het belangrijkste, rest is van ondergschikt belang
Shimano 105 is prima mogelijk voor dat budget, Ultegra misschien ook wel. Maar onderhoudskosten van Ultegra is wel stukkie hoger. Vaak wordt er bij een nieuwe fiets bezuinigt op de wielen. Als je gebonden bent aan een budget dan kun je beter een iets goedkopere fiets kopen en daar dan betere wielen bij insteken.
Die wielen zijn prima voor wat meer gewicht.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:53 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Tnx.
In deze canyons zitten Mavic Ksyrium wielen. Is dat een beetje goed voor wat meer gewicht? of zijn er echt wielen die het beste zijn voor de wat zwaardere fietser?
TCR1 is een prima fietsje maar de wieltjes zijn niet geschikt voor een wat zwaardere fietserquote:Op dinsdag 11 juni 2013 11:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die wielen zijn prima voor wat meer gewicht.
Aangezien je budget rond de 1500 ligt en je ook nog schoenen en pedalen moet (ongeveer 150), vallen die 8 en 9 sowieso af lijkt me.
In dezelfde categorie als de 7 ligt ook de TCR1 van Giant. Qua afmontage is die verglijkbaar met wat op de Canyon 7 zit.
http://www.giant-bicycles(...)8063/#specifications
Die laatste heeft het voordeel dat je hem bij een fietsenmaker kunt testen, dat is met die canyon niet mogelijk. Want buiten het uiterlijk vind ik de zitpositie en rijeigenschappen belangrijker.
Dan moeten we het precieze gewicht even weten. Tot 90 kg is te doen, daarboven moet je voorzichter worden.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 11:25 schreef dop het volgende:
[..]
TCR1 is een prima fietsje maar de wieltjes zijn niet geschikt voor een wat zwaardere fietser
http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-sl-3000/aid:664162quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:36 schreef Stansfield het volgende:
Beste kenners,
Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen racefiets. Ik heb een jaar lang een fiets geleend om te kijken hoe het bevalt en het bevalt me zo goed dat het nu tijd wordt om een eigen fiets te kopen.
Ik heb alle overige spullen al wel, kleding, helm, bril enz. Alleen eigen schoenen en een fiets ontbreken nog.
Mijn budget is rond de 1500 euro. Ik heb al een beetje rondgekeken maar het is me qua afmontage nog vrij onduidelijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat ik een beetje goede wielen heb aangezien ik niet de lichtste ben.
Ik heb een beetje rondgekeken op de site van Canyon omdat ik daar wel goede dingen over lees qua prijs/kwaliteit verhouding. En daar kom ik op de volgende 2 modellen uit die wel aan mijn budget voldoen:
Ultimate AL 7.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3076
Ultimate AL 8.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3077
Maar qua kleuren vind ik de Ultimate AL 9.0 dan weer het mooiste.
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3078#
Nu weet ik dat ik het uiterlijk van een fiets niet voorop moet stellen, maar toch vind ik dat ook wel belangrijk.
Dus wat zijn de beste fietsen voor rond de 1500 euro, dus ook voor andere merken dan canyon. En hoe zit dat precies met afmontage? Waar kan ik het beste voor kiezen met mijn budget?
ziet er ook goed uit.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:21 schreef iScream. het volgende:
[..]
http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-sl-3000/aid:664162
Ook een mooi fietsjeUltegra afgemonteerd
Athena is aardig vergelijkbaar met Ultegra (wellicht ieeeets minder, maar tis ook iets goedkoper). Zijn ook wel schemaatjes op internet te vinden met vergelijkingen tussen campa/shimano/sram. Grootste verschil is de manier van schakelen tussen shimano/sram en campa. Maar dat is een persoonlijke keuze.. je kunt altijd even langs een fietsenzaak gaan om de verschillen te bekijken/proberen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:24 schreef Stansfield het volgende:
[..]
ziet er ook goed uit.
Ik heb alleen nog een vraag over afmontage. Nu vergelijken we wel alles van Shimano. Maar de canyon ultimate al 8.0 heeft een afmontage met campagnola athena. Is dat weer beter of slechter dan bijvoorbeeld Ultegra van shimano?
Leuk! We zien de foto wel verschijnen!quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:27 schreef knoffel het volgende:
afgelopen week heb ik me compleet laten opmeten en me laten adviseren voor mijn eerste racefiets! als het goed is, is deze vrijdag klaar. Kan niet wachten om de eerste rit te maken.
edit:quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:28 schreef iScream. het volgende:
[..]
Leuk! We zien de foto wel verschijnen!
Keurig!quote:
Kijk dat is al een nuance. Tuurlijk zullen ze door het gewicht eerder slijten, maar je kan er zeker een tijdje mee door. En laten we eerlijk wezen, ze zullen als eerst geupgrade wordenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:10 schreef dop het volgende:
maar ze kunnen echt geen jaren mee.
de mavic's op die canyon's zijn gewoon duidelijk een klasse beter.
quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:59 schreef iScream. het volgende:
[..]
Keurig!Veel plezier op je eerste ritje! Ik zou even een of twee imbussleuteltjes meenemen tijdens je eerste rit, kun je onder het rijden wat afstellingen finetunen
quote:
thx! ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaring is na dat ik de eerste kilometers in de benen heb.quote:
Bereid je maar alvast voor op enige spierpijn tussen je schouderbladen/rug aan 't einde van je eerste ritjequote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:18 schreef knoffel het volgende:
[..]
[..]
[..]
thx! ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaring is na dat ik de eerste kilometers in de benen heb.
genoeg sites en fiets bladen die reviews schrijven over de nieuwe modelletjes , maar het is vaak allemaal erg smaak onderhevig, er zijn zoveel verschillende eisen waar je naar kan kijken bij een fietsquote:Op woensdag 12 juni 2013 11:00 schreef Stansfield het volgende:
Is er eigenlijk niet een soort van fietsen test te vinden ergens met van fietsen rond de 1500 euro? Of misschien een lijst met de modellen per merk voor dat budget?
lastig dus. Dat de hoeveelheid aan merken enorm was dat is me al duidelijk. Dus tijd voor een goede oriëntatie.quote:Op woensdag 12 juni 2013 11:14 schreef dop het volgende:
[..]
genoeg sites en fiets bladen die reviews schrijven over de nieuwe modelletjes , maar het is vaak allemaal erg smaak onderhevig, er zijn zoveel verschillende eisen waar je naar kan kijken bij een fiets
elke fiets heeft plus en min puntjes
en daar boven op is de hoeveelheid aan merken en modelletjes echt enorm.
en volgend jaar begint het circus opnieuw met nieuwe modelen , niemand die dat allemaal echt goed kan vergelijken.
het blijft altijd een opsomming van plus en minnen
voorbeeldje
voorbeeldje
Zoiets is wel makkelijk ja. Bestaan die ook van een paar honderd euro erboven?quote:Op woensdag 12 juni 2013 15:43 schreef So_Surreal het volgende:
Hier nog een leuk vergelijkings linkje
https://docs.google.com/a(...)zh6RDFIbW5mWnc#gid=0
Wat is beter, een Shimano 105 of een SRAM APEX ?
Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.quote:Op woensdag 12 juni 2013 16:30 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Zoiets is wel makkelijk ja. Bestaan die ook van een paar honderd euro erboven?
tnx. Ik zal dit weekend eens beginnen met mijn inventarisatie wat moet leiden tot mijn ideale fiets.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:27 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.
Ik zal de link morgen even plaatsen (gebookmarkt op mijn werk).
Eh ja dat artikel staat paar posts hierboven (van dop :p)quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:27 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.
Ik zal de link morgen even plaatsen (gebookmarkt op mijn werk).
Voor die prijs kun je van elk merk wel iets vinden. Ik zou zeggen: bekijk eens welk merk je nou echt mooi vindt, ga naar een dealer en maak een paar proefritjesquote:Op donderdag 13 juni 2013 14:29 schreef Stansfield het volgende:
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik vind het alleen lastig om te zoeken op alle diverse sites. Mijn eisen zijn nu op dit moment:
Shimano 105 afmontage
Wielen die sterk genoeg zijn voor iemand van rond de 100 kilo.
Kabels in de buis
Niet de meest aerodynamische zit. Maar iets meer comfort voor de langere tochten.
Bij voorkeur in een zwarte kleur
budget rond de 1500 euro inc pedalen.
Waar denk jij dan aan qua merk en model?
Soms helpt het ook als je bij een goede fietsenspecialist langs gaat. Laat je door hun goed opmeten en adviseren. Ik heb dit als prettig ervaren.quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:29 schreef Stansfield het volgende:
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik vind het alleen lastig om te zoeken op alle diverse sites. Mijn eisen zijn nu op dit moment:
Shimano 105 afmontage
Wielen die sterk genoeg zijn voor iemand van rond de 100 kilo.
Kabels in de buis
Niet de meest aerodynamische zit. Maar iets meer comfort voor de langere tochten.
Bij voorkeur in een zwarte kleur
budget rond de 1500 euro inc pedalen.
Waar denk jij dan aan qua merk en model?
Dit heb ik ook gedaan. En zodoende kwam ik bij 2 fietsen uit waar ik in eerste instantie helemaal niet aan dacht.quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:58 schreef knoffel het volgende:
[..]
Soms helpt het ook als je bij een goede fietsenspecialist langs gaat. Laat je door hun goed opmeten en adviseren. Ik heb dit als prettig ervaren.
Eens, ik heb mijn fiets dan ook gewoon gekocht bij de speciaalzaak. Ik vind dit zelf dan ook fijn omdat ik een punt heb waar ik terug kan komen met de fiets mochten er aanpassingen o.i.d. Nodig zijn.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:10 schreef muzas het volgende:
[..]
Dit heb ik ook gedaan. En zodoende kwam ik bij 2 fietsen uit waar ik in eerste instantie helemaal niet aan dacht.
Ik vind het wel een no-go om je bij een speciaalzaak helemaal te laten adviseren, proefritje maken, etc.. en dan vervolgens de fiets bij een internet prijsvechter te kopen.
je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggenquote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:46 schreef Teslynd het volgende:
Nou ja, als jij dat wil blijven denken. In elk geval bedankt voor je uitleg.
Voor dat budget zou gaan kijken naar een mooi tweedehandsje, op marktplaats of als je niet aandurft een speciaalzaak.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:21 schreef Bassiiej het volgende:
Ehm laten we zeggen 600-700 euro. Met alle kosten die er nog bij gaan komen is dit voor mij momenteel een flinke investering.;)
Daar ben ik ook totaal niet van nee. Het enige is dat ik nu nog even wat speciaalzaken moet vinden in amersfoort en omstreken.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:35 schreef knoffel het volgende:
[..]
Eens, ik heb mijn fiets dan ook gewoon gekocht bij de speciaalzaak. Ik vind dit zelf dan ook fijn omdat ik een punt heb waar ik terug kan komen met de fiets mochten er aanpassingen o.i.d. Nodig zijn.
Oke, bedankt voor je advies!quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:46 schreef cafca het volgende:
[..]
Voor dat budget zou gaan kijken naar een mooi tweedehandsje, op marktplaats of als je niet aandurft een speciaalzaak.
105/Ultegra afgemonteerd moet lukken
Ik fiets op de grote spieren. Dat is voor mij het gunstigst dan wel het minst ongunstig.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:44 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggen
Daar heb ik ook wat last van. Je moet dus een inschatting maken van verschillende merken/types en daar dan verschillende winkels bij zoeken via de dealers-overzichten.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:51 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Daar ben ik ook totaal niet van nee. Het enige is dat ik nu nog even wat speciaalzaken moet vinden in amersfoort en omstreken.
Wat ik wel altijd een wat minder idee vind is dat je bij een speciaalzaak toch beperkt bent door de merken die een speciaalzaak voert/op voorraad heeft.
In de pauzes en als je bv voor een stoplicht moet stil staan even met je nek en je schouders rollen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:33 schreef iScream. het volgende:
[..]
Bereid je maar alvast voor op enige spierpijn tussen je schouderbladen/rug aan 't einde van je eerste ritjeJe lichaam is als het goed is de fietshouding nog niet gewend!
hoe jij lekker fiets moet je zelf weten, het is alleen niet efficientquote:Op donderdag 13 juni 2013 17:24 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik fiets op de grote spieren. Dat is voor mij het gunstigst dan wel het minst ongunstig.
Ik hoef ook niets te presteren, hè? Niet voor mezelf en niet voor anderen. Voor mij is dit de enige effectieve manier, waarmee ik na een half uur nog gewoon van alles kan doen en dan weer terugfietsen of het voor alleen wat rondfietsen een paar uur volhouden kan.quote:Op donderdag 13 juni 2013 17:50 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
hoe jij lekker fiets moet je zelf weten, het is alleen niet efficient
Begin er maar niet aan want die Teslynd is een onverbeterlijke wijsneus...quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:44 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggen
ik ookquote:Op donderdag 13 juni 2013 19:34 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Begin er maar niet aan want die Teslynd is een onverbeterlijke wijsneus...
Ik denk dat je met dat budget (600 euro) beter voor een goede tweedehands fiets kan gaan. De versnellingsgroep op deze fiets (shimano 2300) is namelijk best wel slecht.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Ha allen,
Ik ben al een hele tijd een beetje op internet aan het rondneuzen naar racefietsen. Ik heb er alleen 0,0 verstand van. Een vriend van mij raadde mij aan om een nieuwe aan te schaffen, i.p.v. een tweedehands, omdat je dan zeker weet dat hij goed is. Nu zou dit in mijn geval wellicht ook wel het beste zijn, aangezien ik niet zo goed weet waar ik op zou moeten letten.
http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-ancura-1 Deze kwam ik tegen. Wat denken jullie hiervan? (Dit is overigens ook wel een beetje de bovengrens van mijn budget; ik ben maar een beginner)
En dan nog een vraagje, ik voel me even een hele grote noob nu, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. Is dat heel erg eng de eerste keer? Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?quote:Op zondag 16 juni 2013 16:03 schreef mincemeat het volgende:
[..]
Ik denk dat je met dat budget (600 euro) beter voor een goede tweedehands fiets kan gaan. De versnellingsgroep op deze fiets (shimano 2300) is namelijk best wel slecht.
Als je een leuke tweedehands fiets wilt en niet het risico lopen dat je een miskoop begaat moet maar is langs gaan bij fietsenmakers. Die verkopen vaak ook tweedehands fietsen die te vertrouwen zijn.
En ja de eerste keer op een racefiets gaat niet erg lekker.
Je hóeft niet meteen snoeihard over natte kasseien. Als je nog wat angstig bent of nog even het vertrouwen moet krijgen kun je natuurlijk ook gewoon rustig over bekende fietspaden rijden.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Die groepen vallen in een bepaalde hierarchie. Oplopend in prijs en kwaliteit. Bij shimano is dat 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace.quote:Op zondag 16 juni 2013 16:06 schreef Bee. het volgende:
[..]
Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?
Aha, dat is nuttige informatie! Maargoed, hoe weet ik dan verder of ik bij een tweedehands fiets goed zit? Oftewel: waar let je dan op?quote:Op zondag 16 juni 2013 16:16 schreef muzas het volgende:
[..]
Die groepen vallen in een bepaalde hierarchie. Oplopend in prijs en kwaliteit. Bij shimano is dat 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace.
Andere fabrikanten (bijv. campagnolo of SRAM) hanteren eenzelfde hierarchie. De verschillen en ervaringen kun je uiteraard op google vinden.
2300 is dus een beetje de hekkensluiter. De absolute budget-oplossing. Ik heb er geen ervaring mee, en het zal heus werken.... Maar het is in mijn ogen een beetje zonde om een nieuwe fiets aan te schaffen met zo'n kwalitatief mindere groep, terwijl er voor het zelfde geld wellicht veel betere fietsen op MP te vinden zijn die bijv. een jaartje oud zijn en tiagra er op hebben.
Dit is de goedkoopste van de goedkoopste Shimano groep. De meeste fietsenmakers die ik ken, beginnen bij Sora, 2300 zit daar nog onder.quote:Op zondag 16 juni 2013 16:06 schreef Bee. het volgende:
[..]
Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?
Als je kiest voor kopen bij een winkel, kan je nu naar de winkel gaan en vragen of je een oude op proef mag lenen. Dan weet je straks beter wat je wil en waar je op letten moet.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Ha allen,
Ik ben al een hele tijd een beetje op internet aan het rondneuzen naar racefietsen. Ik heb er alleen 0,0 verstand van. Een vriend van mij raadde mij aan om een nieuwe aan te schaffen, i.p.v. een tweedehands, omdat je dan zeker weet dat hij goed is. Nu zou dit in mijn geval wellicht ook wel het beste zijn, aangezien ik niet zo goed weet waar ik op zou moeten letten.
http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-ancura-1 Deze kwam ik tegen. Wat denken jullie hiervan? (Dit is overigens ook wel een beetje de bovengrens van mijn budget; ik ben maar een beginner)
En dan nog een vraagje, ik voel me even een hele grote noob nu, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. Is dat heel erg eng de eerste keer? Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Juist vanwege de prijs-kwaliteit is het wel aan te raden. Hoe hoger je komt, hoe slechter qua prijs-kwaliteit. We hebben het hier over iemand die voor het eerst een racefiets koopt en een budget heeft van 600 euro.quote:Op maandag 17 juni 2013 07:44 schreef cafca het volgende:
Tja, en toch zou ik niemand die groepen aanraden, gezien de prijs/kwaliteitsverhouding. Krijg je op een gegeven moment toch spijt van.Voor dat budget zou ik dan adviseren om op zoek te gaan naar een scherpe aanbieding met Tiagra of een 2e hands fiets, al is dat voor dames idd wel lastiger
An, hier hebben we een echte Sora fanboy. Doorgaan, vooral doorgaan zou Barry Stevens zeggen. Maar veel meer onzin dan dit lees je toch niet vaak. En goede en slechte afstellingen met elkaar vergelijken...... Een Campa super record rammelt ook hoor wanneer die niet goed afgesteld staat.quote:Op maandag 17 juni 2013 14:10 schreef Pandarus het volgende:
Tja dat is natuurlijk onzin omdat het steeds meer geld kost om een betere gruppo te maken. En beter betekent vooral lichter. Daar zit hem het grootste prijsverschil.
Verder schakelt een goed afgestelde 2300 beter dan een slecht afgestelde Tiagra. En met tweedehands heb je nu eenmaal geen afstelling, service, etc.
Als een Sora echt goed afgesteld is schakelt deze niet zoveel minder dan een Ultegra. Alleen is men soms nogal wat lui in het goed afstellen van een Sora tov het afstellen van een Ultegra 'want het is maar een Sora'.
Afstelling van de fiets is veel belangrijker dan schakelen. Ik heb zelf genoeg ritjes waar ik maar twee keer schakel. Twee keer omhoog schakelen als ik begin met fietsen en twee keer naar beneden als ik weer thuis ben.
Een fiets waar je niet fijn op zit daar fiets je gewoonweg veel minder op.
En voor 600 euro koop je nu eenmaal niet een fiets met Tiagra of beter.
Als je nu maar 600 euro uit wilt geven en je denkt daar de komende jaren serieus mee te kunnen fietsen zonder op een gegeven moment iets beters te willen kopen, tja dat is een andere discussie.
Voor 1000 tot 1500 euro koop je de beste racefiets die geld kan kopen. Geef je meer uit dan is dat luxer, lichter, en bling'ier, maar niet beter. Met 600 euro koop je een fiets die gewoon iets minder is. Maar dan betaal je ook een stuk minder voor.
Als een persoon dan alsnog een budget van 600 euro heeft dan zal daar wel een reden voor zijn.
En dat is zeker wel begrijpelijk als deze persoon nog nooit op een racefiets gezeten heeft.
Wat de beste optie voor deze persoon is kan ik niet zeggen. Maar het is onzinnig om een nieuwe fiets met 2300 of sora per definitie uit te sluiten.
Of iemand spijt gaat krijgen van het uitgeven van maar 600 euro ipv 1500 euro, dat kunnen zowel jij als ik niet zeggen.
Mensen die 105 of Ultegra gewend zijn en nog nooit op een fiets met Sora gezeten hebben zijn altijd verrast dat he niet zo slecht is als ze zich voorgesteld hadden. Google het maar na.
Oeps, je bedoelde zeker 3 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen. En fietsen waar jij het over hebt wegen tegen de tien kg. Voor minder dan 2K koop je echt een fiets van onder dan 8 kg.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:03 schreef Pandarus het volgende:
Gast, check de context.
Dura-ace gaat half zo lang mee als Sora.
Voor 7000 euro heb ik een motor. Reken maar dat ik dan harder ga. Het is echt onzin om een fiets van 7000 euro te kopen omdat die 200 gram lichter is.
Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?quote:Je hebt gewoon geen idee waar je het over hebt. Een Sora of 2300 slijt niet sneller dan een Tiagra of 105. Een Dura-ace trouwens, die gaat ongeveer half zo lang mee als de goedkopere afmontage.
Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?quote:Als je op marktplaats een tweede hands tiagra koopt dan heb je geen winkel waarbij je die af kunt laten stellen. Dus waarom zou die tweedehands dan beter zijn dan een nieuwe Sora?
Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?quote:Echt winkelverkoper-onzinpraat dit. Die gruppo's zijn ontworpen voor wedstrijdfietsers en daarom zijn ze beter. Dus vooral voordeel in dat ze lichter zijn. Daar gaat het meeste geld in zitten. Niet in duurzaamheid oid. Het gaat om marginal gains. Daarom zijn de afmontages in de hogere segmenten vooral 'beter', beter voor wedstrijdfietsers en serieuze amateurs.
Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.quote:Verder is de 2013 Sora al bijna hetzelfde als Tiagra van een paar jaar geleden geleden. Het grootste verschil zit hem in die duimknop die er nu bij beide niet meer is.
Het zijn echt gewoon grotendeels dezelfde ontwerpen en ze zijn allemaal even duurzaam.
Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.quote:Het is echt onzin om te zeggen dat iemand die voor het eerst een racefiets koopt zich gaat irriteren aan dat hij of zij 'maar Sora' heeft.
Lees je wel? En wat maakt die 2 kilo uit? Ik wil best wel wat ervaringen van mensen horen, ervaringen maken je nog niet tot deskundige, maar jij komt hier even blaten zonder de context te lezen of te weten waar je het over hebt.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Oeps, je bedoelde zeker 2 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen.
Leugenaar. Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat ze vooral duurder zijn omdat de onderdelen lichter moeten zijn. Dat Sora zo versleten is is gewoon onzin. Oudere Sora's fietsen na 20 000 km nog gewoon rond.quote:Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?
Ja. Tenzij je er speciaal voor betaald. Maar wat is dan het nut van een tweedehands?quote:Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?
Jawel, maar de vraag is maar of iemand die nog nooit op een racefiets gezeten heeft het verschil tussen een 2300 en een Sora of een Tiagra en een 105 merkt. Verder schakel je in Nederland nauwelijks dus duurzaamheid is veel belangrijker dan hoe fijn het schakelt.quote:Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?
Wat is een Skodia?quote:Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.
Dus allemaal even duurzaam en het loopt en schakelt allemaal even soepel. Ja? Een Skodia Fabia brengt je ook (bijna) overal maar ik rij toch liever 1000 km in eeen iets hoger segment.
Lekker belangrijk wat iemand vindt met een fiets van 7000 euro met z'n electrische dura ace. Zijn vaak ook de gasten met 10 kg overgewicht.quote:Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.
wat verwacht je dan eigenlijk voor advies als je een ervaren fietser om advies vraagt?quote:Op maandag 17 juni 2013 17:35 schreef Pandarus het volgende:
Tja, mensen reflecteren alles op zichzelf. Voor hun is 105 de sweet spot qua prijs-kwaliteit. En dat adviseren ze dan ineens ook anderen want 'ga maar eens 45 km/h', tja...
ik kom zelf uit mtb/bmx en mijn eerste maanden op een roadbike was toch wel heeeeel anders, en elke dag bijna wel een paar cm glijden in de bochtenquote:Op maandag 17 juni 2013 02:55 schreef Pandarus het volgende:
Ik heb zelf nog nooit gehad dat ik over een tak ofzo heen ging en dat dat een probleem gaf vanwege dunne banden.
gewoon elk jaar nieuwe fiets?quote:Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:
10 000 km mee fietsen (wel een paar keer de ketting vervangen). En voor een fiets van 600 euro is dat best acceptabel.
er is een wereld van verschil tussen eerlijk en opjectiefquote:Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:
As we hier niet bereid zijn om mensen een eerlijk en serieus advies te geven kunnen we hier beter een slotje op doen.
wat is daar dan in eens zo logisch aan, zijn er dan toch wel degelijk verschillen die er toe doen , en kan een hoger groepje ook voor een beginner best intresant zijn?quote:Liever Sora dan 2300 natuurlijk, maar dat is logisch.
De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:21 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon kijken voor een tweedehands, elke fiets is goed genoeg voor wat recreatief gebruik, racefietsers zijn nou zeikerige watjes die meer geven om het labetje dan harder trappen
Ik heb een jaren 80 batavus en een moderne duizenden euro kostende carbon fiets..
Rijd die carbon fiets nou echt zo veel beter? Alleen met lange ritten en superrrrstrak afvalt, anders pak ik gewoon de oude zware stalen roestbak, je moet nog steeds trappen om vooruit te komen
Ben ik niet mee eens; een frame maakt of breekt je fiets, bevalt je stem of vork niet, vervang je hem, ketting versleten, vervangen, maar als je frame niet lekker rijd; einde verhaalquote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.
Vandaar dat er ook hier altijd advies wordt gedaan om naar de afmontage te kijken, niet naar het frame.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |