abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 27 mei 2013 @ 20:55:52 #1
155227 crew  Guppy
dus
pi_127081707

Mede mogelijk gemaakt door Guppyfriend O+

Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) :
Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it!
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
*O* Tevens zijn we een Fok! Endomondo team begonnen! Dus gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur even een PM/DM naar GotC als je je hebt aangemeld :)

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2013 Challenge
SPOILER: Verlopen Challenges
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: Ten commandments for the runner
Voor onze core-stabiliteit deden we de mei-planking-challenge.
Maar er is meer! Nu is er de juni-abs-challenge! Nog meer core! Doe je mee?
SPOILER
Facebook groep

[ Bericht 0% gewijzigd door Guppy op 28-05-2013 19:18:43 ]
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_127081818
Geweldig verslag, Gup! *O*
  Moderator maandag 27 mei 2013 @ 20:58:02 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_127081847
Nawww dank jullie wel voor de verslag-complimenten O+ :@ het was ook gewoon een echt leuke dag *O*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 27 mei 2013 @ 21:00:31 #4
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127081995
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Nawww dank jullie wel voor de verslag-complimenten O+ :@ het was ook gewoon een echt leuke dag *O*
een poser-dag zul je bedoelen met al die foto's ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  Moderator maandag 27 mei 2013 @ 21:01:08 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_127082034
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:00 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

een poser-dag zul je bedoelen met al die foto's ;)
Strike a pose and smize *)

/tyrabanks :@
pi_127082087
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 17:29 schreef Quoi het volgende:

[..]

Geinspireerd geraakt door de Italiaanse keuken? :9 ;)
Ik kan juist geen pasta meer zien. ;) Vandaag noodles met zalm en broccoli op. Even wat anders hoor..

quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:23 schreef Guppyfriend het volgende:
De Marikenloop dus! :9 onder een spoiler, want lang verhaal met foto's!

SPOILER
Leuk verslag Guppy!!

Ik had vandaag mijn clinic en hoewel ik denk dat ik er veel aan heb gehad was het wel enigszins frustrerend. We waren met z'n zessen, en een trainer dus. Eerst een kilometer inlopen, op een rustig tempo. Maar mijn looptempo is rustig, dus voor mij was dat al op normaal tempo. Omdat het maar een kilometer was was het prima, maar toch. Wat oefeningetjes gedaan, beetje over techniek gehad, en daar had hij bij mij op zich weinig op aan te merken, ik zwaai alleen teveel met m'n armen.

Toen gingen we intervallen doen en dat was het frustrerende gedeelte. Het eerste interval liep ik mee met de rest en ging ik dus nog net niet dood. Ik heb gewoon geen hoog tempo, maar het frustreert best wel om er bij ieder interval maar achteraan te bungelen. Achteraf kon ik het wel relativeren, ik heb nooit gesport, kom van overgewicht en veel roken af en hoewel m'n gezondheid een heel stuk beter is, is het niet zo gek dat ik nog geen topconditie heb.. Maar tóch, het achteraan bungelen vond ik gewoon lastig..

Anyway; denk wel dat ik er veel aan heb om zo samen met anderen te trainen, hoop alleen dat ik de volgende keer die frustratie niet voel. Morgen een rustdagje, woensdag een kort rondje van 3 km ofzo en dan vrijdag lekker dat loopje doen. Misschien gaan er ook nog twee meiden meelopen die vandaag ook mee deden, ben benieuwd of ze gaan!
pi_127082371
Ik vind die aanmoediging van elke loper in elke vorm hier echt heel tof :). In m'n omgeving zie je dat mensen het simpelweg niet geloven dat ik m'n best doe om die 5 (en meer) km te lopen. Ja, ik weet ook wel dat ik dik ben, neemt nog niet weg dat ik het doe :{w.
pi_127082473
quote:
14s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik vind die aanmoediging van elke loper in elke vorm hier echt heel tof :). In m'n omgeving zie je dat mensen het simpelweg niet geloven dat ik m'n best doe om die 5 (en meer) km te lopen. Ja, ik weet ook wel dat ik dik ben, neemt nog niet weg dat ik het doe :{w.
:D

Is wel tof al die verslagen en feedback. Komt denk ik ook doordat meeste mensen wel weten hoe het lopen in het begin was :P
pi_127082710
quote:
14s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Herken het wel, zul je altijd zien. Als je dik zit te worden op de bank vinden ze het altijd prima. Wil je jezelf gaan verbeteren dan is het opeens allemaal niet leuk en gaan ze je verafschuwen. Heb al te horen gekregen dat ik te snel liep, te langzaam, te veel, te weinig. Ben toen ik ben begonnen met lopen ook ernstig op eten gaan letten. Ook daar best wat commentaar op gekregen.

Uiteindelijk heeft iederen zijn onzekerheden en als ze dan merken dat jij er aan bezig bent gaan ze zich onzeker voelen en je proberen omlaag te praten. Zijn ook altijd de niet lopers die als hardste roepen dat het lopen oh zo slecht voor je is. "Nee op de bank hangen je eigen volvreten, zoals jij doet, dat is slecht kut!" Wil je dan roepen, maar je doet het toch nooit...
The sun in your Eyes
Made some of the lies worth believing
pi_127083018
Lopen is gewoon O+ en mensen die het daar niet mee eens zijn moeten gewoon hun mond houden. Of het zelf eens proberen.
pi_127083146
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:13 schreef Onama het volgende:

[..]

Herken het wel, zul je altijd zien. Als je dik zit te worden op de bank vinden ze het altijd prima. Wil je jezelf gaan verbeteren dan is het opeens allemaal niet leuk en gaan ze je verafschuwen. Heb al te horen gekregen dat ik te snel liep, te langzaam, te veel, te weinig. Ben toen ik ben begonnen met lopen ook ernstig op eten gaan letten. Ook daar best wat commentaar op gekregen.

Uiteindelijk heeft iederen zijn onzekerheden en als ze dan merken dat jij er aan bezig bent gaan ze zich onzeker voelen en je proberen omlaag te praten. Zijn ook altijd de niet lopers die als hardste roepen dat het lopen oh zo slecht voor je is. "Nee op de bank hangen je eigen volvreten, zoals jij doet, dat is slecht kut!" Wil je dan roepen, maar je doet het toch nooit...
Moet zeggen dat mijn omgeving het heel positief ziet. Ik heb ook wel wat overgewicht en ben daar onder andere door hardlopen mee bezig om wat aan te doen ( ook voeding aanpassen is onderdeel ervan, maar tot op zekere hoogte dan, niet te extreem). Ik wil graag 15-20 kilo afvallen, wat aardig wat is. Mijn familie en collega's gaan hier echt heel positief mee om wat me ook erg motiveerd om door te gaan. En uiteraard dit topic en jullie allemaal met de leuke verhalen en positieve invloeden.
pi_127083419
@Debeterebob van het vorige topic, ja de finish is wel heel druk! Ik kon nog wel sprinten tot aan de matten, maar vind het best vervelend daarna zo plots te moeten stoppen. Als ik aan het eind even flink gesprint heb en dan zo in het schuifel-tempo terecht kom, struikel ik echt bijna over m'n eigen benen, die willen nog even uitlopen! :D

Heb mijn foto's inmiddels ook gezien, zit eindelijk 1 zweeffoto bij, wel van iets verder af maar toch leuk. :) Alleen krijg ik ze nog steeds niet gepost met ipad, ik zet ze er later vanavond of morgen wel in, hier, als ik op de laptop zit.
  maandag 27 mei 2013 @ 21:38:01 #13
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127084218
vanavond lang-lang in de Deep South
http://www.nzherald.co.nz(...)=1&objectid=10886640
  maandag 27 mei 2013 @ 21:38:33 #14
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127084254
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:14 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Schema voor marathon in 4:12 ongeveer.

]

joggen vind ikzelf dan 6:15/km en snel 5:00/km.
Ik vind het apart dat je geen intervallen hebt, vreemd. Ik zie vooral op je middenlange tempo je beoogde wedstrijdtempo a 5:58/km. Persoonlijk zou ik een heel ander schema pakken. Ik zou juist die korte afstanden gebruiken voor het snelheidswerk en de wat langere voor het hogere tempo. Je hebt gelijkt, het is een vreemd schema.

Ik hoop trouwens dat we geen krachttraining gaan doen tijdens de looptraining morgen, m'n armen vallen eraf (idem voor m'n benen, maar die branden nu niet).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_127084520
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:38 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Ik vind het apart dat je geen intervallen hebt, vreemd. Ik zie vooral op je middenlange tempo je beoogde wedstrijdtempo a 5:58/km. Persoonlijk zou ik een heel ander schema pakken. Ik zou juist die korte afstanden gebruiken voor het snelheidswerk en de wat langere voor het hogere tempo. Je hebt gelijkt, het is een vreemd schema.

Ik hoop trouwens dat we geen krachttraining gaan doen tijdens de looptraining morgen, m'n armen vallen eraf (idem voor m'n benen, maar die branden nu niet).
Nergens goed voor, die krachttraining ;)
  maandag 27 mei 2013 @ 21:44:00 #16
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127084640
quote:

[..]

wat is een goed schema Slacker...je komt zoveel variaties tegen dat je door de bomen het bos niet meer zie.
In het eerder door mij genoemde boek van Bryon Powell staat een hoofdstuk over de pro's en con's voor snelheidswerk tijdens een ultra-training.
Er worden twee zeer ervaren ultra's aan het woord gelaten, een pro en de ander tegen en bij beiden heb je zo iets van "daar zit wat in wat ze vertellen"
  maandag 27 mei 2013 @ 21:44:23 #17
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127084667
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:42 schreef hatsaflats het volgende:
Nergens goed voor, die krachttraining ;)
Spierpijn is fijn (deze mag je morgen vergeten...).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 27 mei 2013 @ 21:47:18 #18
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_127084874
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:38 schreef rechtsedirecte het volgende:
vanavond lang-lang in de Deep South
http://www.nzherald.co.nz(...)=1&objectid=10886640
Veel plezier. Ook goed om te lezen dat er iemand een pianoconcert bezoekt. Al die hardloperij :s)

:P
  maandag 27 mei 2013 @ 21:48:04 #19
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127084918
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:44 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

wat is een goed schema Slacker...je komt zoveel variaties tegen dat je door de bomen het bos niet meer zie.
In het eerder door mij genoemde boek van Bryon Powell staat een hoofdstuk over de pro's en con's voor snelheidswerk tijdens een ultra-training.
Er worden twee zeer ervaren ultra's aan het woord gelaten, een pro en de ander tegen en bij beiden heb je zo iets van "daar zit wat in wat ze vertellen"
Daar heb je ook weer gelijk in, maar ik ben toch van mening dat snelheidswerk altijd gedaan moet worden. Ultra's zijn dusdanig anders, extreem, dat ik er geen zinnig woord over kan (of wil) zeggen, het is voor mij een vak apart. Maar als je kijkt naar een hele bekende Italiaanse coach (hij traint nu Afrikanen), die traint elke training op 80-90%. Ze doen een (1) training per week op dat niveau, de rest is rustig, herstellen, en daarna weer knallen. Dit schema is compleet het tegenovergestelde.

(Overigens zeg ik altijd, maar ik bedoel daarbij: als je traint voor een wedstrijd, recreatief lopen reken ik niet mee).

Ik bedenk me echt twee tellen later dat er ook een school is die zegt: gewoon rustig, langzaam lopen, dat consequent doen en dan ga je vanzelf sneller want je lichaam went aan de inspanning. Al denk ik wel dat dit een veel langzamere manier van snelheid ontwikkelen is (al is ie misschien langer houdbaar - minder snelheidsverlies als je even niet traint?).

[ Bericht 11% gewijzigd door slacker_nl op 27-05-2013 21:53:17 ]
pi_127085040
quote:
16s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:44 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Spierpijn is fijn (deze mag je morgen vergeten...).
Je post staat bij deze in m'n bookmarks. Ik verwacht 'm morgen nodig te hebben.
  maandag 27 mei 2013 @ 21:51:46 #21
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127085155
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:50 schreef hatsaflats het volgende:

[..]

}:|
pi_127085987
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:50 schreef hatsaflats het volgende:

[..]

Hehe :')
  maandag 27 mei 2013 @ 22:04:22 #23
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127086141
Leuk verslag Gup, ik voorzie een spetterrrende BtB!
  maandag 27 mei 2013 @ 22:08:17 #24
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_127086417
Gupster heeft altijd leuke verslagen w/
  maandag 27 mei 2013 @ 22:11:16 #25
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127086620
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:48 schreef slacker_nl het volgende:

Ik bedenk me echt twee tellen later dat er ook een school is die zegt: gewoon rustig, langzaam lopen, dat consequent doen en dan ga je vanzelf sneller want je lichaam went aan de inspanning. Al denk ik wel dat dit een veel langzamere manier van snelheid ontwikkelen is (al is ie misschien langer houdbaar - minder snelheidsverlies als je even niet traint?).
de pro's van snelheidswerk zeggen juist: je lichaan went aan de inspanning en past zich daar aan aan, het wordt goed in datgene wat je er van vraag ,m.a.w. het lichaam wordt lui als je nooit geen snelheidswerk doe.
pi_127086920
quote:
15s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:51 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

}:|
Moet je me maar niet gaan uitlachen als er een kat in m'n nieuwe schoenen kotst }:|

quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:11 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

de pro's van snelheidswerk zeggen juist: je lichaan went aan de inspanning en past zich daar aan aan, het wordt goed in datgene wat je er van vraag ,m.a.w. het lichaam wordt lui als je nooit geen snelheidswerk doe.
In dezelfde trend zegt mijn trainer ook dat je in de laatste training voor een wedstrijd juist nog even wat extra versnellinkjes moet doen, omdat je lichaam anders denkt dat ie mag gaan uitrusten.
  Moderator maandag 27 mei 2013 @ 22:15:37 #27
155227 crew  Guppy
dus
pi_127086934
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:04 schreef slacker_nl het volgende:
Leuk verslag Gup, ik voorzie een spetterrrende BtB!
Die gaat we rocken :9
pi_127087127
Zo, ik heb deze maand wel even genoeg hardloopspullen gekocht na m'n orders van de laatste 2 dagen... :@

Na m'n FR610 (al was die technisch gezien vorige maand aangeschaft O-) ), afgelopen week ook maar gezwicht voor nog wat meer dingen:

SPOILER
Alles wel echt in de mega-super-combi-afprijs gekocht en bij elkaar gezocht, want bij elkaar 150 euro kwijt. _O_ Vooral met de schoenen mazzel, want precies m'n maat over en waren 60% afgeprijsd. :D En gezien m'n huidige paar perfect bevalt, was dat een no-brainer. :)
Jack does it in real time...
  maandag 27 mei 2013 @ 22:20:46 #29
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127087296
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:15 schreef hatsaflats het volgende:

Moet je me maar niet gaan uitlachen als er een kat in m'n nieuwe schoenen kotst }:|
Dat was grappig... Ik moest zelfs aan collega's uitleggen waarom ik zo aan het lachen was.

quote:
In dezelfde trend zegt mijn trainer ook dat je in de laatste training voor een wedstrijd juist nog even wat extra versnellinkjes moet doen, omdat je lichaam anders denkt dat ie mag gaan uitrusten.
quote:
0s.gif Op
maandag 27 mei 2013 22:11 schreef rechtsedirecte het volgende:

Daar ben ik voor en in dat licht vind ik het schema van TWC (toch? Net een vergiet dat geheugen - kan je wat van leren Hats), dus daarom is dat schema vreemd/apart, ik zou een ander nemen.
pi_127087322
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:11 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Mij is uitgelegd dat er twee effecten zijn: eentje waardoor alleen maar langzaam lopen er voor zorgt dat je langzamer wordt, en eentje waardoor je er sneller van gaat lopen. Wat het uiteindelijke resultaat is, hangt o.a. af van de duur en frequentie van je trainingen. Als je voornamelijk veel langzame kilometers maakt zul je per saldo langzamer worden, maar als je de duur enigzins binnen de perken houdt valt dat mee. Zoals ik het begrepen heb zit het zo:

• Je wordt sneller omdat je conditie beter wordt. Daardoor kun je na verloop van tijd bij een langzamere hartslag dezelfde snelheid lopen, en dus bij dezelfde hartslag een hogere snelheid.
• Je wordt langzamer omdat je neuromusculaire systeem getraind wordt in langzame snelheden. Als je intervallen doet train je je zenuwen om je spieren sneller te bewegen. Als je alleen maar langzaam traint, train je het omgekeerde. Dat lijkt wel op jouw opmerking dat "je lichaam went aan de inspanning en past zich daar aan aan".

Ik ben zelf maar een leek, maar ik ken een spierfysioloog die ik regelmatig spreek. Ik zal hem eens vragen of hij hier iets zinnigs over kan zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2013 22:22:41 ]
pi_127087343
Gup wat een leuk verslag! En wat ziet jouw moeder er jong en fit uit :o Het is dat ik wist dat het je moeder moest zijn, maar jullie kunnen gewoon samen de stad in als 'zusjes' :Y :D (is leuk trouwens, zelf ook eens gedaan, moest alleen steeds mijn woorden inslikken want ik noemde haar steeds 'mam' :P )
  maandag 27 mei 2013 @ 22:21:34 #32
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127087355
Die schoenen.. :9~
pi_127087443
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:18 schreef DeeBee het volgende:
Zo, ik heb deze maand wel even genoeg hardloopspullen gekocht na m'n orders van de laatste 2 dagen... :@

Na m'n FR610 (al was die technisch gezien vorige maand aangeschaft O-) ), afgelopen week ook maar gezwicht voor nog wat meer dingen:

SPOILER
Alles wel echt in de mega-super-combi-afprijs gekocht en bij elkaar gezocht, want bij elkaar 150 euro kwijt. _O_ Vooral met de schoenen mazzel, want precies m'n maat over en waren 60% afgeprijsd. :D En gezien m'n huidige paar perfect bevalt, was dat een no-brainer. :)
Strakke uitrusting! Vooral die schoenen zien er tof uit.

Ik heb me zojuist opgegeven voor de Marley Park run, een gratis 5km die iedere zaterdag hier in de buurt georganiseerd wordt. Wou wel eens het sfeertje proefen van zo'n kleinschalig event (400 deelnemers gemiddeld iedere zaterdag). Tijdsregistratie is inbegrepen (zal wel alleen maar bruto-tijd zijn, maargoed, kan mij dat schelen).

Ben erg benieuwd. Achteraf wordt er altijd koffie gedronken in een lokaal cafe, misschien nog wat connecties maken.
The sun in your Eyes
pi_127087605
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:20 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Daar ben ik voor en in dat licht vind ik het schema van TWC (toch? Net een vergiet dat geheugen - kan je wat van leren Hats), dus daarom is dat schema vreemd/apart, ik zou een ander nemen.
Welke zou jij aanraden? Ik loop ook MyAsics en de regelmaat doet me goed, tempo's die ze aangeven negeer ik toch. Of ik veel heb aan tempowerk op dit moment betwijfel ik, dus op dat gebied vindt ik het wel prima.
The sun in your Eyes
pi_127087753
Ik vind die schoenen juist niet suuuper mooi qua kleurstelling, maar had wat dat betreft helaas even geen keuze, maar voor dat geld maakt het mij weinig uit, op zich zijn ze nog steeds wel tof ja. :Y)

En ben vooral blij met de pasvorm enzo van Inov-8 en dat ik terug ben gegaan naar een neutrale schoen is echt de beste beslissing van het afgelopen jaar geweest voor mijzelf. Loop zoveel lekkerder en sindsdien ook weer blessurevrij (wel na rustige opbouw en werken aan m'n techniek). :)

Enige jammere is dat het merk weinig verkrijgbaar is in Nederland, maar als je je maat eenmaal weet en de pasvorm kent kan je dus online af en toe wel een meevallertje hebben. M'n huidige paar is iets sneller dan verwacht aan het slijten, vanwege m'n marathontrainingen ook o.a. :+
  maandag 27 mei 2013 @ 22:27:01 #36
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127087795
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:24 schreef Onama het volgende:
Welke zou jij aanraden? Ik loop ook MyAsics en de regelmaat doet me goed, tempo's die ze aangeven negeer ik toch. Of ik veel heb aan tempowerk op dit moment betwijfel ik, dus op dat gebied vindt ik het wel prima.
Een marathonschema? Ik heb hier een boek waar ik kant en klare schema's uithaal. Al zou ik voor een marathon toch bij een loopgroep gaan trainen en daar een schema van vragen...
Ik zou iig meer intervallen/snelheidswerk willen zien in een schema.
pi_127088147
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:24 schreef Onama het volgende:

[..]

Ik zou de 5km joggen vervangen met wat intervalletjes. Of een beetje fartlekken, dat is ook leuk. "oeh, een brug! Schnellerrrr!" enzo. En als je weer terug in NL bent toch eens extra hard gaan nadenken over een loopgroep, volgens mij ga je dan echt vliegen.
pi_127088355
Marathontraining is wel apart, omdat je gewoon zo'n belachelijke basis moet gaan leggen en je eigenlijk veel meer gebruik wilt maken van je verschillende soorten energiesystemen, dat snelheidstraining een beetje ondergeschikt wordt... Tempotraining kan je eigenlijk beperken tot een paar wedstrijdsimulaties, tussen de 21 en 30 kilometer in de voorbereiding naar mijn mening.

Puur voor de afwisseling van de belasting op je lichaam is het echter wel aan te raden wat trainingen met snelheidswerk te doen, anders wordt alles wel erg monotoon. Zo is dat zelf een van de dingen die ik zou aanpassen als ik een volgende marathon zou gaan doen, iets afwisselender trainen. Heb nu in m'n voorbereiding zeker 80% van m'n kilometers onder een bepaalde hartslag gelopen, puur om duurvermogen te verbeteren (wat relatief zwakker is / was dan m'n basissnelheid). Echter is dat mentaal niet al te inspirerend en levert het ook veel vermoeidheid in je spieren op vanwege de monotone belasting. Iets meer (rustige!) intervallen in je marathonvoorbereiding helpen dat te voorkomen denk ik...

Verder kan ik begrijpen dat snelheidsfanaten zeggen dat je moet trainen op een bepaalde snelheid en dat je lichaam zich dan aanpast, maar ik vind dat wel listig. Dan ligt er namelijk een heel groot gevaar van overbelasting op de loer, terwijl als je juist op een constante hartslag zou trainen, je tempo op die hartslag langzaamaan en op duurzame manier gaat verbeteren, met weinig kans op overbelasting. Echter moet je dan wel af en toe helemaal uit je comfortzone gaan en verzuren terwijl je heuvels oprent, want je lichaam moet wel die prikkels een beetje kunnen verwerken en niet alleen 'lui' in de comfortzone willen hangen... :P
pi_127088379
quote:

[..]

Ik ga het schema daarom totaal niet volgen. Ik rommel zelf wel weer wat aan.
  maandag 27 mei 2013 @ 22:36:19 #40
92409 Twinky
Little star.
pi_127088422
Ik had vandaag weer hardlooples en daarbij leerde ik nu dat mijn hart vooruit ging en dat ik erachteraan moest lopen. Eerst moest ik met rug recht staan enzo, en gaf mijn hardloopmeneer een duwtje in mijn rug zodat ik voorover viel en dan vanuit dat vallen moest ik dan gaan rennen. Toen deed hij dat met een onzichtbaar touw om mijn borstkas, en dan trok hij en ging ik rennen terwijl hij trok. En toen zei hij dat ik gewoon mijn hart uit mijn borst vast vooruit moest sturen richting de volgende boom, en dan gingen mijn benen er vanzelf achteraan. Dat gebeurde!

Supertof! Ik kan eigenlijk iedereen aanraden om eens hardlooples te nemen, denk ik. Iedereen loopt op zijn eigen manier maar soms zijn er kleine dingen (zoals je hart vooruit sturen) die het veel makkelijker kunnen maken. En ik denk ook dat mijn manier van rennen er steeds cooler uitziet :P

En hij gaf ook een plank-oefening voor mietjes (misschien ook iets voor de mensen met rugpijn:

je gaat op ellebogen en knieen zitten met je bekken gekanteld zodat je rug een beetje bol is. Voor dat kantelen moet je je buik gebruiken, die moet je een beetje inhouden en je buikspieren aanspannen. Dan blijf je op je knieen en ga je met je ellebogen naar voren wandelen, terwijl je je rug hetzelfde blijft houden (moeilijk, want die wil 'gewoon' weer naar beneden zakken en hol worden). Het is belangrijker dat je rug hetzelfde blijft dan dat je naar voren wandelt, dus het kan zijn dat je heel langzaam wandelt. Nou, dan wandel je zo ver als je kan (dan ben je in een hele plank), heel rustig en met je buik goed aangespannen, en dan wandel je weer terug. Even uitrusten op je knieen en dan nog een keer naar voren wandelen met je ellebogen en weer terug. Ik moet dat 5x doen, elke dag :P

SPOILER
pi_127088450
Ik heb trouwens een klein pijnklachtje. Het is niet direct erg, maar misschien is er iemand die er ervaring mee heeft. Beetje gevoel alsof je voet naar binnen dubbel geklapt is. Dit komt er soms aan het eind van de training in. Geeft een beetje trekkend gevoel aan de binnenkant boven mijn enkel.
  maandag 27 mei 2013 @ 22:38:35 #42
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127088557
Ik heb me vandaag gemeld bij een loopgroepje. Is goed bevallen. Ik zie weer genoeg mogelijkheden om de basis wat op te schroeven :D
heitieh
  maandag 27 mei 2013 @ 22:40:37 #43
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127088693
quote:
14s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:38 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb me vandaag gemeld bij een loopgroepje. Is goed bevallen. Ik zie weer genoeg mogelijkheden om de basis wat op te schroeven :D
^O^
pi_127088966
tvp

Een loopgroepje lijkt mij behoorlijk irritant omdat er altijd verschillen in loopsnelheid zijn, maar er zijn dus wel echt duidelijke voordelen? Of is dat alleen als je er een echte atletiektrainer bij hebt?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_127088992
haha ik heb gewoon spierpijn! lame!!!!
home is where doghair sticks to anything but the dog!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 27 mei 2013 @ 22:46:27 #46
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_127089029
Dus om je basistempo te verhogen, veel KM's met lage hartslag en af en toe knallen buiten je comfortzone, correct?
pi_127089067
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:45 schreef La_Tramposa het volgende:
tvp

Een loopgroepje lijkt mij behoorlijk irritant omdat er altijd verschillen in loopsnelheid zijn, maar er zijn dus wel echt duidelijke voordelen? Of is dat alleen als je er een echte atletiektrainer bij hebt?
Haha een tvp heeft hier weinig zin, 1x met je ogen knipperen en het topic zit vol.

Verder heb ik geen ervaring met trainers.
Je kunt de zee niet oversteken door alleen naar het water te staren.
  maandag 27 mei 2013 @ 22:48:06 #48
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_127089157
quote:
tvp

Een goede trainer zorgt ervoor dat de verschillende tempo's perfect samengaan in een groep. En soms zijn groepen ook ingedeeld op tempo. Maar ze noemen het een stofzuiger, de voorste lopen terug totdat ze bij de laatste zijn en lopen dan weer met de groep mee. En je moet gewoon altijd je eigen tempo lopen. En een loopgroep heeft zeker voordelen: techniek, sociaal, en het is gewoon anders lopen dan in je eentje.
  maandag 27 mei 2013 @ 22:54:03 #49
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127089505
quote:
tvp

wij lopen met een groep van ongeveer 10-15 man en de snellere lopers maken af en toe een U-turn om de langzamere lopers weer op te halen, zo blijft de groep grotendeels bij elkaar.

Verder is het gewoon motiverend om met een groep te lopen, vooral als het weer wat minder is is het een goede reden om je toch in het zweetpak te hijsen en heen te gaan
  maandag 27 mei 2013 @ 22:54:22 #50
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127089528
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:46 schreef winterstorm666 het volgende:
haha ik heb gewoon spierpijn! lame!!!!
goede of slechte spierpijn?