Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout.quote:België roept NS-top en Hispeed op het matje
BRUSSEL - De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS roept de top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed op het matje wegens de aanhoudende problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra. ....
Regulier overleg
De NS laat weten ''regulier overleg'' te hebben met collega's van NMBS.
''Dergelijke woorden (op het matje roepen red.) zou ik niet gebruiken om de situatie uit te leggen'', zegt een woordvoerder van NS.
.....
De NS stelt dat twee derde van de internationale Fyra-reizigers met hooguit een kwartier vertraging op zijn bestemming arriveerde. Over de resterende 33 procent is de spoorwegmaatschappij niet tevreden.
....
Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen.quote:Den Haag onderzoekt alternatief voor Fyra
DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat de mogelijkheden bekijken voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. In januari begint een onderzoek......
quote:Meer aan de hand dan softwareprobleem bij Fyra
De problemen met de Fyra-hogesnelheidstreinen zijn te wijten aan softwareprobleem die de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda niet opgelost krijgt. Zo luidt de verklaring die de spoorwegen tot nu toe hebben gegeven.
De problemen blijken toch wel iets groter. Zo blijken buitendeuren moeilijk of helemaal niet te sluiten. Op een andere foto is te zien dat een metalen lat aan de bovenkant van een treinstel door de luchtweerstand gewoon naar boven is gebogen omdat de bevestigingsvijzen het blijkbaar hebben begeven: niet zonder gevaar mocht zo'n lat bijvoorbeeld een bovenleiding raken.
Dat een Fyra-treinstel een rooster had verloren, wisten we al, maar niet dat roosters onderaan HST-treinen eigenlijk te licht zijn, en dus potentieel gevaarlijk. Ten slotte is er ook nog schade aan hydraulische en elektrische kabels die de wagens van de treinstellen met elkaar verbinden.
Uit de foto's, die genomen zijn in de werkplaats van de NS in Watergraafsmeer, bij Amsterdam, blijkt dat er sprake is van zware mechanische schade. Heel wat meer dus dan een softwareprobleem.
Bron: www.deredactie.be
Tuurlijk, Siemens heeft momenteel grote leveringsproblemen met hun grote, bestaande klanten (DB oa), dat gaan ze echt niet even nog erger maken voor een nieuwe, onbekende, kleine klant als de NS.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:02 schreef DeeBee het volgende:
Die foto's, pff...
Maar ook die opmerking over die remmen, die geschikt zijn voor treinen tot 160 km / h. Serieus, als je die dan willens en wetens alsnog gaat monteren onder een trein en er 250 km / h mee wil gaan rijden, neem je belachelijk veel grotere veiligheidsrisico's, om nog maar niet te spreken over hogere slijtage etc.
Vind het echt een heel kwalijke zaak en vooral voor het (bewust) vergroten van veiligheidsrisico's in een treinontwerp mogen ze wel wat mensen verantwoordelijk gaan houden bij AnsaldoBreda.
Verder natuurlijk asap stoppen met deze bagger en standaardtreinen bij Siemens bestellen, oprotten met je 'ontwerp speciaal voor NS HiSpeed' en andere lollereisen, gewoon bidden dat ze standaard ICE's willen leveren aan je die gewoon met 300 km / h over dat traject kunnen binnen 2 jaar of zo...
quote:België stopt met Fyra (bron nos)
De Belgische spoorwegen (NMBS) stoppen met de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Nederland en België. Het bedrijf wil de drie bestelde treinstellen niet meer hebben.
De treinen zijn onbetrouwbaar, vindt de NMBS. Ook producent AnsalsoBreda is onbetrouwbaar gebleken.
Twee jaar
Aanleiding zijn de technische problemen met de treinstellen. Het herstel van de treinen duurt volgens de NMBS zo'n twee jaar. AnsaldoBreda denkt dat de treinen veel sneller te repareren zijn.
Belgische media schreven vanochtend al dat de NMBS met de Fyra zou stoppen.
Mankementen
De Belgische spoorwegen hebben diverse internationale ingenieursbureaus naar de schade laten kijken. Die constateerden onder meer dat de assen van sommige Fyra's al na enkele kilometers last hadden van roest. Daardoor zouden ze kunnen breken.
Ook kan er sneeuw in de hoorn komen waarmee de machinist een claxonsignaal kan geven. De hoorn is onderdeel van het veiligheidssysteem. Vol met sneeuw is de toeter van de trein niet te horen.
Remmen en accu´s
Volgens de deskundigen zijn de remmen van de Fyra's onbetrouwbaar omdat ze gemaakt zijn voor treinen die maximaal 160 kilometer per uur rijden. De Fyra kan 250 kilometer per uur.
Verder zijn er branden geweest in accu's van een Nederlandse Fyra, die op het rangeerterrein staat. De accu's zitten onder de stoelen van de reizigers.
Het is een kleine greep uit de 26 belangrijkste problemen die de ingenieurs zijn tegengekomen in het ontwerp van de Italiaanse producent AnsaldoBreda. De mankementen hebben allemaal gevolgen voor de veiligheid van de treinen.
NS
Afgelopen winter raakten veel Fyra-treinen beschadigd na sneeuwval. Er vielen onderdelen van de trein af. De Fyra werd in januari uit de dienstregeling gehaald.
Sindsdien lukte het AnsaldoBreda niet om de problemen op te lossen.
De NS heeft eerder laten weten dat het bedrijf gaat proberen om het geld terug te krijgen van de bouwer van de treinen, als blijkt dat ze onbruikbaar zijn.
Hebben die ook ervarings met europese systemen?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Hitachi, Kawasaki en mitsubishi maken ook hele mooie high speed treinen, al veel langer dan siemens of airbus dat doet
Had ze ook gelijk de HSL laten bouwen, was het goedkoper, klaar en beter geweest waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:11 schreef Q. het volgende:
[..]
Hebben die ook ervarings met europese systemen?
Jaren 1930??quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had ze ook gelijk de HSL laten bouwen, was het goedkoper, klaar en beter geweest waarschijnlijk.
Japans geschiedenis met hoge snelheids treinen gaat terug tot de jaren 30
Jepquote:
Nederland heeft er dan ook veel meer gekocht dan België.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:38 schreef Janneke141 het volgende:
Goede beslissing van die Belgen. In Nederland zal het nog wel een paar commissies en parlementaire enquetes duren totdat ze de stekker eruit trekken.
Die zijn er vroegquote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep
http://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen#Early_proposals
Hmm, misschien kunnen we er loktreinen van maken? Samen met lokrails en lokleidingen, om koperdieven en grafittiespuiters te pakkenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:06 schreef nattermann het volgende:
Naar het oud ijzer met die kutdingen, brengt het tenminste nog wat op aan koper o.i.d.
Een Lok-o-motief om koperdieven te pakkenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hmm, misschien kunnen we er loktreinen van maken? Samen met lokrails en lokleidingen, om koperdieven en grafittiespuiters te pakken
de ns heeft geen keuze het is gewoon een aanbesteding, zo werkt het bij jouw in deutschland ook.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had ze ook gelijk de HSL laten bouwen, was het goedkoper, klaar en beter geweest waarschijnlijk.
Japans geschiedenis met hoge snelheids treinen gaat terug tot de jaren 30
Een aanbesteding betekend niet dat je per se de goedkoopste moet kiezen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:21 schreef icloud het volgende:
[..]
de ns heeft geen keuze het is gewoon een aanbesteding, zo werkt het bij jouw in deutschland ook.
Ik weet hetquote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:21 schreef icloud het volgende:
[..]
de ns heeft geen keuze het is gewoon een aanbesteding, zo werkt het bij jouw in deutschland ook.
Toch wel. Juist aanbesteden is dan ook een hele kunst.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een aanbesteding betekend niet dat je per se de goedkoopste moet kiezen.
Ligt geheel aan wat de intenties zijn van de koper. In de ambtenarij is dat goedkoopste voor civiele projecten doorgaans. Voor zichzelf de meest dure en kwalitatief beste.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:40 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Toch wel. Juist aanbesteden is dan ook een hele kunst.
Precies, weg ermee (maar Siemens maakt ook af en toe rotzooi hoor).quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:47 schreef Red_85 het volgende:
Dan zijn die Belgen toch een stuk slimmer en slagvaardiger dan wij zijn. Kappen met dat ding en opbokken. Terecht.
Volgens mij is het wel toegelaten om in een aanbesteding een voorwaarde op te nemen dat een bedrijf al een redelijke ervaring heeft met het produceren van hogesnelheidstreinen (bijv. al een bepaald aantal geleverd en operationeel).quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:40 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Toch wel. Juist aanbesteden is dan ook een hele kunst.
Ja, ja, zodat alleen de "ouwe jongens krentenbrood" bedrijven verzekerd blijven van orders en nieuwkomers geen enkele kans krijgen. Dit neigt toch wel enigszins naar corruptie.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:54 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Volgens mij is het wel toegelaten om in een aanbesteding een voorwaarde op te nemen dat een bedrijf al een redelijke ervaring heeft met het produceren van hogesnelheidstreinen (bijv. al een bepaald aantal geleverd en operationeel).
Haha, de Combino tram bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:49 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Precies, weg ermee (maar Siemens maakt ook af en toe rotzooi hoor).
Tja, de Nederlandse praatcultuur tegenover de Oostduitse scheldcultuur, god wat een eikelsquote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Haha, de Combino tram bijvoorbeeldDaar is Amsterdam goed mee genaaid, terwijl Leipzig (als ik het me goed herinner) die rotzooi gewoon terug heeft gestuurd.
Ik was het juist ook aan het lezen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:19 schreef Flitskikker het volgende:
Hier de presentatie met meer foto's en punten:
http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2013/NMBS-fyra.pdf
quote:Inspectie van “Product Quality Index” van twee halve V250 - stellen: respectievelijk 1157 en 2019 strafpunten ( systeem van Nedtrain )
• Veiligheidsprobleem is goed voor 20 punten
• Betrouwbaarheidsprobleem 10 punten
• Probleem van ongemak 5 punten
• etc ...
Maximaal toelaatbare voor een ( hele !) trein is 10
quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:22 schreef Flitskikker het volgende:
http://nos.nl/artikel/513036-fyrabouwer-verwerpt-kritiek.html!
ben die presentatie nu aan het kijken.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 22:45 schreef superworm het volgende:
Die presentatie is tegelijkertijd geweldig om te zien, en schokkend. Heb zelf ook vaak genoeg met de Fyra gereden en je gaat er dan toch gemakshalve vanuit, dat zo'n trein op z'n minst veilig is.
Tsja. Maar het ding moest en zou rijden, die 9 december 2012.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 23:15 schreef Twiitch het volgende:
Schokkend dat men met dat prul mensen vervoert heeft.
quote:Mogelijk ook Eurostar-treinen
Ook wordt mogelijk Eurostar op termijn een alternatief voor de uitgevallen Fyra. NMBS pleit als aandeelhouder van Eurostar namelijk voor het inleggen van een verbinding Londen-Brussel-Amsterdam vanaf 2016 (2 frequenties per dag). Ook de Duitse spoorwegen willen vanaf medio 2016 treinen laten rijden tussen Amsterdam en Londen.
Alle Amsterdamse Combino's zijn terug naar de fabriek geweest en opnieuw (en dan goed) in mekaar gezet.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Haha, de Combino tram bijvoorbeeldDaar is Amsterdam goed mee genaaid, terwijl Leipzig (als ik het me goed herinner) die rotzooi gewoon terug heeft gestuurd.
Ik heb op uitnodiging van NS-HiSpeed een rit met zo'n ding gemaakt. Was dus een moordaanslag?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 22:45 schreef superworm het volgende:
Heb zelf ook vaak genoeg met de Fyra gereden en je gaat er dan toch gemakshalve vanuit, dat zo'n trein op z'n minst veilig is.
Het zal wel; het punt is dat Leipzig die zooi heeft teruggestuurd en dat daarmee de kous afwas. De Combino is en blijft rotzooi; een tram die op geen enkele manier deugt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 23:23 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Alle Amsterdamse Combino's zijn terug naar de fabriek geweest en opnieuw (en dan goed) in mekaar gezet.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)dische-stappen.dhtmlquote:De fabrikant van de Fyra-treinen, de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, gaat juridische stappen nemen tegen de NMBS. Volgens AnsaldoBreda kloppen verwijten niet die de NMBS maakt over de mankementen.
De NMBS kondigde aan het contract voor de levering van Fyratoestellen te verbreken. Maar daar liggen volgens de treinbouwer geen technische redenen, maar andere redenen aan ten grondslag.
AnsaldoBreda zegt verbaasd en teleurgesteld te zijn over de beslissing. "Er zijn de afgelopen periode diverse ontmoetingen geweest, op verschillend niveau, waarbij ook de Belgische technici aanwezig waren", aldus het bedrijf. "De aankondiging van de NMBS om het contract te verbreken, lijkt in tegenspraak met de resultaten van die bijeenkomsten", stelt AnsaldoBreda.
Het bedrijf, een dochter van het Finmeccaninca-concern, zegt nog geen officiële communicatie te hebben ontvangen van de NMBS. Het bedrijf noemt de aankondiging van de NMBS "beledigend" voor het werk van de vele Nederlandse, Belgische en Italiaanse werknemers die weken aan het werk zijn geweest om de contracten na te komen.
AnsaldoBreda zal alle acties evalueren die nodig zijn om de belangen en het imago van het bedrijf te verdedigen.
Ja, die Italianen knijpen 'm ontzettend natuurlijk. Eerst miljoenen geinvesteerd in het bouwen van die krengen, en nu worden die treinen niet afgenomen (en niemand anders wil ze hebben dus moeten ze gesloopt), plus nog een schadeclaim door NMBS. Dat kan AB de kop kosten in hun huidige financiele situatie.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 00:01 schreef Jump het volgende:
[..]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)dische-stappen.dhtml
Bij die tweede foto lijkt het net alsof er een angstig gezichtje op zit dat bang is om te vallen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 21:15 schreef Jump het volgende:
Nog meer foto's, met onder meer de foto's van de gevolgen van een brandje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zwarte plek is gevolg van brand in batterijen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)ch-was-de-Fyra.dhtml
Bedoel je de slides of de presentatie zelf?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 23:15 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
ben die presentatie nu aan het kijken.
NOSquote:"Staat verliest half miljard op Fyra"
Toegevoegd: zaterdag 1 jun 2013, 12:37
Update: zaterdag 1 jun 2013, 12:49
De problemen met de Fyra hebben de Staat tot nu zeker een half miljard euro gekost. Dat zegt vervoerseconoom Bert van Wee van de TU Delft.
Van Wee zegt dat de Staat verlies lijdt door de te vroege aanleg van de hogesnelheidslijn. Die lijn werd in 2009 opgeleverd en kostte 7,2 miljard euro.
Te vroeg opgeleverd
"Die lijn is, met de kennis van nu, te vroeg opgeleverd. Hij is de afgelopen jaren veel minder gebruikt dan verwacht."
Van Wee zegt dat de Staat rente-inkomsten misloopt, omdat de spoorlijn te vroeg is aangelegd. "Vergelijk het met de aanschaf van een nieuwe auto. Als je die eerst 2 jaar ongebruikt langs de weg laat staan, verlies je rente op de lening of op het spaargeld dat gebruikt is voor de aanschaf."
Richting miljard
Ook andere vervoerseconomen steunen de visie van Van Wee. Volgens de econoom kan het bedrag richting een miljard oplopen als ook de komende jaren de lijn veel minder wordt gebruikt.
Naast de kosten die de Staat maakt, kostten de problemen met de Fyra ook de NS geld. Het spoorwegbedrijf rekende eerder uit dat er al zeker voor "tientallen miljoenen euro's" aan schade is geleden door de problemen met de Fyra.
Het bedrijf betaalde 100 miljoen euro voor de Fyra-treinen en het is de vraag hoeveel daarvan terugkomt.
En zo gaan ze na de HSL en Frya, het Betuwelijk, de Oosterscheldedam en de Eemshaven nu voor miljarden met molentjes spelen in de Noordzee..quote:
quote:Vrijdag 31 mei 2013 – Vandaag heeft NMBS, de Belgische Spoorwegen, bekend gemaakt te stoppen met de Fyra V250-treinstellen. Dit betreft de nieuwe treinstellen voor het traject Amsterdam-Brussel. Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt onveranderd 2x per uur.
Wat de beslissing van de Belgische Spoorwegen betekent voor de verbinding tussen Amsterdam en Brussel is op dit moment niet bekend. Van belang is om te benadrukken dat NS conform afspraak met de staatssecretaris en aandeelhouders medio juni de conclusies stuurt over de technische gesteldheid van de Fyra V250-treinen op basis van het lopende onderzoek. Tevens presenteert NS dan, in overleg met het ministerie, een plan voor de treinverbindingen Nederland-België.
http://www.nshispeed.nl/n(...)erdam-brussel/nieuws
En dat omdat de top van NS Hispeed per se een nieuw ontworpen trein wilde hebben.quote:
Thalys is van SNCFquote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:10 schreef remlof het volgende:
Waar was die Fyra eigenlijk voor nodig als je ook al met de Thalys van Amsterdam naar Brussel kon?
Was dat het enige?quote:
O.a. Te dure kaartjes als je niet naar Parijs afreist en je moet altijd vooraf reserveren ipv ter plekke even snel bij een automaat een kaartje kopen/inchecken op het station.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:10 schreef remlof het volgende:
Waar was die Fyra eigenlijk voor nodig als je ook al met de Thalys van Amsterdam naar Brussel kon?
Belastinggeld moet worden uitgegeven, zelfs als het er niet is.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Een eigen HST hebben, dat is pure prestige natuurlijk.
Daar waren ze met de Fyra ook mee begonnen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:20 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
en je moet altijd vooraf reserveren ipv ter plekke even snel bij een automaat een kaartje kopen/inchecken op het station.
Op de Frya naar Brussel ja, maar dat wilden ze op termijn vervallen en hetzelfde doen als op de binnenlandse Fyra.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:24 schreef Gert het volgende:
[..]
Daar waren ze met de Fyra ook mee begonnen.
Daar had de NS toch afspraken over kunnen maken met de SNCF? Dat was allicht goedkoper geweest dan zelf een nieuwe HSL te gaan exploiteren.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:20 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
O.a. Te dure kaartjes als je niet naar Parijs afreist en je moet altijd vooraf reserveren ipv ter plekke even snel bij een automaat een kaartje kopen/inchecken op het station.
Retourtje Rotterdam -Parijs was zoeen 50 euro goedkoper dan een retourtje naar Brussel. Ziehier de invloed van de SNCF.
Uiteraard, maar zoals velen het hier zeggen is het gewoon een prestige project van de falende NS die zich groot en internationaal probeert te meten. Als de NMBS zelfs ervoor zorgt dat de Eurostar ook langs Rotterdam en Amsterdam komt (vanaf 2016 Amsterdam - Brussel - London) zegt het ook wel waarom de SNCF en NMBS veel meer invloed op de Thalys hebben dan de NS. Falend beleid is dit.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar had de NS toch afspraken over kunnen maken met de SNCF? Dat was allicht goedkoper geweest dan zelf een nieuwe HSL te gaan exploiteren.
Hoe is het mogelijk dat België die simpelweg kon weigeren. Waarom was dat contractueel niet dichtgetimmerd met de zuiderburen, en konden ze zeggen: als jullie dat willen, dan met jullie geld en materieel, wij stoppen bij Breda. Was dat "gewoon" amateuristisch geklungel van Nederland?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:25 schreef gebrokenglas het volgende:
Volgens het Fyra dossier moesten er een nieuwe trein komen om onderstaande beweringen waar te maken:
Er worden minimaal 32 treinen per dag richting Brussel beloofd. Dat is inclusief 16 Thalys-treinen naar Parijs. Daarnaast worden er 4 treinen Den Haag - Brussel beloofd en 16 treinen vanaf Breda. Binnen Nederland moeten bovendien shuttle-treinen gaan rijden van Amsterdam naar Rotterdam en Breda.
Volgens mij was die trein naar Den Haag gewoon een belofte van de Nederlandse en Belgische overheden aan die stad, na jarenlang lobbywerk. Een paar jaar en een paar regeringen verder, was in elk geval de Belgische interesse om er aan mee te betalen verdwenen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:38 schreef Gert het volgende:
[..]
Hoe is het mogelijk dat België die simpelweg kon weigeren. Waarom was dat contractueel niet dichtgetimmerd met de zuiderburen, en konden ze zeggen: als jullie dat willen, dan met jullie geld en materieel, wij stoppen bij Breda. Was dat "gewoon" amateuristisch geklungel van Nederland?
En wij zitten opgescheept met een lui nutteloos kutmens als staatssecretaris die zich ook nergens ooit voor in zal spannen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:06 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Volgens mij was die trein naar Den Haag gewoon een belofte van de Nederlandse en Belgische overheden aan die stad, na jarenlang lobbywerk. Een paar jaar en een paar regeringen verder, was in elk geval de Belgische interesse om er aan mee te betalen verdwenen.
Ai, daar ging die NMBS-topman lelijk onderuit, toen die NRC-journalist even in wat minder politiek correcte termen kwam uitleggen hoe de situatie onder het personeel in werkelijkheid isquote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:24 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Terzake van gisteravond is ook interessant
http://www.deredactie.be/(...)ke/EP_130531_terzake
Ja, maar wie in die politieke wereld of in de zakenwereld gaat door die extra verbinding nu met de trein pendelen tussen Brussel en Den Haag? Ze pakken gegarandeerd nog steeds allemaal de dienstwagen. Zinloos dit.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:06 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Volgens mij was die trein naar Den Haag gewoon een belofte van de Nederlandse en Belgische overheden aan die stad, na jarenlang lobbywerk. Een paar jaar en een paar regeringen verder, was in elk geval de Belgische interesse om er aan mee te betalen verdwenen.
Net als haar minister en tevens haar voorganger qua beheer van deze portefeuille.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:17 schreef Ireyon het volgende:
[..]
En wij zitten opgescheept met een lui nutteloos kutmens als staatssecretaris die zich ook nergens ooit voor in zal spannen.
Nah, da's wat makkelijk. Toen de rechtstreekse verbinding in februari hersteld werd, zaten er om half acht 's ochtends al honderden passagiers in de trein, waarvan 275 het hele traject Den Haag HS - Brussel aflegden.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:00 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, maar wie in die politieke wereld of in de zakenwereld gaat door die extra verbinding nu met de trein pendelen tussen Brussel en Den Haag? Ze pakken gegarandeerd nog steeds allemaal de dienstwagen. Zinloos dit
Omdat er al teveel geld ingepompt is misschien. En ja gezichtverlies. Wilma gaat flink door het stof dan, en Bertje Meerstadt...quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:01 schreef superworm het volgende:
Waarom stelt Den Haag het onvermijdelijke afschaffen van het hele project zo uit? Zo zetten ze zichzelf alleen maar meer te kakken, en en passant worden de Belgen nog bijna aangeklaagd ook (voor het hebben van gezond verstand).
Wilma kan genoeg. Ze kan zeggen "Hey NS, jullie falen met je concessie dus ik trek 'm in". Maar dan moet ze aan het werk en dat wil Wilma niet. Wilma zit liever passief op d'r knietjes de gigantische lading leugens van NS Hispeed te slikken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:53 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Omdat er al teveel geld ingepompt is misschien. En ja gezichtverlies. Wilma gaat flink door het stof dan, en Bertje Meerstadt...
Maar iedereen weet toch wel wat een puinhoop het is geworden en dat Bert en Wilma het ook niet kunnen helpen: hun voorgangers hebben deze ellende op mans gehad.
De NMBS denkt nu veel realistischer over de HSL, namelijk het een concurrent laten zijn van het vliegtuig, de NS en Den Haag wilden met de Fyra de HSL laten concurreren met de auto, dat is niet realistisch want de meeste autobewegingen vinden op veel kortere afstanden plaatsquote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:58 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ai, daar ging die NMBS-topman lelijk onderuit, toen die NRC-journalist even in wat minder politiek correcte termen kwam uitleggen hoe de situatie onder het personeel in werkelijkheid is
De binnenlandse Fyra en de HSL was een prima idee en goede investering, maar de Fyra naar Brussel en AnsaldoBreda als treinproducent aannemen omdat ze goedkoper waren dan de gerenommeerde treinenbouwers en omdat de NS perse een aparte design wilde was echt het idiootste idee ooit.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:03 schreef Freak188 het volgende:
En het meest verdrietige is dat iedereen het zag misgaan, behalve de NS/overheid zelf. Iedereen voorspelde een geldverkwistende operatie, maar nee hoor... alles werd doorgezet. Zo'n beetje ieder cijfer in de berekeningen is mee gesjoemeld om het mooier te laten lijken.
De Nederlandse belastingbetaler is echt genaaid.
quote:Melanie Schultz van Haegen wordt gewaardeerd als een constructieve minister van Infrastructuur en Milieu. Lagere overheden zijn tevreden over haar aanpak van de nieuwe Omgevingswet, haar watermissie en het overleg over forse bezuinigingen op infrastructuur. Maar haar lastigste portefeuille stalde ze bij de staatssecretaris. ‘Ik kon de Fyra-problemen niet voorzien.’
Melanie Schultz vervult haar zware ministerspost doortastend, bijna lichtvoetig ook. Altijd een glimlach. Meditatie helpt haar los te laten, legt Schultz uit. ‘s Avonds thuis heeft ze maar weinig tijd nodig om afstand te nemen van de talrijke problemen op haar bomvolle agenda. Bij een verlichte landkaart in haar werkkamer poseert Schultz voor de fotograaf. ‘Hoe wil je me erop? Blij, boos, zen?’
Ik lees het en moet een beetje lachen, als een boer met kiespijn.. nee.. eigenlijk moet je er van gaan huilenquote:De dure Blankenburgtunnel gaat door, voor 1,1 miljard. Maar het goedkopere Programma Hoogfrequent Spoor (PHS, red.) wordt uitgesteld. Dat is toch minstens van vergelijkbaar economisch belang?
‘Het PHS is niet mijn portefeuille. Het budget staat er nog gewoon. Staatssecretaris Mansveld is volgens mij vooral aan het kijken hoe ze het slim kan invullen in combinatie met ERTMS (het veiligheidssysteem/red.). Ik weet niet of ze het om bezuinigingsredenen naar achter schuift.’
Waarom hebt u het spoor overgelaten aan mevrouw Mansveld?
‘Ik ging ervan uit dat het goed was afgerond en makkelijk over te nemen. Er lagen afspraken over de aangepaste dienstregeling bij winterweer, de Lange Termijn Spooragenda lag bij de Kamer, de HSL was afgerond. Bij het spoor heb je altijd issues. Ik kon niet voorzien dat er problemen met de Fyra zouden komen.’
Was dat niet bekend?
‘Nee, nee, nee. En de discussie over het ProRail-rapport hebt u kunnen volgen. Ik ging ervan uit dat het allang in de Kamer lag. Je zet er een handtekening op en je denkt dat het weg is. We doen twee tassen per dag, en het was natuurlijk geen heel groot rapport.’
‘De issue was dat het rapport niet naar de Kamer was gestuurd, maar er is wel dégelijk gestuurd op ProRail en veiligheidsvraagstukken. Vanaf april heeft de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport gezegd: we maken ons zorgen. Vanaf dat moment is er met ProRail gesproken, dus met de inhoud was niks aan de hand.’
U kunt nu niet veel meer betekenen voor het spoor?
‘Ik wil niet over de portefeuille van een andere politicus praten. Ik vond het na zeven jaar spoor leuk om iets anders te doen, en water is mijn grote liefde, dat wilde ik eigenlijk in 2010 al. Het spoor hoeft niet per se bij een minister, als staatssecretaris deed ik het ook. Wilma Mansveld, een goede bestuurder, heeft de pech dat er twee issues naar boven kwamen toen ze er net zat.’
De Kamer heeft u gevraagd orde op zaken te stellen vanwege het incident met het ProRail-rapport. Bent u dáár wel actief mee bezig?
‘Natuurlijk. De Kamer krijgt bericht over wat we veranderen in de vorm. Op alle berichten die wij naar de Kamer sturen zit een goed volgsysteem. Waar ga je nog meer volgsystemen op zetten? Je kunt niet bij alles zeggen: is er wel gebeurd wat ik heb gevraagd? Er moet een systeembel afgaan. En wat er intern is gebeurd, dat is aan ons om intern af te handelen.’
Dan begin je toch onvrijwillig weer een beetje te twijfelen over het idee van vrouwelijke ministers. Of in ieder geval een bepaald type. Degenen die gewoon lekker gek 's avonds op de bank gaan zitten en wat wierook aansteken omdat ze zoooooooo gestresst zijn. Dat mag, maar word dan gewoon bakfietsmoeder in plaats van minister.quote:Op zondag 2 juni 2013 02:59 schreef Matamalam het volgende:
Interview met Melanie Schultz van Haegen, de huidige Minister van Infrastructuur en Milieu binnen het kabinet Rutte II.
Bron: binnenlandsbestuur.nl
Titel luidt: ‘HET SPOOR WAS GOED AFGEROND, DACHT IK’
Stukken uit het interview over het spoor:
[..]
[..]
Ik lees het en moet een beetje lachen, als een boer met kiespijn.. nee.. eigenlijk moet je er van gaan huilen
Mooi stukje.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:24 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Terzake van gisteravond is ook interessant
http://www.deredactie.be/(...)ke/EP_130531_terzake
Dit lijkt me een mooie om af te wachten. Let wel dat er van met dit materieel momenteel slechts 8x naar Brussel gereden kan worden tot uiterlijk 12 keer in december. Ben benieuwd hoe snel er opeens *poef* materiaal beschikbaar komt zodra ze over de HSL naar Brussel mogen rijden.quote:Op zondag 2 juni 2013 10:57 schreef Aether het volgende:
Treinreiziger.nl: Alternatieve mogelijkheden voor Fyra
De Fyra V250 rijdt inmiddels vier maanden niet meer. Of de Fyra V250 ooit weer terug komt in de reizigersdienst, is uiterst onzeker. Als de Fyra al terug komt, zal dat minimaal 17 maanden tot 24 maanden duren. Welke alternatieven zijn er eigenlijk voor de Fyra? De afgelopen maanden werd er vooral gesproken over onmogelijkheden. Maar volgens de redactie van Treinreiziger.nl zijn er wel degelijk mogelijkheden. Een overzicht van vijf mogelijkheden.
1. Traxx-materieel voor treindienst Amsterdam - Brussel
Tussen Amsterdam en Breda worden al Traxx locomotieven gebruikt, omdat de Fyra V250 nog niet geleverd is. Dat kan ook tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou circa 10 minuten langer duren als een reis met de Fyra. Om dit plan te kunnen uitvoeren moet de toelating van de Traxx nog wel geregeld worden voor de Belgische hogesnelheidslijn.
2. Treindienst Antwerpen - Noorderkempen doortrekken naar Breda
Er had sinds april ook een Fyra moeten gaan rijden tussen Antwerpen en Breda. Nu dat niet gebeurd is, kan gekeken worden of de Belgische bestaande treindienst Antwerpen - Noorderkempen kan worden doorgetrokken naar Breda. De benodigde reistijd voor dit traject is relatief kort, waardoor er dus relatief weinig materieel en personeel nodig is. Probleem is nog wel het materieel. Het materieel dat tussen Antwerpen en Noorderkempen rijdt, kan niet zomaar doorrijden naar Nederland. Er is dus ander materieel nodig. Dat zou ook weer de Traxx kunnen zijn, voor zover daar voldoende beschikbaar voor zijn. NMBS lijkt overigens wel iets voor dit idee te voelen, want de Belgen gaan in elk geval een treindienst Eindhoven - Antwerpen onderzoeken.
Ik zie optie 5 ook nog wel gebeuren. Dat zou tevens de drukte in de spits op deze route kunnen opvangen.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:19 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dit lijkt me een mooie om af te wachten. Let wel dat er van met dit materieel momenteel slechts 8x naar Brussel gereden kan worden tot uiterlijk 12 keer in december. Ben benieuwd hoe snel er opeens *poef* materiaal beschikbaar komt zodra ze over de HSL naar Brussel mogen rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |